گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ روز شنبه هجدهم آذر ماه « صدای معلم » گفت و گوی تفصیلی در مورد مسائل آموزش و پرورش این بخش و معلمان آن با « عبدالرضا فولاوند » مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان استان تهران انجام داد .
بخش سوم این گفت و گو تقدیم مخاطبان محترم صدای معلم می گردد
در گذشته از طریق این سیستم مشکلاتی برای همکاران به وجود آمده و آن ذهنیت هنوز وجود دارد/ صدای معلم : حدود دو سال پیش بود که یک عده از معلمان شهریار به صدای معلم نامه ای نوشتند ( این جا ) که معترض به عملکرد آموزش ابتدایی در شهرستان شهریار بودند. ضمن این که خود من در شهرستان شهریار یک سال تدریس کرده ام و از حال و هوای اداره آموزش و پرورش شهریار آگاه هستم. به جای این که پاسخ به نامه این معلمان منتقد داده شود در زمان آقای کمرئی حراست شهریار تعدادی از همکاران را احضار کرده و بازخواست کرده بود که چه کسی این را نوشته است و حتی خود مسئول حراست شهریار با خود من تماس گرفت و بنده را نیز تهدید کرد/ من قبول نمی کنم که رئیس حراست دست به کاری بزند که رئیسش خبر نداشته باشد. اگر خبر نداشته باشد از ضعف است. یعنی در هر دو صورت رئیس ، رئیس خوبی نیست/ این که انجمن اسلامی یا فلان تشکل اعمال نفوذ می کنند، همه فشار می آورند این مختص انجمن اسلامی نیست. همه تشکل های طرفدار دولت تلاش می کنند تا نیروهایشان را در یک جایگاه اداری قرار بدهند تا بتوانند رشد کنند/ تشکل ها و سازمان ها و احزاب باید در قبال عملکردشان پاسخ گو باشند. این که من فردی را به عنوان وزیر پیشنهاد کردم رفت آنجا و کارنامه منفی داشت و بعد بگویم نه مال من نیست. در قبال اعمال نفوذمان باید مسئولیت پذیر باشیم/ ما این اختیار را به آنها دادیم و آنها هم باید از فیلترهای امنیتی بگذرند. این شرط مدیریت است/ قبول داریم در گذشته به پارکینگ تبدیل شده بود و یک عده ویژه خوار می رفتند دنبال زندگی شان و در آنجا حاضریش را می زدند ولی امسال من روی متخصص بودن افراد تاکید کردم/ متاسفانه ما به نیازهای اولیه دانش آموزان توجه می کنیم، غذا، لباس، آموزش خواندن و نوشتن در حالی که الآن نیازهای ثانوی دانش آموزان موسیقی، نقاشی، خطاطی، تاتر، تعامل با یکدیگر و کار مشارکتی است
صدای معلم :
خود شما هم فرمودید که در دولت نهم و دهم معلمان جرات نمی کردند از جلوی اتاق حراست رد بشوند آیا در اداره کل شما این حس به وجود آمده که از جلوی اتاق حراست رد بشوند؟
فولادوند :
خوشبختانه خودتان گفتید رئیس حراست وزارت آموزش و پرورش تعامل با همکاران دارد. به جرات می توانم بگویم یکی از بهترین نیروهای حراست در مجموع آموزش و پرورش است. ایشان با روحیه ای باز و دلسوزانه تمام مسائل و مشکلات را پیگیری می کند و ایشان هم مثل من در دورترین نقطه شهر اگر مشکلی پیش بیاید و اطلاع داشته باشند خیلی خوب برخورد می کنند . در اداره حراست، امنیت بیان همکاران خیلی اهمیت دارد. ما در مقابل آبروی دیگران مسئولیم. تلاش می کنیم مشکلات به حداقل برسد و این رابطه به رابطه حسنه تبدیل بشود. چون در گذشته از طریق این سیستم مشکلاتی برای همکاران به وجود آمده و آن ذهنیت هنوز وجود دارد و باید تلاش کنیم ذهنیت جدیدی به همکاران بدهیم. همکاران ما آزادند که هر گاه مشکلی داشتند از طریق پست الکترونیکی آماده است تا نامه بنویسند و مکتوب کنند و یا تلفنی به ما اعلام کنند. آموزش با کیفیت بالا و بخشی از کیفیت بخشی آن برمی گردد به روح و روان معلم اگر همکاری خدای ناخواسته روح و روانش آزرده خاطر بشود صد در صد نمی تواند سر کلاس خوب ظاهر شود.
صدای معلم :
حدود دو سال پیش بود که یک عده از معلمان شهریار به صدای معلم نامه ای نوشتند ( این جا ) که معترض به عملکرد آموزش ابتدایی در شهرستان شهریار بودند. ضمن این که خود من در شهرستان شهریار یک سال تدریس کرده ام و از حال و هوای اداره آموزش و پرورش شهریار آگاه هستم. به جای این که پاسخ به نامه این معلمان منتقد داده شود در زمان آقای کمرئی حراست شهریار تعدادی از همکاران را احضار کرده و بازخواست کرده بود که چه کسی این را نوشته است و حتی خود مسئول حراست شهریار با خود من تماس گرفت و بنده را نیز تهدید کرد. الآن نمی دانم مسئول حراست آنجا عوض شده است یا خیر. این اتفاق برای خود من نیز افتاده است. که چرا باید مسئول حراست این قدر به آن درجه برسد که با اطلاع یا بدون اطلاع رئیس اداره یک منطقه بخواهد رسانه ای را تهدید بکند. این قرائنی هم دارد نمی شود گفت همه گل و بلبل است و همه چیز درست است !
فولادوند :
من قبول نمی کنم که رئیس حراست دست به کاری بزند که رئیسش خبر نداشته باشد. اگر خبر نداشته باشد از ضعف است. یعنی در هر دو صورت رئیس ، رئیس خوبی نیست. یا اطلاع دارد و بگیر و ببند درست می کند و اجازه نمی دهد همکاران حرفشان را بزنند و یا خبر ندارد . اگر خبر ندارد از ضعفش است و اگر خبر دارد مطمئنا نود درصد مشکل از خود رئیس است. باید روی انتخابات رؤسایمان تجدید نظر کنیم. کسانی را به عنوان رئیس آموزش و پرورش انتخاب کنیم که واقعا اعتقاد به آزادی بیان داشته باشند. معلم چگونه به دانش آموزان بگوید که انتقاد کنید در حالی که خودش نمی تواند انتقاد کند. ما برخورد می کنیم. یکی از شرایط پذیرش مدیریت ها در حوزه ما در دوره ای که من هستم این است که باید تعامل صد درصدی با همکاران داشته باشیم. همکاران ابتدایی کم حرف ترین و مظلوم ترین آدم ها هستند. شلوغی کلاس ها تراکم کتاب ها مباحث درسی باعث می شود نایی برایشان نماند. همکاران متوسطه ساعات درسی شان نسبت به ابتدایی ها فرق می کند. ما خودمان مروجیم شاید بعضی جاها در حوزه ما این اتفاقات بیفتد ولی هر جا بوده تلاش کردم این جو را کنار بزنم و یک رابطه خوبی با همکاران داشته باشم و آنها حق دارند که از وضع موجود انتقاد کنند.
به همکار حق الزحمه اش را یک سال دو سال نمی دهیم نمی تواند بگوید چرا حق الزحمه ما را نمی دهید. این ظلم به همکار است. حداقل به هر دلیلی که وجود داشته باشد آموزش و پرورش بنا است جامعه آینده را بسازد ، نسل آینده را آموزش بدهد به بزرگترین و مهمترین سرمایه جامعه که در دستش پرورش پیدا می کند ؛ این مسائل ، مسائل پیش پا افتاده است. نمی توانیم به شخصی بگوییم که دستت گیر کرده داد نزن. همکار من مشکل مالی دارد حق الزحمه اش را هم نداده اند نمی توانیم بگوییم اعتراض نکن. اعتراض حق اوست. حقوق شهروندی بخشی از آن است که به بچه ها آموزش می دهیم. این که همکاران از ما می خواهند که به آنها سخت گیری می شود. من با رئیس اداره آموزش و پرورش صحبت خواهم کرد و نیاز هم باشد با کسی که مشکل ایجاد کرده برخورد خواهم کرد.
صدای معلم :
برخی انتصاب های ابهام برانگیز آقای کمرئی در دوره ی آقای فولادوند برجای خود باقی مانده است که دلیل آن مشخص نیست از جمله انتصاب سیدمجتبی هاشمی،پسرعمه ی آقای کمرئی که جدا از مسوولیت داشتن در یکی از ادارات تابعه در دوران دولت احمدی نژاد و وابستگی به نماینده اصولگرای رباط کریم،نفس ملاک قراردادن ارتباط فامیلی جهت انتصاب برازنده مدیران دولت تدبیر و امید نیست....
و یا انتصاب حسین سنجری به عنوان معاون پژوهش با فشار های سهمیه بگیران عرصه ی تشکل ها به دور از هرگونه شایستگی...و یا انتصاب مدیرضعیف و وابسته و نیروهای نزدیک به اصولگرایان در ناحیه یک شهرری و انتخاب مدیرانی ضعیف در پاکدشت،رباط کریم و ری 2 که منجر به مشکلاتی در مناطق مذکور شده است و آقای فولادوند هم نه تنها ترتیب اثر و تصحیحی بر این انتصاب ها نداشته اند،بلکه با باز گذاشتن دست انجمن اسلامی معلمان در مناطقی همچون نواحی1 و 2 شهر ری،معاونین ادارات مذکور از نیروهای وابسته به انجمن اسلامی معلمان منصوب شده اند که نکته ی جالب توجه آن انتصاب معاون پرورشی ناحیه یک شهر ری،که اتفاقا در دوره مدیریت آقای فولادوند با فشار انجمن اسلامی معلمان شهرری بوده است که هم در ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد و جلیلی مشارکت داشته است و هم تخلفات اداری متعددی در سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری در دوره دولت احمدی نژاد داشته است و از جمله ی تخلفاتش استخدام همسر و همسر برادر و چند تن دیگر از بستگانش در قالب نیروهای شرکتی بوده است.. و حتی در این مورد خاص چندسال قبل،نامه ی جمعی از فرهنگیان شهرری به صدای معلم مانع انتصاب وی در دوره آقای کمرئی شد اما با فشار انجمن اسلامی معلمان شهرری در نهایت این اتفاق بد حادث شد.
نکته جالب توجه در این انتصاب های غیر کارشناسی خلا انسجام و وحدت رویه در میان مدیران مناطق است از جمله انتصاب نیروهای برکنار شده از سوی مدیر اعتدال گرا و متخصص کهریزک از سوی مدیر ناحیه یک شهرری که از حامیان قالیباف بوده است و همزمان برای حفظ جایگاه با انجمن اسلامی معلمان شهرری وارد معامله شده است.
از دیگر موضوعات جالب توجه در این استان،عدم ایجاد فرصت جهت ایفای نقش نیروهای اصلاح طلب و توانمند مغضوب در دولت احمدی نژاد در مناصب مدیریتی،با رویکرد عافیت طلبی و محافظه کاری جهت حفظ جایگاه های به دست آمده به نام اعتدال و به کام تازه به سمت رسیده ها و در عین حال مجال و فرصت دادن و ابقا نیروهای وابسته به جریانات رادیکال گذشته است ؛ به عنوان مثال نیروی توانمند و مستقل و اصلاح طلبی همچون سیدهادی عظیمی به دلیل خط و نشان های افراد وابسته به جریانات تند گذشته و البته عافیت طلبی به نام اعتدال در پست کارشناسی اتباع محصور و دست بسته به کار گل گماشته شده و از سوی دیگر نیروهایی وابسته به جریانات مقابل به دلایلی از قبیل نسبت فامیلی،قومی قبیله ای و یا وابستگی به انجمن اسلامی معلمان شهرری یا ابقا شده یا به عنوان مدیران ستادی منصوب شده اند ....
فولادوند :
انتصابات دوره آقای کمرئی را باید خودشان پاسخ بدهند. من حدودا 3 / 5 / 95 بود که به حوزه شهرستان های استان تهران ورود پیدا کردم. استحضار دارید چون خودتان فرهنگی هستید فصل کار کل ادارات از تیر ماه شروع می شود تا ابتدای آبان ماه. این نیروها داشتند کار می کردند و انتخابات هم در پیش بود. وقتی دست به کاری می زدیم می گفتند دارند برای انتخابات نیرو می چینند و کماکان فشارهایی از بیرون داشتیم که ما را متهم می کردند. احضار به مراجع قضایی را داشتیم ، در مباحث انتخابات به عنوان طرفدار دولت و کسی که آموزش و پرورش را پای انتخابات آورده است.
معمولا چهار سال مدیران می مانند و بعد از چهار سال جا به جا می شوند. در انتخاب معاونین ادارات به هیچ وجه اداره کل دخالت نمی کند. ما یک رئیسی در یکی از مناطق گذاشته ایم واقعا رئیس گذاشته ایم. چون باید خودشان پاسخ گو باشند بنابراین در انتخاب نیروهایشان آزاد و مختارند.
این که انجمن اسلامی یا فلان تشکل اعمال نفوذ می کنند، همه فشار می آورند این مختص انجمن اسلامی نیست. همه تشکل های طرفدار دولت تلاش می کنند تا نیروهایشان را در یک جایگاه اداری قرار بدهند تا بتوانند رشد کنند.
از طرف دیگر تشکل ها از طرف ما پذیرفته شده اند . تشکل یک فرصت است. کسانی که در تشکل ها هستند هم در مجموعه آموزش و پرورش اند و هم در مجموعه دولت. کسی که تلاش کرده برای این که این دولت روی کار بیاید بهترین مدیر برای آن دولت می تواند باشد چون به تفکر آن دولت اعتقاد دارد. این که بخواهیم از کسانی که دولت را قبول ندارند بیایند به جایگاه به اسم این که طرف شایسته است، خیر. شرط بودن در این دولت، اعتقاد به دولت است و دولت را باید قبول داشته باشد. اگر صد شایستگی هم داشته باشد ولی دولت را قبول نداشته باشد نمی تواند مجری خوبی برای طرح های دولت باشد. همه تشکل ها به مجموعه ما می آیند فقط انجمن اسلامی معلمان نبود. کم و زیاد دارد . اگر هم اعمال نفوذ پذیرفته شده است آن رئیس محترم آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد. ما این اختیار را به آنها دادیم و آنها هم باید از فیلترهای امنیتی بگذرند. این شرط مدیریت است. کسی که می گذرد یا نمی گذرد با ما نیست. اگر تخلفاتش این باشد که من دیدم که فلانی دخترخاله اش سر کار رفته و احتمال می دهم که فلانی این را برده این تخلف نیست ولی اگر در محاکم قضایی یا شبه قضایی محکوم شده باشد درست می فرمایند و ایشان متخلفند.
از مهر 95 که بحث انتخابات بود و الآن هم که دولت جدید آمده است و اگر من مدیر کل بودم برنامه هایی برای کارم داشتم. اگر هم نبودم نفر بعدی می آید و برنامه هایش را اجرا می کند. فلانی خواست فلانی با رانت آمده و فلانی با فامیل آمده است را کنار می گذارد. ما باید کار را به این مباحث اولویت بدهیم. این که بگویند فلانی فامیل فلانی است این تنها عیب نیست البته نباید اعمال نفوذ بشود کارکرد طرف هم شرط است که در این ایام کارکردش چطور بوده است. اگر بنا باشد این روال ادامه پیدا کند طبیعتی هم خواهیم داشت چون هر دولت جدید روی کار می آید نیروها جا به جا می شوند و در سطح کشور جا به جایی شروع می شود و به تبع آن به رؤسای آموزش و پرورش ، معاونین و مدیر کل هم خواهد رسید.
صدای معلم :
پیام های مختلفی از جاهای مختلفی رسیده است که درست است تشکل ها می توانند اعمال نفوذ کنند ، اعمال فشار بکنند و این فشارها باید اولا منطقی باشد ، اغناگر باشد و چرا همیشه در مورد انجمن اسلامی این صحبت ها را می کنند. من ارادت دارم خدمت دوستان تشکل انجمن اسلامی معلمان ولی چرا همیشه آنها در سیبل اعتراضات هستند و معلمان معترض هستند که چرا اینها دخالت می کنند و بدون این که در مقابل عملکرد یا انتخابشان پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند؟
فولادوند :
من نمی خواهم از انجمن اسلامی دفاع کنم. ما باید قبول داشته باشیم که باسابقه ترین تشکل فرهنگی انجمن اسلامی است. در سطح کشور گستره اش خیلی وسیع است. اعضایش خیلی زیادند. به تناسب این وضعیت انتقاد به آنها نیز زیاد است. اما این سیستماتیک نیست . در چهارصد تا از حوزه های آموزش و پرورش در کل کشور دفتر داریم و معلوم است تشکلی به این گستردگی انتقادات زیادی هم به آن می شود. اما مبنی بر این نیست که اعمال نفوذ کرده باشد. بخشی از نیروهایی که دارند کار می کنند انجمنی هستند به تناسب آن مجمع فرهنگیان هم دارند ، به تناسب آن صنفی هم دارند و نیروهای صنفی هم دارند ، این حرفی است که بیشتر رقابت های درون گروهی را دارد شکل می دهد و رقابت هم در جامعه ای که حزب تازه در درونش جا افتاده است و حتی در جوامعی که سابقه حزبی است رقابت در آن جا وجود دارد. این یک مرحله ای است که باید از آن بگذریم باید برنامه کاری ارائه بدهیم و اگر هر حزبی برنامه کاریش درست بود و پای کارش ایستاد نه این که کار را خراب کند و بگوید ما نبودیم. تشکل ها و سازمان ها و احزاب باید در قبال عملکردشان پاسخ گو باشند. این که من فردی را به عنوان وزیر پیشنهاد کردم رفت آنجا و کارنامه منفی داشت و بعد بگویم نه مال من نیست. در قبال اعمال نفوذمان باید مسئولیت پذیر باشیم.
صدای معلم :
یعنی مسئولیت ها تقسیم بشود.
در حوزه ی فرهنگی،پرورشی به خصوص در حوزه کانون های فرهنگی تربیتی، اولیاء و مربیان،آسیب های اجتماعی، در عمل هیچ تغییر رویکردی به جز جابه جایی افراد در سطح ستادی و صف نه در استان و نه در مناطق حادث نشده است و در عمل حتی تخلفات پیدا و پنهان استمرار دارد،کانون ها در مناطقی همچون ناحیه یک شهر ری بدون کوچکترین تغییر و تحولی همچنان حیاط خلوت کسب درآمدهای غیرشفاف برای نیروهای نورچشمی گریزان از کلاس هستند که هیچ گونه نظارتی برحضور یا عدم حضورشان در کانون ها نیست.
ظرفیت های انجمن های اولیاء و مربیان مدارس و به ویژه منتخبین عضو شورای انجمن مناطق و استان و شورای آموزش و پرورش مناطق و استان خالی از حضور اولیاء غیر وابسته و منتقد مانده و تبعیت و همراهی به جای تفکر نقاد و روح پرسشگر داشتن ارزش دانسته می شود و معیار همچنان انقیاد است و نه انتقاد....
فولادوند :
خیر ؛ من این را قبول ندارم. من خودم مورد انتقادم. ایمان دارم اگر انتقاد نباشد جامعه رو به انحطاط می رود. در بحث کانون های فرهنگی ما هجده عدد کانون داریم. امسال ساماندهی ویژه روی این هجده کانون داشتیم. قبول داریم در گذشته به پارکینگ تبدیل شده بود و یک عده ویژه خوار می رفتند دنبال زندگی شان و در آنجا حاضریش را می زدند ولی امسال من روی متخصص بودن افراد تاکید کردم. مخصوصا یک برنامه ای تحت عنوان احیاء زنگ هنر داریم . در قبال مسائل و مشکلات آسیب های اجتماعی دنبال این هستیم که هنر را توسعه بدهیم و هنر در بحث آسیب های اجتماعی به عنوان نوش دارو است و اگر بتوانیم از ظرفیت های درس هنر استفاده ببریم بخشی از آسیب های اجتماعی مان کمتر خواهد شد و متاسفانه از این ظرفیت ها به دلیل نداشتن نیروی متخصص و نداشتن فضای ویژه استفاده نکردیم. کانون ها را به عنوان یک فرصت نام می بریم که به تناسب هر مدرسه یک کانون داشته باشیم. کانون محل شکل گیری کارهای عملی دانش آموزان است.
متاسفانه ما به نیازهای اولیه دانش آموزان توجه می کنیم، غذا، لباس، آموزش خواندن و نوشتن در حالی که الآن نیازهای ثانوی دانش آموزان موسیقی، نقاشی، خطاطی، تاتر، تعامل با یکدیگرو کار مشارکتی است.
بچه های ما این مشکلات را دارند . ما این بحث را ویژه دیدیم. در بحث آسیب های اجتماعی به جرات می توانم بگویم که در حوزه شهرستان های استان تهران بیشترین مشکلات را داریم اما بیشترین برنامه ها را داریم. زیرا آسیب های اجتماعی ویژه جامعه ما نیست. اما با توجه به تعدد فرهنگ ها و مسائل و مشکلات ویژه که در حاشیه شهر تهران وجود دارد یک کمیته ویژه رصد داریم که دو هفته یک بار جلسه برگزار می کند با هزاران ساعت آموزش . اما باز گفته ایم در مباحث و سرفصل های آموزشی مان تجدید نظر کنیم. سرفصل های آموزشی مان باید به روز و به تناسب آسیب های اجتماعی باشد. آسیب های اجتماعی هم این گونه نیست که کار کنیم بعد از دو ماه نتیجه بدهد. در درازمدت همین که آسیب ها متوقف بشوند و توسعه پیدا نکنند و بتوانیم مدریتش کنیم یگ کام به جلو برداشته ایم . البته خانواده ها و اولیاء حتما باید به ما کمک کنند اگر کمک نکنند کاری از پیش نمی بریم. شش ،هفت ، هشت ساعت دانش آموزان با ما زندگی می کنند و با ما آموزش می بینند و دنباله تداوم آموزش را در منزل دارند حداقل اولیا باید در مباحث و برنامه ها با ما تفاهم داشته باشند. خوشبختانه اولیا گام های موثری را برداشته اند .نتایج برنامه های دراز مدت در درازمدت نتیجه می دهد. کار در آموزش و پرورش کلا این طور است. مانند سدسازی نیست که دو سال بسازیم و یک دفعه تاجش بالا بیاید که معلوم شود این ها کار کرده اند. این مباحث را داریم پیش می بریم. منتها آموزش و پرورش مشکلات خاص خودش را دارد.
صدای معلم :
موضوع جالب دیگری که در این اداره کل و به تبع آن در سطح مناطق تابعه به صورت یک فرهنگ سازمانی رایج شده،پدیده دکترسازی است،در سطح استان به خود جنابعالی می گویند آقای دکتر و به آقای سنجری دکتر می گویند و روسای برخی ادارات اداره کل واژه دکتر خطاب می شود !
شما در جهت تصحیح این فرهنگ سازمانی چه کار کرده اید؟ چرا به وجود آمده است؟
فولادوند :
این گفتمان غالب جامعه ماست. یک پرستیژ شده است. البته خود من دکترا دارم. من فارغ التحصیل از دانشگاه نجف آباد اصفهان هستم و دکترای تاریخ دارم. بعضی ها دوست دارند که به آنها دکتر بگویند. دکترا داشتن یک وسیله ارتقاء جایگاه است و کم کم دارد خاصیت خودش را از دست می دهد. بالاخره این هم یک مرحله ای در تحول فرهنگی جامعه است. شما بررسی بفرمایید در جوامع اروپایی هم این مشکل وجود دارد. آن موقع به عنوان ارزش بود ولی الآن به عنوان یک ضدارزش است. همه کسانی که پست و مقام در گذشته داشتند و درجه دکترا داشتند کسی از دکترا اسم نمی برد. این هم یک سری تحول است. یک مثالی بزنم، در اوایل انقلاب موتور داشتن رسم بود. در زمان گذشته هر کسی که یک موتور داشت می گفتند فلانی حرفش خریدار دارد می تواند رشد کند. این هم فازی از آن مرحله است.
صدای معلم :
شما این روند را به جو تاریخی گذشته می سپارید یا خودتان ایده دارید؟
فولادوند :
جامعه از نظر فرهنگی باید رشد کند. رشد فرهنگی و سیر تحول فرهنگی کش و قوس هایی دارد این هم همان یکی از کش و قوس هاست. کم کم خاصیت دکترا هم از بین می رود و یک روزگاری می نشنیم و به این روز می خندیم که می رفتند و برای خودشان دکترا درست می کردند. فکر می کنند کسانی که مدرک دارند واقعا یک امتیاز است در حالی که تحصیلات باید در رفتار روزمره ما خودش را نشان بدهد نه این که فقط مدرکش را داشته باشیم. هر کس تحصیلاتش در رفتار روزمره اش متبلور شود واقعا او متحول شده نه صرفا من مدرک دکترا را داشته باشم و از دیگران هم بخواهم که به من دکتر بگویند.
ادامه دارد
پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی
گروه استان ها و شهرستان ها/
پس از انتشار یادداشت « شیرزاد عبداللهی » در مورد واگذاری مدارس " بومهن " ( این جا ) و نیز گفت و گوی صدای معلم با « عبدالرضا فولادوند » مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران ( این جا ) ؛ جمعی از معلمان با ارسال نامه به صدای معلم گفتند که این موضوع صحت داشته است و آنان بدون دلیل مشخصی اخراج شده و نیروهای دیگری جایگزین شده اند .
" چرا این قدر باید در پرداخت حقوق تبعیض وجود داشته باشه؟ چه تفاوتی داره دکتری که در نظام آموزش و پرورش داره خدمت میکنه با دکترایی که در وزارت علوم ؟" / قانون مدیریت خدمات کشوری که اینک مبنای نظام پرداخت ها در کشور است و معیشت و اقتصاد حدود ۵/۰۰۰/۰۰۰ خانواده به آن گره خورده ، در مهر سال ۸۶ برای مدت ۵ سال بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به طور آزمایشی تصویب شد و در پایان سال ۹۱ مدت اعتبار آن منقضی شده بود/ ه نظر می رسد که آشفتگی و گسستگی در نظام پرداخت ها به حدی است که دولت برای دائمی کردن آن با دو مشکل تامین کسری حقوق بگیران پایین و تعدیل حقوق های بالا مواجه است لذا مشکل بتوان تصور کرد که در هیات دولت به جمع بندی برسد/ نارضایتی عمومی از نظام پرداخت جزیره ای ، فدرالی و سیستم درآمدی هزینه ای دستگاه های مختلف و شیوع اختلالات در کارآمدی سیستم و کاهش انگیزه و بهره وری در بخش اعظم دستگاههای دولتی به حدی است که رفع این مشکلات و تصویب قانون کارآمد که کارکرد خود را نشان دهد اجتناب ناپذیر است
امروزه به مدد فضای مجازی و جست و جو در اینترنت ،اکثریت قشر تحصیل کرده به منابع و مطالب عمومی و تخصصی دسترسی دارند و به همین روی،بدیهی است که حاضر به صرف وقت و هزینه،جهت شرکت در همایش هایی که خود درآن مقوله اطلاعات دارند نیستند.
در این که همایش،سمینار و کنگره های تخصصی موجب افزایش علم و آگاهی و بهبود انگیزه های فعالیت و نشر آخرین دستاوردها می شوند شکی نیست و بالطبع ،همین نتایج را باید از مزایای برگزاری این نوع همایش ها دانست.
بحث در باب معایب همایش هایی است که صرفا جهت رفع تکلیف مسئولیتی، ارایه آمار فعالیت در آن حوزه (گاهی به مقام مافوق، جهت امتیاز) و برای جلوگیری از شائبه کم تحرکی باصرف بودجه هنگفتی از بیت المال برپا می شود.
سخنرانان این نوع همایش ها،عموما سخنرانانی غیرحرفه ای هستند که با طرح موضوعات عمومی و تکراری،موجب کسل شدن شنوندگان و مدعوین و القای بی ثمر بودن این نشست ها می شوند.
معمولا در پاره ای موارد،این همایش ها با بخشنامه و وعده اعطای "گواهی حضور" برای استفاده های آتی و ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان برپا می شود.
برای امتحان ،می توان همایشی با سخنرانی چهره های مشهور،معتبر و محبوب دانشگاهی،اجتماعی،سیاسی و پزشکی بدون دادن وعده اعطای "گواهی حضوردر همایش" برگزارکرد و با میزان استقبالی که از این همایش ها - با محوریت این سخنرانان - صورت می گیرد، به نتایج واقعی و ملموس دست یافت !
اقشار فرهیخته حتی حاضرند برای شرکت در این کنگره ها و منتفع شدن از آن و افزایش علم و دانش خود مبلغی به نام حق شرکت نیز بپردازند.
میزان مفید بودن همایش ها را می توان با تعداد صندلی های خالی و پر سالن برآورد کرد.
به عنوان نمونه ؛ در همایشی شرکت کنندگان بعداز دریافت "گواهی های حضور" با ترک یکباره سالن صحنه ناخوشایندی پدید آوردند و در همایشی دیگر تا دقایق واپسین،شرکت کنندگانی بودند که هنوز سرپا ایستاده بودند !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این مدارس کاملا دولتی است و قرار بوده که دانش آموزان آن را فرزندان فرهنگیان تشکیل بدهند/ در یکی دو سال اول به بهانه تعمیر و مرمت و خرید تجهیزات و هوشمند سازی و.... شهریه ای غیر قانونی را تعیین نمودند به این صورت که فرزندان فرهنگیان حدود 400 هزار تومان و غیر فرهنگیان 700 هزار تومان بپردازند/ تجاری شدن آموزش در مدارس فرهنگ تربت حیدریه تا آنجا پیش رفته که مثلا در مدرسه ابتدایی پسرانه از 313 دانش آموز حدود 200 دانش اموز فرهنگی و مابقی غیر فرهنگی یا آزاد (منظور والدین غیر فرهنگی) هستند که دلیل اصلی این امر ،پرداخت شهریه ی بیشتر از مصوبه غیر قانونی و تا 5میلیون تومان (به گفته مدیر فرهنگ ابتدایی) است/ از همه آزار دهنده تر ثبت نام نشدن دانش آموزان فرهنگی (منظور والدین فرهنگی) به بهانه مختلف مانند پر شدن کلاس ها یا ثبت نام نکردن در سایت مدرسه و ... است تا بدین وسیله دانش آموزان آزاد بیشتری را جذب نمایند/ گردش مالی این مدارس بالای 200 میلیون تومان است اما متاسفانه هیچ نظارت و بازرسی هم انجام نمی شود/ انتخابات انجمن اولیا و مربیان هم به شکل مضحکی برگزار می شود و بدون صورت جلسه و ارائه گزارش در مورد آرا ،بسته می شود
گروه گزارش/
امروز نشست رسانه ای « علی اللهیار ترکمن » معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در سالن آمفی تئاتر وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .
در این نشست « ترکمن » دیدگاه های خود را در این حوزه و نیز جزییات بودجه 96 مطرح کرد و پس از آن نمایندگان رسانه ها پرسش های خود را مطرح کردند .
در این نشست ، « صدای معلم » پرسش تفصیلی خود را مطرح کرد .
این پرسش و پاسخ را فردا می خوانید .
( 1 )
صدای معلم :
هر ساله کمک های رفاهی مستقیم و غیر مستقیم برای کارمندان دولت مصوب می شود اما تاکنون در بودجه و... هیچ گاه اعتباری برای " رفاه معلمان " منظور نشده است .
اعلام میزان کمک هزینه غذا، ایاب و ذهاب و کمک هزینه تلفن همراه کارمندان دولت در سال ۹۶ :
مطابق با ماده ۱۲ ضوابط اجرایی قانون بودجه ۹۶ کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مطابق با موافقت نامه متبادله و برای بانک ها، بیمه ها و شرکت های دولتی در سقف پیش بینی شده در بودجه مصوب و براساس ضوابطی که به تأیید کارگروهی مرکب از رئیس سازمان، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نیرو می رسد، قابل پرداخت است.
پرداخت کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم به کارکنان قرارداد کارمعین (مشخص) و ساعتی و موارد موضوع ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری از محل اعتبارات مصوب پرداخت شده خزانه و با رعایت مفاد موافقت نامه، مجاز است.
تبصره یک این ماده اشعار می دارد که هزینه غذای ایام تعطیل و نوبت کاری شب کارکنان مشمول در دستگاه های اجرایی اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی با تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی به عنوان هزینه های اداری قابل پرداخت است.
هیئت وزیران در جلسات ۱۶ /۱ /۱۳۹۶ و ۲۰ /۱ /۱۳۹۶ به پیشنهاد شماره ۱۵۲۴ مورخ ۵ /۱ /۱۳۹۶ سازمان برنامه و بودجه کشور، ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را تصویب کرد.
این مقرره در جلسات مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۶و ۱۳۹۶/۰۱/۲۰هیئت وزیران تصویب و با شماره ۵۷۱۳ مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.
تبصره۲ـ کمک هزینه غذای روزانه حداکثر پنجاه و هشت هزار ۰۰۰ر۵۸ ریال، ایاب و ذهاب کارمندانی که از سرویس سازمانی استفاده نمی نمایند در تهران ماهانه حداکثر یک میلیون و دویست هـزار ۰۰۰ر۲۰۰ر۱ ریال و در شهرهای دارای پانصد هزار نفر جمعیت و بالاتر ماهانه حداکثر هشت صدهزار ۰۰۰ر۸۰۰ ریال، مهدکودک برای زنان کارمند دستگاههای اجرایی فاقد مهدکودک دولتی به ازای هر فرزند زیر شش سال، ماهانه حداکثر نهصد و پنجاه هزار ۰۰۰ر۹۵۰ ریال قابل پرداخت است.
تبصره۳ـ دستگاه های اجرایی مستقر در کلان شهرها مجازند هزینه ایاب و ذهاب کارکنان خود را به شکل نقدی پرداخت نموده و یا برای بهره برداری از سرویس کارکنان نسبت به عقد قرارداد با شرکت های حمل و نقل شهری غیردولتی اقدام کنند.
سقف قرارداد مربوط می تواند حداکثر ده درصد (۱۰ % ) بیش از هزینه ایاب و ذهاب پرداختی به کارکنان در سال ۱۳۹۵ باشد.
ماده۱۴ـ پرداخت کمک هزینه تلفن همراه تا سیصد هزار (۰۰۰ر۳۰۰ ) ریال در ماه به مدیران و کارمندانی که بنا به شرایط خاص باید به طور مستمر در دسترس باشند، به تشخیص رئیس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی مجاز است.
پایان پیام/
وزیر آموزش و پرورش در دفاع از رویکرد و برنامههای خود در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در باب ارزشها و باورهای خود اذعان داشتند که بهواسطه گستردگی نظام آموزشی در کشور و وسعت سازمان و ساختارهای آن ایجاب میکند که سیاستهای کاهش تمرکز بهعنوان روش بهبود نظام تصمیمگیری و فرصتی برای رشد خلاقیتهای مدیران و کارشناسان منطقهای و محلی همواره مورد پیگیری قرار گیرد.
نظریهپردازان و حاکمان سیاسی که بر نظم سیاسی حاکمیت و دولت نیرومند و متمرکز تأکید میکنند، معمولاً نسبت به توانایی طبع انسان بدگماناند لذا در این مقوله به بررسی این قول وزیر و ضرورت اجرای تمرکززدایی از آموزش و پرورش با توجه به گستره فضای ملی و فرهنگی و مشکلات و معضلاتی که نظام تمرکزگرای کشور را دچار نخوت و سستی کرده و از طرفی مدیریتهای سطح کشور را مجری صرف تصمیمات مرکزی نموده است.
با نگاهی بهنظام مدیریتی کشورهای پیش رفته سطح جهان یا حتی کشورهای در حال توسعه و نیمه توسعه یافته و یا درحال توسعه تصمیمگیرندگان سطح مدیریتی بالادست به این نتیجه رسیدهاند که تصمیمگیری تمرکزگرا دیگر جوابگوی نیازهای جامعه امروزی نیست ؛ بر این اساس دستگاههای سیاسی که به دنبال تصمیمگیری و اداره امور ملی و محلی از یک مرکز و یا از یک نقطه کانونی به یکشکل یکسان میباشند دیگر کارکرد خود را از دست دادهاند .
اندرو وینسنت (Andrew Vincent) "معتقد است که نظریهپردازان و حاکمان سیاسی که بر نظم سیاسی حاکمیت و دولت نیرومند و متمرکز تأکید میکنند، معمولاً نسبت به توانایی طبع انسان بدگماناند"
بنابراین واگذاری وظایفی همچون برنامهریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، هدایت و رهبری و همچنین کنترل و نظارت که با اهداف ارائه خدمات عمومی بهتر به مردم محل و نیروهای زیرمجموعه میتواند بسیاری از مشکلات نظام متمرکز و بوروکراسی فعلی آموزش و پرورش را تسهیل کرده و آزمایش و خطای فعلی این وزارتخانه را با تجربیات سطوح محلی و استانی و مقایسه عملکردها و تصمیمات اتخاذ شده بهعنوان سازمانهای موفق مورد استفاده سایر نقاط کشور قرار دهند و از سویی با واگذاری منابع در سطح محلی انتظارات سطح کلان را پیگیری و مطالبه نمایند. اگر چه این تصمیم می تواند نقاط ضعف و قوتی داشته باشد اما با تقویت نقاط مثبت و هم پوشانی نقاط ضعف توسط نقاط قوت که در ادامه بیان می شود نقاط ضعف را نیز مرتفع کرد.
ازجمله نقاط مثبت این واگذاریهای میتواند مدیریت مشارکتی، محرکی برای توسعه محلی، تحول در نظام آموزشی و بهبود توانایی مدیریتی، تعیین اولویتهای محلی، انجام اصلاحات بهواسطه بروز خلاقیتها و دقت در تصمیمگیریها و نظارت و اجرای طرحها و از سویی دیگر ایجاد انگیزه برای مدیران محلی و بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی و تفاوتهای قومی در فضای مدیریتی و خواست مردم محلی و تلاش کلیه عوامل و کارشناسان برای دستیابی به اهداف با توجه به امکانات موجود و از همه مهمتر سهیم شدن مدیران و عوامل اجرایی و کارشناسان در تصمیمگیری و تصمیم سازی برای خود است و با توجه فضای محدود مدیریتی به بازخوردهای سریع پیرامون هر تصمیمی، سازوکارهای ترمیمی میتواند طرح و برنامهها را با اطمینان بیشینه پیگیری کرد.
همچنین یکی دیگر از دغدغههای آموزش و پرورش جلب مشارکت و خودیاری عمومی با توجه به محدود بودن منابع و مشارکت افراد محلی که ظرفیت کمی برای آن وجود دارد این مورد را تقویت کرد و با عنایت به نظر "استیوارت" سازمانهای محلی در مقایسه با حکومتهای مرکزی نقش فعالتری در زمینه تشویق و ترغیب شهروندان و جلب مشارکتهای شهروندی دارند لذا یکی دیگر از برنامههای پیشنهادی وزیر در برنامه ارائهشده میتواند جامعه عمل به خود گیرد.
همچنین از مواردی که میتواند بهعنوان نقاط ضعف واگذاریها بیان کرد انتخاب مدیران بر اساس مسائل حزبی و سیاسی و تقسیم قدرت بر اساس قرابتهای خانوادگی و لحاظ نکردن لیاقتها و شایستگیها ضربه مهلکی را به سازمان مربوطه وارد خواهد کرد؛ بنابراین انتخاب مدیران باید از میان کاندیداها برای احراز پست باید بر مبنای شایستگی بوده و از طریق رقابت یا کسب شرایط احراز صورت گیرد و در انتخابها به جای تأثیرپذیری از فشارهای ملی و محلی و قضاوت حزبی و سیاسی بایستی ویژگی شایستهسالاری و برنامه مند بودن متأثر باشد و پس از گذراندن دورههای توجیهی و آموزشی لازم صورت بگیرد
لذا آنچه در این برهه از زمان برای آموزش و پرورش اهمیت دارد و با توجه به وسعت این وزارتخانه و عدم موفقیت این وزارتخانه در کوچک کردن بدنه خود تمرکززدایی از پایتخت به مراکز استانها و واگذاری بخشی از اختیارات خود به مدیران سطح میانی و واگذاری اختیارات گستردهتر در سنوات آینده با توجه به عملکرد و سنجش عملکردهای گذشته میتواند راهکاری برای رهایی از وضعیت موجود در این وزارتخانه عریض و طویل باشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روزی خداوند به شعیب وحی کرد که من از مردم تو، صد هزار نفر را عذاب میکنم!
چهل هزار نفرش که همان آدمهای بد هستند و شصت هزار نفر هم خوبان!
شعیب پیامبر جا خورد که آخر چطور؟! اینها بدند، درست! باید عذاب شوند، درست! اما این شصت هزار از خوبان چه گناهی کردهاند که باید پای اینها بسوزند!؟
خداوند جواب داد: گناه خوبان این است که با گناهکاران سازش کردند و به خاطر غضب و خشم من، آنها هم خشم نکردند و هیچ نگفتند!
منبع : تبیان
عصر ديروز سيد محمد بطحايي در گردهمايي معاونين ،مديران كل و جمعي از مديران ارشد كه در آستانه ششمين سال رونمایی از سند تحول بنیادین در سالن حجاب تهران برگزار شد،اظهاركرد: شورای عالی و معاونت ها تلاش كنند سند تحول را از حالت شعارزدگي به سمت عمل گرايي سوق دهند و حرکت کنند و در جلسات فقط از مشکلات و موانع سند سخن نگویید بلکه از دستاوردها و راهکارهای جدید اجرای سند نیز گزارش بدهید.
وي افزود: برگزاري اين نوع نشست ها بسيار ضروري است تا مسير را دائما رصد كنيم پس بايد اين جلسات به صورت مستمر وچارچوب دار تر برگزار شود.
بطحايي تصريح كرد: ما مسير تحول را به اميد رسيدن به يك دشت شكوفا طي مي كنيم اميدواريم آموزش و پرورشي در شان و منزلت اين مردم داشته باشيم.
وزيرآموزش و پرورش با تاكيد برضرورت عزم ملي براي اجراي تحول در آموزش و پرورش گفت: در اجراي سند تحول بايد علاوه برداشتن باور به اين كار ايمان نيز داشته باشيم.
عضو كابينه تدبير واميد گفت: مشكلات آموزش وپرورش حل نمي شود مگر اينكه تحول عملي شود.
وي افزود: تحول يك مفهوم كلي نيست بلكه آنچه بايد عمل كنيم تحول است اجراي برنامه ها يعني تحول وتحول بايد اجرا وعمل شود.
بطحايي خاطر نشان كرد: بارها از اين موضوع سخن گفتيم كه تا آموزش وپرورش به يك گفتمان ملي تبديل نشود، تحول اتفاق نمي افتد،اما امروز مي گويیم شايد تا زمانی تحول اتفاق نيفتد گفتمان ملي محقق نمي شود ، بنابراین باید تحولات عملی شود آن هم در زمانی که موثر است زیرا اگر اقدامات خود را در زمان ومكان مناسب انجام ندهيم اثر خود را ازدست مي دهد .
وزير آموزش و پرورش اظهاركرد: گاهي كار خوب را انجام مي دهيم اما زمان انجام آن گذشته است بنابراین انجام آن تاثيري ندارد باید در راستای اجرای سند تحول فعاليت ها بايد به نحوي انجام وسند اجرایی شود كه شيريني آن را مردم احساس كنند.
وي ادامه داد: محيط مدرسه باید به گونه ای جذاب باشد كه بچه با شادي و انگیزه مضاعف وارد مدرسه شوند و هنگام خروج، از تعطیلی مدرسه احساس ناراحتی کنند.
بطحايي تصريح كرد: در استقرار سند تحول بنیادین موانع بسياري وجود دارد كه تنها خودمان بايد به دنبال راهکار و رفع موانع باشیم نباید انتظار داشت دیگران بیایند و این مشکل را برطرف کنند.
وی خطاب به معاونین حوزه ستادی گفت: توقع من از شما این نیست که بیایید اینجا مشکلات را مطرح کنید بلکه انتظار من این است شما به ارائه راهکار بپردازید و رفع موانع کنید.
وزيرآموزش و پرورش افزود: در جلسات مختلف بارها بر اجراي مصداقي سند و اجرای با سرعت آن تاكيد كردم مستمرا اجرای سند باید رصد شود تا میزان پیشرفت سند در طول یک دوره زمانی مشخص شود وبا چند ماه قبل مقایسه شودواگر مشکلی هست آن را رفع کنیم.
وي ادامه داد: همواره باید فعاليت هاي اجرا شده مورد بررسي قرار گيرد تا ببينيم اجراي متوازن سند محقق شده يا نه! بايد ببينم پيشرفت سند در كدام حوزه ها بيشتر ودر كدام حوزه ها اجرای آن با مشکل مواجه بوده است.
عضو كابينه تدبير و اميد افزود: جامعه ، آموزش و پرورش با كيفيتي را از ما مي خواهد و اين توقع زيادي نيست، می شود آن را بر آورده کرد.
مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش