صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

تقلیل ساعت آموزشی

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

برای آموزگاران وظیفه ای فوری تر  از این نیست که همکارانی که به کلاس درس می روند دقایقی را به موضوع زلزله ، و پیامدهای آن و راه های کاهش آلام و رنج ایرانیان در آینده اختصاص دهند .درس هایی چون ، الزام و باور هر ایرانی به دانش مدیریت علمی ، قانون گرایی و قانون مندی ، تعهد و مسئولیت پذیری و ایمان به وجدان کاری و شرافت انسانی ، و داشتن نگاه بلندمت و ملی ، بهترین و ارزنده ترین اندوخته از این دردها و زخم ها برای آینده ی فرزندان ایران خواهد بود/ اگر نتوانیم از این شکست ها ، راهی برای درمان دردها بیابیم ، بارها و بارها محکوم به تکرار شکست ها خواهیم بود ، همان که تاکنون تکرار شده و می شود/ ایرانیان زود داغ می کنند و زود سرد می شوند/ شایسته است که آموزگاران در این روزهای پرالتهاب و لبریز احساس ، از مسئولیت ملی خود غافل نشوند و احساس و شور ملی را در این چند روز محصور نسازند و از فرصت شورملی ، پلی به مدیریت علمی و قانون گرایی و عقلانیت بزنند

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون های تستی (چهار گزینه ای) در مدارس ابتدایی ممنوع است و متولیان امر باید به این موضوع توجه کنند.

یکی از جاهایی که همواره در ارزیابی عملکرد وزرای کابینه در معرض توجه است، انتخاب و نوع تغییرات معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش است/ مدیران کل سطح کشور و سطح ستاد در وزارت آموزش و پرورش و همچنین روسای سازمان های تابعه و معاونین وزیر، همه نمایشگرانِ سیاست ها و نوع نگاه وزیر محترم به وزارتخانه تحت امر خویش است/ شناختی هر چند ناقض که نگارنده از آقای اللهیار ترکمان دارد اینست که ایشان به امور مالی و انسانی وزارت آموزش و پرورش به مانند وزارت راه و ترابری یا وزارت نیرو یا .... نگاه می کند، یعنی در قبال هر پروژه و فعالیت، هزینه و قیمتی در بعد نیروی انسانی و مالی باید پرداخت/ انتظار تغییر مدیران کل، مشاوران و تصمیم گیران بدنه معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خواسته به حقّی است که معلمان و زیر مجموعه اجرایی در مناطق و شهرستان ها از جناب آقای اللهیار ترکمان دارند/ مولفه های تاثیرگذار و ذی نفع در آموزش و پرورش همه از جنس «انسان» هستند و نگاه ابزارگونه و تک بعدی به فعالیت های جاری در تعلیم و تربیت قابل پذیرش نیست/ افرادی که الان در این مجموعه مشغولند همان هایی هستند که در 15 ، 20 سال اخیر تصمیم گیر بوده اند و هرآنچه در چنته داشته اند بیرون ریخته اند/ تعداد فراوان و پراکنده ساختمان های وزارت آموزش و پرورش خود نیز قصه ی پر غصه ایست که باید در نوشتاری مجزا بدان پرداخت

منتشرشده در یادداشت

در رثای معلمان و دانش آموزان کشته شده در زلزله غرب ایران

خبر اخبار شد از راویانی
صدا سیما گزارش از مکانی

فضایی زلزله با کشتگانی
که زیر آوارها مدفون بدانی

خبر از غرب کشور مرگ در بر
معلم دانش آموزان کشور

خبر از غرب کشور شد گزارش
به زیر آوار بس فردی نمایش

صدا سیما خبرها را روایت
مکان ها زیر و رو هر لحظه رویت

هلال احمر به امداد این کسانی
ز هر جایی کمک امداد آنی

خداوندا چه گویم غیر از شکر
زمین با لرزه ای ویران کنم فکر

حوادث روزگاری بوده حالا
چه باید کرد غیر از شکر جانا

به عبرت بنگری ویرانه ها را
همان آبادها ویران حالا

بشر عبرت بگیر از حال امروز
نگاهی کن به فردا حکم دیروز

به خاکی خون به خاکستر چه افراد
چو پروانه درون شمعی کنی یاد

چه بس مدفون درون خاکی عزیزان
به زیر آوارهایی مانده حیران

چه بس ویران سراهایی نمایان
به خاطر زلزله ویران سرا هان

به همّت مردمان عزمی که جزمی
به امداد این عزیزان جنب و جوشی

به پا خیز ای مسلمانان به امداد
ندا لبیک را بشنو که حق باد

قیامت روز را یادی مسلمان
حوادث بس زلازل را نمایان

فرار از این چنین حادث نه امکان
بسی له زیر پایی محو انسان

به خدمت کوش تا خود را شناسی
معارف کسب حاصل کن سپاسی

بشر خاکی همان ایام را یاد
زمین پس لرزه هایی کس نه امداد

به فریادی برس ای داد رس هان
زمینی را رهایی بخش هر آن

ز انواع بس حوادث ناگواری
زمین پس لرزه ها لرزش زمینی

در رثای معلمان و دانش آموزان کشته شده در زلزله غرب ایران


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر امروز خود طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مورد بررسی قرار داد.

صدای معلم : امید داریم که « مدیریت بحران » به معنای واقعی و علمی آن در الفبای مدیریتی کشور شکل گرفته و تثبیت شود ؛  آموزش و پرورش ادعا می کند که سفر راهیان نور اجباری نیست اما 8 نمره از 20 نمره درس آمادگی دفاعی منوط به حضور در اردوی راهیان نور است؛ هیات دولت احمدی نژاد درهفتم آبان ماه سال 91، آیین‌نامه "چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)" را تصویب کرد؛ در ماده 7 این آیین‌نامه بخشی از اختیارات آموزش و پرورش به یک نهاد نظامی واگذار شده است. در حالی که مدیر مدرسه منحصرا مسئول حفظ جان دانش آموزان است.آیا حضرتعالی قصد طرح این آیین نامه و پیشنهاد لغو این ماده را در هیات دولت دارید ؛ کارشناسان اذعان دارند که تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا حد زیادی یک سویه است ؛ سوال مشخص ما این است که کل هزینه های اردوهای راهیان نور چقدر است و منابع تامین این اعتبارات از کجاست/ بطحایی : کسانی که در این کشور زندگی می کنند باید همواره این ارزش ها برایشان زنده نگه داشته شود تمرین می کنند زندگی با هم بودن را؛ در برگزاری اردوها از جمله " راهیان نور " واقعا آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند " مسئولیت " بپذیرد؛ همان گونه که شما اشاره کردید و بنده هم تاکید کردم حرف اول در مسئولیت ما حفظ سلامت و تندرستی بچه ها است ؛ حتی از هدف های تربیتی و یادگیری ما مهم تر است ؛ تاکید می کنم حضور بچه ها در اردوهای راهیان نور – نه فقط راهیان نور – در هر اردویی هیچ اجباری وجود ندارد ؛ آن الزاماتی که شما فرمودید را داریم دنبال می کنیم؛ اگر جایی قید و بندی گذاشتیم ؛ یعنی زبانا گفتیم اختیاری اما شرایط را یک جوری درست کردیم که بچه ها را مجبور به شرکت کنیم آن ها را برطرف خواهیم کرد و بچه ها هیچ اجباری برای شرکت درهمه اردوها از جمله اردوهای راهیان نور ندارند

منتشرشده در گفت و شنود

دریافت وجه در مدارس و اصل 30 قانون اساسی و رایگان بودن آموزش و پرورش  اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بصورت رایگان گسترش دهد.
یکی از واحدهای تشکیلات اداری ساختار آموزش و پرورش از وزرات تا سطح مناطق و شهرستان، واحد مشارکت های مردمی است که یکی از کارکردهای مهم آن جلب مشارکت های مردمی جهت توسعه، احداث، نوسازی و تجهیز مدارس می باشد.
ما قانونی تحت عنوان شورای عالی آموزش‌ و پرورش داریم و مطابق ماده 11،کمک‌های داوطلبانه مردمی مطابق قانون تصویب‌شده مجلس مورد اشاره قرار گرفته است. یعنی مجلس مصوبه‌ای دارد که مدرسه می‌تواند از مشارکت مالی مردم استفاده کند. این استفاده و مشارکت دارای شرایطی است؛
اول اینکه داوطلبانه باشد،دوم در فصل ثبت‌نام اتفاق نیفتد،سوم در قبالش رسید تحویل داده شود.بنابراین جلب کمک‌های مردمی طبق این شرایط قانونی است.
با عنایت به موارد اشاره شده آنچه باعث چالش دامنه داری شده و هر از گاهی و در طول سالیان متمادی به شیوه ها و تحت شرایط مختلف خود را عیان می سازد، وجود سریال بی پایان اصرار و پافشاری مسؤولان رده بالای آموزش و پرورش  بر ممنوعیت و غیر قانونی بودن هر نوع اخذ وجوه نقدی از اولیا دانش آموزان در مدارس دولتی و رایگان بودن تحصیل در قانون (به غیر از حق بیمه،کتب درسی) و تبلیغ در صدا و سیما و رسانه های مختلف  می باشد.
تشکیل ستاد ثبت نام و رسیدگی به تخلفات  مدیران مرتکب این تخلفها از یک طرف و از طرف دیگر تأکید بر عذر دولت در عدم توانایی پرداخت تمام هزینه های جاری آموزش و پرورش به ویژه مدارس و تشکیل جلسات برای مدیران و پیگیری نحوه ی جذب مشارکت مردمی توسط  مدیران و گاهآ حتی بازخواست نمودن آن ها به علت عدم توانایی در تأمین هزینه های جاری مدارس به یک تناقض آشکاری در گفتار و عملکرد تبدیل شده است.
شرایط بد اقتصادی و نداشتن بودجه کافی چیزی غیر قابل انکار و تقریباَ قابل درک است.

اول اینکه داوطلبانه باشد،دوم در فصل ثبت‌نام اتفاق نیفتد،سوم در قبالش رسید تحویل داده شود.بنابراین جلب کمک‌های مردمی طبق این شرایط قانونی است   آنچه مردم را آزار می دهد؛ در واقع مردم با نوعی تناقض گویی مواجهند که هم کار آنها و هم کار مسؤولان مدارس را سخت می کند. کارکنان مدرسه البته سختی های بیشتری را تحمل می کنند،چون هم باید جوابگوی خانواده ها باشند،هم بی پولی را تحمل نمایند.
این مدیران وقتی مشکلاتشان را با ادارات آموزش و پرورش در میان می گذارند این پاسخ را از آنها  می شنوند که بودجه نداریم و هزینه هایتان را از کمک های مردمی تأمین کنید.
 گاهی اولیا ناراحتی خود را در واکنش به این تناقض گویی ها با انتشار دعوت نامه ها که از آن ها به  صورت مکتوب و مشخص  کمک نقدی جهت بهبود شرایط مالی مدارس و تأمین هزینه های جاری از آن ها درخواست می گردد نشان می دهند.
نمونه اخیر که بی سابقه هم  نبوده است، انتشار دعوت نامه انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس توابع شهرستان سردشت که در آن به صراحت به مبلغ درخواستی از اولیا اشاره شده بود،در فضای مجازی انتشار پیدا کرده است.اگر چه نحوه ی درخواست به لحاظ وجاهت، جنبه خوشایندی نداشت امّا نمی توان بر واقعیت موجود درخواست کمک های اولیا که به ظاهر اختیاری از لحاظ قانونی امّا از نظر واقعیت ناچاری هستند. - اگر به مدارس کمک نشود بچه های خودشان دچار مشکل می شوند- سرپوش گذاشت.
آنچه مایه تعجب است نوعی واکنش مدیریت محترم آموزش و پرورش که به جای تبیین موضوع و شفاف سازی برای مردم در مورد اینکه میزان سرانه اختصاص داده شده به مدارس چقدراست؟ چند درصد تا کنون واریز شده است ؟ هزینه های جاری مدارس و بدهکاری آن ها حتی به اداره های خدمات رسانی جدا از هزینه ها مصرفی دیگر چند است؟ منابع مالی تأمین این ها هزینه کجاست؟ ایشان  عذر خواهی نموده و فرماندار شهرستان هم به موضوع واکنش نشان دادند.اگرچه حل همه مشکلات مالی و بودجه ای آموزش و پرورش در حیطه اختیارات و توانایی مسؤولان منطقه ای و شهرستانی نیست.

دریافت وجه در مدارس و اصل 30 قانون اساسی و رایگان بودن آموزش و پرورش

بهتر است مسؤولان ارشد این وزارتخانه موضوع را صادقانه با مردم در میان بگذارند یا تلاش نمایند که با رایزنی بین مجلس و دولت کاستی های بودجه و هزینه ها را حل کنند. به جای بیان حرف هایی که موجب تحریک مردم می شود و اولیا و گردانندگان مدارس را رودر روی هم قرار  می دهد و مسؤولیت تأمین هزینه های جاری مدارس را متوجه مدیران  و انجمن اولیا مدارس گردانند ،کاری کنند که اولیای دانش آموزان هر کدام به صورت داوطلبانه و در حد توان مالی خویش به مدارس کمک نمایند.
بررسی دلایل عدم مشارکت فعال یا مشارکت ضعیف اولیا درامر توسعه و بهبود وضعیت آموزش و پرورش فرصت و یادداشتهای دقیق تر می طلبد.

به صورت گذرا می توان گفت که بعضی از مدیران به دلیل نداشتن روحیه مشارکتی قادر به برقراری ارتباط اصولی با والدین، نهادها،خیران مدرسه ساز، معلمان و دانش آموزان نیستند و نگاه علمی به مفهوم مشارکت و ابعاد آن ندارند.دلایل و موارد دیگری هم وجود دارد که فعلاَ از پرداختن به آن ها خود داری می شود.
فرماندار محترم شهرستان که حوزه استحفاظی تحت مدیریت ایشان شهری مرزی و فاقد زیر ساخت های اقتصادی پایداری می باشد  و مردمانش عموماً بنیه مالی قوی ندارند،پیشنهاد می گردد به عنوان نماینده دولت و رئیس شورای آموزش و پرورش موارد زیر لحاظ نمایند :


1- ایشان عالی ترین مقام دولتی در شهرستان هستند. پس باید در موضع گیری هایشان پس از بررسی تمام ابعاد قضایا ، شرایط، مصلحت و توانایی های مردم،دولت و مسؤولان نهادهایش را منصفانه در نظر بگیرند و خدای ناخواسته رضایت یکی از طرفین تنها ملاک اظهار نظر قرار نگیرد.
2- سردشت شهر مرزی بوده و عوایدات مرزی آن درصد زیادی ازهزینه های استانی و خزانه کل را نیز تأمین می نماید لذا شایسته است با همفکری و مساعدت سایر مسؤولان استانی و مرکزی زمینه اختصاص درصدی از این درآمدها به شهرستان به ویژه در حوزه آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین و زیر بنای ترین نهاد تربیت کننده نسل مدیریت کننده آینده مملکت را فراهم نمایند.
3- فرماندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش می تواند بر نحوه جلب ، هزینه، میزان و وضعیت تخصیص منابع مالی و درآمد زایی قانونی زیر نظارت داشته باشد و میزان تحقق آن ها را پیگیری نماید؛
الف) با توجه به ماده (10) قانون، شهرداریها موظفند جهت وصول عوارض موضوع بند (3) ماده (13) و ماده (16) قانون، آیین نامه های اجرایی را پیش بینی نمایند تا وجوه مربوط از سوی واریز کنندگان با فیشهای مستقل به عنوان عوارض آموزش و پرورش به حساب خزانه واریز نمایند.
ب) در قانون برنامه سوم توسعه در بخش مواد مرتبط با اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ( ماده 145 ) چنین آمده است :
1- به منظور تجهیز منابع غیردولتی بخش آموزش و پرورش عوارض و عواید کالاها و خدمات موضوع « بند 2 » « ماده 13 » قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مصوب  26 / 10 / 1372 در استان ها ، شهرستان ها و مناطق کشور به دو درصد افزایش می یابد .
2-  از تاریخ تصویب این قانون کالاهای مصرفی وارداتی نیز به مجموعه کالاها و خدمات موضوع « بند 2 » « ماده 13 » قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها و شهرستان ها و مناطق کشور افزوده می شود و دو درصد عوارض موضوع ماده قانونی سابق الذکر از آن ها اخذ می گردد .
3- ماده 12ـ کلیه کارخانجات، مؤسسات خدماتی، تولیدی و شهرداریها موظفند اسناد مثبته و فهرست کل عوارض دریافتی خود که مشمول این قانون می باشد و به حساب خزانه واریز گردیده را هر سه ماه یک بار به شورای آموزش و پرورش محل ارسال نمایند.
انتظار این است یا منابع مالی هزینه های تحصیل رایگان تا پایان مقطع متوسطه طبق قانون به طور کامل از طرف دولت تأمین شود یا اینکه شفاف و صادقانه میزان مشارکت لازم  مردم در تأمین این هزینه ها به صورت قانونی و طبق ضوابط مشخص و اعلام گردند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

kermanshahearthquake2

بر اساس آخرین آماری که توسط وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری امروز در در جمع اصحاب رسانه بیان شد تاکنون 21 دانش آموز و دو معلم کشته شده اند .

« صدای معلم » این ضایعه بزرگ را به  خانواده های این عزیزان و نیز جامعه فرهنگی کشور تسلیت گفته و برای همه آسیب دیدگان و مجروحان این واقعه آرزوی صحت و سلامتی دارد .

پایان پیام/

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور