صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
جمعه, 10 شهریور 1402 13:27

پول بیشتر ؛ آموزش بهتر !

  رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش : «برای آموزشِ با کیفیت باید هزینه بدهید! هزینه‌های بالای مدارس غیرانتفاعی عادی است، شما اگر بخواهید یک ماشین مدل بالا هم سوار شوید باید پول بیشتری بدهید » .

نقدی بر سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد نگاه مصرفی و پولی به تعلیم و تربیت  این شخص با چه سوابقی و چه سطحی از دانش و آگاهی تخصصی و عمومی به وزارت مهم ترین وزارتخانه زیرساختی کشور منصوب شده است ؟

مگر غیر از این است که قریب به نصف جمعیت کشور اعم از اولیا و دانش آموزان با واسطه و بی واسطه درگیر آموزش و پرورش هستند ؟

نگاه ویرانگر وزیری که از معبر تنگ گزینشی یک دست بدون سابقه ی روشن به صدارت رسیده است بیش از این انتظاری نیست.

آموزش و پرورشی که باید آینده ساز باشد به باور اینها به یک دستگاه هزینه ساز تبدیل شده است ؛ دستگاهی عریض و طویل که ستادش تبدیل به رفتارهای پوپولیستی و پروپاگاندا و فرصت سوز برای به نابودی کشیدن همه داشته های گذشته شده است ؛ مدارس اش محل نگهداری چند ساعته دانش آموزان برای راحتی پدر و مادر در مدرسه ای که هیچ یک از استانداردهای علمی و فرهنگی و ورزشی و فضای فیزیکی ندارد شده و معلمانی که از بی عدالتی در رنجند.

آیا شایسته داشتن چنین وزیری اند ؟

به گاه نامهربانی در این زمانه  که شکاف طبقاتی در همه شئون زندگی عیان شده است به زمزمه ، نیمچه امید باقی مانده از تحصیل را با این گفتارها و رفتارهایتان به نابودی نکشید.

نقدی بر سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد نگاه مصرفی و پولی به تعلیم و تربیت

صحن تعلیم و تربیت عاری از تبعیض زیبنده خواهد شد هرچند به تصور چنین نخواهدبود اما صدارتیان حداقل به ظاهر به انصاف بکوشندکه روستازادگان هم سهمی در تعلیم و تربیت داشته باشند ؛ اگر روزی به وزارت رسیدند برای رد اصالت تیشه برندارند و ریشه را نخشکانند.

جناب وزیر

با این بینش و دیدگاه طاعون به جان انداختید برای خلاصی از این بیماری چه باید کرد؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد نگاه مصرفی و پولی به تعلیم و تربیت

منتشرشده در یادداشت

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

خبرگزاری میزان  ( 1 )

 به گزارش خانه ملت، محمد وحیدی با اشاره به کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه مجلس یازدهم و به ویژه کمیسیون آموزش بوده مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان است که مدیریت آن با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است.

خلاصه قسمت قبل :

در ماده 2 اساسنامه قانوني تير ماه 1402 صندوق ذخيره فرهنگيان آمده است :

موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در اجراي مفاد تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به صورت موسسه غير تجاري انتفاعي خصوصي موضوع ماده ( 584 ) قانون تجارت مصوب سال 1311 و بند ب ماده 2 آئين نامه ثبت تشکيلات و موسسات غير تجاري مصوب سال 1377 تاسيس شده است .

موسسه داراي شخصيت حقوقي و مالي و اداري مستقل از دولت و مستقل از موسسات عمومي مي باشد .

در ابلاغيه شماره 3344 مورخ هفتم دي ماه 1367 ( بدون پيوست ) شوراي نگهبان به رياست محترم مجلس شوراي اسلامي آمده است :

اصل 76 قانون اساسي شامل مواردي از قبيل مقام معظم رهبري ، مجلس خبرگان و شوراي نگهبان که مافوق مجلس شوراي اسلامي مي باشند نمي شود .

تفسير شوراي نگهبان از اصل 76 قانون اساسي هم ، گوياي آن است که اصل 76 قانون اساسي مربوط به کشور داري است و ربطي به امور ِ هايپر مارکت محله ي نمايندگان محترم مجلس  يا صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد  .

همانطور که با تقويت نهادهاي نظارتي و برنامه ريز و اجازه حضور و بروز رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ، ملت ايران شاهد تابيدن نور به زواياي تاريک خانه ي فيش هاي حقوقي نجومي مي شوند؛  اميد است در سايه همدلي و همزباني همه نهادهاي حاکميتي ( دولت ، مجلس ، نهادهاي نظارتي ، قوه قضاييه ) و همراهي احزاب و  تشکل هاي مدني اصولگرا ، اصلاح طلب ، اعتداليون ، مستقل ها و ...به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين در کنار رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ، روشنايي و نور به تاريکخانه ها تابيده شود !

***

قسمت دوم :

پرسش کننده :

به نظر مي رسد که شما با نظارت تحقيق و تفحص يا سازمان بازرسي کل کشور  بر عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان ، سرمايه يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق ذخيره فرهنگيان مخالف هستيد ؟

 

پاسخ دهنده :

پرسش شما ، پرسش ِ دقيقي نيست .

پاسخ شما در ظاهر ، بلي است يا به عبارت بهتر بايد بگويم : بسياري از کارشناسان با نظارت تحقيق و تفحص يا سازمان بازرسي کل کشور  بر عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان مخالف هستند .

 ولي  من مخالف نظارت و کنترل نيستم .

مي گويند در سايه نظارت دائمي بر مسير حرکت ِ موشک ها ، فضاپيما ها از کره زمين تا قمرها و سيارات هدايت مي شود .

 

پرسش کننده :

شما سعي مي کنيد نيت شوم خودتان را با پاسخي دو پهلو پنهان کنيد !

 

پاسخ دهنده :

رسانه رکن چهارم دموکراسي است . وظيفه رسانه ، تاباندن نور در ظلمت است.  با وجود رسانه و تابيدن نور به درون  ِ  صندوق خانه ها ، تمامي راز هاي پنهان ، فاش مي شوند .

اگر پرسش شما دقيق بود ، پاسخ من ، ذهن شما را مغشوش نمي کرد .  

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

پرسش کننده :

چگونه  پرسش  مطرح شده ، دقيق مي شود ؟

 

پاسخ دهنده :

بهتر است پرسش شما درچند قسمت مطرح شود :

  1. انواع سيستم هاي نظارت کدامند ؟
  2. آيا با نظارت بر عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان موافق هستيد ؟
  3. روش هاي نظارت بر يک موسسه خصوصي چيست ؟
  4. روش هاي نظارت بر يک موسسه خصوصي که با سيستم قيم مابي رشد کرده است ؛ چيست ؟

پرسش کننده :

انواع سيستم هاي نظارت کدامند ؟

 

پاسخ دهنده :

  1. نظارت مجلس از طريق ِ تحقيق و تفحص يا نظارت قوه قضائيه با سازمان بازرسي کل کشورمي باشد :

يکي از روش هاي نظارت بر نهادهاي حاکميتي ، قواي سه گانه ، سازمان ها دولتي و ... تحقيق و تفحص مجلس در تمام امور کشور داري است .

پژوهشکده شوراي نگهبان در اظهار نظر تفسيري شماه 3344مورخ هفتم دي 1367 شوراي نگهبان پيرامون اصل 76 قانون اساسي نوشت ( 6 ) :

« در نظام های سیاسی مختلف با توجه به نوع و ساختار این نظام ها و عوامل دخیل در آن، هر کدام از قوا روش های خاصی برای اعمال نظارت و تأثیرگذاری بر دیگری به عنوان نظارت برون قوه ای در اختیار دارد که از طرق گوناگون قابل اعمال است. از جمله مهمترین آنها حق تحقیق و تفحص است که نمایانگر نظارت نمایندگان مردم در پارلمان به عنوان یکی از ابزارهای کنترل سایر قوا در راستای استیفای حقوق شهروندان است » .( 6 )

طبق اصل‏ یکصد و هفتاد و چهارم (174 قانون اساسی ) ، بر اساس‏ حق‏ نظارت‏ قوه‏ قضائیه‏ نسبت‏ به‏ حسن‏ جریان‏ امور و اجرای‏ صحیح‏ قوانین‏ در دستگاه‏‌های اداری‏ ، سازمانی‏ به‏ نام‏ « سازمان‏ بازرسی‏ کل‏ کشور » زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تشکیل‏ گرديده است .

غلامرضا دانشور کارشناس ارشد مديريت در اصول نظارت و کنترل  نوشت ( 9 )  :

يكي از مشكلات كنترل آن است كه استفاده از مكانيسم بازخور پس از انجام عمل، به نتيجه مي پردازد. از اين رو در صورتي كه نتيجه عمل منفي باشد ديگر نمي تـوان  از زيان هاي به وجود آمده جلوگيري نمود. به همين علت برخي از انديشمندان علم مديريت كنترل هاي بازخور را «نوشداروي پس از مرگ» نام نهاده اند.

كنترل پيش نگر ، ساز و كاري اسـت كـه قبل از وقوع خطاها و اشتباهات قادر به تشخيص آنها بوده و از آنها جلوگيري مي كند.

كنترل پيش نگر ، قبل از آن كه به گذشته متكي باشد آينده گرا است و در دنياي متحول امروز كنترل موثري به شمار مي آيد.

  1. نظارت بانک مرکزي بر بانک هاي دولتي و خصوصي :

شاید بتوان گفت نظارت بر بانک‌ها و مؤسّسات بانکی غیردولتی از مهمترین کارکردهای دولت در نظام بانکداری کشور است. در این میان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابزار دولت، نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. بانک مرکزی براساس قانون پولی و بانکی کشور و با هدف نظارت و هدایت فعّالیّت‌های بانک‌های کشور به سوی سرمایه گذاری‌های مولّد تأسیس شده‌است.

  1. حاکمیت شرکتی ، فرایندي متعارف به عنوان یک ضرورت در مدیریت استراتژیک کسب‌وکار ها که هدایت و کنترل صحیح شرکت‌ها را به عهده دارد .

حاکمیت شرکتی شامل عوامل داخلی و خارجی است که چارچوبی را برای دستیابی به اهداف شرکت فراهم می‌کند و بر منافع شرکت از جمله سهامداران، مشتریان، تامین کنندگان، قانون گذاران دولتی و مدیریت تأثیر می‌گذارد. هیئت مدیره یک سازمان، مسئول ایجاد چارچوبی برای حاکمیت شرکتی است که رفتار سازمان را با اهداف کسب و کار مطابقت ‌دهد.

مفهوم نظارت در حاکمیت شرکتی چنين تعريف مي شود :

نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیات مدیره منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود.

رضا عیوض لو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت ( 7 ) :

« هدف از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران اقلیت است. همچنین، حمایت از اثربخشی، کارایی و رشد پایدار شرکت ها از دیگر اهداف مهم این دستورالعمل است.

این مقام ارشد در سازمان بورس، فراهم کردن بستر مطالبه‌گری برای سهامداران اقلیت را از دیگر سرفصل‌های مهم در این دستورالعمل دانست و خاطرنشان کرد: در راستای این اصل، لازم است بستری برای سهامداران اقلیت فراهم شود تا از موضوعات مهم شرکت به موقع باخبر شوند و این موضوعات در مجمع به آن‌ها اطلاع داده شود.

این مقام ارشد در سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شرکت در راستای رویکرد توسعه بازار لازم است اطلاعات لازم در زمینه مسائل مالی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را به اطلاع سهامداران برساند و مخارج کامل این سرفصل‌ها افشا شود. همچنین، حسابرس مستقل باید درباره افشای کامل کمک‌های عام المنفعه در بند جداگانه‌ای توضیح دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان دوم مرداد 1402 نوشت ( 8 ) :

حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قوانین و مکانیزم هاست که رفتار شرکت را اداره می‌کند به گونه ای که اطمینان حاصل شود سرمایه گذاران و اعتباردهندگان از گزند سوء استفاده مدیران و سهامداران عمده حفظ می‌شوند و انگیزه کافی برای تامین مالی شرکت ها دارند.

غلامرضا دانشور کارشناس ارشد مديريت در اصول نظارت و کنترل  نوشت ( 9 )  :

در ادارة امور دولتي سنتي، مديران نسبت بـه فرادستان خـود احساس مسئوليت مي كردند و خود را در مقابل آنان پاسخ گو مي دانستند، اما با ظهور مديريت دولتـي جديد، با بهره گيري از ويژگي هاي مديريت بخش خـصوصي، رضايت مـشتري و پاسخ گو بودن مديران نسبت به ارباب رجوع، شكل جديدي از روابط ميان مردم و مديران پديد آمده است.

  1. حاکمیت شرکتی + آئين نامه نظام راهبردي شرکتي ( آئين نامه کاهش مديريت سود ، استقلال هيات مديره ، جدايي نقش مدير عامل از رئيس هيات مديره ، ميزان مالکيت سهام مديران موظف ) روش نظارتي نرم تر و موثر تر از نظارت حاکميت شرکتي مي باشد .
  1. حکمراني خوب ، نرم تر و موثرتر از روش قبلي در مبارزه با فساد مي باشد .

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

در بررسی تطبیقی نقش جامعه مدنی تخصصی در مبارزه با فساد در کشورهاي ایران و کره جنوبی آمده است  ( 10 ) : براساس آمارهای بین‌المللی اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد، گزارش‌های مردمی است.

فساد یک پدیده پیچیده اجتماعی، سیاسی، اقتصادي و حتی امنیتی است که باعث ضعف نهادهاي دموکراتیک می گردد و در نهایت، مشکلات زیادي را براي حکمرانی به وجود می آورد. مبارزه با فساد یکی از مهمترین مؤلفه هاي استقرار حکمرانی خوب به شمار می رود.

در مبارزه با فساد، عوامل مختلفی از قبیل دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی نقش دارند؛ اما با توجه به بی طرفی جوامع مدنی، مشارکت آنان در مبارزه با فساد می تواند از موفقیت قابل توجهی برخوردار باشد.

جوامع مدنی تخصصی در مبارزه با فساد، اثرگذاري قابل توجهی داشته اند و توانسته اند موفقیت شایانی در به چالش کشیدن فساد کسب نمایند.

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

( جامعه مدنی )

 

در ويکي پديا – حکمراني خوب آمده است ( 11 ) :

 باید عنوان نمود که اصول حکمرانی خوب به‌صورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هر کدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول می‌باشد. برای مثال نمی‌توان انتظار داشت که مسئولیت‌پذیری و پاسخ گویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد.

  1. حکمراني شبکه اي ، نرم ترو موثرتر از روش قبلي در مبارزه  با فساد مي باشد .

درآمدي به مفهوم حکمراني شبکه اي ، مطلوبيت ها و چالش ها  از علي نائيني آمده است (12 )  :

  در عمومي ترين کاربرد ، حکمراني بر حرکت از يک رويکرد قبلي به نام حکومت ( رويکرد قانون گذاري بالا به پائين که به دنبال تنظيم رفتار افراد و نهاد ها به شکل مشخص و کاملأ جزئي است . ) به سمت حکمراني که تلاش دارد ( مولفه هاي سيستم را به طوري  تنظيم کند که افراد و نهادها در درون آن عمل کرده ) تا خود تنظيمي به وجود آمده و سيستم به نتايج مورد نظر دست پيدا کند . )

حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک می کنند .

در اینجا سیاستگذاری از طریق شکل های تعاملی اداره کردن، انجام می شود که بازیگران زیادی را از حوزه های مختلف در برمی گیرد. اتکای این مفهوم جدید بر مذاکره میان بازیگران مختلف است که تعاملات آنها به نحوی افزایش یافته که یک الگوی نسبتا پایدار سیاست گذاری و هماهنگی را به وجود آورده اند.

حکمرانی شبکه ای در مقایسه با مدل های سلسله مراتبی و متمرکز که از سازوکار  « دستور و کنترل » برای  پاسخ گویی استفاده می کنند،  « سیاست اجتناب از سرزنش » بازیگران را به کار گرفته و کنترل را به خودشان واگذار می کند. به کارگیری قوانین نرم، عدم استفاده از سازوکارهای تحمیلی رسمی ، استفاده از ابزارهای هماهنگی های نیمه رسمی ( مثل دیالوگ، مذاکره و شوراهای گروهی) و بهره گیری از ارزیابی های " همتا " برای تقویت تعهد بازیگران به اهداف مورد توافق، از دیگر سازوکارهای حکمرانی شبکه ا ی برای اجماع حول اهداف و اولویت های مشترک است .

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

مروري بر مفهوم حکمراني شبکه اي – مرکز پژوهش هاي مجلس ( 13 ) :

گسترش آگاهی های عمومی و فردی نسبت به خود، جامعه و گسترده شدن توانمندی ها در میان بخش ها و قشرهای مختلف جامعه باعث شده که بسیاری از ساختارهای سنتی بر هم خورده و شکل های جدیدی از تعاملات به وجود آیند و امر حکمرانی و حکومت کردن را نیز متاثر کرده است. در چنین شرایطی و با روند رو به افزایش ارتباطات افقی در جامعه، کشورها به سوی جوامع شبکه ای با شاخصه های وابستگی متقابل، جهت یافتند. حکمرانی شبکه ای ، سیاست را به عنوان نتیجه فرآیند اداره کردن می داند که دیگر کاملا توسط حکومت صورت نمی پذیرد. زیرا فرض خود را بر پیچیدگی و دشواری مسائل و حل آنها قرار داده است. در اینجا سیاست گذاری از طریق شکل های تعاملی اداره کردن، انجام می شود که بازیگران بسیاری را از حوزه های مختلف در بر می گیرد.

اتکای این مفهوم جدید بر مذاکره و تعامل بیشتر میان بازیگران مختلف است.

 تعاملات آنها به نحوی افزایش یافته که یک الگوی نسبتا پایدار سیاستگذاری و هماهنگی را به وجود آورده است.

البته برخی از انتقادات به رویکرد شبکه ای هنوز با پاسخ جامعی روبه رو نشده است؛ از جمله این سوال که «چه نوع شبکه ای در چه شرایطی و با کدام خروجی سیاستی بروز خواهند یافت؟» با این حال امروزه حکمرانی شبکه ای به عنوان یک الگو و حتی پارادایم جدید حکمرانی در کنار الگوهای سابق حکمرانی مورد توجه است و در راستای اعمال و بهینه سازی آن در سطوح حکومت داری و آکادمیک تلاش های گسترده ای صورت می گیرد. رسانه رکن چهارم دموکراسي است . وظيفه رسانه ، تاباندن نور در ظلمت است.  با وجود رسانه و تابيدن نور به درون  ِ  صندوق خانه ها ، تمامي راز هاي پنهان ، فاش مي شوند .

  1. قانون سوت زنان ، آخرين حلقه مبارزه با فساد است . ( 5 )

اصطلاح سوت زنی از رفتار ماموران پلیس اقتباس شده است؛ به‌این معنی زمانی که پلیس تخلفی همچون نزاع خیابانی، دزدی و ... مشاهده می کند در سوت خود می دمد تا همه مردم و سایر افسران پلیس برای آگاهی از محل وقوع جرم خبردار شوند.

به گزارش اقتصادنیوز ،مسئله مبارزه با فساد در همه نظر سنجی‌هایی که در خصوص شهرداری صورت گرفته جزء پنج مطالبه اصلی شهروندان از منتخبان مردم  و مدیران شهرداری بوده است. 

براساس آمارهای بین‌المللی اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد، گزارش‌های مردمی است.

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

 در سال 2012 از بین 12 روش استاندارد کشف فساد ، 43 درصد از موارد براساس گزارش‌گیری مردم کشف شده است و 73 درصد از افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بوده‌اند، کارمندان و یا ارباب‌رجوع‌های سازمان ها بوده‌اند، استفاده از بازرسان خارج از سازمان و نظارت نهادهای بالادستی تنها توانسته است پنج درصد از موارد فساد را کشف کند .

 گزارش های مردمی در سال 2005 میلادی منجر به بازپس‌گیری رقمی بالغ بر 10 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد در حالی که اقدامات سازمان‌های نظارتی توانسته بود 5 میلیارد دلار را به خانه برگرداند.

استفاده از ظرفیت مردم برای کشف و کاهش مفاسد که در دنیا با نام سوت‌زنی شناخته می‌شود تا آنجا اثرگذار بوده است که نه تنها زمینه‌ساز وضع و تصویب بسته‌های قانونی جامعه‌ای برای ایجاد مصونیت و حمایت‌های حقوقی از گزارش دهندگان ِ فساد ، در برابر هرگونه انتقام جویی و بدرفتاری شده است.

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

پرسش کننده :

با دقت به سيستم هاي نظارتي فوق الذکر  ، از بالا به پائين ، مي توان نتيجه گرفت که نظارت ها  به تدريج نرم تر و موثرتر مي شوند .

تازه متوجه مي شوم که نهادهاي مدني بعنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ، استفاده از ابزارهای هماهنگی های نیمه رسمی ( مثل دیالوگ، مذاکره و شوراهای گروهی) و .. چه نقشي در مبارزه با فساد دارند و سيستم هاي تحقيق و تفحص ، بازرسي کل کشور و ... کاربرد هاي ديگري دارند .

لذا نياز نيست به پرسش هاي ذيل پاسخ دهيد :

  1. آيا با نظارت بر عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان موافق هستيد ؟
  2. روش هاي نظارت بر يک موسسه خصوصي چيست ؟
  3. روش هاي نظارت بر يک موسسه خصوصي که با سيستم قيم مابي رشد کرده است ،  چيست ؟

پاسخ دهنده :

با اغماض  ، نتيجه گيري شما با نظر بسياي از کارشناسان همسو مي باشد .

پرسش کننده :

مناسب ترين شرايط رشد فساد کدام است ؟

( گفت و گو ادامه دارد )

بخش نخست

منابع :
1. خبرگزاري ميزان : تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان کلید خورد2. محدوده قانوني براي تحقيق و تفحص مجلس از نهادهاي بخش عمومي غير دواتي به ويژه آستان قدس رضوي ، دانشگاه آزاد اسلامي و بنياد مستضعفان3. در سامانه جامع نظرات شوراي نگهبان ، شناسنامه استفساريه در خصوص اصل هفتاد و ششم قانون اساسي ، نظر شوراي نگهبان ( تفسيري ) مورخ هفتم دي 1367 ، استناد قانوني اصل 76

  1. سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم پشت پرده ی هیاهوی رسانه ای در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان : "جیغ بنفش ها چه ها که نمی کنند !"پشت پرده ی هیاهوی رسانه ای در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان : "جیغ بنفش ها چه ها که نمی کنند !"
  2. آخرين حلقه مبارزه با فساد . اقتصاد نيوز .27 تير 1400
  3. نشست علمي : قلمرو صلاحيت تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از جهت دستگاه هاي تحت شمول ، از عموميت نظري تا تقييد رويه اي منتشر شده در پژوهشکده شوراي نگهبان شماره مسسل 1401010 تاريخ انتشار 23 اسفند 1401قلمرو صلاحيت تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از جهت دستگاه هاي تحت شمول ، از عموميت نظري تا تقييد رويه اي  منتشر شده در پژوهشکده شوراي نگهبان شماره مسسل 1401010 تاريخ انتشار 23 اسفند 1401
  4. حمایت از حقوق سهامداران خرد؛ هدف مهم حاکمیت شرکتی - معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس تشریح کرد
  5. باشگاه خبرنگاران جوان دوم مرداد 1402 - حفظ حقوق سهامداران و ایجاد بازاری کارا با اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی
  6. اصول نظارت و کنترل . غلامرضا دانشور کارشناس ارشد مديريت
  7. بررسی تطبیقی نقش جامعه مدنی تخصصی در مبارزه با فساد در کشورهاي ایران و کره جنوبی امیرنظام براتی ؛ محمدحسین زارعی ؛ غلامحسین مسعود
  8. حکمراني خوب – ويکي پديا
  9. درآمدي به مفهوم حکمراني شبکه اي ، مطلوبيت ها و چالش ها علي خواجه نائيني
  10. مروري بر مفهوم حکمراني شبکه اي – مرکز پژوهش هاي مجلس
  11. در نامه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح گردید ؛ مطالبات کار گروه مرکب امید آفرینان صندوق ذخیره فرهنگیان صدای معلم منتشر می کند ؛

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صدای معلم

منتشرشده در اقتصاد

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ شاخه ی علوم تربیتی گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم میزبان برخی کارشناسان و صاحب نظران برای نقد و ارزیابی « لایحه برنامه ی هفتم توسعه » بود .

در این نشست تخصصی ؛  عباس صدری ، رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو ؛ محسن حاجی میرزایی ، وزیر پیشین آموزش و پرورش ؛ علی زرافشان معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند .

این نشست توسط محمود مهرمحمدی استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان اداره می شد .

در این نشست که سه ساعت به طول انجامید برخی از فرهنگیان که به صورت آنلاین در نشست حضور داشتند پرسش هایی را مطرح کردند .

در این بخش ، بخش دوم سخنان « محمود مهرمحمدی ؛ سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان» را می خوانید .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

پرتال وزارت آموزش و پرورش به مناسبت « هفته دولت » مطلبی را با عنوان حضور وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه «روایت خدمت» (وعده، وفا) منتشر کرده و چنین می نویسد : ( این جا )

« نمایشگاه روایت خدمت (وعده، وفا) به منظور روایت خدمات و دست آوردهای دو ساله دولت مردمی روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این نمایشگاه اقدامات و دست آوردهای وزارت آموزش و پرورش در ۲ سال گذشته در عرصه‌های مختلف در سالن های ۸ و ۹ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

گفتنی است؛ در نمایشگاه روایت خدمت اینفوگرافی‌هایی با موضوعات؛ پیاده سازی طرح جامع گفتمان سازی سند تحول بنیادین، پیاده‌سازی الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، برنامه تدوین نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین، استقرار رتبه بندی معلمان متناسب با تجربه و سوابق، شناسایی و هدایت استعدادهای فراگیر، برنامه جامع نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، احداث مدارس و فضاهای آموزشی، مدرسه سازی تجلی مردمی سازی، استعدادیابی، شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای ورزشی، وضعیت رشد سرانه فضاهای ورزشی کشور قبل و پس از اجرای « طرح شهید سلیمانی»، تعداد شرکت کنندگان در مسابقات ورزشی فرهنگیان، آزمون استخدامی آموزگاران، تحول در فرایند جذب معلم، وضعیت نیروی انسانی، مدیریت توسعه متوازن کمی و کیفی شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، توانمندسازی و ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی دوره ابتدایی(طرح سردارحاج محمدابراهیم همت) استانداردسازی برگزاری آزمون‌های نهایی، طراحی و استقرار نظام پیشگیری، تشخیص، توانبخشی و مداخله به هنگام، طرح کانون مدرسه و تحولات حوزه کانون پروش فکری کودکان و نوجوان و ... ارائه شده است » . آن چه در دو سال اخیر از استقرار دولت سیزدهم نصیب آموزش و پرورش و معلمان شده است بیشتر پرونده سازی برای فعالان صنفی معلمان و تهدید و تحدید آنان و صدور احکام مختلف مجازات ها  در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش برای کنش گران و مطالبه گران آن و در یک کلام ؛ « غلبه فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی » بوده است .

بسیاری از مواردی که تحت عنوان « اقدامات و دست آوردها » عنوان شده چیزهایی هستند که جزء وظایف سازمانی فرد و یا سازمان مربوطه است و اساسا فلسفه ی وجودی آن فرد و یا سازمان برای انجام آن موارد است و اگر نباشد از حیز انتفاع ساقط می شود .

و اما پرسش صریح « صدای معلم » از مقامات و مسئولان وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا به  همان نسبتی که از « خودشان » و « عملکردشان » تعریف و تمجید می کنند ؛ جامعه مخاطب آنان نیز همین و حتی بسیار کم تر از آن را می پذیرد و یا در مورد آن « اقناع عمومی » صورت گرفته است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

آیا همین مقامات و مسئولانی که دائما صفت « مردمی » را برای « دولت سیزدهم » به کار می برند شهامت آن را دارند که در یک جمع « غیر دست چین شده و عادی » حضور پیدا کرده و پاسخ گوی پرسش ها و مطالبات معلمان ناراضی باشند ؟

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم حتی در نشست های ستادی که با عناوینی مانند « صاحب نظران تربیتی » ، « نخبگان فرهنگی » و .... برگزار می کنند جرات دعوت از افراد غیرهم سو و مستقل را ندارند و این ها در واقع کاریکاتوری از نمایش « گفت و گو و تفکر انتقادی » در محیط تعلیم و تربیت است که اساس آن بر به رسمیت شناختن تکثر آراء بنا شده است .

آیا مقامات این ها را دریافت نمی کنند و یا نمی فهمند ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

مقامات دولت سیزدهم در آموزش و پرورش و به ویژه وزیر آن هر جا که می رسند ؛ از رتبه بندی به عنوان بزرگ ترین دست آورد این دولت نام می برند اما با همه این تبلیغات و نمایش واقعا اجرای این نمایش مضحک و کار غیرعلمی کمکی به ارتقای منزلت و معیشت معلمان کرده است ؟

آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش می توانند اثبات کنند که اجرای رتبه بندی واقعا به ارتقای کیفیت در نظام آموزشی منجر شده است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

( در این مورد در مطلبی جداگانه و با جزئیات به آن پرداخته خواهد شد )

آن چه در دو سال اخیر از استقرار دولت سیزدهم نصیب آموزش و پرورش و معلمان شده است بیشتر پرونده سازی برای فعالان صنفی معلمان و تهدید و تحدید آنان و صدور احکام مختلف مجازات ها  در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش برای کنش گران و مطالبه گران آن و در یک کلام ؛ « غلبه فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی » بوده است .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد نمایشگاه اقدامات و دستآوردهای دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

احتمالا شما هم با من همدل باشید که برخی سورند و سرور، انرژی بخشند و مثبت‌اندیش، مهربانند و بی‌توقع، متبسم‌اند و متعهد، تحول‌گرا هستند و انتقاد پذیر، چندبعدی‌اند و دوراندیش .

یکی از این انسانهای خوب استاد « حاجی پاشا » رئیس انجمن اولیاء و مربیان دبیرستان شهید مدرس کرج است. وی فردی به غایت متین و دوست داشتنی است.

امروز با هماهنگی قبلی به صورت غیررسمی و دوستانه، سری به محل کار ایشان می‌زنم تا ضمن آشنایی عمیق‌تر با مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) زمینه‌های همکاری احتمالی آموزشی و تبادل تجربیات بین دستگاه تعلیم و تربیت و سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور را کندوکاو نماییم چرا که آموزش مهارت‌ های فنی از حلقه‌های گمشده‌ ما در آموزش و پرورش و البته دانشگاههاست.حتی هنرستانها (کار و دانش و فنی) همچنین مراکز علمی و کاربردی نیز نتوانستند حلقه مفقود آموزشِ مهارت‌هاي شغلی مورد انتظار بخش صنعت، کشاورزی و خدمات را به درستی چفت و بست کرده و هنرجو را مطابق با نیاز بازار کار منجر به اشتغال پایدار و مورد انتظار بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت و... آموزش مهارتی و تجربی داده و راهی بازار کسب و کار نماید.

مرکز ملی تربیت مربی به‌روز و قوی است

با استقبال گرم حاجی‌پاشا وارد دفتر کارش می‌شویم .

« مهندس میرشجاعی»  از کارشناسان قدیمی و مجرب و مسئول دپارتمان علوم تربیتی (پداگوژی)، راجع به چرایی، چیستی و فلسفه وجودی مرکز ملی تربیت مربی که از لحاظ جغرافیایی در شهرستان کرج واقع گردید، توضیحاتی داده است.

ایشان بیان داشتند:

مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای زیر نظر سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور بوده و ماموریت اصلی آن ارتقای مهارت مربیان تحت پوشش این سازمان زیر نظر اساتید مجرب در گستره ملی و بین المللی است.

دوره‌های ارتقای مهارت مربیان سازمان برای بدو استخدامی‌ها در ۱۷ دپارتمان مرکز صورت می‌گیرد.  همچنین دوره‌های بازآموزی و ضمن‌خدمت برای مربیان نیز از دیگر ماموریت‌های سازمان می‌باشد.

میرشجاعی آموزش‌های این دپارتمان را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کرده می‌افزاید: دوره‌های عمومی شامل تمام مربیان است. مانند ایمنی بهداشت، کمک‌های اولیه، مهارت اموزی مقدماتی و...از دوره‌های الزامی پداگوژی است ؛ دوره‌هاي تخصصي متناسب با هر رشته متفاوت می‌باشد.

وی برگزاری المپیاد ملی مهارت را کارویژه دیگر مرکز ملی تربیت مربی عنوان کرده می‌افزاید: ما به لحاظ امکانات بر اساس شاخص‌های موجود، قوی و به روز هستیم.

شروع دوره‌های المپیاد از شهرستان‌ها صورت گرفته و منتخبین برتر استانی در آزمون مهارتی، نهایتا به مرکز ما مراجعه می‌نمایند ؛ بعضا پس از ارائه آموزش‌هایی با آزمون مجدد نخبگان را مشخص کرده و نفرات برتر به المپیاد جهانی که هر دو سال برگزار می گردد، معرفی می‌گردند.

اندیشه جهانی عمل منطقه‌ای

« مهندس حاجی پاشا » دانش‌ آموخته ارشد صنایع نیز در تکمیل معرفی مرکز ملی تربیت مربی می‌گوید: در ساختار اموزش‌های فنی‌ و‌ حرفه‌ای حدود ۳۰ درصد آموزش‌ها تئوری و ۷۰ درصد عملی (کارگاهی و مهارتی) هستند . تلاش ما زیرذره بین قرار دادن بر آموزش های کاربردی و مهارتی مخاطب جویای کار و اشتغال است. البته برخی از خدمات سازمان « سفارش محور » و با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با صنایع، شرکت‌ها، ارگان‌های دولتی، تعاونی، خصوصی و مردم نهاد در حوزه فعالیت های موازی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است. برای برگزاری دوره‌های درخواستی و صدور مدارک معتبر بین المللی زیر نظر  ILO(سازمان جهانی کار) مورد قبول کشورهای عضو این سازمان جهانی، اقدام می‌کنیم.

حاجی پاشا می‌افراید: سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور متولی آموزش‌های غیر رسمی در کشور است.کسانی که مدارک مهارتی معتبر سازمان را دریافت می‌کنند، معمولا می‌توانند از وام‌های خود اشتغالی برای راه‌اندازی کسب و کار و دیگر امکاناتی که مطابق سیاست های اجرایی دولت در سند چشم انداز و برنامه های توسعه آموزش مهارتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ...، استفاده کنند.

در حوزه بین‌الملل نیز ما بر اساس، تفاهم‌ نامه‌های بالادستی در تبادل مربی با کشورهای مورد توافق هستیم.

همچنین « سند حرفه‌ ملی و استانداردهای شایستگی » به ما این امکان را می‌دهد تا استاندارد‌های جهانی را بومی‌ سازی کرده و به قولی با اندیشه جهانی ملی و منطقه‌ای عمل نمائیم و ضمن آموزش های کوتاه مدت مهارتی، کارآموزان، هنرآموزان و متقاضیان جویای کار و اشتغال در امر آبادانی و حرفه آموزی ارتباط مستقیم با جوامع ملی و فراملی داشته باشند و جذب بازار کار و مهارت گردند.

ساختار ماسوله‌ای مرکز ملی تربیت مربی

در ادامه جلسه در معیت حاجی پاشا از دپارتمان برق،جوشکاری ، IT و ...بازدید کرده و از نزدیک و با توضیحات مهندسین بخش‌های مختلف در جریان کم و کیف آموزش‌های عملی و مهارتی قرار می‌گیریم. لازم به ذکر است که مرکز ملی تربیت مربی از سال ۱۳۵۳ زیر نظر مهندسین آلمانی در منطقه خوش‌آب و هوای کوهپایه‌ عظیمیه شهرستان کرج تقریبا در ۱۵ هکتار شبیه ماسوله به صورت پلکانی پی‌افکنده شده است و در سال ۱۳۶۳ فعالیت رسمی خود را آغاز نموده است.

k اين مركز از مراكز منحصر به فرد سازمان و كشور از نظر فضاي آموزشي (توپولوژي)، دپارتمان هاي تخصصي تجهيزات،  امكانات رفاهي  - ورزشي ، خوابگاهی، رستوران و دیگر امکانات جانبي مي باشد. تنوع بخش‌هاي آموزشي آن علاوه بر بخش‌هاي مورد اشاره شامل: بخش هاي الكترونيك ، آزمايشگاه ها ، هيدروليك و پنوماتيك ،  ماشين آلات كشاوزي ، ريخته گري ، نقشه كشي ،  پداگوژي و تعليمات سرپرستي‘ HSE' تكنولوژي آموزشي ،  IT  و زبان هاي خارجي كه مشتمل بر 16  بخش آموزشي و امكاناتي شامل: سالن اجتماعات ،  كتابخانه ، غذاخوري ، خوابگاهها ، درمانگاه ، مسجد ، خانه هاي سازماني ، زمين ورزشي و تعاوني مصرف و نانوايي مي باشد.

لازم به یادآوری است ششم مرداد هر سال به عنوان نام گزاری کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، درب این مرکز ملی به روی علاقه مندان، مخاطبان و بازدیدکنندگان محترم جهت بازدید، باز می باشد.

ضمنا به لحاظ موقعیت سیاسی، ارتباط ملی و بین المللی، امکانات آموزش مهارتی و ... این مرکز، پذیرای بازدیدکنندگان وزرا، سفرا و مسئولان بلند پایه لشکری و کشوری در مناسبت های خاص بنابه صلاحدید و امکان، می باشد.

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از مرکز ملی تربیت مربی کرج

نقدی بر کارکرد روابط عمومی در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آسیب های رسانه ای

در اسفند سال گذشته به خاطر نگارش مطلبی در سایت «صدای معلم» ابلاغم از «روابط عمومی» یکی از ادارات آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان لغو شد و در یک مدرسه مشغول تدریس شدم.

جدا از اینکه درخواست استعفا از روابط عمومی پیش از آن داده بودم و این لغو ابلاغ یک اتفاق خوب برای من به‌حساب می‌آمد اما گلایه‌ها از آموزش‌ و پرورش و روابط عمومی همچنان همان است که بود.

به نظر می‌رسد در دنیایی که بهره از هوش مصنوعی در روابط عمومی و ارتباط با مخاطبان یک دستگاه در دستور کار قرار گرفته است و روش‌های هوشمند و دقیقی برای اطلاع‌رسانی مورد توجه قرار می‌گیرد همچنان «ملاقات‌های مردمی در نمازخانه اداره کل»، «پیشتازی هرمزگان در ثبت‌نام دانش آموزان در بین استان‌های کشور» و یا «اولین موکب دانش‌آموزی» به‌عنوان «عملکرد» مورد تمجید قرار می‌گیرد.

نقدی بر کارکرد روابط عمومی در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آسیب های رسانه ای

هر چند باید فعالیت‌های دستگاه آموزش‌ و پرورش در رسانه‌ها مورد پوشش قرار گیرد اما ثبت‌نام دانش آموزان امتیاز خاصی برای مدیرکل به‌حساب نمی‌آید و یک امر عادی و معمولی برای آغاز سال تحصیلی است.

روابط عمومی به‌عنوان پل میان مخاطبین و دستگاه به‌راحتی می‌تواند نیاز همراهان مجموعه را ببیند و بدان بپردازد مسئله‌ای که نه روابط عمومی و نه مدیرکل تمایلی بدان دارد. خبرهای تکراری و گزارش‌های شعاری نه‌ تنها مایه قوت یک مدیر نیست بلکه ضعف و نبود برنامه را به شکلی آشکار بیان می‌کند.

نقدی بر کارکرد روابط عمومی در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آسیب های رسانه ای

طبق معمول در شهریور بازار خبرهای تکراری پروژه مهر داغ است و مشکلات و مسائل مردم و دانش آموزان هم همان دغدغه‌های همیشگی است که نه بیانیه و بازدید و نه پیام تبریک می‌تواند آن را حل کند.

مشکلاتی چون هزینه خرید لوازم مدرسه و لباس سال تحصیلی، تداوم بی‌کیفیتی مدارس عادی، ترک تحصیل، مدارس ناایمن، کلاس‌های خصوصی، نبود کتابخانه و آزمایشگاه یا حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی که بیشتر معلمان و دانش آموزان با آن روبه رو هستند.

در این میان روابط عمومی به‌جای ایجاد جو همدلی و کمک از معلمان برای شروع سال تحصیلی بر روی خبرهای بیهوده و نشست های پر از تعریف مدیران تمرکز می‌کند و کاری به آنچه خارج از اداره در حال اتفاق است ندارد.

برخی از جلسات همان‌قدر که پرهزینه است برای معلمان نیز همان‌قدر ناکارآمد است ؛ به‌عنوان نمونه این خبر در سایت اداره کل آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان به تاریخ یک شهریورماه امسال ببینید:

« به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان با حضور دکتر متفکر آزاد دبیر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش، کارگاه توانمندسازی ارتقاء نقش معلمان، تمدن سازی و چگونگی تحقق عدالت تربیتی در سالن کانون غدیر بندرعباس برگزار شد » .

معلوم نیست «تمدن سازی و چگونگی تحقق عدالت تربیتی» چرا فقط ویژه همکاران حوزه پرورشی است و نقش دیگر معلمان در این راستا چگونه است؟

نقدی بر کارکرد روابط عمومی در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آسیب های رسانه ای

یا مثلاً این‌ یک نمونه دیگر بازهم در تاریخ یک شهریور:

« گردهمایی کارکنان سوادآموزی با هدف تشریح سیاست های نوین کلاس گذاری با حضور معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش هرمزگان برگزار شد .

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان. معاون سوادآموزی استان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) و تشکر از اهتمام و زحمات طاقت فرسای دست اندرکاران این حوزه، با اشاره به دشواری کار به ویژه جذب، آموزش و نگه داشت سوادآموزان گفت: سازمان نهضت سوادآموزی کشور و اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان کلیه امکانات لازم را جهت ریشه کنی بی سوادی در جامعه در اختیار مجریان طرح قرار خواهد داد » .

اگر روابط عمومی از خودش نپرسد که مأموریت باسواد کردن افراد جامعه هرمزگان کی به سرانجام می‌رسد خوانندگان خبر حتماً خواهند پرسید که طبق خبری که ایرنا چند ماه پیش اعلام کرده بود:
۹۷ درصد از جمعیت این استان باسواد هستند. آیا زمانی برای پایان دادن به این ماجرا و باسواد شدن آن سه درصد ترسیم شده است؟

با این‌ حال آنچه جای تردید در آن نیست این است که وظیفه روابط عمومی در حال حاضر با تعریف‌های معیار فاصله زیادی دارد و آسیب‌های رسانه‌ای دقیقاً از کارکرد نامطلوب روابط عمومی ناشی می‌شود.

روابط عمومی که اگر مدیر مجموعه نگاهش به آن تازه نشود همچنان ضررهایش از سودش بیشتر خواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر کارکرد روابط عمومی در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آسیب های رسانه ای

منتشرشده در یادداشت

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان  1- زمانی که هر کدام از ما تلاش می کنیم تا در افراد پیرامون خود نگرش مثبت و یا نوعی ایجاد علاقه نسبت به خود به وجود بیاوریم و آنها را با خود همراه سازیم، به دنبال آن هستیم که فرد یا جامعه مورد نظر به چه موضوعی علاقه مند است تا ما خود را به همان شکل و فرم درآورده و پسندیده شویم. این تغییر باعث می شود حس تنهایی ما با پیوست به دیگران درمان شود و التیام بیابد. این منِ کاذب و مورد پسند اجتماعی را کارل گوستاویونگ روانکاو سوئیسی پرسونا یا ماسک نامید.

در نظامهای تمامیت خواه با تولد فرد، خانواده، جامعه و گفتمان مسلط بر نظام سیاسی از ابتدای ورود فرد به جامعه با تبلیغ هنجارهای انغعالی و تسلیم کننده و تززیق آن در خانواده و کلاس های درس کودکان تلاش می نماید شخصیت کودکان را غیرطغیانگر، غیرمنتقد و هماهنگ با هنجارهای مورد لزوم یک شهروند خوب و خنثی از نظر نظام سیاسی بارآورد. این هژمونی منجر به این می شود که کودک در ادامه مسیر رشد خود به اصطلاح شهروندی خوب و مقبول شود. نمودِ این هژمونی از سر اضطراب از تنبیه در چنین نظام هایی به گونه ای است که اشخاص با پذیرفتن تسلیم به قدرتِ برتر و ذوب شدن در او احساس آرامش یافته و چون فرد در برابر تخلف خود از هنجارهای ارائه شده بلافاصله با تفتیش نظام حاکم روبه رو می شود، به ناچار ماسک مورد نظر گفتمان رسمی را بر چهره می زند و به خودسانسوری روی می آورد.

این حالت به صورتی در ما نهادینه شده است که دائم با سرکوب خواسته های منِ حقیقی و حرکت به سوی منِ خوشایند جمعی از واقعیتِ خود می گریزیم و پرسونایی می زنیم که به ما آرامش ببخشد. تنها بازتاب این پرسونا اینست که ما هیچ گاه زندگی نمی کنیم، بلکه نقش بازیگری را ایفا می کنیم که دیگران ( گفتمان رسمی ، خانواده ، جامعه ، سازمان و ...) می طلبند.

متأثر از این هژمونی، زندگی خصوصی و عمومی ما منجر به شکل گیری نوعی حالت ریاکارانه شده است که تحت نامهای زیبایی چون متانت ، مظلومیت ، اجتماعی ، محجوب ، سربه زیر و ...وصف شده است و بدین ترتیب در فرهنگ عمومی جامعه نیز فرزند مطیع به فرزند شایسته ، دانش آموز منفعل به دانش آموز برجسته و ملت مظلوم به ملت قهرمان توصیف می شود که همواره قدردان است و البته تلاشگر در ایجاد نظمی که به تداوم سیاست های نادرست نظام مسلط کمک‌ می کند.

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

به تدریج به جای قوام یافتن عقل انتقادی نوعی دیدگاه رندانه در غالب افراد جامعه ظهور و بروز می کند که براساس آن، افراد اکثراً منفعل هستند، تسلیم شرایط می شوند و باورشان تبدیل به «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» می شود. اکنون ما چگونه ایم؟ چقدر انتقاد پذیر هستیم؟ چقدر انتقاد کننده هستیم؟

از یک سو از وضع موجود می نالند و نق می زنند و گله و شکایت می کنند و از سوی دیگر ماسک رضایت مندی بر چهره می زنند و رفتاری دموکرات را تبلیغ می کنند. به همین دلیل از کوچکترین نقدی برآشفته می شوند‌. ساحت خود، گروه، انجمن و دوستان خود را غیرقابل نقد پنداشته و با یک وحدت درون گروهی علیه نقاد می شورند و از سر خشم منتقد را می کوبند و با جوسازی و افزودن بر تعداد «خودی ها» منتقد غیرخودی را بر نمی تابند‌.

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

2- احتمالا هر کدام از ما ، در دوران کودکی و نوجوانی طی کنش و واکنشی، برخوردی را تجربه کرده ایم که در آن از بزرگترها شنیده ایم : «نباید تو روی بزرگترها ایستاد» و همچنین یاد گرفته ایم مسائل را ریش سفیدان و بزرگترها حل کنند. اگر حرف شنوی نداشته و این گونه عمل نکرده ایم به فرزند «پررو» و «بی ادب» توصیف گشته ایم. همچنین شاید هر کدام از ما در شغل و کارمان مشاهده یا تجربه کرده باشیم که اگر دوست و همکاری ، کم کاری و یا کند کاری و سستی همکار خود را جهت تقویت و پویایی سازمان به مسئول بالاتر گزارش کند - البته حتما بعد از اعلام به آن همکار - با توصیفات منفی زیادی از جانب دیگران روبه رو شده بطوریکه احتمالا از کرده خود پشیمان می گردد و حتا گاه از درون نیز چنان شده که وجدان اخلاقی، او را دچار کشمکش، بحران و اضطراب های شدید کرده به گونه ای که ناچار به عذرخواهی از آن فرد و سعی در کمتر رفتن پیش مسئولان رده بالاتر کند تا از منظر نگاه همکاران، فردی مثبت قلمداد شود و از برچسب های «دستمال به دست»، «چاپلوس» و ... دوری و انگشت نمای همکاران به عنوان فردی موذی و خطرناک نگردد. ظاهراً ما چاره ای نداریم جز اینکه ضمن دور کردن خصلت های تنبلی از خود، با خودمان پیکار کنیم.

چنین فردی در جامعه ما با چنین اوصافی، عملش شنیع و زشت شمرده می شود و به اصطلاح کسی است که «برای دیگران می زند» و یا «زیر پای دیگران را خالی می کند».

واقعیت اینست که تا زمانی که ما خود پلیس و ناظر هنجارها و ناهنجاری های جامعه و کار خود و دیگران نباشیم، نباید منتظر تغییری بزرگ باشیم...

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

اکنون ما چگونه ایم؟ چقدر انتقاد پذیر هستیم؟ چقدر انتقاد کننده هستیم؟

ما آینه (پرسونای) اجتماعی خود را نگاه می کنیم و دوستش داریم اما با آینه واقعی (انتقاد و خودشناسی) از خود چگونه ایم؟ تا چه اندازه می توانیم بپذیریم که انتقاد ، انتقاد است و اصطلاحاتی نظیر «سازنده»، «اخلاقی»، «منصفانه»، «دوستانه» و ... که به عنوان صفات انتقاد رایج شده اند، کلیشه هایی هستند که در فرهنگ عمومی در اصل به سرپوشی برای تخریب انتقاد و تضعیف عقل انتقادی تبدیل شده اند و بر همین اساس شوربختانه کم نیستند مسئولانی که به جای آنکه دیگران نقدشان کنند خود به نقد خویشتن پرداخته و در صورت صلاحدید به نمایش آن در منظر افکار عمومی نیز می پردازند. در واقع آنها بدین گونه با نوعی فرار به جلو و گریز از پاسخ گویی دستِ پیش می گیرند تا پس نیافتند. آنان در واقع می کوشند تا شکل عملشان نزد افکار عمومی جامعه، مثبت جلوه کرده و با صفاتی نظیر صادق، فروتن، بزرگوار و ... شناخته شوند.

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

۳ - در فرهنگ عمومی جامعه ، مَثل هایی نظیر «آب زیر کاه» یا «مار زیر بافه» و نظایر آن را احتمالاً هر کدام از ما بارها شنیده و به کار برده ایم. این مثل ها همه نشأت گرفته از اجماع کلی افراد جامعه بر این نکته است که : «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» تا فرد منتقد را خلع سلاح کرده، همه به افرادی منفعل تبدیل شویم و انتقاد گریزیِ فردی خود را در یک جامعه سودا زده ی منفعل و تسلیم، ذوب نمائیم. چرا که به قول مصطفی ملکیان :

« ما همگی در حال فیلم بازی کردن هستیم، همه ما در باطن خودمان چیزهایی می گذرد و در ظاهرمان چیزهایی دیگر جریان پیدا می کند. بین بودِ و نمودِ ما، بین وجود ما و ظهور ما و بین کمون و بروزِ ما یک شکاف جدی وجود دارد...»

این شکل فردیت ، جامعه ای نیز همانند آن شکل می دهد که دچار همان شکاف جدی ملت - دولت است.

شوربختانه اکثریت ملت از نظام یا سیستم حاکم انتقاد نمی کند و همان طور که در برخوردهای روزانه، از مخالف خود به غیبت یاد می کند، از سیستم حاکم نیز به صورت پچ پچ های خانوادگی و خیابانی و نجواهای درگوشی ، بدون انعکاس آن به مسئولان ، غیبت می کند و توقع دارد مسئولان نیز جهت رفع آن کوشا باشند!

نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

( تصویری ماندگار از « پاچه ‌خواری » یا خاراندن پاچه همایونی مظفرالدین شاه قاجار )

 

ظاهراً ما چاره ای نداریم جز اینکه ضمن دور کردن خصلت های تنبلی از خود، با خودمان پیکار کنیم.

انتقاد را بیاموزیم و انجام دهیم و انتقاد دیگران را نیز پاس بداریم و «من»ِ واقعی خویش را از بند انفعال آزاد کرده و آن را پویا ، فعال ، پرشور و پرکار کنیم.

( روزنامه همدلی)


نگاهی بر عقل انتقادی و تفکر انتقادی در فرهنگ عمومی ایرانیان

منتشرشده در دیدگاه

حقوق معلمان در دولت ابراهیم رئیسی  در دهه ۷۰ پس از چند سال ریاضت توانستیم با حقوق زوج فرهنگی ضمن خرید ماشین، سرپناهی جفت و جور کنیم و از کرایه نشینی در شهر و دیار اجدادی رهایی یابیم.

دهه هشتاد با حقوق‌ معلمی ضمن ارتقای ماشین، کشورهای دور و اطراف‌مان را تورق نمودیم.

دهه نود، دهه رفاه نسبی در خورد و خوراک، پوشاک و سیر و سفرهای داخلی بود. برای معلمان دو موتوره روزگار چندان بدی نبود و می‌شد هنوز با سیلی صورتی را سرخ و گلگون نمود.

لاستیک‌های ‌کهنه و خودروی دهه هشتادی

از سال ۱۴۰۰ تنها به یک سفر زیارتی سالانه بسنده کردیم و البته سفره‌هایمان فصل به فصل کوچک و کوچکتر می‌شد.

سال ۱۴۰۱ تهدید و تحدید سفره معلمان در کنار سایر اقشار حقوق بگیر و آسیب‌پذیر جامعه کم کم به سریال ماهانه مبدل می‌گشت در نیمه دوم سال خانواده چهار نفره ما در مراجعه هفتگی به رستوران به سه پرس غذا بسنده می‌کردیم تا به قول خودمان صرفه‌جویی در مصرف کرده باشیم.

سال ۱۴۰۲ با باز شدن فنر تورم افسار گسیخته، در مراجعات ماهانه به رستوران، برای خانواده چهار نفره با ترس و لرز دو پرس غذا سفارش می‌کنیم تا مشتی محکم بر دهن یاوه‌گوی مخارج زندگی زده باشیم.

البته از شما چه پنهان امروز کهنه لاستیک‌های سالیان قبل را از گوشه انباری با ناز و نوازش درآورده و با سلام و صلوات تن پوش ماشین دهه هشتادی‌ام کردم و...

حقوق معلمان در دولت ابراهیم رئیسی

در نیم قرن گذشته حقوق معلم به یک دهم سقوط کرده است

برای نشان دادن عینی سیر قهقرایی منزلت و معیشت مستمر فرهنگیان تصویری تاریخی از  فیش حقوق معلم دیپلمه در سال ۱۳۵۰(۵۶۴ تومان) را ضمیمه یادداشت می‌نمایم تا انگ سیاه‌نمایی و برچسب تخریب دولت مستقر را کمتر حس نمایم.

« قیمت سکه طلای تمام پهلوی که معادل سکه طلای بهار آزادی امروز بود، در سال 1350، حدود 1130 ریال بود. یعنی یک معلم دیپلمه تازه استخدام شده در سال 1350، می‌توانست با حقوrش، هر ماه، 5 سکه طلای تمام پهلوی بخرد که با نرخ امروز، حقوق ماهیانه اش بیش از 130 میلیون تومان قدرت خرید داشت.  تازه استخدام. سن 18 سال!»

حقوق معلمان در دولت ابراهیم رئیسی

الان حکم معلم با سی و دو سال سابقه و یک تریلی اسناد و مدارک، حق مدیریت، اعمال رتبه‌بندی و البته بدون کسورات به زحمت به ۲۰ تومن مماس شده و البته با اعمال کسورات و انواع درد و بلاها چیزی حدود ۱۰ تومان دریافت می‌کند‌.

آقای دکتر صحرایی عزیز از ما که گذشت....

ولی اگر واقعا دلسوز دستگاه تعلیم و تربیت هستید ؟ فکری عاجل و عملیاتی به حال و روز پریشان اقتصاد در حال فروپاشی آموزش و پرورش و منزلت برباد رفته و معیشت سقوط آزادی معلمان کنید و البته از تکرار این دست مصاحبه‌ها در پیشگاه جامعه فهیم فرهنگیان لطفا پرهیز نمایید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

حقوق معلمان در دولت ابراهیم رئیسی

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور