هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبت کردن با حیوانات، شناسایی بیماریها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمون ها، برنامه نویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خط های مختلف و بسیاری دیگر از موارد می تواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل نماید. یکی از ربات هایی که امروزه غوغا به پاکرده و در آینده انقلاب و تحولات چشم گیری در عرصه هوش مصنوعی از او خواهیم دید، بات Chat GPT است.
چت جی پی تی (Chat GPT) جدیدترین مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه Open AI به حساب میآید. این ربات در عرض دو ماه گذشته توانسته نظر بیش از 100 میلیون کاربر را به خود جلب کند که در نوع خود بی نظیر است. ربات هوشمندی که به 200 زبان زنده دنیا مسلط است و با هر زبانی که سوال کنید پاسخ می دهد، در بسیاری از آزمون ها نمره قبولی می گیرد و متن ها و محتواهای درخواستی را در کوتاه ترین زمان ارائه می کند.
بیل گیتس معتقد است که هوش مصنوعی به واقع یک فن آوری انقلابی است و نقشی شبیه به اینترنت در حوالی سال 2000 را دارد، اما وب3 و متاورس به آن اندازه که گفته می شود، فن آوری های انقلابی و بزرگی نیستند.
کارشناسان معتقدند که چتجیپیتی (Chat GPT) به عنوان ابزار جدید هوش مصنوعی (AI) به این زودیها نمیتواند جایگزین کارکنان بسیاری از صنایع از حوزه فن آوری گرفته تا رسانه شود ولی از هم اینک میتواند به عنوان ابزاری برای راحتکردن کارها و افزایش بهرهوری کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.
محققان معتقد هستند که برنامههای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی میتواند کمکحال نیروی کار باشد و زندگی کاری آنها را بهبود بخشد. البته با این پیش شرط که مراقب ارائه اطلاعات نادرست احتمالی که چتجیپیتی معمولا به آنها دسترسی دارد، باشند.
در مجموع محققان به این نتیجه رسیدهاند که نیروی کار فعلاً میتواند از چتجیپیتی در موارد زیر بهره ببرد:
جایگزین موتورهای جست و جو
در حالی که اطلاعات ارائه شده از سوی چتجیپیتی همیشه دقیق نیست چون که دادههای در دسترس آن به پیش از سال ۲۰۲۱ محدود است، ولی میتواند دادههای میلیونها وبسایت را تجزیه و تحلیل کند تا به هر سوالی که دریافت میکند، پاسخ دهد. به علاوه، هر چه بیشتر از آن استفاده شود هوشمندتر میشود؛ بنابراین، با هوشمندتر شدن چتجیپیتی استفاده از آن به جای موتورهای جست و جویی همچون گوگل میتواند رایجتر و کارآمدتر شود و رقیب اصلی آنها باشد.
نوشتن مقاله، سخنرانی و نامه
چتجیپیتی میتواند به عنوان دستیار نوشتن و شریک فکری استفاده شود. بدین صورت که یک متن اولیه مقاله، سخنرانی و نامه از چتجیپیتی خواسته و دریافت شود و سپس از سوی فرد کارشناس اصلاح شود و بهبود و ارتقاء یابد.
کدنویسی
ابزارهای هوش مصنوعی از جمله چتجیپیتی گذشته از آن که میتواند به خوبی کدنویسی کند، میتواند کمکحال کدنویسان در یافتن خطای صورت گرفته باشد. البته برنامهنویسها باید هنگام کمک گرفتن از هوش مصنوعی با احتیاط عمل کنند، زیرا برخی از آنها دریافتهاند که چتجیپیتی در مواردی قادر به تشخیص درست مشکلات کدنویسی نیست.
مدیریت و دستکاری دادهها
مرتبسازی، مدیریت و سازماندهی دادههای ساختار نیافته، دشوار است. با کمک این چت بات میتوانید دادههای بدون ساختار را با کمک دستکاری دادهها به یک فرمت ساختار یافته تبدیل کنید.
تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها
تجزیه و تحلیل و تفسیر دقیق و همهجانبهنگر حجم زیادی از دادهها و اطلاعات نیازمند تسلط کارشناسان به تکنیکهای متعدد و متنوعی است که کار را دشوار و زمانبر میکند ولی با استفاده از چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتوان مشکلات این گونه را کاهش داد.
زمانبدی و برنامهریزی کارها
سازماندهی برنامه کاری پرمشغله شما ممکن است زمان بر باشد، به ویژه این که بخواهید زمان بندی انجام مراحل مختلف کارها را انجام دهید اما چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتواند به راحتتر شدن این کار کمک کند.
نظرخواهی و مشورت
تصور کنید که یک کارآفرین هستید و برای راهاندازی کسب و کار تازهای، به تخمینهایی از هزینهها، درآمدها و میزان مشتری و فروش رسیدهاید. در چنین شرایطی میتوانید برای کاهش ضریب خطای خود از نتایج بررسی چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی استفاده کنید.
همکاری برای یافتن شغل جدید
در نهایت، اگر از کار خود راضی نیستید، چتجیپیتی میتواند به شما در تهیه رزومهکاری و نیز جست و جوی کار جدید کمک کند و حتی به شما برای مذاکره با هدف افزایش دستمزد، مشورت بدهد و تکنیکهایی را پیشنهاد کند.
تولید محتوا
میتوان از این ابزار برای تولید محتوا استفاده کرد، یعنی به راحتی محتوا را بر اساس یک درخواست مینویسد. به عنوان مثال، این ابزار هوش مصنوعی میتواند آهنگی را بر اساس دستور کاربر بنویسد. علاوه بر این، میتواند به کاربران کمک کند تا سبک نوشتاری خوشان را بهبود دهند.
هنر هوش مصنوعی
هنرپردازی با هوش مصنوعی از زمان معرفی DALLE-2 ،Midjourney و سایر ابزارهای هنری، در خط مقدم خلق تصاویر هنری قرار گرفته است. فن آوری رو به رشد ChatGPT هم پتانسیل بسیار زیادی در تهیه سناریوهای واقعیت افزوده (AR) با جزئیات فراوان دارد.
توضیح و آموزش
این ابزار به خوبی میتواند کلمات، کدها و حتی علم فیزیک را توضیح دهد. همان طور که قابلیت مربی هوش مصنوعی در Chat GPT در ماهها و سالهای آینده، توسعه و بهبود مییابد، میتواند به طرز چشم گیری نحوه تعامل فراگیران با دنیای بیرون را تغییر دهد. در نتیجه، این ابزار تأثیر زیادی بر صنعت فن آوری آموزشی خواهد داشت و در آینده با تلفیق دنیای متاورس و هوش مصنوعی تغییرات زیادی را در آموزش شاهد خواهیم بود.
با ایجاد حساب کاربری در سایت مربوط به این ربات می توان به صورت رایگان از آن استفاده کرد که در کشور ایران این کار به سختی انجام می شود. در روزهای گذشته نسخه ای از این ربات با عنوان Chat GPT pluse منتشر شده که پولی بوده ولی سرعت بالاتری نسبت به نسخه قبلی دارد. در ماه های آینده قرار است که نسخه چینی این ربات هم وارد بازار شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این هفته فرصتی شد در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج پای صحبتهای سرکار خانم « حویزاوی » مدرس NLP نشسته و توصیهها و تجربیات ایشان را در نحوه مواجهه با جوانان و نوجوانان پساکرونا مستمع باشم.
در حاشیه کارگاه گپ و گفتی دوستانه با ایشان در حوزه های صلح درون، بالهای گشوده، معجزه درون، راههای موفقیت، جادوی آرامش، رهایی از استرس، شفای ذهن و جسم، قدرت بخشش و... انجام دادیم.
آنچه می خوانیم خلاصه این گپ رسانهای ماست.
انالپی NLP و دیگر هیچ
انالپی مخفف برنامه ریزی عصبی کلامی میباشد.
هدف از آموزش این علم، مدیریت ذهن دور کردن افراد از تمرکز به مشکل، آمادگی برای تغییر و تحول ، برقراری ارتباط سالم و موفق با دیگران، بالا بردن انعطافپذیری، پیدا کردن هدف، اقدام و حرکت، شناخت الگوهای ذهنی متفاوت، ایجاد تیز حسی ، بالا بردن اعتماد و عزت نفس ،مدیریت خشم و استرس، رسیدن به موفقیت و کمال، خارج شدن از حال بد و رسیدن به حال خوب ،پیدا کردن رسالت تغییر باورهای منفی و ایجاد باور جدید با کمک تکنیکهای عملی می باشد .
خلاصه اینکه با انالپی میتوانیم ذهن را مجدد برنامه ریزی کرده، افسار و مدیریت ذهن و درونمان را به دست بگیریم.
پیام ان ال پی
محیط پیرامون انعکاس درون ماست.
مکانی که قرار است معجزه در آن اتفاق بیفتد ذهن ماست. آنچه برای منِ معلم مهم است اینست که چه استفادهای عملی و کاربردی میتوان از این علم یا شبهعلم در بهبود وضعیت نابه سامان آموزش و پرورش و همچنین کنترل دانش آموزان جهش یافته پسا کرونا و تربیت بهینه آنها کرد .
تعریف مختصر انالپی:
برنامه ریزی عصبی کلامی به زبان ساده یعنی ایجاد تغییر در گفتار افکار و باورهای منفی و عادات منفی.
کاربردهای ملموس ان ال پی:
تقویت اعتماد به نفس بالا بردن عزت نفس، ایجاد خودباوری، هدف گذاری، مهار کردن خشم های درونی و تحول در برقراری ارتباط با خانواده، محیط و اجتماع.
نسبت انالپی با روانشناسی:
هر دو با هدفی مشترک ولی با راهکارهای متفاوت هستند. انالپی علم به روزی است که با تکنیکهای عملی توانسته مدیریت ذهن را آموزش دهد.
آموزش و پرورش و انالپی:
برای پرورش و پیدا کردن مهارتها در مدارس، انالپی نقش بسیار موثر و کاربردی دارد. قوانین هدفگذاری در نظم و برنامهریزی ذهنِ دانشآموزان مهم و ضروری است. انالپی با ایجاد قدرت و توانایی ذهنی باعث اقدام و عمل میشود.
نسخه برای راهبری نسل زد:
آگاه سازی، ایجاد بینشی نو و برقراری ارتباط موثر.
میزان استقبال جامعه از انالپی:
اگر جملاتی مانند میدانم، میشناسم، بلدم، خواندم، آگاهم، همینم و... تغییر کند و اجازه ورود و تغییر به ذهن و درونمان را بدهیم ؛ یعنی آگاه تر شویم نسبت به خودمان و درونمان و بیاموزیم که من میتوانم با تغییراتم معجزهگر ذهن خود باشم آنگاه دست برمیدارم از مقصر شناختن انسانهای اطرافم و رو به جلو حرکت میکنم.
در نتیجه هر فردی انالپی را تجربه کرده با نتایج عالی استقبالی عالی داشته است. اگر فرصت آشنایی با انالپی را به خودت ندهی چگونه میشناسی و استقبال میکنی؟
دورههای کاربردی:
برقراری ارتباط موثر، ایجاد اعتماد و عزت نفس، ایجاد خودباوری، برطرف کردن استرس و مدیریت خشم، هدف گذاری و قدرت کلام.
مخلص کلام:
هیچ اتفاقی در زندگی ما نیست که راه حل نداشته باشد. انالپی ذهن با کلیدهایی که در اختیار ذهن ما قرار میدهد درهای زیادی را بر روی ما باز میکند.
سخن آخر:
فارغ از مسائل مطروحه در گپ و گفت مذکور با گشت و گذاری در دنیای رسانه میتوان بحث مقدماتی NLP را بدین شرح جمع و جور نمود.
« انالپی یا همان برنامه نویسی عصبی، یک روش شبه علمی است که ادعا میکند به تغییر و تحول عمیق در ساختارهای ذهن و مغز میپردازد و به دنبال کشف تأثیر ساختارهای زبانی،کلامی و غیرکلامی بر روی سیستم عصبی و برنامهنویسی سیستم ذهنی و مغزی میباشد.
هدف اصلی دوره های آموزشی NLP فراگیری شیوههایی است که در آن الگو سازان NLP می آموزند تا فرد به کمک مدلسازی موفقیت عالی کسب کند و مهمتر اینکه چگونه افراد بتوانند این مدل را در ضمیر ناخود آگاهی خود بکارند.
* از دهها کاربرد ان ال پی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
- کمرنگ کردن خاطرات بد
- برنامه ریزی مجدد ذهن
- ساخت عادات جدید
- افزایش اعتماد به نفس
- تکنیک های ارتباط موثر
- کوچینگ و راهبری فردی و سازمانی
- بازاریابی عصبی و فنون مذاکره
- رهایی از عادات بد
- درمان انواع فوبیا و...
آنچه برای منِ معلم مهم است اینست که چه استفادهای عملی و کاربردی میتوان از این علم یا شبهعلم در بهبود وضعیت نابه سامان آموزش و پرورش و همچنین کنترل دانش آموزان جهش یافته پسا کرونا و تربیت بهینه آنها کرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
متاورس (metaverse) فن آوری جدیدی است که دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب می کند. با متاورس می توان آنچه را که در فیلمها و کارتونهای تخیلی و افسانه ای و بازی های رایانهای دیده ایم، به واقعیت نزدیک کنیم. اگرچه آموزش و یادگیری در دنیای واقعی و مجازی مشکلاتی دارند، دنیای متاورسی می تواند بسیاری از این مشکلات را مرتفع کند تا یادگیری با فهم و لذت بیشتری انجام شود.
در آموزش به وسیله متاورس، دانش آموزان شروع به تجربه واقعی کرده و این فن آوری شکاف بین کلاسهای فیزیکی و مجازی را کم می کند. متاورس میتواند این شکاف را با ایجاد کلاسهای مجازی سهبعدی که دانشآموزان میتوانند به صورت مجازی با همکلاسیها و معلمان خود ملاقات کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند، پرکند. دانشآموزان از هر مکان جغرافیایی میتوانند بخشی از این مجموعه یادگیری متاورس باشند و بسیار فراتر از آنچه یک کلاس درس فیزیکی اجازه میدهد انجام دهند. یادگیری دیجیتال در کلاسهای هوشمند به برنامههای درسی آموزش مدرسه اضافه شدند تا یادگیری دانشآموزان را با پخش ویدئو در موضوعات مختلف افزایش دهند ولی هدف متاورس این است که این کلاسها را هوشمندتر کند و به دانشآموزان اجازه دهد تا به طور کامل در چنین ویدیوهایی غوطهور شوند و به آنها کمک کند که تمام محتوا را با دقت بیشتری تجربه نمایند.
علاوه بر این، متاورس فضایی را برای آنها فراهم می کند تا در موضوعاتی که نیاز به آزمایشهای عملی دارند، آزمایش کنند، شکست بخورند و از شکست های خود درس بگیرند. حتی کلاسهای فیزیکی نیز می توانند از چنین یادگیری مجازی سه بعدی برای دست یابی به نتایج یادگیری مورد نظر استفاده کنند .آموزش در محیطهای مجازی متاورس به دانش آموزان اجازه می دهد تا در فعالیتهای فوق برنامه مانند ورزش و هنر نیز به صورت مجازی شرکت کنند. دانشآموزان میتوانند فعالیتهای سرگرمکننده مختلفی مانند شرکت در سمینارها، جلسات، کنسرتها یا باشگاه ریاضی را شبیه به فعالیت در محیطهای فیزیکی انجام دهند. شرکت در نمایشگاهها و جشنواره ها به صورت مجازی و به شکل آواتار نیز میتواند به دانش آموزان کمک کند تا دنیای اطراف خود را بهتر و بیشتر تجربه نمایند.
دانشآموزان در این فضای مجازی میتوانند با تکرار موقعیتهای زندگی واقعی، آزمایشهای علمی انجام دهند و حتی وارد یک ویدیوی مستند شوند، مثلاً در مورد جنگ جهانی اول می توانند با آواتار خود وارد همان فضای جنگی شوند و همه چیز را از نزدیک ببینند و حتی شاید لمس کنند. از متاورس می توان برای ایجاد آگاهی در مورد مسائل اجتماعی مانند قحطی، آلودگی یا تغییرات آب و هوایی برای بیدار کردن علایق بشردوستانه فراگیران استفاده کرد. به عنوان مثال، میتوان به دانشآموزان مستندی درباره قحطی در سومالی یا فقر در برونئی نشان داد تا به آنها کمک کند تا ببینند که چگونه بر مردم ساکن آنجا تأثیر میگذارد. با چنین رویکرد آموزشی، دانشآموزان نه تنها دانش نظری را به خانه میبرند، بلکه درک عاطفی عمیقی از چیزهایی که در اطرافشان اتفاق میافتد نیز خواهند داشت.
اگرچه در دنیای واقعی خیلی از سفرهای علمی و تفریحی امکان پذیر نیست، اما با متاورس و ارائه تورهای مجازی در سراسر جهان چنین امکاناتی فراهم می شود تا تجربه های زیادی را به دست آورند. متاورس با اجازه دادن به دانش آموزان برای سفر به هر مکان دلخواه در یک محیط مجازی در عرض چند دقیقه، به گسترش افق و جهان بینی آنها کمک می کند. معلمان و دانش آموزان می توانند از چهرههای برجسته یا افراد دانا و دانشمند در دنیای مجازی متاورس دعوت کنند تا به فراگیران کمک کنند و با تجربیات مختلف زندگی آنها آشنا شوند.
دسترسی اولیه به متاورس نیاز به تجهیزات چندانی ندارد؛ اما هرچه مجهزتر باشید، تجربه عمیقتر و واقعیتری از آن خواهید داشت. مهمترین این تجهیزات، کامپیوتر با قدرت پردازش نسبتاً خوب، کنسول بازی ( ابزاری که از آن فقط برای انجام بازیهای کامپیوتری استفاده میشود)، هدست واقعیت مجازی و ترکیبی و عینک واقعیت افزوده می باشد که هدست واقعیت ترکیبی تا ماه های آینده وارد بازار خواهد شد.
برای انجام هرکاری در متاورس به آواتارها نیاز دارید که میتوانند شبیه به شما یا نشاندهندهی شما باشند. آواتار (چهرک)، درواقع هویت دیجیتال شماست و آن به طور خلاصه عبارتند از:
وظیفهی انتخاب و تغییر آواتارها مطابق با شخصیت و واقعیتهای دنیای واقعیتان مانند چهره و بدن شما برعهدهی خودتان است. ممکن است یک پلتفرم متاورس تنها با یک یا تعدادی از انواع آواتارها سازگار باشد. پلتفرمها معمولاً شامل امکانات ساخت آواتار و ویرایش آنها هستند. اما نرمافزارهای جداگانهای نیز ساخته شده و در حال توسعه هستند که با استفاده از آنها میتوانید آواتار اختصاصی خود را طراحی کرده و در متاورس آپلود و استفاده کنید. این نرمافزارها عمدتاً شامل هزینه بوده یا ممکن است نسخههای محدودشدهی رایگان نیز داشته باشند.
شاید خیلی از فرضیه ها و رویدادهایی که امروزه غیرممکن و یا نشدنی هستند و یا در باور کسی نمی گنجند، در آینده ای نه چندان دور و با پیشرفت علم و فن آوری به حقیقت تبدیل شوند. متاورس با استفاده از فن آوری هوش مصنوعی مانند ربات chat GPT که در روزها و ماههای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده، تحول بسیاری را در آموزشهای آینده به وجود می آورند و بی شک ارتباط این فن آوریها (متاورس، هوش مصنوعی و بلاکچین و ....) با یکدیگر می تواند انقلابی بزرگ و تحولی شگرف را در دنیای ارتباطات و به ویژه در آموزش و یادگیری رقم بزند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اخیرا وزرات آموزش و پرورش سعی دارد که برگههای امتحانات نهایی دانشآموزان را به شیوه الکترونیکی تصحیح کند. روال کار در این شیوه به این صورت است که مصحح با گرفتن رمز ورود از حوزه تصحیح برگههای امتحانی به سامانه تصحیح اوراق وارد می شود. در صفحه ای که در سامانه باز می شود در یک طرف، برگه امتحانی اسکن شده دانشآموزان ظاهر می شود و در طرف دیگر نیز نمرات مربوط به سوالات وجود دارد. مصحح با توجه به پاسخهای دانشآموزان، نمرات مناسب به آنها را میدهد. در پایان کار نیز جمع نمرات به صورت اتوماتیک، محاسبه می شود. سپس مصحح با زدن گزینه «ارسال» برگه امتحانی مذکور را به حوزه تصحیح مربوطه ارسال میکند.
ارزیابی شیوه تصحیح الکترونیکی
1) مزایا
1-1. نیازی نیست که مصحح، نمرات برگه امتحانی را جمع کرده و محاسبه کند؛ زیرا این کار به صورت اتوماتیک و بدون هیچ خطایی انجام می گیرد.
2-1. نیازی نیست که مصحح در حوزه تصحیح، حضور یابد؛ چرا که وی میتواند از خانه و در هر ساعت ممکن به تصحیح برگههای امتحانی بپردازد.
3-1. از آنجا که در این شیوه، امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی از سوی مصحح وجود ندارد، لذا امکان دستکاری وی در برگههای امتحانی به نفع دانشآموز خاص وجود ندارد.
4-1. در این شیوه تصحیح به دلیل اینکه امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی نیست؛ در نتیجه چیزی به نام مصحح دوم وجود ندارد. به عبارت دیگر برگههای امتحانی صرفا به شکل تصحیح اول، تصحیح می شوند. لذا این امر موجب می شود مشکل مربوط به شیوه سنتی تصحیح که در آن، مصحح دوم با اتکا بر نمرات مصحح اول، بدون دقت و به سرعت به تصحیح برگههای امتحانی می پرداخت، به وجود نیاید.
2) معایب
1-2. عدم امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی اسکن شده البته دارای عیب نیز می باشد. به این معنی که فرض کنید در پاسخ داده شده دانشآموز، کلمه ای کلیدی وجود دارد که مصحح اول به آن نمره (مثلا 5/ 0 ) میدهد؛ اما به جهت اینکه وی امکان مشخص کردن آن کلمه کلیدی را بر روی برگه امتحانی ندارد؛ لذا نمیتواند مصحح دوم را از این امر آگاه سازد. به این ترتیب به احتمال زیاد، حق دانشآموز ضایع میگردد.
2-2. برخی از حوزههای تصحیح، برگههای امتحانی دانشآموزان را به صورت سیاه و سفید (نه رنگی) اسکن میکنند. این امر باعث میشود که پاسخهای دانشآموزان با خودکار آبیرنگ با مواردی که در حوزه تصحیح با خودکار سبزرنگ (مثل علامتهای مربوط به بستن انتهای سوالات یا نوشتن کلمه سفید) به برگههای امتحانی اضافه شده، در هم آمیخته شوند. به این ترتیب مصحح در خواندن و تصحیح دقیق سوالات دچار مشکل میشود.
3-2. برخی از دانشآموزان به صورت سهوی، پاسخ برخی از سوالات را جابه جا مینویسند. فرض کنید یکی از مصححین متوجه قضیه میشود؛ اما وی به دلیل عدم امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی قادر نیست، مصحح دوم را مطلع سازد تا حق دانشآموز ضایع نشود.
4-2. در برخی آزمونها، سوالات تکمیل کردنی (یک یا دو کلمهای) وجود دارد که گاه تعداد آنها در یک سوال به ۸ مورد میرسد (مثلا 8 مورد که نمره هر کدام 25 / 0میباشد). تصحیح این گونه سوالات بدون مشخص کردن نمره هر مورد بر روی برگه امتحانی بسیار مشکلساز است. بنابراین از آنجا که در تصحیح به شیوه الکترونیکی، امکان نمرهگذاری بر روی برگه امتحانی نیست، لذا مصحح در جمع بستن این گونه نمرات دچار مشکل و گاه خطا در محاسبه میشود.
پیشنهادات:
چنان که ملاحظه گردید یکی از ویژگیهای تصحیح برگههای امتحانی به شیوه الکترونیکی، این است که مصحح امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی را ندارد. این امر هم مزایا و هم معایبی دارد. بنابراین به مسئولین امر خصوصا مهندسین نرمافزار پیشنهاد میشود، برنامهای طراحی کنند که بر مبنای آن، امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی برای مصحح وجود داشته باشد، اما به هنگام ارسال به حوزه تصحیح، پاک شوند. مواردی را هم که مصحح اول برای آگاهی مصحح دوم لازم میداند در قالب یک کامنت، اطلاع داده شود. هر چند که در تصحیح به شیوه الکترونیکی، مصحح اول و دوم مشخص نیست.
پیشنهاد دیگر به سوالات تکمیل کردنی (بند 4-2) مربوط میشود. زیرا در این نوع سوالات، جمع بستن نمره موارد مختلف سوال، مصحح را دچار سردرگمی و خطا در محاسبه مواجه میسازد. چرا که مصحح قادر به نوشتن نمره هر مورد بر روی برگه امتحانی نیست. لذا پیشنهاد میگردد که نمره هر مورد از سوال به طور جداگانه طراحی شود تا از سردرگمی مصحح و امکان خطای وی در جمع بستن نمره موارد مختلف سوال، جلوگیری شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نوآوریها در علوم رایانه تأثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم دارند؛ زیرا نحوه تعامل، برقراری ارتباط و تجارت افراد با یکدیگر را تغییر داده و بهبود میبخشد. یکی از این پروژه های جدید و نوظهور که توجهات زیادی به خود جلب کرده، پروژه متاورس(Metaverse) هست. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت می باشد. متاورس یک واژه مرکب و متشکل از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان است و از همین رو می توانیم این کلمه را «فراتر از جهان» ترجمه کنیم. این اصطلاح نخستین بار در کتاب علمی- تخیلی سقوط برفی با نویسندگی نیل استفنسون آمریکایی در سال ۱۹۹۲ به کار برده شد. استفنسون از واژه متاورس برای توصیف واقعیت مجازی استفاده می کرد که در آن قهرمان داستان در قالب آواتار خودش با بقیه معاشرت میکند، خرید میکند و حتی دشمنان دنیای واقعی خودش رو شکست می دهد. در واقع پروژه متاورس شبکهای گسترده از محیطهای مجازی همیشه فعال و آنلاین هست که افراد می توانند در قالب آواتار خودشون یا به کمک عینکهای واقعیت افزوده با همدیگر و اشیاء دیجیتال اطراف ارتباط برقرار کنند.
فن آوری های توانمندسازی متاورس که در آموزش و یادگیری نیز می توان از آنها بهره جست، چهار نوع هستند: واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت گسترده.
واقعیت مجازی (VR)به کاربران دارای هدست واقعیت مجازی امکان می دهد در مجموعه ای از محیطهای واقعی یا خیالی غوطه ور شوند. اکثر تجربه واقعیت مجازی شامل تجسم است که می تواند بر روی یک مانیتور کامپیوتر یا یک دستگاه نمایشگر سه بعدی نمایش داده شود. کاربران می توانند با استفاده از ابزارهای واردکننده معمولی با محیط مجازی درگیر شوند .می توان یک محیط شبیه سازی شده بسیار شبیه به دنیای واقعی ساخت، مانند شبیه سازی که برای آموزش خلبانان استفاده می شود.
واقعیت افزوده (AR) فن آوری جدیدی است که دنیای واقعی را با دنیای مجازی از طریق استفاده از دستگاههای مختلف مانند وبکَم، دوربین موبایل، رایانه همراه با استفاده از نرمافزارهای مختلف ترکیب می کند. با واقعیت افزوده میتوان تصاویر، ویدیوها و صداها را روی یک محیط واقعی قرار داد تا یک دنیای جدیدی از ترکیب دنیای واقعی و مجازی را به وجود آورد. این فن آوری برخلاف واقعیت مجازی، نیازی به عینک یا هدست نیست و تجربیات کاملاً غوطه ور نیستند.
واقعیت ترکیب (MR) نقاط قوت فنآوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با هم ترکیب میکند و با ایجاد تجسمهایی که کاربران میتوانند در محیطی که دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب میکند، تعامل داشته باشند، آن را به سطح بالاتری میبرد. این فن آوری پتانسیل ایجاد تحول عظیم در آینده و زندگی انسانها در سالهای نه چندان دور را دارد. واقعیت ترکیبی از آنجایی اهمیت پیدا کرده است که توانسته دنیای واقعی اطراف ما را با دنیای مجازی و دیجیتال گره بزند.
واقعیت گسترده (XR) یک اصطلاح عمومی است که مجموعه ای از فن آوری های واقع گرایانه را ترکیب می کند: الکترونیک، ارتباطات، محیطهای دیجیتال که در آن اطلاعات نمایش داده می شود .فن آوری XR با همکاری VR، AR و MR خواهد بود .در هر جنبه ای از XR که در بالا ذکر شد، انسانها در تمام یا بخشی از محیط دیجیتال مصنوعی ایجاد شده توسط این فن آوری ها مشاهده و تعامل دارند.
البته فن آوری متاورس ارتباط تنگاتنگی با تحول، هوش مصنوعی (AI) دارد. هوش مصنوعی رایانهها را قادر میسازد تا وظایفی را که معمولاً با فرآیندهای فکری انسان مرتبط است انجام دهند. هوش مصنوعی در حال ایجاد دگرگونیهای شگرف در محیط کار است، زیرا رایانهها جایگزین نیروی انسانی میشوند، اما هوش مصنوعی در آموزش تا حد زیادی به نرمافزار آموزشی محدود شده است که هدف آن شخصیسازی بیشتر مواد درسی برای دانشآموزان است. برخی معتقدند که توسعه هوش مصنوعی بیشتر از متاورس و وب3 می تواند تحولاتی را در آینده باعث شود.
به طور کلی، متاورس بسیاری از دانشآموزان را قادر میسازد تا در محیطهای کاملاً فراگیر و چندرسانهای که از دنیای فیزیکی و دیجیتالی استفاده میکنند، یاد بگیرند. به عنوان مثال، در یک کلاس هندسه، دانشآموزان ممکن است معادلات هندسی را با دیدن و دستکاری اشکال هندسی در یک محیط VR بیاموزند و در عین حال به صحبتهای یک ریاضیدان خبره گوش دهند که زمینه و راهنمایی ارائه میدهد. دانشآموزان همچنین میتوانند مسائل هندسی را در یک محیط مجازی و مشترک با دانشآموزان در سراسر جهان حل کنند. در مجموع، یک محیط یادگیری متاورس غنی شده، هم دنیای فیزیکی و هم دنیای مجازی را با هم ترکیب میکند و از چند رسانهای برای ارائه فرصتهای یادگیری متنوع برای دانشآموزان در یک محیط مشارکتی استفاده میکند.
در آینده و با گسترش آموزش در دنیای متاورسی، یادگیری بیشتر به بازی سازی تبدیل خواهد شد. فعالیتهای یادگیری مجازی به طور فزایندهای شامل بازی و عناصر طراحی بازی مانند رقابت، امتیاز و پاداش می باشد. دنیای واقعیت مجازی سه بعدی و واقعیت افزوده کاملاً کاربران را در داخل بازیها قرار می دهد و از محدودیتهای صفحه نمایش بازیهای دو بعدی فراتر می رود. همان طور که روز به روز بازیهای کامپیوتری فراگیرتر و جذاب تر می شوند، احتمالاً بین کودکان و جوانان نیز محبوب تر می شوند. انتظار میرود که اندازه بازار جهانی یادگیری مبتنی بر بازی در پنج سال آینده نزدیک به 20 درصد افزایش یابد و با افزایش تقاضا برای واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در آموزش، به احتمال زیاد تقاضا برای فعالیتهای یادگیری بازی محور افزایش خواهد یافت.
به احتمال زیاد برخی مربیان و والدین با چگونگی ادغام متاورس در آموزش و یادگیری مقاومت خواهند کرد. متاورس تعداد نامحدودی از امکانات آموزشی را ارائه می دهد، اما خطرات آن برای کودکان در حال حاضر ناشناخته است. در جهانهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و سه بعدی، دانشآموزان در محیط خود هستند و آنچه در اطراف آنها رخ میدهد ممکن است برای بزرگسالان به آسانی در دسترس یا آشکار نباشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مقدمه: اهمیت علوم زیستی
المپیاد زیست شناسی، جزو جدی ترین رقابت های علمی در سطح ایران و جهان است. در حقیقت این مسابقه ابر چالش سنجش دانشِ زیست شناختی دانش آموزان دبیرستانی است. هدف از برگزاری این مسابقه علاوه بر ارتقای تبادل اندیشه ها و برقراری ارتباط منظم بین دانش آموزان علاقه مند به زیست شناسی، ایجاد ارتباط های دوستانه بین جوانان و کشورهای مختلف نیز می باشد.
امروزه بحران های بزرگی از قبیل آلودگی و تخریب محیط زیست، کمبود آب شیرین، محدودیت نفت و منابع انرژی، سوء تغذیه و بیماری های مهلکی مانند ایدز و مالاریا و کرونا ... حیات بشر را تهدید می نماید. بی شک، حل این مشکلات بدون کمک زیست شناسان امکان پذیر نمی باشد. پیشرفت های شگرفی در علوم زیستی: مانند کنترل و درمان بیماریها، پیوند اعضای بدن انسان، تولید انواع جدید محصولات زراعی و باغی ... در این زمینه نوید بخش است. نقش مهم علوم زیستی در افزایش سطح بهداشت و سلامتی جوامع بشری و تولید غذا بر کمتر کسی پوشیده است.یادگیری تکنیک های پیشرفته و برخورداری از فرصت های ارزشمند ناشی از آن: نظیر افزایش ضریب سلامتی و امید به زندگی در جامعه، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ارزی کشور و ... از نتایج توجه جدی به علوم زیستی است. المپیاد زیست شناسی فرصتی است برای یافتن استعدادها و افراد توانمندی که بتوانند خاطره پورسینا و خوارزمی و... را در دنیای امروزی زنده نمایند.
تاریخچه المپیاد جهانی زیست شناسی
اولین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی (International biology Olympiad) پس از تجربه موفق برگزاری المپیاد های علمی در علوم مختلف در سال 1369 (1990 میلادی) به میزبانی کشور چک با شرکت 6 کشور برگزار شد. تاکنون، 32 دوره رقابت بین المللی المپیاد زیست شناسی در بین کشورهای مختلف برگزار شده است. کشور ایران از سال 1377 عضو المپیاد جهانی زیست شناسی شده است. در تابستان ۱۳۷۷ هنگام برگزاری نهمین المپیاد جهانی زیستشناسی در کیل، آلمان، شکل گرفت. در این زمان محمد کرامالدینی که به عنوان ناظر در جلسات داوری این المپیاد شرکت داشت، درخواست عضویت ایران را مطرح کرد که به اتفاق آراء تصویب شد. نخستین دانشآموزان ایرانی در تابستان ۱۳۷۸ در دهمین المپیاد جهانی زیستشناسی که در اوپسالا واقع در سوئد برگزار میشد، شرکت کردند و با کسب دو مدال نقره و یک مدال برنز به کشور بازگشتند. از آن پس تا کنون همهساله المپیاد جهانی که در کشورهای مختلف برگزار میشود، میزبان تیمهای ملی المپیاد زیستشناسی ایران بودهاست. تا سال 1400 در مجموع 11مدال طلا ، 49 مدال نقره و 28 مدال برنز (80 مدال) حاصل تلاش تیم های المپیاد زیست شناسی ایران در سال های مختلف می باشد. در سال 1397 (2018 میلادی) اصفهان میزبان بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی بود. در این دوره دو طلا، یک نقره و یک برنز توسط دانش آموزان ایرانی به دست آمد.
اهداف المپیاد زیست شناسی
الف. افزایش علاقه فعال به مطالعات زیست شناختی و حل خلاقانه مسایل زیست شناختی
ب. ارتقای تبادل اندیشه ها، مواد آموزشی و تحقیقاتی درباره آموزش زیست شناسی
ج. ارتقای ارتباط بین المللی منظم بین دانش آموزان علاقه مند به زیست شناسی
د. ایجاد ارتباط دوستانه بین جوانان کشورهای مختلف و در نتیجه ارتقای همکاری و تفاهم میان ملت ها
اهداف المپیاد زیست شناسی ایران علاوه بر نگاه بین المللی به دنبال شناسایی دانش آموزان مستعد در حیطه های مختلف زیست شناسی و حمایت از آنان در جهت شکوفایی علمی و بررسی سطح علمی زیست شناسی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها است. به علاوه برگزاری این مسابقات باعث ایجاد نشاط علمی و فضای مثبت رقابتی با حضور دانش آموزان علاقه مند و ایجاد تحول و پویایی در دانش آموزان کوشا و دبیران با انگیزه ، تقویت قدرت استدلال، تفکر و حل مساله در دانش آموزان می شود. همچنین موفقیت در مسابقه باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان می شود که آینده جامعه دانشگاهی کشور خواهند بود. معمولا آمادگی بیشتری در دانش آموزان از جهت میزان مطالعه و استدلال تجربی در رشته های علوم زیستی و پزشکی در دانشگاه ها نیز به دست می آید.
مراحل برگزاری المپیاد زیستشناسی ایران
به نظر می رسد سوالات آزمون المپیاد زیست شناسی ایران در مقایسه با آزمون جهانی، از سطح بالاتری برخوردار می باشد. البته بررسی دقیق میزان سختی سوالات نیازمند تحلیل آماری ویژه ای است.
مرحله اول: معمولا در بهمن ماه و بعد از امتحانات نوبت اول برگزار می شود. سوالات این آزمون در سال های مختلف تغییراتی داشته است. اما به طور متوسط شامل 40 سوال تستی و 5 سوال کوتاه پاسخ (محاسباتی) است.
برای قبولی در این مرحله تسلط به کتب زیست شناسی دوره دبیرستان و همچنین داشتن اطلاعات در زمینه زیستشناسی عمومی نظیر کتب کمپبل، سولومون و یا life ضروری می باشد. دقت شود که به جهت سنجش سطح زبان تخصصی دانش آموزان تا 10 درصد سوالات این آزمون به زبان انگلیسی می باشد.
مرحله دوم: معمولا در اردیبهشت ماه هر سال آزمون مرحله دوم برگزار می شود. اگرچه تنوع سبک سوالات و تغییرات مختلف در سال های اخیر در آزمون مرحله دوم مشهود می باشد، اما در سال های اخیر طراحی آزمون به صورت سوالات (30 سوال) با گزاره های صحیح و غلط و همچنین حدود 10 سوال محاسباتی کوتاه پاسخ می باشد. در این آزمون حدود 40 نفر پذیرفته میشوند و برای قبولی در این آزمون تسلط به منابع تخصصی تر در زمبنه زیستشناسی نیز ضروری است.
مرحله سوم: دانش آموزان قبول شده در مرحله دوم در یک دوره 8 هفته ای (دو ماه) در تابستان همان سال در دو بخش تئوری و عملی در موضوعات مختلف زیست شناسی آموزش میبینند. در نهایت با توجه به نمرات آزمونهای میان دوره و پایان دوره به 8 نفر برتر مدال طلا و به مابقی شرکت کنندگان مدال نقره و برنز اهدا میشود.
مرحله چهارم: دارندگان مدال طلا به مدت یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش میبینند. پس از امتحانات انتخابی تیم 6-4 نفر از آنان به عنوان تیم ایران در المپیاد جهانی زیستشناسی اعزام خواهند شد.
سرفصل ها و درصد سوالات در المپیادهای زیست شناسی ایران
جدول تعداد سوالات در المپیادهای زیست شناسی ایران (مقاله تحلیل سوالات المپیاد زیست شناسی، رشد زیست شناسی، شماره 93 زمستان 1392) آمده است. منابع عبارتند از:
زیست شناسی عمومی: زیست شناسی کمپبل ؛ زیست شناسی سولومون، ریون، دانش زیست شناسی
فیزیولوژی جانوری: فیزیولوژی پزشکی گایتون؛ فیزیولوژی برن و لوی؛ مبانی فیزیولوژی جانوری ، مویز (Christopher D. Moyes) و شولت (Patricia M. Schulte)
بیوشیمی: اصول بیوشیمی لنینجر (ویرایش 6)؛ بیوشیمی استرایر (ویرایش 7)
آناتومی گیاهی: زیست شناسی گیاهی ، رست (Thomas L. Rost) و باربور (Michael G. Barbour) ؛ زیست شناسی گیاهی ریون ، Ray F. Evert , Susan E. Eichhorn ، انتشارات خانه زیست شناسی
فیزیولوژی گیاهی: فیزیولوژی گیاهی ، تایز (Lincoln Taiz) و زایگر (Eduardo Zeiger) ، زیست شناسی گیاهی ریون ، Ray F. Evert , Susan E. Eichhorn ، انتشارات خانه زیست شناسی
سیستماتیک گیاهی: سیستماتیک گیاهی ، سیمپسون (Michael G. Simpson) ، انتشارات خانه زیست شناسی
زیست شناسی سلولی: مبانی زیست شناسی سلولی ، بروس آلبرتس؛ زیست شناسی سلولی و مولکولی ، محمدحسین امیری ، انتشارات فاطمی
ژنتیک کلاسیک: ژنتیک کلاسیک ، رضا شاه نظر نژاد خالصی ، انتشارات فاطمی؛ ژنتیک از دیدگاه حل مساله ، ساسان امینی ، انتشارات اندیشه سرا؛ مفاهیم و مسائل ژنتیک ، ویلیام ر. ولنیتز ، انتشارات فاطمی
ژنتیک مولکولی: مقدمه ای بر آنالیز ژنتیک ، گریفیتز (Anthony J.F. Griffiths) ؛ ژنتیک مولکولی واتسون (James D. Watson) ، انتشارات خانه زیست شناسی
اکولوژی: الفبای اکولوژی جمعیت ، کوشا پایداری ، انتشارات دانش پژوهان جوان؛ بوم شناسی ، محمد کرام الدینی ، انتشارات فاطمی
رفتارشناسی: مقدمه ای بر اکولوژی رفتار ، کربز (John R. Krebs) و دیویس (Nicholas B. Davies) ، ترجمه عبدالحسین وهاب زاده ، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد؛ رفتارشناسی ، محمد کرام الدینی ، انتشارات فاطمی
جانور شناسی: جانور شناسی ، هیکمن (Cleveland P. Hickman)
المپیاد زیست شناسی، تنها المپیادی است که تعدادی از سوالات آن به زبان انگلیسی مطرح می شوند. بنابراین در این زمینه نیز المپیاد زیست شناسی نسبت به سایر المپیادها در اهمیت دادن به زبان تخصصی که شرط پیشرفت در علوم امروزی می باشد، پیشرو است.
سرفصل های المپیاد جهانی زیست شناسی
آزمون المپیاد جهانی زیست شناسی در دو بخش نظری و عملی برگزار می گردد:
آزمون نظری: آزمون نظری بر مفاهیم زیست شناختی کلی که شامل اکثر جانداران است، متمرکز می باشد.
بنابراین پدیده های خاص و موارد استثنایی مانند اطلاعات مربوط به جانداران بومی کمتر مطرح می شوند.
سرفصل های آزمون نظری المپیاد جهانی زیست شناسی
آزمون نظری المپیاد جهانی زیست شناسی دارای هفت سرفصل می باشد:
مباحث زیست شناسی سلولی و مولکولی و بیوشیمی بیشترین اهمیت و مباحث رفتارشناسی کمترین سهم را دارند. این نسبتها با رویکردهای جهانی آموزش علوم زیستی در مدارس نیز مطابقت دارد. ولی با وجود اهمیت مباحث سیستماتیک جانداران در فهم مباحث علوم زیستی و در آزمونهای المپیاد زیست شناسی ( 10 درصد ) در کتب درسی زیست شناسی به طور جامع به آنها پرداخته نشده است. بنابراین دانش آموزان رشته تجربی شناخت کافی از شباهتهای اساسی بین گروههای اصلی جانداران و وجود نظم منطقی در تغییرتدریجی صفات گونه ها پیدا نمی کنند. این وضعیت ضمن این که فهم مطالب درسی زیست شناسی را برای اکثر دانش آموزان بسیار مشکل می سازد، باعث سوق دادن ایشان به حفظ مطالب به جای فهم مطالب می نماید. به نظر مولفین، نقش آموزش مبانی سیستماتیک جانداران در فهم متون زیست شناسی، همانند نقش جدول تناوبی مندلیف در فهم متون شیمی می باشد.
مهارت های فرایندی بخش عملی
برای پاسخ دادن به پرسش های آزمون عملی و حل مسایل آنها، مهارت های زیر لازم است:
مهارتهای فرایندی عملی: شامل مشاهده، اندازه گیری، رده بندی، شناخت روابط، محاسبات، آمایش داده ها، پیش بینی عملی، فرضیه سازی ، شناسایی و کنترل متغیرها، طراحی آزمایش و ارایه نتایج عددی مناسب است.
مهارت های اساسی زیست شناختی: شامل مشاهده موجودات زنده با ذره بین و میکروسکوپ، رسم شکل و توصیف دقیق شکل های زیست شناختی با استفاده از اصطلاحات زیست شناختی می باشد.
روش های فیزیکی و شیمیایی: شامل روش های جداسازی مواد، تست های تشخیص مواد آلی، تیتراسیون، اندازه گیری کمی با روش های ریپ و استریپ، رقیق کردن و پیپت کردن می باشد.
روش های آماری: شامل احتمالات و پراکنش احتمالی و تحلیل آماری است .
چند نکته مهم در المپیاد جهانی زیست شناسی
مزایای موفقیت در المپیاد زیست شناسی
برگزیدگان المپیاد از مزایای مختلفی بهره می برند که اصلی ترین آن ها عبارت است از دو مورد:
۱- مدال های طلای کشوری از کنکور معاف می شوند؛ طلاهای زیست می توانند در حوزه ی علوم تجربی تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند.
۲- مدال های نقره و برنز از سهمیه ی ۲۰% در کنکور بهره می برند. این به معنی این است که اگر فردی ترازی معادل با ۸۰% تراز آخرین فرد قبول شده از رشته ای در دانشگاه X را به دست آورد، او نیز می تواند در آن رشته در آن دانشگاه ثبت نام کند.
۳ –تسهیلات بنیاد ملی نخبگان (bmn.ir): ادامه تحصیل، سهمیه دانشگاهی، استخدام، رفاهی و فرهنگی (وام مسکن، هدیه ازدواج، سفرهای زیارتی) ، نظام وظیفه
شایان ذکر است که به دست آوردن مدال به معنای بهره وری از تسهیلات بنیاد تا آخر عمر نیست! بلکه فرد باید در دانشگاه همچنان عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.
دلایل کم توجهی به المپیاد زیست شناسی
فرجام کار
پیشنهادات مهم
منابع
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یکی از زیر بنایی ترين نهادهای تمامی جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. هر ساله منابع انسانی و مالی بسیار عظیمی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه دانش آموزان آگاهی ها و توانمندی های ضروری برای زندگی اجتماعی را بياموزند و در رشد و اعتلای جامعه خود موثر باشند، از مهمترین چالش های گریبان گیر نظام های آموزشی دنیا، به خصوص نظام آموزشی کشور ماست.
در روزهای گذشته رئیس کمیسیون آموزش مجلس میانگین معدل دانش آموزان کشور را 5 / 11 اعلام کرد و آن را فاجعه بار خواند. شاید یکی از دلایل اصلی این افت تحصیلی ، تعطیلی مدارس در دوران همه گیری کرونا بود که آموزش های مجازی نتوانستند به درستی اجرا شوند؛ زیرا فقدان زیرساختهای لازم، عدم توانایی برخی معلمان در آموزشهای مجازی و جدی نگرفتن آموزش توسط دانش آموزان از عوامل اصلی این افت تحصیلی بود.
شوربختانه آلودگی هوا در روزهای گذشته نیز در شهرهای بزرگ و صنعتی مدارس را به تعطیلی کشانده و دوباره آموزش به بستر شاد کوچ کرده که شاهد مشکلات آموزشی خواهیم شد.
بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد، که اغلب به دلیل کیفیت و کارایی مورد انتقاد قرار میگیرند و گفته میشود که دانشآموزان فاقد مهارتهای اساسی مانند حل مسئله، ارائه، تفکر انتقادی و حتی ارتباطی هستند.
به طور کلی بهره وری در آموزش و پرورش را تمرکز بر یادگیرنده و بهبود یادگیری تعریف کرده اند.
بهرهوری معیاری است از میزان استفاده منابع برای تولید خروجی، بنابراین به عنوان نسبتی از خروجیها به ورودیها تعریف میشود و در مفهوم مدرن، بهرهوری شامل کارایی و اثربخشی سازمانی نیز تعریف میشود. در آموزش، بروندادها عمدتاً با نتایج آموزش و یادگیری در سطح جامعه نشان داده میشوند.
افزايش بهره وري در آموزش و پرورش ضمن اينكه سبب افزايش كيفيت خدمات آموزش و پرورش مي گردد، قيمت تمام شده آن را كاهش مي دهد، بازدهي سرمايه را نيز افزايش داده و ارتقاي استانداردهاي زندگي را فراهم مي سازد كه اين هر دو از عوامل اصلي ايجاد ثروت ملي محسوب ميشوند. افزايش بهره وري آموزش و پرورش موجب افزايش بهره وري ملي شده و آن نيز به بالا رفتن قدرت خريد مردم، رونق اقتصادي، افزايش درآمد ملي، كاهش تورم و همچنين افزايش اشتغال در درازمدت منجر خواهد شد.
در ادامه برخی از پیشنهادات و راهکارهای کاربردی برای افزایش بهره وری در آموزش و پرورش را ارائه می کنیم:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
«ملک الشعرا» عنوانی بود حکومتی برای شاعر بزرگ دوران. اما رقابت برای کسب عنوان «ملکالشعرا»، منجر به آن شد که شعرای ایران به مدیحهسرایان حاکمان تبدیل شوند. قاآنی ملکالشعرای ایران از دوران محمدشاه بود. زمانی که ناصرالدین شاه به تخت نشست و امیرکبیر را به صدراعظمی ایران منصوب کرد؛ قاآنی به روال معمول قصیدهای در مدح صدراعظم جدید سرود.
قاآنی که خود پیشتر مدیحهگوی صدراعظم قبلی بود، در مدحش رسید به مصرعِ «به جای ظالمی شقی، نشسته عادلی تقی» که امیرکبیر با خشم شعر را قطع کرد تا سرودن مدح حاکمان را متوقف کند؛ و در ادامه نیز مقرری (حقوق) وی را قطع کرد.
قاآنی که درآمدش از مدح میگذشت، اعتضادالسلطنه را واسطه کرد. امیرکبیر از قاآنی که به زبان فرانسه و علم جدید نیز آشنا بود، خواست تا در خصوص کشاورزی (که فعالیت اصلی ایرانیان بود) کتاب ترجمه کند؛ تا حقوقش را مجدد برقرار کند.
به نظر میرسد این حادثه در هفته آخر مهرماه سال ۱۲۷۷ روی داده باشد؛ و به نظرم اگر قرار است در ایران «هفته پژوهش» وجود داشته باشد، چنین هفتهای شایسته نامیدن «هفته پژوهش» است، نه هفته آخر آذرماه که بیشتر پیشواز شب یلداست!
5درس از مواجهه امیرکبیر با قاآنی
1- عنوان و لقب اگر بدون ضابطه و تنها به اختیار حاکم باشد، زمانی طولانی نمیگذرد که ابزارِ تبدیل تولید مدیحهگویی میشود. شاعر حکیمی که صدای مردم و اخلاق عمومی است، به شوق کسب عنوان «ملکالشعرا» به راحتی تبدیل به مدیحهسرای حاکمیت میشود. این لقب چه شاعر باشد، چه استاد دانشگاه، چه نخبه! درآمد راحتی که از مدیحهگویی ایجاد میشود، قاآنی باسوادی که «رساله هندسهی جدید» نوشته و فرانسه میداند، را تبدیل به مدیحهسرا میکند.
2- پژوهش از خواندن و یادگرفتن تجربیات دیگران آغاز میشود. ترجمه همان خواندن تجربیات دیگران است. پژوهش بدون اتکاء به دانستههای دیگران هماناندازهای بیمعناست، که دیوار ساختن بدون پی! امیرکبیر خوب میدانست که باید از ترجمه آغاز کرد.
3- امیر موضوع ترجمه را کشاورزی میگذارد؛ یعنی تقاضای اصلی جامعهی آن دوران. امیر به عنوان مظهر حکمرانی قاآنی را به سمت تقاضا جهت میدهد.
4- سیاستگذاری یعنی جهتدهی به فعالیت شهروندان. نمیشود تنها با قطع مقرری قاآنی، اصلاح نظام حکمرانی را تمام شده دانست؛ همانگونه که با کاهش بودجهی دانشگاهها، احتمالا فعالیت و عملکرد دانشگاهها بهبود نمییابد! بلکه گذاردن گزینههای جدید فعالیت پیشِ رویِ کنشگران است که انتخاب را از گزینهی نادرست به گزینهی درست هدایت میکند.
5- رفتار امیر نمادین بود. از روز نخستین امیر بود که میان خودش با دیگر صدراعظمها فاصله گذاشت؛ این فاصلهگذاری به قیمت ناراحتی قاآنی و قاآنیهایی تمام شد؛ شاید به قیمت جانش. اما قاآنی که پیشتر مدح میرزا آقاسی (صدراعظم محمدشاه) میگفت، روز انتصاب امیر او را عادل خواند و میرزاآقاسی را شقی! فاصلهی میان مدح و ذم مدیحهسرا تنها یک شب است؛ اما پژوهشگر راوی نتایج پژوهش است، نه بندهی خوشنودی حاکم!
برای همین است که پژوهشگری که مدیحهسرا نیست، گاه تلخی دارد؛ اما ملکالپژوهشگران یک سر شیرینیاند! و ما سخت نیازمند گذار از دوران مدیحهسرایی به دورهی پژوهش هستیم!
برگرفته از کانال ShareNovate
- پویش ملی دوباره دانشگاه به دنبال اصلاح روالهای حاکم بر سیاستهای وزارت علوم است.
نبشتن ز گفتن مهمتر شناس
به گاه نوشتن به جا آر هوش
▫️شاید بیش از ده گزارش و گلایه در رسانه « صدای معلم » مبنی بر کپیبرداری و دزدی خبر توسط مدیران آموزش و پرورش مناطق هرمزگان منتشر شده است. گزارشهایی که نشان میداد مدیران خبر یک مسئول دیگر، را برمیدارند و با تغییر نام آن شخص خبر را به خود منسوب میکنند.
این اتفاق شامل خبر، گزارش، پیام تبریک و تسلیت و حتی عکس نوشته میشود. نه دورهی آموزشی برگزار میشود نه ارزیابی صورت میگیرد و نه برای این مدیران مهم است از زبان آنها چه مینویسند.
عدم پاسخ گویی روابط عمومیها و عدم واکنش مدیران آموزش و پرورش نشان از بیاهمیتی جایگاه اطلاعرسانی در جامعه بزرگ فرهنگیان است.
آموزش و پرورش بهعنوان یکی از پرمخاطبترین دستگاههای اجتماعی همواره نیازمند اطلاعرسانی دقیق و سریع پیرامون فعالیتهایش را دارد که این وظیفه مهم به «روابط عمومی» سپرده شده است.
در یکی از تعریفهای روابط عمومی عنوان شده است:
علمِ مدیریتِ چرخه اطلاعات در یک سازمان یا دستگاه، و شیوه در میان گذاشتن این اطلاعات با عموم را علم روابط عمومی مینامند.
هرچند روابط عمومی بخشهای مختلفی چون شیوه برگزاری همایشها و جشنواره و ارائه مشاوره به یک مجموعه بر اساس نظرات دریافتی مخاطبان را نیز دارد اما در این گزارش کوتاه تنها نگاهی به شکل خبرنویسی در آموزش و پرورش هرمزگان شده است.
بنا به گفته «محمد قویدل» مدیرکل آموزش و پرورش این استان مهرماه امسال ۴۳۵ هزار و ۶۸۳ دانشآموز در مناطق مختلف در مدارس هرمزگان بر سر کلاسهای درس حاضر شدهاند. وی همچنین دو مهرماه امسال به نقل از خبرگزاری ایرنا تعداد معلمان این استان را ۲۹ هزار و ۱۷۱ معلم عنوان کرده است.
اگر بر اساس آمار اعلامشده و 22 منطقه آموزشی هرمزگان بخواهیم قضاوت کنیم با مخاطبین وسیعی سروکار داریم که به این جمعیت خانوادهها و دیگر نهادها هم که متأثر از آموزش و پرورش هستند اضافه میشود.
فرایند اطلاعرسانی و شفافسازی برنامههای آموزش و پرورش از طریق روابط عمومی و در سایت اداره کل و سایت مناطق صورت میگیرد. سایتهایی که آمار بازدیدهای روزانه آن به یک درصد جمعیت آماری این سازمان هم نمیرسد. اما بحث بر سر تعداد خوانندگان این سایتها نیست و صحبت بر سر مطالب منتشر شده است که فاقد استاندارهای خبرنویسی هستند و حتی شاهد عدم رعایت جملهبندی درست و رعایت دستور زبان فارسی در آنها نیز بهشدت هستیم.
در زیر به چند مشکل اساسی که گریبان اطلاعرسانی آموزش و پرورش هرمزگان -به سالیان- گرفته است اشاره میشود: علمِ مدیریتِ چرخه اطلاعات در یک سازمان یا دستگاه، و شیوه در میان گذاشتن این اطلاعات با عموم را علم روابط عمومی مینامند.
کپی برداری:
برداشتن مطالب دیگر تهیهکنندگان خبر و چسباندن آن به مدیری در آموزش و پرورش هرمزگان یکی از سادهترین کارهایی است که ذهن کارشناس روابط عمومی میرسد. کارشناس مذکور با برش تمام یا قسمتی از خبرهای پیش آمادهشده و تنها با تغییر نام گوینده خبر به نام رئیس منطقه خود یک خبر تولید میکند و با حجم وسیعی منتشر میکند!
در این میان نه رئیس آن اداره واکنشی نشان میدهد و نه مخاطبینی که خبرها را نمیخوانند گلهای دارند!
چندین مطلب گلایهآمیز در این زمینه برای عدم نگهداشت حرمت فرهنگیان بهمنظور خبرهای غیرواقعی منتشر شد که پاسخ یکی از این گلایهها جالب بود: یکی از مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان مدعی شد اگر خبر کپی باشد و با ذکر منبع مورد ندارد!!
معلوم نیست چگونه خبر تولیدی یک روابط عمومی که گزارش اتفاقات جاری آن منطقه است میتواند از جایی دیگر آن هم با ذکر منبع انتشار یابد!
عدم نیروی انسانی متخصص:
مورد دیگری که روابط عمومیهای آموزش و پرورش هرمزگان با آن درگیر هستند عدم بهکارگیری متخصص یا کارشناس در این حوزه است: مدیران بنا به اعتقاد نداشته اشان در زمینه روابط عمومی و پاسخ گویی معمولاً هر آنکه قرعه قسمت به نامش خورد را میپذیرند و بدون آن که عملکرد و میزان رضایت مخاطبان را در نظر بگیرند هر چه پیش آید را خوش میدارند.
نکته قابل بررسی در این راستا این است که هیچ هزینهای برای انجام کارهای روابط عمومی حتی خرید ابزارهای ضروری چون دوربین هم اختصاص نمی یابد و اگر کسی قصد کار هم داشته باشند سرش به درهای بسته میخورد و ناامید میشود. نه دورهی آموزشی برگزار میشود نه ارزیابی صورت میگیرد و نه برای این مدیران مهم است از زبان آنها چه مینویسند.
سایت اطلاعرسانی:
یکی از ضعیفترین پایگاهها از نظر بازدید سایت ادارات آموزش و پرورش است و امکانات آن از یک سرویس وبلاگ رایگان هم کمتر است. بهطوریکه برای نوشتن خبر تنها یک قالب (به سبک هرم وارونه) تنظیم شده است و فونت و رنگ و ظواهر متن نمیتوان چندان دستکاری نمود. هر چند قطعی مکرر سرویس قراردادی هم مزید علت است .در وبسایت آموزش و پرورش اگر خبری منتشر شود یک روز بعد توسط مخاطب قابل مشاهده خواهد بود!
عدم استفاده از محتواهای رسانهای:
به لطف اینترنت و فضای وب امروزه میتوان صدا و تصویر و متن را باهم ادغام نمود و برای ارسال و انعکاس رویدادها از آن بهره برد. موردی که علیرغم گستردگی سوژهها در روابط عمومیهای آموزش و پرورش از آن غافلاند.
مصاحبه و گزارش:
مصاحبه و گزارش بخش جذاب دیگری است که میتوان برای علاقهمندی جامعه هدف خبری از آن استفاده کرد. میتوان از یک دانشآموز روستایی روایتی را ترسیم کرد یا یک مقام مسئول نوسازی که در مورد مدارس تخریبی این استان نظر میدهد. اما جای این موارد هم خالی است.
و خلاصه کلام اینکه اگر مدیران آموزش و پرورش همچنان بخواهند روابط عمومیهایشان با همین قبای مندرس و افکار غارنشینی از آنها طرفداری کنند شایستهتر است روابط عمومیهایشان را به مرخصی بفرستند و خیالشان هم آسوده باشد که سود این کار از بودنشان با تولید خبرهای بیسروته بیشتر و بهتر است!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی به واقع سرشار از انسانهای مستعد، خلاق و مسئولیت پذیر بوده و آبستن حوادث تلخ و شیرین پیرامونی ماست.
در دوره کرونا ویروس معلمانی را دیدیم که در بستر بیماری و از روی تخت بیمارستان پیگیر درس و مشق دانش آموزان بودند.
خانم معلمی را می شناسم که پاداش بازنشستگی خود را صرف خرید گوشی موبایل برای دانش آموزان بی بضاعت نمود. خدا را شکر نسل معلمان عاشق پیشه هنوز در آموزش و پرورش منقرض نشده و مهر جوشان این سبکبالان در کوچه پس کوچه های حیات معنوی ساری و جاری است.
امسال میزبان دانش آموزی کم بینا و البته دوست داشتنی هستیم .
از بدو آشنایی با وی پسِ ذهنم دنبال راهی برای کمک به ایشان هستم تا اینکه هفته پیش یکی از دبیران جوان و تازه کار در مراجعه به دفترم پیشنهاد ساخت عینکی برای کمک به این دانش آموز را داده افزود:
حاضرم با هزینه شخصی عینکی که برای همین کار طراحی و اختراع کرده ام را تقدیم این دانش آموز نمایم.
راستش برق در چشمانم جهید بال بال زنان پرسیدم:
این عینک جادویی شما کی آماده تحویل می شود؟
گفت: یکی دو هفته زمان لازم دارد.
مقرر گردید به مناسبت ۱۳ آبان روز دانش آموز عینک جادویی ایشان روشنی بخش چشمان دانش آموز کم بینای ما باشد.
این شما و این هم توضیحات فنی کار:
امیر پناهی معلمِ مخترع و پژوهشگر کرمانشاهی در حوزه ی فن آوری آموزشی می باشد که به صورت تخصصی در زمینه ی کاربرد تکنولوژی در آموزش زبان فعالیت دارد. در کارنامه وی چندین مقاله پژوهشی خارجی و چندین اختراع وجود دارد. همچنین تجربه ی طراحی یا مدیریت چندین پروژه ی داخلی و خارجی مانند مرکز ارتقاء کیفی نگارش مقالات علمی دانشگاه رازی، پروژه ی داینمیک اسسمنت دانشگاه نشویل آمریکا و غیره را دارا می باشد.
وبسایت و رزومه ی کامل در لینک زیر قابل دسترسی است:
Www.fa.amirpanahi.com/about
عینک آلتراسونیک ردیاب موانع نابینایان:
عینک آلتراسونیک ردیابی موانع نابینایان (با شماره ثبت طبقه بین المللی: A61C، شماره ثبت: 97311) با استفاده از امواج آلتراسونیک توانایی تشخیص موانع را از فواصل مختلف دارد و پس از پیدا کردن مانع، وجود آن و فاصله ی مانع را از طریق سیگنال های لرزشی به کاربر انتقال می دهد. با توجه به محدودیت های عصاهای مورد استفاده برای افراد روشن دل، این عینک و سنسور مورد استفاده می تواند موانعی موجود در جلوی کاربر و یا در ارتفاع از زمین که با استفاده از عصا قابل تشخیص نمی باشند را حس کرده و فاصله ی آن را به کاربر از طریق ویبره (لرزش) انتقال می دهد .
در پایان با افتخار اولین شعرم را تقدیم این معلم عزیز و دانش آموز دوست داشتنی ام می کنم.
ائل مشعلی
ائل مشعلی معلم
جنت گولو معلم
سن باشیمین تاجیسان
ائل بولبولو معلم
اوجا - اوجا اوچارسان
جهالتدن قاچارسان
قارانلیق دونیالارا
قیزیل پرده آچارسان
مدرسه لر دوزلدی
آی ایشیغی گؤزلدی
دان اولدوزو گؤروندو
گئجه گوندوزه گلدی
محبتین نمی سن
اوشاق لار همدمی سن
طوفانلی دریالاردا
نجات وئرن گمی سن
چشمه لرین سریندی
محبتین دریندی
آللاه سندن راضی دی
بهشت سنین یئریندی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید