صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی زرافشان ، معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش :

فقر یادگیری در ایران به 44 درصد رسیده است ؛ به زودی 50 درصد دانش آموزان حتی نمی توانند یک متن ساده را هم بخوانند !

گروه رسانه/

وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آلودگی هوا و تعطیلی مدارس ؛ رویکردی که سالیان سال است استانداری ها در پیش می گیرند و در فصل سرما، آموزش را قربانی سیاست های اشتباه در مدیریت آلودگی هوا می کنند ؛ از سوخت نامناسب گرفته تا خودروسازی غیر استاندارد، از حمل و نقل عمومی پریشان احوال گرفته تا پاسکاری مدیران ارشد در پیگیری وضع آلودگی هوا، از کمبود فضای سبز گرفته تا مازوت سوزی در اطراف شهرهای بزرگ، می توان به این نتیجه رسید که در ابَر مسئله آلودگی هوا، دیواری کوتاه تر از وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. آموزش و پرورش با رویکردی جدید و جدی باید اعلام کند که به جای تعطیلی مدارس، لازم است سیستم حمل و نقل عمومی گسترش داده یا از تردد ماشین های شخصی جلوگیری شود.

همچنین، ناتوان تر از مسئولان آموزش و پرورش در اعاده حق دانش آموزانی که دو سال و نیم تمام، از آموزش مجازی استفاده کردند و اکنون با فروکش کردن کرونا، می توانستند با حضور در مدرسه، تعمیق یادگیری را در پیش داشته باشند؛ اما باز هم درگیر سیاست های بزرگانی می شوند که همچنان آموزش را جدی نمی گیرند.

در این راستا، علی زرافشان ، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا، همه دنیا متاثر از کرونا شد؛ لذا فرصت ها و تهدیدهایی برای آموزش رقم خورد، گفت: اینکه آموزش و پرورش ها مجبور شدند آموزش را به سمت استفاده دوگانه از فضای مجازی و فضای واقعی پیش ببرند و هم معلم ها شایستگی هایشان را در به کارگیری فن آوری اطلاعات و فضای مجازی افزایش دادند، فرصت های خوبی بود که برای سیستم های آموزشی دنیا رقم خورد.

وی در ادامه افزود: برای مثال در ایران شبکه شاد و مدارس مجازی راه اندازی شدند؛ لذا نوعی تمایل برای تولید محتوا فراهم شد. سوی منفی این ماجرا، افت آموزش و یادگیری دانش آموزان بود که نتیجه اش را دیدیم.

انتقال از آموزش حضوری و رو در رو با معلم به آموزش غیر حضوری، برای دانش آموزان افتی را در پی داشت و مطالعات جهانی آن را کاملا روشن کرده است.

وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

اوایل کرونا، 36 درصد دانش آموزان ایرانی، بعد از 10 سالگی قادر به خواندن متن ساده هم نبودند

علی زرافشان با تاکید بر اینکه بانک جهانی در سال 2020، در این خصوص، مطالعه ای با عنوان فقر یادگیری انجام داده است، گفت: در این مطالعه فقط بر روی عامل شایستگی های خواندن دانش آموزان تمرکز شده است. در این گزارش نشان داده شد که به طور متوسط 57 درصد دانش آموزان جهان، پایه چهارم، یعنی 10 سالگی، را طی می کنند؛ اما قادر به خواندن متن ساده نیستند! در واقع این بچه ها، حداقل شایستگی خواندن را کسب نمی کنند. این یعنی به تبع آن، حداقل شایستگی ریاضیات، علوم و سایر دروس را هم کسب نمی کند و دلیل آن است که دانش آموز حتی نمی تواند متن این دروس را بخواند تا در نهایت مفهوم آنها را درک کند.

وی افزود: در سال 2020، که زمان آن مربوط به اوایل شروع کرونا است، سهم ایران از این 57 درصد، 36 درصد بود؛ یعنی 36 درصد دانش آموزان ابتدایی ایران، کلاس چهارم را تمام می کنند در حالی که حداقل شایستگی خواندن را فرا نمی گیرند.

وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

امسال فقر یادگیری در ایران به 44 درصد رسید

زرافشان در ادامه تاکید کرد: این گزارش در سال 2022 تکرار شد و در گزارش سال جدید، این نسبت از 57 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کرد. در حالی که در هدف گذاری این مطالعه این گونه پیش بینی شده بود که در سال 2030، کشورها بتوانند این فقر یادگیری را به نصف، کاهش دهند؛ یعنی ایران باید به رقم 18 درصد در سال 2030 برسد که با توجه به عقب ماندگی کشورها در دوران کرونا، این مهم قطعا به تعویق می افتد.

معاون اسبق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش گفت: اگرچه گزارش کامل 2022 هنوز منتشر نشده است؛ ولی گزارش اولیه که رقم 70 درصد را نشان می دهد، ثابت می کند که با همان نسبت، فقر یادگیری در ایران به 44 درصد افزایش پیدا کرده است. این نشان دهنده آن است که اگر با همین روال مثل دوران کرونا آموزش ها را مجازی ادامه دهیم، انتظار می رود که عدم دست یابی به شایستگی های پایه و حداقل های شایستگی، باعث شود که بچه ها در سالهای آینده با ضعف شدیدی از آموزش و پرورش فارغ التحصیل شوند.

وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

باید به ازای خسارتی که به نسل آینده کشور وارد می شود، آموزش و پرورش در موضع مطالبه قرار بگیرد. دست فیلترینگ و تعطیلی مدارس بر گلوی دانش آموزان

او با تاکید بر اینکه همین دانش آموزان، با همین فقر آموزشی، به دوران دانشجویی می رسند و تاثیر آن در آینده به وفور دیده خواهد شد و با همین میزان توانمندی به سالهای بالا تر می روند؛ یعنی ما با نسلی مواجه خواهیم شد که در واقع شایستگی هایش به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است و برای جبران این مهم، آموزش و پرورش باید دست به اقدامات جدی بزند، گفت: در تعطیلی های اخیر، یک مسئله به مسائل قبلی آموزش و پرورش اضافه شده که موضوع فیلترینگ اینترنت و کاهش پهنای باند است که اگر محتوای مجازی هم وجود داشته باشد، امکان دسترسی وجود ندارد.

وی گفت: در شهرستان ها، اوضاع دسترسی به اینترنت از تهران هم نامناسب تر است؛ لذا آموزش و پرورش باید فکری جدی در خصوص برخوردهای انفعالی اش در برابر ستادی که در خصوص تعطیلی مدارس می گیرند بکند.

آموزش و پرورش با رویکردی جدید و جدی باید اعلام کند که به جای تعطیلی مدارس، لازم است سیستم حمل و نقل عمومی گسترش داده یا از تردد ماشین های شخصی جلوگیری شود.

علی زرافشان ضمن تاکید بر اینکه تاثیر فیلترینگ را نیز نباید روی تعلیم و تربیت نادیده گرفت، گفت: باید مسئولان آموزش و پرورش در موضع مطالبه گری قرار بگیرند و هم از مسئولان مخابرات کشور و هم استانداری که مسئول تعطیلی مدارس است، بخواهند که تعطیلی مدارس را سهل ترین راه در دوران آلودگی هوا نپندارند.

وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

2 سال آینده، 50 درصد دانش آموزان بعد از کلاس چهارم، حتی نخواهند توانست یک متن ساده را بخوانند

وی افزود: اینکه در مصاحبه ها می بینیم که مسئولان اظهار تاسف می کنند، کافی نیست و به درد نمی خورد. مدارس نباید هدف اول و فوری ارگان های تصمیم گیرنده قرار بگیرند. با تعطیلی مدارس، از آلودگی هوا کاسته نشد در نتیجه فایده ای ندارد.

زرافشان در پایان گفت: برای دو سال آینده، باید منتظر این باشیم که بیش از 50 درصد دانش آموزانمان به حداقل شایستگی هم دست پیدا نکنند.

پایان پیام/


وضعیت فقر یادگیری در ایران و سواد دانش آموزان ایرانی

چهارشنبه, 30 آذر 1401 13:24 خوانده شده: 598 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 -5 --
ناشناس 1401/09/30 - 16:04
خدا رو شکر. امیدوارم وضع از این هم بدتر بشه. 40 سال مفت از معلم بیگاری کشیدن. خدا جای حق نشسته.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/09/30 - 18:10
خدا جای حق نشسته ولی معلم جای حق ننشسته
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1401/09/30 - 16:28
امری کاملا بدیهی است، چون فقر اقتصادی آن هم نه از نوع نسبی که به صورت مطلق آن، فقر یادگیری را هم به دنبال خواهد داشت. در این بین برخورداری خواص از مدارس خاص با امکانات متفاوت از از بینوایان در مدارس دولتی نیز دلیلی موجه برای فقر یادگیری این جماعت است.
از سویی دیگر آن قدر در این مملکت سلطان انواع کالا بوجود آوردند که اولویت جوانان نیز کسب سرمایه بادآورده شد. پس آموزش و بادگیری جدّی گرفته نشد.

از سوی دیگر، سردرگمی آموزش در دوران کرونا در ایران! و امروز از ترس اعتراضات و به بهانه آلودگی هوا، امر آموزش لوث شد و زیاد اهمیتی ندارد.

عدم ثبات در هر امری باعث ایجاد تزلزل و تضعیف است، یادگیری هم همین طور.
پاسخ + 0 0 --
فعال 1401/10/01 - 08:53
و از سوی دیگر سپردن تمام سمت های ستادی و ریاست ها و معاونت ها به افراد غیر متخصص و غیر متعهد که صرفا با سفارش و پارتی به پست و مقام میرسند مزید بر علت.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/10/01 - 13:19
اساسی ترین فرق بین افراد ثروتمند و فقیر:
ثروتمندان در ذهنیت خود باور دارند که سرنوشت زندگی در دست آن‌ها است و قابل تغییر است اما افراد فقیر بی‌تفاوت اجازه می‌دهند که سرنوشت برای آن‌ها تصمیم بگیرد. بنابراین تفاوت در طرز فکر افراد فقر و ثروتمند باعث می‌شود که این سرنوشت و وضعیت کنونی را بپذیرند و برای تغییر آن تلاش کنند یا نه. در واقع ثروتمندان با پذیرش وضعیت سعی می‌کنند که اوضاع را باب میل خود تغییر دهند اما فقرا در برابر شرایط پیش رو تسلیم شده و برای تغییر وضعیت خود هیچ تلاشی نمی‌کنند.
پاسخ + +6 -3 --
ناشناس 1401/10/01 - 07:50
این هم فقر یادگیری

محمد شجاعی، دانش‌آموخته رشته فلسفه و حوزه گفت: اجنه یکی از عوامل وقایع اخیر در کشور است. منبع: فراز
پاسخ + 0 0 --
ناشناس2 1401/10/03 - 10:52
منظورش از اجنه شاید شیاطین انس و جن بوده و شاید بی ربط هم نگفته و البته این وقایع اخیر از آنهاست (دولتمردان) که بر آنهاست.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1401/10/02 - 16:49
سردبیر پیشین مجله «هاروارد بیزینس» و نویسنده سه کتاب در موضوع سبک زندگی که در شغلش نیز بسیار موفق بوده، در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث موفقیت یک فرد می‌شود، می‌گوید: «عشق به یادگیری!»
پاسخ + +5 0 --
مدرس رها 1401/10/10 - 07:56
متن مفید و آمار قابل تاملی بود
برای متفکران متن خوب و پر نتیجه ای است
این متن یک بازخورد قابل تحلیل است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور