کاهش خطر ابتلا به انواع امراض و بیماریها از قبیل بیماری پارکینسون، ملانوما، سرطان پروستات و حتی خودکشی به خوردن قهوه ارتباط داده شده است.
یقینا امریکاییها قهوهشان را بسیار دوست دارند. به طوری که حتی بهار سال گذشته موقعی که همهگیری کرونا نیویورک را به تعطیلی کشاند تقریبا همه مغازههایی که قهوه بیرونبر میفروختند موفق شدند به کسب و کار خود ادامه داده و باز بمانند و من شگفتزده میشدم از این که میدیدم چه تعداد از مردم در روزهای محدودیتهای کرونایی که در خانه میماندند روز خود را با یک قهوه دمکشیده دلخواهشان که از مغازهها تهیه کرده بودند آغاز می کردند.
یکی از دوستانم که سن و سالی ازش گذشته قبل از همه گیریکرونا با مترو از بروکلین به منهتن رفته بود تا قهوه آسیاب شده با ترکیب موردعلاقهاش را برای تحویل در خانه سفارش بدهد. او می گفت: «ارزش هزینه اضافی را دارد.» من برای تهیه قهوه از کپسول قهوه در دستگاه قهوهساز استفاده میکنم. تابستان سال گذشته وقتی اوضاع تا حدی برای خرید بهتر به نظر می رسید ذخیره یک سال از قهوه خود را تهیه و انبار کردم. (خوشبختانه حالا کپسول های قهوه می توانند دوباره استفاده شوند.)
همه ما با دانستن این نکته که صرف یک فنجان از قهوه دلخواه مان به هر قیمتی، در واقع ممکن است به سلامتی ما کمک کرده باشد خوشحال میشویم. به طور مسلم تازهترین ارزیابیها از تاثیرات قهوه و کافئین که جزء اصلی و فعال قهوه است خیال ما را راحت و به ما اطمینان خاطر میدهد. استفاده از قهوه با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری و امراض از قبیل بیماری پارکینسون، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سنگ کیسه صفرا، افسردگی، خودکشی، سیروز کبدی، سرطان کبد، ملانوما و سرطان پروستات ارتباط دارد.
در واقع در مطالعات متعددی که در سراسر جهان به انجام رسیده مصرف روزانه چهار تا پنج فنجان (با گنجایش 240 سیسی) قهوه (یا تقریبا 400 میلی گرم کافئین) با میزان کاهش مرگ و میر مرتبط بوده است. در پژوهشی که با شرکت بیش از 200000 داوطلب انجام گرفت و تا 30 سال ادامه داشت آنهایی که روزانه سه تا پنج فنجان قهوه با کافئین یا بدون کافئین می خوردند میزان احتمال مرگ زودرس آنها به هر علتی از آنهایی که از خوردن قهوه اجتناب می کردند کمتر بود. شاید مهم ترین و برجسته ترین شان کاهش 50 درصدی خطر خودکشی در میان زنان و مردانی بود که به میزان متوسط قهوه می خوردند. احتمالا این به خاطر افزایش تولید مواد شیمیایی در مغز که تاثیرات و خواص ضد افسردگی دارند بود.
تابستان سال گذشته گزارشی که از یک تیم تحقیقاتی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد منتشر شد نتیجهگیری کرد که علیرغم اینکه دلایل موجود ممکن است توصیه به قهوه یا کافئین را برای جلوگیری از بیماریها توجیه نکند اما برای بیشتر مردم خوردن قهوه در حد متعادل «می تواند بخشی از یک سبک زندگی سالم باشد.»
اما همیشه هم این طوری نبوده است. من در دهههایی زندگی کردهام که در آنها هشدارهایی جسته و گریخته از اینکه قهوه میتواند سلامتی را به خطر اندازد داده میشد. در طول این سالها قهوه علت بروز شرایطی از قبیل بیماریهای قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، سرطان لوزالمعده، اختلال اضطراب، ناهنجاریهای غذایی، بیماری رفلاکس معده، میگرن، بی خوابی و مرگ زودرس تلقی می شد. تا سال 1991 سازمان بهداشت جهانی قهوه را به عنوان یک ماده احتمالی سرطانزا در لیست خود قرار داد. در بعضی از مطالعات انجام گرفته که حالا اعتبار خود را از دست دادهاند کشیدن سیگار و نه،خوردن قهوه (این دو اغلب ارتباط نزدیکی با هم داشتند) علت خطر ادعایی قلمداد شده است.
دکتر والتر سی ویلت استاد تغذیه و اپیدمیولوژی (همهگیرشناسی) در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی ایچ چان می گوید: «این ترسهای متناوب یک دیدگاه بسیار مخدوش و تحریف شده به عموم داده است. در کل بر خلاف نگرانیهای متعددی که در طول این سالها به طور ناگهانی بروز کرده، قهوه به طور چشم گیری سالم و چندین فائده مهم بالقوه دارد.»
این، به این معنی نیست که قهوه چیزی کاملا سالم است و هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. کافئین از جفت عبور می کند و به داخل جنین سرازیر میشود و خوردن قهوه در طول بارداری میتواند خطر سقط جنین، تولد نوزاد با وزن کم و تولد نوزاد نارس را افزایش دهد. حاملگی چگونگی متابولیسم (سوخت و ساز) کافئین در بدن را تغییر میدهد و به زنانی که حامله یا در دوران شیردهی هستند توصیه میشود که به طور کامل از خوردن قهوه اجتناب کنند، از قهوه بدون کافئین (دیکف) استفاده کنند یا مصرف کافئین خود را تا حد امکان به کمتر از 200 میلیگرم در روز یعنی مقداری معادل دو فنجان استاندارد قهوه امریکایی محدود کنند.
رایجترین تاثیر نامطلوب که با قهوه کافئیندار ارتباط دارد اختلالات خواب است. کافئین به همان گیرنده عصبی میچسبد که آدنوزین ناقل عصبی که یک مسکن و آرام بخش طبیعی است در آن حضور دارد. دکتر ویلت که یکی از نویسندگان گزارش هاروارد است به من گفت: «من واقعا عاشق قهوه هستم اما فقط هر چند وقت یه بار قهوه میخورم چرا که در غیر این صورت خوب نمی توانم بخوابم. افراد بسیار زیادی با مشکلات خواب هستند که اطلاعی از ارتباط بین مشکلات خواب و قهوه ندارند.»
زمستان سال گذشته مایکل پولان در رادیو عمومی ملی (NPR) با تری گراس درباره کتاب صوتی خود که موضوعش کافئین بود به بحث نشست. پولان کافئین را «دشمن خواب خوب» نامید چرا که این ماده در خواب عمیق اختلال ایجاد می کند. او اقرار کرد که بعد از چالش ترک قهوه «مانند یک کودک میخوابید.»
دکتر ویلت که حالا 75 سال دارد می گوید: «برای به حداقل رساندن تاثیر قهوه بر خواب مجبور نیستید که مصرفتان را به صفر برسانید.» او ما را از این نکته آگاه می کند که حساسیت یک شخص به کافئین «ممکن است با بالا رفتن سنش افزایش یابد.» همچنین سرعت سوخت و ساز (متابولیسم) کافئین در افراد بسیار متفاوت است. به این خاطر است که بعضی افراد بعد از خوردن قهوه کافئیندار در شام با آرامش و عمیق به خواب می روند در حالی که بعضی دیگر اگر قهوهشان را موقع ناهار بخورند با مشکل به خواب میروند. آقای پولان در کتاب خود با عنوان «این فکر شماست بر روی گیاهان» که به زودی منتشر خواهد شد می نویسد که حتی اگر بعد از خوردن قهوه در شب به راحتی و فورا بخواب بروید قهوه ممکن است در توانایی بدن شما برای یک خواب عمیق و کافی اختلال ایجاد کند.
دکتر ویلت گفت که امکانش هست که بتوان درجهای از تحمل در مقابل تاثیر کافئین بر خواب را در خود ایجاد کرد. برادر من که 75 سال دارد و یک قهوهخور قهار (کافئیندار) است ادعا میکند قهوه هیچ تاثیری روی او ندارد. با این وجود رسیدن به تحمل در مقابل کافئین ممکن است فوائد آن را تضعیف کند، برای مثال هنگام رانندگی یا در جلسه امتحان که می خواهید هوشیار و متمرکز بمانید.
بیش از هزار ماده در قهوه یافت میشود و کافئین یکی از آنهاست. البته همه آنها مفید نیستند. در میان موادی با تاثیرات مثبت میتوان از پلیفنلها (Polyphenols) و آنتی اکسیدانها (Antioxidants) نام برد. پلیفنلها میتوانند جلوی رشد سلول های سرطانی را گرفته و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. آنتیاکسیدانها که تاثیرات ضدالتهابی دارند هم می توانند با بیماری قلبی مقابله کنند و هم با سرطان. این دو بیماری قاتل شماره یک و اصلی ملت هستند.
صرف نظر از اینکه قهوه چگونه درست میشود هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که قهوه مفید است. وقتی که قهوه بدون فیلتر کاغذی دم میشود برای مثال در دمکن فرانسوی (French press)، قهوه جوشانده نروژی، اسپرسو یا قهوه ترک نوعی مواد شمیایی روغنی که دیترپن (Diterpene) نام دارد از آنها بیرون میآید که میزان کلسترول ال دی ال (LDL Cholesterol) خون را که به سرخرگها آسیب میرساند بالا میبرد. من یک کپسول قهوه را از هم باز کردم و یک فیلتر کاغذی در آن یافتم که لایه داخلی فنجان پلاستیکی را پوشانده بود.
همچنین برای خنثی کردن فوائد بالقوه قهوه برای سلامتی بعضی از مردم از افزودنیهای معروف مانند خامه و کرم و شربت استفاده می کنند که میتواند این نوشیدنی بدون کالری را به یک دسر سرشار از کالری تبدیل کند. دکتر ویلت میگوید: «تمام آن چیزهایی که مردم در قهوه قاطی میکنند میتواند آن را به یک غذای فست فودی و بی ارزش با 500 تا 600 کالری تبدیل کند.» برای مثال یک قهوه استارباکس از نوع فراپاچینوی یخموکا 51 گرم شکر، 15 گرم چربی (10 گرم آن از نوع اشباع شده است) و 370 کالری دارد.
با نزدیک شدن به فصل یخ قهوه (کافه گلاسه) احتمالا افراد بیشتری به قهوه سرد (Cold-brew Coffee) رو میآورند. قهوه سرد که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است خاصیت طبیعی اسیدی (اسیدیته) و تلخی قهوه را که نتیجه ریختن آب جوش روی قهوه آسیاب شده است خنثی می کند. قهوه سرد به این صورت درست می شود که ابتدا قهوه آسیاب شده را به مدت چند ساعت در آب سرد میخیسانند. سپس برای جدا کردن قهوه آسیاب شده و دیترپنهای مضر و حفظ طعم و بوی کافئین و لذت بردن از آن، این مایع را از یک فیلتر کاغذی گذرانده و صاف میکنند.
دیکف (قهوه بدون کافئین) به طور کامل برای سلامتی بدون فایده نیست. در خصوص قهوه کافئیندار میتوان گفت که پلی فنلهایی که این نوع قهوه در خود دارد دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است خطر ابتلا به دیابتهای نوع 2 و سرطان را کاهش دهد.
منبع
https://www.nytimes.com/2021/06/14/well/eat/coffee-health-benefits.html
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
با اینکه هنوز سویه جدید کووید-19 با نام اُمیکرون در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران در حال گسترش است و به تحقیقات بیشتری جهت شناسایی نیاز دارد، واریانت جدیدی از این ویروس هزار چهره در فرانسه با نام (آی اِچ یو) IHU شناسایی شده که محققان می گویند 46 جهش دارد و تا کنون 12 نفر را در جنوب شرقی فرانسه درگیر کرده است.در اواخر آذر ماه بود که اولین فرد مبتلا به اُمیکرون در ایران شناسایی شد و با وجود واکسیناسون حداکثری، بعد از حدود دو هفته مبتلایان به اُمیکرون به حدود 200 نفر رسیده است که نشان از سرایت بالای آن دارد.
محققانی که روی جدیدترین سویه کووید (B.1.640.2) مطالعه میکنند اعلام کردهاند چنین موردی تاکنون در کشورهای دیگر مشاهده نشده و سازمان بهداشت جهانی نیز آن را نامگذاری نکرده است.
متخصصان مرکز بیماریهای مسری و عفونی مدیترانه، سویه موسوم به آیاچیو را ۱۰ دسامبر کشف کردند. در مقالهای که پژوهشگران این مرکز نوشتهاند آمده است فرد مبتلا به سویه جدید کاملاً واکسینه بوده است اما جواب آزمایش کووید این فرد پس از بازگشت از سفری سهروزه به کامرون مثبت شد.
آزمایشها نشان میدهند که این سویه دارای جهش N501Y است که اولین بار در سویه آلفا مشاهده شد و کارشناسان معتقدند ممکن است نشاندهنده سرایتپذیری بالای این ویروس باشد.نتایج مطالعهای که در مجله medRxiv منتشر شده است نشان میدهد که سویه IHU حامل جهش E484K است که میتواند آن را در برابر واکسنها مقاوم کند.
با این حال اریک فیگل-دینگ، متخصص بیماریهای همهگیر و عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی، با اشاره به اینکه سویه جدید مشاهده شده نیازمند بررسی بیشتر است، در توییتر نوشت: «این کشف لزوماً به این معنی نیست که چنین سویهای بهاندازه سایر گونهها خطرناک است. همواره انواع جدید و گونههای متفاوت ویروسها کشف میشوند، اما لزوماً به این معنا نیست که خطرناکتر و نگرانکنندهتر باشند.»
او با بیان اینکه «آنچه جای نگرانی دارد قدرت تکثیر ویروس است» افزود: «در صورتی باید اعلام نگرانی کنیم که سویهای مانند امیکرون به وجود بیاید که بسیار مسری است و مشمول مصونیتهای ایجادشده پیشین نمیشود؛ بنابراین فعلاً باید با بررسیهای آزمایشگاهی بیشتر، ببینیم این گونه جدید در کدام دسته قرار میگیرد».
گویا چهره های جدید کووید-19 در حال خودنمایی هستند و این جهش ها ویروس کووید-19 را به یک ویروس دو هزار چهره تبدیل کرده است که باید هر روزه منتظر جهش ها و سویه های جدید آن با ویژگی های متفاوت باشیم و زندگی را در کنار این ویروس ادامه دهیم. تزریق دوز سوم واکسن، زدن ماسک، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و رعایت فاصله از مهمترین و ساده ترین راه حل های مقابله با امیکرون، آی اِچ یو و سویه های جدید کووید-19می باشند که همه مردم باید این موارد را رعایت کنند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
والدین مراقب باشند با توجه به استفاده فراوان از فضای مجازی در آموزشها و انجام بسیاری از امور به صورت غیرحضوری، این فضای مبهم و ناشناخته فرزندان آنها بهسوی اعتیاد اینترنتی سوق ندهد. با تعطیلی مدارس و انجام آموزش های غیر حضوری شاهد افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی از سوی دانش آموزان هستیم که این امر علاوه بر آسیبهای جسمانی میتواند آسیبهای روانی نیز در پی داشته باشد که اعتیاد اینترنتی یکی از آسیبهای روانی این امر است.
عدم کنترل زمان، تأثیر منفی بر دیگر بخشهای زندگی، بیاهمیتی به گذر زمان، تمایل و علاقه شدید به چت و بازیهای آنلاین، پناه بردن به اینترنت در هنگام بروز مشکلات، احساسات چندگانه، استرس و اضطراب از نشانههای اعتیاد اینترنتی است. زمانی که کودکان ما دو یا سه مورد از این علائم را از خود بروز دهند باید گفت در آستانه اعتیاد اینترنتی قرارگرفتهاند، لذا داشتن برنامه برای محدودسازی استفاده آنها از اینترنت و مدیریت آن یک ضرورت است. آموزش از راه دور و آنلاین نباید بهگونهای باشد که تمام وقت دانشآموزان در فضای مجازی بگذرد، ازاین رو هم معلمان و خانوادهها باید به این موضوع توجه داشته باشند که این آموزش باید محدود به زمان مشخصی باشد، تا دانشآموزان باقی وقت خود را در فضای حقیقی بگذرانند؛ لذا خانواده ها از آموزش های حضوری استقبال کنند و دانش آموزان را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن به حضور در مدرسه تشویق نمایند.
گرفتاری دانشآموزان به اعیتاد اینترنتی میتواند در آینده مشکلات جدی را برای والدین، سیستم آموزش و جامعه به باور آورد. لذا ضروری است که مسئولین و متولیان امر در این خصوص فرهنگ سازی و آموزش های لازم را توسط رسانه ها و صدا و سیما به خانوادهها انجام دهند و آنها را با این تهدید پنهان آشنا سازند.
استفاده از اینترنت به دلیل جذابیتهای کاذبی که برای کاربران ایجاد می کند، به آرامی آنها را به خود معتاد می سازد و می تواند نیازهای روانی و هیجانی آنها را تأمین کند، بنابراین جایگزین کردن شبکههای اجتماعی روی اینترنت به جای حضور و تعامل با افراد در دنیای واقعی، باعث خواهد شد که ارتباطات اجتماعی و عاطفی کاربران مختل شود، به هر حال اعتیاد به شبکههای اجتماعی موضوعی است که بسیاری از ما آن را در خود می یابیم و باید دیر یا زود برای مدیریت آن قدم برداریم.
گسترش فضای مجازی در حوزه روابط فرزندان و والدین تغییراتی ایجاد کرده است که از جمله آن می توان به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو اشاره کرد و چه بسیار زوجینی که به دلیل آسیبهای فضای مجازی، کارشان به طلاق و جدایی کشیده است.
یکی از مشغولیات و دغدغه های نسل امروز ما استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه های فضای مجازی است، این مشکل که بیشتر جوانان و میان سالان را درگیر کرده به تازگی در نوجوانان هم بیش از پیش رسوخ کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری شده است.
در بین این فعالیتها در فضای مجازی سوءاستفادهها و گزارشهایی نیز وجود دارد که محتواهای نامطلوب در گروههای کلاسی، همکلاسی و گروههای دوستان برای همدیگر ارسال میکنند که اینها از نظر رفتاری میتواند خطرساز و باعث آسیبهای رفتاری و اخلاقی باشد.
والدین برای ایمنی از مخاطرات موجود در فضای مجازی در قدم اول سعی کنند سطح معلومات خود از فضای مجازی را بالا برده و خطرات این فضا را بشناسند و متناسب با این خطرات آموزشهای لازم را به فرزندان خود بدهند. همچنین حفظ حریم خصوصی خود و دیگران، عدم ارتباط با افراد بیگانه در فضای مجازی، عدم ارسال اطلاعات شخصی و هویتی برای افراد ناشناس، عدم بازکردن لینکهای مشکوک، خودداری از اعتماد به افرادی که هنوز هویت آنها برای ما احراز نشده و پرهیز از دوستیابی اینترنتی، همگی از موضوعاتی هستند که والدین باید نسبت به آموزش آن به فرزندان اقدام کرده و هشدارهای لازم را در این خصوص به آن ها گوشزد کنند.
تاثیر پذیری کودکان از محیط بیرونی و حتی فضای مجازی بیشتر از بزرگسالان است ؛ برای همین است که وقتی به کودکی کتاب می دهیم صفحه اول را که می خواند دیگر نمی تواند صفحه دوم را مطالعه کند، چرا که حواسش پرت می شود یا خسته می شود و می خواهد به سراغ مطلب دیگری برود، به خاطر این است که مغز این کودکان تربیت شده است تا مطالب کوتاه و گذرا را دنبال کند و این از آسیب های اعتیاد به اینترنت است. البته این مشکل برای بزرگسالان هم به وجود می آید ولی برای کودکان به خاطر تاثیرپذیری بیشتری که از محیط دارند بیشتر رخ می دهد.
بدون تردید ، مدیریت زمان استفاده دانش آموزان از فضای مجازی را یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد اینترنتی می دانند. فضای مجازی میتواند برای دانش آموزان هم فرصت و هم تهدید باشد و نظارت والدین بر این رفتار میتواند تهدیدهای آن را به فرصت تبدیل کند. استفاده دانشآموزان از فضای مجازی برای دریافت مطالب آموزشی و درسی از مزایا و فرصتهای این فضا است، اما به دلیل کمبود نظارتها، بیتوجهی و سهل انگاری برخی از والدین، برخی مشکلات نیز در این روزها به وجود آمده است که این امر نیاز به برنامهریزی و نظارت بیشتر از سوی خانوادهها دارد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
جستارگشایی:
« افت تحصیلی را میتوان نزول از یک سطح بالاتر به سطح پایینتر یا کاهش فعالیت درسی و مطالعهی دانشآموز در یک دورهی تحصیلی، نسبت به دورهی تحصیلی قبلی در نظر گرفت. پژوهشگران در سالهای گذشته عوامل اجتماعی و خانوادگی را اصلیترین دلیل در افت تحصیلی دانشآموزان میدانستند و در درجات بعدی عوامل آموزشی و فردی را در نظر میگرفتند، اما امروزه با بزرگتر شدن جوامع بشری عوامل دخیل در افت تحصیلی دانشآموزان نیز بیشتر شده است. افت تحصیلی دانشآموزان بیشتر از هر کسی والدین آنها را دچار اضطراب و نگرانی میکند، مخصوصاً اگر دانشآموزان نزدیک به ایام کنکور باشند، این نگرانی بیشتر اوج میگیرد» .
متعاقب فراخوان دبیرستان شهیدستان کرج برای برگزاری جلسه آسیب شناسی آموزشی دروس «جامعه شناسی و فلسفه و منطق» ، ۲۷ شهریور تعدادی از مدرسین پیشکسوت استانهای البرز و زنجان در دروس جامعه شناسی،فلسفه و منطق به دو صورت حضوری و مجازی به فراخوان شهیدستان پاسخ مثبت داده و در نشستی دوستانه به آسیب شناسی کارشناسی علل افت تحصیلی نمرات دانش آموزان سال دوازدهم در رشته علوم انسانی پرداختند.
آنچه در ذیل می خوانیم چکیده ای از مباحثات جلسه سه ساعته مذکور می باشد.
واقعیت آنست که متاسفانه معدل نمرات دانش آموزان علوم انسانی در کل کشور و به ویژه استان البرز در دروس جامعه شناسی و فلسفه و منطق نمره ناپلئونی ۱۰ می باشد.
* رباب غفاری دانش آموخته ارشد فلسفه و کلام اسلامی و "سرگروه آموزشی فلسفه در ناحیه ۳ کرج" به عنوان اولین نفر باب بحث را چنین باز می کند:
به نظر من باید تدریس فلسفه از متوسطه اول شروع شده و در ضمن شامل دانش آموزان ریاضی هم باشد. متاسفانه مؤلفین دروس دبیرستان اساتیدی هستند که از کف کلاسها و حال و هوای آموزش و پرورش بی اطلاعند و بین مدرسین فلسفه و مؤلفین درک و فهم مشترکی از سرفصل ها و مطالبی که باید تدریس شود وجود ندارد.
وی از نبود دبیران تخصصی و همچنین عوض شدن بی قاعده کتب انتقاد کرده می افزاید: تغییر مداوم کتب فلسفه معلم ها را در دو راهی تدریس و شرکت در کلاس های ضمن خدمت سرگردان کرده است. ما در سطح ادارات و مدارس معمولا فاقد برنامه راهبردی بوده و با روزمرگی گذران می کنیم . سر مدیران زیادی شلوغ بوده و برخی از دبیران عافیت طلب با فوروارد مطالب آماده دیگران رفع تکلیف کرده و تن به تولید محتوا نمی دهند. دبیران ما اکثرا بازنشسته بوده و عمدتا متخصص نیستند و این عدم تخصص عملا عدم تعهد را دنبال خواهد داشت .
* رقیه شاهری ارشد علوم قرآنی خود را آچار فرانسه آموزش و پرورش عنوان کرده می افزاید: رابطه خوبی با بچه ها داشته و در اکثر رشته ها کلاس های شاد و مفرحی با دانش آموزانم برگزار می کنم.
وی از تغییرات سریع و بی ضابطه کتب فلسفه و منطق انتقاد کرده می افزاید: من اغلب در مدارس خاص تدریس می کنم. در مدارس خاص دانش آموزان مطالبه گر هستند.
وی می افزاید:
فلسفه و منطق دروس سنگینی هستند ولی من با این که دبیر تخصصی نیستم ولی با بیان ساده و ساده سازی مفاهیم کتاب، کلاس را برای دانش آموزان بی انگیزه و فراری از مباحث پیچیده فلسفی مفرح و قابل تحمل می نمایم.
وی ۵۰ درصد دلیل افت تحصیلی در دروس فلسفه و منطق را دانش آموزان بی انگیزه و الباقی تقصیرات را متوجه نوع تدریس دبیران می داند.
شاهری معتقد است که:
دروس رشته انسانی برعکس تلقی عامه؛ مفهومی و اداراکی هستند نه حفظ کردنی .
* حبیب از مدرسین جامعه شناسی شهیدستان در باره چرایی و چگونگی فرایند افت تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم انسانی می گوید: تعریف افت تحصیلی از منظر یونسکو عبارت است از: « تکرار پایه، ترک تحصیل زودرس، کاهش کیفیت آموزشی و تحصیلی فراگیران »
حداقل دو نوع افت تحصیلی آشکار (کمی) و افت تحصیلی پنهان (کیفی) قابل تفکیک می باشد.
سعیدی عوامل موثر بر افت تحصیلی را در دو بخش "دانش آموزان و خانواده" همچنین "مدرسه و وزارت آموزش و پرورش" تقسیم کرده می گوید: عوامل انگیزشی، مشکلات خانواده و مسائل روحی روانی دانش آموزان از زیر شاخه های بخش نخست هستند. اگر آموزش و پرورش نخواهد مسیر تباهی را سیر کند چاره ای جز به روز رسانی و اصلاح ندارد.
وی از عدم تطبیق محتوای دروس با نیازهای واقعی ، مرتبط نبودن دروس با اولویت های ذی نفعان، تغییرات مکرر کتب،متناسب نبودن امکانات با مطالبات،عدم دخالت دبیران در تالیف کتب، ارزشیابی نامناسب و جذاب نبودن دروسی مانند جامعه شناسی را از دلایل افت تحصیلی عنوان می نماید.
سعیدی از عدم تامین معیشتی معلمان و پناه آوردن به شغلهای نامرتبط،نامناسب بودن اولیا و شرایط اقتصادی و اجتماعی برخی از دانش آموزان، حاشیه نشینی و فقدان تفریحات لازم، استاندارد نبودن سوالات آزمونهای نهایی، استرس و اضطراب، بحران بلوغ و تنزل ارزش علم به عنوان دیگر آیتم های افت تحصیلی در تمام دروس به ویژه جامعه شناسی برشمرد.
سعیدی در پایان از رفع محرومیتهای مختلف، استاندارد سازی سوالات نهایی، رفع شکافهای فرهنگی و کنترل آسیب های اجتماعی را از عوامل کاستن از افت تحصیلی عنوان نمود.
* مسعود فرهیخته از فعالان صنفی و مدرس جامعه شناسی نیز معتقد است که: مثلث خانواده، دانش آموز و معلم قربانیان پایه چهارمی به نام سیاستهای حاکم بر آموزش و پرورشند.
وی می گوید: اعتقادی به بی انگیزگی و بی استعدادی دانش آموزان ندارم. دانش آموز لوح سفید و مطهری است که در اختیار ماست . ما حقوق می گیریم که دانش آموزان را نسبت به مقوله تعلیم و تربیت آگاه و تشویق کنیم ولی ما معلمین معمولا اسیر کتب سیاست زده شده و با تدریس وارونه حقایق عملا درس شجاعت، حق طلبی و مطالبه گری به دانش آموز نمی دهیم. رسالت ما سنگین بوده و باید با هنر معلمی تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. امروز دانش آموزان در برخی موارد از ما جلوترند ما با مسئولین زوار دررفته، عموما بی سواد و طالبین وضعیت فعلی طرفیم.
امروز معلم جامعه شناسی در رشته تخصصی خود نمی تواند تعریف درستی از واژه هایی چون « لیبرالیسم، اومانیسم، سکولاریسم» و... به دانش آموز ارائه نماید.
در یک کلام امروزه در مدارس هنر عشق ورزیدن تدریس نمی شود. معتقدم برای کاستن از افت تحصیلی در درس جامعه شناسی باید چند کار ویژه انجام دهیم :
- کتب جامعه شناسی باید توسط تیم کارشناسی معلمان خاک کلاس خورده تالیف شود نه اساتید بی خبر از کف کلاسها.
- عنصر شادی در مدارس به ویژه مدارس دخترانه غایب است . باید شادی و امید به مدارس پمپاژ گردد.
فرهیخته با انتقاد از جذب معلم به جز از مجاری دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی می گوید:
اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل تا مقطع دیپلم باید احیا شده و برای اجرای این اصل مغفول بودجه لازم به آموزش و پرورش اختصاص یابد. معلمها باید از لاک دفاعی خود خارج شده و مطالبات به حق خود را جار بزنند و همچنین اجرای اصولی مغفول چون اصل ۳۰ را از دولت ها مطالبه نمایند.
فروزنده مستوفی نویسنده و شاعر، دانش آموخته فلسفه و دبیر پیشکسوت ناحیه ۳ نیز از مسیر مجازی به ما ملحق شده می گوید: با توجه به فراخوان شهیدستان کرج و با توجه به تجربه ای که در گذشته داشتم مطالبی را به عرض می رسانم.
سال ۸۶ در دومين همايش علمي سرگروه هاي فلسفه و منطق استان هاي سراسر كشور با عنوان « جلسه بررسي علل افت تحصيلي در دروس فلسفه و منطق » که در زنجان برگزار گرديده به عنوان سرگروه فلسفه استان شرکت کردم . در آن جلسه از تجربیات دیگر همکاران استفاده بسیار بردم که علل افت ، در درس فلسفه و منطق در چند بند خلاصه می شد.
ساختار آموزشی و بي توجهي به رشته علوم انساني و به طريق اولي به جايگاه فلسفه و منطق در نظام آموزشي و عدم همخوانی با سایر دروس این رشته که بر حفظیات تکیه دارد و ...، مشکلات موجود در سازماندهی دبیران ، نامتناسب بودن حجم کتابهاي اين دروس با زمان آموزشی و زبان قدیمی متون و اصطلاحات مربوطه مسائل وابسته به معلم و عدم تخصصی بودن معلمان این دروس و عدم استفاده از روشهای نوین تدریس مسائل مربوط به دانش آموزان نظیر مشکلات خانوادگی و استرس امتحان و ... که البته در نشست راه حل هایی هم ارائه گردید که به نظر من برای حاضران در جلسه مفید بود ولی الان در سال ۱۴۰۰ مطالب دیگری به ذهن می رسد که به عنوان فرصت از آن می توان استفاده کرد. در مدارس خاص دانش آموزان مطالبه گر هستند.
فضای مجازی با همه ی تبعات منفی که ممکن است داشته باشد فرصتهای بی نظیری در اختیار معلمان به عنوان دغدغه مند ترین افراد که درصف مقدم آموزش و تربیت دانش آموزان قرار می دهد و یکی از آنها ایجاد اتاق فکر مجازی همکاران در رشته های مختلف است که در آن با استفاده از تولید محتواهای مناسبی که در ارائه دروس موفقیت آمیز عمل کرده اند و تحلیل ونقد آنها می توان بهترین نتایج را کسب کرد فارغ از آن که این گونه اتاق فکرها به فضای فیزیکی نیاز ندارند و اعضا فارغ از انگ زدن به دانش آموزان در پی حل مشکل افت تحصيلي آنها هستند و برنامه ریزی جهت برگزاری مسابقات منطقه ای در این رشته ها با پیشنهاد و نظر این همکاران می تواند صورت گیرد تا همکاران در ارتقای دانش و سایر موارد مکمل هم باشند همچنین طرح های تشویقی جهت ایجاد انگیزه همکاران در این گروهها برنامه ریزی گردد و شایسته سالاری جایگزین روابط در این خصوص باشد که خود یکی از راه های ایجاد انگیزه رقابت سالم بین همکاران خواهد بود. »
جلال باقری دانش آموخته ارشد فلسفه از دانشگاه تهران و مدرس پیشکسوت فلسفه در مدارس استان زنجان نیز به صورت مجازی در بحث افت تحصیلی درس فلسفه مشارکت جسته و دلایل افت تحصیلی را در این رشته به شرح زیر بیان می کند.
1- غامض بودن ذاتی مباحث فلسفی
2 - نداشتن انگیزه نسبت به مسائل فلسفی از طرف دانش آموزان
3- کمبود معلمین و اساتید وارد در آموزش فلسفه و منطق که رشته تحصیلی آنها فلسفه محض بوده باشد ،دراین زمینه باید گفت: اکثر معلمین فلسفه معلمان الهیات و دینی هستند و پرواضح است که "فاقدشئی نمی تواند مُعطی شئی باشد .
ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
4- -نداشتن اطلاع از اهمیت دانش فلسفه و بخش های متعددآن (فلسفه سیاست،اخلاق، هنر و........) و تاثیر آنها در جنبه های مختلف زندگی انسانی
5- کم بودن ساعات اختصاص یافته به فلسفه و منطق درهفته که از ۲ ساعت درهفته برای هر کدام تجاوز نمی کند.
یکی از همکارانی که در ارتباط مجازی به بیان نظرات خود پرداخته و البته نخواست که هویتش قید شود معتقد است: عنصر شادی در مدارس به ویژه مدارس دخترانه غایب است . باید شادی و امید به مدارس پمپاژ گردد.
« از زبان معلمی که رشته اش فلسفه نبوده ولی عاشق نظریه ها ی شیرین فلسفی بود، فلسفه خیلی شیرین و جذاب ولی فکر کنم مطالب کتاب برای دانش آموزان خیلی خیلی سنگین، بجز عده کمی از دانش آموزان که فلسفه را دوست دارن ودرس مهم انسانی به حساب می آورن. بقیه دانش آموزان انسانی دررابطه با نظریه مختلف فلاسفه این کتاب رو درسی سخت وگسترده می دانند که هر درش تقریبا ۲ الی۵ جلسه نیاز به تدریس ویادگیری داره و متاسفانه بدون کاربرد بعد از پایان سال،،، این مطالب به چه درد دانش آموزان می خوره بیشتر دانش آموزان که عشق وحس فلسفی ندارند از همان دروس ۵ و۶ فلسفه که نظریه ها مختلف با بیان سنگین شروع میشه فلسفه رو می بوسن وکنار می گذارن این واقعیت تلخ که نه تنها در مورد فلسفه بلکه دروس ریاضی وفیزیک وشیمی علوم تجربی وبسیاری از دروس دبیرستان»
در پایان نشست سامیار رودباری از دانش آموزان علوم انسانی نیز به نمایندگی از دانش آموزان نظرات خود را در خصوص دلایل افت نمرات دروس فلسفه و منطق و جامعه شناسی را چنین بیان می کند:
دبیران ما اکثرا بازنشسته بوده و عمدتا متخصص نیستند و این عدم تخصص عملا عدم تعهد را دنبال خواهد داشت . من تاکنون در خانه درس مدرسه نخوانده ام. در منزل به مطالعه آزاد می پردازم و سعی می کنم درس را در کلاس یاد بگیرم .آموزش و پرورش ما مریض بوده و نیازمند به روز رسانی است. آموزش و پرورش فنلاند از صفر سالگی تا ۱۸ سالگی برای دانش آموزان برنامه مدون و کاربردی دارد از آموزش لباس پوشیدن تا ست کردن کت و شلوار .
در یک کلام اگر آموزش و پرورش نخواهد مسیر تباهی را سیر کند چاره ای جز به روز رسانی و اصلاح ندارد.
ادامه دارد
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در مطلب گذشته اشاره کردم ( این جا ) که در زمان کنونی قدرت انتخاب دانش آموزان در کسب یادگیری متنوع و متکثر گشته است.در ادامه برای تبیین دیدگاه مذکور مطالبی ارائه می گردد.
یکم: در هم تنیدگی و شبکه ای شدن جامعه و ارتباطات جدید و ریزوماتیک و اتصالات گسترده جوامع به یکدیگر تحت تاثیر عواملی همچون جهانی شدن ، باعث ایجاد فرصتهای متنوع و متکثر در انتخابهای انسانها شده است.در این میان دانش آموزان هم تحت تاثیر این جریانات فرصت انتخابهای متعدد را پیدا کرده اند. ایشان دیگر خود را محصور در انتخابهای محدود گذشته نمی بینند و هر گونه اجبار و اکراه در انتخابهای خود را مخل به سبک زندگی کنونی می دانند .
دوم: سرعت تحولات جوامع به مدد استفاده از بستر فضاهای مجازی شبکه ای به طرز شگفت آوری در حال افزایش است.این تحولات سریع در دل خود واجد دو مکانیسم است.مکانیسم اول تردید به انتخابهای گذشته را زیاد می کند و نوعی واگرایی با سنتهای گذشته را تشدید می کند و مکانیسم دوم نوعی همگرایی نسبت به تحولات سریع جدید و آینده را نشان می دهد. دانش آموز امروزی متاثر از این تحولات سریع ارتباطش با گذشته کمتر شده و با ملاحظات جدید ارتباط قوی تری برقرار می کند.
سوم: سرعت توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش به نسبت بخشهای دیگر جامعه کندتر بوده است.و این البته به علت محافظه کاری ذاتی نظامهای تعلیم و تربیت رسمی تمرکز گراست. آموزش و پرورش به شدت متمرکز و ایدئولوژیک ما توان هضم و فهم تحولات جدید را ندارد، لذا در حالت برزخی ناشی از عدم فهم مفاهیم جدید است. و این خود به بی عملی سازمان یافته منجر خواهد شد.
چهارم: وجود پارادایم آموزش در بستر فضای مجازی ، باعث ایجاد تکانه های سهمگین در تعریف مفاهیم گذشته همچون معلم، مدرسه، آموزش و غیره شده است.در واقع کارکردهای نهاد تعلیم و تربیت و اجزای آن تحت تاثیر این تحول به شدت دچار لکنت سیستماتیک شده است. چنین شرایطی فرضیه مرگ مدرسه و مرگ معلم را به صورت جدی مطرح می سازد .
با عنایت به دلایل چهارگانه فوق الذکر ، و با توجه به ابزارهایی که دنیای مدرن کنونی در اختیار دانش آموز قرار داده است انتخابهای آنها هم متنوع و متکثر خواهد بود.
امروزه دانش آموزان با محدودیت ها و انحصارهای گذشته روبه رو نیستند .
آموزش و پرورش امروز ما دیگر نمی تواند تا ابد دست برتر را در تعلیم و تربیت داشته باشد. و برای اینکه بتواند بخشی از انتخابهای امروز دانش آموزان باشد ، نیاز به پوست اندازی و تحولات بنیادین دارد. تحولاتی که خود نیز واجد فرصتها و انتخابهای متعدد باشد.بی تفاوتی نسبت به تحولات در حوزه تعلیم و تربیت از طرف نظام آموزش و پرورش رسمی ، به دانش آموزان این حق را می دهد که برای تعالی و رشد خود انتخابهای دیگری برگزینند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
کارسوق دانشآموزی هوش مصنوعی استان البرز روز پنجشنبه، 18 آذر 1400، از ساعت 8:00 الی 18:00 در محل کتابخانهی مرکزی دانشگاه خوارزمی حصارک برگزار شد.
در این کارسوق که با همکاری پژوهش سرای دانشآموزی خوارزمی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی برگزار گردید، قریب به 80 دانشآموز از مدارس مختلف استان البرز شرکت کردند.
در آئین افتتاحیهی این رویداد علمی، آقای دکتر کیوان برنا مدیرگروه محترم علوم کامپیوتر دانشگاه ضمن اشاره به رویداد مشابهی که ویژهی مدارس سمپاد در سال 98 با مدیریت آقای دکتر آقابالی و با همکاری دبیرستان شهیدسلطانی کرج برگزار گردیده بود، در خصوص فعالیتهایی که جهت آسیبشناسی رویداد گذشته و تولید محتوای مناسب برای این کارسوق طی نشستهای مختلف با حضور نماینده و مدیریت آی اف اس در دو سال گذشته و مخصوصا در دو ماه اخیر صورت گرفته بود نیز توضیحاتی ارائه دادند.
در ادامه آقای دکتر مهدی آقابالی، مدیر آی اف اس، نیز اشارهای به همکاری دو سال گذشته با کمیتهی علمی این رویداد کرده و افزود: کارسوق اخیر با نگاهی جامعتر و با رویکردی پروژه محور تدارک دیده شده است. ایشان همچنین به طور مختصر به نقش هوش مصنوعی در آیندهی جهان اشاره و مبدع هوش مصنوعی (آلن تورینگ) را معرفی نمودند. به اعتقاد آقابالی با برگزاری همایشهایی از این دست میتوان امیدوار بود دانشآموزان مستعد امروز در جایگاه دانشمندان آینده قادر به کسب جایزهی آلن تورینگ (نوبل علوم کامپیوتر) که معتبرترین جایزه در حوزهی علوم کامپیوتر است، باشند.
پس از مراسم افتتاحیه بخش علمی کارسوق با سخنرانی آقای دکتر برنا در خصوص معایب و مزایای توسعهی هوش مصنوعی و همچنین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزههای مختلف صحبت کردند. با توجه به فضای ایدهال محل برگزاری مشارکت دانشآموزان شرکتکننده در مباحث شور و نشاط خاصی به این محفل علمی بخشیده بود.
در ادامه خانم دکتر محمدی در خصوص دادهکاوی اطلاعات، الگوریتم شبکههای عصبی مصنوعی و بخش ریاضیات هوش مصنوعی صحبت کردند. مشارکت چشمگیر مخاطبین در مباحث از جمله نکات قابل توجه در این رویداد علمی بود، که حکایت از انسجام برنامههای طراحی شده توسط کمیتهی علمی کارسوق داشت.
آخرین سخنران بخش پیش از ظهر کارسوق آقای دکتر سلطانیان، هیات علمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه بودند، که در خصوص الگوریتم ژنتیک مسائل جذابی را ارائه دادند. این سخنرانی که با طرح مسائل مختلف و تعیین جوایز کُمیک از طرف مدیریت آی اف اس همراه شد، سرشار از طراوت و سرزندگی بود.
پس از پایان بخش پیش از ظهر برنامه، شرکتکنندگان به فضایی مناسب منتقل و ناهار میل کردند. فضای صرف ناهار هم با شیطنتهای دانشآموزان و شوخ طبعی برگزار کنندگان این برنامه از جذابیتی منحصر به فرد برخوردار بود.
در ادامه شرکت کنندگان بازدیدی از دانشکدهی علوم ریاضی و کامپیوتر داشتند . در این فرصت بازار عکسهای یادگاری هم به شدت داغ بود. در نهایت پس از اقامهی نماز توسط حاضرین در برنامه بخش بعدازظهر این رویداد جذاب و پرنشاط با دو فعالیت پیگیری شد.
آقای مهندس دمیرچی در قالب نظریهی تکامل به ذکر نقاط تشابه فرایندهای موجود در هوش مصنوعی و آنچه در طبیعت شاهد آن هستیم پرداخته و توضیحاتی در خصوص مورد نیاز برای برنامهنویسی در هوش مصنوعی ارائه دادند. بخش پایانی که با هوشمندی کمیتهی علمی با هدف کار عملی حاضرین به نوشتن کدهایی ساده اما جالب و هیجان انگیز تخصیص داده شده بود، طراوت رویداد را تا آخرین لحظات حفظ کرد.. این بخش از برنامه توسط آقای بابایی از دانشجویان رشتهی علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی اجرا شد.
در پایان کارسوق مسئلهای توسط کمیتهی علمی طرح و مقرر گردید به سه تیم برتر جوایزی اهدا شود. در نهایت شرکتکنندگان با دریافت گواهیهای حضور محل برگزاری را ترک کردند، در حالی که روزی خاطرهانگیز و به یادماندنی را گذرانده بودند.
مطابق نظر کمیتهی علمی این کارسوق در واقع آغازی بر فعالیتهای گستردهی بعدی در حوزهی هوش مصنوعی تلقی میشود. دورههای آموزشی هدف مند و در نهایت ورود تیمهای شرکتکننده به پروژههای پژوهشی و همچنین کارسوقها و کارگاههای متنوع از جمله برنامههایی است که طی سال با همکاری این دو نهاد علمی برگزار خواهند شد.
این رویداد که بعد از مدتها یک فعالیت علمی حضوری بود، میتواند تجربهای برای حرکت در راستای ادامه و توسعهی فعالیتهای آموزشی حضوری باشد.
سخن آخر
دکتر مهدی آقابالی دانشآموخته دکترای ریاضی از دانشگاه زنجان - شریف و دارنده دو پست دکترا از دانشگاه تهران و ادینبرای اسکاتلند بوده و رزومه کاری قابل توجه، عناوین و مدارج علمی، جوایز ملی و بینالمللی دارد. آقابالی با توجه به جایگاه علمی و سوابق کاری درخور توجهش هرگز در جایگاهی که باید باشد نبوده و نیست.
وی به تازگی مدیریت پژوهش سرای خوارزمی ناحیه ۳ کرج را به عهده گرفته و در تلاش است در تداوم سلسله موفقیتهایی که با دانشآموزان المپیادی ناحیه۳ و استان البرز تجربه کرده، این بار مشق عشق را از پژوهش سرای دانشآموزی خوارزمی کرج استارت زده و بنیاد پژوهش سرایی واقعی، پویا و کاربردی را دراندازد.
آقابالی معتقد است: « مفهوم پژوهش نباید با مقولهی آزمایش و فعالیتهای آزمایشگاهی خلط شود. اساسا در پژوهش نخستین گام طرح مسالهی خوب و کاربردی است و نقش اصلی پژوهش سرا در بدنهی دانشآموزی نظام تعلیم و تربیت تمهید فضایی برای ایجاد سوال در ذهن کنجکاو نوجوانان و سپس فراهم ساختن امکانات مقتضی و بستر مناسب جهت یافتن پاسخ سوال طرح شده در لابهلای تکاپوهای پژوهشی و دنبال کردن مطالعات و تجربیات مشابه در موقعیتها، جغرافیا و زمانهای مختلف می باشد» .
پایان پیام/
گروه استان ها و شهرستان ها/
سه شنبه ۹ آذر جلسهی مدیران متوسطه ناحیه ۳ کرج در دبیرستان انقلاب اسلامی با حضور مدیران متوسطه دوم و مسئولین ناحیه برگزار گردید. یکی از سخنرانان این جلسه مدیر « آی اف اس» بود.
پژوهش مستلزم هزینه است
« دکتر مهدی آقابالی » مدیر پژوهشسرای خوارزمی با تبریک هفتهی پژوهش به تشریح خاستگاه پژوهشسراها از دو دیدگاه علمی و اسناد بالادستی پرداخت. او گفت: ما عموما در مورد تکالیف و مسئولیتهای خود صحبتی نمیکنیم ؛ تنها در خصوص حقوق دم میزنیم، اسناد بالادستی چشم انداز را ترسیم کردهاند، عدول از این چشمانداز و برخورد سلیقهای با موضوعات خیانت تلقی میشود بنابراین نباید سلیقهای حرکت کنیم.
پژوهش سراها مدارس بدون دیوار هستند
وی با انتقاد از نگاه فانتزی به پژوهش افزود: پژوهش گِران بوده و مستلزم هزینه است. باید با سرمایهگذاری، چه به لحاظ سختافزاری و چه به لحاظ نرمافزاری، امکانی فراهم کنیم مخاطبین را در معرض آموزشهای غیرمستقیم و کسب تجربه قرار دهیم.
وی در ادامه افزود:
کودکانِ خلاق و جسور و پرسشگر با ورود به گردونهی آموزش رسمی سرخورده میشوند . رسالت پژوهشسراها تکمیل فرایندهای آموزش با شیوههایی متنوعتر و مهندسی فضایی برای حفظ و تقویت روحیهی پرسشگری و کنجکاوی دانشآموزان است. علاوه بر آن در «آی اف اس» با روزآمد کردن محتوای آموزشی در قالب نشاط آورتری به علوم استراتژیک و میان رشتهای که در آینده به تِرِندِ جهانی تبدیل خواهند شد، توجه ویژه شده است.
نخستین کارسوق هوش مصنوعی با همکاری دانشگاه خوارزمی، فعالیتهای علوم شناختی تحت نظر ستاد توسعه علوم و فن آوریهای شناختی کشور و برنامههای بیوتکنولوژی با مشارکت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رایزنی برای همکاری با دانشگاه آزاد قزوین در زمینهی رباتیک از جمله طرحهای در دست اجرا توسط «آی اف اس» است.
به سمت یک مرکز پژوهشی معتبر و بینالمللی حرکت خواهیم کرد
با این رویکرد و با هدف آشنا ساختن دانشآموزان پژوهشگر با آداب و فرهنگ پژوهشهای بینالمللی، کارگاه ریاضی «جبر مجرد و دامپزشک دیوانه» با محتوایی سرگرم کننده و جذاب با دعوت از «پروفسور جین آبرامز» ، استاد تمام ریاضی دانشگاه اسپرینگز کلورادو و مبدع نظریهی گراف جبرها ، تدارک دیده شده است که به زودی اطلاعات تکمیلی در این خصوص در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
کودکانِ خلاق و جسور و پرسشگر با ورود به گردونهی آموزش رسمی سرخورده میشوند . مهدی آقابالی دانشآموخته دکترای ریاضی از دانشگاه زنجان_شریف و دارنده دو پست دکترا از دانشگاه تهران و ادینبرای اسکاتلند بوده و شرح شغلی قابل توجه، عناوین و مدارج علمی، جوایز ملی و بینالمللی را در کارنامه خویش دارد. آقابالی با توجه به جایگاه علمی و سوابق کاری درخور توجهش هرگز در جایگاهی که باید باشد نبوده و نیست.
وی به تازگی مدیریت پژوهش سرای خوارزمی ناحیه ۳ کرج را به عهده گرفته و در تلاش است در تداوم سلسله موفقیتهایی که با دانشآموزان المپیادی ناحیه۳ و استان البرز تجربه کرده، این بار مشق عشق را از پژوهش سرای دانشآموزی خوارزمی کرج استارت زده و بنیاد پژوهش سرایی واقعی، پویا و کاربردی را دراندازد.
آقابالی معتقد است: « مفهوم پژوهش نباید با مقولهی آزمایش و فعالیتهای آزمایشگاهی خلط شود. اساسا در پژوهش نخستین گام طرح مسالهی خوب و کاربردی است و نقش اصلی پژوهش سرا در بدنهی دانشآموزی نظام تعلیم و تربیت تمهید فضایی برای ایجاد سوال در ذهن کنجکاو نوجوانان و سپس فراهم ساختن امکانات مقتضی و بستر مناسب جهت یافتن پاسخ سوال طرح شده در لابهلای تکاپوهای پژوهشی و دنبال کردن مطالعات و تجربیات مشابه در موقعیتها، جغرافیا و زمانهای مختلف می باشد.»
پژوهش سرای خوارزمی واقع در ابتدای بلوار ماهان جهانشهر ساختمان قدیمی اداره آموزش و پرورش ناحیه۳، به عنوان قطب استانی گیاهان دارویی و هوا و فضا در حال فعالیت است. آزمایشگاههای مجهز زیستشناسی، فیزیک و شیمی در کنار دو تلسکوپ فوق حرفهای از امکانات پژوهش سرا در حال حاضر است.
پایان گزارش/