صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار / جمعی از فرهنگیان اردبیل با ارسال نامه ای برای گروه سخن معلم خواهان توجه مسئولان به مطالبات خود گردیدند .

متن این نامه که در اختیار ما قرار گرفته است به شرح زیر است

سخنی از مطالبات فرهنگیان و معلمان با وزیر آموزش و پرورش  وزیر محترم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر فانی


خواستیم مقاله ای بنویسم و برایتان از آموزش و پرورش و معلم سخن بگوییم .
اما این بار نمی خواهیم از اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه علم و معلم در جهان و توسعه و… سخن برانیم .
این بار نمی خواهیم از روایات و احادیث معصومین  درباب تعلیم و تعلم و معلم و متعلم بنگاریم که سطور اوراق نیز خسته شده اند از القاب پر طمطراقی که نقش بسته اند بر آنها و هیچ سودی نداشته اند ؛ چرا که گوش شنوایی نبوده است .


وزیر محترم

نمی خواهیم بنویسیم که قله های رفیع علم بر مدار دانش معلم می چرخد و گردونه هر پیشرفتی معلم است.
خسته ایم از وام های کلانی که به ما می دهید تا خانه بخریم، خودرو بخریم و هر سال چند سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشیم و در هتل های آن چنانی مامن گزینیم و چندین ملک وباغ و ویلا برای فرزندانمان بخریم.


وزیر عزیز خسته ایم از این همه تبعیض که درحق ما روا داشته اند ، خسته ایم از جور زمان بر معلم  و از این همه سکوت مسئولین که رنج ما را کتمان می کنند و هر بار خواستیم سخن برانیم، ایثار و کرامت و انبیاء بودنمان را برسرمان زدند ؛ گویی وحیی نازل شده که باید ایثار کنیم و در گرسنگی بمیریم و رنج فرزندان مان را نظاره کنیم  و ارزش مان را در جامعه از دست بدهیم و فرزندان مان به هرشغلی تن دهند جز معلمی .
خسته ایم از تعطیلات مختلف که مایه ی تحقیر ما شده و دست آویزی برای تمسخرمان توسط خدمتگزار …فلان اداره که چند برابر ما حقوق می گیرد .


جناب وزیر ، خسته ایم از پی گیری های مکرر شما  جهت اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان که به خاطر ما رنج می کشید و به خاطر ما استعفاء می دهید و از تریبون مجلس حرف دل ما را می زنید بدون اینکه به فکر رای اعتماد خود باشید.


خسته ایم ازاین همه زیر نویس شبکه خبر در خصوص پرداخت مطالبات و معوقات فرهنگیان، پرداخت عیدی و…، خسته ایم ازاین که حق مان را به موقع نداده اید ،تا شده اند مطالبات و معوقات، و بدبخت صدا وسیما ، که لابد مثل شما خبر ندارند از افزایش چندین برابر حقوق و پاداش سایر ادارات  تا آن را زیر نویس کنند.


خسته ایم از بس که به ما گفتند اضافه اید، به خدا اما زیاد هستیم اما زیادی نیستیم ؛ ما فرزندان همین آب و خاکیم که سنگرهای جبهه ها ، ما را فراموش نکرده اند ، راهپیمائی ها و انتخابات نظام اسلامی هنوز هم ما را به یاد دارند ؛ چفیه هایمان هنوز هم بر گردن مان آویزان است ، ما فرزندان دوران سختی هاییم و سروهای ایستاده ای هستیم که ایستاده هم خواهیم مرد ؛ ما انبیای فراموش شده ایم که هنوز هم چراغ هدایت نسل جوانیم  و ماییم که تلاش مان در سنگر تعلیم و تربیت دشمن را به فکر عقب نشینی از خاک ریزهای این کشور کرده است.
به خدا خسته ایم از ملامت های فرزندان مان که دائم می پرسند، بابا کی برایم … می خری؟  فلان کلاس ثبت نامم می کنی و…


خسته ایم از این همه نسیان و فراموشی و از این همه کج اندیشی  و این همه سیاست زدگی  ؛ خسته ایم ازاینکه دردهایمان مرهمی ندارد و خسته ایم از همه آنانی که نان زحمات معلم را خوردند و بر معلم تاختند .


وزیر عزیز ؛ خسته ایم از توهین بیمه های طلایی شما ، از صندوق ذخیره انحصاری  که با پول معلم سرمایه دار شد و سودش به معلم نرسید .صندوقی که با پرداخت سود ۲۲درصدی به سپرده ها ی بانکی در سال گذشته بر اساس اعلام جناب غندالی مدیر عامل محترم صندوق و سود اعلام شده کمتر از ۱۵درصد عایدی داشته است .


خسته ایم از اینکه گوش شنوایی نیست، تا حرف مان را بشنود و سنگ صبورمان باشد.
حرف بسیار است و فرصت شما اندک ؛ اما جهت اعتلای آموزش و پرورش نگاهی به موارد زیر می تواند برای آینده ی سازمان مفید بوده و نام شما را در تاریخ آموزش و پرورش جاودانه کند :


۱- در جهت اجرای نظام هماهنگِ پرداخت حقوق ِکارکنان دولت در وزارت خود تلاش مضاعف نمایید و ما را یاور خود بدانید .
۲- نظام رتبه بندی دردی را دوا نخواهد کرد و طرحی خام و ابتر خواهد بود و خواسته ما نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان است.
۳- نگرشی مجدد بر صندوق ذخیره  و خارج کردن آن از انحصار می تواند وضع معیشتی معلم را بهبود بخشد.
۴- درصد قبولی بلای جان آموزش و پرورش شده است . این بیمارِ درحال احتضار را نجات دهید و امتحانات نهایی پایه سوم راهنمایی را احیاء کنید و کیفیت را سرلوحه قرار دهید که در دهه های آتی با مشکل متخصص مواجه نشویم .
5- هماهنگ سازی دریافتی معلمان دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری با هیئت علمی دانشگاه ها فراموش شده ؛ لطفا” پیگیری شود.
6- حق مسکن در احکام ما جایی ندارد  ؛ مگر ما زندگی نداریم .
7- پرداخت پاداش های بازنشستگان نقدی و در زمان بازنشستگی باشد نه سال های بعد که وراث آن را دریافت نمایند.
8- درخصوص ایجاد و تشکیل اتحادیه صنفی یا نظام معلمان به شکلی موثر و کارآمد اقدام شود.
9- محتوای کتب درسی به روز شده و با واقعیات جامعه و دنیا تدوین شود.
10- سازمان دهی نیروی انسانی، قوززبالاقوزشده که توجه ویژه ای می طلبد.
11- هنرستان های کارودانش عملا” وقت گذرانی و بی سواد پروری است که تجدید نظر در آن ضروری است.
و هزار حرف ناگفته ای که اگر با معلمان همدم شوید خواهید فهمید و درد و رنج آنان را لمس خواهید نمود.
و امیدواریم دیگر هیچ رسانه ای از شما خبری دروغ و وعده ای سرخرمن ننویسد و پخش نکند « پاداش و معوقات و سرانه مدارس و...»  .

خودتان باشید که یک رنگی نزد ما ارزش دارد .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

فلسفه و غایت از رفتن به مدرسه  مدیر محترمی در یادداشت « لزوم رفتن به مدرسه این نیست ( 1 ) » فرمودند، لزوم رفتن به مدرسه کارمند شدن یا به تعبیر من کار"دار" شدن نیست، بلکه کار" آفرین" شدن است؛ و پیشنهاد کردند، اگر مقصود اصلی از تحصیل، یافتن شغل مناسب و کسب درآمد است، پس چرا نباید مستقیماً دربارة پول و کسب درآمد آموزش بدهیم.

ایشان ضمن برشمردن معایب رویکرد کنونی، سؤال کردند، « چشم‌انداز این نوع آموزش و پرورش چیست؟ » در پاسخ به سؤال ایشان می‌خواهم هشدار دهم که چشم‌اندازی که می‌گشایند، ممکن است به اندازة چشم‌انداز کنونی تیره و مبهم باشد.

به گمانم، هدف از مدرسه رفتن این هم نیست!

دلیلش تا حدودی روشن است. زیرا " کارآفرین " علی‌رغم این که از " کارمند " بلندقامت‌تر است، هنوز کوتوله‌ای بیش نیست. ایدة تربیت که نهاد مدرسه در خدمت آن است، بلندپروازتر و دوراندیش‌تر از آن است که تسلیم آرزوهای حقیر سیاست مداران و اولیای به‌اصطلاح دوراندیش شود. دلیل این نیز تاحدودی روشن است، زیرا شواهدی در دست است که شهادت می‌دهند، در صورت خلط مرکز و پیرامون، کارآفرینی همانند بسیاری خواستنی‌های دیگر، لزوماً به خیر و سعادت فرد و جامعه منجر نمی‌شود.

درخواست این مدیر محترم، مرا به یاد درخواست مدیری دیگر در گوشه‌ای دیگر از سیارة آبی‌مان انداخت. نقل آن در آغاز سال تحصیلی خالی از لطف و درس‌آموزی نیست. او که مدیر مدرسه‌ای در کشوری در فاز « پساصنعتی » (به تعبیر دنیل بل ) است، برخی عوارض نامطلوب دیدگاههای حرفه‌گرایی یا مشابه آن را در گذشته‌ای نه چندان دور در فاجعة جنگ جهانی دوم تجربه کرده است. مطمئنم او به دلیل وضعیت جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد (پساصنعتی)، بیش از مدیران و معلمان "ما" تحت فشار سیاستمداران و انتظارات جامعه است. با این وجود همو و هم بسیاری دیگر پذیرفته‌اند، لزوم رفتن به مدرسه فراتر از این‌گونه چیزهاست. پس، بیانیه‌ای تهیه می‌کند و در آن از معلمان تازه‌وارد مدرسه، چنین درخواستی می‌کند:

«معلم عزیز،

من یکی از نجات‌یافتگان اردوگاه های کار اجباری هستم. چشمان من شاهد چیزهایی بودند که هیچ انسانی نباید شاهد آن باشد:

اتاق های گاز توسط مهندسان آموزش‌دیده ساخته می‌شدند. بچه‌ها توسط پزشکان تحصیل‌کرده مسموم می‌شدند. نوزادان توسط پرستاران مهارت‌دیده به قتل می‌رسیدند.

زنان و کودکان توسط فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و دانشگاه ها کشته و سوزانده می‌شدند.

از این رو، من به آموزش و پرورش بدبین‌ام.

درخواست من این است: به دانش‌آموزان‌تان کمک کنید انسان شوند.

تلاش‌های شما هرگز نباید به تولید جانوران آموزش‌دیده، روانی‌های مهارت‌دیده، و آیشمن‌های تحصیل‌کرده منجر شود.

خواندن، نوشتن و حساب کردن مهم‌اند، فقط اگر در خدمت انسان کردن بچه‌هایمان قرار بگیرند.» (پرینگ، 2001) (تأکیدها از من است).

بنابر این، لزوم مدرسه رفتن فراتر از کارآفرین شدن است زیرا مهندسان مبتکری که این مدیر به عنوان « جانوران آموزش‌دیده » در نظام آموزش و پرورش از آنها یاد می‌کند، حتماً کارآفرین بودند، و حتماً راه کسب درآمد را به خواست اولیای آرزومند و تلاش دولت مردان سیاستگذار و برنامه‌ریز خود به‌خوبی آموخته بودند؛ اما در نهایت انسان از کار در نیامدند، و به جای برآوردن خیر جامعه وسیلة شرّی بزرگ شدند.

پس، با وجود چنین شواهدی به من حق بدهید، نسبت به چشم‌اندازی که پیش‌روی معلمان می‌گشایید بدبین باشم، نسبت بدان هشدار دهم، و همگی را به گشودن چشم‌اندازی وسیع‌تر دعوت کنم. چشم‌اندازی که نه انتظارات کوته‌بینانة اولیای آرزومند، نه آرزوهای حقیر دولت مردان کوته‌اندیش، و نه کوتوله‌هایی چون انسان کارآفرین آن را محدود نکرده است.

چشم‌اندازی وسیع که ایدة انسان و ایدة تربیت می‌گشایند، و ما را از خلط مرکز و پیرامون باز می‌دارند.

به یادمان می‌آورند که چه چیز در مرکز و چه چیز در پیرامون قرار دارد، و چطور چیزهایی مثل کارآفرین شدن که در پیرامون قرار دارند، حول چیزهایی مثل انسان شدن می‌چرخند که در مرکز قرار دارند، و در فقدان آن به اجرامی سرگردان می‌مانند که ره به مقصدی نامعلوم می‌برند، و ممکن است به هر حادثه‌ای بیانجامند، حتی جنگ جهانی سوم !

Pring, Richard (2004). Philosophy of Education: Aims, Theory, Common Sense and Research. London: Continuum.  

( 1 )

زهرا فلاح
مدیر مدارس تهران

اگر ازمعلمان یا تک تک اولیا پرسیده شود "لزوم رفتن به مدرسه چیست؟" این پاسخ را می گیرید:اگر به مدرسه نروی شغل مناسبی پیدا نمی کنی!
حال من به عنوان یک فرهنگی از شما معلمان سوال دارم که آیا دلیل مشغول شدن در جایی این نیست که پول دربیاوریم ؟
اگرپول هدف اصلی ما از داشتن یک شغل است ، پس چرا صاف نمی روید سر اصل مطلب و درمورد "پول"به بچه ها آموزش نمی دهید؟


مشکل اصلی ما این جاست که سیستم آموزشی بیشتر کشورها به کودکان یاد می دهد تا " کارمند" باشند !


به همین خاطر است که معلمان مدارس و والدین مدام تکرار می کنند که درس بخوانید تا شغل خوب باحقوق بالا به دست بیاورید ، ولی تعداد کمی از معلمان و والدین هستند که می گویند : به مدرسه برو تا یاد بگیری شغل های خوب باحقوق بالا ایجاد کنی!

تفاوت های زیادی بین مهارت یک کارمند و مهارت یک کار آفرین وجود دارد و در اکثر مدارس مهارت هایی که برای کار آفرین شدن نیاز است آموزش داده نمی شود.

اگر هنوز معتقدید این شیوه آموزش درست است به دوسوال من پاسخ دهید :
1- به نظر شما اگر حق انتخاب به دیگران بدهیم و شرایط را هم مهیا کنیم چرا بیشتر افراد ترجیح می دهند که خود به تنهایی صاحب و مالک یک کسب و کار کوچک موفق باشند تا مدیر عامل یک شرکت برتر تجاری ؟!
2- چرا بیشتر کارمندان شرکت های بعضا موفق رویای این را دارند که کسب و کار خودشان را شروع کنند یا حداقل به آن فکر کرده اند ؛ ولی در عمل تعداد کمی به این رویا جامه ی عمل می پوشانند؟
در واقع به دلیل نداشتن آموزش های مالی است که بیشتر آدم ها کارمند باقی می مانند ؛ بدون آموزش مالی بیشتر کارمندان در" وحشت" از دست دادن شغل شان یا نداشتن فیش حق حقوقی ثابت یا حتی شکست خوردن به سر می برند.


متاسفانه افتخار اغلب والدین این است که فرزندان شان با بهترین رتبه فارغ التحصیل می شوند و در 25 سالگی با حقوقی بالا در بهترین ادارات استخدام می شوند، یا برفرض بورسیه فلان شرکت می شوند و شروع می کنند به بالا رفتن از نردبان شرکت ؛ ولی متوجه نیستند و اهمیتی نمی دهند که فرزندانشان به جای تبدیل شدن به کار آفرینان موفق به یک مدیر سرمایه داری موفق بدل شده اند و این در حالی است که نفرت وبدبینی عمومی نسبت به سرمایه داری به سبب بحران ها و رکود جهانی فزآینده وروبه گسترش است (بحران وال استریت )


واقعیت تلخ این است که این بحران های جهانی که در حال حاضر با آنها روبه رو هستیم حاصل آموزش های ما درمدارس است  .

اجازه بدهید در ادامه کمی عملکردمان را مرور کنیم :
1- بعضی مدارس به جای تمرکز بیشتر بر روی بخشش و خیرخواهی برحرص و طمع تمرکز می کنند.
2- مدارس یاد می دهند با کدام رشته دانشگاهی و کدام شغل چقدر پول می توانیم به دست آوریم به جای این که یاد بدهند با کمک یا خدمت به دیگران ،چقدر پول می توانیم به دست بیاوریم ؟
3- مدارس یاد می دهند چه شغلی پر درآمداست ولی یاد نمی دهند خودمان شغل پر درآمد ایجاد کنیم .
4- مدارس راه بالا رفتن از نردبان شرکت ها را به صورت آموزه های غیر مستقیم اجتماعی به ما می آموزندآن هم به جای این که یاد دهند چگونه شرکت ها و نردبان های سازنده ایجاد کنیم .
5- در مدارس به جای داشتن « استقلال مالی » درباره « امنیت شغلی » آموزش داده می شود به همین خاطر است که بیشتر کارمندان همیشه با ترس ازدست دادن شغل شان زندگی می کنند .
6- در مدارس درباره پول چیزهای خیلی کمی یاد می دهند و این باعث شده تا میلیون ها نفر معتقد و وابسته به برنامه های حمایتی دولت مثل بیمه های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و بیمه بازنستگی باشند و میلیون هانفر هم نه به دلیل خدمت ،بلکه به نیت برخورداری از همین خدمات استخدام دولت می شوند.
در مبحث بالا به بحران های جهانی اشاره کردیم ، شاید بزرگ ترین بحران حال حاضر ما رکود جهانی است که دنیا با آن از سال2007 دست و پنجه نرم می کند،دلایل زیادی برای این رکود مدرن وجود دارد :


1- دولت ها با هر کسری پول چاپ می کنند.
2- تریلیون ها دلار بدهی شخصی ودولتی وجود دارد.
3- برنامه های استحقاقی مثل بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی دچار کسری بودجه شده اند ، این درحالیست که ذهنیت استحقاقی در کل جهان روبه رشد است.
4- بیکاری بالای جوان ها و بدهی وام های دانشجویی که می تواند به "اعتبار بانکی" دانشجویان صدمه بزند.
5- پدیده ی جهانی سازی و کارگران ارزان قیمت در کشورهایی با اقتصاد نوظهور سبب صادررات مشاغل به خارج ازکشور می شود که نتیجه اش کم شدن دست مزدها در کشور است .
این ها مسائلی هستند که با این رویه ی آموزشی خود و فرزندان مان با آنها روبه رو هستیم .

فکر می کنید چشم انداز این نوع آموزش وپرورش چه خواهد بود ...


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در دیدگاه

گروه اخبار /

دعوت گروه سخن  معلم از صندوق دخیره فرهنگیان برای گفت و گو و تنویر افکار عمومی

با توجه به پرسش ها و یادداشت های فراوان و قابل توجه همکاران فرهنگی از سراسر کشور و نیز حرکت در جهت تحقق اصل " پاسخ گویی " که الزام منطقی و جدایی ناپذیر یک مدیریت اثربخش و کارا می باشد ؛ بدین وسیله از مسئولان صندوق دخیره فرهنگیان به ویژه مدیر عامل محترم آن جناب آقای شهاب الدین غندالی دعوت می شود تا نشستی را با گروه سخن معلم جهت تنویر افکار عمومی فرهنگیان و معلمان داشته باشند .

از استقبال مسئولان محترم این موسسه اقتصادی در این مورد سپاسگزاریم .

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

انتقاد از اداره بازنشستگی آموزش و پرورش شهر تهران و صندوق بازنشستگی کشوری    با توجه به تصویب قوانین جاری توسط مجلس و دولت و هزینه های محتمل بر آن که بر بیت المال تحمیل می شود و با وجود همه نهادهای قانون گذاری و دستگاه های اجرایی و نظارتی آیا از این تنور نانی هم برای مردم پخت ( گرم ) می شود ؟

چرا قوانین تصویب شده اجرا نمی شوند ؟

به نظر می رسد تصویب قوانین ( قانون گذاری) و اجرای آن توسط دولت ها در قبل و حال حاضر تابع شرایط سیاسی و جناحی است تا خدمت به مردم .
به این وسیله به عنوان یک شهروند و عضوی از جامعه بزرگ ایثارگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی تقاضای رسیدگی به موضوع احکام کارکنان شاغل و بازنشسته ایثارگر (جانباز و آزاده ) مطابق با قوانین ذیل می باشم :
الف - بر اساس آئين نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور و ماده 2 این آئین نامه :

هيأت وزیران در جلسه مورخ  10 / 2 / 1385 بنا به پیشنهاد شماره 100 / 16682  مورخ 15 / 9 / 1384 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد بند (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور ـ مصوب 1383ـ آئين‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :
ماده 2 ـ ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان، آزادگان، معلولان عادی و حوادث ناشی از کار و بیماران ناشی از شرایط خاص کار مشمول این آئين نامه اعم از شاغلان در دستگاه های مورد اشاره در بند (1) یا تبصره (1) بند (1) که دارای احکام استخدام رسمی، ثابت یا دارای عناوین مشابه می باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوطه مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن دسته از افراد موصوف که در بخش غیر دولتی (مشمولان تبصره 1 بند 1 ) شاغل می‌باشند، مطابق قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد .


ب - عدم اجرای ماده سیزده و چهل قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران :
ماده 13- پرداخت 100% سهم بیمه و هزینه های درمانی ( سرانه بیمه پایه ؛ تکمیلی ) جانبازان و آزادگان شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان توسط دولت .
ماده۴۰ـ حقوق بازنشستگي شهدا ، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال، معادل آخرين حقوق و مزاياي دريافتي تعيين و هر ساله متناسب با افزايش ضريب حقوق شاغلان به احکام آنان اضافه مي‌شود.

با اجرای برنامه ششم توسعه و بودجه 95 انتظار می رود مجلس و دولت محترم بنا به وصایای امام راحل درخدمت به ایثارگران به وظیفه خود عمل نماید . همکاران محترمی که در این موضوع ؛ هم عقیده و ذینفع بوده و خواستار مطالبه به حق خود می باشند ضمن نشر و پی گیری آن از مجاری قانونی با ذکر این عبارت " حق با ماست " آن را تأئید نمایند .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار /

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور که در تاریخ 3 / 10 / 94 سر جلسه امتحان درس تحقیق و دستور زبان با کد ۱۲۱۳۱۳۹حاضر شده بودند،با اقدامی عجیب روبه رو شدند و آن این که در بالای برگه صراحتا عنوان شده بود ؛ استفاده از کتاب درسی مجاز می باشد که ظاهرا برخی واحدها بر همین اساس دانشجویان را مجاز به استفاده از کتاب دانسته و رخی واحدها نیز این موضوع را اشتباهی سهوی دانسته  و مانع استفاده استفاده  (open book)شده اند.

این موضوع  شائبه هائی را برای دانشجویان به خصوص  با توجه به سطح دشواری و غیر استاندارد بودن برخی سئوالات به وجود آورده است به طوری که تعدادی از دانشجویان با ارسال کامنت یا ایمیل خواهان انعکاس موضوع  جهت پیگیری و دریافت پاسخ قانع کننده از مسئولان گردیده اند .

امید است مسئولان دانشگاه پیام نور مسئولانه به موضوع ورود کرده و با تصمیم مقتضی که موجبات احقاق حقوق دانشجویان شوند  در مورد این مساله شفاف سازی نموده و مانع از بی اعتمادی دانشجویان سخت کوش این دانشگاه به یکی از بزرگترین و فراگیر ترین دانشگاه های کشور گردند.

لکنا

اقدام دانشگاه پیام نور در مجاز دانستن استفاده از کتاب در جلسه امتحان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

یکشنبه, 05 دی 1394 17:56

شریعت رحمت، شریعت خشونت

قرائت های متفاوت از فلسفه پیام حضرت محمد و گزینه درست  به مناسبت ایام میلاد مبارک پیامبر رحمت محمد ابن عبدالله ، به دو جلوه متضاد از پیام پیامبر رحمت اشاره می کنیم. یکی از قرائت های رایج از پیام پیامبر اسلام که اکثریت مسلمانان بدان پای بند هستند، پیام رحمت ، دوستی و مودت انسان ها با یکدیگر، دعوت به نیکی ها و شایست ها و هشدار نسبت به ناشایست ها، صیانت از اختیار و انتخاب انسان ها ، معنا بخشی به زندگی، ترویج اخلاق ، عقلانیت و معنویت و برقراری ارتباط سازنده با پروردگار است.

حاصل این پیام اولا، نوعی از انسان گرایی است  که با انسانیت فربه شده عصر ما، نه تنها سازگار است بلکه فرصتی برای بسط عدالت و اخلاق و آزادی در پرتو دین حنیف است. ثانیا، این قرائت از دین راهی است برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب ؛ ثالثا ، وقتی بدبینی ها و تنازعات بین ادیانی کاهش یابد و یا در پرتو حذف خاص گرایی ها و خود شیفتگی های دینی کمتر شود، آن گاه راه برای صلح و همزیستی باز می شود. رابعا ، آنگاه دین بدون کمترین هیاهو و به دور از دکان های دین فروشی ؛ کار بر قراری رابطه بی دغدغه انسان و خدا را بر قرار می سازد.

قرائت دیگر از پیام نبوی آن چیزی است که اهل غلو در دین (مانند برخی از اخباریون، سلفیون و طالبان و امثال گروه های داعش مسلک) بدان معتقدند، کسانی دین را و هر آنچه متعلق و متصل به دین است به حدی حداکثری فربه و مقدس می کنند که راه را بر تعقل بشر می بندند و دینی که باید خادم بشر باشد و جنبه طریقیت داشته باشد، بشر را خادم آن می کنند!

و این وسیله سلوک ،انسان را از صرفا وسیله بودن خارج و جنبه هدف بودن به آن می دهند. به این ترتیب اولا ، راه برای هویت طلبی مذهبی و اختلافات پس از آن گشوده می شود. ثانیا، جنگ برای مقدسات مفروض، البته مقدس و وظیفه هر مکلف می شود ؛ ثالثا، تفاوت طبیعی برداشت ها از دین و خوانش هایی که متناسب با ظرفیت های علمی ، روحی، دوره ای و منطقه ای و ... را که دین آن را روا دانسته، بی مورد و غیر مجاز می دانند ؛ رابعا، در این قرائت از دین و مذهب اجبار و اکراه در دین ورزی و امرو نهی خشن بدون توجه به نتایج آن اهمیت می یابد ؛ خامسا ، در این نگرش اهمیت مصلحت دینی بر حقوق فرد و حتی حیات انسان تقدم می یابد!

برای تشخیص سره از ناسره و حق از باطل، به نظر می رسد باید به نص (یعنی قرآن به عنوان مبنای هر گونه معرفت دینی معتبر ) مراجعه نمود چرا که فرمود : " فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الی الرسول . "

لذا اگر فقه تاریخی و روایات مخدوش شده را به کناری بگذاریم و برای حکمیت به قرآن و رویه و سلوک  پیامبر رضایت دهیم ؛ شاید بسیاری از مشکلات و اختلافات به ظاهر لاینحل برطرف شوند.

در این خصوص به اختصار به رئوس این موارد اشاره می شود:

الف – حکمیت قرآن: از یک سو قرآن کریم هدف خود را هدایت مردمان و انسان سازی معرفی می کند و از سوی دیگر قرآن کریم پیامبر را حامل پیام پروردگار و مبشر و منذر آدمیان نامید. همچنین قرآن کریم ، رسول خود را اسوه مومنین نامید و در عین حال تذکر داد که او هم بشری مانند و همجنس شما و مسوول است، لذا از او و از همه شما در محضر عدل الهی سوال می شود.

در مقابل هیچ جای قرآن اجبار و اکراه برای ایمان مردمان و هدایت عملی آنان دیده نشده است. قرآن کریم نوع انسان را دارای کرامت دانسته و جان انسان ها را حرمت بخشیده است. بنابراین به جز در قصاص و موارد محدود مانند آن نمی توان جانی را ستاند و امنیت فردی یا اجتماعی را از بین برد.

ب – حکمیت رسول الله: اخلاق و رفتار پیامبر کمترین نسبت را با بد اخلاقی های عرفی شده جامعه ما دارد. جدای از آنچه تاریخ در خصوص امانت داری ، راستگویی و وفای به عهد و پیمان و ... او دارد؛ قرآن کریم در خصوص اخلاق او فرمود: او خیر خواه همه و حریص به نجات مردمان است، او از اخلاقی کم نظیر بر خوردار است که اجتماع مردم را به گرد خویش میسر می سازد.

به طوری که خود می فرماید: من برای ظهور و بسط مکارم اخلاق مبعوث شده ام. یا بیان می دارد : من به مدارای با مردم مبعوث شده ام ، همان گونه که به شریعت حقه مامور هستم.

توجه در اشارات مختصر فوق، صرفا نشان دهنده عمق اختلاف و فاصله هایی است که بین اسلام حقیقی و اسلام های جاری در جریان زمان و مکان ما وجود دارد.

موضوعی که می تواند بسیاری از داوری ها را به چالش بکشد و راه را برای بازشناسی دین هموار سازد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

لرستان / برقراری حق اولاد مازاد بر سه فرزند

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

درگذشت معلم جانباز هادی اسماعیلی

هادی اسماعیلی، معلم کردستان و از قربانیان جنگ ایران و عراق ، چهارم دی ماه، رخ در خاک کشید.

اسماعیلی به خاطر صدمات ناشی از شیمیایی شدن ، سال ها در وضعیت بد اقتصادی با بیماری جنگید و سرانجام روز جمعه 4 دی ، قلبش از طپش ایستاد.

اسماعیلی که قربانی سلاح های شیمیایی بود، در طول سال های تدریس همواره برای تهیه اکسیژن مشکل داشت.

او سال ها با بیماری و درد حاصل از دوران جنگ و دفاع از وطن دست و پنجه نرم کرد و پس از آن سال ها در تبعیض زیست و در نهایت چهارم دی ماه، جان به جان آفرین تسلیم کرد. ( حقوق معلم و کارگر )

« گروه سخن معلم » این ضایعه را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگیان تسلیت می گوید .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور