صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

« صدای معلم » گزارشی از خانه معلم پونل ( رضوانشهر ) را در 29 خرداد 1394 منتشر کرد . ( این جا )

در این گزارش با عنوان « در خانه های معلم و ستادهای اسکان فرهنگیان چه می گذرد ؟» آمده بود : « بسیاری از معلمان عنوان می کنند که وضعیت بهداشتی در مراکز اسکان فرهنگیان به هیچ وجه مناسب نیست .

اما مهم ترین عاملی که در این میان خودنمایی می کند « عدم وجود نظارت و با فقدان نظارت و کنترل کافی بر این گونه مراکز و اماکن » است .

به نظر می رسد که این گونه مراکز متولی مشخصی ندارند و بخش«" رفاه معلم » نیز در وزارت آموزش و پرورش آن چنان درگیر کارهای اداری و بوروکراتیک مانند ارائه وام ، خدمات بیمه و... شده است که فرصت  کافی و برنامه ریزی لازم برای بهسازی این گونه مراکز وجود ندارد .

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

از وزارت آموزش و پرورش نیز انتظار می رود تا با بازخوانی و بهسازی سیاست ها و برنامه های موجود در این زمینه ، زمینه تکریم و پاسداشت مقام معلم را در این زمینه برای فرهنگیان و معلمان گرامی در سراسر کشور فراهم کنند تا آنان دراین زمینه شرمنده خود و اعضای خانواده  خویش نباشند .»

پس از انتشار این گزارش ، وضعیت این خانه معلم تغییر کرد . ( این جا )

علیرضا از تهران نوشته بود : « گزارشی از شما خوندم مبنی بر خانه معلم پونل و عکس های تاسف باری که به نمایش گذاشته بودین.

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

حدود یک هفته پیش من در این مکان حضور داشتم ، جهت اسکان اصلا باور کردنی نبود.

بازنشسته عزیزی به نام احمدرضا شبانیان اقدام به نوسازی و بازسازی این مجتمع کردن به قدری زیبا شده که غیر قابل توصیف نسبت به عکس هایی که شما در گزارش قرار داده بودین .

خواستم از این طریق از این انسان شریف و خادم فرهنگیان عزیز کمال تشکر داشته باشم .

عکس هایی هم گرفتم که به پیوست براتون قرار میدم .

با تشکر از زحمات شما »

14 بهمن 1399 احمدرضا شبانیان در نامه ای انتقاد آمیز در صدای معلم چنین می نویسد : ( این جا )

« از سال ۱۳۹۵ خانه معلم پونل واقع در شهرستان رضوانشهر استان گیلان را که به مخروبه ای تبدیل و تعطیل شده بود بدون اخذ حتی یک ریال از آموزش و پرورش به خانه معلمی زیبا ، نمونه با همه امکانات با پرداخت بیش از یک میلیارد تومان بدون تجهیزات تبدیل نموده ام.

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

شاهد عینی این ادعا رضایت حداکثری فرهیختگان و فرهنگیان عزیز و گرانقدر است که به عنوان مهمان در خدمت آنان بودم .

مسئولین آموزش و پرورش و سایر ارگان ها که شرایط قبل و الان این خانه معلم را دیده بودند ، مقایسه گزارش گزارشگر صدای معلم سال ۱۳۹۵ با وضعیت کنونی این خانه معلم ، به کار گیری بیش از ده هزار نفر روز از زحمتکشان محترم این شهر  کوچک و پرداخت حقوق به آنان و....در این مدت به دلیل بازسازی ، نوسازی و تجهیز این خانه معلم و عدم برق مکفی به منطور استفاده از ظرفیت کامل کولرهای موجود در خانه معلم ( برق موجود فقط پاسخگوی هفت دستگاه کولر گازی می باشد) و شیوع ویروس کرونا در این یک سال اخیر در آمدی کسب نکردم و هزینه های مربوط به نگهداری خانه معلم را ماهانه بین پنج تا شش میلیون از جیب پرداخت کرده ام . آیا با شعار و سخنرانی مشکلات و مسائل کشور حل می شوند ؟ و یا آن که باید برای اداره آن برنامه و تفکر علمی و عملیاتی داشت .

مکاتبات کامل درخواست حقیر به سایر ادارات مربوطه در آموزش و پرورش از پایین ترین اداره تا وزارت آموزش و پرورش و استانداری استان گیلان با ضمیمه مدارک مستند تقدیم گردیده است . متاسفانه هیچ اقدامی و پاسخی به من داده نشده تا اینکه بعد از یک سال با وجود ویروس کرونا منتظر مساعدت و کمک آموزش و پرورش بودم امروز ابلاغیه ای از دادگاه شهرستان رضوانشهر برای من آمده که اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان از من شکایت کرده است .

آیا قبل از شکایت ما همه که یک خانواده فرهنگی هستیم نباید به من اطلاع می دادند ؟ نباید به خودشان زحمت نشستی با من می دادند و لااقل حرف های مرا می شنیدند .

من و همسرم هر کدام بیش از سی سال در این آموزش و پرورش کار کرده ایم .

من بیش از چهار سال عمرم ، زندگی  خودم و خانواده ام را در این راه گذاشته ام .

سرمایه خودم را در این خانه معلم گذاشته ام . واقعا نمی دانم چه بگویم ؟

قضاوت را می سپارم به همه همکاران عزیزم و از مسئولین محترم درخواست بررسی و رسیدگی را دارم .»

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

اما نه اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و نه اداره کل آموزش و پرورش گیلان پاسخی به این گزارش ندادند .

آقای شبانیان بعه تازگی و با ارسال نامه ای به صدای معلم چنین نوشته است :

« مستاجر خانه معلم پونل شهرستان رضوانشهر یک نفر فرهنگی باز نشسته هستم .

از سال ۱۳۹۵ خانه معلم پونل را که به مخروبه ای تبدیل و بیش از پنج سال بودکه کلاً تعطیل شده بود بدون هیچ امکاناتی حتی نبود امکانات اولیه شامل ( لوله کشی آب برق ، گاز ، تلفن ، فاضلاب ، سپتیک و کوچک ترین تجهیزات جهت پذیرش مهمان ) با پرداخت اجاره در اختیار گرفتم .

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

با هزینه کردی بالغ بر دو میلیارد تومان با فروش منزل مسکونی ام در تهران نسبت به نوسازی بازسازی و تجهیز این مکان اقدام نمودم  .

با آماده شدن و تجهیز این خانه معلم که بیش از دو سال به طول انجامید با نبود برق مکفی به منظور استفاده از کولرهای گازی موجود (برق موجود پاسخ گوی فقط شش کولر از بیش از بیست دستگاه کولر می‌باشد ) و شیوع ویروس کرونا هیچ در آمدی کسب نکردم و ماهانه بیش از بیست میلیون تومان هزینه نگهداری پرداخت می کنم .

با سایر ارگان ها ، سازمان ها، ادارات از جمله استانداری استان گیلان ، اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان که طرف قرارداد اینجانب می‌باشد با وزارت آموزش و پرورش و نماینده محترم شهرستان رضوانشهر و... در این خصوص مکاتبه کرده ام .

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

ماحصل این مکاتبات ، آباد کردن یک مخروبه به یک خانه معلم نمونه در استان گیلان که مورد رضایت همه از جمله فرهنگیان ، فرهیختگان و سایر شهروندان عزیز سراسر کشور عزیزمان می‌باشد  .

1- پرداخت هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان

2- عدم کسب کمترین درآمد

3- عدم پرداخت حتی یک ریال از طرف آموزش و پرورش

4- بی نتیجه ماندن تلاش و کوشش خودم و خانواده ام در این چند سال

5-  از همه مهمتر با تخلیه این مکان و بردن سایر امکاناتم ( آموزش و پرورش در این مکان هیچ چیز ندارد ) خانه معلم به همان مخروبه چند سال پیش تبدیل خواهد شد .

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

درآمدی که حاصل من شده و مسئولین این اداره کل پافشاری بدون حتی کوچکترین توافقی با بنده حقیر دارند و هیچ راه حلی را پذیرا نیستند فقط و فقط گرفتن حکم تخلیه توسط اداره کل آموزش و پرورش‌ استان گیلان است و لاغیر و سریعاً و صریحاً عنوان می کنند که مامی خواهیم این خانه معلم به همان مخروبه چند سال پیش تبدیل و تعطیل شود .

برادر ، دوست ، همکار عزیز و ارجمند که این متن را می خوانی از شما تقاضا دارم :

اولاً ؛ به دلیل عدم تبدیل خانه معلم پونل به مخروبه که هم اکنون یکی از بهترین خانه معلم ها در سطح کشور است.

ثانیاً ؛ احقاق حق اینجانب که در این چند سال دار و ندارم را در این راه گذاشته ام .

ثالثاً ؛ جلوگیری از فرار هر کار آفرینی در آینده که با دیدن و شنیدن ماجرای من دست به هیچ کاری نزند .

تا جایی که برای شما امکان دارد بزرگواری بفرمایید درخواست مرا به گوش مسئولین استان گیلان برسانید تا شاید ....»

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

این روزها یوسف نوری در محافل و جلسات مدام از نقش بی بدیل آموزش و پرورش در « کارآفرینی » می گوید.

وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید می کند : ( این جا ) «  برای رسیدن به اهداف سند تحول در تعلیم و تربیت کودکان، لازم است «کارآفرینی» را از دوره ابتدایی در مدارس شروع کنیم. در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان تلاش می شود تا بچه ها را از کودکی به عنوان «کارآفرین»، تربیت کنند در صورتی که در کشور ما آموزش کارآفرینی را در سال های آخر متوسطه و یا حتی در دانشگاه ها می بینیم.

وزیر آموزش و پرورش در نشست با دانش آموزان شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و بخش جواد آباد بر کار آفرینی دانش آموزان تأکید کرده و چنین می گوید : ( این جا )

« دانش آموزان نباید استرس کنکور را داشته باشند؛ بلکه باید بر اساس میزان توانایی و تمایلی که دارند در زمینه های اقتصادی، هنری، علمی و ... کارآفرین باشند .»

نوری در نشست اخیر خود با خبرنگاران بسیار روی موضوع کارآفرینی مدارس و آموزش و پرورش تاکید کرد .

پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش و مدیران تابعه وی این است که دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ؟!

برخورد اداره آموزش و پرورش با یک کارآفرین چه بوده است ؟

آیا با شعار و سخنرانی مشکلات و مسائل کشور حل می شوند ؟ و یا آن که باید برای اداره آن برنامه و تفکر علمی و عملیاتی داشت .

یشنهاد این رسانه به اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر که علیه یک معلم بازنشسته شکایت کرده و حکم تخلیه گرفته اند آن است که قبل از همه این امور ، محوطه جلوی اداره را آباد کنند .

تصویری که در زیر مشاهده می کنید عکسی از تجمعات معلمان در برابر اداره آموزش و پرورش رضوانشهر به تاریخ 3 اسفند 1400 می باشد .

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از خانه معلم پونل و اداره آموزش و پرورش رضوانشهر و کارآفرینی شعاری

منتشرشده در گفت و شنود

تاثیر ارتقای روابط عمومی در میزان پاسخ گویی مدیران آموزش و پرورش  سرانجام قطار تغییرات در وزارت آموزش و پرورش به ایستگاه معاونت رسانه و روابط عمومی رسیده و علی تیرگر خلیفه جوان ۲۹ ساله را جایگزین حسین صادقی نمود.

تیرگیر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان است . وی داوطلبانه به مدارس عشایری رفته و با هزینه شخصی، برای دانش آموزان، مدرسه ساخته است. در رزومه تیرگر معلم نمونه کشوری نیز به چشم می خورد.

لازم به ذکر است که حسین صادقی در مدت یک سال حضور خود در حوزه روابط عمومی سعی کرد تا با توسعه ارتباطات با اصحاب رسانه و خبر و همچنین الیت های آموزش و پرورش تا حدودی غبار از سیمای مندرس روابط عمومی بزداید.

با توجه به حساسیت های حوزه روابط عمومی‌ به بهانه این جابه جایی و حضور جوانی جویای نام در این پست گریزی به چالش های حوزه روابط عمومی می زنیم.

به جهت اهمیت روزافزون نقش روابط عمومی (Public relations) در مناسبات سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی روز ۱۷ ماه می از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به روز جهانی روابط عمومی تخصیص یافته است. قدمت روابط عمومی به بیش از یک قرن رسیده و خاستگاه آن کشور آمریکاست. در ایران روابط عمومی پیشینه هفتاد ساله داشته و پدر روابط عمومی ایران دکتر حمید نطقی (متولد ۱۲۹۹ تبریز) شاعر و نویسنده دو زبانه (ترکی و فارسی) است. کتاب ارزشمند "مدیریت روابط عمومی" زاییده فکری بنیانگذار روابط عمومی ایران است.

جمله معروف وی در خصوص تعریف روابط عمومی هنوز هم بدیل ندارد:

« روابط عمومی وکیل مدافع سازمان در بیرون و مدعی العموم در درون سازمان است » .

بایسته‌های یک روابط عمومی پویا:

از روابط عمومی به عنوان چشم و گوش مدیریت و آیینه تمام نمای یک مؤسسه یاد می‌شود. روابط عمومی ترکیبی از علم، فن و هنر است: منظور از علم، مهارت‌های اکتسابی علمی، احساس مسئولیت، ایمان به حقانیت، آشنایی با شاخه های مختلف علوم انسانی (روانشناسی، مدیریت، علوم اجتماعی، ادبیات، مردم شناسی و...) است. منظور از فن، آشنایی با فنون روزنامه نگاری، سخنراتی، مصاحبه، تهیه گزارش و رموز و مهارت‌های اطلاع‌رسانی است. منظور از هنر نیز، آشنایی و به کارگیری هنرهای هفت‌گانه شعر، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، نویسندگی و ... برای اقناع مخاطب است.

بهره‌مندی از مثلث علم، فن و هنر ضامن کارآمدی یک روابط عمومی بذله گو، شاداب، خلاق و روزآمد می‌باشد.

آفت‌های روابط عمومی‌ها در جهان سوم:

در دول مونوپولی تمام فعالیتهای اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم معطوف به دولت‌هاست. این نظام‌ها معمولا پای بندی خاصی به لوازم دموکراسی همچون توجه به نظرات مخالف و شنیدن انتقادات و سعی در رفع عیوب از خود نشان نداده و عدم توجه لازم و بایسته به افکار عمومی و خرد جمعی، حلقه مفقوده چنین نظام‌های بسته و انعطاف ناپذیر می‌باشد.

در چنین سیستم‌هایی اغلب روابط عمومی‌ها توجیه‌گر رفتار و تصمیمات (درست و یا نادرست) مدیران خودرأی بوده و عملاً نقش اطلاع‌رسانی روابط عمومی ها به نقش توجیهی و تبلیغی سیستم تنزل می یابد و مسئول روابط عمومی بیشتر نقش تشریفاتی داشته و بعضا به درج آگهی‌ها و اعلامیه‌های مناسبتی پرداخته و خلاصه به خاطر نداشتن استراتژی منسجم و مدون، در حواشی روزمرگی سیر می کند و به دلیل فقدان استقلال و اقتدار لازم، به جای رفتن به سمت حرفه‌ای گری، سمت و سیاق پاچه‌خواری و تبلیغ عملکرد مدیران پیش می‌گیرد.

علاوه بر آفت‌های مذکور، استیلای نگرش جناحی و باندی در انتخاب مسئول روابط عمومی‌ها، فقدان استراتژی راهبردی و افتادن در ورطه روزمرگی، نبود شناخت دقیق مدیران از کارکرد روابط عمومی‌ها و انتظار تبلیغات‌چیِ مدیر بودن از یک روابط عمومی نیز از آسیب‌های جدی روابط عمومی‌هاست.

تاثیر ارتقای روابط عمومی در میزان پاسخ گویی مدیران آموزش و پرورش

لوازمات روابط عمومی پویا و کارآمد:

در موسسات غیردولتی کار ویژه روابط عمومی‌ها بیشتر در جهت‌دهی به افکار عمومی، بازاریابی و پرداخت عالمانه به توسعه و تحول سازمانی است. در نظام‌های مدرن، مستندسازی نظام پاسخ گویی به مشتریان به عنوان عنصر اصلی مشتری گرایی تلقی می‌گردد.

دهکده جهانی به واقع عصر انفجار اطلاعات و فوران ارتباطات می‌باشد. در هزاره سوم، بهره گیری از سیستم روابط عمومی های سنتی، عامل واپس گرایی سیستم و اغفال مدیران از تحولات و واقعیات پیرامونی بوده و خروجی آن ناکارآمدی تشکیلات و خارج از رده شدن سیستم خواهد بود.

برای ایجاد تفاهم بین سازمان و مخاطب، تبیین اقدامات سازمان متبوع، تولید رضایت حداکثری در ارباب رجوع، پاسخ گویی به هنگام و عالمانه به پیشنهادات و انتقادات درون و برون سازمانی نسبت به عملکرد موسسه، بررسی بازخورد اقدامات سازمان و انتقال بی کم و کاست آن به مدیران، آماده کردن اذهان عمومی برای اقدامات جدید و تحولات احتمالی در سازمان و...

خلاصه برای امین مدیر و چشم و گوش سازمان بودن از یک طرف و همچنین جلب رضایت نسبی مخاطبان و متقاعد کردن اکثریت، بدون شک کاری هنرمندانه و خلاقانه می‌باشد و چنین توانایی مختص کسانی است که علاوه بر مهارت‌های اکتسابی، واجد مهارت‌های ذاتی و انواع هوش‌ها از هیجانی گرفته تا هوش رسانه ای و ... است و بالانس مثلث علم، فن و هنر لازمه موفقیت یک روابط عمومی کارآمد و تمام عیار در سه حیطه اصلی اطلاع‌رسانی، پاسخ‌گویی و ایجاد و تداوم تفاهم درون و برون سازمانی می‌باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تاثیر ارتقای روابط عمومی در میزان پاسخ گویی مدیران آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار /

تجمع معلمان حق التدریس مقابل وزارت آموزش و پرورش

امروز سه شنبه سوم اسفند جمعی از معلمان حق التدریس مرحله سوم ( تبصره 10 ماده 17 ) که از سوی مجلس شورای اسلامی مشمول قانون استخدام و تبدیل وضعیت شده بودند اما همچنان علی رغم اتمام دوره های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بلاتکلیف بودند در برابر وزارت آموزش و پرورش دست به تجمع زدند .

یکی از معلمان معترض به « صدای معلم » گفت : بیش از دو ماه است که بلاتکلیف هستیم . چگونه می توان در این شرایط اقتصادی با دو میلیون تومان در ماه زندگی می کرد ؟ چیزی به پایان سال نمانده است و این ما را نگران کرده است .

این معلمان شعار می دادند : وعده وعید نمی خوایم ، صدور احکام می خوایم

ظلم و ستم کافیه ، سفره ما خالیه

تجمع معلمان حق التدریس مقابل وزارت آموزش و پرورش

این معلمان معترض خواهان حضور عباس نجار سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش در میان خود برای پاسخ گویی شدند .

قدیم خانی از مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش گفت : تفاهم نامه و مجوزها بر اساس قانون بودجه است . سازمان امور اداری و استخدامی کشور مجوز و ردیف می دهد و سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار را ابلاغ کند . تفاهم نامه سه جانبه امضا شده است و الان به دوستان شما در این جا نشان دادیم و برای امضا رفته است . بخشنامه تان هم آماده است . تمام کسانی که دوره مهارت آموزی را گذارنده اند و یا در حال گذراندن هستند همین امروز هم بیاید مشمول می شوند . »

همچنین گزارش و اخبار حاکی است که تجمعات دیگری توسط معلمان شاغل و بازنشسته در برابر ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور حول دو موضوع اجرای کامل رتبه بندی معلمان و اجرای همسان سازی بازنشستگان برگزار گردید .

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تجمع معلمان حق التدریس مقابل وزارت آموزش و پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

امروز سه شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰ دومین وبینار «مبانی مدیریت و راهبری آموزشی » برای مدیران متوسطه اول و دوم استان البرز در بستر شبکه شاد برگزار گردید.

در این جلسه دو ساعته علاوه بر سخنان مهریار کرمی معاون متوسطه البرز، سلطانیان مدیرکل متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیحات مفصلی در باب آیین نامه جدید اجرایی مدارس، افت تحصیلی و جذب و نگهداشت ترک تحصیل کنندگان به مدیران متوسطه البرزی ارائه نمود.

در ابتدای جلسه کرمی ضمن تشریح ماتریس برنامه متوسطه البرز افزود:

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

آشنایی با آئین نامه جدید اجرایی مدارس، بررسی ابعاد مدرسه محوری، ارتقای راهبری مدیریت مدارس از جمله اهداف وبینار ماست.توانمند سازی نیروهای انسانی در تمامی سطوح، عملیاتی شدن متوازن سند تحول بنیادین، نظارت بالینی، هوشمند سازی مدارس، اجرای برنامه تعالی مدیریتی و...از اولویت های کاری و دغدغه جدی مقطع متوسطه می باشد.

وی از توسعه کمی و کیفی پژوهش سراهای استان به عنوان مراکز استعداد یابی و جذب یاد کرده افزود: کلاس های موضوعی و تخصصی ماندگاری بیشتری داشته و مهارت آموزی و استفاده از ظرفیت های برون سازمانی مد نظر ماست.

کرمی با اشاره به سرانه استاندارد آموزشی۸/۴ متری در جهان و نزدیک ۶ متر در کشور افزود: این عدد در شهرستان کوچک و متراکم فردیس به زیر دو متر رسیده است. ما در استان البرز بیش از ۷۰۰۰ کلاس در قالب ۵۶۰ مدرسه کمبود فضای آموزشی داریم در عوض در پوشش تحصیلی در کشور ممتاز هستیم.

معاون متوسطه البرز با اشاره به افت شدید تحصیلی در دوره کرونا تصریح کرد: در دروس تاریخ ۱۹درصد ،شیمی ۶ درصد ، عربی ۷ درصد و...افت تحصیلی داشته ایم. مدیران مدارس با تحلیل نتایج امتحانات دی ماه نتایج را به اطلاع اولیا رسانده و برای جبران این افت تحصیلی از کلاس های جبرانی و فوق برنامه کمک بگیرند.

سلطانیان مدیر کل متوسطه وزارتخانه نیز ضمن تشکر از زحمات مدیران و دست اندرکاران آموزش و پرورش البرز افزود: مدیر یک معلم خاص بوده و مسئول توسعه تعلیم و تربیت و یادگیری در واحد آموزشی خود است . مدیران با خلق موقعیت های جدید و با ارتقای خدمات آموزشی باید مدارس را به سازمان یادگیرنده مبدل سازند.

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

وی تاکید کرد: مدیران باید اختیارات کافی و وافی و متناسب با مسئولیت های خود برخوردار باشند تا بتوانند پاسخگوی شرکای آموزش و پرورش باشند.

سلطانیان ضمن تشریح آئین نامه اجرایی جدید مدارس به مثابه نقشه راه برای مدیران البرزی گفت: این آئین نامه ۱۶۰ ماده ای بستر سازی برای مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدیران می باشد تا هویت از دست رفته مدارس دولتی احیا گردد. مشارکت مالکیت می آورد لذا مشارکت ذی نفعان دستگاه تعلیم و تربیت در قالب آئین نامه اجرایی مدارس کارگشا خواهد بود.

ما بر آنیم تا با کاستن از تنوع مدارس دولتی به سمت عدالت آموزشی حرکت کرده و با خلق چرخه های تحول آفرین در مراکز آموزشی مدارس را تبدیل به نهاد فرهنگی _اجتماعی و مولد سرمایه انسانی در محلات خود کنیم.

سلطانیان در بخش دوم سخنان خود با اشاره به تعطیلی دو ساله مدارس در دوره کووید ۱۹ افزود: شیوع کرونا فاجعه بارترین اختلال آموزشی در طول حیات بشری است.آموزش حضوری فاقد جایگزین بوده و محصول آموزش الکترونیکی افت تحصیلی آشکار (کاهش میانگین نمرات در امتحانات حضوری نیم سال اول) و افت پنهان (تورم کاذب میانگین نمرات) در دوران کرونا می باشد. پایه های نهم و دوازدهم جامعه هدف ما برای آموزش حضوری بوده و آزمونهای آغازین، پیشرفت تحصیلی، ارزشیابی مستمر و همچنین برگزاری کلاس های تقویتی و جبرانی می تواند تسکینی بر افت تحصیلی در آموزش مجازی باشد.

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

در پایان مدیرکل متوسطه وزارتخانه ضمن اعلام خطر در خصوص دور افتادن لازم التعلیم ها از فرآیند آموزش رسمی گفت: برای بازگشت ترک تحصیلی ها،تارکان تحصیل و جا مانده ها از تحصیل به مدارس، باید کار مضاعف و جهادی صورت گیرد. ما به هیچ وجه دنبال تبدیل دانش آموزان به کودکان کار نیستیم.

برای آشتی با مدرسه ضمن شناسایی و حذف موانع بازگشت،باید مشوق ها و خلاقیتهای ویژه و کاربردی مدنظر مدیران حاذق مدارس باشد.

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نتیجه آموزش مجازی یا الکترونیکی در دوران کرونا چه بوده است

 آیا دولت وظیفه و تعهدی در برابر آموزش زبان مادری دارد یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوق طبیعی و ذاتی انسان، حق بر زبان مادری می باشد. زبان مادری مقوله ای فرهنگی ، مدنی و حقوق بشری است که تحت هیچ شرایطی قابل تعلیق نمی باشد. اما متاسفانه، این مسئله که امری فرهنگی، مدنی و انسانی است تبدیل به یک موضوع سیاسی و امنیتی در اکثر کشورهای چند زبانه گشته است.

در اینجا نگاهی می اندازم به اصول پانزدهم و نوزدهم قانون اساسی:

«اصل‏ پانزدهم: ‌‌‌‌‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است».

همچنین در اصل نوزدهم نیز آمده:

«اصل‏ نوزدهم: ‌‌‌‌‎ مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود».

پر واضح است که بدون تامین امکانات آموزشی از سوی دولت ها، امکان بقای زبان مادری وجود ندارد لذا جهت جلوگیری از مرگ زبان ها و اضمحلال تدریجی آنها، باید استفاده از زبان محلی در مناطق خاص خود همراه با زبان رسمی کشور الزامی گردد.

سوال این است که در اصل 15 تنها آمده است که « تدریس زبان های‏ محلی‏ و قومی‏ در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است» اما در این اصل فقط «آزاد است» آمده و مشخص نشده که آیا دولت هیچ گونه تعهدی در ارتباط با تدریس زبانهای قومی و تامین امکانات آموزشی ندارد؟ و خود اقوام باید به هزینه خود، زبان مادری شان را آموزش دهند؟

آیا دولت وظیفه و تعهدی در برابر آموزش زبان مادری دارد

به عبارتی، آیا دولت موظف است که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم از جمله تامین فضای آموزش، تامین معلمان مربوطه و تهیه کتب درسی لازم را فراهم آورد یا نه...؟

برخی معتقدند که این اصل، هیچ تکلیفی برای دولت ایجاد نکرده است. اما سوال اینست که اگر دولت مکلف به تامین آن امکانات آموزشی در مدارس نباشد در آن صورت، بدون مساعدت دولت، خود این اقوام چگونه می توانند تمام امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و از جمله معلمان و کتب لازم برای آموزش زبان مادری خودشان را تامین نمایند؟

پاسخ اینست که اگر چه کلمه مکلف و متعهد بودن دولت نیامده است اما روح حاکم بر این دو اصل، دولت را کاملا متعهد می کند چرا که، توجه به مشروح مذاکرات مجلس در زمان تصویب قانون اساسی نیز بر تعهد دولت دلالت داشته و زوایای پنهان این اصل را مشخص می سازد.

آیا دولت وظیفه و تعهدی در برابر آموزش زبان مادری دارد

جالب اینجاست که در آن زمان، آخرین سؤالی که قبل از رأی گیری این اصل، مولوی عبدالعزیز در خصوص الزام یا اختیار دولت در اجرای این اصل، از نائب رئیس مجلس (دکتر بهشتی) می کند، دکتر بهشتی چنین جواب می دهد:

«بلی، دولت موظف است یعنی وقتی آنها حق داشتند این زبان را تدریس کنند دولت موظف است چیزی که آنها حق دارند برایشان تهیه بکند»
و حتی دوباره مولوی عبدالعزیز سؤال می پرسد که «یعنی هم کتاب و هم معلم باید تهیه بکند؟»
که ایشان می گویند«بلی».
مولوی عبدالعزیز می پرسد:
«...اگر کسی بخواهد مثلا زبان عربی بخواند دولت برای او معلم عربی می گیرد یا نه؟ و یا اگر کسی بخواهد با زبان بلوچی بخواند آیا دولت ملزم است که برای او معلم بلوچی بگیرد یا نه؟
پاسخ: بلی دولت موظف است. ..
و سپس رأی گیری شروع می شود.

کانال تاریخ تحلیلی ایران


آیا دولت وظیفه و تعهدی در برابر آموزش زبان مادری دارد

منتشرشده در یادداشت

انتخابات در پیاده رو و تجلی دموکراسی خیابانی

زبان و ارتباط از الزامات ضروری زندگی بشر است. انسان‌ها به کمک زبان تجارب خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند و با درنوردیدن مرزهای زمانی، گستره‌ی این انتقال را از نسلی به نسل دیگر امتداد می‌دهند.

زبان، قدرت آفرین است و قدرت از طریق زبان بر انسان حکم می راند؛ قدرت از تکنیک‌های مختلفی جهت استیلا بهره‌مند می‌شود ؛ یکی از این تکنیک‌ها ایجاد سطح ارتباطی نابرابر و متناقض نما است .

گریگوری بیتسون Gregory Bateson انسان شناس بریتانیایی، در مطالعه‌ی علت‌های غیرزیستی بیماری اسکیزوفرنی آن‌ را زیر عنوان نظریه‌ی پیوند دوگانه یا بن بست دوسویه double-bind theory صورت‌بندی نمود. بر اساس این نظریه دارندگان قدرت (والدین، مدیران و سیاستمداران و ...) با ارسال پیام های متناقض‌نما، موجب از هم گسیختگی روان قربانی -فرد یا گروه تحت سلطه- می‌شوند؛ در چنین شرایطی دو سطح از پیام وجود دارند: پیام اصلی که غالبا از فرد می‌خواهد کاری را انجام دهد و فراپیامی که در قالب رفتار، حرکات بدن و یا جملات و ... به قربانی هشدار می دهند در صورت اجرای پیام اصلی، مجازات خواهد شد.

در حالت پیوند دو سویه قربانی قدرت تصمیم گیری را از دست می‌دهد، از سطح سوژگی سقوط نموده و به ابژه و بازیچه‌ای در دست مرجع قدرت تبدیل می‌گردد.

یکی از مثال های کلاسیک پیوند دوسویه حکایتی ژاپنی است که در آن یک استاد ذن چوب در دست به شاگردانش می گوید: «اگر بگویید این چوب واقعی است من شما را می زنم؛ اگر بگویید واقعی نیست شما را خواهم زد و اگر چیزی نگویید، باز هم مجازات نصیبتان می‌شود!»

در پیوند دوگانه قربانی با گرفتار شدن در دام بن‌بست زبانی تحمیل‌شده از سوی مرجع قدرت، به مرور زمان پیوندش را با خود، جهان و واقعیت از دست می‌دهد و در باتلاق گسیختگی روانی و بی ارادگی دست و پا خواهد زد.

نمونه‌های عینی بسیاری را می‌توان از پیوند دو سویه در زندگی اجتماعی روزمره ایرانیان نام برد.

انتخابات در پیاده رو و تجلی دموکراسی خیابانی

در اینجا به دو مورد از آنها در نظام آموزش و پرورش اشاره خواهد شد:

بر اساس اصل سی‌ام از قانون اساسی، دولت موظف است تا پایان تحصیلات عمومی، یعنی پایان دبیرستان، شرایط تحصیل رایگان را برای همه شهروندان تامین کند و تلاش نماید تا دامنه خدمات رایگان به تحصیلات تکمیلی نیز تسری یابد. در این راستا از یک سو، رسانه‌های جمعی بر مبنای پیام اصلی -اصل سی‌ام- از والدین می‌خواهند تا به هیچ عنوان! به مدارس پول ندهند و در صورت درخواست وجه از جانب مدیران مدارس، از آنان شکایت نمایند؛ از سوی دیگر ادارات آموزش و پرورش در قالب فراپیام، مدیران را وادار به دریافت وجوه نقدی از والدین می نمایند!

اصول بیست و ششم و بیست و هفتم حاوی این پیام اصلی هستند که مردم حق تجمع و راه پیمایی مسالمت‌آمیز و بدون سلاح و همچنین تشکیل انجمن های صنفی برای پاسداری از حقوق صنفی خود را دارند. برخی از لایه های قدرت در برابر پیام اصلی به کمک رسانه ها نهادها و گروه‌های فشاری که در اختیار دارند مانع از تحقق پیام اصلی می‌شوند. نمونه بارز آن توقف ۱۸ ساله انتخابات انجمن صنفی معلمان کردستان بود.

اینک پرسش این است که راه برون رفت از این بن‌بست چیست؟ در حکایت ژاپنی یکی از شاگردان خلاقانه راه حلی می‌یابد؛ او با تغییر سطح ارتباط، به سمت استاد می‌رود، چوب را از وی می‌ستاند و می‌شکند! کاری که معلمان کردستان از طریق صندوق رای و با کمال آرامش و احترام به ساختار قدرت در بهمن ماه ۱۴۰۰ در پیاده‌رو به انجام رساندند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتخابات در پیاده رو و تجلی دموکراسی خیابانی

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

امروز دوم اسفند 1400 است . در واقع ، تعطیلی مدارس در ایران ناشی از کرونا دو ساله شد . بسیاری از کشورهای جهان با مدیریت منطقی این بحران به روش « حل مساله » مدارس را تعطیل نکردند و حتا انتشار و گسترش سویه ها و گونه های جدید این ویروس نتوانست روند عادی آموزش را در آن جوامع مختل نماید . اما وزارت آموزش و پرورش ایران تاکنون فاقد یک رویه مشخص ، علمی و منطقی در این مورد بوده و اقدامات از مرحله شعار فراتر نرفته است . این وزارتخانه حتا نتوانسته به دستور العمل های و آیین نامه های مصوب خود عمل نماید .

انتظار می رفت تغییر وزیر آموزش و پرورش تحولی در وضعیت و سیاست های موجود ایجاد نماید اما آن چه مشاهده شد همان روزمرگی نهادینه شده و انفعال در ستاد این وزارتخانه بود .

« صدای معلم » از همان ابتدا با انتشار گزارش ها ، گفت و گو ، یادداشت و مقالات مختلف سعی کرد تا مدارس تعطیل نشوند اما استمرار روند معیوب در حال حاضر موجب لوث شدن و تهی شدن اصل آموزش در نظام آموزشی ایران شده و ضایعات فراوانی برای آن تولید کرده است .

در آخرین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش ، مدیر صدای معلم به جد و با صراحت خواهان بازگشایی ایمن مدارس و تعیین تکلیف در مورد حضور اختیاری دانش آموزان در مدارس شد .

« کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش » نیز در این مدت با انتشار توصیه نامه هایی سعی کرده تا به جنبه ها و ابعاد مختلف این مساله بپردازد و مسئولان را به عواقب و پیامدهای تعطیلی مدارس آگاه نماید.

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته به شرح زیر است .

منتشرشده در پژوهش

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور