آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
واکنش های تهاجمی رسانه ها و برخی کارشناسان آموزشی و غیر آموزشی و تعدادی از روزنامه نگاران به مصاحبه آقای اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، نمونه ای از نقد عصبی و سطحی و بی مایه در فضای عمومی بود.
عدم دقت ، وفادار نبودن به متن سخنان ، پیروی از جو سیاست زده عمومی ، اظهار نظر بدون سند و تسویه حساب سیاسی و اغراق و بزرگ نمایی (یک کلاغ ، چهل کلاغ ) از ویژگی های فضای انتقادی این دوره برخی رسانه ها است.
شاخ و برگ دادن به حرفهای چهار بند ، نشان داد که واقعا می شود از یک کاه، کوه ساخت و نامربوط ترین حرف ها را به عنوان کارشناس و روزنامه نگار تحویل مردم داد.گفتم نامربوط . حرف نامربوط لزوما غلط نیست، فقط به موضوع ربط ندارد. مثلا اگر کسی در پاسخ به سوالی در باره دبیرستان های علوم انسانی فرهنگ ، نیم ساعت در باره فلان مدرسه غیرانتفاعی خاص حرف بزند ، حرفش ممکن است درست یا غلط باشد اما قطعا بی ربط است. یا اگر کسی پرسش در مورد دبیرستان های فرهنگ را بهانه ای کند برای نقد سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها ، ممکن است نظرش درست باشد اما به موضوع سوال ربطی ندارد.
خواننده سطحی نگر و شعاری ، روزنامه نگار و کارشناس را تشویق می کند که حرف های سطحی و شعاری بزند و حرف های سطحی و شعاری روزنامه نگار و کارشناس ، خواننده را شعاری تر و هیجانی تر می کند.
« کلی گویی با طعم سیاست » طرفداران بسیاری دارد به خصوص اگر چاشنی انتقاد از دولت و حکومت را هم به آن اضافه کنیم. نه سیاست بد است و نه انتقاد از دولت و حکومت بد است. اما قبل از انتقاد و سیاسی کردن موضوع اول باید واقعا ببینیم موضوع چیست؟
مثلا در این بحث قبل از داد و فریاد اول ببینیم که آیا واقعا قرار است رشته علوم انسانی در مدارس تعطیل شود؟ آیا گونده چنین حرفی زده است؟ بعد از جمع آوری داده ها برویم سراغ سابقه مساله و... مدارس فرهنگ کی تاسیس شده اند؟ طبق اساسنامه با چه شرایطی دانش آموز می پذیرند؟ بر اساس حدس و گمان و پیش داوری می شود جیغ زد اما نمی شود تحلیل درست ارائه داد.
واکنش ها به مصاحبه چهاربند و سوژه های مشابه آن که مستعد تفسیر و ربط آسمان به ریسمان هستند، از نظر روش شناسی نشان می دهد که اولا صحت و دقت در کار رسانه ای به خصوص در فضای مجازی کمتر مورد توجه است. ثانیا برخی از افرادی که در رسانه ها به عنوان کارشناس حرف می زنند، به جای واقعیات ، پیش داوری و ذهنیات خود را در اظهار نظر مبنا قرار می دهند . ثالثا فضای عمومی، اظهار نظرهای جنجالی و اغراق شده و حتی بی ربط را بر نظرات احتیاط آمیز و مبتنی بر واقع ترجیح می دهد و برخی انسان ها، برای اینکه دیده و شنیده شوند و مورد پسند قرار گیرند ترجیح می دهند فقط فریاد بزنند.
یک روزنامه نگار خارج از کشور در یادداشتی با عنوان "ثبت نام علوم انسانی زیر سلطه حداد عادل..." به بهانه ی اشتراک لفظ "فرهنگ "، آسمان را به ریسمان بافته است و تقریبا تمام یادداشت خود را به توصیف و چگوگی تاسیس دبیرستان های غیرانتفاعی فرهنگ که گفته می شود موسس آنها حداد عادل و همسرش هستند اختصاص داده است. این روزنامه نگار محترم بدون تحقیق و حتی خواندن مصاحبه چهاربند و فهم اینکه مدرسه فرهنگ چه نوع مدرسه ای است ، مطالبی نوشته که صرف نظر از درست یا غلط بودن، کاملا بی ربط است.
می گویند مادری به فرزندش گفت : "قربون چشمانت بادامیت بروم." بچه شروع کرد به گریه کردن که من "بادام" می خوام . حالا حکایت این روزنامه نگار است. کلمه " دبیرستان فرهنگ" او را یاد دبیرستان فرهنگ حداد عادل انداخته و فکر کرده لابد قرار است مدارس علوم انسانی کشور را یک جا بدهند به آقای حداد عادل. او برای آنکه یادداشت خود را عمیق نشان دهد، دبیرستان های فرهنگ را : "نماد یک نبرد پشت پرده در فضای آموزش و پرورش ایران" می داند و آن را " یک نبرد پیچیده و هزار لایه " می داند.
این روزنامه نگار با یک پرس و جوی ساده و یا حتی خواندن متن مصاحبه آقای چهاربند، متوجه می شد که دبیرستان های فرهنگ مورد نظر آقای چهاربند اصلا ربطی به دبیرستان های غیر انتفاعی فرهنگ آقای حداد ندارد.
بحث من در اینجا دفاع یا نقد مدارس غیر انتفاعی فرهنگ حداد عادل نیست. نکته این است که موضوع دبیرستان های فرهنگ که در صحبت آقای چهاربند مطرح شده، اصلا ربطی به حداد عادل ندارد . اتفاقا این نقدهای بی پایه منجر به نتیجه معکوس می شود.
نویسنده برای زیاد کردن پیازداغ یادداشت خود ، بدون ارائه دلیل و فکت ، تاسیس مدارس فرهنگ را نبرد پیچیده هزار لایه معرفی می کند!
اظهار نظر آقای صادق زیباکلام در روزنامه شهروند هم در نوع خود جالب است. آقای زیبا کلام استاد دانشگاه و منتقد صریح اللهجه اتفاقاتی است که در این سال ها در دانشگاه برای رشته علوم انسانی افتاده و مصاحبه چهاربند، بهانه ای است تا بگوید : "در ایران به علوم انسانی بهعنوان ابزاری برای انتقال و القای ایدئولوژی به جامعه نگاه میشود و نه برای فهم جامعه، فهم تاریخ و فهم انسان. "
در واقع شنیدن نام علوم انسانی ، جرقه ای است که به انبار باروت خاطرات آقای زیباکلام می افتد. آقای زیبا کلام به عنوان استاد علوم سیاسی دانشگاه حق و صلاحیت دارد که در مورد علوم انسانی اظهارنظر کند اما معلوم نیست این سخن ایشان که "آموزشوپرورش میخواهد علوم انسانی را به کلی جمع کند." مبتنی بر کدام خبر و داده صحیح است؟
آقای زیباکلام در ادامه می گوید: "اگر آموزش و پرورش احساس میکرد که از علوم انسانی نتیجه گرفته و موفق هستند و فارغالتحصیلان روزبهروز به خواسته آنها نزدیک میشوند، این رشته را حذف نمیکرد." پایه این تحلیل کدام اطلاعات است؟
آقای زیبا کلام همچنان بر گفته بدون سند خود اصرار می ورزد: "حذف علوم انسانی از دبیرستانها درواقع مقدمهای برای حذف تدریجی آن در دانشگاهها در سالهای آینده است." علاوه بر اینکه آقای چهاربند در مصاحبه حرفی در باره حذف رشته علوم انسانی نزده است ، این تصور که علوم انسانی از دانشگاه ها حذف شود هم اغراق آمیز است.
ممکن است محتوای دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها عوض شود اما بسیار بعید است که رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها ، حذف شوند.
آقای زیبا کلام اگر فقط با یک دبیر ادبیات تماس می گرفت متوجه می شد که رشته علوم انسانی مدارس معمولا پذیرای دانش آموزان دارای معدل پایین و ضعیف است و اگر از استثناها بگذریم ،به طور خودکار بچه های درس خوان شاخه نظری ، رشته ریاضی و تجربی را انتخاب می کنند و آن طوری که آقای چهاربند (راست یا دروغ ) گفته ، هدف از تغییرات ارتقای کیفی این رشته با پذیرش دانش آموزان با کیفیت است.
حداقل آقای زیبا کلام می توانست در اینترنت سرچ کند و متوجه شود که تاسیس مدارس فرهنگ مصوبه سال 83 شورای عالی آموزش و پرورش است و ربطی به دعواهای سال های اخیر دانشگاه بر سر علوم انسانی ندارد.
روزنامه شهروند در گفت و گو با شخص دیگری که او را آموزگار و کارشناس آموزش و پرورش معرفی می کند از قول او می نویسد : «به نظر میآید این سیاست کلی دولت در بخش آموزش است که آموزش را به صورت پولی دربیاورد. مدارس فرهنگ، غیرانتفاعی هستند و به دنبال خود هزینههای بسیار زیادی را خواهند داشت علاوه بر آن به علت گستردگی مناطق خانوادهها متحمل هزینه ایاب و ذهاب برای فرزندشان میشوند."
این آموزگار محترم لااقل اگر پرس و جو می کرد متوجه می شد که مدارس فرهنگ "غیرانتفاعی" نیستند. یک عده به دلایل عقیدتی در پس هر طرح . سخنی، خصوصی سازی و لیبرالیسم نو می بینند !
روزنامه قانون گزارشی با عنوان جنجالی : "گلوی علوم انسانی را چرا رها نمی کنند ؟" به بررسی موضوع پرداخته است.
آقای فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می گوید: "اجرای قانون ممنوع شدن ثبت نام دانشآموزان رشته علوم انسانی در مدارس دولتی تبعاتی به دنبال خواهد داشت."
فرض ایشان بر این است که قانونی برای منع تحصیل دانش آموزان در رشته علوم انسانی تصویب شده است !
آقای فیاضی انتقاد می کند: " برای بچه های انسانی بازار کار وجود ندارد دانش آموزان ممتاز از سوی خانواده ها به رشته های ریاضی و تجربی سوق داده می شوند" اما می افزاید : " به اجرای این قانون که قراراست از مهر سال آینده فقط دانشآموزان ممتاز بتوانند در رشته علوم انسانی تحصیل کنند نقدهای جدی وارد است."
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / سید محمد بطحایی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار احکام رتبه بندی فرهنگیان صادر شده است، گفت: افرادی که کسر ساعت موظف بیش از ۴ ساعت دارند، متناسب با کسری ساعت رتبه بندی می شوند.
گروه رسانه و تشکل /
مجمع عمومی سازمان معلمان ایران پس از طی یک وقفه تقریبا ده ساله ( مقارن با دولت های نهم و دهم ) در روز سه شنبه 24 / 9 / 1394 در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار می شود . ( این جا )
کمیته تشکیلات و برنامه ریزی سازمان پس از نشست و هم اندیشی تغییراتی را به صورت پیشنهاد بر اساسنامه قبلی ( این جا ) انجام داده است که در روز تشکیل مجمع به رای گذاشته خواهد شد .
اعضای محترم که در سه گروه عنوان شده ( این جا ) و با تائید کمیته تشکیلات و برنامه ریزی سازمان معلمان ایران در مجمع عمومی حضور می یابند می توانند پیشنهادات و نظرات خود را در مورد این تغییرات برای « گروه سخن معلم » تا روز یکشنبه 22 / 9 / 94 ارسال نمایند .
از این دوستان دعوت می شود ضمن حضور در روز مجمع ، پیشنهادات و یا نظرات خود را به صورت کتبی به رئیس مجمع نمایندگان تسلیم نمایند .
به پایان سال 94 نزدبک می شویم .
بودجه سال 95 به زودی به مجلس خواهد رفت و رقم افزایش حقوق کارکنان علی الخصوص معلمان شاغل و بازنشسته در بودجه سال 95 تعیین می شود .
در واقع ، بودجه سال 95 بودجه ای است که بعد از توافق هسته ای یا برجام و با شروع رفع تحریم ها بسته خواهد شد و مردم و کارمندان بر این باورند که با شرایط فعلی دولت بابد در بستن بودجه معیشت عمومی مردم متوسط و فقیز جامعه و کارمندان و معلمان بازنشسته و شاغل را به صورت کامل و عادلانه ارائه دهد .
اگر غیر از این باشد و اجرای برجام در زندگی مردم و معیشت آنان تغییری ابجاد نکند ؛ پس فابده آن برای کشور و مردم چه بوده است ؟
بر همین اساس با بیان توصیه ای به دولت محترم به نیت خیر بحث را ادامه می دهم .
تورم در کشور حدود 15 درصد اعلام شده است .کارشناسان اقتصادی دولت می گویتد تورم ربطی به گرانی ندارد ؛ پس چرا بر اساس تورم حقوق را افزایش می دهند ؟
بهتر نیست که بر اساس نیاز افراد به آنها حقوق پرداخت شود ؟
آیا نرخ واقعی تورم در کشور 15 درصد است ؟
فراموش نمی کنیم در زمانی که کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله جناب روحانی ، تورم در دولت قبلی را 46 درصد اعلام می کردند دولت قبل آن را 20 درصد می دانست .
ابنجانب کارشناس اقتصادی نیستم اما به ضرس قاطع می گویم با هر فرمولی تورم را حساب کنید و هر عددی بیان نمایید ؛ افزایش حقوق در سال 95 نباید از 35 درصد افزایش برای معلمان و شاغل و بازنشسته کمتر باشد ، چون در سال های قبل هم در زمینه افزایش حقوق بر اساس تورم به قشر مظلوم فرهنگی اجحاف شده است .
امیدوارم دولت محترم به ابن توصیه خداپسندانه عنایت کند .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ویل دورانت در کتاب مشرق زمین گهواره تمدن مینویسد : در مصر باستان ، مردم به زیارت میرفتند و نذور و قربانیهای خود را به کاهنان تقدیم میکردند. زنان و مردان مصری وقت زیارت هدایای خود را روی میز سنگی قربانگاه که در زیر پای این مجسمه الهی قرار داشت، میگذاشتند و زانو میزدند و با پای برهنه به عبادت مینشستند. فرهنگ زیارت در تاریخ ادبیات و اخلاقیات این سرزمین محسوس و مشهود بوده است و بزرگان، عارفان، شاعران و اولیای دین فراوان در این باره سخنها گفتهاند و بهرهها بردهاند.
سعدی شاعر عظمت و عزت ایرانیان، در گلستان میفرماید : بر بالین تربیت یحیی پیغمبر (ص) معتکف بودی و در جامع دمشق یکی از ملوک عرب به زیارت آمد و حافظ، شاعر عشق و شور و شادی میفرماید :
ثواب روزه و حج قبول، آن کس برد
که در خاک میکده عشق را زیارت کرد
و زیباترین صحنه عشق و زیارت را نظامی بزرگ در مثنوی عاشقانه لیلی و مجنون خلق کرد. آن جا که مجنون از غم عشق لیلی سر به کوه و بیابان نهاده است و پدر مجنون در غم فرزند، پریشان حال و در جست و جوی او بر میآید و میخواهد او را از غم و درد دیوانگی و آوارگی برهاند، مهر و دلسوزی پدر و نصایح و چاره جوییهای او گواه اضطراب و عطوفت پدرانهی اوست، اما آتش عشق مجنون سرکش تر از آن است که پند هر نیکخواهی حتی پدر، آن را فرو نشاند. پدر در میماند و خویشاوندان به یاریاش بر میخیزند و از او میخواهند که مجنون را به زیارت کعبه ببرد. شاید عنایت الهی گرهگشایی در او شود، اما در جوار کعبه نیز مجنون طول عمر لیلی را- که تنها آرزوی اوست- از خدا میخواهد و دیگر هیچ مجنون میگوید :
یا رب به خـدایی خـداییـت
وان گه به کمـال پادشاییت
کز عشق به غایتی رسانـم
کاو ماند اگر چه من نمانـم
گر چه زشراب عشـق مستـم
عاشق تر از این کنم که هستـم
از عمر من آن چه هست بر جای
بستان و به عمر لیلی افزای
میداشت پدر به سوی او گوش
کاین قصه شنید، گشت خاموش
دانسـت که دل، اسیـر دارد
دردی نـه دوا پـذیـر دارد
زیارت و بهداشت روانی
اخیراً در سازمان بهداشت جهانی روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که در آمریکا، پدربزرگهایی که بچههایشان را زیاد میبینند و بیشتر با آنها مراوده دارند و به طور متوسط 2 سال عمرشان از دیگر پدربزرگهایی که به دیدار نوهها و بچهها و فامیل نایل نمیشوند، بیشتر است. زیستشناسان بر آثار زیستی زیارت که طولانی شدن عمر انسان است، تأکید دارند. وقتی انسان به دیدار و زیارت عزیزی میرود تغییرات سلولی ایجاد میشود و سلولها منبسط میشوند و بر حوزه رفتاری- روانی فرد تأثیرگذار است.
ویتر و کریدن، دو روانشناس غربی در سال 1988 به بررسی نگرش مذهبی و ارتباط آن با سلامت روانی پرداختهاند. موریس، روانشناس دیگری بود که به بررسی نقش زیارت مذهبی در سلامت روانی و کاهش اضطراب اضطراب و افسردگی پرداخته است.
البته زیارت دارای مراحلی است که هر مرحله بر بهداشت روانی و فردی تأثیرگذار است. وقتی انسان به زیارت عزیزی نایل میشود، اعمالی چون حزن و گریستن، دعا و اعتکاف و نیایش انجام میدهد و لطف خداوندی و نظر آن بزرگوار، نتیجه و هدیهای است که نصیب او میشود.
وقتی انسان به زیارت عزیزی توفیق مییابد، تحت تأثیر فضای روحانی آن مکان مقدس قرار میگیرد و اشک و گریه اولین قدم زیارت است. عرفا معتقدند : حداقل بهرهای را که از عبادت و زیارت میتوان برد، پیدا کردن حالات حزن و گریستن است که به آرامش و رضایت مندی از زندگی میانجامد و گریه برای اولیا و انبیاء، گریه شوق و حزن و گریه پیروزی است.
امام سجاد (ع) میفرمایند : چرا نگریم، در صورتی که نمیدانم فرجام من چگونه است. میگریم بر آن حالتی که روح و روانم از بدنم خارج میشود و میگریم برای تاریکی قبرم. دکتر جودی دل یوکا، متخصص اعصاب و روان در یک بررسی آماری نشان داد که بسیاری از زنان و مردان پس از گریستن به احساس بهتری دست مییابند. گریه بازگوکننده وضع روحی است و با گریه کردن از احساساتمان آگاه میشویم. گریه امری طبیعی و عکسالعمل روحی انسان و نشانه تندرستی است.
زیارت و نیایش
دومین مرحله در زیارت اولیا و انبیا، دعا و نیایش است. دعا به معنای حاجت خواستن، استغاثه به خدا، درخواست از درگاه خالق است. دعا مرهمی است بر دردهایمان! آگاهی اوقات برخی دردها را نمیشود بیان کرد و نمیتوان به توصیف آن پرداخت و نمیتوان از محضر مشاوری کمک خواست و هنوز در عالم پزشکی نیز دارویی برای آن کشف نشده است و فقط به خالق عظیم و اولیای کریم و ائمه اطهار میتوان گفت و راه درمان را نیز از آنها جست.
روانشناسان و روان پزشکان میگویند : دعا و نماز دگرگونی چشم گیری در بدن انسان پدید میآورد و وقتی مردم دست به دعا بر میدارند و عبادت میکنند، فشار خونشان به نحو محسوسی کاهش یافته، میزان سوخت و ساز (متابولیسم ) بدن و تعداد ضربان قلب و تنفس آنان منظم میشود و دچار حالتی میشوند که به واکنش ناشی از آرامش شهرت دارد.
فرانک لاباخ میگوید : دعا و عمل در حقیقت لازم و ملزوم یکدیگرند، زیرا هر یک به تنهایی ضعیفاند و دکتر الکیس کارل در کتاب انسان موجود ناشناخته مینویسد : در هر کشور و هر عصر مردم به کیفیت معجزه و درمان سریع کم و بیش بیماریها در زیارتگاهها و اماکن مقدسه معتقد بودهاند، اما امروزه پایه این اعتقادات سست شده و عدهای از پزشکان وجود معجزه را قبول ندارند.
معهذا این افکار با مشاهداتی که در دست داریم، باید مورد عفو و تأمل قرار گیرد. موارد زیادی از این مشاهدات به وسیله موسسه پزشکی (لورد) جمعآوری شده است و اطلاعاتی را به دست میدهد که تأثیر فوری نیایش و دعا را بر بهبود بیمارانی غیرقابل درمان نشان میدهد.
یونگ، روانشناس شهیر میگوید : در درون بدن آدمی جوهری مابعدالطبیعه نهفته است که فقط عده خاصی آن را میشناسند که نیاز به دارو ندارند، زیرا خود آن دارویی فسادناپذیر است.
جبران خلیل جبران در کتابنامههای عاشقانه مینویسد :
انجام نیایش قسمتی از زندگی است. هر از چند گاهی توقف کردن، از خود گریختن، خاموش در برابر گیتی ایستادن، زانو زدن با جسم و روح بدون درخواست چیزی! داستانی وجود دارد که در آن پلیکانی که در یک زمستان سخت از گوشتش، جوجههای خود را تغذیه میکرد و هنگامی که از شدت ضعف جان میداد، یکی از جوجههایش به دیگری گفت : بالاخره خلاص شدیم! از خوردن غذاهای تکراری، آن هم هر روز،خسته شده بودم؟ ادعا و نیایش انسانها را از روزمرگی و عادت رهایی میدهد تا بتوانند نگاهی نو به زندگی داشته باشند و طرحی دیگر در اندازند.
زیارت و شفا
موارد زیادی از شفای روحی، فکری پیش از دوره نبوت حضرت موسی (ع) در اسناد تاریخی آن زمان ثبت شده است. نحوه شفای حضرت عیسی مسیح نیز این گونه بود که او اظهار داشت. تمام بیماریها، نتیجه نابه سامانی حالات فکری و روحی است. مسیح این اصل را تعلیم میداد که اگر حالات روانی خود را اصلاح کنیم، حالات بیماریهای جسمی و فیزیکی نیز ناپدید خواهند شد.
همچنین پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و اهل بیت در زمان خودشان این تعالیم معنوی را به مردم یادآور میشدند و انسانهای بیشماری به وسیله ایشان شفا یافتهاند و کم نیستند هم اکنون کسانی که هر شب جمعه و یا در موارد خاص دیگر، در مشاهد مشرفه حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و امام رضا (ع) و یا رفتن به مسجد جمکران بسیاری از اماکن مقدسه و امامزادههای معتبر و توسل به امام زمان (عج) بدین طریق شفا میگیرند و دردهای درمان ناپذیرشان را معالجه میکنند.
شفا، محصول خواست، انتظار و ایمان است. شفا محصول مصلحت، دعا و شرایط است و اگر بیماری بدان دست نیافت، باز هم مصلحتی در آن نهفته است که فقط خداوند متعال سر آن را میداند.
زیارت هر طور که باشد از دو رکن اصلی برخوردار است : اول عرض ارادت و احترام. دوم، عرض نیاز و ارائه مشکل و تقاضا برای رفع آن، شایسته است زیارت برای رضا و قرب الهی و فیض از منبع روحانی صورت گیرد. شخصی که خود را برای زیارت آماده میکند، نخست پول و کسب و کار خود را نیز پاک گرداند، درآمد حلال داشته باشد و زیارت وسیلهای شود برای فیض و توسل بر ائمه و اولیای دین!
واقعیت این است که اختلالات روانی و بیماریهای روحی همیشه وجود داشته است، اما مهم برخورد با مساله و مشکل روانی است. افرادی هستند که در صورت رویارویی با مسالهای، دست به خودکشی میزنند و خودکشی بزرگترین گناه در نزد خداوند متعال است، که ناامیدی از رحمت اوست!
روانشناسان 30 مکانیسم دفاعی در برابر مسائل و مشکلات روانی را بیان میکنند که برخی عبارتند از :
ابطال، سرکوبسازی، پرخاشگری، دلیلتراشی، آرماننمایی، برونفکنی، واپسزنی، خودنگری وابسته ریشه بیماریهای روحی و روانی در خود کمبینی و خود بزرگبینی است.
زیارت کمک میکند تا فرد دردمند، دردش را با خداوند و اولیا باز گوید و درمان را از آنها جوید !
او یاد میگیرد که با عشق و ایمان و حوصله و مقاومت و زیارت بزرگ و عزیزی از دین میتوان برابهت درد و رنج غلبه کرد : زیارت یک طریقت و حقیقت است و شایسته است زائر از آغاز تا پایان راه، رضای الهی رادر نظر گیرد و دل و جسم و روح خویش را آماده این فیض عظیم گرداند.
میراث فرهنگی و معنوی و مذهبی
15 درصد گردشگران دنیا، گردشگران فرهنگی هستند. این رقم برای کشورمان بسیار بیشتر از رقم فوق است. کاستیها و نواقص در دیگر بخشها و جذابیتهای فوقالعاده در این بخش، موجب شده تا 70 درصد گردشگری ایران را گردشگری فرهنگی تشکیل دهد. غنای فرهنگی ایران در عرصههای مختلف از جمله انواع هنرهای شرقی، ادبیات شیرین فارسی، عرفان ایرانی و اسلامی، اساطیر پرآوازه، افسانههای ایرانی، حکمت و فلسفه، ادبیات عامه، معماری صنایع دستی، بناهای تاریخی، هنرهای زیبا، شخصیتهای بزرگ بخشی از میراث وزین از گذشته ایران زمین را تشکیل میدهد. کشور ایران از جمله کشورهای محدودی است که از نظر میراث مذهبی نیز حائز اهمیت است. ایران به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، موقعیت ممتاز دینی و مذهبی نیز داشته است.
با نگاهی به تاریخ 3 هزار ساله این سرزمین و ظهور دین زرتشت و ورود اسلام و همزیستی مسالمتآمیز ادیان گوناگون در این سرزمین یکی از ممتازترین سرزمینهایی است که بناهای مقدس و مکانهای مذهبی ارزشمندی دارد که برای همه ادیان حائز اهمیت است. اماکن مقدس زردتشتیان مانند تخت جمشید، نقش رستم، طاق بستان، بیستون، آتشکده قدیمی آذر گشب، برج کاشمر، در خراسان، دریاچه ارومیه و اماکن مقدس در کرمان و یزد یا اماکن مقدس یهودیان؛ مانند دانیال نبی در شوش و استر همدان، اماکن مقدس اهل سنت، مانند تربت شیخ جام در خراسان و مسجد جامع سنندج و آرامگاه مختوم قلی (پدر شعر ترکمن) و اماکن مقدس شیعیان را میتوان نام برد.
البته بایستی اشاره کرد که در حال حاضر یکی از غنیترین و بدیعترین جلوههای گردشگری و میراثی مساجد هستند که مورد توجه ویژه جهانگردان مسلمان و غیرمسلمان است. سالانه هزاران تن از مسلمانان، گردشگری را با نیت زیارت اماکن مقدسه و حضور در مساجد مهم و قدیمی و آشنا شدن با تاریخ کهن آغاز میکنند. بافت قدیم توأم با معماری اصیل و هنری کم نظیر و عناصر تشکیل دهنده آن، گنجینه با ارزشی به شمار میآیند که نمایانگر روند تاریخی حیات اجتماعی و عبادی این اماکن مقدس است. مساجد هویت ایرانی و اسلامی هستند و میتوان با آسیبشناسی دقیق حل مشکلات و مسائل آن، گامی برای برداشتن کارکردهای مناسب انجام داد و چه زیبا، باستانشناسی شهیر ارتور اپهام در سفرنامه خود مینویسد : «... من آن روز وقتی به تماشای مساجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجه شدم که تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است، چون در زیر این گنبد به خوبی میتوان به شاهکار فناناپذیر خلاقه ایرانیها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا کرد. من از آن به بعد بارها به اصفهان رفتم و با تماشای گنبد این مسجد زبان به تحسین گشودم و عشق و علاقه خود را به اصفهان روزافزون دیدم و به همین جهت میخواهم بعد از این که دیده بر هم نهادم، جسدم را در این خاک مقدس دفن کنند.»
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
علی اللهیار ترکمن رئیس بخش آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گردهمایی دو روزه ذیحسابان، رؤسای امور مالی و رؤسای گروه بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: اعتبارات آموزش و پرورش در طبقهبندی بودجه دولت یکی هزینههای ملی است و دولت یازدهم همواره تلاش کرده است در حین اجرای بودجه، اعتبارات عملکردی آموزش و پرورش را بیشتر از مصوب تخصیص دهد.
وی افزود: از سال ۹۰ تا ۹۴ دولت بین ۴ تا ۱۲ درصد بیش از بودجه مصوب آموزش و پرورش، اعتبارات به این دستگاه تخصیص داده است و این نشان میدهد که آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ ساز همواره مورد توجه دولت بوده است.
الهیار ترکمن با بیان اینکه در بودجه سال ۹۴ علاوه بر بودجه کلی آموزش و پرورش، ردیف ویژهای برای کیفیت بخشی به دستگاه تعلیم و تربیت در نظر گرفته شد، تصریح کرد: در بخش هزینههای جاری و پرسنلی آموزش و پرورش، دو ردیف اجرای رتبه بندی معلمان با اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد و پاداش پایان خدمت بازنشستگان به سر جمع اعتبارات آموزش و پرورش اضافه شد.
رئیس بخش آموزش و پرورش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان از پاداش پایان خدمت معلمان پرداخت شده و مابقی آن به مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد تومان نیز در آیندهای نزدیک پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: در تبصره ۲۴ بودجه کل کشور از محل صرفه جویی های سازمان و شرکت های خصوصی بخشی برای پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان درنظرگرفته شده که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان آن وصول شده است.
الهیار ترکمن ارتقای کیفیت، توسعه عدالت آموزشی، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم و یارانه دانشآموزان مناطق محروم را موارد مدنظر دولت برشمرد و گفت: دولت تا پایان سال تلاش میکند اعتبارات مورد نیاز آموزش و پرورش را در وقت مناسب تخصیص دهد تا بخشی از این اعتبارات به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش برسد.
وی پرداخت اعتبار اجرای رتبه بندی معلمان و پرداخت پاداش پایان خدمت را دو چالش اصلی دولت در شرایط بد اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: دولت تمام سعی خود را مصروف اجرای طرح رتبهبندی معلمان کرده است و آن را برای سال آینده نیز با هزینهای معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد کرد تا بتواند به معیشت معلمان توجه داشته باشد.
رئیس بخش آموزش و پرورش سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۱۴ هزار دانشجو معلم به ساختار نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اضافه میشود، خاطرنشان کرد: با مدیریت استراتژیک در بحث مالی و در اصلاح روشها قطعاً آثار مثبتی را میتواند به آموزش و پرورش وارد کند و دولت تلاش میکند حداقل مطالبات را به بودجه سال ۹۵ منتقل کند.
وی با اشاره به انقباض بودن دولت در سال ۹۵، گفت: باوجود آن که در فصل آموزشی بودجه، ۴٫۶ درصد رشد هزینههای جاری دیده شده اما برای بودجه عمومی آموزش و پرورش رشد ۲۴ درصدی پیش بینی شده است که در کنار آن اختصاص یک ردیف مشخص برای پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان این رشد قطعاً به بیش از ۲۸ درصد خواهد رسید.
الهیار ترکمن با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در دولت، عنوان کرد: در ذیل این برنامه ۳۰ شورا تشکیل شده که اصلی ترین آن شورای آموزشی است و ریاست آن بر عهده وزیر آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه سه کارگروه در ذیل این شورای آموزشی فعال است، تصریح کرد: برطبق یک برنامه زمان بندی شده عملکرد آموزش و پروش از حالت گذار به وضعیت مطلوب و مطابق با نقشه راه سند تحول بنیادین و باتوجه به شرایط و مقتضیات ارائه شده است و لایحه برنامه ششم توسعه در بخش آموزشی تا پایان هفته به دولت ارائه میشود.
انتهای خبر
خبرگزاری فرهنگیان
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
به راستی و الحق جای دارد که بشریت در سوگ ختم رسل و هادی سنبل، آن پیامبر رحمت و عطوفت و مهربانی و صاحب لوای عدل و صلح و آزادی و آزادگی و هدایت و منادی علم و کمال و سعادت و سد پولادین در مقابل طوفان و سیل بنیان کن جهل و خرافه و جور و ستم و مستکبران و طواغیت و نیز در سوگ هادیان راستین و تندیس و اسوه های عصمت و عدالت و هدایت و علم و ایمان و یقین و تقوی، نورین نجدین و امامین هدی حسن بن علی (ع) و عالم آل محمد (ص) علی ابن موسی الرضا (ع) بنشیند و اداء احترام نماید.
حضرت محمد (ص) همان گل سرسبد بشریت و عقل کل و واسطه ی فیض عظمای الهی است به تعبیر قرآن کریم مترصد آن بود که غل و زنجیر ظلم و جهالت و خرافات و تنگ نظری را از دست و پا گردن مردم باز نماید و تزکیه و تعلیم کتاب مبین و رساندن به سرچشمه ی حکمت و معدلت سرلوحه ی منشور و دکترین اساسی و غیر قابل تردید آن حضرت بوده و هست.
آن رسول پاک نیت گفت که در راه هدایت مردم و مبارزه با جهل و ظلم و بدبختی ها و انجام رسالت الهی، هیچ پیامبری را به اندازه ی من آزار و اذیت ننمودند!
دندان و پیشانی آن یاور محرومان و پناه مظلومان شکست و از آن جا که صبر جمیل در طریقت حق داشت به عیادت همان فردی رفت که خاکستر بر سر مبارکش می ریخت و در هنگامه ی فتح الفتوح و فتح مکه و شکستن بت های فریب و دروغ و کفر، وقتی شخصی فریاد زد امروز، روز انتقام است آن نبی مکرم و معظم چنین ندا و صلا داد که امروز روز مرحمت و بخشش و عفو است!!
این چنین است که بسیاری از همانان که پنبه در گوش می نهادند تا سخن حق ایشان به گوششان نرسد و یا آنانی که رسول رحمت را با سنگ و اهانت و جسارت می نواختند و شاعر و مجنون و آشوب گرش می خواندند به وی ایمان آوردند و شیفته ی اخلاق مکتب و دیانت آن یار گشتند!
در هنگامه ی وفات نیز فرمان داد عصایش را از منزل آوردند و پیراهن عربی را بالا زد تا اعرابی مغرض او را قصاص نماید، آن فرد عرب مدعی بود هنگامی که از طائف برمی گشتی وقتی عصا یا چوب را بلند نمودی تا بر حمار بزنی بر شکم من اصابت نمود، به روایتی نیز با این بهانه می خواست بوسه بر خال نبوت ما بین دو کتف حضرت زند !
بی جهت نیست که آن به عرش رسیده و به فرش دل بسته محبوب امثال ویل دورانت، رنه گنون و گورگیو و گوستاولوبون قرار می گیرد و شاخه های گل احسنت و مرحبا و درود نثار آن انسان والا می گردد!
امام حسن مجتبی (ع) نیز از جمله گل های خوشبوی بوستان نبوی و علوی است که حضرت رسول گرامی اسلام وی را ریحانه و سید و سالار جوانان بهشت نظیر حسین عزیز (ع) دانسته است.
حضرت امام مجتبی (ع) در شجاعت کمتر از برادرش حسین (ع) نبود، امام حسین سید الشهدا (ع) آن قدر مقام و شان و جایگاه حسن (ع) را والا می داند که ایشان را بهتر و برتر از خویشتن معرفی می نماید. خطبه ها و نامه های سراسر پند و اندرز و حکمت و شهامت آن امام همام خطاب به معاویه ملعون و مکار و غدار بیانگر عظمت روحی و تعالی معنوی و سجایای انسانی و مورد تعظیم و تجلیل و تکریم امام حسن مجتبی (ع) می باشد.
ایستادگی و دفاع آن حضرت با کمال درایت و شهامت در برابر تجاوزات و اجحافات دستگاه جور معاویه و بنی امیه طاغوت و تشکیل سپاه چند ده هزار نفری ایشان مبین روحیه ی جهاد و شهادت طلبی آن حضرت بوده است. مکر معاویه و خیانت تعدادی از سران لشگر و سپاه آن حضرت موجبات پذیرش صلح تحمیلی از سوی بیدادگران و متجاوزان را تسهیل فراهم نمود.
و تازه باید گفت حرکت امام حسن (ع) تغییر سنگر بود نه تغییر استراتژی، و چنانچه اگر آن امام بزرگوار، تغییر سنگر نمی داد همان عده ی قلیلی هم که باقی مانده بودند تار و مارمی شدند و مقصود و منظور معاویه حاصل می گردید.
در حقیقت ، امام بر خلاف میل و خدعه و نقشه ی معاویه، بسیاری از نقشه های شوم معاویه و دستگاه ستم وی را خنثی نمود و زمینه برای تربیت یاران و قیام امام حسین (ع) فراهم گردید.
اوج مظلومیت امام مجتبی (ع) هنگامی است که مزدوران و خائنان و منافقان به خیمه اش حمله ور شدند و با شمشیر بر پای آن امام زخم کاری وارد ساختند و خیمه و زیراندازش را غارت نمودند و با تحریک همسر وی ، نقشه ی مسموم و شهید نمودنش را عملی کردند. مظلومیت بالاتر از آن این بود که ایشان را منزوی ساختند و با محرومیت از علم و ایمان و تقوی و دریای بیکران و اقیانوس مواج معارف ایشان، معاویه ی فاسد و فاخر را بر آن امام (ع) ارجح دانستند!
امام رضا (ع) نیز امام والای دیگری است که با وجود مخالفتش با ترفندها و نقشه های شوم و انتفاعی مامون خلیفه ی ظالم عباسی، اجبارا از مدینه به مرو آمدند و پذیرش ولایت عهدی به آن حضرت تحمیل گردید.
وجدان بیدار آدمی می پرسد این چگونه ابراز محبت و واگزاری زمام امر و رهبری و سپس ولایت عهدی به امام (ع) بود که مامون به مامورانش دستور داد اگر آن حضرت حرکت به مرو و پذیرش دستور را نپذیرفت بالاجبار ایشان را بیاورید و حتی امام رضا (ع) را تهدید به قتل نمود!؟ مامون می خواست با عملیاتی شدن نقشه اش در واقع خود را از چنگال علویان و سایر مخالفان رهایی بخشیده، امام را دنیا طلب و مقام گرا جلوه داده و خویشتن را از مخمصه و محاصره ی مخالفان نجات دهد و از این رهگذر مشروعیتی برای خود ایجاد نماید!
و البته اراده ی الهی و جاذبه ی علمی و هدایتی و معنوی و تکوینی امام رضا ایجاب نمود تا برد با اسلام و تشیع و امامت و شیعیان باشد زیرا از طرفی بسیاری از زندانیان رهایی یافتند، دست مامون رو شد و رسوا گردید، یاران امام تقویت شدند ، اسلام و امامت جان تازه ای یافت، مامون و یارانش در انزوا و اقلیت قرار گرفتند، معارف مکتب قرآن و اهل بیت (ع) بیش از گذشته رواج و انتشار یافت و در مجالسی که مامون با حضور سران و بزرگان و علمای اقوام و مذاهب و ادیان و تمدن ها و فرهنگ ها بر پا می نمود امام رضا (ع) به زبان های گوناگون و با منطق و علم و معرفت و استدلال و تسخیر قلوب، به بازگشایی حقایق و دقایق قرآنی می پرداخت و تعداد زیادی از بزرگان مذاهب و ادیان و مشاهیر موثر آنان مثل جاتلیق و .... را مغلوب ساخته و آنها تسلیم امام و معارف قرآن و اسلام و تشیع شدند و باطل در ابعادی وسیع، رسوا و مغلوب و منکوب گردید.
مامون و همدستان فریب کار وی نیز رسوا و منزوی و منهدم گشتند. ماجرای حدیث معروف سلسلة الذهب و کلمة لااله الاالله حضی فمن دخل حصنی امن من عذابی و سپس طرح امامت و ولایت بر حق و داستان نماز عید فطر آن جانشین پیامبر (ص) باطل السحر دیگری و مهر بطلان دیگری بر دفتر اعمال و کردار و نقشه های خطرناک و اهریمنی مامون و همپالگی هایش بود.
شهادت مظلومانه ی آن امام عزیز و جگر گوشه ی رسول خدا (ص)، حقانیتی دیگر برای اهل ایمان و رهروان راه پاک امام معصوم (ع) و رسوایی دیگری برای عباسیان و حامیان و پیروان آنان تا انقراض عالم می باشد.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
محمدتقی سبزواری فعال مدنی در شیراز با انتقاد از شرایط معیشتی بازنشستگان گفت : بازنشستگان از نظر معیشتی و رفاهی به دلیل شرایط خاص می بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرند. سن اکثر بازنشستگان به گونه ای است که توانایی انجام شغل دیگر را ندارند. با توجه به بالا رفتن سن اولاد ، هزینه زندگی آنها به مراتب بالاتر از شاغلین است.
وی کم توجهی در انجام امور بازنشستگان را زائیده بی نیازی کارفرمایان دانست و اظهار داشت: متاسفانه عدم نیاز به کار بازنشستگان ، سبب بی اعتنایی دولت مردان به اعتراضات مکرر بازنشستگان شده است.
این فعال مدنی با اشاره به اینکه شرایط بازنشستگان در نهادهای مختلف متفاوت است گفت: شرایط بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به مراتب بدتر از سایر بازنشستگان است. متوسط حکم کارگزینی شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری از خط فقر پایین تر است و بالتبع متوسط دریافتی این بازنشستگان از خط فقر پایین تر است.
عضو کانون فرهنگیان شیراز، با اظهار رضایت از تیم اقتصادی دولت گفت: با توجه به تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید و در صورتی که رفع فقر در اولویت قرار گیرد؛ بدون شک توجه به بازنشستگان در راس برنامه ها خواهد بود.
این فعال صنفی با بیان ناخشنودی خود از اشتغال مجدد بازنشستگان به دلیل کمی معاش؛ به کارگیری بازنشستگان را نشانه بی اعتنایی به حرمت و حقوق شهروندی است.
وی همچنین چشم انداز برنامه های مجلس دهم را توجه به معیشت مردم دانست و بیان کرد:
اولویت مجلس آینده؛ توجه ویژه به اقتصاد و اخلاق است. باید به اقتصاد، اخلاق مدارانه نگاه کرد.
یکی از ویژگی های جامعه اخلاق مدار؛ توجه به بازنشستگان است. خوشبختانه اصلاح طلبان سابقه خوبی در این زمینه دارند. کشور در دولت هشتم؛ شاهد موفقیت های اقتصادی غیرقابل انکاری شد.
محمدتقی سبزواری در پایان با اشاره به وجود تورم و کاهش ارزش نقدینگی از چگونگی پرداخت پاداش های بازنشستگی در بعضی از نهادها همچون وزارت آموزش و پرورش انتقاد کردند و افزودند:بسیاری از بازنشستگان برای دریافت پاداش پایان خدمت خود با مشکل مواجه هستند. نحوه پرداخت و مدت زمان پاداش این بازنشستگان به گونه ای است که بازنشستگان هیچ تاثیری را در زندگی خود احساس نمی کنند.
دال نیوز
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .