صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

راه های بهینه سازی و کیفیت بخشی در خصوصی سازی مدارس  یکی از چالش های مهم آموزش و پرورش در کنار پرداخت حقوق کارکنان، کمبود بودجه در ساخت و نوسازی مدارس و تجهیز آنها و همچنین هزینه نگهداری از مدارس است.

اخیرا وزیر محترم آموزش و پرورش برای صرفه جویی در بودجه خلاقیت های جالبی به خرج داده است ، ازجمله این خلاقیت ها مجبور کردن مدیران و معاونین به تدریس حین مدیریت و معاونت بوده که باعث بروز مشکلات عدیده در آموزش و پرورش شده است.

در واقع با این کار تعداد زیادی از معلمان را به علت پر نشدن ساعات تدریس از طرح رتبه بندی حذف کرده است. این امر  خود ظلم بزرگی در حق متولیان تعلیم و تربیت کشور می باشد.

خلاقیت دیگر ، افزایش تراکم کلاس ها با کم کردن تعداد کلاس هاست که این نیز لطمه بسیار بزرگی، هم به دانش آموزان و کیفیت آموزش آنها وارد کرده است و هم معلمان را به شدت دچار زحمت و دردسر کرده است  و هم کارایی معلم و مدرسه را در امر تعلیم و تربیت تا حدود زیادی پایین آورده است.
یکی دیگر از راه های صرفه جویی در آموزش و پرورش به نظر مدیران رده بالای آن، خصوصی سازی مدارس است که این خود نیاز به فرهنگ سازی و آموزش های اولیه زیادی دارد و ورود یک باره به آن با این بی برنامگی و نداشتن نقشه راه صحیح به جای حل مشکل ، بیشتر به مشکلات آموزش و پرورش افزوده است.
 به جای این صرفه جویی های بی برنامه ، می توان با تخصصی سازی مدارس و واگذاری بخشی از امور به وزارتخانه های دیگر صرفه جویی قابل ملاحظه ای در بودجه آموزش و پرورش انجام داد.
بی شک از جمله مشکلات آموزش و پرورش و جامعه عدم وجود مدارس تخصصی وابسته به ارگان های خاص می باشد ، به این صورت که آموزش و پرورش می تواند با بستن تفاهم نامه ها و ارائه خدمات آموزشی به وزارتخانه ها و ارگان ها، هم بخش عظیمی از هزینه های خود را صرفه جویی کرده و هم به کیفیت آموزشی ارتقای بیشتری ببخشد.
بدین گونه که وزارت خانه های دیگر هر کدام به تبع خواسته ها و ملزومات خود مدارسی را احداث و راه اندازی و تجهیز نمایند ، مثلا وزارت صنایع و معادن می تواند با احداث هنرستان های فنی و صنعتی در شاخه فنی و مهارتی ( فنی و حرفه ای و کاردانش قدیم ) رشته های مورد نیاز خود را در این هنرستان ها ارائه نموده و دانش آموزان علاقه مند به این رشته ها را جذب و آموزش دهد.
و یا وزارت بهداشت و درمان در مورد رشته تجربی متوسطه دوم چنین مانوری بدهد.
و یا شهرداری ها می توانند با احداث مدارس وابسته به خود و ارائه رشته هایی مانند معماری، شهر سازی و... و تامین مخارج و تجهیز این مدارس ، هم به روند استخدامی خود چارچوب مشخصی بدهند و هم نیروهای متخصص و مورد نیاز خود را از این طریق تولید و جذب نمایند.
این کار دقیقا مثل همان کاری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رشته های هنری مانند موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی در دبیرستان های " هنرهای زیبا " در بعضی از شهر ها انجام داده است که البته چون بعد از دیپلم، دانش آموزان خود را رها کرده و هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارد، در واقع به جای رفع مشکل  و توجه به علاقه و گرایش دانش آموزان به این نوع رشته ها، بیشتر برای این دانش آموزان ایجاد مشکل نموده است چون دانش آموزان بعد از گرفتن دیپلم به علت تعداد بسار کم دانشکده های هنر در استان خود و حتی کشور، برای ادامه تحصیل در این رشته ها دچار مشکلات خاص خود می شوند.
از طرف دیگر به جای پرداختن به اصل ماجرا که همان تخصصی سازی و آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز خود و جامعه بر اساس سلایق و علایق متقاضیان است بیشتر به کنترل و جلوگیری از عدول متقاضیان و وزارت آموزش و پرورش از چارچوب موازین تعیین شده از طرف این نهاد می پردازد.
اما در کل و با تغییر نگرش ارگان ها و آموزش های لازم و تعیین نقشه راه روشن تر و بهتر می توان به این مهم دست یافت.
فواید این کار کاهش هزینه های ساخت و ساز و اداره مدارس از جانب آموزش و پرورش، و همچنین تخصصی کردن مدارس زیر سایه وزارت خانه های مربوطه می باشد.

از طرفی این وزارت خانه ها با بودجه های هنگفتی که در اختیار دارند می توانند هم در جهت نوسازی و تجهیز هرچه بیشتر مدارس، آموزش و پرورش و دانش آموزان را پوشش کامل دهند و هم نظارتی تخصصی بر این گونه دبیرستان ها داشته باشند.
آموزش و پرورش نیز با به عهده گرفتن کامل بخش آموزش و تربیت و فرستادن دبیران و مدیران متخصص به این مدارس و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی، همان فرآیندی را که در دبیرستان ها و هنرستان های خود به کار می برد را در این گونه مدارس نیز به کار برد.
در چنین مدارسی به خاطر وجود مدارس تازه ساخت و ایمن، تجهیزات مناسب و علاقه دانش آموزان، خدمات آموزشی و پرورشی در حد بسیار مطلوبی ارائه می شود.
از طرف دیگر آموزش و پرورش می تواند هزینه های خود را صرفا برای فعالیت در آموزش و پرورش عمومی و افزایش سطح معیشت کارکنان خود به کار برده و در بودجه خود صرفه جویی غیر قابل تصوری بنماید.
در این حالت ، دیگر این بی انگیزگی دانش آموزان و ندانستن نقشه راه تا حدودی برداشته خواهد شد و چون دانش آموز تقریبا و تا حدودی می داند که پایان کارش به کجا ختم خواهد شد  ،پس انگیزه ای مضاعف در وی برای ادامه تحصیل به وجود خواهد آمد.
این وزارت خانه ها نیز با طرح های تشویقی از قبیل استخدام نفرات برتر، بورسیه دانش آموزان کم بضاعت و درس خوان و... می توانند کمک موثری در تحقق اهداف فرهنگی در جامعه نمایند.

به امید آینده ای پویا برای همه ایرانیان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
فرآیند و آسیب شناسی مدیریت و مدیران در وزارت آموزش و پرورش  بدون تردید سیستم مدیریت در آموزش و پرورش این را می طلبد که با دقت و حساسیت بیشتر نسبت به انتخاب مدیران در مدارس همت بگمارند و این مقوله جزء غیر قابل تغییر در سیاست گذاری های کلان در آموزش و پرورش به شمار می رود ولی متاسفانه معمولا در مناطق دور از مرکز و شهرستان ها تنها ملاک گزینش مدیران وابستگی خویشاوندی یا صرفا آشنایی است که قبلا به آن پرداخته شده است .
 
حال با این اوصاف به آسیب شناسی این سیاست غلط در انتخاب مدیران مدارس به عنوان مدیران پایین دستی می پردازیم :
 
اشخاص انتصاب یافته چه کسانی هستند ؟
 
غالبا افرادی  هستند که مدت مدیدی در ادارات آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده اند و اکنون که مسیر رو به بازنشستگی را طی می کنند با انتصاب آنها در مدیریت مدارس موافقت می شود و آنان  بدون گذراندن دوره های آموزشی مدیریت مدارس و آن هم اول مهر ماه هرسال سکان هدایت مدرسه ای را در دست می گیرند که حتی به سیستم آموزشی آن تسلط کافی ندارند ، مدیرانی که حتی نام کتب درسی دانش آموز را نمی دانند و از برنامه نویسی برای معلمان سر رشته ای ندارند چگونه می توانند هدایت یک موسسه آموزشی را بر عهده بگیرند .
 
علت انتصاب آنها به این سمت ها چه می تواند باشد ؟
 
علت و انگیزه این افراد صرفا افزایش حقوق بازنشستگی و به تبع آن افزایش میزان پاداش پایان خدمت  می باشد چرا که این افراد در طی سالیان طولانی  با دریافت اضافه کار / حق مدیریت / حق ماموریت / و سایر مزایای کارکنان ستادی حتی یک لحظه هم به استعفا و تدریس در مدارس  فکر نکرده اند .
اما معلمانی هستند که 29 سال تمام عمر خویش را در تدریس سپری کرده و بدون هیچ گونه چشم داشتی  به افتخار باز نشستگی نایل می شوند و هیچ بهره ای از حق مدیریت و یا معاونت در مدارس نمی برند .
 
ملاک انتصاب آنها چیست ؟
ملاک خاصی برای این انتصاب وجود ندارد و تنها با چراغ سبز مسئول محترم اداره به این سمت ها منصوب می شو ند و حتی در این میان متاسفانه رییس اداره و معاونان در شرف بازنشستگی نیز خود اقدام به این کار می نمایند و مسبوق به سابقه است که رییس اداره در یکی از شهرستان ها در انتهای خدمت خود به سمت معاون اجرایی در یکی از مدارس روستایی  منصوب شده و سپس به افتخار باز نشستگی نایل گردیده است .
 
چه  تدبیری می توان برای این کار اندیشید؟
بهتر است روسای ادارات همکاران شان را توجیه نمایند که از یک سال مشخص مثلا سابقه خدمت 25 سال به بالا با استعفای هیج کسی موافقت نشود تا این گونه افراد زودتر به فکر مدیریت در مدارس بیفتند و این  مقوله می تواند  کمک شایانی به بهبود کیفیت مدارس  نماید .
فردی که علاقه ای به آموزش ندارد و مدت 25 سال و بیشتر از آموزش دور بوده است چگونه می تواند سکان هدایت آینده سازان این مرزو بوم را برعهده گرفته و آنها را به سر منزل مقصود برساند ؟
آیا صرفا انگیزه ی مادی می تواند ملاکی باشد برای ظلمی مضاعف به دانش آموزانی که با هزاران امید در مدارس حاضر می شوند .
چرا این آقایان زودتر به این فکر نیفتادند که خدمت در پست شریف مدیریت مدارس را  بر خود تکلیف بدانند و زودتر  قدم در این عرصه گذارند .
 

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 03 آبان 1394 16:28

کارت سرمايه فرهنگيان فعال شد

کارت سرمايه فرهنگيان  گروه اخبار /

معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش از فعال شدن کارت سرمايه چند منظوره براي فرهنگيان سراسر کشور خبر داد.

محمد بطحايي گفت: فرهنگيان دارنده اين کارت مي توانند از امروز علاوه بر استفاده از آن به عنوان کارت شناسايي از ديگر خدمات شامل خدمات بيمه طلايي، خدمات بانکي، خريد کالا، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و خدمات رفاهي باشگاه فرهنگيان و خانه هاي معلم بهره مند شوند.

وي افزود: پيش از اين فرهنگيان براي انجام دادن اموراداري، بانکي و درماني از کارت هاي متعددي استفاده مي کردند که اين موضوع مشکلات زيادي براي آنها فراهم کرده بود.

بطحايي خاطرنشان کرد: تلاش شده است دارندگان اين کارت از خدمات متنوع بهره مند شوند و از خدمات بانک هاي عضو شتاب نيز استفاده کنند.

وي تاکيد کرد: دارندگان کارت سرمايه فرهنگيان به عضويت باشگاه سرمايه ايرانيان درمي آيند و از امتيازات ويژه و تخفيف در هنگام خريد کالا يا خدمات از طريق شبکه بانکي بهره مند خواهند شد.

کارت سرمايه بعد از کارت سخا، فرهنگ و صدرا ، چهارمين کارتي است که در مدت ده سال گذشته به فرهنگيان داده شده است.

خبرگزاري صدا و سيما


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در اقتصاد

آتش زدن روزنامه توسط معلمان  چندی قبل و پس از انتشار کاریکاتور روزنامه همشهری ( این جا ) ، تعدادی از معلمان کرجی در حیاط مدرسه ، اقدام به آتش کشیدن روزنامه همشهری نموده و آن را در شبکه های مجازی منتشر نمودند ( 1 ).

به تازگی در ستون " حرف مردم " روزنامه خراسان انتقادی از یک شهروند در مورد ساعات کار معلمان ( تعطیلات ) منتشر گردید . ( 2 )

متاسفانه به روال سابق ، برخی از معلمان از آتش زدن این روزنامه عکس گرفته و آن را در شبکه های مجازی و به صورت وسیع منتشر نموده اند .

 

از نظر ما ، این گونه  اقدامات بیش از هر چیز نشات گرفته از دو عامل است :

1- غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ نوشتاری و پژوهش که در این حالت ترجیح داده می شود کوتاه ترین راه برای پاسخ انتخاب شود .

2- راه یافتن فرهنگ خشونت " فراگیر و نهادینه شده " در جامعه به درون محیط تعلیم و تربیت و مدرسه که با ذات و فلسفه آموزش تضاد ماهوی دارد .

 

به باور ما ، ابزار و جنس کار یک " معلم " گفت و گو و انتقاد است و توسل به این گونه اقدامات سخیف و دون پایه ، شان و منزلت معلمان را بیش از پیش در نزد افکار عمومی و اصحاب اندیشه خدشه دار کرده و معلمان را گروهی " انتقاد ناپذیر و غیرمنطقی " در جامعه می نمایاند .

« گروه سخن معلم » از همه فرهنگیان و معلمان انتظار دارد در قالب گفت و گو و " نهضت قلم " پی گیر مطالبات و اعتراضات خویش باشند .

پایان پیام /

( 1 )

آتش زدن روزنامه توسط معلمان به بهانه توهین به معلمان

آتش زدن روزنامه توسط معلمان به بهانه توهین به معلمان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار / مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ انجمن اولیا و مربیان مدرسه هر مبلغی را تحت عنوان کمک‌های مردمی مصوب کند، قانونی است اما شورای مالی انجمن باید بر نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مالی دریافت شده از خانواده‌ها نظارت داشته باشد.

طنز معلمی و بازی های وزارت آموزش و پرورش  این روزها در عرصه ی آموزشی کشور شاهد احیاء بازی های جذاب دوران کودکی هستیم . بازی هایی که به نوعی حال و هوای آن دوران را برای ما زنده می کند!  البته آموزش و پرورش هر از گاهی سنت شکنی کرده ، دست به ابتکار زده و بازی من درآوردی جدیدی هم به جامعه آموزشی کشور عرضه می کند که به نوبه ی خود جای تقدیر و تشکر دارد !

در هر صورت خدا رو شکر که بدین وسیله هم می توان قدرت یادگیری را در دانش آموزان افزایش داد و هم از تکراری و یکنواخت شدن جریان آموزش جلوگیری کرد .

برای روشن شدن هر چه بهتر موضوع ، کم و کیف بعضی از این بازیها را با هم مورد بررسی قرار می دهیم :


1- نام بازی : کی بود کی بود من نبودم !
ابزار لازم : نظام آموزشی قدیم، نظام آموزشی توصیفی ، نظام آموزشی ترمی واحدی ، نظام آموزشی سالی واحدی ، نظام آموزشی 6-3-3 ، دانش آموز و معلم به مقدار لازم
شرح بازی : در این بازی هرچند سال یک بار نظام آموزشی زیر و رو می شود . معلمان در این بازی نقش فقط عضو ناظر و دانش آموزان نقش موش آزمایشگاهی را بازی می کنند . دست آخر تمام مشکلات و تقصیرات به نفرات قبلی و بعدی حواله می شود و همه با هم با افتخار سرود کی بود کی بود من نبودم سر می دهند !


2- نام بازی : بازی قایم موشک :
ابزار لازم : چشم بند به تعداد مورد نیاز ، معلم به مقدار لازم ، مقام و مسئول آموزشی به تعداد نیاز
شرح بازی : در این بازی بر چشم های نازنین معلمین چشم بند زده می شود تا واقعیت های دردناک آموزشی همچنان در هاله ای از ابهام و به عنوان امری مکتوم باقی بماند و سردمداران آموزشی ، یواشکی و قائمکی و از نظرها پنهان ، هر بلایی که دلشان می خواهد بر سر آموزش این مملکت می آورند .


3- نام بازی : نون بیار کباب ببر
ابزار لازم : تعداد زیادی مقام و مسئول آموزشی ، نماینده ی مجلس به میزان لازم ، فرماندار ، بخشدار ، افراد ثروتمند و با نفوذ محلی به میزان لازم ، هیکل قوی برای آویزان شدن
شرح بازی : در این بازی ، بده بستان ها و تبانی های مختلفی بین ادارات آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس ، فرمانداران ، افراد ثروتمند و با نفوذ محلی و در راستای انتخابات و انتصابات صورت می گیرد . تعدادی از افراد کاملا وابسته و آویزان به نمایندگان مجلس و مقامات سیاسی در واحدهایی از ادارات آموزش و پرورش مستقر می شوند و مامور خدمت رسانی به مراکز قدرت هم می شوند . در این میان معلمان همچنان نقش عضو ناظر را بازی می کنند و از داشتن حق رای محرومند . تو این وسط هم گور بابای آموزش !

طبق اخیار واصله قرار است برای ارتقاء این بازی در قسمتی از ادارات ، میله های بارفیکس مخصوصی نصب شود تا افراد مستعد بتوانند عمل سخت آویزان شدن را تمرین نمایند !


4- نام بازی : خرس وسط
ابزار مورد نیاز : تعداد زیادی معلم ، مدیر و معاون ، خروار خروار آئین نامه و بخشنامه ، دوره های ضمن خدمت ، ارزشیابی سالانه ، طرح درس سالانه ، روزانه ، درصد قبولی و فرم یک آموز به میزان لازم
شرح بازی : در این بازی ، معلمین ، مدیران و معاونین به صورت عملی و حرفه ای و از طریق بخشنامه ها و آئین نامه های رگباری ، ساعات ضمن خدمت ، ارزشیابی سالانه و درصد قبولی و ... مچل شده و سر کار گذاشته می شوند . بر این اساس خواسته ها و نیازهای اصلی آموزشی مورد سوال قرار نمی گیرند و در نتیجه انواع و اقسام طرح های آبکی - آموزشی پدیدار می شوند!

طبق اخبار واصله قرار است برای ارتقاء این بازی ، در آینده ی بسیار نزدیک بخشنامه هایی در رابطه با چگونگی قرار دادن انگشت سبابه بر روی زنگ و چگونگی باز کردن در هنگام ورود به کلاس نیز صادر شود !


5- نام بازی( جدید ) : الزامات ساماندهی
ابزار لازم : معلم حداقلی و دانش آموز حداکثری، کلاس 40 نفره به میزان لازم
شرح بازی : در این بازی به معلمین درس ایثار ، جان فشانی و از خودگذشتگی داده می شود . در طول بازی دائما از مصائب دوران بحران افزایش جمعیت و مدارس سه شیفت به نیکی یاد می شود ! معلمان در حین بازی آمادگی لازم را برای مواجهه با کلاس های 40 نفره پیدا می کنند . در این بازی ، مکررا این نکته به معلمان گوشزد می شود که آموزش و پرورش از ازل تا ابد درگیر بحران های ساختگی بوده و معلمان باید در این زمینه همکاری لازم و اجباری با آموزش و پرورش داشته باشند .

طبق اخبار واصله ، قرار است برای ارتقاء این بازی و برای اینکه امر آموزش دچار آسیب نشود ، نحوه ی دستشویی رفتن معلمان نیز ساماندهی شود !


6- نام بازی ( جدیدترین ) : کسر مقرری ماه اول و هفتم
ابزار لازم : تعداد زیادی معلم بی خیال ، افزایش کذائی حقوق در ماه اول و بعد از رتبه بندی ، کارت هدیه 100 هزار تومانی
شرح بازی : در این بازی که جدیدترین ، مسخره ترین و مضحک ترین بازی در آموزش و پرورش به حساب می آید ، بعد از افزایش کذائی حقوق در ماه اول و اجرای مصوبه مثلا رتبه بندی ، مبلغ افزایش یافته با سرعتی برابر با سرعت نور و در قالب مقرری ماه اول از حقوق معلم کسر می شود .

از عجایب این بازی این است که مبلغ دریافتی حقوق در ماه اول افزایش ، حتی کمتر از ماه قبل می شود .

طبق اخبار واصله ، قرار است برای ارتقاء این بازی و برای اغواء معلمین ، یک سوم از مبلغ کسر شده ، تحت عنوان ننگین تسهیلات رفاهی و در قالب کارت هدیه ، به معلمان بازگشت داده شود !

 


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / اهدای اعضای بدن معلم بازنشسته استان کهکیلویه و بویراحمد به پنج بیمار جان دوباره بخشید.

« گروه سخن معلم » ضمن  طلب آمرزش و علو درجات برای روح این معلم نمونه ، از اقدام انسانی خانواده " امیر توانا "  تشکر و قدردانی می کند .

گروه اخبار / حکایت مدارس محروم در مناطق دورافتاده ... این بار در روستای بن بید بوشهر . آیا این داستان پایانی خواهد داشت .

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

پول چای

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظر یک معلم افغانی در مورد روز معلم و حرفه معلمی  حرف زدن درباره‌ی روز معلم بسیار سخت شده. حتا آن را تبریک هم نمی‌‌توان گفت. اگر تبریک بگویی یکی می‌آید و می‌گوید: «خجالت بکش. معلم با چه تلخی و مشقتی کار می‌کند و فرزندان وطن را آموزش می‌دهد و تو چه آسان، با یک تبریک گفتن، شانه‌ات را سبک می‌کنی و از مسئولیت انسانی‌ات می‌گریزی». اگر تبریک نگویی یکی دیگر می‌گوید‌: «حالا چنان شده که جناب‌عالی حتا یک تبریک خشک و خالی را هم از معلمان آزاده‌ی ما دریغ می‌کنی.»

اگر وضعیت معیشتی بسیار نابه سامان  معلمان را تحلیل کنی و بر خالیگاه‌ها انگشت بگذاری، یکی ناراحت می‌شود و می‌گوید: «معلم شمعی است که خود می‌سوزد تا تاریکی‌ها را بزداید. معلم نیز می‌تواند مثل دیگران دنبال مادیات برود، اما نمی‌ رود و در عوض به روشن‌گری می‌پردازد. کار مقدس معلمی را نباید با انگیزه‌های مادی پیوند داد و از ارزش آن کاست.»

اگر بگویی معلمان بسیاری هستند که هیچ‌چیز برای شان به اندازه‌ی همان معاشی که می‌گیرند ارزشی ندارد و معلمی‌شان در واقع روزگذرانی است، یکی به خشم می‌آید و می‌گوید:

«اولا معلم هم انسان است و مجبور است معیشت یک خانواده را تامین کند. ثانیا، معلمی که در مکتب روزگذرانی کند اساساً معلم نیست. مقام معلم بسی بالاتر از این‌هاست.»

واقعیت اما آن است که تا از کار معلمی و آموزگاری قداست زدایی نشود، ما هرگز معلمان را در موقعیت عینی‌شان نخواهیم داد. معلم پیامبر نیست که بی‌مزد هدایت‌گری کند. معلم معصوم هم نیست که از بند خطا و گناه رسته باشد. معلم مَلَک و فرشته هم نیست که نیازهای معیشتی و غیر معیشتی نداشته باشد. معلمی یک کار مقدس نیست؛ شغلی در میان شغل‌هاست. شغل حساسی هم هست.

هر شغلی اقتضائات و الزامات حرفه‌یی و حقوقی دارد و در چارچوب یک قرارداد یا تعامل اقتصادی شکل می‌گیرد.

کسی که خود را برای شغل معلمی آماده نکرده باشد،  نباید معلم شود. از آن سو، این انتظار هم نباید وجود داشته باشد (در دولت و جامعه و نهادهای مدنی) که معلمی کارِ ایثارگران و عاشقان روشن‌گری است. به این معنا که نیاز یک معلم به پول و منافع مادی باید به صراحت و کفایت به رسمیت شناخته شود.

در جامعه‌ی ما، روز معلم روز دردناکی است. چون روز معلم سیاه است ولی ما با دادن گلی به او و دکلمه‌ی شعری می‌خواهیم این روز را سپید کنیم. روز جامعه هم سیاه است، چون معلم ناپرورده‌یی که فقر علمی و حرفه‌یی (برای کار معلمی) دارد و جیب‌اش نیز خالی است، شاگردانی در همین حد ما پرورش خواهد داد:

مایی که مهم‌ترین تخصص مان نزاع بی‌پایان است.

اطلاعات روز


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور