صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
شنبه, 28 فروردين 1394 09:59

كالايي سازي‌ آموزش متوقف شود

فریبرز رئیس دانا اعتراض اخير معلمان به وضعيت معيشتي خود امر تازه­اي نيست. آنان در روزهاي پاياني سال گذشته نيز مقابل مجلس اعتراضاتي را مطرح كرده بودند. اما اين­ بار در روز پنجشنبه اعتراضات در چندين شهر كشور گسترش يافت تا اين پيام به مسئولين برسد كه معلمان همچنان منتظر پيگيري مطالبات ­شان هستند. در اين ميان دولت همچنان در حال اجراي سياست‌هاي اقتصادي مربوط به خصوصي سازي آموزش است و بخشي از انتقادات جامعه­ معلمين به اين بخش از سياست‌هاي دولت در جهت كالايي ­سازي آموزش است.
فريبرز رئيس‌دانا اقتصاددان در گفت وگويي با ما اين مسائل را تشريح كرده ­است. 
 
* نظر ­به اينكه در روزهاي پاياني سال گذشته­ معلمان اعتراضاتي به وضعيت معيشتي خود داشتند، از ديد شما چرا اين اعتراض كه رنگ و بوي اقتصادي دارد باز هم تكرار شد؟
معلمان از لايه‌هاي ارزش آفرين اصلي جامعه هستند و مسئوليت خطيري برعهده دارند. از طرف ديگري معلمين از آگاهي اجتماعي و اقتصادي بيشتري نسبت به ساير گروه‌هاي حقوق­ بگير جامعه برخوردار هستند. آنان رودررو با زندگي كودكان و جوانان هستند و احساس مسئوليت­ شان هر روز محقق مي ­شود و سرنوشت فرزندان جامعه در كنار فرزندان خودشان رقم مي ­خورد. همه­ اينها دست به‌دست هم داده­ است و موجب شده تا اين لايه­ اجتماعي نسبت به مسائل جامعه حساس باشد.
روز معلم در ايران سابقه ­اش به مبارزات پيگير معلمان و شهادت دكتر خانعلي در ميدان بهارستان و مبارزات براي افزايش حقوق معلمان باز مي‌گردد. جنبشي كه براي محاكمه­ قاتلين شهيد ادامه يافت و آثار مثبتي داشت. بعدها كه رژيم شاه تمام دستاوردهاي مبارزات را ناديده گرفت و نهاد خانه­ معلم به حاشيه رفت، يكي از رهبران آن مبارزات خود به سمت وزارت فرهنگ وقت منصوب شد و بخشي از حقوق معلمان را احقاق كرد و باقي خواسته‌هاي معلمين با شدت توسط رژيم ستم ­شاهي سركوب شد. در طول جنگ تحميلي نيز معلمان در تمام شهرها (حتي شهرهاي مرزي) به فعاليت خود ادامه مي­ دادند و هر خطري را با دريافت كمترين ميزان حقوق تحمل مي‌كردند. صرف­ نظر از اينكه بخش كوچكي از معلمين مذكور با بخش عمده­ معلمين در مدارس متفاوتند (كه در موسسات و نهادهاي خصوصي و به‌صورت خصوصي روش تست زدن را به دانش ­آموزان - بدون آموزش عميق- ياد مي‌دهند)، معلمين امروز وضعيت خوبي در تهران و شهرستان‌ها ندارند. آنان به ­لحاظ معيشتي مانند ساير اقشار ارزش‌آفرين  جامعه شاهد افت قدرت خريد خود هستند. در اين شرايط معلمين انگيزه و توان كافي براي آموزش هرچه بهتر به دانش ­آموزان را نخواهند داشت. معلمي كه امنيت شغلي و اقتصادي نداشته ­باشد توان تربيت صحيح فرزندان را نخواهد داشت. 
 
* اين وضعيت چرا از لحاظ اقتصادي بر سر معلمان آمده است؟ دولت‌ها مدعي بودند كه امروزه مدارس خصوصي نيز در كنار مدارس دولتي وجود دارند و توان مالي آنان بيشتر است.  
شما بايد بدانيد كه دولت در نظر دارد تا حدود 40درصد مدارس كشور را خصوصي (غيرانتفاعي و غيردولتي) كند و در اين ميان سهم تهران بالاي 60درصد است. يكي از سياست‌هايي كه دولت‌ها پس از دوران سازندگي پيشه­ كردند، همين سياست خصوصي­ سازي آموزش بود. ما مي­ دانيم كه تامين آموزش و بهداشت رايگان براي مردم يكي از اصول غيرقابل اغماض قانون اساسي است. خانواده‌ها در تهران توان اينكه از پس هزينه‌هاي بالاي اين مدارس بربيايند را ندارند. در شرايطي كه امروز در برخي مدارس غير انتفاعي براي كلاس اول ده‌ها ميليون تومان براي هر دانش‌آموز مطالبه مي­ شود، سهم هر معلم و دستمزد او گاهي به يك ميليون تومان نيز نمي­رسد. اين وظيفه­ دولت است كه هم براساس قوانين موضوعه و حقوق بشر، شرايطي را فراهم كند كه مردم مجبور نباشند كه در مدارس نمونه دولتي هم شهريه‌هاي ميليوني بدهند و شرايط طوري نباشد كه براي دبيرستان به مدارس غيردولتي 20ميليون تومان بپردازند! بنده حس مي­كنم يكي از دلايل اعتراضات فعلي همين روند باشد. 
 
 * برخي اتحاديه‌هاي رسمي و قانوني حركت معلمين را تندروانه قلمداد مي‌كنند كه سويه‌هاي فرا صنفي يافته است. آيا اين اتهام صحيح است؟
اين مساله به­ هيچ وجه صحت ندارد. آنان تصور مي‌كنند اين اعتراضات سويه‌هاي سياسي دارد. به­ هيچ وجه چنين نيست. درحالي كه در شرايط فعلي دولت و جريانات هم سو مي­ دانند كه چه توافق اتمي بشود و چه اين توافق صورت نگيرد، اصلي­ ترين خواسته­ مردم بهبود وضعيت آموزش و بهداشت و تامين اجتماعي است.
برخی معلمين حس مي‌كنند كه اگر در اين سري از اعتراضات مسالمت آميز خود موفق نشوند، جامعه آنان را جدي نخواهد گرفت و اگر روزي در اثر توافق منابع درآمدي ارزي ايران نيز آزاد شود، وزارتخانه­ آموزش و پرورش و جيب معلمان، آخرين جايي باشد كه بدين‌ترتيب در جريان افزايش درآمد دولت پر شود!
سوال ما اين است كه آيا در مدارسي كه شهريه‌هاي 40 تا50 ميليون توماني اخذ مي­ شود، چه خدمات و آموزشي داده مي­ شود؟
آيا قرار است اين نابرابري آموزشي به نابرابري گسترده در فرصت­ هاي شغلي ختم شود؟
اگر بنده توان پرداخت شهريه­ 18ميليوني فرزند خود را ندارم، آيا كارگران و زحمتكشان جامعه توان اين را دارند تا فرزندان خود را به مدارسي بفرستند كه از حداقل آموزش و امكانات برخوردار است؟
پس اين همه كودك كار و اين ­همه كودك و نوجوان كه ترك تحصيل مي‌كنند چه پيامي براي مسئولين ايجاد مي‌كند؟
پس اگر وضعيت موجود را مي­ دانيم، به جاست كه به مسائل عمومي كمي دلسوزانه ­تر نگاه كنيم!
روزنامه آرمان
 
منتشرشده در اقتصاد

 گروه اخبار /

مدیر آموزش و پرورش کاشان روز پنج شنبه در جمع کثیری از معلمان و فرهنگیان این شهرستان که برای بیان برخی مطالبات خود از جمله تشکیل انجمن صنفی معلمان کاشان در مقابل ساختمان اداری آموزش و پروش تجمع کرده بودند بابیان این مطلب افزود: توانمند سازی تشکیلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از توجه به صنعت و زیرساخت‌ها اهمیت دارد چرا که آموزش و پروش بستر ساز توسعه است و در قرآن و احادیث نیز به نقش معلم اشارات زیادی شده.

محمود خدمتی با اشاره به نقش و جایگاه ارزنده معلمان و فرهنگیان در طول سال‌های پس از انقلاب آنان را از جمله‌ی قانع‌ترین اقشاری دانست که بدون توجه صرف به مادیات همواره در پی ایفای نقش سازنده خود برای فردای کشور بوده‌اند، وی افزود: بنده نیز که افتخار فرهنگی بودن را با خود همراه دارم در طی ماه‌های اخیر که بیان مطالبات معلمان و فرهنگیان با صدای بیش‌تری به گوش جامعه رسید با بسیاری از خواسته های آنان موافق و هم نظر بودم و تلاش من بر این بود تا در حد توان و جایگاه مسئولیتی خود بتوانم صدای آنان را به گوش مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرماندار کاشان و نماینده مردم در مجلس برسانم.

مدیر آموزش و پرورش کاشان خطاب به شرکت کنندگان در این تجمع خاطر نشان کرد: همه واقفیم که در طول سال‌های پس از انقلاب کشورمان با چه هجمه هایی از سوی دشمنان خارجی از جمله جنگ تحمیلی روبرو بوده و قابل کتمان نیست که با برخی نارسایی‌های مدیریتی نیز در طول سال‌های پس از جنگ دست به گریبان بوده‌ایم که می‌توان بی‌مهری به حوزه آموزش و پرورش را یکی از دستاوردهای نامیمون این نارسایی ها دانست.

خدمتی تصریح کرد: با این‌حال اما نگاه دولت تدبیر و امید به دستگاه آموزش و پرورش نگاه متفاوتی است و سعی و تلاش دارد تا در حد بضاعت خود در راه ارتقای سطح معیشتی معلمان و فرهنگیان تلاش کند که حضور شما در این تجمعات بدون ابراز خواسته‌های زیاده خواهانه در راستای انتقال همان مطالبات است.

در این تجمع همچنین یکی از فرهنگیان در بیان خواسته‌های شرکت کنندگان در اجتماع مقابل ساختمان آموزش و پرورش کاشان تشکیل انجمن صنفی معلمان این شهرستان که بتواند همه امور مرتبط به فرهنگیان کاشان از جمله نیاز های معیشتی آنان را مورد رسیدگی قرار دهد، افزایش حقوق و مزایای معلمان و فرهنگیان دارای مدرک تحصیلی بالا و هم‌راستا با سایر کارمندان دولت و رسیدگی به امور معیشتی و ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه شخصیتی و ارزش و اعتبار معلمان بازنشسته آموزش و پرورش  را از جمله مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات آنان ارزیابی و خواستار توجه جدی مسئولین اجرایی کاشان به این خواسته‌ها شد.

آموزش و پرورش کاشان

کاشان نیوز

 

شنبه, 28 فروردين 1394 08:29

معلمان چه می خواهند ؟

علی پورسلیمان  پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

پورسلیمان، در گفت و گو با جماران به تحلیل مطالبات فرهنگیان در اعتراضات این روزها پرداخت.


علی پورسلیمان، مدیر سایت سخن معلم، در گفت و گو با خبرنگار جماران با یادآوی اینکه هفته معلم 94 در حالی فرا می رسد که آرام آرام به سال دوم استقرار دولت تدبیر و امید می رسیم، یادآور شد: دولت  دکتر روحانی در ابتدای کار، با توجه به شناختی که از جامعه فرهنگیان و معلمان و مطالبات آنان و نیز ذهنیت فرهنگیان نسبت به چهره علمی و مدیریتی دکتر نجفی داشت، ایشان را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. البته با انتظاری که از ترکیب مجلس می رفت خیلی هم دور از انتظار نبود که دکتر نجفی موفق به ورود به هیات دولت  نشود.»

سابقه بالای مدیریتی علی اصغر فانی

وی افزود: «دکتر فانی چهره ای بود که سابقه طولانی در مدیریت های گوناگون و سطوح مختلف آن داشت  و تجارب ایشان،  همراه با پایین بودن دوز سیاسی، وزنه ای بود که دولت روحانی را به معرفی ایشان به مجلس ترغیب نمود.فانی در ابتدای کار و به ویژه در زمان سرپرستی وعده های فراوانی داد.نگاهی به برخی اقدامات و نیز برنامه ها می تواند ما را  در تحلیل وضعیت موجود و نیز برون رفت احتمالی  از آن یاری دهد.»

تشکیل معاونت اقتصادی

پورسلیمان با بیان این که وعده مهم فانی در ابتدای وزارت، تشکیل معاونت اقتصادی بود، افزود:«به گفته فانی این طرح با مخالفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  روبه رو شده است. استدلال سازمان مدیریت این است که این امر با کوچک سازی ساختار اداری و یا دولتی هماهنگی ندارد.تشکیل این معاونت می توانست در مدیریت منابع اقتصادی و حتی خلق منابع جدید جهت تحصیل  درآمد نقش مهمی داشته باشد، همچنین نظمی به تحصیل و فرآیند مصرف منابع مالی به آموزش و پرورش بدهد .هر چند به نظر می رسد فانی تلاش و یا سماجت ویژه ای جهت این امر نداشته و حتی نامه ای در این مورد به سازمان مدیریت ننوشته است.»

افزایش ضریب فوق العاده شغل

به گزارش جماران پورسلیمان افزود: «از دیگر مسائل مهم و پر چالش در این زمینه می توان به بحث افزایش ضریب فوق العاده شغل مطابق ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره نمود. تا پیش از اعتراض جمعی از فرهنگیان به دیوان عدالت اداری در مورد ضرایب اعمال شده، این ضریب برای اکثر فرهنگیان 800 محاسبه می گردید اما در احکام جدید، این ضرایب به  1300 ارتقاء یافت.»

وی افزود:«در واقع، فوق العاده شغل معلمان با یک افزایش تقریبا 60 درصدی مواجه گردید و این  امری قابل توجه بود، هر چند فرهنگیان و معلمان اعتقاد دارند که ضرایب مربوطه  هنوز مطابق قانون اعمال نمی گردند.»

مسئله رتبه بندی معلمان

مدیر سایت سخن معلم، بحث رتبه بندی معلمان را از دیگر مسائل مورد توجه و پرچالش برشمرد و گفت:«مطابق سند تحول بنیادین، این بند باید برای معلمان اجراء شود. مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ابتدا سعی می کردند که آن را نسخه ای تمام عیار برای حل مشکلات معیشتی معلمان معرفی کنند اما مرور زمان و نیز مبهم بودن برخی نکات موجب شده است که این وضعیت کم رنگ شود. اصولا رتبه بندی جهت تعیین صلاحیت های حرفه ای و نیز طبقه بندی آنان بر اساس شایستگی های شغلی است و گره زدن این طرح با حکایت تاریخی معیشت و اقتصاد معلمان امری شتاب زده و حتی غیر علمی بود.»

وی در بیان ایرادات این طرح ابراز کرد: «مهم ترین ایرادی که به این طرح وارد است این است که هنوز به درستی مشخص نیست که اجرای رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش بر عهده کدام بخش و یا مدیریت است؛ ضمن آن که شاخص های نمره گذاری و یا رتبه بندی هنوز شفاف نشده و منابع مالی پشتیبان این نظام طبقه بندی مشخص نیست.»

پورسلیمان ادامه داد:«بر اساس تجارب سایر کشورها و نیز اصول علمی پذیرفته شده در علم مدیریت آموزشی، این امر باید توسط " سازمان نظام معلمی " صورت گیرد. نهادی که در نسخه نهایی سند تحول بنیادین توسط وزرای وقت آموزش و پرورش حذف شد. مهم ترین موضوع، فرآیند اجرا و نظارت است که متاسفانه در این بخش کاستی ها و کمبودهای فراوانی وجود دارد و به نظر می رسد که فقدان چنین نهادی در آموزش و پرورش موفقیت این طرح را با پرسش  مواجه خواهد نمود.»

عدم اجرای ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان

پورسلیمان در گفت و گو با خبرنگار چماران با اشاره به این  که برخی از مواد  و بندها در قانون مدیریت خدمات کشوری  مانند ماده 68 برای معلمان اصولا اجراء نمی شود و بخش مهمی از اعتراضات معلمان به این مساله بر می گردد، گفت:«مطابق این ماده " به دستگاه‌های اجرایی  اجازه داده می‌شود نسبت به پرداخت فوق‌العاده ویژه به میزان حداکثر تا 35 درصد(35%) حقوق و فوق‌‌العاده‌های مستمر با رعایت سقف بیست و پنج درصد(25%) از مشاغل با تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و محل وجوه حاصل از صرفه جویی دستگاه متبوع اقدام نماید." متاسفانه این ماده در آموزش و پرورش انجام نمی شود و فرهنگیان و معلمان کشور عدم اجرای آن را تبعیض می دانند.»

پرداخت هایی که در آموزش و پرورش وجود ندارد!

وی افزود: «در حال حاضر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارمند در دولت در حال فعالیت هستند و بیش از یک میلیون معلم در وزارت آموزش و پرورش به خدمت اشتغال دارند. پرداخت هایی همچون عیدی، پاداش، فوق العاده، حق العمل، رفاهی، کارانه، اضافه کار و بسیاری موارد دیگر که از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. مشخص نیست چرا وقتی در دولت ملاک پرداختی ها عملکرد ، کیفیت ارائه خدمات و رضایت ارباب رجوع ملاک عمل نیست؛ چرا وقتی به جای همه  فقط رضایت رئیس ملاک عمل است، این همه پرداخت متفرقه وجود دارد ؟ پرداخت هایی که گاها تا چند برابر حقوق اصلی و ثابت کارمند هم می رسند.»

میزان ساعات کار مفید در ایران

پورسلیمان با اشاره به گزارش  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، تصریح کرد:« این مرکز در گزارشی از درصد پایین ساعات کار مفید در کشور خبر داده است. بر اساس این گزارش ساعات کار مفید کارمندان بخش دولتی از شاغلین بخش خصوصی به مراتب کمتر است. کار مفید در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است. این در حالی است که ساعات سالانه کار مفید در کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و چین به ترتیب ۲۴۲۰، ۱۹۰۰ و ۱۴۲۰ ساعت است.»

وی افزود: «مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود تصریح می‌کند که در خوشبینانه ‌ترین حالت، ساعات کار مفید در هر روز تا دو ساعت است، که بر این اساس در طول هفته به ۱۱ ساعت نمی‌رسد. گرچه آمارهای دیگری از ۶ تا ۷ ساعت کار مفید در هفته حکایت دارد. بر اساس قانون ساعات کار هفتگی در ایران ۴۴ تا ۴۹ ساعت است.با این تفاسیر، فلسفه این همه پرداخت های متفاوت که در میان کارمندان دولت وجود دارد بیش از پیش مورد پرسش جدی قرار می گیرد و دولت تدبیر و امید باید برای این وضعیت چاره ای بیندیشد.»

مسئله بیمه طلایی

مدیر سایت سخن معلم، مشکل بیمه طلایی معلمان را از دیگر مسائل چالش برانگیز در میان فرهنگیان و معلمان دانست و گفت:«قرار بر این شده است که در سال جدید ، بیمه طلایی در چهار بسته به فرهنگیان عرضه شود .بهترین این بسته ها که از نوع اول آن است و شامل خدمات دندان پزشکی و عینک می شود با یک افزایش 270 درصدی روبه رو شده است و این وضعیت با توجه به میزان دریافتی معلمان و سایر مشکلات با اعتراض فرهنگیان و معلمان روبه رو شده است.»

برخی مدیران به برنامه های دولت تدبیر و امید اعتقادی ندارند

وی اضافه کرد: «در کنار این مشکلات بزرگ و کوچک،  که در زمینه معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش خودنمایی می کند، برخی از مشکلات نیز همچنان و با وجود تغییر دولت از منظر بسیاری از معلمان بر جای خویش مانده اند. از جمله این مسائل حضور برخی از مدیران برجای مانده از دولت سابق است که اعتقادی به برنامه های دولت تدبیر و امید نداشته و همراهی احتمالی آن ها هم صوری و یا ظاهری است.»

وی افزود:«به عنوان مثال مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در دو نشست رسانه ای که در سال قبل برگزار نمود، قول تغییر برخی از مدیران را داد اما تاکنون و گذشت تقریبا یک سال از آن سخنان و دوسال از سپری شدن عمر دولت هنوز کار خاصی انجام نشده است. حتی ایشان در حرکتی غیرقابل انتظار، مشاور خود را از میان اعضای فعال ستاد رییس جمهور پیشین برگزیده است که عملکرد گذشته اش نشان می دهد چندان اعتقادی به برنامه های این دولت ندارد.»

شمشیر استیضاح نمایندگان،وسیله ای برای نفوذ در آموزش و پرورش

پورسلیمان برکناری مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر تحت فشار برخی از نمایندگان مجلس  را از دیگر موارد قابل توجه دانست و گفت: «تاکنون حداقل سه بار زمزمه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در رسانه ها شنیده شده است و برخی از نمایندگان از این ابزار جهت پیش بردن مقاصد خویش با عنوان احقاق حقوق و مطالبات معلمان استفاده می کنند. بسیاری از فرهنگیان و معلمان بر این باروند که فانی در هیات دولت تحرک و چابکی لازم را ندارد. موقع طرح بودجه و مسائل آن در حاشیه بوده و در برابر نمایندگان مجلس از خود پایداری و جسارت لازم را نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: « وچود چنین فضایی در آموزش و پرورش و موقعیت فانی در افکار عمومی فرهنگیان، موجب شده است فردی چون حمید رضا حاجی بابایی، که بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی آموزش و پرورش حاصل مدیریت او و تیمش است، موضعی طلبکارانه گرفته و حتی فانی را به مناظره فرا بخواند.حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت احمدی نژاد، تاکنون به منتقدان خویش پاسخ گو نبوده و به عنوان مثال با وجود مشکلات عدیده پیش آمده ناشی از اجرای شتاب زده و نمایشی  "تغییر ساختار" هنوز از آن دفاع می کند.»

استخدام های غیر کارشناسی در دولت دهم

پورسلیمان اضافه کرد: «در موضوع استخدام های بی رویه، که به قول فانی تمام کوپن استخدام معلم‌های آموزش و پرورش توسط وزیر قبلی استفاده شده و بنا بر اعلام مسئولان 250 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارند، حاجی بابایی هنوز پاسخ مشخصی به این سیاست های غلط و بی ضابطه خویش نداده است.»

مشکلات پیش آمده برای فعالان صنفی دردولت نهم و دهم

پورسلیمان  با اشاره به این که از دیگر موارد طرح شده توسط معلمان، رسیدگی به وضعیت معلمانی است  که در دولت های نهم و دهم دچار احکام اداری و قضایی شدند، گفت: «حرکت مثبت فانی در این زمینه، نوشتن نامه به رئیس قوه قضائیه بود که با استقبال فعالان تشکل های معلمان روبه رو گردید؛ هر چند پاسخی در این زمینه داده نشد. اما در حوزه آموزش و پرورش تحول خاصی در پرونده های اداری فعالان معلمان که در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش محکوم شده بودند، روی نداده است.»

مشاورانی که از فانی دفاع  نمی کنند!

وی گفت:« از حدود بیست مشاوری که فانی را احاطه کرده اند به نظر می رسد فقط دکتر اکرمی است که از ایشان  در برابر فشارها و انتقادات غیر کارشناسی و سهم خواهانه برخی نمایندگان مجلس دفاع می کند.»

بی تفاوتی فانی به برنامه احسان علیخانی!

پورسلیمان در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار جماران با بیان این که در پایان سال 93 و نیز آغاز سال 94 دو حرکت مهم یکی در آموزش و پرورش و دیگری در مقیاس کلان جامعه رخ داد، گفت: «اولین اتفاق، برخی سخنان سخیف و نیز توهین آمیز احسان علیخانی در برنامه بهار نارنج شبکه سوم سیما، در واپسین روزهای سال 93 بود. با این که انتشار این فیلم اعتراض بسیاری از فرهنگیان و معلمان در سراسر کشور را برانگیخت اما هیچ گونه واکنشی از سوی وزیر آموزش و پرورش و یا روابط عمومی این وزارتخانه مشاهده نگردید. این در حالی است که  وزیر بهداشت در مورد سریال " در حاشیه " مهران مدیری در همان روزهای آخر سال نامه ای به صدا و سیما نوشت و نگرانی های خود را به این سازمان و مسئولان آن انتقال داد.»

وی افزود: «مورد دیگر، مربوط به خبر انتشار موفقیت مذاکرات هسته ای ایران بود. با وجود خوشحالی ملت ایران از این  واقعه، در پرتال وزارت آموزش و پرورش، این خبر هیچ گونه انعکاسی نداشت و تنها عکس العمل فانی سکوت در برابر این موفقیت بود. این در حالی است که در پرتال این وزارتخانه و با شدت گرفتن اعتراضات فرهنگیان نسبت به وضعیت موجود، از ایشان به عنوان « عضو کابینه تدبیر و امید » یاد می شود.»

دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به خواسته های معلمان

مدیر سایت سخن معلم ادامه داد: «پس از  نامه نگاری های فراوان فرهنگیان و گروه های معلمی با ریاست جمهور، که از اوائل مهر ماه سال قبل شروع شده بود و همچنین بالا گرفتن  اعتراض معلمان نسبت به وضعیت وجود که از اواخر بهمن ماه سال قبل آغاز گردید، دکتر روحانی روز بیست و چهارم فروردین ماه سال جاری دستور تشکیل کار گروهی متشکل از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را صادر نمود.اگر چه مشابه چنین کاری در زمان دولت اصلاحات نیز صورت پذیرفت اما انجام چنین کاری نشان از توجه رئیس جمهور به افکار عمومی دارد.»

 وی اضافه کرد: «برخی از فرهنگیان و معلمان اعتقاد دارند  که باید با تدبیر و بردباری و نیز ارتباط و تعامل با این کمیته به جای نفی موجودیت و یا کارکرد آن، به پی گیری مجدانه مطالبات خویش بپردازند. برخی از معلمان نیز با بدبینی به این گونه اقدامات می نگرند و بر این باورند که این قبیل کارها، سیاستی برای گذر از بحران است.»

پورسلیمان از عدم گفت و گو و مذاکره با مسئولان توسط برخی فرهنگیان و معلمانی که در روزهای پایانی سال 93 که به عنوان اعتراض در محل ادارات آموزش و پرورش و حتی استان داری ها تجمع کرده بودند، انتقاد کرد.

فضای بسته و امنیتی در دولت نهم و دهم مانع پیگیری مطالبات معلمان شده بود

پورسلیمان با اشاره به وضعیت امنیتی و بسته دولت نهم  دهم که مانع پیگیری مطالبات معلمان شده بود، گفت: «پس از تجمعات معلمان در اسفند ماه سال 85 که در مقابل مجلس شورای اسلامی و به خاطر باز پس گیری قانون مدیریت خدمات کشوری توسط دولت احمدی نژاد صورت پذیرفت و البته دولت نهایتا در مقابل خواسته معلمان تمکین نمود، موج دستگیری ها و بازداشت های فعالان تشکل های معلمان در سراسر کشور آغاز  گردید. برای بسیاری از این فعالان در دادگاه های انقلاب و نیز هیات های تخلفات اداری پرونده هایی تشکیل شد .پس از آن، جامعه فرهنگیان کشور وارد یک سکوت تقریبا 8 ساله شد.»

وی افزود:«در این مدت و با وجود فضای بسته و امنیتی هیچ گونه تحرک و یا فعالیتی حتی در حد نوشتن یک نامه از سوی فرهنگیان مشاهده نشد. با روی کار آمدت دولت تدبیر و امید و باز شدن فضا برای فعالیت های صنفی و مدنی ، میل به پی گیری مطالبات در میان جامعه فرهنگیان و معلمان شکل گرفته است.»

تشکل های معلمان و پی گیری مطالبات

وی در پایان سخنان خود با خبرنگار جماران تصریح کرد: « با شرایط پیش آمده و تجاربی که فعالان تشکل ها و نیز جامعه معلمان حداقل در دهه اخیر آموخته اند، باید دید که تا چه اندازه از آن تجارب درس خواهند گرفت و آیا مجالی برای تفکر در مورد چرخه " سکوت تا اعتراض " و جلوگیری از بازتولید شرایط قبل فراهم خواهد بود؟

آیا فرهنگیان و معلمان با وجود جمعیت میلیونی و فراگیر خویش راه کارهایی قانون مند و کم هزینه همچون تشکیل « فراکسیون صنفی معلمان در مجلس " و نیز استفاده از پتانسیل " رسانه " جهت مدیریت افکار عمومی و همراه نمودن جامعه با مطالبات خود را مورد تامل قرار خواهند داد ؟»

انتهای پیام /*

 

منتشرشده در گفت و شنود

وزارت آموزش و پرورش گروه اخبار /

معاونت آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام کرد: از تعطیلی زودهنگام مدارس خودداری شود.



در بخشنامه ای که از سوی محمد دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شده است، پایان زمان آموزش در سال تحصیلی 94ـ93 اعلام شده است.

براساس این گزارش، به استناد مصوبه جلسه 834 شورای عالی آموزش و پرورش درباره زمان آموزش در دوره ابتدایی و ابلاغیه آن، برنامه آموزشی مدارس به میزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصیلی پیش بینی شده است.

بنابراین ضروری است شورای برنامه ریزی استان ضمن رعایت مقررات و با توجه دقیق به ماده 93 آیین نامه اجرایی مدارس، ترتیبی اتخاذ کنید تا از فرصت مناسب ایام خرداد برای تحقق مصوبه فوق استفاده شده و از تعطیلی زود هنگام مدارس خودداری شود.

فارس

 

شنبه, 28 فروردين 1394 05:05

بی‌اعتمادی، میراث دولت قبل

تحصن معلمان  گروه اخبار /

با وجود اینکه هفته پیش کارگروه رسیدگی به خواسته‌های معلمان به دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شد اما پنجشنبه هفته گذشته معلم‌های سراسر کشور مقابل آموزش و پرورش استان خود تجمع سکوت برگزار کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شدند. براساس شنیده‌ها ظاهرا این اولین تجمعی بوده که در این سطح در کشور برگزار شده و معلم‌های زیادی در این تجمع اعتراض‌آمیز شرکت کردند.
این تجمع پنجمین اعتراض سراسری معلم‌های کشور است که از 31 دی‌ماه 93 تاکنون ادامه داشته است.
اگرچه آموزش و پرورش تمامی تلاش خود را برای آرام کردن فضای پرالتهاب بین معلم‌ها انجام داده است و طرح‌های مختلفی ازجمله رتبه‌بندی معلمان، برگزاری آزمون استخدامی و... به اجرا گذاشته است، اما معلم‌ها دست از اعترض برنداشته‌اند.
این درحالی است که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش در مورد طرح رتبه‌بندی معلم‌ها گفته است: «رتبه‌بندی حق معلمان است، معلمی که بیشتر تلاش می‌کند رتبه بالاتری می‌گیرد و رتبه بالاتر حقوق بالاتر را می‌طلبد، لذا این مساله درواقع اجرای عدالت اداری بین معلمان است.»

 وعده‌های بی‌پاسخ
تاکنون به معلم‌ها قول‌های زیادی داده‌اند که بسیاری از آنها تحقق پیدا نکرده است؛ محمد‌تقی سبزواری، یکی از معلم‌هایی که در تجمع شیراز حضور داشته است، با بیان این مطلب به فرهیختگان می‌گوید: «معلم‌ها دیگر اعتمادشان را از دست داده‌اند، زیرا هیچ‌یک از وعده‌هایی که در دولت قبل به معلم‌ها داده بودند جامه عمل نپوشید و با اطمینان می‌توان گفت تنها در دولت اصلاحات مسئولان آموزش و پرورش به داد معلم‌ها رسیدند و در دولت آقای احمدی‌نژاد تمام اعتماد معلم‌ها به بدنه دولت از بین رفته و متاسفانه این بی‌اعتمادی در معلم‌ها باقی مانده است.»
او می‌افزاید: «اگرچه کارگروهی برای رسیدگی به مشکلات معلم‌ها تشکیل شده، اما به دلیل اینکه معلم‌ها امید خود را از دست داده‌اند و تاکنون در این پنج تجمعی که انجام داده‌اند هیچ قولی عملی نشده است در یک حرکتی که از قبل تعیین‌شده بود 27 فروردین تجمع سکوت را انجام داده‌اند که هیچ‌یک از مسئولان آموزش و پرورش شیراز در جمع تجمع‌کنندگان حاضر نشدند.»
سبزواری تاکید می‌کند: «ما معلم‌ها اگرچه مشکلات فراوانی داریم و شاید تجمع و تحصنی انجام دهیم، اما هیچ‌یک از این مشکلات عشق ما را به تدریس کم نمی‌کند و همه با تمام وجودمان سر کلاس‌های درس می‌رویم و با انرژی به دانش‌آموزان‌مان درس عشق و برابری می‌دهیم.»
همتی یکی دیگر از معلم‌های تجمع‌کننده در خرم‌آباد به فرهیختگان می‌گوید: «معلم‌ها مطالبات فراوانی دارند که یکی از آنها آزادی همکارانی است که به دلیل رسیدن به مقاصد صنفی زندانی شده‌اند و امیدوارم که به این خواسته معلم‌ها توجه شود.»

اگرچه دولت فراتر از وزارت آموزش‌و پرورش تلاش می‌کند که این آشفتگی بین معلم‌ها را از بین ببرد، اما هنوز هم موج نارضایتی بین معلم‌ها جاری است. هرچند که برخی معلمان و بسیاری از فعالان این حوزه مخالف طرح رتبه‌بندی معلمان هستند و این را باعث از بین رفتن فضای دوستانه در مدارس و ایجاد رقابتی کاذب و فراسایشی بین معلمان می‌دانند، اما وزارت آموزش و پرورش بر اجرای این طرح که میراث دولت گذشته است، تاکید دارد.

حالا دیروز وزارت آموزش و پرورش از معلم‌های سراسر کشور خواسته که نظرات‌شان را درباره نحوه اجرای این طرح برای این وزارتخانه بفرستند.

روزنامه فرهیختگان

 

نوبخت گروه اخبار /

اجراي لايحه رتبه‌بندي معلمان به اعتباري ۱۳۵۰ ميليارد توماني احتياج دارد و وزير آموزش و پرورش مي‌گويد كه اين لايحه داراي ضمانت اجرايي است و دولت بوجه آن را تامين مي‌كند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان يكي از بزرگ‌ترين وزارتخانه‌هاي كشور مسووليت آموزش ۱۳ ميليون دانش‌آموز را بر عهده دارد و بيش از يك ميليون كارمند در اين نهاد بزرگ مشغول به فعاليت هستند. يكي از مشكلات هميشگي اين وزارتخانه در همه دولت‌ها كمبود بودجه است، با اين وجود اين روزها يكي از مهم‌ترين خبر‌هاي وزارت آموزش و پرورش لايحه رتبه‌بندي معلمان است كه به بودجه زيادي نيازمند است.

به گفته نوبخت، سخنگوي دولت طرح رتبه‌بندي معلمان با اعتبار ويژه ۱۳۵۰ ميليارد تومان از اول مهرماه امسال اجرايي خواهد شد، همچنين براي همين طرح در سال ۹۵ سه هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه اين ارقام مازاد بر آن سقف بودجه جاري و عمراني وزارت آموزش و پرورش است.

در اين باره علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: «بودجه لايحه رتبه‌بندي در مصوبه دولت آمده و تاييد شده است. ان‌شاءالله دولت بودجه لايحه رتبه‌بندي را تامين مي‌كند و اجراي اين لايحه ضمانت اجرايي دارد.»

مشمولاني كه براساس ضوابط مصوب در يكي از رتبه‌ها قرار مي‌گيرند، به ترتيب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزايش امتياز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴برخوردار مي‌شوند.

به گفته وزير آموزش و پرورش بر اساس احكام جديد مطابق رتبه‌بندي، حقوق دريافتي معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزايش خواهد يافت و ۱۴ درصد افزايش حقوق كاركنان در سال ۹۴ نيز به آن اضافه مي‌شود.

مهر

 

گروه اخبار /

سازمان معلمان ایران ضمن تشکر از آقای روحانی به جهت تشکیل کارگروه برای بررسی و پی گیری خواسته های معلمان از ایشان درخواست نمود تا نمایندگان تشکل های معلمی نیز در این کمیته حضور داشته باشند .


سازمان معلمان ایران نماینده تشکل ها ی معلمی را به کار گروه دولت دعوت کنید
پس از اعتراضات و فریادهای توام با سکوت معلمان در هفته های آخر سال93 و استمرار این سکوت پر از فریاد از نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی خبر تشکیل کمیته ویژه رییس جمهور برای بررسی خواسته های معلمان اقدام قابل ستایشی است که متاسفانه به دلیل تجربه ناکارآمدی چنین کمیته ها و کارگروه ها چندان مورد توجه معلمان و تشکل ها قرار نگرفت ؛ اقدامی که با مثلث جهانگیری،نوبخت و فانی  در صورت جدیت می تواند راهکاری برای پاسخگویی به معلمان بیابد مشروط به اینکه نگاه واقع بینانه ای به این خواسته ها وجود داشته باشد و صادقانه با معلمان تعامل نمایند چیزی که ما از این دولت انتظار داریم.
تحقق این مهم بدون عضویت نمایندگان تشکل ها به عنوان واسط دولت و معلمان ممکن نخواهد شد ؛ بنابراین سازمان معلمان ایران ضمن استقبال از این اقدام ریاست جمهوری ،درخواست می نماید این کارگروه آمادگی خود را برای پذیرش نمایندگان تشکل ها اعلام نماید تا نخستین « گام اعتماد ساز » برداشته شود.
امید است با تدبیر دولت تدبیر و امید بر سرمایه مدنی جامعه افزوده شود و تحرکات به حق معلمان در مسیر منافع ملی با پاسخگویی منصفانه به مطالبات صنفی قرار گیرد .

 

طنز مدیران  گروه اخبار /

مارادونا و حاشیه هایش را تقریبا همه می شناسند. مدیران حاشیه‌ساز یا حاشیه‌دار مارادونایی در ایران کم نبوده و نیستند و تا روزی که ملاک عملکرد، ظواهر و شنیده‌ها و شایعات است مدیران مارادونایی نه‌تنها گلی نخواهند زد بلکه اندک اعتبار به دست آمده گذشته را نیز پنبه کرده بر باد خواهند داد.
مارادونا در هر صنفی وجود دارد. خواه معلم باشد، خواه وکیل، خواه پزشک، اصلا فرقی نمی‌کند مهم این است که در اندیشه و گفتار و کردار مارادونایی باشی.
در مدیریت هم ما تا دلت بخواهد مارادونا داریم البته شما بخوانید مارادوناتر چون بسیاری از مدیران ما هم اهل تخم دوزرده گذاشتن هستند و هم بعد از آن چنان سروصدا به پا می‌کنند که گویی چه کار بسیار شاقی انجام داده‌اند.
یکی از حاشیه‌های مدیران مارادونایی حاشیه‌های مراسم آنهاست.
دوستی تعریف می‌کرد چند روز پیش در مراسم ختم یکی از بستگان دور یکی از مدیران میانی یک سازمان نیمه معروف چنان تاج گل و دسته‌های گل موج می‌زد که تصور می‌کردی در بازار گل وسط شهر هلند در حال قدم زدن هستی.
و چنان انبوه پلاکارد و پارچه‌ نوشته که به همت صنف چاپ دیجیتال تصاویر آن زنده روان را به زیبایی روی پلاستیک چاپ کرده بودند زیاد بود که می‌شد با آن پارچه نوشته‌ها یک راه پیمایی چند کیلومتری بدرقه ترتیب داد و خدا می‌داند چه هزینه‌های دیگری نیز شده بود که اگر آنها را زیر هم می‌نوشتند به راستی هزینه زندگی چند خانواده نیازمند را تا یک سال تامین می‌کرد.
دوستی به شوخی می‌گفت اگر پول تاج گل‌ها را در زمان زنده بودن آن مرحوم خرج خودش کرده بودند اصلا نمی‌مرد، این را بگذارید در کنار آگهی‌های تسلیت دوستان و شرکت‌های همکار که آن هم داستان طنز دیگری است.

بله ، این داستان و قصه مدیریت مارادونایی است...

دنیای اقتصاد

 

صدا و سیما گروه اخبار /

برنامه مناظره این هفته شبکه یک سیما که به نظام رتبه بندی معلمان اختصاص داشت روی آنتن نرفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صدا و سیما قرار بود در شصت و هشتمین برنامه مناظره که نخستین برنامه در سال 94 است به این موضوع پرداخته شود اما به دلایل نامعلومی این برنامه پخش نشد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با عوامل و دست اندکاران این برنامه درخصوص کسب اطلاع از دلایل پخش نشدن این برنامه بی نتیجه ماند.

تاکنون 67 برنامه مناظره از شبکه یک روی آنتن رفت. پخش این برنامه از سال 93 آغاز شده است.

برنامه مناظره به تهیه کنندگی علیرضا اسکندری محصول گروه اقتصاد شبکه یک سیما است که ساعت 16.30 روز جمعه هر هفته با به چالش کشیدن مسائل اقتصادی، اجتماعی، ... جامعه روی آنتن می رود.

 

جمعه, 27 فروردين 1394 15:21

پرسشی از صدا و سیما

مزبان حبیبی اگر همزمان توي ٢٠٠ شهر از شهرهاي آمريکا ، معلمين تجمع مي کردند ؛ به نظر شما صدا و سيماي ايران چگونه خبر رو مخابره مي کرد؟
امروز بيش از دويست شهر ايران شاهد تجمع اعتراضي فرهنگيان بود.
متاسفانه صدا و سیما برای تجمع 50 نفر راننده ی تاکسی در یکی از شهرهای ایتالیا، خبرنگار ویژه اعزام می کند .
گوساله ای با سه پا متولد می شود و این گوساله در اولویت بندی سیاست گزاران صدا و سیما از تجمع ده اسفند فرهنگیان کشور، از اولویت بالاتری برخوردار است و در چند بخش خبری به گوساله ی سه پا پرداخته شد اما به تجمع فرهنگیان خیر!
در تجمع امروز در مقابل اداره کل آموزش و پرورش فارس، موتورسواری به جمع نزدیک شد و پرسید که دلیل تجمع شما چیست برایش توضیح دادم و حکم کارگزینی خود را به وی نشان دادم، اما او حرف جالبی زد " من خبرنگار هستم، اما اجازه ندارم این خبر را مخابره کنم و اگه بدونن که من اومدم اینجا ... "
آیا نباید به این سیستم گریست؟
چرا تجمع معلمان در سوئد و یا آتش زدن چند ماشین در این کشور در برهه ای از زمان این همه اهمیت دارد اما تجمع معلمان کشور خودمان در سکوت خبری رسانه ها انجام می شود؟
اخبار امروز بیست و هفتم فروردین 94 را برایتان مرور می کنم تا بدانید چه ظلمی در حق معلمان کشور در حال اعمال است:
هزاران کارگر در آمریکا در اعتراض به حقوق پائین راهپیمایی کردند (البته تصاویر فقط 100 تا 150 نفر رو نشون داد)
تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی در منهتن آمریکا!!
پلیس هیوستن آمریکا، با تعقیب یک نفر او را به قتل رساند!
صد تن سکه در یک کشتی ایتالیایی که در سال 1942 غرق شده بود، کشف شد .
مسابقات تکواندو نونهالان!
اسامی بازیکنان تیم ملی والیبال اعلام شد!
رقابت های فرتبال لیگ برتر ساعاتی دیگر آغاز می شود!
موج جدید و یزرگ ریزگردها در استان های غربی و مرکزی کشور
اعتراض به بي عدالتي آموزشي
وضعيت معيشتي فرهنگيان
عدم اجراي نظام هماهنگ پرداخت در کشور
پرداخت هاي خارج از ضوابط در ساير ارگان ها
اختلاف شديد حقوقي بين کارکنان دولت در شرايط برابر
عدم دسترسی برخی دانش آموزان به شرایط مناسب آموزشی
تاخیر در بازپرداخت بدهی های دولت به فرهنگیان
به کارگیری نیروهای ضعیف در وزارتخانه و ادارات کل و ادارات
عدم توجه به نظرات فرهنگیان در طرح ها و یرنامه های آموزشی
عدم دسترسی دانش آموزان به محیط آموزشی مناسب
اجرای نظام هماهنگ پرداخت بدون قائل شدن استثنا
و ...


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور