صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از استخدام فله ای و غیرقانونی معلمان ماده 28 به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

اردیبهشت امسال در آزمون استخدامی شرکت کردند و با گذراندن یک دوره تقریبا دو هفته ای سر کلاس رفتند .

اخبار و گزارش ها حاکی هستند که حدود بیست هزار نفر به این شیوه جذب آموزش و پرورش شده و اکثرا هم سهمیه تهران هستند .

این ها معلمانی هستند که به « ماده 28 » ی معروف هستند اما قرار بوده که مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای آنان دوره یک ساله مهارت آموزی برگزار شده و سرانجام با قبولی در « آزمون اصلح » وارد آموزش و پرورش شوند اما این دوره در زمان وزارت یوسف نوری و ریاست جدید دانشگاه فرهنگیان تنها به « دو هفته » تقلیل یافته است .

گزارش صدای معلم از استخدام فله ای و غیرقانونی معلمان ماده 28 به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تصریح می کند :

 «  تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی كه امكان توسعه آن ازطریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌ آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر كشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یك ساله مهارت آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع می‌باشد . » همه آن چه وزیر آموزش و پرورش و به ویژه رئیس تازه وارد دانشگاه فرهنگیان در مورد « تربیت معلم تمام ساحتی » بر اساس « سند تحول بنیادین » می کنند چیزی جز ادعا و شعاری بی پشتوانه و دور از واقعیات نیست و آن چیزی که برای این مقامات ارزش و جایگاهی ندارد همانا تربیت « معلم حرفه ای » و حفظ « کیفیت آموزش » است .

« قاسم زاده » مدیر دبیرستان های تهران به « صدای معلم » می گوید :

« یکی از این معلمان ماده 28 که اداره آموزش و پرورش برای من فرستاده اصولا ناشنوا است و قرار است که در سال آخر رشته علوم انسانی تدریس کند .

بسیاری از این معلمان جدید الورود مدیریت کلاسداری ندارند و به فنون معلمی آشنا نیستند .

گزارش صدای معلم از استخدام فله ای و غیرقانونی معلمان ماده 28 به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

یکی از مدیران دانشگاه فرهنگیان در این زمینه به « صدای معلم » چنین می گوید :

« متاسفانه در این مورد کسی مسئولیت قبول نمی کند و توپ را به زمین یکدیگر حواله می کنند .

دانشگاه فرهنگیان توجیه اش این است که تحت فشار وزارت آموزش و پرورش این کار را انجام داده است و از سوی دیگر اولویت این دانشگاه برای تربیت 25 هزار نیرویی است که قبلا در این دانشگاه پذیرفته شده اند .

 وزارت آموزش و پرورش هم عنوان می کند که دانشگاه فرهنگیان فاقد توان و امکانات لازم و کافی در این مورد بوده و نمی تواند به وظیفه خویش عمل کند .

با وجود چراغ سبز وزارت آموزش و پرورش برای جذب این گونه معلمان اما این وزارتخانه حاضر نیست آنان را در رتبه بندی معلمان شرکت دهد چرا که می گوید این معلمان گواهی آزمون اصلح ندارند !

نکته ی تاسف آور آن که برخی جریانات در زمان سرپرستی « محمود مهرمحمدی » بر دانشگاه فرهنگیان دائما ایشان را متهم می کردند که با پر رنگ کردن ماده 28 قصد تضعیف دانشگاه فرهنگیان و مقابله با منویات و فرامین رهبری را دارد اما این افراد و جریان های سیاسی در حال حاضر در برابر ورود و جذب فله ای و بی حساب و کتاب معلمان مطابق همان ماده 28 سکوت کرده اند و حرفی نمی زنند .

گزارش صدای معلم از استخدام فله ای و غیرقانونی معلمان ماده 28 به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش برای آن که در افکار عمومی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی متهم به بی کفایتی و ناکارآمدی در مدیریت بحران کمبود معلم نشود دست به چنین اقدامات غیرعلمی و  غیر کارشناسی زده و همه آن چه وزیر آموزش و پرورش و به ویژه رئیس تازه وارد دانشگاه فرهنگیان در مورد « تربیت معلم تمام ساحتی » بر اساس « سند تحول بنیادین » می کنند چیزی جز ادعا و شعاری بی پشتوانه و دور از واقعیات نیست و آن چیزی که برای این مقامات ارزش و جایگاهی ندارد همانا تربیت « معلم حرفه ای » و حفظ « کیفیت آموزش » است .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از استخدام فله ای و غیرقانونی معلمان ماده 28 به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

طرح «پرسش مهر» از سال تحصیلی ۱۳۷۶-۱۳۷۷ یعنی همزمان با ریاست جمهوری دوره محمد خاتمی آغاز شد و تاکنون استمرار داشته است .

از انش‌آموزان و فرهنگیان در قالب یادداشت، مقاله، مصاحبه و ... هم درخواست می شود تا به این پرسش پاسخ دهند .

در سال تحصیلی جدید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور این سنت خوب و به جا را اجرا کرد .

رئیسی از دانش‌آموزان خواست پاسخ دهند که شاخص‌های مدرسه خوب از نظر آن‌ها چیست؟

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

رئیسی با اشاره به اینکه در میان پاسخ دانش‌آموزان به سؤال مهر پارسال نوشته‌های بسیار وزین و پرمحتوایی وجود داشت، از همه دانش‌آموزان خواست امسال هم باانگیزه و علاقه به این سؤال پاسخ دهند چرا که جایگاه مدرسه خوب در تربیت انسان تراز برای اداره خود، خانواده و جامعه بسیار مهم است .

رئیس‌جمهور امسال سؤالی نیز برای معلمان طرح کرد و از معلمان خواست به این سؤال پاسخ دهند که برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود؟

اما زمانی که سطح پرسش ها در این مدت مورد بررسی و مداقه قرار می گیرند این « پرسش » به جد مطرح می شود که آیا این فرصت به سمت « کیفی شدن » و « پرمحتوا شدن » حرکت کرده و یا آن که دچار سطحی نگری و ابتذال گردیده است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

به این پرسش ها که توسط آقای خاتمی مطرح شد دقت نمایید : زمانی که سطح پرسش ها در این مدت مورد بررسی و مداقه قرار می گیرند این « پرسش » به جد مطرح می شود که آیا این فرصت به سمت « کیفی شدن » و « پرمحتوا شدن » حرکت کرده و یا آن که دچار سطحی نگری و ابتذال گردیده است ؟

« سوالاتی که خاتمی از دانش‌آموزان پرسید:

 1- اهمیت قانون مندی و احترام به قانون چیست؟ راه‌کارهای استقرار امنیت و راه‌ حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و تحقیق و پرسش‌گری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

2- دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟ با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

3- - راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟ انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟ برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

4- در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توانیم با پرهیز از تنش‌های جهانی و دست یابی به پیشرفت‌ همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟  موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه‌ جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

5- نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟ مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟ از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس هایی می آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می خواست و به کجا رسید؟ اصلاحات در 150 سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟ »

پرسش « صدای معلم » از رئیس دولت سیزدهم آن است که این دو پرسش خطاب به دانش آموزان و معلمان ایرانی بر اساس کدامین نیازهای آنان و شرایط روز جامعه و جهان انتخاب شده اند ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

پرسشی که خطاب به دانش آموزان مطرح شده بسیار کلی بوده ، اساسا ویژگی های یک پرسش را شامل نیست .

مساله ای که حداقل برای « معلمان ایرانی » متصور است « نارضایتی فراگیر » آنان از شرایط موجود است و این که حقوق قانونی و شهروندی آنان مطابق قانون اساسی و سایر قوانین مانند قانون مدیریت خدمات کشوری نادیده گرفته شده و آنان پس از گذشت بیش از چهار دهه هنوز به « تبعیض سازمان یافته و نهادینه شده » در سیستم معترض بوده و مساله اصلی این که « صدای » آنان شنیده نمی شود .

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

توصیه « صدای معلم » به رئیس جمهور آن است که پیش از وارد شدن در چنین مباحثی مطالعه خود را در  این حوزه دقت و عمق بخشیده و به تراز شعور عمومی این حوزه احترام قائل شوند .

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از پرسش مهر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان و معلمان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

آن چه در زیر می آید ؛ بخش دوم از گزارش سمینار « آشنایی با مدل های جهانی کاربرد بازی در برنامه درسی دوره پیش دبستان و اول ابتدایی » همراه با ارائه رابطه بازی و برنامه درسی (تراویک اسمیت)، مدل بازی و برنامه درسی (جانسون)، مدل برنامه درسی و بازی و عناصر برنامه درسی مبتنی بر بازی ویژه مدیران و مربیان پیش دبستانی و دبستان است که در کانون فرهنگی همدانیان برگزار گردید .

در ادامه این سمینار تحت عنوان مربی گری شناسایی و پرورش هوش های چندگانه در کودکان مبتنی بر بازی با حمایت مؤسسه الفبای مهر و تدریس صابر عبدالملکی در دبستان عفاف ناحیه یک اصفهان تشکیل شد.

« صدای معلم » گفت و گویی را با « صابر عبدالملکی » مدرس دانشگاه و ارائه دهنده این سمینار انجام داد .

در حاشیه ی این سمینار ، گفت و گویی با دانش آموز اصفهانی خانم آترینا اِستِکی داشتیم .

این گفت و گو را می خوانید .

منتشرشده در دانش آموز

بررسی پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی در صدای معلم

چند بار این تهدیدها را از زبان پدر و مادر ها شنیده‌اید؟

- تو فقط یه بار دیگه وسایلات رو پخش‌و‌پلا کن، ببین چطوری همه‌رو از پنجره پرت می‌کنم بیرون.

- اگه یه بار دیگه لباس‌هاتو کثیف کنی، خودت و لباس‌هات رو باهم می‌اندازم توی لباس‌شویی.

-اگه حرفم‌رو گوش ندی، دیگه دوستت ندارم.

- اگر یه بار دیگه جیغ بزنی، می‌گم آقا دزده بیاد ببرتت.

- صبر کن بریم خونه، گوشِت رو می‌بُرم. پوستت رو هم می‌کَنم.

- صبر کن بابا بیاد خونه بهش بگم چقدر کار بد انجام دادی امروز.

- دیگه مامانت نمی‌شم. می‌رم مامان بچه‌ی همسایه می‌شم.

و هزاران نمونه‌ی دیگر از این حرف‌های مفتِ پرتِ پوچِ مسخره‌ی بی‌ارزش.

  « تهدید کردن » ؛ شیوه‌ی رایجی شده است در تربیت کودکان که نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد و کارکردش فقط آنی و لحظه‌ای است، بلکه تبعات فراوانی را به دنبال می‌آ‌ورد.

بررسی پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی در صدای معلم

بررسی کنیم:

1- کودک می‌ترسد و خودش را بی‌پناه می‌بیند.

در این دنیای بزرگ ناشناخته‌ی ترسناک، کودک کسی را به جز والدین قبول ندارد. شما به عنوان پدر و مادر، نزدیک ترین فرد به او و پناهش هستید. وقتی شما کودک را تهدید می‌کنید، او تکیه‌گاهش را از دست داده و احساس تنهایی می‌کند.

 

2-  تشویش و اضطراب در ذهن کودک جا خوش می‌کند.

تصور این که قرار است گوشش بریده شود، یا عروسکش از پنجره به بیرون پرتاب گردد یا پدر در صورت پی بردن به اشتباه او چه واکنشی نشان خواهد داد، استرس غیر قابل تحملی را به کودک وارد می‌کند و ثمره‌ی این دلهره و اضطراب، می‌شود بی‌خوابی، بدخوابی، لکنت زبان، کمبود اعتماد به نفس و... در بزرگسالی.

3- لجبازی می‌کند.

وقتی می‌گویید: 《تو فقط یک بار دیگر فلان کار را انجام بده...》، کودک درصدد این بر می‌آید به خودش و شما اثبات کند که بزرگ شده و می‌تواند دوباره و چندباره آن کار را انجام دهد.

بررسی پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی در صدای معلم

4- کودک پس از مدتی، دیگر حرف شما را جدی نمی‌گیرد.

چند بار که تهدید کرده و به آن عمل نکنید، کودک متوجه می‌شود که این حرف‌ها دروغی بیش نیست و به هیچ عنوان روی حرفتان حساب نمی‌کند. دفعه‌ی دهم اگر باز تکرار کردی : « قاشق داغ رو می‌چسبونم به دستت ... » او دیگر می‌داند که شما هرگز این کار را نمی‌کنید و در دلش به شما می‌خندد و کار خودش را انجام می‌دهد.

5- در بزرگسالی تبدیل به فردی تهدید کننده می‌شود.

این جمله‌ها را هر روز از زبان خیلی‌ها می‌شنویم:

- شانس بیاره نبینمش وگرنه سرش‌رو می‌برم می‌ذارم روی سینه‌اش، دیه‌اش رو هم می‌دم.

- من درِ اون کارخونه رو گل می‌گیرم اگر حقوقم‌رو دیر بده.

- اگه بدهی‌ات رو دادی، دادی، وگرنه، هرچی دیدی از چشم خودت دیدی.
و...

6-  به او می‌آموزید که خشونت راه بهتری است تا مهربانی.

وقتی در مواجهه با اولین ناآرامیِ کودک، پرخاش‌گرانه او را تهدید می‌کنید، این پیام را منتقل خواهید کرد که زبان مهر و محبت و آرامش، قدرتی ندارد و برای حل مشکل و رسیدن به خواسته‌های‌مان، بهترین راه، خشونت است و تهدید و بالا بردن صدا.

حواستان به رفتار با کودکان باشد‌.

کانال ریشه


بررسی پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی در صدای معلم

منتشرشده در آموزش نوین

گروه رسانه/

آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است .

منتشرشده در پژوهش

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نخستین نشست رسانه ای « علی لطیفی » رئیس سازمان و پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با موضوع « ارائه سیاست ها و مأموریت ها، دستاوردهاي سازمان » دوشنبه 21 شهریور در سالن شهید سلیمی جهرمی این سازمان برگزار گردید .

« صدای معلم » بنا بر دعوت روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان در این نشست حضور پیدا کرد .

با وجود آن که مدیر صدای معلم حداقل نیم ساعت پیش از آغاز نشست در محل حضور پیدا کرد و در لیست خبرنگاران به عنوان نخستین فرد اعلام حضور کرده و برای « پرسش » ثبت نام کرده بود اما هنگام طرح پرسش نام صدای معلم قرائت نشد .

این امر موجب اعتراض « علی پورسلیمان ، مدیر صدای معلم » به این نحوه برخورد مجری نشست گردید تا سرانجام به عنوان نفر سوم پرسش های خود را مطرح کند .

هنگامی که نوبت صدای معلم برای طرح پرسش رسید ؛ برخی افراد حاضر که به نظر می رسید از خبرنگاران باشند شروع به صحبت کردن و همهمه کردند و این طور برداشت می شد که آنان می خواهند به صورت غیرمستقیم بیان کنند که پرسش های صدای معلم برای آنان اهمیتی ندارد . این وضعیت بیش از یک دقیقه ادامه داشت اما « صدیقه حسن زاده » مجری جلسه تذکری در این مورد نداد .

 همچنین در پایان ؛ مجری نشست با وجود آن که از مدیر صدای معلم بابت پرسش های خوب تشکر کرد اما برای رفتار غیرحرفه ای و غیراخلاقی اش عذرخواهی نکرد .

پرسش هایی که توسط مدیر صدای معلم خطاب به رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح شدند به شرح زیر هستند :

« 1- با توجه اینکه اخیرا وزیر آموزش و پرورش ضرورت  تغییر محتوای ۲۰۰  کتاب درسی را مطرح کرده و اکنون گمانه زنی هایی در فضای مجازی جاری است .

برخی گمان می کنند هدف افزایش بار محتوای ایدئولوژیک و تبلیغات مذهبی است .

برخی گمان می کنند هدف اصلی حذف مطالب زاید و کاستن از حجم کتابهاست .

لطفا توضیح بدهید که تغییر محتوای کتابها چه ضرورتی دارد و تغییرات شامل چه مواردی خواهد شد؟

 2- سازمان پژوهش متولی پایش برنامه های درسی و پژوهش در باره مسایل عمده تعلیم و تربیت است ولی در اغلب موارد منابع دیگری در باره مسایل آموزش و پرورش اظهار نظر می کنند .

برای مثال، وزیر آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده که آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان دو برابر شده است ولی مرجع این این خبر در خارج از آموزش و پرورش بوده و خود وزارتخانه یا سازمان درباره کم و کیف این آسیب ها،  اطلاعات قابل اعتمادی ندارد و هیچ گزارشی منتشر نکرده است.

چرا چنین است؟

3- در نشست «بررسی زیرساخت‌های فکری نفی استقلال فرهنگی» که در 16 مرداد 1396 در اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برگزار گردید فرمودید:

نکته سوم هم این است که اقناع فکری که باید راجع به چارچوب سند تحول در میان مردم اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاد و تا مسئول، فهم درستی از مسأله پیدا نکند، نمی‌توان انتظار داشت که در این زمینه قدم بردارد؛ در بدنه کارشناسی آموزش و پرورش هم فهم درستی از سند تحول بنیادین ندارند و گمان می‌کنند که سند تحول هم به دنبال آرمان توسعه محور است.... »

پرسش از رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آن است که چگونه و با استناد به کدام پژوهش گفته اند که مشکل سند تحول بنیادین در حوزه « اقناع » بوده است و از کجا متوجه شده اند که بدنه کارشناسی آموزش و پرورش فهم درستی از این سند ندارند ؟

4- در حال حاضر سازمان پژوهش به طور مشخص چه کار مهمی را در دستور خود قرار داده است؟

این پرسش و پاسخ را می خوانید .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور