صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش صدای معلم در مورد زمان بهره برداری و آماده شدن مدرسه شش کلاسه ابتدایی روستای بیجقین خدابنده

نخستین بار وضعیت دبستان تخریبی امام خمینی (ره) روستای بیجقین از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان در « صدای معلم » منتشر گردید . ( این جا )

در این گزارش آمده بود : « این دبستان بیش از چهل سال پیش ساخته شده و هیچ گونه نکات ایمنی در ساخت و ساز این مدرسه به کار نرفته و از لحاظ فضا و محیط فیزیکی به صورت استاندارد ساخته نشده است .

اداره نوسازی این مدرسه را چند سال است که تخریبی اعلام نموده است و دیوار و سقفش در حال تخریب شدن هستند و هر لحظه ممکن است بر سر دانش آموزان فرو بریزد و حادثه ای ناگوار و تلخ اتفاق بیفتد. »

سه روز پس از انتشار این گزارش در صدای معلم ، دستور نوسازی این واحد آموزشی در دستور کار قرار گرفت . ( این جا )

در این رابطه ، روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان نوشت :

« با حضور محسن قاسمی نماینده اهالی روستای بیجقین و احدی مدیر مدرسه به عنوان خیّرین پروژه، خانبابائی معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان، بهمنش معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خدابنده، توافق‌نامه احداث مدرسه شش کلاسه ابتدایی روستای بیجقین خدابنده منعقد شد.

بر اساس این قرارداد مقرر شد یک باب مدرسه شش کلاسه با زیربنای ۳۷۸ مترمربع و سرویس بهداشتی شش چشمه با زیربنای ۴۰ متر مربع با مبلغ برآورد اولیه ۳۸ میلیارد ریال به صورت خیّری-مشارکتی و به عنوان جایگزین مدرسه قدیمی در روستای بیجقین خدابنده تخریب و احداث شود.

میثم حاجی پور مدیر روابط عمومی سازمان نوسازی در گفت و گو با صدای معلم اعلام کرد که بهره برداری از ساختمان جدید این مدرسه تا 22 بهمن سال جاری انجام خواهد شد .

گزارش صدای معلم در مورد زمان بهره برداری و آماده شدن مدرسه شش کلاسه ابتدایی روستای بیجقین خدابنده

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد زمان بهره برداری و آماده شدن مدرسه شش کلاسه ابتدایی روستای بیجقین خدابنده

منتشرشده در دانش آموز

 نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت ابراهیم رئیسی: همه دستگاه‌ها قرارگاه افزایش جمعیت تشکیل دهند . ( 28 / 2 / 1401 ) .

در حال حاضر رشد جمعیت کشور 1.2 درصد است که با این رشد،جمعیت ایران در 30 سال آینده به 100میلیون نفر خواهد رسید. اما آمارها نشان می دهند مردم علاقه ای به داشتن فرزندان زیاد ندارند ؛ چون:

1- میلیون ها جوان بیکارند و میلیون ها نفرنیز مشاغل کاذبی مثل مسافرکشی و دست فروشی دارند.

2- حدود ۱١میلیون و ٨٠٠ هزار نفر هرگز ازدواج نکردند و با احتساب مجردین ناشی از مرگ همسر یا طلاق این جمعیت به ١٣ میلیون و ٣٢٠٠٠ نفر می رسد که به دلیل کمبود امکانات قادر به ازدواج نیستند. همچنین ۱۳.۵ درصد زوج‌ها در ایران بدون فرزند، ۱۹ درصد تک فرزند، ۲۶ درصد ۲ فرزند، ۱۴.۵ درصد سه فرزند و بیشتر را دارند.

3- هم اکنون از 24 میلیون خانوار حدود 2 میلیون خانوار فاقد مسکن هستند.

4- حدود10%مردم کاملا"بیسواداند و 70%مردم کم سواد یا فاقد تحصیلات عالی هستند.

5- میلیون ها نفر یا اعتیادبه مواد مخدر دارند یا درگیر اعتیاد اعضای خانواده خود می باشند.

6- طبق گزارش انجمن روانشناسان 17میلیون نفر مبتلا به بیماری های روانی می باشند و زندگی مختل شده ای دارند ؛ آنهابه آینده امیدی ندارند و فاقد استدلال بچه دارشدن هستند زيرا اگر بچه دارشوند بچه ها نیز ممکن است مانند آنان روانی شوند.

7- هزاران کودک، زن خیابانی و گور خواب وجود دارند که فاقد حداقل امکانات زندگی هستند.

نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت

8- کمبود آب، تخریب محیط زیست و ترافیک به دلیل بالا بودن جمعیت کشور است . ایران 1% جمعیت و 2/1% مساحت خشکی جهان را دارد ولی تنها 36 /0 درصد منابع آبی تجدید شونده دنیا در آن واقع است. اگر دولت به والدین ، یارانه برای افزایش زاد و ولد پرداخت کند باعث افزایش جمعیت بی بضاعت ها شده و ضمن نقصان تربیتی، جمعیت افراد کم هوش نیز بیشتر خواهد شد.

9- سالیانه حدود 20 هزار (یعنی 1.45تصادفات دنیا) نفر در اثر تصادفات رانندگی در ایران می میرند و 100هزار نفر مجروح می شوند، دولت برای حفظ جمعیت فکری برای این مشکل کند .

10- بارداری هیکل خانم هارا به هم می زند و تاثیر منفی بر زیبایی زن دارد و باعث افزایش وزن می گردد . بیش از 50% خانم ها مبتلا به بیماری چاقی هستند، بیماری چاقی عوارضی مثل بیماری قند یا دیابت به دنبال دارد.

11- بیش از 4 میلیون نفر ایرانی به دلایل مختلف، به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و اکثر آنان از نخبگان و کارآفرینان هستند . دولت اقدامات لازم برای بازگشت آنان به عمل آورد تا جمعیت کشور بیش تر شود. حفظ جمعیت مهمتر و کم هزینه تراز افزایش زاد و ولد است.

نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت

12 - فقر و بیکاری باعث گسترش آسیب های اجتماعی از قبیل روسپیگری، فروش اعضای بدن مثل کلیه و ازدواج اجباری دختران زیر 15سال شده است ؛ برای تشویق به افزایش جمعیت این معضلات را حل کنند.

13- وقتی که بهترین دوران جوانی پسران در سربازی به هدر می رود ، خانواده ها علاقه ای کمتری به بزرگ کردن بچه خواهند داشت. بهتر است سربازی اجباری حذف شود.

14- قطع بودجه تنظیم خانواده باعث گرانی لوازم پیش گیری از حاملگی می شود و با افزایش حاملگی های ناخواسته، میزان سقط جنین افزایش می یابد. به گفته آقای لاریجانی رئیس محترم پیشین مجلس در سمینار جهانی جمعیت در دانشگاه تهران ( 23 / 4 / 1393 ) سالیانه در ایران120 هزار سقط غیرقانونی و 100 هزار سقط قانونی انجام می شود.

15- اگر دولت به والدین ، یارانه برای افزایش زاد و ولد پرداخت کند باعث افزایش جمعیت بی بضاعت ها شده و ضمن نقصان تربیتی، جمعیت افراد کم هوش نیز بیشتر خواهد شد.

نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت

16- ایران بیشترین جمعیت چاق (40%) را دارد که بیش از 3 برابرجمعیت لاغر ، غذا مصرف می کنند در حالی که ژاپن بیشترین جمعیت لاغر را دارد.

17- در سال93  آمار طلاق بیش از 5 درصد رشد (163هزار مورد) و آمارازدواج 6درصد کاهش داشته است. تنها حدود 15درصد زنان مطلقه مجددا" ازدواج می کنند.

در دنیای امروزی ، بالا بودن جمعیت یا بزرگی وسعت کشور عامل قدرت نیست ؛ به عنوان مثال روسیه وسیع ترین کشور جهان است و مساحت آن 15برابر انگلیس است اماقدرت بین المللی آن کشور کمتر از انگلستان است .کشور هندوستان بیش از 1میلیارد نفر جمعیت داردکه 90%جمعیت آن کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و حتی فاقد توالت هستند یا پاکستان 180میلیون نفر جمعیت دارد و دارای بمب اتم نیز هست ولی یکی از فقیرترین و خشونت آمیزترین کشور های دنیاست. کشورهای سوئیس، ایرلند، سنگاپور، دانمارک، نروژ و...باجمعیت 6-4 میلیونی از خوشبخت ترین و قوی ترین کشورهای دنیا هستند و فقر و بیسوادی را کاملا"ریشه کن کرده اند.

نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت

در دنیای امروز ؛ دانش ورزی، نوآوری ، رفاه اجتماعی، قانون مندی و نظم گرایی، سیاست ورزی حاکمان و خردگرایی، مهمترین موُلفه های قدرت هستند . برای افزایش قدرت ملی، این مولفه ها را تقویت کنیم.

سیاست ها طوری تنظیم شوندکه زاد و ولد جمعیت طبقه مرفه بیشتر شود، زیرا این طبقه اجتماعی توان مالی بیشتری برای تربیت فرزند دارند.

 قرارگاه افزایش جمعیت در ادارات چه کاری می خواهد انجام دهد؟ فقط هزینه ها را بیشتر و بودجه ها را حرام می‌کند !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر افزایش جمعیت فله ای و بی حساب و کتاب و کارکرد قرارگاه افزایش جمعیت

منتشرشده در یادداشت

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

از کرج تا فرمانداری خرمدره:

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ۸/۳۰ صبح مشغول رتق و فتق امورات شهیدستانم . ۹ صبح در جلسه مدیران ناحیه ۳ در کانون رشد کرج شرکت می کنم. ساعت نه و پانزده دقیقه در معیت مهندس علی دلیری به قصد شرکت در مراسم ختم پسر عمویم راهی زنجان می شویم. حوالی تاکستان خبر می رسد که مدیران نواحی ۳ و ۴ آموزش و پرورش کرج همزمان غافلگیرانه تودیع و معارفه شدند. در خرمدره با هماهنگی دلیری به دیدن فرماندار دوست داشتنی و کاربلد این شهرستان می رویم.

مهندس محبی از معدود مسئولینی است که با طی سلسله مراتب مدیریتی در نواحی و مناطق مختلف استان به سمت فرمانداری خرمدره دست یازیده است.

محصول گپ و گفت مثلثی ما مصاحبه ای است تند و تیز در خصوص چالش های توسعه استان زنجان و شهرستان سرسبز خرمدره که به زودی منتشر خواهد شد.

دیدار با شهردار زنجان:

ساعت ۱۲ از فرماندار خرمدره منفک‌ شده به تاخت به سمت زنجان شهر غواصان دریادل می تازیم ؛ ساعت ۱۳/۳۰ با دکتر فیروزفر شهردار زنجان قرار ملاقات داریم. همراه دکتر شیوخی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه آزاد زنجان دیدار کوتاهی با شهردار دغدغه مند و با دیسیپلین زنجان به عمل می آوریم.

دکتر فیروزفر  مسائل و مشکلات شهری را انالیز و دسته بندی کرده و در عین حال راهکارهای علمی و عملیاتی موجود را نیز سنجاق حرفهایش کرده می افزاید: قرار بود در کسوت ریاست دانشگاه آزاد کرج به جمع زنجانی های مقیم البرز بپیوندم ؛ بنابر مصالحی و علی رغم میل باطنی سر از شهرداری زنجان درآوردم. با وجود دوره رکود کرونایی و وضعیت متلاطم شورا و شهرداری ، پروژه ها و امورات شهری را اولویت بندی کرده و با سرعت مناسبی به پیش می بریم و به زودی اخبار خوشی از افتتاح دو فاز از طرح سبزه میدان بزرگ، پارکینگ طبقاتی، الحاقات پل امام حسن و....را شاهد خواهیم بود.

 بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران:

به پیشنهاد دکتر شیوخی و به تاکید دکتر فیروزفر برای آشنایی و بازدید از مدرسه « بوستان تربیت » (علوی شعبه پسران و فاطمی شعبه دختران) در دانشگاه آزاد؛ راهی ساختمان قدیمی این دانشگاه در اعتمادیه زنجان می شویم. در این مکان مدرسه غیر انتفاعی خاص با هزاران متر زیر بنا در زمینی به مساحت ۷ هکتار در دو طبقه آماده بهره برداری شده است.

مهندس کتابی مدیر سابق دبیرستان سما، سرپرست مدرسه بوستان تربیت ضمن استقبال از ما توضیحات جالبی در خصوص فلسفه ایجادی، ماهیت و پیشینه بوستان تربیت ارائه کرده می گوید: مجموعه بوستان تربیت مدرسه ای متفاوت بوده و فلسفه وجودی آن رفوی نقایص مدارس رسمی و مندرس دولتی است.قرار است در این مجموعه آموزه های ایرانی اسلامی محور بوده و کفه امورات پرورشی چربش بیشتری داشته باشد.

تاکنون افزون بر ده میلیارد تومان بابت ایجاد تغییرات در ساختمان آماده و قدیمی دانشگاه آزاد اعتمادیه برای تغییر کاربری از دانشگاه به مدرسه هزینه شده است.کف مجموعه با کف پوش خوشرنگ خودنمایی کرده و میز و صندلی های نو و چرم پوش و لوازم مناسب بازی در کلاس ها و واحدهای اداری چشم نوازی می کنند.

ظرفیت کلاسها حدود ۲۰ نفر بوده و پس از ۴۰ دقیقه درس ۲۰ دقیقه به بازی،شادی و سرگرمی در محیط های متنوع و درندشت اختصاص یافته است. امسال از بین ۴۰۰ داوطلب تنها ۱۳۰ نفر برای پایه اول ثبت نام شده است.

 

کیفیت متفاوت با شهریه مناسب:

کتابی در پاسخ به چگونگی جذب دانش،آموز و نگهداشت آنها می گوید: جذب دانش آموز با مصاحبه ها و آزمون های گوناگون با اولیا و دانش آموزان صورت می گیرد . سنجش هوش های چندگانه و بازی از آیتم های مهم در انتخاب دانش آموز است.

بوستان تربیت مدرسه بدون کیف بوده و دانش آموز از ۷/۳۰ صبح تا ساعت ۳ با صرف ناهار و میان وعده بچه ها در مدرسه هستند.تابستان نیز برای مرور دوره های زندگی، مهارتی و فنی صرف می شود. روحیه کنجکاوی، مطالبه گری و پرسش‌گری در دانش آموزان تقویت می شود. بوستان تربیت دارای سالن سلف سرویس غذا، سالن‌های ورزشی مجهز و متنوع با محوطه بی نظیر می باشد.

جالب تر آن که این همه امکانات با شهریه حدود ۱۲ میلیون تومان اداره می شود البته دانشگاه سوبسید ویژه ای برای دانش آموزان مهیا کرده است.

 

فلسفه تاسیس بوستان تربیت:

بوستان تربیت در راستای مسئولیت اجتماعی خود، برای اولین بار در ایران و به عنوان مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با الگو برداری از به روزترین و مدرن‌ترین روش‌های تدریس برگرفته از آموزه‌های انقلاب اسلامی مدارس را راه‌اندازی کند.

 

ماموریت بوستان تربیت:

بوستان‌های تربیت، برخوردار از رویکرد فرهنگی، سرمایه اجتماعی و ساختار کارآمد ، مأموریت دارد با مشارکت خانواده‌ها و سایر نهادهای سهیم و مؤثر محلی، فرصت‌های متنوع تربیتی اثربخش را در همه ساحت‌های دستگاه تعلیم و تربیت به منصه ظهور بگذارد.

 

رویکردهای متفاوت بوستان تربیت :

- انس با قرآن، اهل بیت و آموزه های دینی

- حفظ کرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی

- تعالی جنبه‌های انسانی هویت (روابط حق محور، عدالت گستر، مهرورزی با همه انسان‌ها)

- تقویت زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان زبان مشترک و مولد سرمایه فرهنگی

- توجه توامان به منافع و مصالح فردی، اجتماعی در چهارچوب منافع ملی

- وطن‌دوستی و افتخار به ارزش‌های اصیل و ماندگار ایرانی

- روحیه نوآوری، کارآفرینی و کسب مهارت‌های عام حرفه‌ای

- مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی

تکریم معلمان و مربیان به‌عنوان هدایت‌کننده امین و بصیر

- پررش عقلانیت و بصیرت در همه ساحت‌های تربیت

- سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده

- تکریم والدین و جایگاه خانواده

سخن آخر

بوستان تربیت به همت و ابتکار دکتر فیروزفر و دوستانش به صورت پایلوت در زنجان اجرا می شود.این مجموعه معظم را مدرسه ای پرظرفیت و برنامه دار دیدم . این مدرسه تدریجا به یکی از مراکز اصلی آموزش و پرورش بدل شده و قطعا تکانه ای در آموزش و پرورش سنتی ما تلقی خواهد شد. در کنار فرصت های مذکور، از تهدیدات این مدرسه می توان بر تنگ‌کردن عرصه رقابت بر رقبا را برشمرد . در ادامه فعالیت، احتمالا بوستان تربیت با پشتوانه دانشگاه آزاد به سان فروشگاه رفاه اکثر فروشگاه‌های خرد پیرامونی را خواهد بلعید.

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارش صدای معلم از بوستان تربیت بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

گزارشی از " بوستان تربیت " بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارشی از " بوستان تربیت " بزرگ ترین مدرسه بدون کیف ایران

منتشرشده در گفت و شنود

نقش معلمان در القای توهم توانمندی و دانایی در دانش آموزان از طریق دادن نمرات غیرواقعی و فربه سازی نظام آموزشی کمیت گرا

سال‌ تحصیلی رو به پایان است و فصل برگزاری امتحانات آخر سال.

هر امتحان یا آزمونی با هدف یا اهدافی برگزار می‌شود که به محتوا و نحوه‌ی اجرا و نتیجه‌ی آن، جهت و معنا می‌بخشد. در هر آزمونی معمولاً یا کارکرد معلم و استاد سنجیده می‌شود، یا دانش‌آموز، یا نظام آموزشی و یا هر سه. سالهاست که با بذل و بخشش نمره به دانش‌آموزان به منظور تحقق خواسته‌های عوامل ستادی آموزش و پرورش مبنی بر افزایش درصد قبولی و کاهش هزینه‌ها، داریم اولیای دانش‌آموزان و جامعه و حتی خود دانش‌آموزان و خودمان را در این سیستم کمیت‌گرا فریب می‌دهیم!

اما امتحان در دوره آموزش عمومی (دوره ابتدایی و متوسطه اول) نقشی فراتر از اهداف فوق‌الاشاره باید داشته باشد؛ با توجه به شرایط سنی و ویژگی‌های رشدی دانش‌آموزان در این سنین، هم نظارت و کنترل خانواده بر رفتار تحصیلی آنها لازم است و هم ایجاد فرصتِ مکرر برای تکرار آموخته‌ها.

بنابراین، در دوره‌ی آموزش عمومی، امتحان ضمن اینکه باید ابزار معتبری برای سنجش عملکرد دانش‌آموزان باشد، می باید هم‌زمان، هم فرصت مطالعاتی مضاعف برای تکرار آموخته‌ها فراهم آورَد و هم والدین را از وضع تحصیلی فرزندان به درستی با خبر کند. اما آیا امتحاناتی که ما در مدارس برگزار می‌کنیم این دو رسالت را به انجام می‌رسانند؟ آیا والدین به واسطه‌ی نتایج آزمون‌های برگزار شده، از وضع تحصیلی فرزندان خود واقعاً به درستی مطلع می‌شوند؟ به عبارت دیگر؛ آیا نمراتی که به خانواده‌ها گزارش می‌شوند، برای انتقال اطلاعات واقعی از عملکرد تحصیلی بچه‌ها به اندازه کافی معتبرند؟ و آیا دانش‌آموزان به امتحانات به مثابه فرصت تکرار و تمرین و مطالعه مجدد نگاه می‌کنند و از فرصت ایجاد شده برای واپسین تکرار محتوای آموزشی استفاده می‌کنند؟

واقعیت این است که سالهاست که نظام مدرسه گزارش غیر واقعی از وضع تحصیلی و سطح علمی بچه‌ها به اولیا می‌دهد! معلمان سال‌هاست که با تساهل و کاهلی دانش‌آموزان در زمینه‌ی فعالیت‌های یادگیری با مسامحه برخورد می‌کنند و کم‌کاری‌های آنان را کریمانه نادیده می‌گیرند و قصور در انجام وظایف تحصیلی را بر آنان سخاوتمندانه می‌بخشند و بیش از استحقاق‌شان به آنها امتیاز می‌دهند! و نتیجه این سهل‌انگاری‌ها و مسامحه‌کاری‌ها این شده که اغلب دانش‌آموزان -حتی در پایه‌های بالاتر و در دوره دوم متوسطه- قادر نیستند دو خط ناقابل را بدون غلط نگارشی و املایی بنویسند!

نقش معلمان در القای توهم توانمندی و دانایی در دانش آموزان از طریق دادن نمرات غیرواقعی و فربه سازی نظام آموزشی کمیت گرا

( بخشی از برنامه ی پیشنهادی یوسف نوری وزیر فعلی آموزش و پرورش ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد )

 

اینکه درج دستوری نمره بالای ۱۰ در ستون نمرات مستمر دانش‌آموزان بدون لحاظ عملکرد واقعی آنها در موقعیت‌های یادگیری، الزامی هست، موید بخشی از ماجرای فریب است! آری ما سالهاست که با بذل و بخشش نمره به دانش‌آموزان به منظور تحقق خواسته‌های عوامل ستادی آموزش و پرورش مبنی بر افزایش درصد قبولی و کاهش هزینه‌ها، داریم اولیای دانش‌آموزان و جامعه و حتی خود دانش‌آموزان و خودمان را در این سیستم کمیت‌گرا فریب می‌دهیم!

برگزاری سهل‌گیرانه امتحانات و ارفاق بی‌حد و حصر و اعطای بی‌محل نمره به دانش‌آموز در چندین مرحله و رساندن شرایط وی به حد نصاب قبولی، برای ارتقاء شاخص درصد قبولی و ترفیع ارتفاع نمودار آن جهت خوشایند سکانداران کشتی شکسته آموزش و پرورش، مندرجات کارنامه دانش‌آموزان را در پایان هر سال‌تحصیلی طوری رقم می‌زند که خود صاحبان کارنامه نیز از دیدن‌شان حیرت‌زده می‌شوند و ناباورانه از خود می‌پرسند: "این نابغه ما بودیم که خود نمی‌دانستیم"!؟

اقرار شرم بر انگیز برخی از پدران و مادران بر عاطل و باطل بودن فرزندان خود در طول سال‌ تحصیلی و ابراز شگفتی از مشاهده‌ی کارنامه‌ی قبولی‌شان در انتهای سال نیز موید عادی شدن همین ماجرای غم‌انگیز است.

این نکته را نیز باید به خاطر داشت که؛ آزمون های مقایسه‌ای بین‌المللی هم به طور مکرر بر عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ما صحه گذاشته و اعتبار نظام سنجش تحصیلی ما را زیر سوال برده‌اند.

نقش معلمان در القای توهم توانمندی و دانایی در دانش آموزان از طریق دادن نمرات غیرواقعی و فربه سازی نظام آموزشی کمیت گرا

سخن آخر اینکه؛

هدف اصلی آزمونهای پایانی، سنجش صلاحیت‌های لازم برای ارتقاء به پایه‌های بالاتر است و نظام آموزشی نباید استانداردها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای ارتقاء دانش‌آموزان را نادیده بگیرد. همچنین معلمان موظف‌اند گزارش کار واقعی از عملکرد دانش‌آموزان خود به خانواده‌ها ارائه دهند تا پدران و مادران از سطح سواد و مهارت و وضعیت تحصیلی فرزندان خود، آگاه شوند و تمهیدات نظارتی و حمایتی لازم را در برنامه‌ی تربیتی خود بگنجانند. معلمان و مدیران مدارس نباید فراموش کنند که اعطای نمره بی‌منطق و بی‌محل به دانش‌آموزان و تنظیم گزارشات تصنعی و ساختگی در قالب کارنامه‌های تحصیلی با مهر قبولی و تأیید بی‌ضابطه‌ی عملکرد تحصیلی آنان -که متأسفانه برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان و همچنین برای ستاد نشینان دستگاه تعلیم و تربیت خوشایند است- نه تنها هیچ کمکی به هیچ دانش‌‌آموزی نمی‌کند بلکه همگان را گمراه و از درک واقعیت دور می‌سازد و جامعه را در کوتاه مدت دچار بحران بی‌سوادی و قشری‌گری و سطحی‌نگری می‌کند!

اعطای نمره الکی و مفتکی به دانش‌آموز (پاداش بدون تلاش) نه تنها وی را تنبل و پرتوقع بار می‌آورد و با ایجاد توهم توانمندی و دانایی، در دایره‌ی مدرسه امیدوار نگه می‌دارد، بلکه یک بدآموزی جامعه‌سوز نیز به همراه دارد؛ و آن اینکه؛ دانش‌آموز، به کسب معاش بدون تلاش هم عادت می‌کند!

نقش معلمان در القای توهم توانمندی و دانایی در دانش آموزان از طریق دادن نمرات غیرواقعی و فربه سازی نظام آموزشی کمیت گرا

بنا بر آنچه گفته شد، اصلاح و بهبود فرایند آموزش در سطح مدارس و ارتقاء استاتداردهای علمی و مهارتی جامعه در سطح کلان، در گرو ارائه گزارش واقعی از عملکردهاست نه کتمان حقایق در میان ستونهای بلند نمودارهای درصد قبولی.

نکته‌ تأکیدی اینکه؛ هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد که معلمان با اتکاء به آن، گزارش نادرست و فریبنده‌ای از وضع تحصیل دانش‌آموزان تهیه و به ذینفعان و جامعه ارائه دهند. دیگر اینکه؛ حفظ ارزش نظام ارزشیابی -به عنوان تنها ابزار کنترل کیفی نیروی کار در جامعه- جزو وظایف معلمان در خط مقدم عرصه‌ی تعلیم و تربیت است. از خیل رسولان فرهنگ‌ساز انتظار این است که برای ساختن جامعه‌ای سرفراز، در انجام این وظیفه خطیر کوشا باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقش معلمان در القای توهم توانمندی و دانایی در دانش آموزان از طریق دادن نمرات غیرواقعی و فربه سازی نظام آموزشی کمیت گرا

منتشرشده در دانش آموز

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛  گرامی داشت « هفته فرهنگی اصفهان » مطابق روال همیشگی برگزار گردید .

19 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 30 / 17  تا 30 / 19در تالار فرشچیان واقع در خیابان توحید اصفهان آیین رونمایی مجموعه پژوهشی کتاب تاریخ شفاهی محلات منطقه ۵ شهرداری اصفهان بدون حضور نمایندگانی از آموزش و پرورش، شوراهای دانش آموزی، انجمن های اولیا و مربیان و حتی مسئولین شهرداری، شورای شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در جمعی خودمانی از نویسندگان اصلی تیم همکار در این پروژه، تعدادی از  مصاحبه‌شوندگان این اثر، امام جمعه سپاهان شهر و رئیس امور مساجد اصفهان برگزار گردید.

یکی از دانش آموزان اصفهانی شرکت کننده در این نشست به صدای معلم گفت : در مورد اصفهان و بناهای تاریخی و محلات آن نه در مدرسه اجازه صحبت می دهند و نه معلمان با آن کاری دارند !

آن چه در زیر می آید ؛ گفت و گوی صدای معلم با احمد رضایی شهردار منطقه ۵ اصفهان است که مطالعه می کنید .

منتشرشده در گفت و شنود

تحلیلی بر تقلب و شیوه های نوین تقلب در امتحانات در نظام آموزشی ایران

گفته می شود معمولا سارقین یک قدم جلوتر از پلیس و متقلبین چند قدم جلوتر از محافظین آزمونها هستند.

پایان اردیبهشت ، شهیدستان کرج میزبان آزمون های کارشناسی ارشد می باشد. به خاطر همین جلسه ای مجازی جهت توجیه مسئولین حوزه ها توسط مسئولین سازمان سنجش برگزار گردید. یکی از سخنرانان اصلی جلسه اطلاعات جالبی در خصوص شیوه های نوین تقلب ارائه می نمود. وی مدعی بود که به بهانه بهره مندی مجریان صدا و سیما و...دستگاه های پیشرفته جاسوسی به طور قاچاقی به وفور وارد کشور می شود برخی از موسسات کنکوری و برخی داوطلبان با بهره گیری از آخرین فن آوری های روز جاسوسی اقدام به تقلب و تخلف در آزمونهای مهمی چون وکالت، آزمون های ارشد، دکترا، کنکور سراسری و نهایی می نمایند و حداقل در ۹۰ درصد حوزه ها صورت هایی از تقلب و تخلف رخ می دهد.

معمولا بازدید بدنی آزمون دهنده ها آبکی و سطحی است لذا راکت موبایل یاب عملن عاجز از تشخیص قلم نوری، عینک دیجیتالی، پاک کن الکترونیکی، جاسوئیچی، ماسک های ویژه، هندزفری های ریز، مستر کارت‌ها و...بوده و در هر حوزه ای معمولا تعدادی از افراد متخلف و حرفه ای موفق به تقلب در آزمونها می شوند.

برخی از موسسات متخلف کنکوری بعضا با جلب همکاری دست اندرکاران حوزه های اجرا و تصحیح اوراق معمولا عقبه و پشتیبانان متخلفین آزمونهای حساس هستند.

مخدوش کردن اثر انگشت، جعل مدارک با فتوشاپ، ارسال نفرات جایگزین از سایر روش های تقلب در آزمون هاست.

علاوه بر آن باید آموزش مجازی در دوران کرونا ویروس را کاتالیزوری در فراگیر شدن تقلب و تخلف های رنگارنگ ، متنوع و متکثر ارزیابی کرد .

تحلیلی بر تقلب و شیوه های نوین تقلب در امتحانات در نظام آموزشی ایران

 میانبرهای موفقیت

وقتی در جامعه ای ارزش‌ها وارونه گردد و تفاوتی بین اخذ مدرک تحصیلی با سیر طبیعی، روش پولی و روش هیجان‌انگیز تقلب نباشد، طبیعی است که عده‌ای به جای طی مسیر جانفرسای آموزش ، دنبال راه‌های میانبر باشند. از منظر استخدامی شما چه فارغ‌التحصیل دانشگاه درجه یک دولتی باشید و چه از فلان مرکز علمی کاربردی ناشناس آباد مدرک گرفته باشید، معمولا عمده تفاوت در داشتن « بند پ » خواهد بود و لا غیر!

کاری که علمی -کاربردی با آموزش عالی و آموزش از راه دور با آموزش و پرورش کرد، لشکریان مغول‌ با ایران نکردند!

 

سؤالات لو رفته نهایی و کنکور

هر از گاهی اخباری مبنی بر فروش سؤالات کنکور و یا لو رفتن سؤالات نهایی به گوش مردم می رسد و معمولا در کنار اخبار اختلاس‌های میلیاردی و هیجانات سیاسی - اجتماعی گم شده و از خاطره‌ها محو می‌شوند. اصطلاحی بین دلالان کنکور وجود دارد:  «سؤالات کنکور رو اگه نشه خرید صندلی‌های دانشگاه رو که میشه خرید! »

گفته بالا به نوعی مکمل سخن منتسب به برتولت برشت در خصوص سارقان اجتماع است: « پلیس دزدهای کوچک را دستگیر می‌کند ولی محافظ دزدهای بزرگ می‌باشد . »

حال این سرقت می تواند اموال منقول و غیرمنقول عمومی و یا سرقت سؤالات کنکور و امتحانات نهایی باشد.

تحلیلی بر تقلب و شیوه های نوین تقلب در امتحانات در نظام آموزشی ایران

 تقلب و انواع آن

به باور حقوقدانان ، تقلب نوعی کلاهبرداری و تدلیس است که نتیجه آن استیلا و برتری غیرمنصفانه شخص بر همقطاران است. متأسفانه در عرف جامعه، متقلب به آدم زبر و زرنگ اطلاق می شود و متقلب با توجیه این که با تقلب من به کسی آسیب نمی‌رسد و یا  «چون همه تقلب می کنند پس من هم مجاز به تقلبم » ندای وجدانش را سرکوب می‌کند.

متقلب حرفه ای امتحانات کسی است که با حفظ آرامش و خونسردی تمام و تسلط بر شیوه‌های رایج و نوین تقلب معمولا مراقبین و عوامل اجرایی را دور زده و یا بعضا با خود همراه می‌کند.

از انواع شایع تقلب می توان به روش‌های شفاهی، رولی، تلفنی، واکمنی، عینکی، ساقه طلایی، کفه صندلی، ساعدی، جیبی، چشم سومی، زوم کردن، یار دوازدهم، ساعت مچی، چرک نویس، بلوتوث، وایبری و... اشاره نمود.

 

دلایل تقلب

توجه ویژه به ارزشیابی فاینال، فشار روحی و روانی والدین برای کسب نمره و اخذ مدرک، اپیدمی شدن تقلب، فشردگی امتحانات، ترس از مشروطی، فقدان جریمه مناسب، کمک به دوستان، فقدان انگیزه یادگیری، علاقه به هنجارشکنی دسترسی به فناوریهای نوین، چیدمان معیوب جلسات امتحانی و... از دلایل تقلب هستند.

می‌توان با آزمونهای اوپن بوک، دادن کار عملی، سمینار، کار گروهی، خرد کردن نمره، سؤالات تحلیلی و آزمون های متعدد تا حد امکان از شیوع تقلب جلوگیری کرد.

تحلیلی بر تقلب و شیوه های نوین تقلب در امتحانات در نظام آموزشی ایران

روال امنیتی تهیه، توزیع و تصحیح سؤالات نهایی:

1- طراحان آزمون‌های نهایی تا پایان امتحان مربوطه در قرنطینه می‌مانند و در این مدت تنها وسیله ارتباطی‌شان با جهان خارج، رابط حوزه می‌باشد.

2- فایل سؤالات طراحی شده از قبل دست مسئولین حوزه های اجرا می رسد ، حدود پنج دقیقه قبل از شروع امتحان نهایی رمز سوالات به گوشی مدیر جهت تکثیر سوالات در برگه های آرم دار(درج مشخصات مدرسه روی برگه خالی) ارسال می گردد.

3- سؤالات تکثیر شده بالافاصله توسط مسئول تکثیر و ناظر و رئیس حوزه از مخزن به حوزه های اجرا جهت برگزاری امتحانات تحویل می شود.

4- پس از اتمام امتحان بلافاصله اوراق در بسته‌های مهر و موم شده به حوزه تصحیح اوراق تحویل داده می‌شود.

5- اوراق در حضور عوامل اجرایی حوزه تصحیح بازگشایی و سربرگها جدا شده و کد مشخصی روی هر برگه الصاق می گردد، سپس اوراق امتحانی به مصححین واگذار می‌شود.

6- نمرات اخذ شده اوراق دو امضایی وارد سیستم شده و به دوایر امتحانی اعلام می‌شود. دایره امتحانات نیز پس از کنترل لیست نمرات را در اختیار مدارس می‌گذارد. مدارس نیز اعتراضات احتمالی دانش آموزان را جمع اوری و به اداره منتقل می‌کندو دایره امتحانات نیز با جمع آوری تمامی اعتراضات آنها را دوباره برای تصحیح و کنترل مجدد در اختیار حوزه قرار می‌دهد. پس از اعمال نظر مصحح سوم نتایج بررسی‌ها مجددا به دوایر امتحانی و از آنجا به مدارس اعلام می‌شود . مرحله نهایی نیز معمولا سیکل مذکور برای اعتراض نمرات تک درس هفت به ده و چهار به هفت جهت تبصره اجرا می‌شود. سپس حوزه های تصحیح پلمپ می‌شود.

حلقه مفقود کدام است؟

از طراحی، تکثیر، تحویل و بازگشایی سؤالات نهایی برای لو رفتن سؤالات، همچنین از برگزاری جلسه امتحان، تصحیح، مخصوصا ثبت نمرات، بازبینی و اعلام جواب اعتراضات، امکان تقلب فراهم است.

 چه باید کرد؟

به نظر شما راه حل عملی و غیرشعاری برای مقابله با تقلب رو به تزاید در جامعه چیست؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تحلیلی بر تقلب و شیوه های نوین تقلب در امتحانات در نظام آموزشی ایران

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور