صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان

 محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم با وزارت بهداشت انجام شده است، درباره جزئیات واکسیناسیون معلمان می گوید:

« زمان دقیق هنوز معلوم نیست، اما زیرساخت‌های لازم را تهیه کردیم.

اطلاع رسانی برای زمان دقیق کار مانند سایر گروه‌های مشمول واکسیناسیون، با پیامک و از طریق سامانه انجام می‌شود و در زمینه محل تزریق معلمانی که محل زندگی و محل خدمت آن‌ها تفاوت فاحشی دارد هم وزارت بهداشت تمهیداتی اندیشیده است.

 هفته گذشته هماهنگی‌هایی به عمل آمد تا مراکز تجمیعی صرفا برای واکسیناسیون معلمان در نظر بگیریم و این کار محقق شد.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش با یادآوری این موضوع که همه کادر آموزشی که به نوعی با معلمان دانش آموزان در ارتباط هستند، واکسینه می‌شوند، بیان کرد: برای آن دسته از سربازمعلمان و دانشجومعلمانی هم که به تازگی به جمع معلمان می‌پیوندند، لیستی جدید تهیه خواهیم کرد تا واکسیناسیون این طیف هم انجام شود و تعدادشان بیش از ٢٠ تا ٣٠هزار نفر نخواهد بود.

وی همچنین درباره بازگشایی مدارس هم اظهار نظر را به روزهای آتی موکول کرد. » ( باشگاه خبرنگاران جوان )

با وجود تمهیداتی که بیگی از آن گفته است، اکثریت معلمان برای تزریق واکسن پیامکی دریافت نکرده اند و طبق گفته ی مراجعین به مراکز واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان ، هماهنگی در اطلاع رسانی وجود ندارد. متاسفانه برخی مدیران به خوبی همکاران خود را در مدرسه و آموزشگاه محل خدمت از ساعت و زمان حضور در مرکز مطلع نکرده و با سردی با آنان برخورد می کنند و با جمله ی به من مربوط نمی شود از سر خود باز می کنند. از همه بدتر عدم ارسال اطلاعیه ها و بخشنامه های مرتبط با موضوع و در میان گذاشتن مفاد در اختیار شاغلین در برخی آموزشگاه های اصفهان عنوان می شود.

 یکی از فرهنگیان ناحیه 3 به « صدای معلم » می گوید : « به مرکز واکسیناسیون کانون امام خمینی مراجعه کردم . تا این لحظه که 16 مردادماه است منتظر اعلام ساعت و زمان حضور خویش طبق زمان بندی در مرکز واکسیناسیون توسط مدیران بوده‌ام. این مهم مهیا نشد ؛ ناچار بدون تعیین وقت قبلی مراجعه کردم و در این شلوغی قرار گرفتم تا واکسن دریافت کنم. »

از سوی دیگر ، برخی معلمان آموزشگاه ها، به نظم و قانون خیلی پای بند نبوده و مطابق اطلاعیه های ارسال شده به مراکز مراجعه نکرده اند لذا نوبت موسسه تمام شده و امکان تزریق واکسن برایشان فعلا مقدور نیست.

گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان

ف.ب از نیروهای خریدخدمات به « صدای معلم » می گوید : « به دلیل ترس و نگرانی که از زدن واکسن داشتم و خبرهایی که راجع به ابتلا به کرونا بعد از تزریق و مرگ و میر درگروه ها می خواندم ، در تاریخ مشخص شده مراجعه نکردم. الان هم که آمدم ترسیدم اگر واکسن نزنم تمام شود و در مهرماه بگویند چون نزده ای ابلاغی برایت نمی زنیم. هر چند گفتند سهمیه منطقه شما تمام شده و تا ده روز دیگر از طریق آموزشگاه خود پیگیر باشید. »

 با توجه به ضرورت امر و مهلت تعیین شده برای برخی مراکز واکسیناسیون، مدیران برخی آموزشگاه ها و روابط عمومی آموزش و پرورش در شهرستانها نیم ساعت مانده به پایان زمان واکسیناسیون در منطقه مورد نظر، برای نیروهای خود پیامک ارسال کردند و این باعث اعتراض همکاران در مناطق گردیده است.

م. د اظهار می دارد : « تا الان هر چه با اداره تماس گرفتیم که تکلیف چیست و ما چه زمانی مراجعه کنیم ، گفتند صبر کنید اطلاع می دهیم. نیم ساعت مانده به پایان زمان مورد نظرشان به ما اطلاع دادند و هنوز هم برخی همکاران اطلاع ندارند. ما هم که آمدیم می گویند دیر وقت است و کادر درمان در حال ترخیص هستند. مراجعینی که داخل هستند و منتظر تزریقند کم نیستند. »

برخی فرهنگیان با خانواده به مراکز واکسیناسیون مراجعه نموده و برای آنان نیز در همان مرکز واکسن دریافت کردند که باعث اعتراض سایر فرهنگیان در نواحی و مناطق شده است.

س. آ همکار فرهنگی در این مورد می گوید : « مدیر مدرسه ای در ناحیه 2 با خانواده به مرکز مراجعه کرده است و واکسن دریافت کردند. امروز که من با همسرم مراجعه نمودم می گویند آنان تخلف کردند و ما انجام نمی دهیم. به مرکز پل شهرستان مراجعه کردیم گفتند اینجا برخی همکارانتان برای همسرانشان هم واکسن دریافت کردند. این کار چه معنایی دارد؟ در عوض در مرکزی دیگر به دلیل نبود واکسن از همکاران حق التدریس کارت فرهنگی و ابلاغ خواسته شده و به دلیل آنکه این نیروها هیچ یک از دو مورد را در حال حاضر ندارند ، عوامل مرکز بهداشت از زدن واکسن به آنان امتناع کردند.»

رسانه ها به نقل از مسئولان بیان داشتند که کد ملی معلمان برای واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.  در این رابطه ، وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه کد ملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، می گوید : حدود ۹۲۰ هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی، طبق هماهنگی با وزارت بهداشت در مردادماه واکسینه می‌شوند.

ز. خ از نیروهای حق التدریس شهرضا به ما می گوید: « ما نسبت به این موضوع از ادارات خود معترضیم که چرا کد ملی نیروهای حق التدریس از طرف اداره منطقه یا شهرستان به اداره بهداشت ارسال نشده ولی برایمان پیامک حضور به موقع در مرکز واکسیناسیون ارسال شده است؟ ولی متأسفانه هیچ کس پاسخگو نیست. »

در ساعاتی از روز در مراکز تعبیه شده یکی در کانون امام خمینی و دیگری ورزشگاه شهید خرازی برای فرهنگیان نواحی، خلوت بوده و در زمان‌هایی بسیار شلوغ گزارش می شود.

طبق گفته ی مسئولین ناظر در مراکز ، متاسفانه فرهنگیان نیز مانند مردم عادی خیلی مقید به نظم و ترتیب نبوده و مطابق با برنامه ی زمانی اعلام شده از طریق آموزشگاه خود مراجعه نمی کنند و هر زمان دوست دارند در مرکز حاضر می شوند که موجب ازدحام و شلوغی می گردد.

طبق گفته پذیرش واکسیناسیون شهید خرازی، ناحیه ۴ منظم‌تر عملکرده و نواحی ۲ و ۶ شلوغ ترین زمان را انتخاب کرده و از سوی ناحیه متبوع خود هماهنگ نبودند.

به گفته ی یکی از مدیران مدارس ناحیه 3 ، حضور ناظران هر ناحیه در مرکز برای نظم دهی و رعایت زمان بندی تا حدودی تاثیر داشته است ولی برخی نواحی حتی با آموزشگاه های خود در تعامل و هماهنگی نبودند و یا  مطلع نبودند نوبت کدام مدارس برای تزریق واکسن است.

آموزش دهندگان استان اصفهان نیز از تبعیض میان خود سخن می گویند. به نظر می رسد اطلاع رسانی برخی روسای نواحی و مناطق به این طیف از نیروها به صورت سلیقه ای بوده است .

در کانون امام خمینی و شهید خرازی شهر اصفهان ، یکی دو روز اول وضعیت نوبت دهی خوب بوده ولی از آن پس تاکنون رضایت بخش نیست.

گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان

در این رابطه ، بیگی در مصاحبه اخیر خود در 6 مرداد ماه 1400 با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه حدود یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار فرهنگی داریم و با توجه به ظرفیت کشور حدود یک هفته می‌توانیم واکسن آنها را تزریق کنیم، خطاب به مدیران کل استانی وزارت آموزش و پرورش گفته است: درخواستم این است که با معاونین بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها جلسه بگذارید و چند نکته را رعایت کنید. ما در مراکز تجمیعی به معلمان واکسن نمی زنیم. چند علت دارد که یکی از آنها حفظ حرمت معلمان است تا در صف نایستند. « فرهنگیان نیز باید در رفتارشان تجدید نظر نموده و الگوی مناسبی برای سایر اقشار جامعه باشند. همه به ما نگاه می کنند همان طور که بر خبرهای ریز و درشت در موردمان دقت دارند. »

مثلاً اگر به عنوان مثال مدرسه ای ۵۰ معلم داشته باشد، ظرف دو ساعت واکسن شان را در همان مدرسه هم می توانیم تزریق کنیم. در کلان‌شهرها می توانید سالن های خوب با تهویه مناسب در نظر بگیرند و بعد نوبت‌دهی شود. ارزشش را دارد که وقت بگذاریم و هماهنگی‌هایی انجام شود تا آموزش‌ و پرورش سالن‌های بزرگ، خوب و آبرومند خودش را در اختیار بگذارد، همکار ما تأیید می‌کند و در این صورت به نظرم می‌شود واکسیناسیون را دریکی دو روز برای یک استان انجام داد.

با این حال و با وجود برخی شرایطی که برای فرهنگیان بعضا به طور اتفاقی مهیا می شود، احساس می شود خودشان نیز نمی خواهند به موقعیت و منزلتشان احترام بگذارند و باعث می شوند، وضعیت بغرنج تر شود. به طور مثال در موردی ،  اصرار عضو فرهنگی برای زدن واکسن همراه و شرط گداشتن نسبت به آنکه اگر خانواده ام نزنند، من نیز نمی زنم، امتناع کادر اجرایی واحد درمان را در برداشته و در پی این مخالفت، به سمت مراکز واکسیناسیون عمومی واقع در پل شهرستان و مسجد مصلی روانه و این امر منجر به درگیری لفظی در مراکز نیز گردیده است.

البته در مواردی در برخی شهرستان های استان اصفهان،کادر درمان تا ظهر بیشتر نمی‌مانند و بعدازظهر واکسیناسیون تعطیل است. لذا از ساعت ۸ تا قبل از ساعت۱۲ ظهر هجمه ی جمعیت بسیار بیشتر است.

بیگی در همان مصاحبه به مساله ای اشاره کرده و اظهار می کند : باید بگویم این‌طور نیست که بگوییم فلان واکسن را به معلمان می‌زنیم. یک سبد واکسن شامل برکت، سینوفارم و آسترازنکا هست که هرکدام را خواستند می‌زنند. نکته دوم آنکه وزارت آموزش ‌و پرورش فهرستی را تایید می‌کند و به ما می‌دهد و ما با آن لیست کار داریم و اگر افرادی هستند که در این لیست نبودند و نامشان جا افتاده بود اگر وزارت آموزش و پرورش دوباره به ما لیست بدهد ما واکسیناسیون آنها را نیز انجام می‌دهیم.

هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون معلمان نداریم؛ نه در نوع و نه در تعداد واکسن. هر تعدادی را که وزارت آموزش‌ و پرورش تأیید کند ما انجام می‌دهیم. هر راننده سرویسی را هم که آموزش و پرورش تأیید کند ما واکسن می‌زنیم. کارکنان مدرسه مانند نگهبان و نیروهای خدماتی هم هستند که اگر لیست آنها را هم به ما بدهند محدودیتی برای واکسیناسیون آنها هم نداریم. »

با این حال در زمان مراجعه خودم در مرکز شهید خرازی برای دریافت واکسن به جز سینوفارم نوع دیگری موجود نبود.

گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان

سایر همکاران فرهنگی در نواحی و مناطق نیز به تک بودن نوع واکسن در مرکز خود اذعان داشتند. پس باید گفت این قول و وعده پایدار نبوده است و در مراکز حق انتخاب نوع واکسن برای فرهنگیان نیست و صرفا یک نمونه تزریق می شود. در این شرایط فرهنگیان با اطلاع رسانی در گروه های خود یکدیگر را به مرکزی که واکسن مورد نظرشان تزریق می شود راهنمایی می کنند. در این مراکز نیز به جهت نداشتن لیست های ارسالی متناسب با محدوده مورد نظر، کادر درمانی از همکاری با آنان امتناع می کنند و بعضا بداخلاقی های نامناسبی بین طرفین شکل می گیرد.

با وجود مشخص شدن دو مرکز کانون امام خمینی و شهید خرازی در شهر اصفهان فرهنگیان باز هم به پل شهرستان و مصلی ، فرهنگیان حداکثر  مراجعه را داشته و تقاضای واکسن مورد نظر خود را دارند.

یکی از همکاران فرهنگی کاشان به « صدای معلم » می گوید: « نیروهایی که نامشان در لیست عنوان نشده است ، بیمار بوده اند و یا به هر جهت موفق به تزریق واکسن نشده اند جزو کسانی تلقی می شوند که تمایل به تزریق واکسن نداشته اند. بر این اساس امکان تزریق مجدد در حال حاضر برایشان میسر نیست و نوبت دو هفته ای به آنان داده می شود. سوءمدیریت مسلما در همه جا به چشم می خورد ولیکن بهتر است هم نیروهای فرهنگی و هم مسئولین فرهنگی نسبت به حفظ حرمت و شان نیروها ابتدا مدیران آموزشگاه ها را توجیه و در ارسال لیست های منظم تر به ادارات بهداشت از سردرگمی و نگرانی نیروها بکاهند. »

باید به این نکته هم اشاره کرد که در این اوضاع آشفته بسیاری از مدیران نیز دلسوزانه عمل کرده و تا پایان واکسیناسیون شاغلین مدارس خود، مرتبا اطلاع رسانی مناسب را ارائه کرده اند.

 رعایت پروتکل های بهداشتی در این مراکز هم بعضا ضعیف است . سهل انگاری در ضدعفونی کف و صندلی های چیده شده مرکز از زمان شروع تا زمان پایان واکسیناسیون قابل مشاهده است و صرفا به چینش فاصله دار صندلی ها بسنده شده است .

محمد حسن بیگی در گفت و گو با خبر فوری در 14 مرداد ماه 1400 می گوید: آموزش و پرورش در بخش اجبار در واکسیناسیون مدارس غیردولتی ورود پیدا نمی‌کند چون در اختیار موسسین قرار دارد و این مدارس ضوابط خود را دارند.

 در بخش دولتی این گونه نیست که اگر فردی واکسن نزند قرار باشد با او ادامه همکاری نداشته باشیم.

مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان می کند که شرایط و ضوابط واکسیناسیون در مدارس غیردولتی در اختیار خود موسسان است.

با اعلام این خبر اجبار در تزریق واکسن برای نیروهای غیر رسمی به بهانه گیری های مؤسسین اضافه شد و موجب انتقاد تند بسیاری از معلمان مدارس غیردولتی و خرید خدمات شده است .

م. آ از نیروهای خرید خدمات ناحیه 6 می گوید : « در سایر سازمان ها و ارگان ها تزریق واکسن کاملا اختیاری بوده و اجباری در کار نیست. چرا باید تمدید قرارداد ما منوط به اجبار در زدن واکسن باشد؟ امید است در جهت رفع نگرانی نیروهای مذکور، موسسین نیز با نیروهای خود منصفانه برخورد نمایند. »

در مورد  مشکلات پیش آمده در زمینه ی واکسیناسیون در استان اصفهان تا این لحظه هیچ مدیر و مسئولی عذرخواهی نکرده است.

باقری یکی از معلمان حاضر در مرکز امام خمینی می گوید: « فرهنگیان نیز باید در رفتارشان تجدید نظر نموده و الگوی مناسبی برای سایر اقشار جامعه باشند. همه به ما نگاه می کنند همان طور که بر خبرهای ریز و درشت در موردمان دقت دارند. باید گفت که با توجه به شرایط پیشرفت بیماری کرونا و افزایش میزان مرگ و میر در جامعه انتظار می‌رود در جهت قطع زنجیره مرگ و میر و قتل عام دسته جمعی از واکسن معتبر استقبال نماییم و به سلامت جامعه کمک کنیم. »

مسلما گروه‌هایی که با بازگشایی فیزیکی و حضوری مدارس مقاومت جدی و مخالفت قوی دارند و اولیا خانواده‌ها را از بازگشایی مدارس ترسانده و با تشکیل کمپین برای  استمرار تعطیل مدارس فشار می آورند بهتر است لااقل از چرخه واکسیناسیون دور نمانند و همان طور که بیگی مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود عدم تزریق واکسن و اختیاری بودن آن را در زمان بازگشایی مدارس بهانه ای برای عدم حضور در مدرسه و اشتغال به کار بهانه قرار ندهند.

پایان گزارش/

گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان


گزارش صدای معلم از واکسیناسیون معلمان در استان اصفهان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

انتظار می رفت وزارت آموزش و پرورش به مناسبت « روز خبرنگار » ، همه ی خبرنگاران و رسانه های فعال در حوزه آموزش و پرورش را دعوت کند و از زحمات آنان به نحو شایسته ای تقدیر و تشکر به عمل آورد .

این آیین سپاس تا حد زیادی و در یک فضای صمیمی و غیراداری در زمان وزارت « محمد بطحایی » انجام شد . ( این جا )

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

خانواده های خبرنگاران هم به این مراسم دعوت شدند و این به عنوان یک روز به یاد ماندنی در کارنامه وزارت آموزش و پرورش در حوزه رسانه ثبت و ضبط گردید .

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

« محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش به این مناسبت در خبرگزاری پانا حضور یافت و از خبرنگاران آن تقدیر به عمل آورد .

در این نشست علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌‌آموزی کشور، اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، فریبرز حمیدی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و‌ پرورش و حسین صادقی معاون امور رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزیر آموزش و پرورش را همراهی کردند. واقعا مسئولان وزارت آموزش و پرورش از " رسانه ها " چه انتظاری دارند ؟

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

در این نشست رئیس سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد خبرگزاری پانا در کنار رویکرد حرفه ای رویکرد تربیتی دارد و نگاه کادرسازی برای تمام رسانه‌هاست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در آیین تجلیل از خبرنگاران خبرگزاری دانش‌آموزی پانا به مناسبت روز خبرنگار ضمن ابراز خرسندی ازاینکه سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا مورد توجه وزیر آموزش و پرورش است اظهار کرد: بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی یک نقشه راه برای نهاینه سازی ساحت تربیتی دانش‌آموزان است تا با ایجاد یک فرصت نقش خوبی را ایفا کند.

خبرگزاری پانا یک ممیزه‌هایی با سایر خبرگزاری‌ها دارد این است که با تعداد نیروی انسانی اندک فعالیت می‌کند. در کنار رویکرد حرفه ای رویکرد تربیتی دارد و نگاه کادرسازی برای تمام رسانه‌هاست.

کاظمی تاکید کرد خبرگزاری پانا نقش روابط عمومی دوم را برای آموزش و پرورش ایفا می‌کند و مرجعیت رسانه ای در آموزش و پرورش دارد. »

« صدای معلم » تاکنون و در گزارش های متعدد خویش به  « آپارتاید رسانه ای » جاری در سیاست های رسانه ای این وزارتخانه انتقاد کرده است .

این که وزارت آموزش و پرورش در یک مناسبت در رسانه متعلق به خودش حاضر شود و مسئولان آن شروع به تعریف و تمجید از خودشان کنند ، با کدام رویکرد حرفه ای و رسانه ای مورد ادعای این مقامات هم خوانی و تجانس دارد ؟

آقای کاظمی از کجا و بر اساس کدام مستندات و شواهد برآمده از « حوزه عمومی » آموزش و پرورش ، برای رسانه تحت مدیریت خویش ، مرجعیت رسانه ای قائل است ؟

این قبیل ادعاها باید در نشست های رسانه ای که مدت هاست توسط این وزارتخانه تعطیل شده است و از میان محتوای پرسش های مطرح شده و گزارش های مکتوب و انعکاس یافته به اثبات برسد .

آیا قرار است رسانه ها نقش روابط عمومی را برای وزارت آموزش و پرورش ایفا کنند تا مورد توجه و التفات آنان قرار گیرند ؟

واقعا مسئولان وزارت آموزش و پرورش از " رسانه ها " چه انتظاری دارند ؟

آیا قرار است بر  کوتاهی ها و خطاهای آنان سرپوش بگذارند و یا آن ها را توجیه کنند ؟

تنها با تغییر نگرش مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سایر مقامات به رسانه به عنوان " رکن چهارم دموکراسی " است که می توان اعتماد از دست رفته را به سیستم ناکارآمد و فرصت سوز فعلی برگرداند .

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

پایان گزارش/


گزارش انتقادی صدای معلم از تقدیر و تشکر وزارت آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا به مناسبت روز خبرنگار

منتشرشده در گفت و شنود

نقش اجبار تاریخی در تحقق اعتراضات اجتماعی در ایران

در آخرین ماه های عمر دولت روحانی، لایحه ای تحت عنوان فوق العاده ویژه معلمان، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و پس از کش و قوس‌هایی به تصویب مجلس رسید. بر اساس این لایحه، قرار است بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شود. این افزایش حقوق معلمان هر چند در مقابله با تورم افسار گسیخته، اصلاً افزایشی، قابل قبول نیست، اما در معلمان این امید را به وجود ‌آورد که مطالبه‌گری و اعتراض‌شان مورد توجه حاکمیت قرار گرفته است.

اما سوال این نوشته این است که اعتراضات معلمان تا چه میزان در تحقق مطالبه آنان موثر بوده است؟

در پاسخ باید گفت اینکه تصور کنیم اعتراضات و مطالبه‌گری معلمان موجب تحقق مطالبه آنان در قالب لایحه مذکور شده است، چندان درست به نظر نمی رسد. زیرا آن زمان که معلمان، اعتراضات خود را به صورت عملی یعنی نرفتن به کلاس‌های درس، تحصن یا تجمع در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و ... انجام می‌دادند، چندان نتیجه‌ای نمی گرفتند تا اینکه امروزه بتوانند در شرایط کرونایی و نبود کلاسهای درس و عدم امکان تحصن و تجمع، نتیجه‌ای بگیرند. بنابراین اینکه تصور کنیم مطالبات و اعتراضات معلمان در کمپین‌های مجازی موجب تحقق مطالبات آنان شده، منطقا امری قابل قبول به نظر نمی‌رسد. اما با رد این فرض، بی‌درنگ این سوال مطرح می شود که پس علت تحقق مطالبه معلمان در قالب لایحه مذکور چیست؟

نقش اجبار تاریخی در تحقق اعتراضات اجتماعی در ایران

پاسخ این نوشته عبارتست از:  «اجبار تاریخی حاکمیت». به این معنی که در ایران، مطالبات و اعتراضات اجتماعی زمانی محقق می شود که حاکمیت به لحاظ تاریخی یعنی به جهت مقتضیات زمانی، مکانی، اجتماعی، اقتصادی و... چاره‌ای جز محقق ساختن آن مطالبات نداشته باشد. به عبارت دیگر این شرایط تاریخی است که حاکمیت را مجبور می سازد که به مطالبات اقشار مطالبه گر، پاسخ دهد.

زیرا سختی و دشواری شرایط تاریخی به آن حد از اشباع می‌رسد که دیگر امکان تحمل فراتر از آن حد، وجود ندارد. بر همین اساس دولت روحانی زمانی لایحه مذکور را در دستور کار خود قرار داد که اولا شرایط فلاکت‌بار اقتصادی و تورم افسارگسیخته به حدی از اشباع رسیده بود که دیگر تحمل فراتر از آن، عملا امکان‌پذیر نبود. ثانیا دولت روحانی در آخرین ماه عمر دولتش بود و اینکه منابع مالی لایحه مذکور در آینده تامین شود یا نشود، چندان برایش مهم نبود. ثالثا دولت روحانی با این کار سعی کرد نشان دهد که دولتی پاسخگو به مطالبات اجتماعی است.

در اینجا ذکر یک نکته مهم، لازم است و آن اینکه تشخیص اجبار تاریخی و همچنین مواجه شدن با آن اجبار تاریخی باید از سوی حاکمیت باشد نه گروههای مطالبه‌گر یا معترض. به عبارت دیگر اینکه اقشار مطالبه‌گر، اجبار تاریخی را تشخیص دهند یا با آن روبه رو شوند، برای حاکمیت، چندان ارزشی ندارد؛ مگر اینکه خود حاکمیت، آن اجبار تاریخی را تشخیص دهد یا با آن مواجه شود. در این صورت است که برای رفع وضعیت نامطلوب در قالب یک مطالبه اجتماعی، صحه گذاشته و آن را محقق خواهد ساخت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقش اجبار تاریخی در تحقق اعتراضات اجتماعی در ایران

منتشرشده در یادداشت

بازگشایی مدارس و چالش های پیش روی آموزش و پرورش و جامعه

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسائل اجتماعی بسیاری شده است. آموزش از راه دور با وجود مشکلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه‌ های هوشمند و عدم آشنایی برخی معلمان با آموزش های مجازی از طرفی منجر به صدمه‌­هایی برای دانش آموزان شده و از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایه‌های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است.

با توجه به اُفت تحصیلی که از گذشته داشتیم در کنار تعطیلی حدود دو ساله مدارس و کیفیت پایین آموزش می‌توان تصور کرد که جمعیت ترک تحصیل بالایی داشته باشیم و اُفت یادگیری زیادی را تجربه خواهیم کرد؛ هم‌اکنون بحث بر سر نسلی است که در آینده دچار مشکل خواهند شد.

بازگشایی مدارس و چالش های پیش روی آموزش و پرورش و جامعه

 از طرفی شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا که اتفاقاً سرایت پذیری بیشتری حتی در بین کودکان دارد، در چند ماه اخیر منجر به نگرانی‌های فراوانی برای بازگشایی مدارس شده است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به آغاز واکسیناسیون معلم‌ها و اساتید دانشگاه‌ ها و رانندگان سرویس مدارس، تصمیم‌­ها بر این اساس شده که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به هر شکل انجام شود تا از آسیب‌های تحصیلی جلوگیری شود.

حتی اگر قرار به بازگشایی مدارس باشد، باید به این نکته توجه کرد که بازگشایی مدارس باید به صورت ایمن و همراه با آرامش برای خانواده ­ها و دانش آموزان انجام شود و در این زمینه علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده‌ها و دانش آموزان نیز نقش مهمی بر عهده دارند. مسائلی مانند تهویه مناسب و جلوگیری از تجمع و تغییر سبک رفتاری باید در دستور کار باشد تا شیوه آموزش به شکل ایمن و رعایت شیوه­ نامه­ های بهداشتی در مدارس انجام شود. در این مسیر حتی می‌توان از کشورهای اروپایی نیز الگوبرداری کرد.

در اکثر کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش داده ­اند و باید این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم نیز باشد تا بازگشایی مدارس با مشکلات کمتری روبه رو شود.

وزیر آموزش و پرورش اعلام می ­نماید که 90 % دانش آموزان دلتنگ مدرسه هستند و با اشاره به اینکه مدرسه سلامت روان و بلوغ اجتماعی دانش آموزان را کامل‌تر می‌کند، اظهار کرد: امروز ارزیابی بین المللی این است که از هر طریقی که می‌شود برای بازگشایی مدارس اقدام شود و این ضرورتی بود که خوشبختانه در ستاد ملی مقابله با کرونا منجر به واکسینه شدن معلمان شد و آنها به عنوان سرباز سپاه پیشرفت، آماده می‌شوند که از مهر امسال بار دیگر طنین مهر و محبت را در مدارس آشکار کنند.

 اما سنگری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد که در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص بازگشایی مدارس اعلام می­ دارد: قرار بر این است که مجلس جلسه‌ای را با وزیر آموزش و پرورش، بهداشت و مدیران مربوطه داشته باشد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود. او افزود: با روندی که کرونا پیش گرفته به نظر من با بازگشایی حضوری مدارس اتفاق خوبی نمی‌افتد زیرا حفاظت از جان معلمان و دانش‌آموزان اولویت دارد. او در پایان تأکید کرد: به نظر من با شرایط فعلی که هنوز هم واکسنی برای بچه‌ها تأییدیه نگرفته است، همچنان مدارس باید آنلاین باشند.

در یک نظر سنجی که در فضای مجازی بین معلمان، اولیاء و دانش آموزان در سه مقطع تحصیلی در استان مرکزی صورت گرفت از آنها پرسیده شد که با بازگشایی مدارس در مهر 1400 به صورت حضوری و با رعایت شیوه­ نامه­ های بهداشتی و انجام واکسیناسیون معلمان، موافق هستید یا مخالف؟

بازگشایی مدارس و چالش های پیش روی آموزش و پرورش و جامعه

جالب است که اکثر پاسخ دهندگان یعنی حدود 63%  مخالف بازگشایی مدارس و 37% موافق بودند که معلمان 42% والدین 28% و دانش آموزان30% پاسخ­ دهندگان را تشکیل می دهند. 48% شرکت کنندگان در نظرسنجی در متوسطه دوم (­دبیرستان) 36% ابتدایی و 16% هم در مقطع متوسطه اول( راهنمایی) بودند.

نکته جالب اینجاست که بیشتر شرکت کنندگان در نظر سنجی در دور دوم متوسطه یعنی دبیرستان و هنرستان­ها هستند که بیشتر به فکر کنکور بوده و متأسفانه به مدرسه و کلاس درس اهمیت چندانی نمی دهند و معمولاً  دانش آموزان دبیرستان خانواده­ ها را با خود همسو کرده و نظرشان را به خانواده ­ها تحمیل می کنند.

اگر بازگشایی مدارس اختیاری باشد شاید در ابتدایی و متوسطه اول (­راهنمایی) بتوان دانش آموزان و خانواده ها را مجاب کرد که به صورت حضوری در مدرسه آموزش ببینند ولی در متوسطه دوم شاید بحث اختیاری بودن باعث شود که بیشتر دانش آموزان در مدرسه حاضر نشوند و به دنبال آموزش­های مجازی باشند. این عوامل باعث می­ شوند که عده ­ای به صورت حضوری و عده ­ای هم به صورت غیر حضوری تمایل به آموزش داشته باشند که این امر مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. مدیریت دانش آموزان توسط مدرسه و خانواده برای پیگیری امور درسی و حضور و غیاب و حتی سرویس دهی ایاب و ذهاب با چالش­ هایی روبه رو می شوند و مهمتر از آن معلمان نیز فرصت و زمان کافی برای تدریس هم به صورت حضوری و هم­ غیر­حضوری را ندارند­.

نکته قابل تأمل دیگر در این نظر­سنجی این است که بیشتر پاسخ دهندگان معلمان هستند که اکثرشان تمایل به آموزش حضوری در مهر 1400 را ندارند که این مسئله نیز با وجود اختیاری بودن باز­گشایی مدارس معضلاتی را برای مسئولین آموزش و پرورش و مدیران به وجود خواهد آورد که باید آسیب شناسی­های لازم و ضروری نیز در این خصوص صورت پذیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که کرونا با سویه­ های جدیدش مانند « دلتا پلاس» و«لامبدا» در ماه­های آینده چه اتفاقاتی را در کشور رقم خواهد زد و ستاد ملی کرونا و مدیران آموزش و پرورش چه تدابیری را در این زمینه برای بازگشایی مدارس می­ اندیشند. 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بازگشایی مدارس و چالش های پیش روی آموزش و پرورش و جامعه

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از مواضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد بازگشایی مدارس

در حالی که واکسیناسیون معلمان به صورت جدی در سراسر کشور کشور آغاز شده و مطابق گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، همه معلمان تا 25 مرداد واکسینه خواهند شد و روند جاری رو به بازگشایی مدارس دارد؛ به نظر می رسد رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از بازگشایی مدارس و آغاز آموزش حضوری خشنود نیست و همچنان مسیر مبهم خود را به پیش می برد .

حسن ملکی در گفت‌ و گو با ایسنا، درباره برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شرایط کرونایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چنین می گوید:

« سال تحصیلی گذشته یک برنامه ویژه کرونا طراحی کرده بودیم. منتها در آن زمان هم فرصت ما کوتاه بود ولی خب گروه‌های ما محتوایی را آماده و به استان‌ها ارسال کردند که در برخی استان‌ها روند اجرا خوب و در برخی استان‌ها خوب نبود .

اما برای امسال یک کارگروه، بسیار جدی در حال کار هستند و تجارب جهانی را مدنظر دارند .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه سال گذشته این حجم از تجارب جهانی را در اختیار نداشتیم می گوید: برای امسال مرکز امور بین الملل وزارتخانه طی هشت ماه گذشته، تعداد زیادی مطالب و محتوای علمی را ترجمه و گردآوری کرده است و کارشناسان ما نیز نسبت به شیوه‌های آموزش در دوران کرونا اشراف بیشتری پیدا کرده‌اند .

انتقاد صدای معلم از مواضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد بازگشایی مدارس

آن کارگروه مشغول به کار است و ارزشیابی‌ها و مطالعات انجام شده در داخل کشور را نیز در اختیار دارد که با توجه به مجموعه آنها یک الگوی برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی و آموزش غیرحضوری تدوین خواهند کرد.

 بنده خودم هم مستقیم بر کار نظارت دارم و امیدوارم این الگو از الگوی سال گذشته مطلوب‌تر و قوی‌تر باشد . »

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از کدام « تجارب جهانی » سخن می گوید ؟

آیا آقای ملکی نظرات و توصیه های سازمان های بین المللی مانند یونیسف و یونسکو را در این زمینه مطالعه کرده اند ؟

آیا رئیس سازمان و پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نظرات و فعالیت های صورت گرفته در بخش های تخصصی وزارت آموزش و پرورش مانند پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آگاهی دارد ؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دقیق و شفاف توضیح دهد که در مدت بیش از یک سال گذشته برای آموزش غیرحضوری مدارس چه کرده و برنامه وی و سازمانش در سال تحصیلی گذشته که حدود یک ماه دیگر به پایان آن می رسیم چه بود ؟

انتقاد صدای معلم از مواضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد بازگشایی مدارس

اگر الگوی مورد نظر ایشان در مورد برنامه های درسی بر اساس شرایط کرونایی و آموزش غیرحضوری تعریف شده است دیگر چه نیازی به چاپ و نشر کتاب های درسی و صرف این همه هزینه است ؟

آن همه وقت و هزینه ای که سال قبل برای چاپ ، نشر و توزیع کتاب های درسی در سال تحصیلی گذشته صرف شد تا چه حد در آموزش های آنلاین برای دانش آموزان اثربخشی و کارایی داشتند ؟

 ( این در حالی است که نسخه پی دی اف همه این کتاب های درسی در دسترس عموم می باشد . )

پرسش صریح «صدای معلم » از رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آن است که آیا واقعا سیستم آموزشی فشل ما بیش از این توان تحمل ادامه تعطیلی مدارس را دارد ؟

انتقاد صدای معلم از مواضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد بازگشایی مدارس

آیا رئیس سازمان به آمار ترک تحصیل دانش آموزان ، افت تحصیلی و سایر عوارض روانی ناشی از تعطیلی مدارس اشراف و آگاهی دارد ؟

مشخصات و پارامترهای آن « برنامه درسی کریمانه » که آقای ملکی پیش تر گفته بود چه هستند ؟ ( این جا )

پیشنهاد صدای معلم به رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آن است که نشست های رسانه ای را که مدت هاست تعطیل شده را دوباره برقرار کند و در برابر پرسش های افکار عمومی و رسانه ها پاسخ گو باشد .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از مواضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد بازگشایی مدارس

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

"محمد محسن‌بیگی" مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت ‌و گو با خبرنگار ایلنا در آخرین گزارش از روند واکسیناسیون معلمان را ارائه داد و گفت:

« از روز شنبه هفته پیش که واکسیناسیون معلمان به طور رسمی در همه جای کشور شروع شده، اکثریت استان‌ها نیز واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. غیر از چند شهر بزرگ که تراکم بالاتری داشتند و لازم بود به مجموعه‌هایشان فضا اضافه کنند و یا وزارت بهداشت نیرو کم داشت که در این شهرها با یکی دو روز تاخیر کار را شروع کردند .

گزارش‌هایی که در حال حاضر کسب شده، نشان می‌دهد روندِ خوب و قابل قبولی برای  نوبت‌بندی بین استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و آموزش و پرورش هماهنگ شده و تا آخر وقت روز سه شنبه ۱۲ مرداد نزدیک به ۳۰درصد مجموعه کارکنان آموزش و پرورش در سطح کشور واکسینه شدند . »

چند روز پیش از طریق پیامک به معلمان منطقه 9 تهران در مورد برنامه واکسیناسیون اطلاع رسانی شد .

حتی در این مورد برنامه زمان بندی بر اساس سوابق خدمت معلمان اطلاع رسانی شد .

امروز شنبه و بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته ، معلمان منطقه 9 به " پایگاه مدیریت بحران " واقع در منطقه طرشت ( میدان سما ) مراجعه کردند .

ازدحام زیادی در برابر این پایگاه به چشم می خورد .

یک از کارکنان این پایگاه به معلمان اعلام کرد که امروز نوبت شما نیست و مختص " معلمان منطقه 2 و عموم " است . این در حالی است که هیچ گونه اصلاحیه ای در این مورد به معلمان منطقه 9 ارسال نشده بود و نماینده ای هم از اداره آموزش و پرورش منطقه 9 در محل حضور نداشت .

« صدای معلم » برای اطلاع از این وضعیت با « محسنی نسب » مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران تماس گرفت و علت این امر را جویا شد .

مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 ضمن عذرخواهی از معطلی معلمان به صدای معلم گفت که معلمان می توانند روزهای یکشنبه ، سه شنبه و پنج شنبه برای واکسیناسیون به این مرکز مراجعه نمایند .

او قول داد که سریعا فردی را برای توجیه معلمان به این پایگاه گسیل دارد .

قاسم زاده از معلمان منطقه 9 ضمن اظهار نارضایتی خود به صدای معلم گفت که چرا باید این همه جمعیت در این جا جمع شوند و چه کسی و کدام نهاد باید پاسخ گوی این وضعیت باشد ؟

آیا در این همه شلوغی احتمال انتقال بیماری نیست ؟

معلم دیگری که از دقایق اولیه بامداد برای واکسیناسیون به این پایگاه مراجعه کرده گفت که دیروز جمعه هم برای واکسیناسیون اطلاع رسانی شده بود اما واقعا شلوغ بود و کسی هم پاسخ گو نبود . معلمی هم واکسن نزد و برگشتیم .

جعفری معلم دیگری  گفت :

« وقتی آموزش و پرورش خودش این همه فضا  دارد و از سوی دیگر معلمان پزشک و متخصص در درون معلمان داریم ، چرا باید این همه بی برنامگی باشد ؟

وی ضمن انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش گفت که ضعف مدیریت و بی برنامگی در همه جای کشور هست اما انگار در آموزش و پرورش پر رنگ تر و حادتر است .

با آن که مطابق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار است تا 25 مرداد همه معلمان واکسینه شوند ، اخبار رسیده حاکی است هنوز در این مورد اطلاع رسانی کامل صورت نگرفته است .

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

پایان گزارش/


نارضایتی معلمان از روند واکسیناسیون و گزارش صدای معلم از آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

منتشرشده در گفت و شنود

بودجه فرهنگی صدا و سیما چه می شود و در بی هویت سازی جامعه ایران چه نقشی دارد

بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲،۸۳۵ میلیارد تومان است. یعنی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان! ( توجه داشته باشید: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان!)
این بودجه از کجا می آید؟ پاسخ معلوم است: از جیب ۸۵ میلیون نفر ایرانی!

حالا این بودجه اغلب در چه برنامه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟

می توانید امتحان کنید و یک هفته تلویزیون ایران را ببینید‌.

اغلب برنامه‌ها دور و بر برنامه‌های تقویمی‌ است. آن هم نه همه تقویم، بلکه بسیار گزینشی، به طوری که فقط تعدادی مداح معروف و برخی روحانیون در این برنامه‌ها حضور دارند. گاهی هر شبکه را که می‌زنید یکی از این دو طیف حضور دارند. این دو طیف به طرز عجیبی در این سه دهه سازماندهی شدند. (هر چه جاهای دیگر را بی سامان کردند اینجا را رونق دادند) و چقدر در بی‌محتوا یا کم محتوا‌سازی فرهنگ اصیل ایران این دو طیف نقش دارند.

البته نمی‌شود برنامه‌های تقویمی را نفی کرد، آنها هم باید باشند، چون غلط یا درست جزئی از فرهنگ ایران است. اما آیا آن قدر که مثلا برای یک عید عربی- اسلامی برنامه‌ریزی می‌شود، برای اعیاد پرتراکم ایرانی یا زادروز ابوعلی‌ سینا، یا محمدبن زکریای رازی، یا کوروش هخامنشی و پرفسور سمیعی و پرفسور مریم میرزاخانی و ... برنامه ریزی می‌شود؟ مگر اینها بخشی از هویت تاریخی و حال ما نیستند؟

واقعا چه لزومی دارد که قبل از اخبار ۲۰ و ۳۰ و اخبار سراسری برای مردم ده تا ۱۵ دقیقه ناله پخش کنند و نامش را بگذارند دعای فلان؟ مسئولان صدا و سیما در این چند دهه به خصوص در یک دهه اخیر از چه طیف فکری هستند که ما شاهد نزول و افول هر چه بیشتر این ابر رسانه در اذهان عمومی هستیم.

چه کسی گفته که حتما دعا را باید با ناله خواند؟ مگر دعا وسیله‌ی ارتباط با خداوند و برای آرام شدن روح انسان نیست؟ چه کسی گفته که ناله می‌تواند روح انسان را آرام و به خدا نزدیک کند؟

اگر بخواهم صدا و سیما را به نقد بکشم مثنوی ۷۰ من می‌شود!

اما حالا فرض کنید آن بخش از بودجه‌ای که نامش بودجه فرهنگی‌ است! را به دو بخش تقسیم کنند و بخش کمی از آن را به مراسم تقویمی و بخش مهم آن را به فرهنگ‌ سازی در خصوص مسایل مهم کشور اختصاص دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی‌گمان مردم از این افسردگی و سر در گریبانی خارج می‌شوند. چرا که هویت از دست رفته باز می‌گردد.

بودجه فرهنگی صدا و سیما چه می شود و در بی هویت سازی جامعه ایران چه نقشی دارد

مثال؛ اگر بخش زیادی از این بودجه را به برنامه‌سازی احیاء پوشش گیاهی و جنگلها، تمیز نگاه داشتن محیط اطراف، همیاری برای تولید کمتر زباله، کمک به نیازمندان، برخورد درست در مناسبات اجتماعی، دلداری دادن مردم در این شرایط سخت اقتصادی و روانی و رقص و پایکوبی اختصاص دهند، حتما انگیزه بهتری برای برای زیستن در مردم ایجاد خواهد شد.

بدون پرده بگویم؛ جامعه امروز ایران حتی کف اعتماد به رسانه‌ی ملی را هم از دست داده است. این بدان مفهوم است که کلا اعتماد از دست رفته است. فقط شاید چند درصد مردم هنوز در گذشته مانده باشند. این را می توان از تعداد دیشهایی که در پشت‌ بامها نصب شده است فهمید که در داخل جامعه چه خبر است.

اینجاست که این سوال مطرح می‌شود که مسئولان صدا و سیما در این چند دهه به خصوص در یک دهه اخیر از چه طیف فکری هستند که ما شاهد نزول و افول هر چه بیشتر این ابر رسانه در اذهان عمومی هستیم.

کدام طیف فکری در صدا و سیما پیشتاز هستند که این رسانه را با خاک یکسان کردند؟

پاسخ معلوم است؛ یک سر این طناب به دست تندروهای تفرقه افکن خود حق‌پندار است. از این روست که می‌بینیم در رسانه ملی تا چشم کار می کند برنامه‌های روبنایی و بی‌محتوا ساخته می‌شود و پول مردم را هدر می‌دهند.

بودجه فرهنگی صدا و سیما چه می شود و در بی هویت سازی جامعه ایران چه نقشی دارد

با توجه به ساختار مدیریتی بسته‌ در کشور ، آیا رسانه‌ی ملی را می‌توان از این وضعیت فضاحت‌بار نجات داد؟

ممکن هست، اما خیلی سخت!

کانال دکتر خدیجه گلین مقدم


بودجه فرهنگی صدا و سیما چه می شود و در بی هویت سازی جامعه ایران چه نقشی دارد

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور