صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

افزایش حقوق بازنشستگان و درصد مستمری بگیران

دکترسیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جلسه مشترک نمایندگان کارفرمایان، کارگران، تعاونگران و سمن های فعال در حوزه رفاه و تامین اجتماعی زنجان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید گام‌های بلندی برای ارتقاء سطح زندگی و معیشت بازنشستگان برداشته شده است، گفت: میزان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی طی دولت تدبیر و امید ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.با وجود تمامی اقدامات انجام شده هنوز ۵۰ درصد مستمری بگیران حداقل بگیر هستند.
وی اظهار کرد: امسال ماهانه سه هزار میلیارد تومان مستمری از سوی این سازمان پرداخت می‌شود.

وی بر لزوم تداوم روند رو به بهبود و ارتقاء خدمات سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و بازنشستگان تأکید کرد و گفت: با وجود تمامی اقدامات انجام شده هنوز ۵۰ درصد مستمری بگیران حداقل بگیر هستند.

دکترنوربخش به برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید در زمینه درمان به عنوان راهبردهای اصلی دولت اشاره و اضافه کرد: میزان پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به چهار تا شش درصد در بخش دولتی رسیده است.

وی یادآورشد: امسال به صورت ماهانه سه هزار میلیارد تومان در قالب مستمری و هزار میلیارد تومان در بخش درمان از سوی این سازمان پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: به رغم مشکلات موجود با اتخاذ تدابیر لازم شرایط به نسبت متعادلی ایجاد شده که این امر به واسطه درک عمیق کارفرمایان به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان منابع سازمان محقق شده است.قانون مداری، برنامه محوری، پاکدستی و پاسخ گویی به عنوان راهبردهای اصلی این سازمان هستند و تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی بر اساس این راهبردها اجرایی می‌شوند.
دکتر نوربخش مطالبات قطعی سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان را هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی ضمن حمایت از تولید و اشتغال در کشور، برای تأمین هزینه خدمات خود به بیمه شدگان و بازنشستگان دریافت این مطالبات را نیز پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: از شش هزار شغل شناخته و ثبت شده در کشور ۱۸ درصد شامل یک هزار و ۲۰۰ شغل سخت و زیان آور هستند که لازم است در رابطه با این مشاغل، قوانین مربوطه با دقت بیشتری اجرایی شوند تا در آینده شاهد حذف و کاهش ویژگی‌های سختی و زیان‌آوری مشاغل باشیم و نیروی کار با امنیت و آسایش بیشتری بتوانند در تمامی مشاغل به فعالیت بپردازند.

سایت تامین


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در بازنشستگان

 کیفیت بخشی در آموزش و پرورش و عوارض استفاده از کوله پشتی نامناسب در مدارس

خانواده های گرامی حتما بخوانید :


با شروع ماه مهر و تعلیم علم و دانش مردان کوچک با کوله باری از کتاب های درسی و خوراکی های خانگی برای دانش افزایی هر روز روانه مدرسه می شوند اما تعداد کتاب های درسی و کمک آموزشی و حجم آن ها و برنامه ریزی های فشرده درسی مدارس از سوی دیگر موجب شده که بار علم بر دوش کودکان این مرز و بوم سنگینی کند.
کشیدن این بارسنگین از مسیر خانه تا مدرسه، موجب ناهنجاری و دردهای کتف، ستون فقرات و کمر در دانش آموزان می شود که از جمله پیامدهای منفی این دردهای جسمانی، تاثیر بر قدرت ذهنی و یادگیری دانش آموزان در طول ساعت و خستگی روحی و جسمی درامر آموزش در مدرسه شود .
بسیاری از معلمان بر این عقیده اند اگر حجم کتاب ها کم شود و بر کیفیت آن ها افزوده شود کار بسیار مفیدی است ولی ظاهر امر با وجود کم نشدن حجم کتاب ها، دفترهای متعدد نیز به درون کیف ها نفوذ کرده است، برخی معلمان برای یک کتاب گاه حتی بیش از یک دفتر نیز تعریف کرده اند که با تعدد دفترها به طبع کوله آنها سنگین تر می شود .
بعضی از بچه ها که از بنیه و سلامت جسمانی برخوردار نیستند به دلیل حمل کیف حجیم و سنگین دچار گرفتگی های پی در پی عضلانی می شوند و هر روز پس از آمدن از مدرسه باید چاره ای برای کمر درد آن ها اندیشید.
بعضی از بچه ها بعد از بهبود بیماری رغبتی به رفتن مدرسه نشان نمی دهند و بهانه های مختلف می آورند ، گهگاه مادرها کیف بچه ها را تا درب کلاس می آورند و اظهار می کنند کیفش سنگین بود و کاردستی و کارهای عملی هم به آن اضافه شده است .

بعضی خانواده ها ، حمل کیف های سنگین را یک امر عادی در مسیر کسب علم می دانند . اولیا ء دانش آموزان باید آگاه و توجیه شوند که سلامت جسمانی دانش آموز در راس همه امور قرار دارد . مدیر و معلمان گرامی می توانند دراین زمینه تذکرات لازم را به بچه ها یادآوری کنند و حتی در کلاس های آموزش خانواده عواقب کوله سنگین رابرای پدر و مادرها توضیح دهند .
وجود کتاب های زیاد در کوله هایی که جنس آن ها بی کیفیت و دوام کافی ندارد زود پاره و فرسوده شده و بعضی خانواده به دلیل ناتوانی مالی، قادر به خرید مجددآن و برخی به علت مسافت زیاد خانه تا مدرسه از گرفتن سرویس برای کودکان خود معذورند ؛ آن ها باید این مسیر تا مدرسه را پیاده طی کنند و همین امر سبب خمیدگی ، کمر درد آن ها در بسیاری از روزها می شود .
از آغاز سال تحصیلی مسوولان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به دنبال چاره ای برای کم کردن محتویات کیف دانش آموزان باشند و این امر بیشتر در مدارس ابتدایی و بچه ها در سنین پایین تر اتفاق می افتد.
به گفته کارشناسان ، سنگینی کیف و مسائلی از این قبیل در دانش آموزان دوره ابتدایی موجب دل سردی و انزجار آنها از تحصیل می شود . فضای تعلیم و تربیت باید برای دانش آموز نشاط آور و کلاس درس جذابیت داشته باشد .
در مدارس باید از روش های جدید تدریس و بهره گیری از شیوه های هوشمند و الکترونیکی در امر آموزش و تدریس استفاده شود چون ما نسبت به امکانات مدارس کشورهای پیشرفته دنیا خیلی عقب مانده ایم شیوه جدید آموزش در دو سال اخیر حجم مطالب انتقالی به دانش آموزان را افزایش داده و همین امر موجب اشغال کیف های آنها با کتاب و دفترهای متعدد شده است.
اگر در سطح وزارتخانه بودجه مناسبی برای هوشمند کردن مدارس و اجرای طرح حذف فیزیکی کیف و کتاب الکترونیک به صورت صد در صدی اختصاص می یافت، مشکل سنگینی کیف دانش آموزان نیز رفع می شد.

ما باید شیوه های تدریس جدید و خاص آموزشی را در مدارس گسترش دهیم و از روش های سنتی گذشته دست برداریم.


اگر وزن کیف مدرسه از ۱۰ درصد وزن بدن بیشتر باشد، تأثیر محدود کننده ای بر گنجایش ریه ها دارد چون بعضی از بچه ها ژنتیکی چاق و از کودکی دچار عارضه قلبی هستند و حمل کوله سنگین برای آن ها طاقت فرسا و زیان آور است ، همچنین این بررسی تأثیر زیان بخش حالت قوز را در عملکرد ریه ها و نیاز به مراقبت از سلامت جسمی را توصیه و اضافه می کند . این وضعیت موجب ناهنجاری های ساختار قامتی دانش آموزان مانند شانه نامتقارن ، کمر گود ،پشت گرد ، زانوی ضربدری و گاهی باعث مشکلات ریوی و غیره می شود .
سنگین بودن کیف دانش آموزان تاثیرات بسیار بدی بر استخوان بندی و اسکلت استخوانی آن ها می گذارد و انحرافاتی را در ستون فقرات به وجود می آورد .


دلایلی که منشاء آنها در برنامه ریزی کلان و در سطح وزارتخانه است ؛ برای بعضی دروس مانند فارسی ابتدایی دو کتاب « بخوانیم و بنویسیم » در نظر گرفته است . این اشکالی است که به گروه تدوین برنامه ی درسی می توان گرفت که در راستای اهداف آموزش دست به گردآوری محتوای برنامه درسی می زنند.


دلایلی که منشاء آن ها در برنامه ریزی خرد و در سطح مدرسه است ؛ به عنوان مثال در سطح مدرسه یک عامل آن معلم مدرسه است و عامل دیگر دست اندرکاران مدرسه اعم از مدیر و معاونان هستند که تنظیم برنامه ی هفتگی کلاس ها را به عهده دارند .
دلایلی که منشاء آن ها خانواده و دانش آموز است نیز یکی دیگر از این موارد است.
خانواده ها هنگام تهیه ی لوازم مدرسه بدون توجه به مسایل پزشکی و وزن وسایل عملی و به خریدن کیف های بزرگ و سنگین ، جامدادی فلزی و دفترهای بزرگ و فانتزی و خط کش های فلزی و گهگاه قمقمه و ظرف غذا فلزی آب و بطری های آب معدنی و غیره ....و کوله بار آنها را سنگین ّو تحمل آن را سخت ترمی کند.
کوله پشتی بهترین نوع کیف برای دانش آموزان است چون وزن بار بین دو قسمت بدن تقسیم می شود ، بعضی از دانش آموزان روش استفاده صحیح از کوله را رعایت نمی کنند.
کوله هایی که بند کمر نیز دارند باز هم بهتر است زیرا باعث می شود به کمر فشار کمتری وارد شود و ستون فقرات آن ها صدمه کمتری می بیند.
طرز استفاده از کوله پشتی هم خیلی مهم است، کوله پشتی را نباید روی یک شانه انداخت و باید از هر دو بند آن استفاده کرد، ، بار داخل کوله پشتی نباید بیشتر از 10 یا 15 درصد وزن بدن دانش آموز باشد که متاسفانه کسی به این موضوع توجه کافی ندارد.
سلامت کودکان امری ضروری و بسیار مهم است و خانواده ها باید نسبت به فرزند خود احساس مسئولیت کنند چون عقل سالم در بدن سالم است . بیاییم نسبت به آموزش وسلامتی فرزندان مان بی تفاوت نباشیم البته این امر شامل همه خانواده ها نمی شود.
سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیری به سزایی دارد. اگر دانش آموز بیمار باشد نمی تواند با قدرت و حضور ذهن در کلاس حضور یابد و درس را فرا گیرد و نتیجه آن افت تحصیلی و نمره بد در کارنامه دانش آموز به تدریج نمایان می شود .
کیف سنگین در بلند مدت موجب عوارض مختلف جسمانی و پیرو آن عوارض روحی در دانش آموزان می شود، ذهن بیمار قادر به فراگیری و هضم مطالب نیست ؛  دانش آموزان باید بتوانند از معضلات جسمانی و روحی رهایی یابند و به آسودگی دروس مختلف را فراگیرند.
آموزش و پرورش، می تواند در مدارس و در کلاس درس با تهیه کمدهای بزرگی که دارای کشوها یا فایل های کوچک تری هستند برای بچه ها در نظر بگیرد البته همه این ها مستلزم برنامه ریزی و پیش بینی بودجه لازم است .

مدیران مدارس باید برای هریک از معلمین کمدی مجزا با امکانات ویژه با وسایل مورد نیازشان اختصاص دهند تا هم معلم و دانش آموز مجبور نباشند وسایل غیر ضرور را با خود حمل و جا به جا کنند و حتی دانش آموز می تواند فقط کتاب های مورد نیاز خود را به خانه ببرد و بقیه در کشو یا کمد مربوط به خودش باقی بماند .


همچنین آموزش و پرورش به جای این که دو کتاب مجزا برای یک موضوع درسی طراحی کند، بهتر است یک کتاب را به دو قسمت تقسیم کرده و محتوا را در آن بگنجاند،همچنین محتوای کتاب های درسی باید به گونه ای طراحی شوند که موضوعات کمتری را با عمق بیشتر و کیفیت آموزشی بهتری پوشش دهد تا آن مطالب به صفحات کمتری نیاز داشته باشد.


معلم، باید دقت لازم را در برنامه ریزی سالانه داشته باشد که دانش آموز در روزهای هفته از آوردن کتاب های زیاد خودداری کند اما هنوز هم در بعضی مدارس از تخته سیاه با گچ های نامرغوب و ارزان استفاده می شود که ذرات گچ برای سلامتی معلمین و دانش آموزان زیان آور و هنگام محو کردن نوشته ها روی تخته سیاه لباس ها ی آنان آغشته به گچ می شود ، چرا از تخته وایت برد و ماژیک مخصوص آن استفاده نشود.
دادن تحقیق و تکالیف به دانش آموز باید در حد توان و متنوع و کوتاه و هدف دار و جذاب باشد و دانش آموز بدون استفاده از کتاب های کمک درسی متوجه مفاهیم درسی بشود، آموزش های متنوع می تواند توجه و علاقه دانش آموز را برانگیزد و لازم نیست همه آموزش ها به صورت کتبی و یادداشت برداری باشد .

اصل کار درک و فهم مطالب درسی است.
خانواده ها، باید نسبت به شادابی وسلامتی کودکان خود حساس باشند . کیفی را انتخاب کنند که ضمن دوام ، رنگ و اندازه آن باسن و وضعیت جسمانی کود ک تناسب داشته باشد . والدین باید نظارت داشته باشند تا دانش آموز کتاب ها ، وسایل ضروری و اغذیه متناسب با نیازش و کتاب های درسی مخصوص همان روز را با خود حمل کنند . از آوردن کتاب های اضافه خودداری کند.

 کیفیت بخشی در آموزش و پرورش و عوارض استفاده از کوله پشتی نامناسب در مدارس گهگاه مشاهده شده که کوله دانش آموزان آن قدر سنگین است که آنها توانایی حمل آن را ندارند ، لذا لازم است برای این قشر معلمین و دانش آموزان که سرمایه های ارزشمند انسانی جامعه هستند برنامه ریزی در سطح وسیع و کلان اتخاذ شود تا در زمینه آموزش نگرانی نداشته باشند چون کلید سعادت و شقاوت کشور به دست همین معلمین و دانش آموزان است  .

خداوند به همه مردم کشورم مخصوصا به فرهنگیان فرهیخته سلامتی و شادابی و توفیقات روز افزون عطا نماید.

ان شاءالله


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

عدم پرداخت افزایش حقوق فرهنگیان رتبه بندی شده در فیش حقوقی مهرماه  گروه اخبار /

مدیرکل دفتر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افزایش حقوق فرهنگیان رتبه بندی شده ماه اول به حساب صندوق بازنشستگی واریز شده است گفت: افزایش حقوق از آبان ماه به حساب خود فرهنگیان واریز می شود.

محمد فاضل درباره عدم پرداخت افزایش حقوق فرهنگیان رتبه بندی شده در فیش حقوقی مهرماه بیان کرد: هر افزایش حقوقی که در کارمندان دولت صورت گیرد ماه اول به حساب صندوق بازنشستگی به نام خود فرهنگیان واریز می شود.

وی افزود:احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه اجرا شده است و افزایش حقوق آنان از آبان ماه به حساب خود فرهنگیان واریز می شود.

مشاور وزیر ومدیرکل دفتر وزارتی  وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هر افزایش حقوقی که در حکم  آمده باشد ماه اول به صندوق بازنشستگی واریز می شود و در ایام پایان سال نیز هم این گونه است و جای نگرانی فرهنگیان نیست.

پیش از این برخی از فرهنگیان اعلام کرده بودند که افزایش حقوق بر اساس رتبه بندی فرهنگیان در  فیش حقوقی مهر ماه آنان اعمال نشده است.

هیئت دولت در روز چهارشنبه ۲۷ اسفند سال ۹۳ با رتبه بندی معلمان موافقت کرد که بر اساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقه بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی  رتبه بندی حرفه ای می شوند.

مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه ها قرار می گیرند، به ترتیب ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال  جاری را دارند.

احکام رتبه بندی فرهنگیان از مهرماه صادر شده است و  به گفته  نوبخت سخنگوی دولت اعتبار  ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

مهر


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

سه شنبه, 05 آبان 1394 10:19

" معلمی " از زاویه ای دیگر !

نگاه به معلمی از زاوه و منظری دیگر  در جایی داستان های کوتاه و آموزنده را مطالعه می کردم و داستانی خواندم که باعث شد به فکر بروم و به زیبایی های شغلم فکر کنم و از کمبودها چشم بپوشم و به خود و شغلم و به داشته هایی که به واسطه شغلم به دست آورده ام افتخار کنم .
 
 و اما داستان :
روزی یک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش را به ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند.
آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند. در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش پرسید: نظرت در مورد مسافرت مان چه بود؟
پسر پاسخ داد:
عالی بود پدر! پدر پرسید آیا به زندگی آنها توجه کردی ؟ پسر پاسخ داد: بله پدر ! و پدر پرسید: چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟
پسر کمی اندیشید و بعد به آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهار تا. ما در حیاط مان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد.
ما در حیاط مان فانوس های تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند.
 
حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنها بی انتهاست !
 
با شنیدن حرف های پسر، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر بچه اضافه کرد : متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم.
 
آری !
اگر ما هم مانند آن پسر بچه به شغل مان نگاه کنیم می بینیم آنچه ما از این شغل دستمزد و مزایا می گیریم هیچ شغلی قابل مقایسه با ما نیست و نمی تواند چنین مزایایی را نه در این دنیای مادی و نه در آخرت به دست آورد  .
به عنوان نمونه ، اگر یک بازنشسته فرهنگی ماه عسل زحمات سی ساله خود را بررسی کند می بیند بیش از هزاران مغز را پرورش داده که این هزاران مغز نیز از آموزه هایشان شاید هزاران مغز دیگر را پرورش داده باشند و یا بدهند و به صورت یک زنجیره تصاعدی این راه ادامه داشته باشد و همیشه سازه های ما در حال رشد و نوآوری هستند که به نوعی ما در آن سهیم هستیم و از افتخارات و از نتایج آن بهره می بریم  .
بارها دیده ایم که چگونه بسیاری از نخبگان و یا مقام آوران و یا مسئولین رده بالای  حکومتی به عیادت معلمین خود رفته اند و یا از معلمین خود در افتخارات خود یاد کرده اند اما مشاغل دیگر ماه عسل شان یا پوسیده اند ویا مستهلک شده اند و یا خدمات شان فراموش می شوند و یا ما در شغل مان لبخندهای واقعی و بی ریا  و از صمیم قلب می بینیم و ابراز محبت های از دانش آموزان مان را در محیط آموزشی مان  مشاهده  و لمس می کنیم که این فضا در هیچ شغلی یافت نمی شود .
 وقتی در خیابان با دانش آموزان سال های قبلم برخورد می کنم و پیشرفت و افتخارات آنها را می شنوم و می بینم به خود می بالم و این لحظات را با پول و مادیات عوض نمی کنم .
 
در این شغل شاید هزاران برتری دیگری وجود داشته باشد که جای فکر و تامل دارد .
 
 بیاییم کمتر از شغل خود و یا حقوق مادی آن در رسانه ها گلایه و یا اعتراض کنیم .
 
اگر چه وضع مادی و معیشتی معلمان رضایت بخش نیست اما شان شغل مان را با " اظهار فقرهای مداوم و خسته کننده "  خدشه دار نکنیم .
نالیدن های پی در پی از معیشت و همه چیز معلم و معلمی را در معیشت خلاصه کردن و دیدن ، جفا در حق جایگاه معلمی و معلمان است .
 
اگر " معلمی "  را  صرفا برای درآمد زایی انتخاب کرده ایم شاید در انتخاب مان اشتباه کرده باشیم .
 
وظیفه تشکل های معلمی نیز یادآوری این مفاهیم به معلمان و « فرهنگ سازی » برای مدیریت مطالبات معلمان از مسیر صحیح است .

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

  گروه اخبار / چندی پیش خبری در سخن معلم مبنی بر عدم صدور احکام رتبه بندی برای هنرآموزان هنرستان ها منتشر گردید . ( این جا )

مدیر کل دفتر آموزش های کار دانش وزارت آموزش و پرورش به این خبر پاسخ گفته است

خوزستان / عدم پرداخت حق التدریس سال تحصیلی گذشته

منتشرشده در نامه های دریافتی

سرور سایت سخن معلم در حال انتقال است

گروه اخبار /

همان گونه که قبلا نیز بیان شد ( این جا ) ؛ با توجه به افزایش بی سابقه میزان بازدید کنندگان و نیز ارائه خدمات بهتر و سریع تر ، سرور کنونی سایت سخن معلم پاسخ گوی این میزان تقاضا نیست .

از ساعت 30 / 15 امروز ( دوشنبه ) سرور سخن معلم به یک  " سرور اختصاصی " منتقل می شود .

به همین علت ممکن است ظرف 24 تا 48 ساعت آینده اختلالاتی مانند بارگذاری کامنت ها ( نظرات ) و ... به وجود آید .

با توجه به این تغییرات و تا زمان انتقال و بارگذاری کامل سایت ، مطلبی در سخن معلم منتشر نمی شود.

« گروه سخن معلم » بابت این وقفه از همکاران و مخاطبان گرامی عذرخواهی می کند .

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

طنز معلمی و سختی های معلمی  یک روز با کارت اعتباری ( قسمت اول)


آقا سید، زمزمه کنان جلوی آینه ایستاده بود و به زلفاش ور می رفت، انگشتای باریک و بلندش رو تو موهاش فرو می کرد و اونا روبالا می زد.
هر وقت یه مقدار کوک بود یا خبر خوشی گوشش رو نوازش کرده بود حالش این جوری بود وگرنه سال میومد و میرفت این قدر قربون صدقه ی خودش تو آینه نمی رفت.
حاج خانم که اومد مصرع آخر شعرش رو لباش ماسید :
خوشا به حال کسی که عطش به چشمه ی علم است *گــــرفتــه روزی ِ خـــود را ز روزگــار معلّم
فـرشتـــه هیـــچ نـدارد چنین مقـام و شکــوهی *بـــوَد کنــار خــــدا ...
ـ چیه آقا ؟ میشه ما رو هم تو جشنتون مهمون کنین؟ خیلی شنگولی می کنی !
ـ چرا نکنم خانم؟ حقوق دادن و دارم میرم با سر و گردن افراشته واسه خودم آقایی کنم ! خرید کنم و قسط ها رو بدم ، اگرم شد یه مقدار.... هیچی بمونه تا بعد...
ـ یادت باشه واسه ماهانه من و بچه ها هم سهمی بذاری آقاسید.
ـ چرا که نه ! من و این همه بد قولی ... محاله ، محاله .
کارش تو آینه رو به اتمام بود . کلاهش رو امروز یه بند انگشت بخواهی نخواهی بالاتر گذاشت و همین تغییر خیلی معنا داشت. ریشش رو که مرتب کرد از آینه معذرت خواهی کرد: ببخشید خودنما ، ماهی یه روز سهم من از شما نیست؟ ( مدت ها بود که آقا سید آینه رو خودنما خطاب می کرد و به اصطلاح خودش فارسی رو پاس می داشت)
دفترچه های اقساطش رو شمرد و به 6 که رسید اونا رو تو جیب بغلش جا داد . برای چندمین بار کارت اعتباریش رو نگاهی اندیشمندانه کرد و با فرو دادن آب دهنش اونو محکم تو یه جیب دیگه جاداد.
از آینه که فاصله می گرفت حاج خانم ازش پرسید چیه آقا سید باز داری به کی فحش می دی؟
ـ به خدا به هیشکی ، در تعجبم کدوم پدر آمرزیده اسم این کارت و گذاشته اعتباری ؟ آخه چه اعتباری ؟ ماهی 2 ساعت اونم با هزار شرط. بی اعتبارتر از این فقط " دنیا"
ــ تو که بلدی ، برا این کارت هم یه اسم تو فرهنگستونت جست و جو کن. چرا خودتو مقیّد به اسم علمیش می کنی؟ دوماً برا تو 2 ساعت معتبره !! برا خیلیا شبانه روزی  25 ساعت معتبره . راستی آقا سید اون پس اندازی که می گفتی تا بتونم دست بهش نمی زنم کدومه؟ چند توشه؟ کجاست؟
ــ باش تا وقتش حاج خانم ، الان حرفشم کراهت داره . خدانکنه مجبور بشم ازش خرج کنم . جاش هم محفوظه. شما که غریبه نیستی ولی یه جورایی مجاز به گفتنش نیستم ، یه روز حتماً بهت میگم. قبولم داری که ..نه؟. و حاج خانم با اطمینان و لبخند رضایت بر لب ، نم گوشه ی چشماشو با روسریش پاک کرد حرفای شریکشو با حرکت سر تأیید کرد.
آقا سید متفکرانه آهی کشید و کشیده گفت : بــــــــعله . پاشنه هاشو کشید و دستاشو رو به آسمون بلند کرد و مظلومانه گفت: الهی به امید تو ، بسم الله الرحمن الرحیم.
در رو که پشت سرش بست ، تو کوچه چشمش به آقا ضیاء همسایه روبروشون افتاد که آماده می شد بره تعویض روغنی شو باز کنه. چاق سلامتی کرد و یا علی....
استارت که به ماشین زد طبق معمول نگاهش رو آمپر بنزین قفل شد، ولی امروز به جای خیلی حرفای دیگه آهسته گفت : سهم تو هم محفوظه خیالت راحت. زد دنده و آینه رو پایید و گاز داد.
به بلوار اصلی که پیچید دستشو روی جیباش زد و لباشو به هم فشار داد و سرش و به علامت تأیید و رضایت بالا و پایین کرد. به علی آقای سوپری بوقی زد و دستی بالا برد. به تنها کسی که این جوری بوق می زد و گردن فرازی می کرد همین علی آقا بود. آخه علی آقا از شاگردای قدیمش بود و آقا سید نمی خواست از آبروش پیش اون خرج کنه!!
یادش اومد یه روز علی آقا خم شد و به زور دست آقا معلم و یه ماچ آبدار کرد و گفت آقا یادتون میاد با این دستات چقده گوش منو ناز می کردید و تا دادم در نمی اومد رهاش نمی کردید؟؟ کاش همون روزا تکرار می شد و من گوش به نصیحتاتون می دادم ، درس می خوندم و این جوری به پادویی نمی افتادم و امروز مثل شما آقای خودم بودم. آقا سید بوسیدش و گفت : نه بابا جون ناشکری نکن ، شاید شما بهتر می فهمیدی .
تو این فکرا بود که یه مأمور پلیس تابلوی ایست و جلوی نگاش سد کرد و هدایتش کرد کنار. زیر لب چیزی گفت و راهنماش و زد و پیچید کنار خیابون.
ــ مدارک ماشین!!
این صدای دلنواز برادر پلیس بود. دستپاچه دست کرد تو جیبش و همه ی مدارک رو داد دست جناب سروان.
خنده ی همراه با هزار معنی افسر اونو به خودش آورد. اینا چیه پدرجان؟
ــ ببخشید جناب ! عمدی نبود آخه حقوق دادن و من... به جای مدارک این دفترهای اقساط و... دادم بهتون . بفرمایید الان میدم ...
داشت مدارک و آماده می کرد که صدای مهربان شده و آرام افسر اونو به خودش آورد.
ــ لازم نیست آقای... به خدا ببخشید آقا معلم !!! این بار من به شما میگم : دیگه تکرار نشه ها.
پتکی بود که به سرش خورد ، چشاش سیاهی رفت و پرسید : ببخشید شما ؟
جناب سروان سمت راست سینه شو جلو داد ، نگاهشو به اسمش متمرکز کرد و محکم گفت : محمد خلیلی آقا. یادتون نیست؟ دارالفنون؟ خط های رو ماشینتون؟ من از همون روزا می دونستم یه روز پلیس میشم. الان هم به خاطر همون خط ها جریمه تون نکردم نه به خاطر چیز دیگه، خیالتون راحت....
داشت دور می شد و همون جور محمد خلیلی رو تو آینه می پایید. سرش و به نوبت به بالا و پایین و چپ و راست حرکت می داد و مطمئناً افسوس می خورد.
و....

حکایت همچنان باقیست.

تا قسمت بعد خدا نگهدار.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

کسر مقرری ماه اول و خط فقر برای معلمان

یکی از مواردی که همواره برای فرهنگیان جای سوال دارد کسر کامل اولین افزایش حقوق از دریافتی ماه اول، به نام « مقرری ماه اول » است . متاسفانه این قانون حتی شامل افزایش های طی سال معلمان هم می شود.
به طور مثال امسال برای من و سایر همکاران در دو یا سه بار ،برای افزایش حقوق سالیانه، ارتقاء رتبه و اخیرا هم رتبه بندی بابت مقرری ماه کسر شده است و جمع مبلغ مقرری ماه اول کسر شده از حقوق من در سال 94 ،حدود 800 هزار تومان بوده است .

حال چند پرسش مطرح می شود :
  اول : مگر ما معلمان در یک سال اخیر برای افزایش حقوق و بالا رفتن سطح زندگی خود و خانواده هایمان به مسئولان اعتراض نکرده ایم؟

هر یک از معلمان ماهیانه مبلغ زیادی از حقوق شان بابت صندوق بازنشستگی، وام، بیمه تکمیلی و... کسر می گردد و فقط مبلغ ناچیزی از کل حقوق می ماند. چطور قانون مقرری ماه اول در هر افزایشی اعمال می شود؟ مقرری ماه اول در چند سال قبل فقط برای افزایش حقوق سالیانه اعمال می شد و مبلغ آن به صورت اقساطی در چند ماه کسر می شد اما امروزه هر افزایشی به طور کامل حتی چند بار در سال در همان ماه اول به حساب مقرری ماه اول ریخته می شود؟


پول مقرری ماه اول به چه حسابی واریز می شود و آیا معلمان از مزایای آن در آینده بهره مند خواهند شد؟

  دوم: مگر ما صندوقی به نام صندوق بازنشستگی نداریم که هر ماه مبلغ بالایی متناسب با حقوق کسر می گردد؟ پس این مقرری ماه اول برای کجاست و حساب آن مربوط به آموزش و پرورش است یا صندوق بازنشستگی؟


هدف از این کار چیست و چرا فقط در مورد فرهنگیان اعمال می شود؟

  سوم: وقتی افزایش حقوق اعمال می شود برای کل سال است ؛ مگر ما 12 ماه در سال نداریم؟ مگر فروردین تورم نداریم؟ در حالی که در فروردین ماه خانواده ها بیشترین خرج ها از قبیل دادن عیدی، مسافرت، دید و بازدید و داشتن میهمان و... را دارند؟ پس چرا افزایش حقوق برای 11 ماه اعمال می شود؟

در فارسی ضرب المثلی در این مورد داریم: پرداختن قیمت برای گوشتی که خورده نشده است؟!

در حقوق مهر ماه فرهنگیان یک کار عجیبی انجام گرفت و برای افزایش حقوقی که کامل به حساب مقرری ماه اول واریز شده است، از آن مالیات هم کسر گردید و به این معنی که حقوق معلمان در مهر از شهریور کمتر شده است !

انتظار می رود در حقوق آبان این مبلغ افزایش مالیات به حساب معلمان برگردانده شود. در ضمن ما معلمان با این حقوق به سختی می توانیم زندگی کنیم!

لطفا از همین حقوق ناچیزی با عناوینی چون مقرری ماه اول کسر نگردد و اگر قانون مقرری ماه اول قابل تغییر است یا فقط برای معلمان انجام می شود، نسبت به اصلاح آن و یا در صورت امکان حذف آن در مراجع قانونی اقدام نمایند.

مسئولان محترم !

خط فقر در ایران تقریبا دوبرابر میانگین حقوق معلمان است و معیشت معلمان و خانواده هایشان در بدترین وضعیت در طی سال های اخیر قرار دارد و به سختی روزگار می گذرانند.
ضروری است برای معلمانی که همسران شان شاغل نیستند،یا معلمان خانم سرپرست خانواده،حق عائله مندی مناسبی اعمال گردد.
برای حل مشکلات معلمان توسط مسئولان، اقدامات عاجل برای افزایش سطح زندگی مورد انتظار همه معلمان ایران می باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار / از سال 1374 طرح هایی در جهت فراهم‌سازی محیط مدارس برای حضور راحت‌تر دختران طراحی شد. طرح اولیه توسط مجلس پنجم با عنوان «محرم‌سازی محیطهای آموزشی» ارائه و در آن بر استتار مدرسه، افزایش ارتفاع دیوار و محرم ‌سازی تاکید شد.

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور