صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صدای معلم : نگرش فاخر یعنی چه ؟ مگر نگرش فاخر فراتر از اینها نیست؟ ( بخش پایانی )

حسین خنیفر : در دانشگاه فرهنگیان و پردیس ها باید پنجره ها به فضای شاد باز شوند؛ در مورد تفکیک جنسیتی نه موافق هستم نه مخالف

گروه گزارش/

یکشنبه 8 بهمن ماه برنامه استودیو الفباء با حضور « حسین خنیفر » سرپرست دانشگاه فرهنگیان ، مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، نجات بهرامی معاون رسانه ای و جمعی از نمایندگان رسانه ها ( صدای معلم ، روزنامه همشهری ، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان ) برگزار گردید .

در این نشست رسانه ای نماینده خبرگزاری فارس بدون هیچ گونه دلیل و یا ارائه توضیحی از حضور در این گفت گوی صریح و شفاف خودداری کرد .

« صدای معلم » و سایر رسانه ها در این گفت و گو پرسش های مهمی را مطرح کردند .

این گفت و گوی چالشی 39 : 13 : 1  طول کشید .

« صدای معلم »  بخش پایانی این گزارش را منتشر می کند 

متن کامل سخنان حسین خنیفر در مورد دانشگاه فرهنگیان

خنیفر :

ماده 28 قابل اصلاح است. من در مصاحبه دکتر مهرمحمدی نبوده ام و نمی دانم چه گفته است. شما اطلاع دارید. در ماده 28 به جای این که بیاییم از خروجی آموزش عالی بگیریم از همان اول برویم بگوییم آقای دانشکده جغرافیا مگر این درس ها را نمی خواهیم بگیریم این قابل تعدیل است. مگر نمی خواهیم هزار فارغ التحصیل از جغرافیا در سراسر کشور داشته باشم مسلما نه . این هزار تا را چند تا درس تربیتی فنون تدریس ، روان شناسی تربیتی ،بحث ارزشیابی ، بحث کارورزی یا این که نه کارورزی نمی شود بعد می آییم شش ماه آموزش می دهم . در ماده 28 به جای خروجی کاش از ابتدا باشد. من ماده 28 را نفی نمی کنم. یک راه کار خوبی است. حتی می تواند خلاء ها، نقص ها و کمبودهای ما را بگیرد. ما می توانیم ماده 28 را این قدر خوب درست بکنیم چون فارغ التحصیلی که جامعه شناسی خوانده بهترین بوده که بعد آمده تربیت معلم زده است پس ما آن را جذب می کنیم یا تاریخ خوانده یا شیمی خوانده است. کسی که شیمی را زده جزء آن دو سه هزار نفر اول است. الآن شنیده ام که دانشگاه صنعتی شریف از ما شاکی است می گوید چون شما منجر به اشتغال می شوید و افراد با رتبه زیر صد به تربیت معلم می روند. ولی این اتفاق برای ما خیلی خوب است که زیر هزار و صد به دانشگاه فرهنگیان بیایند. من فراتر از این می آیم و همسو می شوم با ذهنیت شما .  در مورد بحث های ایدئولوژیک که گفتید ؛ من خودم فراجناح هستم. تفکراتم فراجناح است نه به این سمت نه به آن سمت. من می گویم هر کسی بتواند خدمتی به نظام تعلیم و تربیت بومی ، اسلامی و پیشرو ما بکند و در کلاس جهانی ما و اعتقاد به آرمان ها و فرهنگ این کشور حرکت بکند بسم الله. شما ایده و راهکار بدهید شاید ما داریم اشتباه می رویم. مگر ما معصومیم یا همه کاره ایم نه ما داریم مسیر را برای جبران خلاء پیش بینی شده حرکت می کنیم. ما شانزده رشته در کشور داریم. الآن آماری که دارم جدید است و برای چند روز پیش است. کل رشته های ما در تربیت معلم از اول ابتدایی تا دبیرستان دارای شانزده رشته است. رشته ابتدایی آموزش کودکان استثنایی، معارف،تاریخ، جغرافیا،مشاوره، ادبیات عرب،ادبیات فارسی،علوم اجتماعی، زیست شناسی، شیمی، علوم ورزشی، ریاضی، فیزیک، زبان انگلیسی و هنر. الآن می دانم در سال 77 در شهر ایلام چند نفر زن می خواهد یا چند نفر مرد می خواهد.

 

صدای معلم :
خواهش ما این است که از این آمارها خارج شوید و به بحث های اصلی و راهبردی بپردازید . این آمارها را بدهید بعدا خودمان مطالعه می کنیم .

 

رضاخواه :

شما از قبل با رویکرد " برنامه محور  " نیامدید .شما از یک ماه گذشته می دانستید می خواهید رئیس دانشگاه فرهنگیان بشوید و با برنامه آمده بودید. نقاط ضعف و نقاط قوت دانشگاه را می دانستید ولی متاسفانه تا الآن ما برنامه ای به عنوان « برنامه محوری » از شما ندیدیم. وقتی از شما سوال می شود یک مدل احمدی نژادی پاسخ می دهید. دانشگاه فرهنگیان را به عنوان پایگاه سنتی اصول گراها می دانند.اعتقاد بر این است که نیروهای اصول گرا شما را حمایت کرده اند که الآن رئیس دانشگاه شده اید. نیروهای اصلاح طلب می گویند اگر نظر رئیس جمهور در این دانشگاه اعمال بشود احتمالا شما اعمال نکنید. همان نحوی که آقای مهرمحمدی بود بعد چهار سال به شما هم وارد می شود . پردیس های دانشگاه فرهنگیان از نظر فرهنگی برای دانشجویان خیلی سخت گیرانه است و جو حراستی شدیدی وجود دارد و  فضای سنتی بیست سال یا پانزده سال گذشته را حکایت می کند. برای بهبود این فضا چه اقدامی می خواهید بکنید؟

متن کامل سخنان حسین خنیفر در مورد دانشگاه فرهنگیان

خنیفر :

این که می گویند فلان نمایندگان شما را آورده اند .... اولا وزیر به من گفته اند . من خودم را یک آدم مستقل و فراجناح می دانم مقبول هر دو جناح می دانم . بنده هیچ گونه کلاهی از  این نمد برای خودم درست نکرده ام. من هجده سال در آموزش و پرورش بوده ام از ابتدایی درس داده ام تا رسیدم به مدیر کل . با دولت چپ و راست کار کرده ام. در زمان آقای خاتمی، مدیر کل آقای حاجی بودم. در دفتر کیفیت بهبود استانداردها، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بوده ام.

در دولت احمدی نژاد به وزارت کار رفتم. در وزارت  کار از سال 54 تا سال 88 بودم .خیلی از مشاغلش اوت بودند. مشاغل ایران در آن زمان هیچ اعتباری نداشتند طبار و رقاص و کاباره چی از این چیزها بود. بعد استانداردهای مشاغل را بر اساس کانسرت و مک و...   درست کردیم و بعد دولت بعدی آمد. بحث من بحث ملی است. بحث جناحی نیست. خیلی ها گفتند ما تو را آوردیم و من هم گفتم شما را نمی شناسم اگر هم زحمتی کشیدی برای خودت کشیدی چون می خواهی به یک جایی برسی. بنده مستقل آمده ام و الآن هم مستقل هستم. ضمن احترام به این جایگاه که دانشگاه شریف فرهنگیان است اگر امروز به من بگویند برو دو میلیون تومان نذر کرده ام برای دارالایتام امام هادی جلوی شما از حقوقم چک می کشم که فقط بگویند برو چون می دانم چه چاله ای است. اما چاله مقدس، سیاه چاله نیست ! اگر بتوانم کاری بکنم نه وابسته به چپم نه وابسته به راست .شما در مطبوعات تان این را اعلام کنید که اعتقاد به ولایت دارم ،اعتماد به دولت دارم و اعتدال در رفتار. اگر کسی می خواهد با من همکاری کند جلو بیاید. خبرنگاری اگر بخواهد سیاه نمایی بکند من نمی ترسم . در هر مناظره ای هم می نشینم بحث من تعلیم و تربیت است .نظام ما یک نظام مقدس شریف با مردم شریف با فرهنگیان شریف است. همه باید کمک کنیم که روزی کلاس های درس ما در سطح کلاس های جهانی باشد بدون افراط و تفریط.

 

صدای معلم :

اگر خبرنگاری سیاه نمایی بکند با او چه می کنید؟

 

خنیفر :

می نشینم و با او بحث می کنیم. صحبت می کنیم. نقد می کنیم و نقد می پذیریم. به جای این که چماقی بر سر هم باشیم چراغی فرا راه هم . نقد خوب است اما نقد سو گیرانه خوب نیست. نقدی که همراه با اطلاع باشد .

در اولین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان تربیت بدنی در دانشگاه چمران بودم. یک سخنرانی ورزشی کردم و آنها تعجب کردند چون قبلا در تربیت بدنی کار کردم و یک مقاله ای هم در مورد تربیت بدنی برای دانشگاه تگزاس در آمریکا ارائه دادم. مقاله ام در مورد نگاه اسلام نسبت به تربیت جسم که اجازه نمی دهد شما به جسم آسیب بزنید. خیلی خوششان آمد و حتی گفتند شما با خانواده بیایید و یک سال در مورد این موضوع مطالعاتی انجام بدهید. شاید فضای دانشگاه نیاز به تعدیل داشته باشد. در دانشگاه  فرهنگیان و پردیس ها باید پنجره ها به فضای شاد باز شود، باید نشاط داشته باشد و حس خوبی باید به دانشجو دست بدهد. چون سی سال عمرش را  باید پای تخته سیاه و درس و کلاس بگذراند که هر  یک ساعتش برابر با ده ساعت بیل زدن است. مانند خبرنگاران که برای سختی کاری که دارند سر بیست سال بازنشسته می شوند و خطراتی که برایشان پیش می آید و در معلمی هم سختی کار فرسودگی و فرسایش می آورد.

سوالات شما خوب بود اما امام علی (ع) می فرمایند نگاه کن طرف چه می گوید نگاه نکن طرف چه کسی است . کی بودن با چی گفتن فرق می کند. خیلی ها ممکن است اتهام جناح برایت ببندند یا اتهام اغتاب سیاسی  برایت ببندند. این دانشگاه جایگاه و اثرش در سطح ملی بالاست. همان طور که با آقای دکتر عارف نشستم و صحبت کردم و دغدغه هایش را به من گفت همان طور هم با آقای زاهدی هم نشستم و صحبت کردم. دو جناح برای مهم و محترم و عزیزند. شادابی سیاسی در همین نگاه های متفاوت است. من وسط این جناح ها و وسط این  نگاه های سیاسی محترم و مغتنم می خواهم راهی باز کنم و خدا کند روزی نرسد که من نظام تعلیم و تربیت را عقب بیاندازم.

خداوند کمکم کند تا زمانی که در مسیر هستم اگر خطا بروم خود به خود کنار بروم و فردی فاضل تر و مرضی جمیل به جای من بیاید. هدف من این است.الآن گروه های قبل را نقد نمی کنم. اول صحبتم تشکر کردم از تمام عزیزانی که قبل از من در نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان که یک نهال هفت ساله است کار کردند و زحمت کشیدند و حتما یک نیت خیری داشتند و هیچ مدیری نمی خواهد رد پای بدی از خود به جای بگذارد اما حالا می خواهند آمیخته به ایدئولوژیک در این مراکز راه بیاندازند اما این گونه نیست اولا بحث ایدئولوژی یک بحث فراتر از این حرف هاست ، بحث فرهنگ است . دین و ایدئولوژی در دل فرهنگ هستند فرهنگ ایران اسلامی انقلابی ما و خون شهدای ما عزیز است  ؛ منتها این دلیل نمی شود که خودمان را به یک جناح وصل بکنیم . هر دو جناح برای ما محترمند ؛ باید به این دانشگاه کمک بکنند تا برویم به آن جایگاه واقعی و ارزشی . اگر به یک جناح بچسبیم مسلما جناح دیگر رنجیده می شود.

 

خبرنگار ( روزنامه همشهری ) :

در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها می خواهید چه کار کنید ؟ آیا قرار است این روش ادامه پیدا بکند؟

 

خنیفر :

در نظام تعلیم و تربیت این گونه تعریف شده است.  این در اختیار من نیست. مجلس و سیاست گذاران باید تصمیم گیری کنند.

 

خبرنگار همشهری - فهیمه طباطبائی :

چرا این گونه تعریف شده است ؟

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان - دولتیاری :

مگر مشکلی دارد ؟

متن کامل سخنان حسین خنیفر در مورد دانشگاه فرهنگیان

خنیفر :

یعنی دختر و پسر با هم بیایند ؟

این ها در اختیار من نیست ! دست مجلس و تصمیم گیران و... است .

 

صدای معلم :

 نگرش فاخر یعنی چه ؟ مگر نگرش فاخر فراتر از اینها نیست؟

 

خنیفر :

نگرش فاخر یعنی این که زیبنده ایران باشد .

 

صدای معلم :

یعنی اگر دختر و پسر جدا باشند این زیبنده ایران است؟

 

خنیفر :

این نظر شماست . نظرات دیگری هم هست. آیا نظرات شما مطلق است؟

 

صدای معلم :

من به جلسه تودیع و معارفه شما آمدم. آقای نظری هم اطلاع دارند. به من گفتند اینجا نشین برو آنجا بنشین. گفتم اینجا که دیگر دانشجو نیست ! گفتند نه فرهنگ سازمانی این است که آقایان در یک طرف بنشینند خانم ها در طرف دیگر. این یعنی چه؟ آیا شما می توانید این فضا را تغییر بدهید؟

 

خنیفر :

 این یک بحث چهل ساله است. من پاسخگوی این سوال شما نیستم.

 

خبرنگار (طباطبایی) :

معنای آن این است که شما موافق هستید اما در اختیار شما نیست؟

 

خنیفر :

من نه موافق هستم نه مخالف. این کار کارشناسی است.این کار چهل ساله است.

 

خبرنگار (طباطبایی):

شما کلی جواب می دهید؟

 

خنیفر :

کلی جواب می دهم. چون من پاسخگوی این سوال نیستم. نظام اجتماعی ما در سینما غیر از متاهلین، در نظام آموزشی، اجتماعات ما حتی در راهپیمایی های ما جداست . حتی اخیرا در چین اتوبوس ها را هم جدا کردند. بحث تفکیک جنسیتی الآن بحث ما نیست.

 

خبرنگار (طباطبایی):

چرا « چین » را ملاک قرار می دهید ؟ چرا شما مانند آقای مهرمحمدی سرپرست شدید؟ اختیارات برای سرپرست خیلی کم است. آیا شما منتظرید تا شورای عالی انقلاب فرهنگی شما را معرفی بکند؟

 

خنیفر :

هرگز. من سر شش ماه می روم و برنمی گردم. هرگز تشنه این جایگاه نیستم. این را حتما بنویسید .

متن کامل سخنان حسین خنیفر در مورد دانشگاه فرهنگیان

صدای معلم :

شما مطمئن باشید که شورای عالی انقلاب فرهنگی به شما رای می دهد !

همین که می گوئید مورد توافق همه جناح و گروه ها هستید قضیه تمام است !

 

خنیفر :

این که مورد قبول همه جناح ها باشم بد است ؟ این که نقطه قوت است .

 

صدای معلم :

یعنی می خواهید مورد قبول شورای عالی انقلاب فرهنگی باشید اما می خواهید مجری سیاست های دولت تدبیر و امید و آقای روحانی هم باشید .

مگر می شود ؟

 

خنیفر :

آقای روحانی رئیس جمهور من است و محترم است .اعتقاد به این نظام دارم. اعتقاد به این تربیت معلم دارم. اگر تصمیمی در مورد جنسیت می خواهید گرفته شود در مورد مسانلی که نگاه حداقلی و حد اکثری به این نظام بشود دست من نیست . تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان سفارش گیرنده است. سفارش دهنده آموزش و پرورش است. من دانشجو تربیت می کنم. به من تراز بدهید ، من مجری هستم . من کارفرما هستم. کارفرمای  تربیت منابع انسانی مورد نیاز کشور که راس آن مقام معظم رهبری است  .مدیر و مسئول و تمام کاره آن از لحاظ اجرایی رئیس جمهور است ، قانون گذار آن مجلس است . قوه قضائیه و سایر قوای دیگر در خدمت این نظام هستند. من مجری و عامل هستم. عاملی که باید بر اساس سیاست های تنفیذی کار بکنم. نمی توانم چیزی تغییر بدهم.

 

صدای معلم :

شما خودتان سیاست گذار نیستید؟

 

خنیفر :

دانشگاه سیاست گذار نیست. دانشگاه تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش عالی است به اضافه این که از آموزش و پرورش سفارش می گیرد. نیروهایی که آموزش و پرورش به مناطق می دهد.

 

خبرنگار (طباطبایی):

آیا این یک ایده است و یا فقط می خواهید آن را مطرح کنید ؟

 

خنیفر :

من ایده زیاد دارم. 43 تا ایده دارم. و احصا ء کرده ام . باید گام به گام جلو رفت. یک ایده من این است که دانشجویان دو سال به تربیت معلم بیایند بعد بروند سر کلاس بعد دو سال باقی مانده آن را روزهای پنج شنبه و جمعه سر کلاس بروند.

 

مرتضی نظری - رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش :

امروز در برنامه هشتگ - پاسخ گویی 4 خبرنگار آمدند . خیلی پر حرارت بود . خیلی صادقانه بود . خیلی با تحمل بود .این ها ارزش هایی است که واقعا خدا را شاکریم .

شما با سعه صدر پاسخ دادید .

سوالات دوستان کاملا انتقادی بود . عالی بود .واقعا خبرنگاران حوزه آموزش هدف شان کمک است .  هدف شان رشد آموزش و پرورش است . اما زبان و بیان ها و لحن ها متفاوت است .

آن ها نماینده افکار عمومی هستند به خصوص جمعی که این جا هستند دلسوزانه ترین های آموزش و پرورش هستند .

 

خنیفر :

خبرنگاران بیایند . ماهی یک بار خوب است ؟ فصلی خوب است ؟ ما نمی ترسیم .

متن کامل سخنان حسین خنیفر در مورد دانشگاه فرهنگیان

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

بخش اول

بخش دوم

دوشنبه, 30 بهمن 1396 16:23 خوانده شده: 2496 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
........... 1396/11/30 - 18:00
یک لحظه احساس کردم متن بازجویی دادگاههای
اول انقلاب را می خوانم واقعا بازجویی شدید.
مخالف تفکیک جنسیتی هستید و گرنه آدرس
نمی دادید.
43 ایده را بیان کنید تا نقادان سبک سنگین کنند
بعد عملیاتی نمایید . خیلی به ایده ها می بالید نکند
برای این سمت برنامه ریزی قبلی داشتید ؟
برای نشاط و شادابی فضای معلم غیرساختار نظام چه
خواهید کرد ؟ مثلا تفکیک جنسی خوبه ؟ جراتش را دارید ؟
شما را به ابزار برقراری این شادی را می گفتید. مراکز تربیت
معلم شبیه بازداشتگاه است . یک زندان بی روح . دلایل این را
در 43 ایده خود بررسی نموده اید ؟
اصلاح ساختار آموزش و پرورش در سایه تربیت معلم ممکن می گردد.
با اوضاع فعلی محکوم به شکست هستید. در ضمن خیلی لوتی
مصاحبه کرده اید ، سرمنشا قدرت کلام شما از کجا آب می خورد؟
پاسخ + 0 0 --
........... 1396/12/01 - 08:12
صحیح ترکیب جنسی. است، آقای خنیفر
جراتش را دارید؟
اشتباهی تفکیک جنسی نوشته شده است.
پاسخ + +8 0 --
........... 1396/11/30 - 18:05
جناب خنیفر،
فرد فراجناح قدرت نگاه فاخر را از کجا الهام می گیرد؟
تصورم شما در نظریه های دوران تحصیل خود گیر کر ه اید.
اینجا ایران است وزیرش توسط نمایندگان مجلس کوک می شود.
مدیر کل اش توسط همانها کوک می شود . ریاست تربیت معلم
کیلویی چند؟
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1396/11/30 - 18:58
ما هر چی بگیم نره، شما خواهی گفت بدوش.
این به اصطلاح دانشگاه فرهنگیان یک هزینه اضافی و هدر دادن سرمایه معلمان و مردم فلک زده است.
این همه دانشگاه درست و حسابی داریم. چرا مثل همه جای دنیا، نباید معلم رو در دانشگاههای حسابی تربیت کنیم؟!!!
چرا برای رسیدن به منافع باندی و شخصی، سلامت روان یک جامعه رو سلاخی میکنید؟!! چرا اجازه نمیدهید معلم در یک دانشگاه واقعی تربیت شود؟!!!
ننگ بر فساد و باند بازی.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1396/12/01 - 10:48
در مورد تفکیک جنسیتی نه موافقم نه مخالف...

آقای منفعل که قدرت تصمیم گیری در موضوع به این سادگی را نداری بهتره تشرف ببری تو خانه بنشینی...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور