صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
شنبه, 16 فروردين 1399 07:10

ناشاد از شبکه شاد!

انتقاد از شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

پنج سال است که برای کلاس‌ خودم کانالی در تلگرام ساخته‌ام و مثل یک کلاس درس مجازی از آن استفاده می‌کنم. در تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلی‌هایی که گاه و بی‌گاه گریبان‌گیر مدارس شده هم از این طریق با بچه‌ها در ارتباط بوده‌ام. این بار هم از همان روزهای اول ( که آقای روحانی از عادی شدن شرایط در شنبه پیش‌رو سخن می‌گفت ) به لطف یکی از دوستان، صاحب یک کلاس مجازی بر بستر وب شدیم.

چهل‌و‌پنج روز است که کلاس‌های مجازی‌مان را به این شکل و در قالب وبینار برگزار می‌کنیم. روشی که دانش‌آموزانم و خانواده‌هاشان از آن به شدت استقبال کرده‌اند. بعد از این همه وقت، مسئولین آموزش و پرورش تازه از خواب بیدار شده و به ما می‌گویند :

«روش کارآمد خودت را کنار بگذار و به‌جای آن یکی از پیام‌رسان‌های بنجل ما را نصب کن! »
من در تمام این سال‌ها داوطلبانه از وسایل شخصی خودم برای مدیریت کانال کلاسم در فضای مجازی و برگزاری کلاس‌های مجازی استفاده کرده‌ام و تمام خرجش را مهمان جیبم بوده‌ام. پس، بهتر نیست در انتخاب شیوه‌ی برگزاری کلاس‌ها هم اختیار با خودم باشد؟

انتقاد از شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

تا جایی که به خاطر دارم این گوشی و لپ‌تاپ را هم از جیب مبارک خودم خریدم و وزارت فخیمه‌ی آموزش و پرورش آن‌ها را در اختیار بنده قرار نداده که به خود اجازه می‌دهد به من امر کند چه چیزی را روی آن نصب کنم یا نکنم.

در این شرایط، معقولانه آن است که مسئولین محترم وزارتخانه اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص را به مدارس بسپارند و دست معلمان را در انتخاب بهترین ابزار و شیوه‌ی تعامل با دانش‌آموزان و خانواده‌ها باز بگذارند تا بهترین نتایج حاصل شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

نامه سخنگوی کمیسیون آموزش به رئیس شورای عالی آموزش و پرورش درباره ایرادهای بخشنامه اخیر دولت

 سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حقوق و مزایای فرهنگیان بر اساس مواد و اصول قانونی پس از بخشنامه موسوم به رتبه بندی و افزایش حقوق پنجاه درصدی حقوق کارمندان سایر ادارات شد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

و رییس شورای عالی آموزش و پرورش کشور

احتراما ضمن عرض خدا قوت خدمت حضرتعالی و اعضای محترم هیات دولت که در یکی از حساس ترین و سخت ترین شرایط تاریخی ملت بزرگوار ایران، سکاندار کشتی اجرایی این کشور هستید که امیدواریم با عنایات الهی، مقاومت، صبر و شکیبایی ملت شریف ایران و همراهی صادقانه و به دور از دخالت دادن گرایش‌های سیاسی در رسانه‌ها، نهادها و بخش‌های مختلف در تمامی قوای کشور طبق اصل 57 قانون اساسی با رهبری مقام عظمای ولایت بتوانید این کشتی ناجوانمردانه طوفان زده را به ساحل نجات برسانید.

ضمن اینکه در شرایط فعلی برهمه ما خادمین ملت رشید ایران در مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل 84 قانون اساسی فرض است که صمیمانه  قدردان زحمات شبانه روزی شما عزیزان خصوصا قهرمانان فداکار و ایثارگر عرصه امنیت، تولید و بهداشت و درمان کشور باشیم.

اما جناب آقای دکتر روحانی، ضمن تشکر از بخشنامه بسیار مسرت بخش افزایش 50 درصدی امتیازات جدول حقوق فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که حسب الامر جنابعالی واز طریق جناب آقای دکتر نوبخت ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، به دلیل عدم اعمال افزایش فوق در حقوق بازنشستگان محترم خصوصا بازنشستگان شریف فرهنگی که در بدترین شرایط زندگی نظاره گر تبعیض بوده و با شرمندگی فراوان ازخانواده، گذرعمر می‌نمایند، تفاوت دریافتی کادر آموزشی و اداری آموزش و پرورش باهم و دستگاه‌های دیگر در شرایط مشابه و حتی به ضرر افراد با تجربه و متخصص به علت جایگزینی مزایای طرح موسوم به رتبه بندی که مفهوم آن اجرای غلط یا عدم اجرای آن است، در کنار مشکل عدم اعمال مدرک فرهنگیان، آزمون و مشکل مشمولین تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمان...باعث تشدید نارضایتی شده فلذا در اجرای بند 9 اصل سوم قانون اساسی، ماده 30 برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و راهکارهای اجرای 10-2 و 10 -4 و 12-1 و 12-3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بند3_3، 3_7، خصوصا 6_2 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش وپرورش، نیازمند دستور اصلاحی فوری جنابعالی و مساعدت ویژه ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه، ریاست محترم سازمان اداری استخدامی، وزیرمحترم اقتصاد و دارایی، وزیر محترم آموزش و پرورش و همکاران شریفشان به هر طریق ممکن از جمله موارد پیشنهادی زیر می باشد.

1- اجرای قانون همسان سازی، اعمال فصل دهم یا ابلاغ افزایش 50 درصدی جدول حقوق بازنشستگان موضوع ماده 109 فصل سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری با اولویت بازنشستگان فرهنگی

2- صدور احکام فوق العاده ویژه 50 درصدی برای کادر آموزشی در اجرای بند10ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری

3- اجرای  دقیق رتبه بندی طبق بند 1و2 قسمت الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در آموزش و پرورش خصوصا برای بازنشستگان جدید فرهنگی، که از تاریخ اول فروردین سال 96 قابلیت اجرایی داشته و در بودجه سال 98 برای آن اعتبار منظور شده است.

در پایان اگر چه به‌ نظر می رسد با اسناد متعدد بالادستی لازم الاجرا مورد اشاره، هیچ خلأ قانونی برای اجرای عدالت در پرداخت‌ها وجود ندارد، درهر حال جهت حل مشکل تبعیض در پرداخت‌ها، ایجاد امید و نشاط در فرهنگیان عزیز خصوصا بازنشستگان شریف فرهنگی برای رفع هرگونه موانع قانونی احتمالی اعلام آمادگی می نماید.

با احترام سیدحمایت میرزاده

سخنگوی کمیسیون آموزش

و فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری خانه ملت


نامه سخنگوی کمیسیون آموزش به رئیس شورای عالی آموزش و پرورش درباره ایرادهای بخشنامه اخیر دولت

جمعه, 15 فروردين 1399 17:44

آموزش آنلاین یا رفع تکلیف؟!

آسیب شناسی آموزش آنلاین در آموزش و پرورش ایران

 یکی از تحولات در  آموزش های نوین جهت توسعه همه جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و ... یک جامعه، آموزش آنلاین است .
 کشورهای توسعه یافته جهان سال‌هاست در کنار  آموزش های حضوری، آموزش های آنلاین را با پیشرفته ترین متد و ابزارهای به روز جهت تکمیل یا جایگزین نمودن آموزشهای حضوری پذیرفته اند و بستر و زیربناهای لازم را هم برای فراگیری به این شیوه آموزشی در کشورهای خود فراهم نموده اند.
 آموزش آنلاین در واقع سرآغازی برای تحولی جدید در سیستم نظام آموزشی و به تبع آن ایجاد تغییر در حوزه‌های دیگر زندگی بشر امروزی است . صرفه جویی در وقت و هزینه، دسترسی راحت،جذاب و متنوع بودن، نداشتن محدودیت های فضای حضوری، اطلاع‌رسانی به موقع، تأثیرگذاری بیشتر، انعطاف‌پذیری و ....تنها بخشی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع آموزش هستند.

آسیب شناسی آموزش آنلاین در آموزش و پرورش ایران

هرچند این روش هم عاری از کم و کاستی نیست و چالش‌های پیش رو دارد از جمله ؛ نداشتن تأثیر گذاری عاطفی و ایجاد ارتباط گرم با مخاطب جهت ماندگاری و اثرگذاری بیشتر که یکی از مهمترین کارکردهای تربیتی یک نظام آموزشی است، به عنوان مهمترین این چالش ها می توان نام برد. .
شکستن مرزهای بین فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، پرده برداشتن از رازها، تضعیف حریم خصوصی، آزاد کردن انحصاری آموزش ها از جمله چالش های دیگری است که برای این نوع آموزش برشمرده اند.
اگرچه این نوع آموزش چند سالی است که در کشور ما هم در سطوح مختلف و حوزه های متفاوت ورود پیدا کرده است.
 پس از شیوع بیماری کرونا در جهان و کشور، ایجاد وقفه و تعطیلی در نهادها و بخش های تاثیرگذار مختلف زندگی مردم، یکی از این نهادهای تاثیرگذار که در اولویت تعطیلی قرار گرفت، نهاد تعلیم و تربیت یعنی مدرسه و تدریس درس و مشق بچه ها به صورت حضوری بود. آموزش به هر حال جبران خواهد شد امّا آسیب های روحی و روانی ناشی از تصمیم‌های نادرست و غیر واقع بینانه به این سادگی جبران پذیر نیست و روزی بالون های ناشی از توهم های خیال پردازانه را خواهد ترکاند .

آموزش و پرورش هم همانند سایر نهادهای دیگر برای جبران این وقفه و عقب نماندن از قافله به یاد روی آوردن آموزش به صورت آنلاین افتاد .
بنابراین با صدور بخشنامه های پی در پی، اعلام و تبلیغات برای برگزاری کلاسهای غیرحضوری، شتابان به خیل مبارزان با کرونا و جبران عقب ماندگی ها پیوست . تا اینجای کار این رویکرد به ظاهر مثبت است اما غیر عملی بودن پروژه از این رو خود را نشان می دهد که این نهاد علیرغم تبلیغات برای پذیرش سواد رسانه‌ای و تلاش در راستای نهادینه نمودن آن در مجموعه تحت برنامه ریزی و مدیریت خود، تبلیغات برای هوشمند سازی کلاس های درسی و .... اندر خم یک کوچه تأمین ابتدایی ترین نیازهای آموزشی حضوری خود که همان فضا و تجهیزات است سال هاست در این باتلاق بی پایان گیر کرده است .

آسیب شناسی آموزش آنلاین در آموزش و پرورش ایران

پرسش اینجاست با کدام آموزش رسانه‌ای برای معلمان و دانش آموزان، تجهیزات و بودجه این گونه حق به جانب برای عملی نمودن این نوع آموزش بخشنامه صادر می نمایید؟
 با کدام انگیزه به سراغ روحیه سوهان زده و خسته دانش آموزان فرار از درس و مدرسه، معلمان بی‌انگیزه ناشی از بی‌مهری‌ها و تبعیض های ناروای درون نهادی و برون نهادی می روید؟ به دنبال آموزش آنلاین و نشاندن پای کلاس غیر حضوری برای این دو رکن مهم و تأثیرگذار آموزشی هستید؟
آیا صرفاً با صدور چند بخشنامه، معرفی چندبرنامه و نرم افزاری که کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزان و معلمان از چنین برنامه هایی استفاده می کنند و با تبلیغات وقیحانه اختصاص ۲۰ گیگ اینترنت رایگان به معلمان می توان پرچمدار موفق عملی نمودن این پروژه شد؟
 در شرایطی که تمام مردم در فضای آکنده از نگرانی و استرس، فشار روحی و روانی ناشی از ترس از دست دادن جان خود و عزیزانشان، فشار اقتصادی، بیکاری، ناامیدی و.... هستند که طبعاً دانش‌آموزان و معلمان هم جزو این خانواده می باشند، شبح تعطیلی تمام امورات زندگی و خانه نشینی اجباری بر همه جا و همه کس سایه افکنده است، آیا با تبلیغات، ادعا و زور می توان قشری را که تنها گناهش این است که می فهمد، پای کاری نشاند که به نتیجه بخشی آن اطمینان و باور ندارد ؟!
 نباید از انصاف دور شد که خود این شرایط تلنگری بر غیر کارآمد بودن بسیاری از بخشنامه‌های و شیوه‌های آموزشی قبلی زد .
امیدواریم مسئولان به جای صدور فرمان های سلطان مآبانه، به مدیریت درس قضیه بپردازند . از در ملاطفت و انعطاف پذیری، ایجاد فضای امید ، نشاط، برنامه ریزی های غیر مستقیم، غیر درسی و غیر رسمی برای دانش آموزان و معلمان، درک شرایط کشور به ویژه حال و روز مردم به مسائل ورود کنند .
 آموزش به هر حال جبران خواهد شد امّا آسیب های روحی و روانی ناشی از تصمیم‌های نادرست و غیر واقع بینانه به این سادگی جبران پذیر نیست و روزی بالون های ناشی از توهم های خیال پردازانه را خواهد ترکاند .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی آموزش آنلاین در آموزش و پرورش ایران

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

آخرین وضعیت شبکه شاد و گزارش صدای معلم

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی با عنوان : " وزارت آموزش و پرورش در مورد " شبکه شاد " شفاف سازی کند ! " نوشت : ( این جا )

" امروز دوشنبه 11 فروردین معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ شیوه‌نامه آموزش مجازی در  شبکه اجتماعی دانش‌آموزان به استان‌های سراسر کشور خبر داد . ( این جا )

همچنین معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه راهنمای عمل شبکه اجتماعی دانش‌آموزان برای آموزش (شاد) را به استان‌های سراسرکشور ابلاغ کرده است . ( این جا )

اما اخبار غیررسمی و نیز اظهارات برخی مدیران مدارس خلاف این را نشان می دهند .

در یکی از کانال های مدیران و معاونان چنین آمده است : در کدام یک از نظام های آموزشی یه ویژه توسعه یافته چنین کارکردهایی برای " پیام رسان ها " و " شبکه های اجتماعی " تعریف شده است ؟

" پیرو اطلاع رسانی معاونت ابتدایی اداره کل، دستورالعمل شبکه شاد برای نظرسنجی و بررسی ابعاد و جوانب مختلف آن، به استان‌ها و مناطق ارسال شده است و به دلیل انجام تغییرات و اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز، از سمت وزارت آموزش و پرورش متوقف می‌باشد. برای استفاده از این سامانه منتظر اطلاع‌رسانی عمومی این وزارت‌خانه باشید.

بنابراین فعلا تا اطلاع ثانوی، اجرایی و عملیاتی کردن آن مد نظر نیست. شایسته است از هر گونه اقدام عملی در مدارس و اجبار مدیران آموزگاران برای نصب نرم افزار و ... جدا اجتناب شود. "

« صدای معلم » در مورد صحت و یا سقم این اخبار نمی تواند اظهارنظری کند اما آماده انتشار توضیح و پاسخ مسئولان در این مورد می باشد .

این رسانه پیش تر در گزارشی تفصیلی با عنوان " مدارس و معلمان " شاد " نمی خواهند ! به جای بخشنامه و دستور با احترام کامل به اصل " مدرسه محوری " به آنان انگیزه بدهید ! " نظر خود را در این مورد اعلام کرده است . ( این جا )

آخرین وضعیت شبکه شاد و گزارش صدای معلم

این رسانه در گزارش مذکور برخی اشکالات وارده از سوی مخاطبان « صدای معلم » را به تفصیل بیان کرده بود .

« صدای معلم » یکشنبه 10 فروردین در گزارشی از واکنش شتاب زده و خشم آلود وزارت آموزش و پرورش نسبت به انتقادات مطروحه توسط فرهنگیان انتقاد کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

" صدای معلم » می خواهد بداند ؛ از چه زمانی وزارت آموزش و پرورش الزام قانونی پیدا کرده است تا به شبکه‌های اجتماعی غیررسمی پاسخ گو باشد ؟

آیا این وزارتخانه و روابط عمومی آن به همان اندازه که به این شبکه های غیررسمی حساس و پاسخ گو هستند به رسانه های رسمی هم پاسخ گو هستند ؟

آیا روابط عمومی این وزارتخانه در محیطی غیر از " شبکه مجازی " فعالیت می کند که در برابر آن موضع می گیرد ؟

در این اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش گفته است که به عنوان نهاد حاکمیتی اطلاعات کاربرانش را در اختیار دارد و به هیچ دستگاه و شرکتی این اطلاعات را ارائه نمی‌دهد.

پرسش صدای معلم از مسئولان این وزارتخانه آن است که بر اساس گزارش مستند این رسانه ، اطلاعات شناسنامه ای و خصوصی معلمان و همکاران مدرسه که البته همه آن ها را می توان در فرم 502 هر کارمند یافت به چه درد این سامانه می خورد ؟

3-پیام رسان ها در همه جای دنیا ماهیتی " اجتماعی " دارند و کارکرد آن ها در جهت ارتباطات و تعامل های اجتماعی پی ریزی شده است .

در کدام یک از نظام های آموزشی یه ویژه توسعه یافته چنین کارکردهایی برای " پیام رسان ها " و " شبکه های اجتماعی " تعریف شده است ؟

  تدریس آنلاین ابزارها و قواعد خاصی دارد. مثلا تدریس آنلاین رسمی از طریق سیستم LMS امکان پذیر است.

" باید به مدیران محترم وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد که تدریس آنلاین رسمی فقط از طریق ال ام اس ها ممکن است. چطور شده که بیست سال بیشتر است که شعار هوشمند سازی مدارس سر داده می شود ولی آموزش و پرورش هنوز یک lMS فارسی درست و حسابی برای تدریس آنلاین معلمان طراحی و تدوین نکرده است ؟ " ( این جا )

4- نکته تاسف آور در این اطلاعیه تهدید پرسش گران و منتقدان به برخوردهای حقوقی و قضایی است .

این مسائل در حالی بیان می شوند که هنوز جوهر بخشنامه وزارتی در زمان سرپرستی جواد حسینی در مورد " ممنوعیت شکایت از رسانه ها " در آموزش و پرورش خشک نشده است ! ( این جا )

آخرین وضعیت شبکه شاد و گزارش صدای معلم

آیا این نوع گفتمان به نوعی برگشت به فضای " فرهنگ امنیتی " نیست ؟

مگر آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همان ابتدای کار تصریح نکرد که معلمان انحرافات سیستم را به ایشان گوشزد کنند ؟

آن تحول واقعی که قرار بود توسط ایشان و با مشارکت و تعامل معلمان حاصل گردد به کجا انجامید ؟

انتظار معلمان و ذی نفعان آموزش و پرورش از این وزارتخانه شفاف سازی ، پاسخ گویی و تصحیح اشتباهات است ."

امروز جمعه 15 فروردین ، پرتال وزارت آموزش و پرورش در  خبری با عنوان : " تعویق راه اندازی شبکه شاد به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی " نوشت : ( این جا )

آخرین وضعیت شبکه شاد و گزارش صدای معلم

" مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حصول اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی این شبکه خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این اطلاعیه با اشاره راه اندازی آزمایشی شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) در هفته‌های گذشته آمده است، به دلیل تاکید وزارت آموزش و پرورش بر صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش آموزان و امن بودن بستر ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان در شبکه اجتماعی دانش آموزان(شاد)، این کار نیاز به زمان بیشتر برای بررسی فنی و کسب اطمینان لازم را دارد. این مسائل در حالی بیان می شوند که هنوز جوهر بخشنامه وزارتی در زمان سرپرستی جواد حسینی در مورد " ممنوعیت شکایت از رسانه ها " در آموزش و پرورش خشک نشده است !

بنابراین وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی چنین بستری برای برقراری ارتباط مجازی بین دانش آموزان و معلمان، زمان راه اندازی این شبکه تا حصول اطمینان از شروط بالا به تعویق می افتد.

خاطر نشان می‌سازد کلیه دستورالعمل های ارسالی از سوی معاونت‌های آموزشی در مورد این شبکه پابرجا است و زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آینده اعلام می‌شود .

« صدای معلم » ضمن اسقبال از این تصمیم منطقی و معقول وزارت آموزش و پرورش امیدوار است تا این وزارتخانه ضمن همکاری با سایر دستگاه های مسئول در زمینه فراهم کردن زیرساخت های لازم و نیز استلزامات قانونی و حقوقی لازم و کافی و مهم تر از همه اجرای عملی و به دور از شعار " مدرسه محوری " و فاصله گرفتن از تصدی گری و اجرای اصل " نظارت " و نیز از بین  بردن و تعدیل تبعیض های آزار دهنده در مورد معلمان ، این دستگاه را هر چه بیش تر به سوی اثربخشی و کارایی رهنمون سازد . 

پایان گزارش/


آخرین وضعیت شبکه شاد و گزارش صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

کرونا و آموزش و پرورش و نقش معلمان

مقدمه:    

 کرونا اگرچه به مثابه رنسانس نبود اما اینقدر بود که آرامش مان را به هم بزند. این ویروس آمده تا راحت ها را ناراحت کند. تنها تن و روانمان را نلرزاند که بنیان های جامعه مان را هم به لرزه انداخت. تمام معیارها را دستخوش آشفتگی و دردسرساخت. مثلا بستن درگاه آستانه مقدس رضوی یا تعطیلی متوالی نماز جمعه در یک جامعه اسلامی، چیزهایی بود که در تصور هیچ کس نبود. با این همه بیشتر و پیشتر از همه، بلای جان بخش بهداشت شد. به طوری که وزیر بیچاره آن، در این مدت، شب و روز و خواب و خوراک معمول را ندارد. گویی سکان جامعه را به تنهایی در دست گرفته و به تعطیلی تمام جای ها و بناها فرمان می دهد. همینطور خانواده بزرگ بهداشت، اعم از پزشک و پرستار و سایر کارکنان بیمارستان ها، چنانکه دیدیم عجیب دیده شدند.آنها که در خط مقدم جبهه مقابله با ویروس بودند، واقعا خود را نشان دادند. سلامتی شان را در معرض خطر قرار دادند اما نترسیدند و ایستادند و حتی برای روحیه دادن به باقی خلق الله ، در کنار بیماران خندیدند و رقصیدند. پیش تر ، نظام آموزشی بسیار از آموزش مجازی و مدارس هوشمند دم زده بود اما هنوز روزهای استفاده واقعی از آن را تجربه نکرده بود. شیوع ویروس به عنوان زنگ هشداری در این زمینه بود.

البته نه فقط بهداشت که سایر ساختارها هم از این هجمه در امان نماندند؛ تجارت، امنیت، غذا، قانون، سواد، رفاه، شغل، مسکن و حتی ایمان و آزادی مردم نیز در معرض بلا قرار گرفت. آن همه راهکارها و کوتاه آمدن ها و تخفیف های دستگاههای اجرایی ، همگی برای برون رفت از این تنگناها بود. همین دور مانده از هم و خانه نشینی اجباری، تجربه خوبی برای با خودخلوت کردن و فکر کردن به آثار روانی ویروس هست؛ فکر این که در روزهای بعد از ریشه کنی آن چه باید کرد تا در صورت تکرار، اشتباهات قبلی پیش نیاید. فکر این که تا پیش از پیدا شدنش، کمتر کسی قدر عافیت و امنیت خویش را می دانست و آسایش حاصل از آن را ارج می نهاد. فکر این که چقدر راحت بین فروشگاههای زنجیره ای، پارک ها، سینماها و خلاصه هر جایی که بشود دلی تازه شود، گشت می زدیم و خیلی قدر و قیمت آنها را نمی دانستیم. اما بعد از حمله ویروس و نشستن در خانه، اکنون روزهاست شوق بازگشت به آن جاها را داریم و حسرت آسایشی که بود و الان دیگر نیست.

 همین طور و چنان که دیدیم، حوزه آموزش و پرورش نیز در کمند کرونا گرفتار آمد.اکنون قریب نود درصد مدارس دنیا تعطیل شده اند و بیش از دویست میلیون دانش آموزان مدرسه نمی روند. با مشاهده یک مدرسه سوت و کور و در جای خالی هیاهوی دانش آموزان، تازه باورمان می شود که بین مدرسه و میان معلمان و دانش آموزان بودن، دنیایی زیباست و حس و حالی باطراوت دارد که تنها پس از این تعطیلی طولانی داریم به تدریج آن را احساس می کنیم. حتی معلمانی که از بیداد آن همه مشکل و وعده های بی حاصل به تنگ آمده بودند، الان باورشان شده  که شاید معلمی ارزش مادی چندانی ندارد اما هیچ دلمشغولی هم ارزش معلمی را ندارد.

کرونا و آموزش و پرورش و نقش معلمان

 اگرچه خیلی بد شد که این ویروس ناخوانده، آسایش تمام ارکان اجتماع برهم زد اما خوب شد که آسایش حوزه آموزش را بر هم زد!

پیش از این معلمان ، اهمیت کارشان را به هزار زبان فریاد می کردند و مسولین و والدین  باور نمی کردند و تغافل می کردند.ولی اکنون که این ویروس فرزندانشان را به روزها نشستن درخانه مجبور کرده است و آن گاه که آنها به عنوان والدین از نگهداری بچه هایشان حتی بدون تدریس، کلافه می شوند، تازه یادشان می افتد به خدمات و زحمات بی ریا و باصفای معلمان و دردل آنها را تحسین می کنند که واقعا چه اندازه اثربخش بوده اند. با این ترتیب احتمالا دیگر به درستی ادعایشان ایمان می آورند و فردای رهایی از ویروس شاید به عنوان یک مسئول، بتوانند گره از کار فروبسته شان بگشایند. اضافه براین، می دانیم که ذات فرایند آموزش با تغییر و تحول همراه هست و کلاسی موفق است که اسیر آسایش نسبی و روز مرگی نباشد و بیشتر در کسب آرامش بکوشد. بنا براین الان کرونا، زمینه ساز این وضعیت شده است و ضرورت تجدیدنظر و بازسازی شیوه های آموزشی را دو چندان کرده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: آموزش درسی

شک نیست که بنیاین اصلی نظام آموزشی بر آموزش درسی است و تمام برنامه های دیگر در مرتبه بعد قرار دارند. اما شیوه معمول آموزش درسی مربوط به ایام عافیت و امنیت است در صورتی که آموزش در شرایط سخت، آداب خاص خود را دارد. ظهور این ویروس، برنامه ریزان درسی را به تجدید نظر در شیوه های آموزشی ترغیب خواهد کرد. آموزش بیرون از مدرسه ، کمتر متکی شدن به کتاب درسی، احتمال ممکن نشدن آموزش مجازی، نبودن فرصت تعیین تکلیف درسی و درس پرسیدن و نظائر این اتفاقات تازه، نظام آموزشی را به این فکر می اندازد که باید طرحی نو در انداخت. طرحی که در آن از شدت و حدت حافظه پروری کاسته شود و نفرین و آفرین های آموزشی به حداقل رسانده شود و بچه ها تنها به خاطر لذتی که از فرایند آموزش می برند، به تداوم تحصیل علاقه نشان دهند و کتاب های درسی را چنان بخوانند که یک کتاب داستان را می خوانند.

ب: آموزش شهروندی

 حتی بدون وجود ویروس های احتمالی و با توجه به دهکده جهانی و ارتباط تمام دنیا با همدیگر، مقوله زندگی شهروندی، یکی از روش های زندگی نوین است. اهمیت این مهم با این رویداد تاریخی ویروسی، دوچندان می گردد. با استمرار مدت زمان دوری دانش آموزان از مدارس و خانه نشینی اجباری آنها، موضوع زندگی در شهر و شهروندی خوب بودن، یکی از دغدغه های تازه آنهاست. بعد از این آنها باید در زمینه های مختلف، آموزش های تازه ببینند تا برا ی مواجه با آنها آماده باشند. مثلا در زمینه؛ استاندارد مطلوب زندگی، حریم خصوصی با توجه به جنسیت، حق داشتن هویت شخصی ، محافظت در برابر خشونت و جنايت ، ملاقات با دوستان و بازی کردن، زندگی در محیط مناسب و سالم , برخورداری از امکانات مشابه بزرگترها، باید پیش زمینه ذهنی لازم را داشته باشند.

نظام آموزشی باید تمهیداتی بیندیشد تا دانش آموزان نسبت به جامعه احساس تعهد و مشارکت کنند و البته  در برابر سو استفاده های جنسی و جسمی احتمالی هوشیار باشند. اضافه بر این ها باید بتوانند به برقراری ارتباط با دیگران با کمترین خطر بکوشند و در تمام این موارد غافل از تفکر انتقادی نبست به افراد و اوضاع نباشند.  کرونا اگرچه به مثابه رنسانس نبود اما اینقدر بود که آرامش مان را به هم بزند. این ویروس آمده تا راحت ها را ناراحت کند. تنها تن و روانمان را نلرزاند که بنیان های جامعه مان را هم به لرزه انداخت. تمام معیارها را دستخوش آشفتگی و دردسرساخت. مثلا بستن درگاه آستانه مقدس رضوی یا تعطیلی متوالی نماز جمعه در یک جامعه اسلامی، چیزهایی بود که در تصور هیچ کس نبود.

پ: آموزش مهارتی

نظام آموزشی برای گذر از آموزش حافظه محور و رفتن به سوی آموزش مهارت محور ،در مقام حرف و شعار اشتیاق زیاد نشان  داده است اما هنوز همگان آن را شبیه یک رویا می دانند. پیدا شدن سرو کله کرونا، تامل در این موضوع را افزایش داد. چرا که اگر حفاظت از حافظه را همان تحصیل  و اهتمام به مهارت را آموزش فرض کنیم، باید گفت که فاصله ی بسیاری میان تحصیل و آموزش وجود دارد. در واقع تحصیل، شرط لازم برای آموزش است، نه کافی. در واقع نباید خیال کرد اگر موفق به اتمام تحصیل شدیم، آموزش هم حاصل شده است. برای تحقق آموزش مهارتی لازم است روی آﻣﻮزشﻫﺎي ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪاي از حیث تبلیغ و ترغیب دانش آموزان برای پذیرش و نیز ایجاد رشتهﻫﺎی متنوع فنی حرفه ای در مناطق دورافتاده سرمایه گذاری شود .اولیا نیز باید نسبت به سامان بخشی اوقات فراغت توجیه شوند.آنهایی که بچه هایشان را حتی قبل از ورود به دبستان و به طور همزمان به کلاس هاس مختلف آموزشی و علمی می فرستند ، بی آنکه خود بدانند دچار بیماری «دانشمند پروری» می شوند و در توانمندسازی آن تاخیری ناخواسته روا می دارند.

ت: آموزش مجازی

 پیش تر ، نظام آموزشی بسیار از آموزش مجازی و مدارس هوشمند دم زده بود اما هنوز روزهای استفاده واقعی از آن را تجربه نکرده بود. شیوع ویروس به عنوان زنگ هشداری در این زمینه بود. با آغاز ایام خانه نشینی دانش آموزان و معلمان، ضرورت بهره گیری از این شیوه دو چندان شد. اکنون ضروری است تا  به شکلی که مثلا در دانشگاههای پیام نور و آزاد اسلامی وجود داشته است، این مهم دردستور کار مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. البته با توجه به این گفته می شود قریب سی درصد دانش آموزان، امکان دسترسی به اینترنت را ندارند، لازم است دانش آموزان مناطق محروم و دانش آموزان با نیازهای ویژه ، با تخصیص اعتبارات خاص  و تهیه و توزیع تبلت و اینترنت رایگان مورد توجه خاص قرار گیرند. به این منظور می توان از ظرفیت های سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس ، خیرین نیک اندیش و امکانات دیگر دستگاههای دولتی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا می توان استفاده کرد. ضمن این که در این راستا نباید بنا بر توهم توطئه و یا به بهانه تقویت پیام رسان های داخلی، از تاثیر و کاربرد پیام رسان های معمول غافل شد و یا ایجاد فضاهای آزمایشی بدون استقبال لازم، فرصت را از دست داد.

کرونا و آموزش و پرورش و نقش معلمان

حرف آخر:

حرف و حدیث جدی و شوخی بسیار در باره کرونا گفته شد و باز گفته می شود. به طوری که گویی گونه جدیدی به نام ادبیات کرونایی ، جای خودش را در فرهنگ مکتوب ما باز کرده است. این ها به علاوه لرزه ای که در بنیان های جامعه درانداخته است، خبر از آن دارد که باید آن را جدی گرفت. اکنون اگرچه تهدیدی برای تمام هستی ما به شمار می رود اما با تمهیدات خاص می توان از آن به عنوان فرصتی استفاده کرد تا به بازسازی و نوسازی ابعاد اجتماع پرداخت که یکی از آنها، آموزش و پرورش است.

امید که خیلی زود این ویروس از اساس در جامعه ریشه کن شود اما تا آن زمان این چالش ناگهانی را می توان دست آویزی برای تغییر نگرش در حوزه آموزش قلمداد کرد تا در برنامه ریزی های آینده ، آماده و مهیا بود تا اگر روزی روزگاری باز ویروسی تازه رخ نمود، سراسیمه نگردیم و راههای مقابله با آن را حداقل به نسل کودک و نوجوان آموزش داده باشیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کرونا و آموزش و پرورش و نقش معلمان

منتشرشده در یادداشت

 گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستان و نیز اولیای دانش آموز برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

آیا وزارت آموزش و پرورش به استلزامات قانونی و حقوقی تدریس مجازی واقف است

مدیریت محترم ....
با سلام و ضمن تشکر از حضرت عالی/ سرکار علیه 

به خاطر حساسیتی که نسبت به سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان داشته و در این مدتی که تعطیلی ناگزیر مدارس به سبب شیوع بیماری کرونا پیش آمده، پی‌گیر مسائل درسی و درگیر تلاش برای جبران عقب ماندگی درسی دانش‌آموزان بوده و هستید.

ما معلمین نیز همچون شما دغدغه‌ی این مسئله را داشته و انگیزه‌ی شما در این مجموعه تلاش‌ها را درک نموده و از کوشش‌های بی‌دریغ شما سپاس‌گزاریم. اما در موضوع راهکارها و روش‌هایی که برای تدریس دروس در فضای مجازی اتخاذ شده، اشکالات عمده و ایرادات عدیده به ویژه از نظر ضوابط اداری و مسئولیت حقوقی وجود دارد که وظیفه‌ی وجدانی خویش می‌دانم که با شما در میان بگذارم تا با تنویر افکار همکاران به ویژه مقامات مسئول اداری، از بروز مشکلات و عواقب احتمالی جلوگیری نمائیم .
چنانکه مستحضرید در یک سیستم اداری، ضوابط بوروکراتیک مشخص و مدون از قوانین کلی و اساسی گرفته تا آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جزء وجود دارد که تمامی فعالیت‌های خرد و کلان آن سیستم اداری در چهارچوب آنها انجام می‌گیرد تا وظایف و حقوق تمامی بخش‌ها و افراد مشخص شده و این خط مشی قانونی، معیار و ملاک تمامی اقدامات قرار می‌گیرد تا اقدامات بایسته به شکل قانونی انجام گرفته و نتایج مطلوب حاصل شود و چنانچه نقصی در حصول نتیجه‌ی مطلوب پیش آید، روند کار بر اساس همان قوانین و ضوابط و آئین‌نامه‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و علت نقص و ناکارآمدی احتمالی مشخص شود و طبیعتا این اقدام موجب تشخیص بخش یا فرد مسئول در بروز نقص و اشکال شده و مجازات آن نیز باز بر اساس همان قوانین و آئین‌نامه‌ها تعیین خواهد شد. همچنین در یک سیستم اداری قانونمند، افراد دارای شخصیت و جایگاه حقوقی بوده و این جایگاه حقوقی، حد و حدود حیطه‌ی اختیارات و نیز تکالیف و وظایف افراد را مشخص می‌نماید و تعریف و تحدید قانون از این جایگاه، معیاریست برای تعیین حقوق افراد و نیز وظایفی که مکلف به اجرای آنند. بنابراین هر گونه فعالیتی در یک سیستم اداری، بر اساس قوانین، آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی انجام می‌گیرد که به مراتب از سوی وزارت و ادارات کل و ادارات مناطق (به ویژه در مورد آموزش و پرورش) صادر می‌شود.
 با توجه به این اصول قانونی مهم و ضوابط اساسی مذکور، موضوع تدریس آموزگاران و معلمین و دبیران در شبکه‌های مجازی که قانونا نام بردن از آنها در این مکتوب مجاز  نیست، از نظر قوانین و ضوابط اداری دارای اشکال است.
چنانکه مستحضرید هیچ گونه مصوبه قانونی از سوی مراجع ذی صلاح در این زمینه وجود ندارد .

آیا وزارت آموزش و پرورش به استلزامات قانونی و حقوقی تدریس مجازی واقف است

و در همین گام اول، این اقدام خالی از وجهه‌ی قانونی است. همچنین به دلیل همین ایراد اساسی، این اقدام هیچ گونه ضوابط و چهارچوب مشخص ندارد و اقدام معلم به برقراری رابطه با دانش‌آموز یا والدین وی از طریق یکی از شبکه‌های مجازی، اقدامی کاملا غیر قانونی و خارج از ضوابط اداریست و چنانچه مسئله و پیشامد ناخوشایندی از پی این اقدام و ارتباط‌های بی‌ضابطه بروز کند و موجب و موجد اختلاف بین معلم با دانش‌آموز یا والدین او شود، اگر حق با معلم باشد که دستش به جایی بند نخواهد بود چون هیچ استنادگاه قانونی بر اساس آن چه پیش تر گفته شد ، وجود ندارد. اگر حق با دانش‌آموز و والدین باشد نیز  مشخصا معلم به عنوان یک شخص حقیقی مقصر و مسئول بوده و طرف دعوا خواهد بود چون بدون دستور و ابلاغ مصوبه قانونی و رسمی در این باره اقدام کرده است.

همکاران به ویژه مدیرانی که بدون توجه به کاستی‌ها و نقایص قانونی این اقدام، در این زمینه فعالیت می‌کنند یا همکاران را با اعمال فشار به این کار وادار می‌کنند، از این مسئله‌ی بسیار مهم و حساس غفلت می‌ورزند که رابطه‌ی معلم با دانش‌آموز و فرایند تدریس، رابطه و فرایندی حقوقی و قانونی است و تدریس خارج از مدرسه در واقع، رابطه و اقدامی خارج از ضوابط حقوقی و قانونی است مگر اینکه فضایی کاملا امن اعم از فضای حقیقی و مجازی با ضوابطی مشخص و معین ایجاد شود تا معلم و دانش‌آموز به عنوان اشخاص حقوقی در فضایی امن و حقوقی همچون مدرسه به تدریس و تحصیل بپردازند. با توجه این موارد و مسائل حقوقی و قانونی بسیار بسیار مهم، اقدامات و تبلیعات بی در و پیکر و غیر مسئولانه و نامعقول برخی مقامات آموزش و پرورش به ویژه اعمال فشار مدیران بسیاری از مدارس بر همکاران در جهت راه‌اندازی تدریس مجازی بی‌ضابطه در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های کاملا ناامن و بعضا دارای مشکلات قانونی، حقیقتا مایه‌ی حیرت و تعجب است.

آیا در کدام وزارت و ادارات تابعه چنین چیزی پیش می‌آید که کارمندان آن وزارات و ادارات وابسته، به هر دلیل وظیفه‌ی اداری خود را در مقام یک شخصیت حقیقی و تنها با یک ابلاغ از طریق کانال‌هایی خارج از ضوابط و چهارچوب حقوقی و قانونی به انجام برسانند؟  
آیا آموزش و پرورش بدین حد امری بی‌ضابطه و بی‌نیاز از استلزامات حقوقی و قانونی است؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آیا وزارت آموزش و پرورش به استلزامات قانونی و حقوقی تدریس مجازی واقف است

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

هنوز وزارت آموزش و پرورش به گزارش « صدای معلم » با عنوان " " دانایی " و " توانایی " از نظر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

" « پرتال معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش " اسلاید " مسابقه کتابخوانی رادیویی دانایی توانایی را هر روز تبلیغ می کند .

این پرتال سوم فروردین 1398 نوشت : ( این جا )

" مسابقه کتابخوانی رادیویی دانایی توانایی از رادیو نمایش آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی،  همزمان با فرا رسیدن عید نوروز و تعطیلی مدارس اداره کل فرهنگی هنری اردوها  فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با همکاری رادیو نمایش اقدام به پخش مسابقه کتابخوانی رادیویی با عنوان «دانایی توانایی» کرده است.

در این مسابقه که هر روز از ساعت 14 تا 14:30 از رادیو نمایش پخش می شود کتاب «جام جهانی در جوادیه» به وسیله میرطاهر مظلومی هنرپیشه و صدا پیشه مطرح خوانده می شود.

در پایان هر روز سوالی مطرح می شود که مخاطبان و شنوندگان با ثبت نام در سایت رادیو نمایش و بخش نقش می توانند با نام کاربری و رمز مخصوص خود وارد صفحه اختصاصی خود شده و به سوال مطرح شده هر رز پاسخ دهند که به صورت تستی در سایت رادیو نمایش نوشته شده است و دکمه ثبت پاسخ را کلیک کنند.

آیا قرار است به هر قیمتی حتی " ابتذال " سر نوجوانان و جوانان گرم شود ؟

آیا این معنای " انفجار دانایی " نزد مسئولانی است که با بودجه های قابل توجه قرار است خلاء بخش مفقوده " تربیت " را پر کنند ؟

معیار و ملاک انتخاب چنین کتاب هایی نزد برنامه ریزان و مقامات چگونه تعریف و سیاست گذاری می شود ؟

آیا بهتر نیست در جهت تعمیق و ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه ، ضمن معرفی کتاب های علمی و کاربردی پرسش هایی از آن ها را به دانش آموزان ارائه کنیم ؟

آیا با این گونه موضوعات و پرسش ها ؛ قرار است دانش آموزان را وادار به " تفکر و " اندیشه ورزی " کنیم ؟ علی رغم تفکیک غیرمنطقی و عیرعلمی میان " آموزش " و " پرورش " قرار است ذهنیت ایدئولوژیک مسئولان علی رغم ناکاآمدی این دیدگاه همچنان ساری و جاری باشد و قرار نیست تحولی در این وضعیت صورت گیرد

آیا این آیتم ها با واقعیت های زندگی امروزی و استانداردهای " نظام های آموزشی تطبیقی " مطابقت و تجانس دارد ؟ "

در زمان انتشار این گزارش ، پرسش هفتم مطرح شده بود .

تا امروز 14 فروردین 1398 پرسش سیزدهم با عنوان : نماینده تیم برزیل در جام دوستی اهل کدام کشور بود؟ " هم منتشر شده است . ( این جا )

پانا امروز نوشت :

" نشست هم اندیشی و هماهنگی با هدف طراحی برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی در شبکه شاد برگزار شد.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست ضمن اشاره به ضرورت راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) از منظر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تشکل‌های دانش‌آموزی و سوابق این شبکه در سازمان دانش‌آموزی، از تلاش‌های تحسین برانگیز مقام عالی وزارت و تیم همراه او در فعال کردن شبکه شاد تشکر کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین از امکان سازی برای تداوم فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس به‌صورت مجازی و از حضور به‌ موقع مدعوین در این جلسه که با وجود شرایط خاص و روز تعطیلی برگزار می‌شود همچنین از دغدغه‌های ارزشمند تربیتی آن‌ها نیز تقدیر و تشکر کرد‌‌.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

کاظمی بر ضرورت طراحی بستر لازم برای پیگیری و اجرایی کردن فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی در شبکه شاد تاکید کرد.

در این نشست هریک از مدیران کل حوزه پرورشی و فرهنگی و قائم مقام سازمان دانش‌آموزی گزارشی از فعالیت‌های مجازی حوزه ذیربط را در مدت تعطیلی اخیر مدارس ارائه و دغدغه‌ها و بسترهای مورد نیاز فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در حوزه‌های خود را مطرح کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

در ادامه علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی، ضمن تشکر از برپایی این جلسه، گزارشی از روند شکل گیری شبکه شاد در شرایط جدید و تعطیلی مدارس ناشی از شیوع ویروس کرونا، بر ضرورت و اهمیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد تاکید کرد و افزود: از ابتدای کار نیز یکی از دغدغه‌های تیم طراحی شبکه شاد موضوعات و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی بوده و بر همین اساس ظرفیت‌های لازم در این‌خصوص در شبکه شاد دیده شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

باقرزاده ادامه داد: پس از طی گام نخست اجرایی که برای اطمینان از دقت و سلامت آمار و اطلاعات و ... ضرورتا باید با اتکاء به اطلاعات سامانه سناد انجام می‌گرفت، کار ساماندهی و تشکیل مدارس، دبیران و آموزگاران و تشکیل کلاس‌های مجازی آغاز شد و در گام بعدی با تعریف داده‌های مربوط به حوزه پرورشی و فرهنگی در سامانه سناد در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های دانش‌آموزی انجام خواهد شد.

او تاکید کرد که لازم است مطالبات و نیازهای این حوزه از سوی کارشناسان پرورشی و فرهنگی و تیم فنی طراحی شبکه، بررسی و نتایج حاصله، مبنایی برای ایجاد بسترهای نرم افزاری لازم در شبکه قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه حاضران برخی مذاکرات اولیه را در این خصوص با تیم فنی شبکه شاد انجام داده و در نهایت کار گروه مشترک کارشناسی و فنی متشکل از گروه فنی شبکه و نمایندگان حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، سازمان دانش‌آموزی و دبیرخانه تشکل‌های دانش‌آموزی تشکیل و مقرر شد در هفته‌های آینده تمهیدات لازم طراحی و به مورد اجرا گذاشته شود.

در این نشست که صبح امروز پنج شنبه 15 فروردین 99 در سالن اجتماعات معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، علی باقرزاده، شرفی سرپرست مرکز فناوری وزارتخانه، اسماعیل بحری زاده قائم مقام سازمان دانش‌آموزی و مدیران کل و مشاوران حوزه معاونت پرورشی و کادر فنی طراحی و پشتیبانی شبکه شاد از جمله جهانگرد، و ربیعی حضور داشتند. "

 پرسش « صدای معلم » از این مسئولان آن است که در مواقع معمول و غیراضطراری ، چقدر معاونت پرورشی و فرهنگی در زمینه های مطروحه موفق و کارآمد بوده است که اکنون خواهان حضور جدی در این عرصه است ؟

علیرضا صادق زاده ؛ مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین در نشست پیش همایش « اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران : تبیین فلسفی دیدگاه ها و تلاش ها » می گوید : ( این جا )

" ما در سند تحول  و مبانی نظری با یک نگاه بسیار متفاوت از وضع موجود ، نگاه به معلم را در بحث ایجاد تحول به آن پرداختیم. چون احساس کردیم که معلم با یک ویژگی به نام مربی یا وصف مربی شناخته می شود می تواند نقش اصلی را در جریان تربیت بر عهده بگیرد و دیگر ما چیزی به عنوان تفکیک معلم از مربی در سیستم های آموزشی که بعد از انقلاب رایج شده را نداشته باشیم.

ما اگر می خواهیم معلم نقش تربیتی بر عهده بگیرد – معلم به مثابه مربی – چاره ای ندارد مگر آن که خودش شایستگی های حرفه ای و شایستگی های عام مورد نیاز برای معلمی را کسب کند و این زمانی ممکن است که دوره تربیت معلم ما یک دوره پر باری باشد که نتیجه اش به کسب شایستگی ها و یا ارتقای شایستگی ها بینجامد و این جاست که مثلا معلمان در سیستم آموزشی ما و با کمال تاسف می توانیم بگوییم که خیلی نقش تربیتی برای آن ها تعریف نشده است .

مثلا طرف می گوید من آمده ام معلم علوم شوم ، معلم ادبیات شوم و یا معلم فارسی شوم ...

باز هم همان نگاه تفکیک میان تعلیم و تربیت همچنان وجود دارد که ما در دانشگاه فرهنگیان و به خصوص آن  بحثی که در مورد مهارت های فرهنگی داشنتم سعی کردم راه هایی پیدا کنیم که هر معلم علاوه بر نقش ویژه ای که به عنوان یک حوزه تخصصی از آن 16 رشته بر عهده دارد و در دوره های مختلف ابتدایی تا متوسطه باید تعلیم و تربیت آن عرصه را بر عهده بگیرد باید نشان دهد که در ایجاد تحول هویتی در متربیان به صورت داوطلبانه نقش آفرین است ."

 با این حال و علی رغم تفکیک غیرمنطقی و عیرعلمی میان " آموزش " و " پرورش " قرار است ذهنیت ایدئولوژیک مسئولان علی رغم ناکاآمدی این دیدگاه همچنان ساری و جاری باشد و قرار نیست تحولی در این وضعیت صورت گیرد .

و اما نکته مهم دیگر آن است که نشست های ستادی وزارت آموزش و پرورش در این شرایط کرونایی همچنان برقرار است .

پرسش « صدای معلم » آن است که چرا نشست های رسانه ای در این وزارتخانه علی رغم پرسش های فراوان خبرنگاران و نیز نارضایتی معلمان از موارد مختلف تعطیل شده است ؟

علاوه بر نشست فوق ، چند پیش و در 5 فروردین 1399 ، محسن حاجی میرزایی در پنجمین  گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها با اعضای شورای معاونان وزارتخانه جلسه می گذارد و برای مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ویدئو کنفرانش برگزار می کند . ( 1 )

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

چرا این گونه نشست ها با پروتکل های بهداشتی قابل قبول با رسانه ها برگزار نمی شود ؟

چرا این گونه برخوردهای دوگانه در وزارتخانه دیده می شود ؟

وظیفه روابط عمومی در این میان چیست ؟

پایان گزارش/

( 1 )

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

منتشرشده در گفت و شنود

انتقاد از شبکه شاد و آموزش های مجازی وزارت آموزش و پرورش

گام مهم در تدوین و طراحی یک برنامه ، درنظر گرفتن امکانات مادی و معنوی آن طرح است. به عبارت دیگر پیش بینی نرم افزار و سخت افزار اجرای یک برنامه و طرح سراسری و مقیاس بزرگ ، بدیهی ترین  اصل می باشد به طوری که می توان گفت هر طرحی بدون تمهید امکانات به خیال‌پردازی  شبیه می شود .
درباره « شبکه شاد » که  این روزها مطرح شده که نقدهای فراوانی از زاویه های مختلف نسبت به اجرای ناقص و غیر کارشناسانه آن هشدارها داده شده است ، گوشی ، تبلت یا هر وسیله هوشمند دیگر معلمان یک وسیله شخصی است و انتظار استفاده از آن برای آموزش از راه دور غیراخلاقی ، غیرحرفه‌ای و غیرممکن است .
لطفا بفرمایید تجهیزات مورد نیاز بیش از 500 هزار معلم نظیر گوشی هوشمند ، تبلت و.. فراهم شده است ؟
در سایر وزارتخانه ها مثلاً پستچی ها ، یک عدد تبلت هوشمند برای امضای الکترونیکی  دارند ، مامورین ثبت موتورهای برق و آب نیز وسیله الکترونیکی مخصوص به خود را دارند ، حتی افسران پلیس برای ثبت تخلفات ، مجهز به وسایل هوشمند هستند . تمام این وسایل و ملزومات از لباس تا تجهیزات هوشمند توسط دستگاه مربوطه خریداری شده و در اختیار نیروهای انسانی خود گذاشته اند .
به لطف روزمرگی نظام آموزشی ، نه تنها هیچ وسیله ای برای اجرای شبکه عظیم شاد پیش بینی نشده ، بلکه با نگاه طمع کارانه به برخی امکانات معلمان قصد دارند از تجهیزات هوشمند اندک معلمین خود به نفع طرح های ناپخته بهره برداری نمایند .


آقایان محترم !

گوشی ، تبلت یا هر وسیله هوشمند دیگر معلمان یک وسیله شخصی است و انتظار استفاده از آن برای آموزش از راه دور غیراخلاقی ، غیرحرفه‌ای و غیرممکن است.
با بیل و کلنگ و وسایل ابتدایی انتظار آموزش های الکترونیکی دارید ؟
اندکی به فکر فرصت های طلایی که در خصوص تجهیز مدارس به آخرین فناوری های روز دنیا ، ازدست دادید فکر کنید !
موبایل و مسواک و حوله وسایل شخصی هر فرد از جمله معلم هست ؛ لطفا با مسواک معلم ، دندان دانش آموزان را مسواک نزنید !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از شبکه شاد و آموزش های مجازی وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور