گروه اخبار /
این روزها دیگر حضور وزرا در مجلس که در بهترین حالت به دریافت کارت زرد منجر می شود و در حالتی شدیدتر به استیضاح، امری طبیعی شده است. مجلس شورای اسلامی با روی کار آمدن دولت حسن روحانی سیل کارت زردها، اخطارها و تذکرات را به سمت کابینه روانه کرد به گونه ای که کمتر وزیری را می توان یافت که در مسیر این سیل قرار نگرفته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، اما داستان وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. این وزارتخانه علاوه بر مجلس باید پاسخگوی معلمانی هم باشد که به حقوق و مزایای خود معترضند و در ماه های اخیر دو مرتبه دست به اعتراض زده اند. وضعیت وزیر آموزش و پرورش وقتی بغرنج تر می شود که دقت کنیم وی تاکنون دوبار کارت زرد مجلس را گرفته و چندین بار نیز تا مرز استیضاح پیش رفته است. دلیل حساسیت ها در مورد این وزارتخانه چیست؟ وزارتخانه ای که از دیرباز با مشکلات ساختاری عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و وزیر آموزش و پرورش در ادوار مختلف مجلس همواره یکی از کاندیداهای اصلی استیضاح به شمار می رفته است. نگاهی به سابقه این وزارتخانه نشان می دهد که وزرای آن هر کدام سرنوشت متفاوتی یافته اند، سرنوشتی که بیانگر اهمیت این وزارتخانه به ظاهر غیر سیاسی است.
گروه اخبار / پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
عباس فرجی گفت: ارزشیابی های ساده آموزش و پرورش نیز بیشتر میلی بوده و از مکانیزم دقیقی برخوردار نیست.
عباس فرجی، کارشناس آمورش و پرورش و عضو شورای نویسندگان سایت سخن معلم، درباره طرح رتبه بندی معلمان که به گفته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قرار است از مهرماه امسال به اجرا دربیاید، به خبرنگار جماران گفت: با توانمندی و امکاناتی که از آموزش و پرورش سراغ داریم، اجرای این طرح امکان پذیر نخواهد بود.»
گروه گزارش/ حمید جعفری
در گفت و گویی کوتاه با استاد مصطفی ملکیان، شرحی کوتاه دادم مبنی بر این که ایشان مصاحبه ای در مورد معلمان و وضعیت معیشت آنان ( این جا ) انجام داده اند و یکی از همکاران ام بنام آقای « جعفر ابراهیمی » بر سخنان ایشان نقدی نوشته اند که از نظر من دارای سه محور اصلی است:
1. استاد ملکیان خودش از طبقه ی برژوا لیبرال (مرفه) است .
2. اطلاعات ایشان در مورد معلمان کم است .
3. نمی داند که مطالبات معلمان در تجمع 10 اسفند مواردی فراتر از وضعیت معیشتی معلمان نیز بوده است.
از ایشان خواستم نظر خودشان را در این موارد بیان نمایند
گروه اخبار /
دهم اسفند ماه بود كه معلمها براي اعتراض به وضعيت معيشتشان در مقابل مجلس جمع شدند. هفت روز قبلش هم گردهمايي ديگري از سوي معلمان صورت گرفته بود. همزمان در اكثر شهرها نيز حركتهاي ديگري از طرف معلمان براي اعتراض به وضعيت آموزش و پرورش شكل گرفت. آن قدر اعتراضات زياد شد كه وزير آموزش و پرورش مجبور شد بعد از عيد اعلام كند علاوه بر افزايش سالانه حقوق معلمان، افزايش ديگري هم در راه است. اما اين افزايش آن قدر ناچيز است كه نميشود آن را جوابي براي آن همه اعتراض دانست. نوشتن از مشكلات معلمان در حالي كه اتفاق خاصي نميافتد و تغييري اساسي شكل نميگيرد شايد كوبيدن آب در هاونگ باشد.
اما كشور ما براي پيشرفت نياز دارد كه به مهمترين قشر جامعه يعني معلمان رسيدگي بيشتري داشته باشد. مخصوصا بعد از امضاي تفاه منامه هستهاي، آن قدر اميد به جامعه تزريق شده كه ديگر نبايد اميدها را نااميد كرد.
علياكبر باغاني، دبيركل كانون صنفي معلمان كسي است كه در اكثر موارد، سردمدار اعتراضات معلمان بوده. با او درباره هرآنچه آن را مشكلات عمده معلمان ميخوانند، گفتوگو كرديم.
گروه اخبار /
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعتراض معلمان به ناکار آمدی وزیر آموزش و پرورش در تحقق وعده هایش است و دولت باید هزینه برکناری وزرای ناکار آمد را پرداخت کند.
گروه اخبار /
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصنهای اخیر معلمان، گفت: اخیراً شاهد رفتارهای مدنی فرهنگیان بودیم. این پیامها از سوی دلسوزی بوده است. امیدوارم برخورد سلبی با آنها نشود و در آینده محدودیتی برای این افراد به وجود نیاید.
گروه اخبار /
اواخر ارديبهشت ماه سال ۹۲ بود كه مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش جزييات نظام رتبهبندي معلمان را اعلام كرد و گفت كه اين رتبهبندي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است اما اين طرح مسكوت ماند تا سال ۹۳. نظام رتبهبندي معلمان در دولت دهم بهصورت طرح تهيه و تدوين شده بود و اواخر فروردين ٩٣ درصحن مجلس مطرح و به دليل ايجاد بار مالي براي دولت پس از ارايه نظرات موافقان و مخالفان با اين طرح، با ۹۹ راي موافق، ۶۱ راي مخالف و ۲۱ راي ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماينده حاضر در صحن مجلس، رد شد. اما حالا بعد از يك سال وقفه قرار است دوباره در مجلس بررسي شود و آنطور كه وزير آموزش و پرورش در ديدار نوروزي با كاركنان حوزه ستادي اين وزارتخانه اعلام كرده، قرار است اين طرح از نيمه دوم امسال اجرا شود اما ابهاماتي در اين باره وجود دارد و دغدغههاي فرهنگيان درباره مسائل معيشتي همچنان ادامه دارد. اما براي بعضي معلمان هنوز جاي شبهه بسياري دارد و چندان به اجراي درست آن اميدوار نيستند. با سيد كاظم اكرمي، مشاور عالي وزير كه خودش همزماني وزير آموزش و پرورش در دوره اصلاحات بوده، در اين باره گفتوگو كرديم. او معتقد است بهترين زمان اجراي اين طرح در دولتهاي نهم و دهم بود كه بودجه به وفور در كشور وجود داشت!
گروه اخبار /
همان گونه که قبلا نیز اعلام گردید ( این جا ) ؛ مدیر گروه سایت سخن معلم در یک مناظره رادیویی در « رادیو گفت و گو » پیرامون " نظام آموزشی کشور و معادلات غلط در آن " در تاریخ بیست و ششم فرورودین به ارائه نظرات خویش پرداخت .
علی اصغر فانی این روزها حال چندان مساعد و خوشی ندارد. معلمان ناراضی از میزان دستمزد و حقوق، او را نماینده خوبی برای دفاع از حقوق شان نمی دانند و پی برده اند که سازمان و برنامه و بودجه به خواسته های وی توجهی نمی کند و یا این که خود او در این راستا اصلا تلاشی ندارد.این روزها و با شدت یافتن اعتراضات معلمان، فانی سخنانی بر زبان می آورد که با سخنان قبلی اش تطابق ندارد و آشکارا پریشان گویی می کند.
گروه اخبار / جمعی از معلمان تهرانی با ارسال نامه ای به جناب آقای دکتر نهاوندیان پیشنهاداتی را در مورد کار گروه بررسی خواسته های معلمان که توسط رئیس جمهور محترم تشکیل گردیده است ارائه نمودند