گروه اخبار /
در نشستی که روز دوشنبه 27 / 11 / 93 مدیر سایت سخن معلم با سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان داشت ؛ آقای دکتر محمود مهر محمدی سخن از تدوین « منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان » راند ؛ امری که مسبوق به سابقه نبوده و برای اولین بار در تاریخ تکوین مراکز تربیت معلم صورت می گیرد .
گروه سایت سخن معلم ضمن استقبال از این اقدام شایسته ،امیدوار است که تدوین این منشور گامی در جهت قانون مداری ،حرکت در راستای امنیت فرهنگی و از همه مهم تر تربیت یک « معلم حرفه ای » بر اساس سه ضلع مثلث " معیشت ، منزلت - معرفت " و نیز نهادینه ساختن آموزه های دولت تدبیر و امید در دانشگاه « تربیت معلم »باشد .
باسمه تعالی
«وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ
وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً»
(سوره مبارکه اسراء، آیه 70)
کرامت، امنیت، آزادی و مسئولیت پذیری پایه و اساس حیات جامعه انسانی است تا برمبنای آن افراد بتوانند با عزت و سربلندی از مجموعه مواهب خدادادی به طور عادلانه برخوردار شوند و بدون دغدغه خاطر، استعدادهای خویش را برای نیل به مراتب زندگی شایسته انسانی، تا سرحد امکان به کار اندازند و در مسیر رشد به مدارج کمال و قرب الهی دست یابند.
دانشگاه فرهنگیان به منزله نهادی که چشم انداز خود را بسترسازی برای دستیابی دانشجومعلمان به مراتبی از حیات طیبه قرار داده است، منشور حقوق و تکالیف دانشجومعلمان را با الهام از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مبتنی بر قوانین و اسناد بالادستی، اساسنامه دانشگاه و مقررات نظام آموزش عالی و با هدف تبیین نظام مند حقوق و مسئولیت های دانشجویان و مطالبه التزام همگانی به آن ارائه نموده است. در این دانشگاه آحاد جامعه دانشگاهی ، خانواده ای واحد تلقی می شوند که رابطه عاطفی عمیق توام با همدلی، هم کوشی و هم نوایی مبناست و تحت تاثیر شان سازمانی و اداری افراد و گروه ها در حاشیه قرار نمی گیرد.
«منشور حقوق و تکالیف دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان» مجموعه قواعد و مقررات ناظر بر روابط دانشجو و همه ارکان دانشگاه است که براساس آن دانشجومعلمان از یک سو، از حقوق و امتیازاتی برخوردارند که همه مسئولان دانشگاه در هر سطح باید آنها را در تدابیر مدیریتی و اجرایی خود رعایت کنند و از سوی دیگر، متعهد به انجام تکالیفی هستندکه التزام به آنها شرط دستیابی به اهداف والای دانشگاه است.
امید است عمل به این منشور زمینه ساز حرکت شتابنده تر به سوی تحقق شعار آرمانی این نهاد، که در آن دانشگاه به عنوان رکن تحول و تعالی نظام تعلیم و تربیت کشور شناخته شده است، باشد.
توفیق از اوست
دکتر محمود مهرمحمدی
سرپرست دانشگاه فرهنکیان
منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان
در دانشگاه فرهنگیان، همسو با آرمانِ
«دانشگاه به مثابه تجلی گاه مراتبی از حیات طیبه »، دانشجومعلم:
الف: از این حقوق برخوردار است:
گروه اخبار /
جمعی از کارکنان مدارس استعدادهای درخشان استان مازندران در نامه ای که برای سخن معلم ارسال گردیده است خواهان توجه و رسیدگی ریاست محترم مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور به مطالبات خود گردیدند .
بسمه تعالی
به : مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور
از : جمعی از کارکنان مدارس استعدادهای درخشان استان مازندران
موضوع : درخواست برقراری مزایا
ریاست محترم مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور، جناب آقای شجاعی؛
سلام علیکم
احتراما به اطلاع می رساند اینجانبان جمعی از فرهنگیان شاغل در مراکز استعدادهای درخشان (فرزانگان و شهید بهشتی ) مقاطع متوسطه اول و دوم که در پست های سرپرست آموزشی علوم تجربی ، سرپرست آموزشی علوم انسانی ، متصدی آزمایشگاه ، مربی آزمایشگاه ، متصدی کتابخانه و مربی کارگاه با موظفی 40 ساعت در هفته در این مدارس مشغول به کار می باشیم.
با توجه به این که این پست ها در حکم ما درج گردیده و ساعت کاری و مسئولیت ما در مدارس همانند معاونین است ، اما هیچ گونه مزایایی بابت این 16 ساعت کار اضافه در هفته ، برای ما در نظر گرفته نشده است.
از آنجا که در سال های گذشته همکاران شاغل در این پست ها در حکم خود بندی با عنوان حق مسئولیت داشتند ، اینجانبان امضا کنندگان ذیل خواهان بازگشت بند مذکور به احکام خود می باشیم.
خواهشمند است با توجه به مفاد مندرج در نامه ، دستور فرمایید در جهت رفع این مشکل نهایت همکاری و هماهنگی لازم را معمول دارند. (اعلام نتیجه موجب امتنان است.) پیشاپیش از بذل عنایت شما سپاسگزاریم.
با احترام
جمعی از سرپرستان ، متصدیان و مربیان آزمایشگاه ، کتابداران ومربیان کارگاه
شاغل در مدارس استعدادهای درخشان استان مازندران
يكي از مشكلاتي كه در نظام آموزشي كشورمان وجود دارد، انتخاب مديران اصلح براي اداره مدارس است كه چندي پيش براي گزينش اصولي مديران پيشنهادهايي را ارائه دادم و اينك به بيان مواردي كه سبب مديريت نامناسب در يك آموزشگاه ميشود، ميپردازم.
نديدن آموزش كافي براي احراز پست مديريت: بديهيترين شيوه آموزش، دورههاي ضمن خدمتي است كه امروزه با افت شديد كيفيت روبرو شده است و صرف گرفتن گواهي پايان دوره، ملاك يادگيري فرد تلقي ميشود. براي كيفيت بخشي به دورههاي ضمن خدمت علاوه بر تامين مالي معقول و مناسب مدرسان دوره، بايد شيوههاي تدريس متنوع و به روز باشد. اين تصور كه بهرهگيري از يك لپ تاپ و ويديو پروژكشن و نمايش چند اسلايد تكراري ـ كه اتفاقاً مد روز هم شده است ـ بيشترين اثر بخشي را دارد و نمايانگر آموزشهاي فعال است، حقيقتا مردود است.
* نداشتن برنامههاي مشخص براي رشد و ساماندهي آموزشگاه خود سليقهاي عمل كردن به جاي تكيه بر خرد جمعي: چندي پيش در همايش سراسري كه براي مسئولان گزينش انجام شد، مطلبي عنوان شد كه ميتواند مورد تاكيد بيشتري قرار گيرد؛ «تست رواني فرد قبل از احراز مسئوليت» نكته قابل توجه در اين تستها اين است كه تحليل آنها بايد توسط افراد مجرب و حتي مديران كارآزموده صورت گيرد تا درصد خطا به حداقل برسد.
ضعف در تصميمگيري:پيشنهاد من اين است كار گروهي در آموزش و پرورش شكل بگيرد كه اصلا با معلمان ضعيف و ناكارآمد در آموزش و پرورش چه كنيم؟ و اساسا آنها را دوباره آموزش دهيم و يا وجودشان در پستهايي جز معلمي و مديريت يك آموزشگاه بهره بگيريم؟
عدم تخصص در حوزه مربوطه: آنچه كه امروز بيشتر جلب توجه ميكند، استفاده از افرادي است كه حقيقتاً در زمينه كاري خود تخصص ندارند يا اگر دارند، بسيار كمتجربهاند.
عدم درك صحيح از جايگاه مديريت و نقش حمايتي او از معلمان: بدون تعارف عرصه مديريت در كشور ما، عرصه آزمون و خطا بوده است. وقتي پاي تجربه به ميان ميآيد، عدهاي سن و سال آنها را بهانه قرار ميدهند و هنگامي كه پاي جوانگرايي به ميان ميآيد عدهاي عدم تجربه آنها را بهانه قرار ميدهند.بنابر اين دورههاي آزمون و خطا همواره هزينههاي مختلفي براي شرايط اجرايي كشور به وجود آوردهاند كه يكي از آنها همين نهاد محترم آموزش و پرورش است.
انجمن اوليا و مربيان وظايف متعددي بر عهده دارد، اما در مدارس ما معمولا هنگام گرفتن وجه، رسميت و اهميت مييابد. اين انجمن بايد اعضاي ثابت و عليالبدل داشته باشد كه با مشاركت والدين انتخاب شود. يكي از اعضاي ثابت آن، نماينده شوراي معلمان است و كمتر اتفاق ميافتد كه از نماينده شوراي معلمان در انجمن دعوت شده باشد يا اگر چنين حضوري بوده، به معلمان گزارش داده شده و نظر آنان محترم شمرده شده باشد.يك روي اين مسئله اين است كه تعامل مديران با معلمان در رابطه با مسائل مالي ضعيف است و روي ديگر هم آموزش ناكافي ايشان و ناآشنايي با قوانين مورد نياز است. در كنار اين مسائل قطعا حجم كاري بالا و فشارهاي رواني ناشي از مسئوليت نيز بيتاثير نيست.
نبود انگيزه كافي در معلمان براي ارائه درخواست مديريت: اگر پژوهشي در نظام آموزشگاهي و مدارس كشور ترتيب داده شود به روشني ميتوان فهميد كه بسياري از افراد صاحب صلاحيت و لايق اصلا درخواست مديريت نميدهند! زيرا ميدانند و ميبينند اولا به راحتي با خواست آنها موافقت نميشود و ثانيا اختيارات يك مدير را براي هدايت مجموعه زيردستش، كافي نميدانند.عموم مديران هم توان چينش معلمان مورد نظر خود را ندارند يا در موردي اگر بخواهند براي معلمي درخواست تشويق بدهند، بايد از هفت خوان رستم بگذرند، و مواردي نظير اينها! در مواردي ديده شده نيروي خدماتي يك مدرسه در خدمترساني، درست عمل نميكند و تذكر مدير هم سودي نداشته است.
به نظر ميرسد در عين حمايتهاي مالي و عاطفي اين عزيزان، بايد تدابيري انديشيد يا دورههاي آموزشي خاصي ترتيب داد تا بتوان ايشان را به وظايفشان بهتر آشنا كرد.
نداشتن اختيارات لازم براي تنبيه به موقع دانشآموزان متخلف با داشتن اختيار و ترس از عواقب به كارگيري آن: البته منظور تنبيه بدني نيست كه با آن مخالفم، بلكه وضع قوانيني است كه بتواند در حل ناهنجاريهاي رواني دانشآموزان، به كمك مدرسه بيايد.
عدم تناسب مديران زن و مرد در پايههاي ابتدايي: 3 يا 4 سال پيش كه هنوز مدارس مختلط در برخي از شهرها وجود داشت، از مديران زن براي آنها استفاده ميشد كه امروزه با وجود جدايي دانشآموزان دختر و پسر در مقطع ابتدايي، همچنان در بسياري از مدارس ابتدايي پسرانه، از مديران زن استفاده ميشود. مطلب مهم اين است كه طرح اين مسئله به معناي ضعف عملكرد خانمها در مديريت مدارس نيست. بلكه توجه به اين موضوع است كه دانشآموزان پسر در سنين بالاتر به خصوص در مقطع پنجم و ششم از مديران و معاونان مرد حرف شنوي بيشتري دارند؛ دليل آن هم شرايط خاص اين سنين و اقتضائات جسمي و رواني خاصي است كه در پي آن است و بهتر است در دوره دوم ابتدايي از مديران مرد استفاده به عمل آيد يا حداقل تركيبي از معاونان مرد و زن در كنار مديران زن، به كار گرفته شود.
به هر روي مسائلي كه عنوان شد، نمونهاي از انبوه مشكلاتي است كه در اين بخش از نظام آموزشي ما ديده ميشود و بايد بهتر ديده و كاويده شود. اميد است زين پس معيارهاي انتخاب يك مدير به شكل بهتري تدوين شود و انتصابهاي مناسبتري صورت گيرد.
روزنامه اطلاعات
گروه گزارش سخن معلم/
در پاسخ به درخواست جمع کثیری از دانشجو معلمان سراسر کشور و بر اساس اصل تعامل ؛ سخن معلم گفت و گویی با سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان جناب آقای دکتر محمود مهر محمدی انجام داده است .
این گفت و گو به زودی در سایت سخن معلم جهت استفاده ی مخاطبان گرامی قرار خواهد گرفت .
سخن معلم در راستای عمل به آموزه های دولت تدبیر و امید که مهم ترین آن گفت و گو ، تفکر انتقادی و پاسخگویی است ، آمادگی خود را جهت برگزاری نشست و گفت و گو با همه مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط اعلام می نماید .
همچنین این رسانه آماده است تا پاسخ افراد و یا نهادهایی را که مورد پرسش و نقادی قرار می گیرند منتشر نماید .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
مجلس شورای اسلامی دارای 17 کمیسیون و 35 فراکسیون است که کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان دسته ای از اجتماع گروه های تفکیک شده به حساب می آیند که می بایست مسائل به روز حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش را مطرح و برای آن راه حل هایی را در نظر بگیرند . تعداد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات 25 نفر و تعداد اعضای فراکسیون فرهنگیان 11 نفر که بیشترین تعداد اعضاء را در بین فراکسیون های موجود در مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص داده است . در ماده 40 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تعداد اعضای کمیسیون ها آمده : " به منظور آشنایى نمایندگان با سوابق تحصیلى و کارى یکدیگر معاونت قوانین موظف است قبل از تشکیل شعب براى تعیین اعضاى کمیسیونها، اسامى نمایندگان به همراه تحصیلات (مستند) و تجربه و سابقه عضویت در کمیسیونها (در صورتى که سابقه نمایندگى داشته باشند) را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.
تشخیص صلاحیت اعضای هر شعبه براى عضویت در کمیسیونهاى مجلس براساس پیشنهاد نماینده و رأى اکثریت نسبى اعضای شعبه خواهد بود. هر نماینده ملزم است براى عضویت در یک کمیسیون، حداقل دو کمیسیون را به ترتیب اول و دوم پیشنهاد دهد." در ماده 50 آیین در خصوص وظایف کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده : " کمیسیون آموزش و تحقیقات براى انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومى، آموزش فنى و حرفه اى، آموزش عالى، تحقیقات و فناورى، مطابق ضوابط این آیین نامه تشکیل مى شود." در ماده 90 آیین در خصوص غیبت نمایندگان مجلس آمده : " نماینده اى که بیش از یک صد ساعت متوالى یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت نماید، مستعفى شناخته خواهد شد. همچنین نماینده اى که به علت ناتوانى جسمى و یا بیمارى بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست سى نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنى بر عجز وى از ایفاى وظایف نمایندگى، سمت نمایندگى خود را از دست میدهد. "
لازم به ذکر است که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات بر عهده محمد مهدی زاهدی ( نماینده کرمان ) و فراکسیون فرهنگیان سید حسین نقوی حسینی ( ورامین-قرچک-پیشوا ) است که دکتری علوم سیاسی (!) دارند.
پرسش این است که چرا با وجود گروه های تخصصی در مجلس، نمایندگان ( فارغ از هر جناح بندی سیاسی ) قادر نیستند دستاوردی را برای فرهنگیان به ارمغان آورند و به نفع فرهنگیان قدمی بردارند؟
با گستردگی آموزش و پرورش، نمایندگان چگونه خواهند توانست هم به مسائل حوزه تحت نمایندگی خود رسیدگی کنند و هم به مسائلی که در کارگروه های مختلف مطرح می شوند به طور علمی مورد واکاوی و بررسی قرار دهند؟
با اینکه نمایندگان با غیبت های خود عامل به تعطیلی کشاندن مجلس می شوند که آخرین باری که این فاجعه رخ داد و رسانه ای شد در اسفند 92 بود که 170 نماینده غیبت داشتند که بیشترین غایبین از کمیسیون آموزش من جمله ریاست محترم این کمیسیون بود.
البته نگارنده قصد یادآوری مسائلی که برای خوانندگان روشن است را ندارد، اما فراکسیون ها و کمیسیون ها و به طور کلی مجلس، که به سهم خواهی و سیاسی کاری شهره شده با تحت فشار قرار دادن دولت و تبلیغ برای مردم محوری خود ناتوان خواهند بود حتی خواسته هایی که به واقع به حق هستند را به دولت تحمیل کنند . این دعواهای سیاسی هیچ دستاوردی هم برای نمایندگان نداشته باشند در تبلیغات برای انتخابات دور بعدی آنها مفید خواهد بود که آنها هم جز این مساله هدف دیگری را در نظر ندارند؛ چون به درستی می دانند که با دعواهای سیاسی و تهدید و پست طلبی، نخواهند توانست جز تبلیغات ، کاری را به سر انجام برسانند .
کمیسیون آموزش که سالی یک بار از تریبون مجلس در این حوزه مربوطه نطق می کند که آن هم تواما حاشیه سازی برای دانشگاه و تحقیق و تفحص در آن بوده است که هیچ کدام نه رسانه ای شد و نه به سر انجامی رسید که علت ان هم یقیناً ناکامی و به گوشه کشاندن دانشگاه و روسای آن بود.
گفتنی است فراکسیون فرهنگیانی که ریاست آن علاوه بر اینکه مسائل حوزه تحت نمایندگی خود را حل می کند و در فراکسیون فرهنگیان مشکلات فرهنگیان را دنبال می کند در سیاست خارجی هم ورود پیدا می کند !
در نتیجه پیش بینی نگارنده غلط بود و نمایندگان نه تنها وقت کمی ندارند وقت زیادی هم دارند!
فرهنگیان نباید به دنبال راه حل هایی باشند که مقطعی بوده و حالت مسکن دارند بلکه به فکر روز خود باشند چون فردایی هم هست. فردایی که جز با مقاومت و پی گیری قانونی خود برای تاسیس" فراکسیون صنفی معلمان " در مجلس شورای اسلامی ، روشن و کار ساز نخواهد بود . فرهنگیان احتیاج به فراکسیون صنفی ای دارند که سیاسی نیست و جناح های سیاسی با او بازی سیاسی ندارند و مشکلات مطرح شده را به دور از مرز بندی های سیاسی قبول کرده و به رفع آن مجاهدت می ورزند .
به نظر نگارنده ، کنش هایی مانند تحصن و یا ترک کلاس و...و برای به کرسی نشاندن خواسته های به حق و قانونی تلاش و تکاپویی بیهوده و بی نتیجه خواهد بود .
نمی توان از طرفی ادعا کرد ما فرهنگیان با انسان سر و کار داریم و تعلیم و تربیت نهادی انسان ساز است اما به مانند تشکل های کارگری عمل کنیم و کارخانه ها را ترک کنیم !
این تناقض را می شود در عمل فرهنگیان دید . با استمرار این اقدامات نخواهیم توانست استحاله مثبتی را شاهد باشیم و با ااین گونه حرکات مطمئناً به نتیجه نخواهیم رسید.
با تشکر از مدیر سایت سخن معلم به خاطر مطرح کردن ایده بسیار خوب شان .
تلاش معنی باریک دارد هرکه استاد است
که این جا صید لاغر بیشتر مطلوب صیاد است
( لازم به ذکر است که ایده تشکیل « فراکسیون صنفی معلمان در مجلس » برای اولین بار در سخن معلم مطرح شد . برای خواندن این جا را کلیک کنید . )
بعد از واگذاری سانتافه، آموزش و پرورش وام سفر به آنتالیا می پردازد !
اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به مناسبت دهه فجر اقدام به برگزاری « تور آنتالیا» ترکیه برای فرهنگیان نموده است!
بعد از بخشنامه صندوق ذخیره فرهنگیان درمورد واگذاری خودرو های خارجی سانتافه ،اسپورتیج، هیوندای و…اخیرا در آموزش وپرورش استان یزد بخشنامه ای صادر گردیده که بازنشستگان فرهنگی می توانند وام سفر به آنتالیا در یافت نمایند .
آنچه در این دو فقره بخشنامه صادره به ذهن متبادر می گردد، سر پوش گذاشتن مسئولین وزارت خانه بر مطالبات و مکاتبات الکترونیکی و مکتوب فرهنگیان ،در جای جای ایران اسلامی می باشد که از کم توجهی و فشار اقتصادی بر جامعه فرهنگیان می نالند و برای رهائی از تنگناهای اقتصادی دست به دامان رئیس جمهور و دیگر افراد با نفوذ کابینه و همچنین مجلس نشینان گردیده اند،ایشان (مسئولین صندوق ذخیره فرهنگیان) با این دست و دل بازی می خواهند ضمن دهن کجی به فرهنگیان ،در جامعه چنین وانمود کنندکه ما در آموزش وپرورش نه تنها مشکل نداریم و همه ی این نامه نگاری ها ،فریاد ها و تحصن چند روز قبل همکاران در تعدادی از شهرها، اصلا وجود نداشته و توهم مطبوعاتی است ،از امکانات داخلی عبور و ماشین های لوکس و گران قیمت در اختیار همکاران قرار داده و از باب رفاه هم به منظور زدودن خستگی کار از تن همکاران فرهنگی بازنشسته ،آنتالیا را برای تور مسافرتی ایشان با مطالعه ضمایم بخشنامه مربوطه، که در ذیل شرایط تور گردش گری زاگرس ، وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان،درج گردیده است در نظر گرفته ایم .
قابل تامل ترین نکته درموارد فوق،انتخاب آنتالیا به عنوان مرکز تور می باشد، به جهت این که آنتالیا از جمله شهرهای توریستی در ترکیه می باشد که دارای مولفه های ضد اسلامی است و به همین جهت شهرت جهانی دارد ؛ حتما قصد و غرضی در کار بوده که نجیب ترین قشر جامعه انگشت نما گردد،بر همین اساس باید پیگیری و برخورد قاطع با صادر کنند گان چنین بخشنامه هائی به عمل آید .
مجله مهر: در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود صندوق ذخیره فرهنگیان به مناسبت دهه فجر اقدام به توزیع ۴هزار و ۵۵۰ دستگاه خودرو لیزینگی داخلی و خارجی و برگزاری تورهای آموزشی و تفریحی نموده، اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به مناسبت دهه فجر اقدام به برگزاری«تور آنتالیا» ترکیه برای فرهنگیان نموده است!
در بخشنامه مورخ 19 / 11 / 1393 اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، نمایندگی صندوق ذخیره فرهنگیان استان از متقاضیان فرهنگی درخواست شده برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برگزاری تور آنتالیا (ترکیه) به کانون بازنشستگان آموزش و پرورش مراجعه نمایند!
در پیوست نامه مذکور نیز تفاهم نامه فی مابین شرکت خدمات مسافرتی زاگرس با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به پیوست برنامه تورهای نوروز ۹۴ خارج از کشور اشاره شده که در آن تسهیلات فرهنگیان و افراد درجه یک خانواده آنها با تسهیلات ۸۰ درصدی ۱۰ ماهه با نرخ ۵ درصد ذکر گردیده است.
آنتالیا نام مرکز استان آنتالیا و از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است که نسبت به سایر شهرهای این کشور از مولفههای ضد اسلامی بسیاری برخوردار است. این شهر از مولفههای سفرهای توریستی خانوادگی برخوردار نیست و اغلب هتلها و مراکز تفریحی آن به علت شهرت این شهر به تفریحات غیرشرعی از سفر به آن اکراه دارند. با احتساب این موارد مشخص نیست به چه علت چنین مقصد بدنامی در بسته تورهای تفریحی صندوق ذخیره فرهنگیان جای گرفته است!
در لیست ضمیمه بخشنامه مذکور نام ۷ هتل پنج ستاره ساحلی با امکاناتی همچون بار سرو مشروبات الکلی رایگان، استخر و پارک آبی مختلط با هزینه یک میلیون و ششصد هزار تومان تا ارقام بالای دو میلیون تومان به ازای هر نفر دیده میشود که با اطلاعات منتشر شده در سایت آژانس مسافرتی زاگرس وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، همخوانی دارد. حال مشخص نیست تصور مدیران صندوق مذکور از قشر فرهنگی آموزش و پرورش کشور چیست که در بسته ویژه دهه فجر، تور نوروزی سفر به آنتالیا را گنجاندهاند! همچنین چه نسبتی میان هزینههای زندگی فرهنگیان و دغدغههای معیشتی آنها با تورهای خارج از کشور غیرزیارتی و غیرضروری قسطی وجود دارد؟!
گفتنی است پیش از این کیهان نسبت به سایر طرحهای ویژه دهه فجر صندوق ذخیره بازنشستگان که به منظور تامین برخی از مولفههای رفاه جامعه فرهنگیان کشور ارائه شده بود، انتقاداتی را مطرح کرده بود که با استقبال فرهنگیان مواجه شد. کوتاه بودن زمان ثبتنام برخی از تسهیلات ارائه شده و شرط تامین ۳۰ درصدی هزینه اولیه ثبت نام خودروهای اغلب گران قیمت خارجی موجود در لیست تا تاریخ ۲۰ بهمن یکی از این انتقادات بود. علاوه بر آن هرگز مشخص نشد هدف از ارائه طرح مذکور، رونق بخشیدن به شرکت لیزینگ مرتبط با صندوق در کسادی بازار خرید و فروش خودرو بوده یا حقیقتا حل بحرانهای معیشتی فرهنگیان مدنظر بوده است.
صندوق ذخیره فرهنگیان با ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه با یک برنامهریزی دقیق و عقلایی میتواند در مسیر رفع تدریجی معضل بزرگ «مسکن فرهنگیان» که بیش از ۷۰ درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص میدهد و به جای حیف و میل سهم فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش، گرهای حقیقی از زندگی آنها باز کند.
با وجود لیست بلند بالای مطالبات عقبمانده فرهنگیان و طرحهای رها شده و بیسرانجامی همچون «مسکن معلمین» ارائه چنین لیستی از خدمات لوکس و غیرضروری در سبد خانوار فرهنگیان کمی به دور از واقعیات ارزیابی میشود و مشخص نیست پشت پرده ارائه خدمات سفر به بدنامترین سواحل منطقه با اقساط ۱۰ ماهه برنامه ضد فرهنگی خاصی است یا مسائل دیگری مطرح است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به نام خدا ؛ بهترین معلم انسان ها
سلام آقای وزیر ؛ خدا قوت
هفته گذشته یه سری رفتم اداره آموزش و پرورش محل خدمتم تا هم یه هوایی عوض کرده باشم و هم دوستان و همکاران قدیمیو که پنجشنبه ها به یمن فراغت از یک هفته تدریس و خدمت در اونجا گرد میان ببینم و از احوالشون باخبر بشم. در اثنای صحبت همکاران بود که یکی از دوستان گفتن کارگزینی ادارمون قراره سنوات خدمت همکارایی رو که تو سال های دور حق التدریس در هفته کمتر از 24 ساعت تدریس داشتند و الان تو احکام قطعیمون قید شده، لحاظ نکرده و از سابقمون کم کنن. همکاران از شنیدن این حرف اونقدر شوکه شده و ناراحت بودند که یه دفعه بحث ما که در مورد کار و تلاش و نوآوری و انتقال تجربیات تدریس بود به یک باره فراموش شد و همه در سکوتی سرد فرو رفتن. تو اون لحظه به دانش آموزام فکر می کردم که تو دوران راهنمایی پیشم تلمذ میکردن و الان یه جوون رعنا شدن و رفتن دانشگاه و هراز گاهی می پرسیدن آقای فلانی کی بازنشسته میشی؟ شایدم دلیل سوالشون موهای رنگ باخته سر و محاسنم و بی رنگ و رو بودنم به خاطر دردهایی که در این مدت کوتاه داشتم بود. ولی من خودم می دانستم که تمام سابقه ی خدمت من با احتساب دوران حق التدریس و کسورات و کم کردن ایام تعطیل و محاسبه خدمت سربازیم رو هم می شد یه چیزی حدود 10 سال...! الان داشتم به این فکر می کردم که با اجرایی شدن این نامه اگه این ده سالم بشه 8 یا 7 سال ؛ دیگه حتی خجالت می کشم سابقمو به دانش آموزام و بستگان و دوستانم بگم.چون باورشون نمیشه با این چهره ی رنگ باخته من 7 یا 8 سال سابقه داشته باشم و اگرم باور کنن تنها عکس العملشون یه جمله ی تلخ و گزندس : چقدر پیر شدی ؟! یا داری شوخی می کنی!
این خبر اونقدر فکر منو مشغول کرده بود که اصلاً حال و حوصله تدریس و حرف زدنم ازم گرفت. تا اینکه خودم یه سر رفتم کارگزینی ادارمون و ازشون در مورد صحت و سقم خبر پرسیدم. اونام تایید کردن و هر چند تاریخ نامه مربوط به یک سال پیش بود ولی گفتن که اجراش می کنیم چون قانونه و اگه اعتراضیم بکنید اون مقدار سنوات دیگتونم ازتون کم می کنن.!
وقتی گفت قانون اینو میگه ، یاد قانون مدیریت خدمات کشوری افتادم که با اجراش قرار بود همسان سازی حقوق بین همه کارمندان محقق بشه ولی اجرا نشد. ولی در این مورد چه دلیلی بر اجراش دارن نمیدونم. راستش از روزی که این خبرو شنیدم نه تنها من که خیلی از همکارام دیگه دل و دماغ درس دادنم ازشون گرفته شده و به قولی بی انگیزه و دلسرد شدن. نمی دونم قراره چه اتفاقاتی برامون بیفته ؟ آینده شغلیمون چی بشه؟ صدامونو به کی برسونیم؟ حرف دلمونو به کی بگیم؟ راستی اگه حرفای دلم موضوع یه انشا بود و اونو تو کلاس درسم واسه دانش آموزام می خوندم؛ آیا باورشون میشد که معلمشون که اونو در خیالات و افکار خودشون موجودی فرازمینی می دونن که حتی احتمال یه سرما خوردگی سادم براش تصور نمیکنن، یه همچین دردی داشته باشه؟!!
" تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل "
رونوشت به همه ی اونایی که دغدغه ی معلمان دغدغه ی اوناست...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تهران - ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش، با بیان اینکه آموزش و پرورش دچار بحران در زمینه مدیریت منابع انسانی است، گفت: مدیریت منابع انسانی شرط لازم هر گونه تغییر و تحول در این وزارتخانه است.
علی پورسلیمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: نگاه نازل و سیاسی افراد بیرون از آموزش و پرورش به ویژه مجلس که به این دستگاه به عنوان یک بنگاه کاریابی نگاه می کنند، راه را بر هرگونه نوآوری و تحول مسدود کرده است.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به چشم انداز پیش بینی شده در سال 1404 نیازمند آموزش و پرورشی به روز، علمی و دارای سبک به عنوان موتور محرکه یک توسعه پایدار هستیم، یادآور شد: نظام آموزشی موجود با ساز و کارهای پیش بینی شده، به طور قطع نمی تواند پیش شرط چنین وضعیتی باشد.
پورسلیمان افزود: به نظر می رسد مهم ترین مشکل پیش روی این وزارتخانه بزرگ و مادر، کمبود بودجه و اعتبارات است.
* ساز و کارهای موجود مدیریت منابع انسانی را پیچیده کرده است
کارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: شاید آسان ترین و کوتاه ترین راه این است که بگوییم بودجه این وزارتخانه باید بیشتر شود؛ اما با ساز و کاری که اکنون در مدیریت منابع انسانی این دستگاه عریض و طویل وجود دارد وضعیت را بسیار پیچیده و تقریبا لاینحل کرده است.
پورسلیمان با بیان اینکه وجود 650 هزار معلم در برابر 350 هزار نیروی ستادی و اجرایی، راه را بر هرگونه تحول بسته است، تصریح کرد: آن گونه که مسوولان این وزارتخانه عنوان می کنند ردیف های استخدامی در دولت قبل پیش خور شده است.
وی ادامه داد: اکنون بیش از 50 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد اما از سوی دیگر با فشار مجلس شورای اسلامی قرار است 40 هزار نیروی پیش دبستانی بار دیگر جذب این وزارت شود.
پورسلیمان افزود: در کنار همه این ها می توان به خیل عظیم معلمانی اشاره کرد که به دلایل مختلف انگیزه خود را برای تدریس از دست داده اند و از نظر علم مدیریت رفتار سازمانی، بهره وری چندانی برای سیستم و پردازش داده ها ندارند.
مدیر سایت سخن معلم تصریح کرد: شاید بهترین تمثیل این باشد که آموزش و پرورش را به آبکشی تشبیه کنیم که هر چقدر فشار و سرعت آب بیشتر شود به همان نسبت نیز خروجی اش بیشتر خواهد شد و در آخر چیزی نصیب نمی شود.
پورسلیمان با اشاره به اینکه برخی از مسوولان وزارت آموزش و پرورش، سبک کردن این سیستم را در بازنشستگی می دانند، گفت: فرمول بازنشستگی زمانی می تواند به ارتقای سیستم آموزشی منجر شود که ورودی های این سیستم را نیروهای کیفی تشکیل دهند در غیر این صورت این فرمول به ضد خود تبدیل شده و خروج نیروهای با تجربه و کیفی فلسفه آموزش را زیر سوال خواهد برد.
* نگاه علمی و آینده نگر به آموزش و پرورش داشته باشیم
وی گفت: نخستین راهکار آن است که دخالت نیروهای بیرونی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش به حداقل برسد و یک نگاه علمی و آینده نگر نسبت به ساز وکار استخدام در آموزش و پرورش حکم فرما شود.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش ادامه داد: در پیش نویس سند تحول بنیادین، تشکیلاتی با ساز و کار 'سازمان نظام معلمی' پیش بینی شده بود که در نسخه نهایی حذف شد.
پورسلیمان اضافه کرد: برگرداندن این تشکیلات در تغییرات آینده سند تحول می تواند روزنه ای برای جلوگیری از اعمال سلیقه ها و نفوذ افراد و جریانات درمورد مساله 'استخدام' در آموزش و پرورش باشد.
* آموزش و پرورش وزن نیروهای اجرایی و ستادی را کاهش دهد
وی توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش باید هرچه زودتر وزن نیروهای اجرایی و ستادی را در بدنه و ستاد وزارت آموزش و پرورش کاهش دهد.
مدیر سایت سخن معلم تاکید کرد: مطابق سند تحول بنیادین اگر قرار است 'مدرسه' به عنوان مرکز ثقل فعالیت آموزشی تعریف و تببین شود، وجود ساختار سنگین و طولانی 'وزارت -اداره کل - مناطق و سرانجام مدرسه' ضرورتی ندارد و پر رنگ کردن نقش 'نظارت' برای بخش ستاد می تواند ساختار آموزش و پرورش را واقعی تر کند.
پورسلیمان با بیان اینکه درمورد نیروهای اجرایی مدرسه می توان با کاهش تعداد برخی از آن ها و ارایه بسته های تشویقی و مالی، انگیزه و کارایی نیروهای باقیمانده را افزایش داد، گفت: پس از اعمال یک مدیریت منابع انسانی به روز و کارآمد و ایجاد یک پایداری و بهره وری در ورود و خروج نیروها، می توان درمورد بودجه آموزش و پرورش پرسش هایی مطرح کرد.
وی اختصاص 9.7 از کل بودجه کشور برای وزارت آموزش و پرورش که بیش از یک سوم کارکنان دولت را تشکیل می دهند، امری غیرقابل قبول خواند و افزود: دولت باید با تجمیع کارکردها و وظایف در قالب 'فرهنگ و آموزش' بودجه نهادهایی را که کار فرهنگی می کنند اما خروجی قابل توجه و یا قابل دفاعی ندارند را به حداقل رسانده و آن را در وزارت آموزش و پرورش توزیع کند.
* بر عوارض و درآمدهای آموزش و پرورش نظارت شود
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اعمال این یکپارچگی می تواند کارکرد آموزش و پرورش را نیز اثربخش تر و کاراتر کند، یادآورشد: راهکار دیگر که باید مد نظر مسوولان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد،نظارت مستمر و جدی بر عوارض و درآمدهایی است که قانون پیش بینی کرده است.
پورسلیمان اظهار کرد: با توجه به بحث تجمیع عوارض که در ساختار مالیات بر ارزش افزوده دیده شده است، تاکنون ساز و کار مشخصی برای تحصیل این مبالغ پیش بینی نشده است و این امر هرچه سریع تر باید عملیاتی شود.
وی تشکیل 'معاونت اقتصادی' در وزارت آموزش و پرورش به منظور تحصیل درآمدهای ویژه علاوه بر بودجه فعلی آموزش و پرورش را دیگر راهکار برای برون رفت از چالش های موجود در این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: اجرای این ساختار می تواند شکلی نظام مند و علمی به روند تحصیل درآمد بدهد و آن را از حالت پراکنده و یا سلیقه ای خارج کند.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: در کنار همه این موارد توجه رسانه ها به عنوان رکن چهارم یک جامعه دموکراتیک به مقوله آموزش و پرورش و مسایل آن می تواند تضمینی برای سلامت و دریافت بازخورد صحیح از گردش کار باشد.
فراهنگ**1883**1027
انتهای پیام /*
گروه اخبار /
موضوع برنامه: آموزش و پرورش و دغدغه های موجود در این حوزه
در این میزگرد رادیویی ، آقایان مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش ؛ علی پورسلیمان ، مدیر سایت سخن معلم ؛ دکتر سید محمد مرد ، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و آقای دکتر محمد رجایی ، طراح مدل مهندسی ذهن به بیان دیدگاه های خود حول مسائل و موضوعات آموزش و پرورش می پردازند .
برای شنیدن این برنامه ، فایل زیر را دانلود نمایید .