گروه اخبار /
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد با با اجرای نظام رتبه بندی، علاوه بر ارتقای شرایط معیشتی معلمان، بهسازی و افزایش کیفیت را در آموزش و پرورش شاهد باشیم.
سیدمحمد بطحایی در دیدار با فرهنگیان استان بیان کرد: تفاوت در بین دستگاه های اجرایی به ویژه آموزش و پرورش با برخی شرکت های دولتی و بانک ها بسیار زیاد است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: تفاوت موجود در نظام پرداخت ها، مشکلی مزمن و قدیمی است و رفع آن نیازمند برنامه ریزی است .
وی با اشاره به کسری پنجاه هزارمیلیارد ریالی آموزش و پرورش در سال۹۳ گفت: متاسفانه از سال۸۸ تا ۹۲ اختلال جدی و پنهانی در بودجه آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.
بطحائی اظهار امیدواری کرد با با اجرای نظام رتبه بندی، علاوه بر ارتقای شرایط معیشتی معلمان، بهسازی و افزایش کیفیت را در آموزش و پرورش شاهد باشیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بیمه طلایی اظهار کرد:انعطاف در بسته های سه گانه بیمه طلایی فرهنگیان و پرداخت هزینه های درمان حداکثر در ۱۵روز از ویزگی های طرح امسال خواهد بود.
وی بسته شماره ۱ این طرح را شامل ۳میلیون ریال خدمات دندان پزشکی و۱میلیون ریال خدمات چشم پزشکی عنوان کرد و در باره سایر بسته ها گفت: در بسته شماره ۲وضعیت موجود ادامه می یابد و افزایش خدمات بیماری های خاص، داروهای این بیماری ها و زایمان اضافه شده است.
بطحائی در خصوص بسته شماره ۳ گفت: در این بسته خدمات ویزیت و داروهای ارزان قیمت پرداخت نمی شود اما تمامی هزینه های پاراکلینیکی ، بستری و بیماری های خاص پرداخت می شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر بهره وری و افزایش کیفی به عنوان هدف کلان طرح رتبه بندی تصریح کرد: معلمان با توجه به سوابق و مدرک تحصیلی در یکی از رتبه های چهارگانه طبقه بندی می شوند.
وی از اجرایی شدن این طرح در مهرماه سال جاری خبر داد و در پایان گفت: برای واجدین رتبه ۱ مبلغ یک میلیون هفتصد هزار ریال، رتبه۲ مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزارریال، رتبه۳ مبلغ سه میلیون ششصدهزار ریال و رتبه ۴ مبلغ ۶ میلیون ریال اضافه خواهد شد.
عیارآنلاین
اسفند 94 انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و همچون دوره های قبل، نمایندگان مجلس و داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی، درصدد هستند تا از احساسات پاک و انقلابی فرهنگیان کشور، به نفع خود برای ورود به مجلس استفاده کنند، این مورد به مسابقه ای تبدیل شده به گونه ای که هر روز کسی یا کسانی برای احقاق حقوق ما سربرآورده و چنان آتشین سخن می رانند که گویی این مشکلات از جمعه ی هفته ی قبل پیش آمده و تبعیض های اعمال شده از ابتدای اردیبهشت بوده و ما تا قبل از عید هیچ مشکلی نداشته ایم.
در این مسابقه تمام داوطلبین حضور دارند ، اصول گرا و اصلاح طلب هم نمی شناسد زیرا همه می دانند که بدون همراهی فرهنگیان جامعه هرگز راه به مجلس نخواهند برد.
داستان استیضاح وزیر توسط نمایندگان یک جناح خاص در مجلس هم در این راستا قابل ارزیابی است، اما به هر حال ما با استیضاح موافقیم فقط دلایل مان متفاوت است.
نطق های قبل از دستور و میان دستور نمایندگان هم خود داستانی است، نمک بر زخم ما می پاشند.
خانم ها و آقايان نمايندگان مجلس به ویژه جناب آقای شکرخدا موسوی بدانند ، ما نه ناقص العقلیم و نه ناتوان ، بلکه به حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي ، دم بر نياورده ايم و ناملایمتی های سال های گذشته را تحمل کرده ایم، به حرمت احترام به اصول اخلاقی مان.
اما کارد به استخوان مان رسيده ؛ شما لطف کنيد با نطق های انتخاباتي تان نمک بر زخم ما نپاشيد ، جنابتان تازه فهميده ايد که بين دریافتي فرهنگيان و ساير کارکنان دولت "تفاوت فاحشي" وجود دارد؟ (از متن سخنان شکرخدا موسوی در اردیبهشت 94) ؛ مي دانم که مي دانستيد و مي دانم که پس از انتخابات اسفند باز هم فراموش خواهيد کرد که چه گفته اید قبل از انتخابات.
اين انتخابات اسفند است که نطق تان را باز کرده و بلبل گونه از معيشت ما فرهنگيان نطق کرده و چه چه مي زنيد !
وقتي همکار من در آب هاي سرد کردستان ، براي نجات شاگردش ، تن به آب داد و هم آواز رودخانه شده و نفسش برای همیشه خاموش شد ،شما کجا بوديد؟ جناب تان کجا تشریف داشتید؟
وقتی همکار من برای نجات دانش آموزانش از چنگال آتش، تن به آتش زد و آخرین درس خود را درون آتش به فرزندان این مرز و بوم داد و برای همیشه معلول شد، حضرتعالی چه می کردید؟
اصولا می دانید که مقصود از معلمین آب و آتش، کدام معلمین است؟
آیا می دانید که چند روز پیش یکی از همکاران فرهنگی خانم برای نجات دانش آموزش در خوزستان چه کرده است؟
براي دانش آموزان شين آبادي چه کرديد؟
براي دانش آموزاني که در کپر و آغل گوسفندان درس مي خوانند چه کرديد؟ زيبنده نظام جمهوري اسلامي نيست که چنين مدارسي داشته باشد ؛ در اين مدارس ني خواهيد صدور انقلاب را تدريس کنيم؟
وقتي همکار من براي درمان فرزندش ، کليه اش را فروخت شما کجا بوديد؟
نمي دانم چرا نمي توانم دلسوزي هاي شما را باور کنم ، اما سپاسگزارم از شما که حداقل براي کسب راي ، از ما در مجلس ياد کرديد.
جناب موسوي !
وقتي که نمايندگان ما براي تظلم خواهي به مجلس (خانه ملت) آمدند ، شما کجا تشريف داشتيد؟
جناب موسوي !
به جاي ارائه ي طرح سه فوريتي براي " توصيه به مذاکره کنندکان هسته اي " و اين همه نطق هاي بدون نتيجه (البته اهداف این نطق ها انتخابات اسفند است) ، آيا نمي شد يک طرح سه فوريتي ارائه کنيد تا براي همیشه تمام تبعيض هاي ناروا در جامعه را از بین ببرید؟ با ارائه این طرح علاوه بر انتخاب مجددتان در اسفند نود و چهار ، مهر افتخاري بر پيشاني نظام مقدس بزنيد.
حال که به وجود تبعیض در بین دریافتی معلمان با سایر کارمندان دولت اذعان دارید، با کدام استدلال اجرای نظام رتبه بندی را به مهر ماه حواله داده اید؟ و آبا با اضافه شدن 150 هزار تومان به حقوق ما توسط نظام رتبه بندی (اگر اجرا شود) مشکل تبعیض ها حل خواهد شد؟
سخني هم با همکاران صبور و انديشمند خودم دارم .
تا انتخابات اسفند امسال ، هيچ وعده اي را قبول نکنيد و ففط بر اساس حکم کارگزيني و حساب بانکي خودمان قضاوت کنيم.
تمام تلاش مان را خواهيم کرد که هيچ يک نمايندگان با رويکرد ضدفرهنگي ، به مجلس آينده راه نيابند.
مطمئن باشيد با نزديک شدن به انتخابات اين وعده ها فراوان تر و رساتر خواهد شد ، اما شما باور نکنيد !
وعده ما انتخابات اسفند نود و چهار
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور ،به دلیل تنگ تر شدن حلقه ی تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر، فقدان بر نامه ریزی دربهره برداری حداکثری از منابع داخلی ،دچار روزمرگی شدنِ مسئولین آموزش وپرورش،که عمدتا مبتنی بر ضعف مدیریت ، و به کار گیری نیرو های ضعیف و صرفا سیاسی ،در بدنه آموزش وپرورش بوده است ،موجب بروز مشکلات فراوانی در این بخش شده است ،که از جمله این مشکلات ، می توان به پرداخت نشدن سرانه دانش آموزیِ ،مدارس و مراکز شبانه روزی، انباشته شدن بدهی قبوض آب ،برق و گاز مدارس و… ، به عنوان چالش پیش روی مدیران مدارس ، نارضایتی معلمان و نالیدن ایشان ازفرقِ، ناشی از تفاوت فاحش ومعنا دار دریافتی شان (مجموعه ی حقوق و مزایا مد نظر است نه صرفا فیش حقوق) با سایر دستگاه های دولتی ، پرداخت نشدن مطالبات از سال ۹۰ به بعد ….و خیلی مسائل دیگر که همه موارد فوق دست به دست هم داده و باعث برگزاری چندین تجمع اعتراض آمیز در سطح کشور توسط معلمان شد،تا جائی که مقام معظم رهبری به موضوع ورود کرده ،حجت را بر همگان تمام ،و در فرازی از فرمایشات شان بیان داشتند که : مسئولان دولت به ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاههای دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایهگذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.
ما هم امید آن داریم مسئولین دولتی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، در سال همدلی وهمزبانی ملت ودولت ،با تدبیر،به این خواسته منطقی و در کمال احترامِ معلمان ،که به مطالبه رهبری نیز تبدیل شده است ،اقدامی در خور شان معلمان وبه دور از جارو جنجال انجام دهند.
با وجود موارد فوق اما،از یک نکته نباید غافل شد و آن اولویت قائل شدن و سرمایه گذاری برای آموزش وپرورش به عنوان زیر بنائی ترین نهاد است آن هم برای همیشه نه به صورت موقت و برنامه ای موقت که حکم مسکن داشته باشد، چرا که، از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع ،وضع نظام های آموزشی آنها، و نوع نگاه حاکمیت ،به مقوله آموزش وپرورش و فرهنگ می باشد ، در نظاماتی که آموزش و پرورش ، یک نهاد زیر بنائی وبه عنوان اولویت درجه یک تعریف شده است رشد و بالندگی در سایر زمینه ها را به دنبال داشته است و در نظاماتی مانند کشور ما ،تا مادامی که به عنوان یک نهاد هزینه ای عریض وطویل، به آموزش وپرورش نگاه شود(دیدگاهی که متاسفانه این روزها تحت این عنوان که معلمان زیادند پس نمی شود کاری کرد) امیدی به رسیدن به آرمان ها ی ترسیمی، منبعث از سند چشم انداز توسعه وجود نخواهد داشت ، در این میان نوع نگاه حکومت و،توجه به آموزش و پرورش استثنائی، و میزان سرمایه گذاری دراین بخش ،که جمعیتی حدود ۱۳درصداز دانش آموزان جامعه را تحت حمایت آموزش های فراگیر و ویژه خویش داردمبینِ میزان رشد و توسعه یافتگی آن جامعه ،به لحاظ توسعه فرهنگی شمار می رود ،لذا بر آن شدیم ، به بهانه گرامی داشت هفته معلم و پاسداشت زحمات همه معلمان ایران زمین، به خصوص معلمان صبور و پرتلاش کودکان استثنائی ، از مسئولان با تدبیر و مدیری،همانند دکتر مجید قدمی ریاست سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور، و دیگر دست اندکاران تعلیم و تربیت کودکان و دانش آموزان استثنائی،که با متانت ، و به دور از بزرگ نمائی و رسانه ای نمودن ، اقدامات انجام گرفته ،با مدیریت منطقی وعلمی ،از همین امکانات محدود آموزش و پرورش ،در بخش آموزش و پرورش استثنائی،به نحو مطلوب استفاده ،و موجبات ارتقای نگرش عمومی نسبت به این گروه از دانش آموزان ،وافزایش انگیزه خدمت بی مزد و منت ،به دانش آموزان استثنائی را در معلمان این گروه از دانش آموزان ،فراهم نموده اند، هرچند تا رسیدن به ایده آل فاصله بسیار است ، صمیمانه خسته نباشید و خدا قوت گفته وتشکر و قدردانی نمائیم .
از جمله اقدامات قابل تقدیر دکتر قدمی و مجموعه کارکنان پر تلاش وزحمت کش آموزش وپرورش استثنائی کشورکه می توان آن ها را به دو بخش پرسنلی و دانش آموزی تقسیم نمود ،به موارد زیر اشاره می شود:
در بخش پرسنلی
۱- تلاش در جهت احیاءِ بندهائی از حقوق و مزایای کارکنان ومعلمان آموزش و پرورش استثنائی ، که قبل ازاجرای لایحه خدمات کشوری هرچند ناکافی ،اما در احکام کارگزینی معلمان وجودداشت، ولی با اجرای لایحه خدمات کشوری معروف ،که به دلیل عدم اجرای صحیح در آموزش و پرورش،ظلم بر معلمان را شدت بخشید ، مواردی همانند:
* افزایش امتیاز سختی کار(،افزایش امتیاز سختی شرایط کار ، در زمان ریاست قبلی ایشان اعمال شده و دکتر قدمی در صدد افزایش آن هستند،)،
سنوات ارفاقی،(هر ۵ سال ۶ سال خدمت از هر لحاظ برای معلمان استثنائی لحاظ می گردد ) و لحاظ کردن آن در احکام کارگزینی، پرداخت نمودن حق بیمه ی سهم کارمند، ناشی از اعمال سنوات ارفاقی
* تلاش جدی جهت برقراری حق مسکن ،فوق العاده ویژه آموزش وپرورش استثنائی و….ودیگر برنامه هائی که در همایش ها ومناسبت ها مطرح می فرمایند در بخش پرسنلی امیدوار کننده است
* تلاش در جهت افزایش فوق العاده سختی کار برای معلمان مدارس عادی که دانش آموز استثنائی (تلفیقی) در کلاس درس شان دارند، به عنوان یک مشوق و انگیزه برای پذیرش دانش آموزان استثنائی در مدارس عادی
و….. مواردی که ذکر همه موارد دراین مقال نمی گنجد .
در بخش دانش آموزی
به زعم نگارنده، اقدامات سازمان آموزش وپرورش در بخش رفاهی و خدماتی دانش آموزان ،والدین را امیدوار و موجب افزایش محبوبیت ،و مقبولیت مجموعه عوامل و پرسنل استثنائی در میان والدین گردیده است، که به نظر می رسد عمدتا ناشی از سیاست های سازمان مرکزی و توجه به موارد زیر باشد:
نگاه بلند و ویژه ایشان به آموزش تلفیقی و فراگیر کودکان استثنائی در کنار دانش آموزان عادی با هدف توجه بیشتر به عدالت آموزشی تمام دانش آموزان ایران اسلامی،اتفاقی که در دنیا خیلی وقت پیش رخ داده وهم اکنون دانش آموزان و خانواده های شان، طعم شیرین پذیرفته شدن در درون اجتماع را چشیده اند ،ودیگر به خاطر ضعف فرهنگ فرزند معلول شان را مخفی نمی کنند ،موضوعی که برای ما ایرانیان لااقل در تعدادی از استان ها هنوز یک معضل اساسی است .
اهل فِکر و هِمّت و ،شور وشعور و کوششم داوَری هایِ غلط، درباره ام مَقبول نیست
عِزّت نَفسَم، مرا نزد همه مُمتاز کرد با تَرحُّم ،گر نگاهم می کنی، مَعقول نیست
نَقصِ جِسمی، مانع کار وتلاش من نشد هیچ مَعلولی، به جُرم عِلتَش مَعزول نیست
* رفع مشکل ایاب و ذهاب وپرداخت صددرصد هزینه در مناطق محروم (۲۰استان) و البته در مناطق برخوردار قسمتی از هزینه باید توسط والدین پرداخت گردد
* افزایش ۳۵درصدی بودجه آموزش وپرورش استثنائی ،در شرایطی که این رقم در وزارت آموزش وپرورش ۲۳درصدبوده است قطعا منبعث از تعامل قوی دکتر قدمی با دولت و مجلس حاصل شده است
* تامین بیمه درمان ، دارو و خدمات توان بخشی، با شناسایی دانش آموزانِ واجدشرایطِ خدمات درمانی دارویی و توان بخشی ، این هزینه ها برای این دانش آموزان با نیازهای ویژه به صورت کاملارایگان انجام می شود که گام مؤثری در جهت اجرای عدالت آموزشی و ایجاد انگیزه در والدین به منظور ثبت نام و هدایت فرزندانشان به مدارس استثنائی است .
کاشت حلزون به صورت مجانی برای دانش آموزان ناشنوا
کمک های مالی به دانش آموزان بی بضاعت و محروم از نعمت پدر، که علاوه بر تحمل معلولیت، رنج محرومیت را نیز متحمل می شوند ،از دیگر کارهای زیبای ایشان می باشد که البته از چند سال قبل شروع،و ایشان با جدیت دنبال می کنند .
اجرای الکترونیکی طرح سنجش، و پوشش حداکثری آن برای دانش آموزان پایه اول، با هدف غربالگری ومداخله به هنگام در تشخیص بیماری ها ومحدودیت ها.
گفتنی است دکتر مجید قدمی در یک دوره هفت ساله از سال ۷۹ لغایت ۸۶ ریاست سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور را عهده داربودند که اقدامات تخصصی و قابل تاملی انجام دادند ،اما به جهت سپرده شدن چندین ساله مدیریت عالی سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور ،ونیز مدیریت های استانی به افراد غیر متخصص ، روند رو به رشد آموزش وپرورش استثنائی در دوره مورد اشاره، در برهه ای متوقف و سپس ،سیر قهقرائی به خود گرفت، و حتی جناب دکتر قدمی به دلیل ایجاد پس انداز آتیه برای دانش آموزان استثنائی که سال ها برای آن تلاش کرده بودند و می رفت تا با پرداخت مستمری از محل اعتبارات مشترک بانک کشاورزی وسپرده گذاری های ۵ ساله دولت ، آینده ای روشن ، برای دانش آموزان معلول رقم بخورد ،مورد مواخذه قرار گرفته و بر اساس خواست مسئولان طرح ابتر و نیمه کاره رها گشت ،وده ها اقدام کارشناسی شده دیگر ، البته در زمان ریاست قبلی سازمان، تحرکات و اقداماتی برای احیاء خدمات قبلی انجام گرفت که قابل ارج است ،
درپایان از مسئولین سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور ، به طور ویژه در خصوص استرداد حق و حقوق معلمان شاغل به خدمت در مدارس استثنائی، ناشی از:
اعمال ضریب ۱/۲ موضوع ضوابط اجرائی تبصره ۵ ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور، در حقوق ومزایای مستمر افراد در طول سال ۸۷ وبعد از آن که به فراموشی سپرده شده است، و بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری (لینک زیر) ، پرداخت آن ،قانونی تشخیص ،و آموزش و پرورش ملزم به اجرای آنست، تقاضای اقدام عاجل و سریع داریم.
برای دیدن رای عمومی دیوان عدالت اداری ( اینجا ) کلیک کنید .

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فارس
لرستان
اصفهان / پرسشی از اداره ی کل آموزش و پرورش استان اصفهان
گروه اخبار /
پس از اعتراض فرهنگیان به وضعیت حقوق و مزایای دریافتی خود این بار جمعی از کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست در اعتراض به وضعیت حقوق و مزایای خود مقابل ساختمان این سازمان در پارک پردیسان تجمع کردند.
این تجمع در اعتراض به پرداخت نشدن ۳۵ درصد افزوده شده به بخشی از کارمندان این سازمان انجام شد.
یکی از شرکتکنندگان در این تجمع درباره انگیزه اعتراض خود و همکارانش گفت: بخشنامهای در دولت پیشین ابلاغ شده است که بر اساس آن قرار بود ۳۵ درصد به حقوق پرسنل سازمان افزوده شود اما از آن زمان تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است.
او اضافه کرد: این افزایش ۳۵ درصدی برای همه پرسنل انجام نمیشود و بنا شده تنها بخشهای تخصصی از جمله معاونت دریایی و معاونت آموزش از آن بهره ببرند اما بخشهای معاونت انسانی، روابط عمومی و کارکمندان سایر بخشها آن را دریافت نمیکنند.
این کارمند ادامه داد: بخشی از افزایش حقوق را در اختیار مدیران این مجموعه قرار دادهاند که خود این موضوع باعث اعتراض پرسنل این سازمان شده است.
لازم به ذکر است کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری تجمع دیگری را هم برگزار کرده بودند که عدم رسیدگی به آن باعث شکلگیری تجمع امروز شد.
به نظر می رسد از این پس باید شاهد اعتراض گروه های دیگر کارمندی نسبت به وضعیت حقوق و مزایای خود باشیم !
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پاسخگویی به اعتراضات این کارکنان معترض، در جمع آنها حاضر شد.
خبرگزاری آنا
كسي از من پرسيد محور توسعه و پيشرفت چيست؟ گفتم پرسش دشواري است بايد از اهل فن و بزرگان و صاحبنظران حوزه انديشه در زمينه توسعه پرسيد. گفت: آيا ميشود يك كشوري يا ملتي بدون توجه به اهميت و جايگاه كتاب به توسعه دست يابد؟ باز هم گفتم: بايد تحقيق و پژوهشي صورت گيرد و به استناد آمار و اطلاعات به اين پرسش پاسخ داده شود. آن دوست گفت: من كه فكر نميكنم بدون كتاب و كتابخواني جامعهاي بتواند به معناي واقعي در همه ابعاد به توسعه پايدار دست يابد.
اين گفتوگوي كوتاه من را به فكر فروبرد و به ارتباط توسعه و كتاب و كتابخواني انديشيدم. در ذهنم مطالب مرتبط را مرور كردم؛ اينكه گفته ميشود سرانه مطالعه در كشور ما حداكثر هفت دقيقه در شبانهروز است يا اينكه ميانگين تعداد كتاب در كشورهاي توسعهيافته به ازاي هر نفر ٢٠ جلد است ولي در كشور ما نصف جلد است يعني آنها ٤٠ برابر ما كتاب ميخوانند و طبيعي است كه ٤٠ برابر ما هم پيشرفت كنند.
چرا آمار كتاب و سرانه مطالعه ارتباط مستقيم با توسعه دارد؟ پاسخ به اين پرسش يك كلمه كليدي دارد و آن هم « آگاهي » است به اين معنا كه رمز و راز پيشرفت در آگاهي است. انسان تا از ضرورت رسيدن به اهداف و راه و چگونگي رسيدن به آن آگاه نشود تحركي براي رفتن و انگيزهاي براي رسيدن نخواهد داشت.
اينكه گفته ميشود لازمه توانستن دانستن است اينجا مصداق پيدا ميكند. شايد جملهاي كه قديمها گفته ميشد «بيسواد كر و نابينا است» معنايش همين باشد كه فرد ناآگاه نميتواند مسيري را انتخاب كند و توان پيمودن راه و انگيزه رسيدن به مقصد را ندارد.
اگر بپذيريم كه محور توسعه دانش است و بزرگترين سرمايه، سرمايه اجتماعي است نبايد ترديد كنيم كه بزرگترين جاي سرمايهگذاري آموزش و پرورش است. هر ايرادي داريم بايد ريشه آن را در نظام آموزشي كشور جستوجو كنيم و هر توفيقي را ميخواهيم بايد بذر آن را در اين نظام بكاريم.
كتاب و كتابخواني از جايگاه مناسبي در كشورمان برخوردار نيست. متاسفانه خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد موثر در تربيت و فرهنگسازي نقش خود را بهدرستي براي ترويج فرهنگ كتابخواني ايفا نميكنند؛ نقشي كه اگر به درستي ايفا شود و كودكان و نوجوانان ما با كتاب مأنوس شوند تحول بزرگي ايجاد خواهد شد.
نخست اينكه پدران و مادران و معلمان و مربيان بايد الگوي عيني و عملي در اين راستا باشند. لازم نيست فرزندان و دانشآموزان را به كتاب خواندن توصيه كنيم فقط كافي است در ساعاتي از شبانهروز كتاب در دست داشته باشيم و به آنها نشان دهيم كه خواندن كتاب و مطالعه همانند مصرف اكسيژن و خوردن غذا يك ضرورت حياتي است.
متاسفانه گشت و گذار در فضاي مجازي و تعاملهاي شبكهاي در اين فضا چنان وقت دانشآموزان را اشغال كرده كه آنها را به جستوجوگران اطلاعات در اقيانوسي به عمق نيم ميليمتر تبديل كرده است. ترديدي نيست كه ابزارهاي ارتباطي و تكنولوژي مربوطه كاركردهاي مثبت فراواني دارد اما هيچگاه نميتواند جايگزين كتاب شود. حداقل بايد كتابهاي الكترونيكي را جايگزين جستوجوهاي سطحي در اين فضا كرد.
مدارس و كتابخانههاي مدارس به شدت از غافله فرهنگسازي كتابخواني عقبماندهاند باوجود اينكه هر مدرسهاي موظف است كتابخانهاي داشته باشد و در كادر نيروي انساني فردي به نام كتابدار متولي آن است و معلمان نيز بايد دانشآموزان را به كتاب و كتابخواني تشويق كنند، اما متاسفانه شاهد بيگانگي دانشآموزان با كتاب و كتابخواني هستيم.
در سبد هزينهاي خانوادهها مبلغي براي تهيه كتاب منظور نميشود. والدين كمتر وقت ميگذارند تا فرزندانشان را به كتابفروشيها ببرند. آنها متاسفانه از اينكه دقايقي از شبانهروز را به كتابخواني با فرزندان اختصاص دهند پرهيز ميكنند. در نگاه آنها كتاب چندان جايگاهي ندارد و الگوهايي كه معرفي ميكنند متكي بر كتاب و كتابخواني نيست.
انحصار مطالعه به كتابهاي درسي آن هم با اجبار براي نمره آفت مطالعه است. شايد يكي از دلايل بيعلاقگي دانشآموزان به كتاب اين است كه تجربه مثبتي از خواندن كتابهاي درسي ندارند؛ كتابهايي كه چندان جذابيت ندارند.
متاسفانه رسانهها نيز براي اينكه والدين و معلمان و مربيان بايد در زمينه فرهنگسازي كتابخواني تلاشي كنند، چندان نقش ايفا نميكنند رسانه ملي هم به همه چيز ميپردازد دريغ از اينكه در برنامههاي خود توجهي به جايگاه كتاب داشته باشد.
مدرسه و خانه ابتدا بايد خود با كتاب آشتي كنند تا بتوانند فرزندان و دانشآموزان را همراه كنند.
روزنامه اعتماد
