طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سند تحول بنیادین، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود تا علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبانهای عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند..
مسأله دیگر غیراستاندارد و نامناسب بودن برنامه آموزشی پایه های مختلف مدارس است. ترتیب آموزش ساختار زبانی در برنامه آموزش زبان بسیار تأثیر گذار است. کودک زبان مادری را با گوش دادن به اصواتی که از مادر و پدر و اطرافیان تولید می کنند فرا می گیرد. این روند نه فقط مختص زبان مادری است بلکه شالوده یادگیری هر زبان دیگری از جمله زبان دوم و زبان خارجی است. دانش آموز پایه هفتم و یا دانش آموزانی که شانس یادگیری زبان را در سنین پایین تر دارند، قبل از اینکه با به کارگیری مهارت شنیداری و گفتاری با کلمه سازی و جمله سازی زبان انگلیسی آشنا شده باشد، در معرض آموزش مستقیم و متنی چون تمرین حروف الفبا و گرامر و ترجمه قرار می گیرند.
بدون شک اساس سیستم آموزشی ما آموزش زبان بر پایه متن و گرامر است. این نوع آموزشی تک بعدی و به حاشیه بردن دیگر مهارت ها مانند شنیدن، صحبت کردن و نوشتن، در صورت مناسب بودن آموزش نهایتا به گرفتن نمرات خوب در آزمون مدارس و پاسخ دادن به سوالات زبانی کنکور ورودی دانشگاه ها منجر می شود ولی همچنان توانایی و انگیزه دانش آموزان را در به کارگیری زبان انگلیسی به عنوان ابزار ارتباطی فلج نگه می دارد.
هر چند در سال های اخیر در تدوین کتب درسی تغییراتی اعمال شده است، اما از آن جایی که هنوز نگرش متنی - گرامری در برنامه آموزش قرار دارد، نمی توان انتظار بازدهی قابل توجهی را از این تغییر داشت. از سوی دیگر، محتوای کتاب ها که حاوی مطالب و متون درک مطلب و تقویت مهارت خواندن هستند، جذابیت کافی ندارند و موضوعاتی که به آنها پرداخته می شود در حوزه علایق این نسل قرار ندارد. با اینکه به سادگی می توان مطالب به روز و به اصطلاح « جوان پسند » که مطابق فرهنگ و ارزش های دینی ما هستند را در صفحات درسی گنجاند و دایره لغاتی ملموس تر و کاربردی تر را به آنان آموخت. در مقابل کتب آموزشی به همراه نرم افزارها، فیلم های آموزشی و کتاب های داستان ضمیمه در آموزشگاه ها که بر اساس فرهنگ و ارزش های کشورهای انگلیسی زبان گردآوری شده اند، برای نوجوانان جذابیت بیشتری داشته که خواسته یا ناخواسته تأثیراتی نامطلوب، خلاف آنچه انتظار می رود بر آنها خواهد داشت.
شاید بتوان از عوامل دیگری چون نبود آزمایشگاه های دیداری و شنیداری یا شلوغی کلاس های درس و زنگ یک ساعت در هفته ای زبان در مدارس چشم پوشی کرد اما از نقش دبیران به عنوان یکی از پایه های اساسی روند آموزش نمی توان به سادگی گذشت. هرچند توانایی یک معلم از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد اما تجربه و مهارت او در حوزه تخصصی اش و هم چنین آشنایی وی با اصول تدریس از مهم ترین آن هاست. معلمان زبان خود اغلب به شیوه گرامری ـ متنی آموزش دیده اند و بسیاری از آنان قادر به تکلم به زبان انگلیسی نیستند و برخی نیز در تلفظ کلمات و اصطلاحات مشکلات عدیده ای دارند. حتی در برخی مناطق محروم در کلاس های زبان از دبیرانی استفاده می شود که رشته ی تحصیلی شان هیچ ارتباطی با زبان نداشته اما به دلیل نبود نیروی متخصص در این رشته سال ها به دبیری زبان مشغول هستند. در جهت تقویت دانش زبانی و آموزشی معلمان، آموزش و پرورش می باید در امر برگزاری کلاس های توجیهی و آموزشی دبیران زبان به طور جدی و گسترده تری عمل نماید. با توجه به اینکه هرساله تعدادی از دبیران زبان بازنشسته می شوند ، پاسخ این سوال که آموزش و پرورش تا چه حد مشتاق استخدام فارغ التحصیلان توانمند رشته آموزش زبان انگلیسی و دیگر گرایش های آن است ؛ موضوعی است که می تواند با کمبود بودجه و همچنین دیگر مشکلاتی چون تاخیر در پرداخت معوقات معلمان که چند سالی است این وزارتخانه با آن گریبانگیر است، توجیه شود.
عواملی که ذکر شد تنها بخشی از مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشورمان است. مشکلاتی که اثردهی مثبت آموزش پایه را به حاشیه برده و موجب بی انگیزه شدن و یا حتی تنفر دانش آموزان نسبت به یادگیری زبان می شود. افزایش روزافزون تعداد مؤسسات زبان همانند شیوع تعداد دیگر مؤسسات آزاد آموزشی گواه این است که آموزش و پرورش نتوانسته عملکرد صحیح و مناسبی از برنامه ریزی و هدف گذاری آموزش ارائه دهد.
دلایل موفقیت آمیز نبودن آموزش زبان های خارجی، به ویژه انگلیسی در ایران، پیچیده و چند وجهی است. برخی از عواملی که شناسایی شده اند عبارتند از:
فقدان انگیزه: بسیاری از دانشآموزان فاقد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی هستند که میتوان آن را به عوامل مختلفی از جمله درک دشواری یادگیری زبان انگلیسی، عدم علاقه به زبان و عدم درک مزایای آن نسبت داد.
کیفیت پایین آموزش: کیفیت آموزش زبان انگلیسی در ایران به دلیل قدیمی بودن، بی اثر بودن و پاسخ ندادن به نیازهای دانشجویان مورد انتقاد قرار گرفته است. . همچنین کمبود معلمان واجد شرایط و کمبود منابع مانند آزمایشگاه های زبان و مواد چند رسانه ای وجود دارد که می تواند روند یادگیری را مختل کند. .
مواجهه ناکافی با زبان: دانشآموزان در ایران اغلب فرصتهای محدودی برای تمرین مهارتهای انگلیسی خود در خارج از کلاس دارند، که میتواند افزایش تسلط و اعتماد به زبان را دشوار کند. .
عدم تأکید بر سایر زبانهای خارجی: در حالی که انگلیسی رایجترین زبان خارجی است که در ایران آموزش داده میشود، اما بر زبانهای دیگر مانند فرانسوی و آلمانی تأکید نمیشود که میتواند باعث محدود شدن مواجهه دانشآموزان با فرهنگها و زبانهای مختلف شود. .
عوامل سیاسی و فرهنگی: در مورد نقش زبان انگلیسی در جامعه ایران بحث هایی وجود داشته و برخی معتقدند که این زبان نماد امپریالیسم فرهنگی غرب است و باید با زبان های دیگر جایگزین شود. علاوه بر این، تحریمها و تنشهای سیاسی فرصتهای محدودی را برای ایرانیان برای سفر به خارج از کشور و تمرین مهارتهای زبانی خود در محیطهای واقعی ایجاد کرده است.
به منظور بهبود آموزش زبان های خارجی در ایران، پرداختن به این عوامل و تدوین راهبردهای موثر برای آموزش زبان که پاسخ گوی نیازهای دانش آموزان و ارتقای انگیزه و مشارکت باشد، حائز اهمیت است. این میتواند شامل سرمایهگذاری در آموزش معلمان و منابع، فراهم کردن فرصتهای بیشتر برای تمرین و نمایش زبان، و ارتقای ارزش یادگیری زبانها و فرهنگهای مختلف باشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در حدیث نبوی آمده است که «حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا» یعنی برای خودتان کاری کنید! قبل از اینکه دیگران برایتان کاری کنند. همان طور که در این حدیث ذکر شده است همه ما در هر کار و شغلی و حرفهای که هستیم باید برای رشد و تعالی خود، قبل از اینکه دیگران ما را ارزیابی و راهنمایی کنند، به فکر اصلاح و تجدید نظر در اقدامات و کارهای خود باشیم. معلمان نیز که شغل و حرفۀ حساس و مهمی در تربیت دانشآموزان دارند بهتر است برای رشد حرفهای و موفقیت بیشتر در تربیت و آموزش فراگیران، خودارزیابی را انجام دهند.
در زمانی که اینترنت دانشآموزان را با دسترسی سریع به دانش، توانمند میکند، معلمان باید رویکردهای خود را به طور مداوم تجدید و اصلاح کنند تا در امر تدریس و یادگیری موفق باشند. اما این کار چگونه میتواند انجام شود؟ پاسخ در خودارزیابی نهفته است. با پویایی بیشتر یادگیری در قرن بیست و یکم، معلمان نه تنها باید دانشآموزان خود را ارزیابی کنند، بلکه باید از ذره بین برای تمرینات خود استفاده کنند. در نتیجه، خودارزیابی معلمان از یک گزینه به یک ضرورت تبدیل شده است. وقتی معلمان مهارتها و روشهای تدریس خود را ارزیابی میکنند، بهتر میتوانند به نقاط قوت خود بپردازند و زمینههای رشد را مشخص کنند. معلمانی که درگیر خودارزیابی میشوند، درک عمیقتری از محتوا، نیازهای دانشآموزان و محتوای آموزشی مورد نیاز برای آموزش مؤثر دارند. چنین معلمانی همچنین در انطباق با نیازهای متنوع دانشآموزان ماهرتر هستند و برای شناسایی راههای مناسب برای پیشرفت شغل آموزشی خود مجهزتر هستند.
خودارزیابی معلم مزایای متعدد دیگری نیز برای مربیان دارد:
- آنها میتوانند چالشها و مهارتهایی را که معلمان ممکن است نادیده گرفتهاند یا بهطور کامل به رسمیت نشناختهاند، کشف کنند. کاوش عمیق در تمرین تدریس آنها میتواند زمینههای توسعه بیشتر را روشن کند.
- آنها میتوانند به معلمان در شناسایی مشکلات مبرم کمک کنند. به عنوان مثال، معلمان ممکن است نیاز به اولویتبندی برخی مسائل مهم برای دانشآموزان را تشخیص دهند و آنها را به کار با هماهنگکننده آموزشی برای رسیدگی به نگرانیهای خاص از طریق راهحلها و بهبودهای هدفمند هدایت کنند.
- آنها میتوانند به معلمان اجازه دهند تا در جنبههای مختلفی از تدریس خود کاوش و بررسی کنند.
ابزارهای خودارزیابی معلمان میتوانند از هر یک از ابزارهای مختلف از جمله خوداندیشی، نظرسنجی و پرسشنامه برای خودارزیابی استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها میتوانند از چک لیستهایی استفاده کنند که معیارهای تدریس را مشخص میکند. قبل از شروع سال تحصیلی، معلم چک لیستی برای اندازهگیری زمینههایی مانند برنامهریزی، محتوای درس، سازماندهی کلاس، ارائه دستورالعمل، مشارکت دانشآموز و مدیریت کلاس ایجاد میکند. در طول سال، آنها خود را رتبهبندی میکنند و زمینههای بهبود را شناسایی میکنند.
این ابزارها سؤالاتی را مطرح میکنند که جنبههایی از تدریس مانند دانش موضوعی، مهارتهای برنامهریزی و اثربخشی در ارائه آموزش و حتی مدیریت کلاس را پوشش میدهد. معلمان خود را ارزیابی میکنند و بازخورد شخصی دریافت مینمایند.
یکی دیگر از روشهای خودارزیابی معلم، همکاری با دیگران است. به این ترتیب، یک معلم میتواند از دانشآموزان خود درباره درک دانشآموزان از آنچه تدریس میشود، محیط کلاس، سطح مشارکت و میزان رضایت آنها بپرسد. دانش آموزان میتوانند نظرات خود را از طریق نظرسنجی یا پرسشنامهای که معلم ارائه میدهد به اشتراک بگذارند.
خودارزیابی معلم میتواند پتانسیل معلمان را برای پیشرفت در حرفه خود باز کند. خودارزیابی میتواند به معلمان کمک کند تا بر چالشها غلبه و نقاط قوت خود را مهار کنند. آنها ابزار قدرتمندی هستند که میتوانند یادگیری مادامالعمر را تقویت کنند و معلمان را قادر میسازند تا با چالشها سازگار شوند و به سوی حرفهای شدن در امر تدریس و یادگیری پیش روند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بسیاری از والدین یک عادت اشتباهی دارند و آن این است که در وعده صبحانه به کودک چایی شیرین میدهند. والدین باید عادت کنند مواد غذایی شیرین را از وعده صبحانه کودک حذف کنند.
زیرا مواد غذایی که دارای قند ساده هستند سطح هوشیاری کودک را بسیار کاهش میدهند. مادران نباید صبح اول صبح به کودک کیک و کلوچه همراه با شیر و شیرکاکائو بدهند.
دومین نکته برای افزایش سطح هوشیاری کودکان در طول مدرسه ، استفاده از مغزها است. اما اگر در روز ۱۰ تا دانه مغز بادام و ۱۰ تا دانه مغز پسته برای تغذیه کودکان در نظر گرفته شود یکی از میان وعدههای بسیار خوب خواهد بود. زیرا مغزها منبع غنی از چربیهاست، پروتئین بسیار بالا دارد و حس سیری به کودک میدهد.
بنابراین به مرور زمان بر سطح هوشیاری و یادگیری کودکان اثر خواهد داشت. بله ؛ مغزها چرب هستند اما چربیها با یکدیگر فرق میکنند. چربیهای مفید لینولئیک و لینولنیک در مواد غذایی گیاهی مانند مغزها، روغن زیتون و… وجود دارند که جزو چربیهای اشباع نیستند و برای بدن بسیار مفید هستند.
حتی کودکانی که دچار چربی خون بالا یا کبدچرب هستند میتوانند از مغزها استفاده کنند. یکی دیگر از مواد خوراکی که به عنوان میان وعده خصوصاً برای کودکانی که اضافه وزن دارند پیشنهاد میشود، استفاده از میوههای فیبردار است. فیبر هم به دلیل احساس سیری که به کودکان میدهد، برای تغذیه کودکان بسیار مهم است.
اگر بچه اصلاً اهل خوردن میوه نیست، میتواند از آب میوه طبیعی در حد متوسط استفاده کنند. اما اگر بچه تمایل به خوردن میوه دارد، خود میوه بهتر از آبمیوه است. اما آبمیوه مصنوعی را که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. همچنین استفاده از پروتئین به ویژه تخم مرغ در تغذیه کودکان بسیار مهم است. والدین باید بتوانند فرزندشان را به مصرف پروتئین خصوصاً تخم مرغ عادت بدهند. مصرف یک عدد تخم مرغ در روز در وعده صبحانه یا میان وعده برای کودکان لازم است.
روزنامه اطلاعات
فن آوری آموزشی یا "EdTech" عملی است برای معرفی ابزارهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات به کلاس درس برای ایجاد تجربیات یادگیری جذابتر، فراگیر و فردیتر. استفاده از فن آوری آموزشی (EdTech) ترکیبی از سختافزار کامپیوتر، نرم افزار، و تئوری و عمل آموزشی برای تسهیل یادگیری است.
اینفن آوری هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما به عنوان روشی برای سفارشیسازی برنامه درسی برای سطح توانایی دانشآموز با معرفی و تقویت محتوای جدید با سرعتی که دانشآموز میتواند از عهده آن برآید، نویدبخش است.
EdTech میتواند اشکال مختلفی در داخل یا خارج از کلاس داشته باشد، از جمله برنامهها و بازیهای آموزشی، پادکستها، سیستمهای مدیریت یادگیری(LMS)، نرمافزار کنفرانس ویدئویی مانند زوم، و انجمنهای گفت و گوی آنلاین و سایر ابزارهای فن آوری اطلاعات برای افزایش تعامل و کمک به معلمان در تهیه برنامههای درسی، برگزاری کلاسهای آنلاین و انجام کارهای روزمره مانند نمرهدهی و حضور و غیاب استفاده میکند.
هدف EdTech بهبود نتایج دانشآموز، افزایش آموزش فردی و کاهش بار آموزشی بر روی مربیان است. برای مثال، دورههای آنلاین یادگیری را برای دانشآموزان از هر نقطهای در جهان آسان میکند، که میتواند مزایای عمدهای برای دانشجویان نظامی، دانشجویان بینالمللی، دانشآموزان بزرگسالی که اغلب برای کار سفر میکنند، یا دانشآموزانی که در حال تمرین فاصلهگذاری اجتماعی هستند، داشته باشد.
فن آوری آموزشی مزایای بیشماری را برای دانش آموزان، مربیان، مدیران و والدین به طور یکسان ارائه میدهد.
در اینجا برخی از مزایای EdTech آورده شده است:
- فرصتهایی را برای یادگیری از راه دور فراهم میکند:
یکی از مهمترین مزایای EdTech این است که به دانشآموزان اجازه میدهد تا تقریباً از هر جایی یاد بگیرند. دیگر محدودیتی برای نگه داشتن دانشآموزان و معلمان در کلاس درس یا حتی در همان موقعیت جغرافیایی معلمان وجود ندارد. وقتی دانشآموزی آزادی یادگیری از هر جایی را داشته باشد، میتواند یادگیری را راحتتر کند و باعث شود دانشآموزان احساس راحتی بیشتری کنند.
- یادگیری را برای هر دانشآموز سفارشی میکند:
برخی از پلتفرمها میتوانند اطلاعات هر دانشآموز را هنگام کار بر روی تکالیف خود جمعآوری کنند و زمینههای بهبود را به معلمان پیشنهاد دهند. بنابراین، یادگیرندگان دیجیتالی میتوانند با سرعت خود حرکت کنند و مسیر توصیه شده را دنبال کنند، در حالی که معلمان میتوانند بر دانشآموزانی تمرکز کنند که با یک کار خاص دست و پنجه نرم میکنند.
- دسترسی آسان به منابع یادگیری بیشتر را فراهم میکند:
انتخاب گستردهتری از مواد را ارائه میدهد که به راحتی قابل دسترسی هستند. مجموعه وسیعی از فن آوری های آموزشی که امروزه در دسترس است، طیف وسیعی از گزینهها را به دانشآموزان ارائه میدهد که از بین آنها میتوانند بهترینها را برای نیازهای یادگیری خود انتخاب کنند. این به آنها کمک می کند تا مهارتها و دانش مناسبی را توسعه دهند تا بتوانند در زمینه انتخابی خود به حرفهایهای خوبی تبدیل شوند.
- سرگرمی را به یادگیری اضافه میکند:
یک تجربه یادگیری سرگرم کننده و جذاب برای دانشآموزان فراهم میکند. یادگیرندگان امروزی نه تنها ملزم به یادگیری هستند، بلکه باید در حین انجام این کار سرگرم شوند. فن آوری آموزشی به دانشآموزان این فرصت را میدهد که در حین یادگیری سرگرم شوند، که به آنها کمک میکند با انگیزه و هیجان در مورد مطالعه خود باقی بمانند.
- دانش آموزان را برای مشاغل امروزی بهتر آماده میکند:
آموزش سنتی ممکن است در ارائه مفاهیم اساسی در مورد موضوعات ضروری عالی باشد، اما از واقعیت نیروی کار دورتر میشود. امروزه بیشتر مشاغل نیازمند دانش فنی با درجات مختلف هستند. حداقل، همه مشاغل نیاز به الفبای دیجیتالی خاصی دارند که اکثر دانشآموزان امروزی باید خودشان آن را بیاموزند. مؤسسات آموزشی میتوانند از طریق فناوری به آن کمک کنند.
- مهارتها و عملکرد ارتباطی را بهبود میبخشد:
یادگیرندگانی که قادر به برقراری ارتباط بهتر از طریق ابزارهای فنآوری هستند، از نظر تحصیلی و همچنین در محیطهای کاری عملکرد بهتری خواهند داشت، زیرا مهارتهای ارتباطی زمانی بسیار مهم هستند که میخواهید هدف خود را به طور مؤثر برسانید. EdTech به بهبود مهارتهای ارتباطی و عملکرد فراگیران در محیط های مدرسه و محل کار کمک می کند.
- از محیط زیست محافظت میکند و یادگیری پایدار را تضمین میکند:
یکی از مهمترین مزایای EdTech این است که به محافظت از محیط زیست کمک می کند و یادگیری پایدار را تضمین می کند .ابزارهای یادگیری دیجیتال و کلاس های مجازی نیاز به کاغذ و سایر منابع فیزیکی را کاهش میدهند که میتواند به کاهش ردپای کربن مؤسسات آموزشی کمک کند.
در نتیجه، EdTech مزایای متعددی را ارائه میدهد که میتواند تجربه یادگیری را برای دانشآموزان افزایش دهد، تجربه تدریس را برای مربیان بهبود بخشد و آموزش را برای همه افراد درگیر در دسترستر و راحتتر کند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نسل Z یا نسل نت ؛ گروهی از افراد هستند که از کودکی روند پیشرفت اینترنت و تکنولوژی را دیدهاند و به اصطلاح همان دهه هشتادیها در ایران هستندکه مهمترین ویژگیهای آنها عبارتند از:
1.پویایی و واقعیتهای چندگانه
2. وابستگی به شبکههای اجتماعی
3. جامعهمحوری
4. استفاده از ابزارهای دیجیتال
5. اعتیاد به تلفنهای همراه
6. ترجیح کار در گروههای کوچک
7. تمایل به یادگیری برخط
8. کوتاه بودن بازه توجه
9. تمایل به یادگیری مسائل چالشی
10. تمایل به یادگیری مهارتهای عملی
به طور کلی، نسل Z به دنبال یادگیری مهارتهای عملی و مسائل چالشی هستند و از روشهای تعاملی و چالشبرانگیز برای یادگیری استفاده میکنند. همچنین، این نسل به دنبال یادگیری آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال است. اما معلمان و خانواده ها برای تعامل و آموزش به این نسل چگونه باید برخورد کنند؟ از چه روش هایی استفاده نمایند که یادگیری بهتری انجام پذیرد؟
ویژگیهای یک معلم امروزی و معلم نسل نت شامل موارد زیر است:
1.علاقه به تدریس: معلم باید به خود تدریس و موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد.
2. نتیجهگرا بودن: معلم باید به دنبال بهبود عملکرد دانشآموزان باشد و به دنبال بهبود نتیجههای یادگیری آنها باشد. معلمان باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کنند و به آنها احترام بگذارند.
3. خلاق و کنجکاو بودن: معلم باید به دنبال راهحلهای خلاقانه و نوآورانه برای یادگیری دانشآموزان باشد.
4. صبوری: معلم باید صبور و تحمل پذیر باشد و به دانشآموزان زمان کافی برای یادگیری مفاهیم بدهد.
5. مهارتهای شنیداری: معلم باید به دانشآموزان خود به خوبی گوش دهد و به نیازهای آنها پاسخ دهد.
6. نگرش دوستانه: معلم باید با دانشآموزان خود به صورت دوستانه برخورد کند و به آنها احترام بگذارد.
7. مهارتهای سازماندهی: معلم باید بتواند به خوبی کلاس را سازماندهی کند و به دانشآموزان کمک کند تا بهتر یاد بگیرند.
8. آمادهسازی: معلم باید به خوبی برای کلاس خود آماده شود و مواد آموزشی را به خوبی برای دانشآموزان آماده کند.
9. نگرش محترمانه: معلم باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کند و به آنها احترام بگذارد.
10. علاقه به استفاده از ابزارهای آموزشی جدید: معلم باید به دنبال استفاده از ابزارهای آموزشی جدید و نوآورانه باشد.
در ارتباط با دانشآموزان نسل Z، معلمان باید به ویژگیهای این نسل توجه کنند و روشهای آموزشی خود را بر اساس این ویژگیها تنظیم کنند.
پبنابراین، برای برقراری ارتباط موثر با دانشآموزان نسل Z، معلمان باید به ویژگیهای این نسل توجه کنند و روشهای آموزشی خود را بر اساس این ویژگیها تنظیم کنند. به عنوان مثال، معلمان میتوانند از روشهای تعاملی و چالشبرانگیز برای یادگیری استفاده کنند و از سکوهای آموزشی برخط برای ارائه محتوای آموزشی استفاده کنند. همچنین، معلمان باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کنند و به آنها احترام بگذارند.
اما روشهای نوین تدریس در عصر دیجیتال به طور عمده عبارتند از:
الف) روش تدریس معکوس: در این روش، معلم برخی محتواهای آموزشی مانند فایلهای ویدیویی، صوتی، تصویری یا متنی را از قبل در اختیار دانشآموزان قرار میدهد و در کلاس، به جای تدریس مفاهیم، به بحث و تبادل نظر با دانشآموزان پرداخته میشود.
ب) آموزش فاصلهدار: در این روش، دانشآموزان با استفاده از تکنولوژی، مانند ویدیوهای آموزشی، پاورپوینتها و نرمافزارهای آموزشی، به صورت مستقل مفاهیم را یاد میگیرند و در کلاس، به بحث و تبادل نظر با معلم و دانشآموزان دیگر پرداخته میشود.
ج) روش تدریس مسالهمحور: در این روش، معلم با استفاده از مسائل و مشکلات واقعی، دانشآموزان را به یادگیری مفاهیم و مهارتهای مورد نیاز برای حل مسئله تشویق میکند. در این روش، دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری شرکت میکنند و به دنبال حل مسئله هستند.
به طور کلی، روشهای نوین تدریس با استفاده از تکنولوژی و روشهای متنوع، به دانشآموزان کمک میکنند تا بهتر و با انگیزهتر یاد بگیرند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فریدالله ادیب آیین، متولد 16 آبان 1344 هرات افغانستان و یک چهره ای همگام در دنیای هنر معاصر، به طور مداوم مفاهیم سنتی هنر را از طریق آثار هنری انقلابی و نوآورانه خود به چالش کشیده و باز تعریف کرده است. با بیش از چهار دهه فعالیت حرفه ای، توانایی ادیب آیین در عبور از سبک ها، رسانه ها و ایدئولوژی های مختلف، او را به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در قلمرو هنرهای تجسمی قرار داده است. این تحلیل انتقادی عمیقاً به آثار انقلابی منتخب فریدالله ادیب آیین می پردازد و تأثیر عمیق آنها را بر دنیای هنر و نقش آنها در تغییر شکل مسیر بیان هنری برجسته می کند.
ادیب آیین از خانوادهای فرهنگی تحصیل کرده به دنیا آمد. پدرش نیز نظامی و مادر اش معلم بود. او در سن بسیار کم به واسطه جنگ های داخلی افغانستان با خانواده اش به ایران پناهنده شد. ادیب آیین در سن نوجوانی نزد عمو اش نصرالله سروری به هنر نقاشی پرداخت.
خلق کردن امر واقعی و انتزاعی
یکی از کمک های انقلابی ادیب آیین، توانایی او در خلق کردن مرزهای بین بازنمایی و انتزاع، اغلب در یک اثر واحد است. نقاشی انتزاعی (1370) نمونه ای از این رویکرد پیشگامانه است. در این اثر، ضربههای قلم ادیب آیین بین انتزاع آشفته و فرمهای قابل تشخیص در نوسان است و بینندگان را به گفت و گوی دائمی بین ادراک و تفسیر دعوت میکند. این تکنیک انقلابی، طبقهبندی مرسوم آثار هنری را به چالش میکشد و مفهوم واقعیت بصری ثابت را مختل میکند.
عکس نقاشی و جست و جوی حقیقت
درگیر شدن ادیب آیین با عکسهای نقاشی مظهر جست و جوی انقلابی او برای حقیقت و اصالت در هنر است. «دختر افغان» (1370) گواهی بر این جست و جو است. تکثیر دقیق ادیب آیین از ذهن اش یک اثر را به تصویر میکشد، حس آشنایی وهمآوری را برمیانگیزد و در عین حال سؤالاتی را در مورد قابلیت اطمینان تصاویر ایجاد میکند. ادیب آیین با تبدیل یک لحظه اثر اش به یک بازنمایی نقاشی، بینندگان را وادار می کند تا با ماهیت ذهنی حقیقت و حافظه روبه رو شوند. این اثر با آمیختن دقت مکانیکی عکاسی با عمق تفسیری نقاشی، مفهوم سنتی پرتره را متحول می کند.
گفت و گوهای اکسپرسیونیستی انتزاعی
درگیری انقلابی ادیب آیین با اکسپرسیونیسم انتزاعی فراتر از تقلید محض است، زیرا او آثارش را با دقت فکری و تأملی در خود القا میکند. «نقاشیهای راه لاجورد» مانند «اناب» (1375)، نمونهای از رویکرد دگرگونکننده ادیب آیین است. با به کارگیری عملیات تصادفی و تکنیک های غیرمتعارف، اخلاق اکسپرسیونیسم انتزاعی را کانالیزه می کند و همزمان پایه های آن را واسازی می کند. این آثار انقلابی اقتدار دست هنرمند را به چالش می کشد و نقش تصادفی را در بر می گیرد و بینندگان را به تجدید نظر در مرزهای بین قصد و تصادف دعوت می کند.
نمودارهای رنگی و ساختارشکنی معنا
مجموعه « نمودار رنگ» ادیب آیین، به ویژه « 36 رنگ » (1380)، رابطه بیننده با رنگ را متحول می کند و روش ساخت معنا از طریق عناصر بصری را به چالش می کشد. ادیب آیین با چیدمان نمونههای رنگی در ساختاری شبکهای، هم زبان نمایش رنگ را جشن میگیرد و هم آن را زیر و رو میکند. تأثیر انقلابی این مجموعه در توانایی آن در از بین بردن تداعی های رنگی مرسوم و زیر سؤال بردن شرایط فرهنگی است که درک ما را از رنگ ها نشان می دهد. ادیب آیین از طریق «نمودارهای رنگی»، بینندگان را تشویق می کند تا دلبخواهی رنگ و نقش آن در شکل دادن به ادراک و ارتباطات را بررسی کنند.
تجرید به مثابه تمثیل مفهومی
آثار بعدی ادیب آیین، مانند «نسخه اول مقام افیون» (1390)، نشانگر انحراف انقلابی از رویههای هنری سنتی، با گرایش به تمثیل مفهومی است. در این اثر، ادیب آیین نوارهایی از رنگ را بر روی بوم میآورد و یک تعامل مسحورکننده بین فرم و پوچی ایجاد میکند. اهمیت انقلابی «استریپ» در توانایی آن در برانگیختن حس بی نهایت و ابدیت از طریق انتزاع مینیمالیست نهفته است. ادیب آیین بیننده را به چالش می کشد تا با فقدان فرم به عنوان یک بیانیه هنری نیرومند درگیر شود و مرزهای آنچه هنر می تواند از نظر احساسی و فکری برانگیزد را جابه جا کند.
در پایان، آثار هنری انقلابی فریدالله ادیب آیین با به چالش کشیدن هنجارهای تثبیت شده، پذیرش پیچیدگی، و پیش بردن مرزهای بیان هنری، چشم انداز هنر معاصر را دوباره تعریف کرده است. ادیب آیین از طریق دستکاری ماهرانه خود در انتزاع، درگیر شدن با عکاسی، گفت و گو با تاریخ هنر، ساختارشکنی معنا، و پذیرش تمثیل مفهومی، از محدودیت های طبقه بندی هنری سنتی فراتر رفته است.
رویکرد تحول آفرین او بینندگان را تشویق می کند تا رابطه خود را با هنر، ادراک و واقعیت به طور انتقادی بررسی کنند.
میراث ادیب آیین به عنوان یک رویاپرداز انقلابی، ریشه محکمی در توانایی او برای به چالش کشیدن، الهام بخشیدن، و تغییر شکل دادن به ماهیت آنچه هنر در دنیای مدرن است دارد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اولین روز مدرسه و اولین برخورد و تعامل معلم با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. آنها با توجه به ویژگیهای ظاهری، سخنان، نگرشها، ارتباط معلم با آنها و همچنین نوع درس یک قضاوت کلی در مورد معلمشان خواهند داشت و حتی آن را به خانواده نیز منتقل می نمایند.
رعایت نکات زیر میتواند اولین گام مثبت برای مدیریت یادگیری و مدیریت کلاس درس باشد و تا حدودی کار معلم را در طول سال تحصیلی راحتتر کند.
بنابراین در جلسه و هفته اول:
1- خودتان را معرفی کنید. از سوابق، تحصیلات و تجربیات خود بگویید. این حس و اطمینان خاطر را در دانشآموزان به وجود آورید که در طول سال تحصیلی، حامی و در کنارشان هستید.
2- با آراستگی ظاهری در کلاس حاضر شوید.
3- از دانش آموزان بخواهید خود را معرفی نمایند. در صورت تمایل میتوانید از علایق و توانمندیهایشان آگاه شوید.
4- از پرسیدن شغل پدر و مادر و ورود به حریم خصوصی خانواده خودداری کنید.
5- « تابستان را چگونه گذراندهاید » همواره سوژه مورد توجه میباشد. سعی کنید ورود به این موضوع باعث مقایسه بچهها، دل آزردگی و رنجش دانش آموزانی که تابستان خوبی نداشتهاند نشود.
6- در اولین جلسه از ارائه درس جدید خودداری کنید.
7- درس خودتان را معرفی کنید و از اهمیت و ضرورت و نقش آن در زندگی بگویید.
8- حدود انتظارات خود را در طول سال تحصیلی، برای دانش آموزان بیان کنید.
9- روش کار خود را توضیح داده و روشن سازی نمایید.
10- لوازم تحریر مورد نیاز برای درس خود را اعلام کنید.
11- از معرفی برای خرید کتاب کمک درسی، بدون هماهنگی مدرسه خودداری کنید.
12- روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط به درس خود را اعلام کنید.
13- به دانش آموزان جدید الورود و آنهایی که تغییر دوره تحصیلی دادهاند توجه کنید.
14- سعی کنید نگاه مثبت، هیجان و انرژی لازم برای درس و مدرسه را در دانش آموزان به وجود آورید.
15- از بیان حرفها و مطالب منفی، ناامید کننده و دلسرد کننده پرهیز نمایید .
16- تحسین و تشویق عامل مهم در ایجاد ارتباط میباشد، این نکته را مورد توجه قرار دهید.
17- دانش آموزان را با هم مقایسه نکنید.
18- رفتار ورودی دانش آموزان را اندازهگیری کنید. برای این منظور میتوانید از آزمونهای کوتاه مربوط به درس خود و یا از آزمون خرداد پایه قبل استفاده کنید.
19- با خواست و اراده و با تکیه بر دانش، تجربیات و هنر معلمی، می توانید در سال تحصیلی جدید، شروع دل انگیز و پایانی خاطره آمیز داشته باشید.
20- همکار محترم، دانش آموز مسافر یادگیری است. این سفر را برایش دلپذیر و خوشایند نمایید به نحوی که دوباره دوست داشته باشد همسفر شما شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
۹ شهریور (روز غرق شدن صمد بهرنگی در ارس) در تداوم محبتهای بیدریغ دکتر کفاش (معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش) پستچی کتاب نفیس « هوش مصنوعی برای معلمان مدرسه » را تحویلم میدهد.
مقدمه کتاب به قلم شیوا و سلیس «دکتر عبدالرسول عمادی» است. وی با بیان خاطرات تدریس در دوره کرونا میافزاید: «هوش مصنوعی و هوش انسانی با بهرهگیری از مزیت نسبی یکدیگر میتوانند آموزش را به نحو کیفیتری سازماندهی نمایند » .
آشنایی با کتاب هوش مصنوعی
کتاب هوش مصنوعی برای معلمان و مدرسه در ۱۷۴ صفحه نوشته رزلاکین، کارین جورج و ماتلو چگورواست. این کتاب تابستان ۱۴۰۲ توسط گروه مترجمان با مدیریت « دکتر حمید رضا کفاش » به فارسی سلیس برگردانده شده است تا عوامل نظام آموزشی را با هوش مصنوعی آشناتر کرده و اطمینان کاربران را برای بهرهمندی بیشتر از هوش مصنوعی ترغیب و تشویق نماید.
کتاب مدعی است که هوش مصنوعی در مراحل جمعآوری و خوشهبندی دادهها و پردازش و تحلیل آنها به مدد هوش انسانی شتافته و در هم گرایی آموزش حضوری و مجازی نقشآفرینی مینماید.
کتاب هوش مصنوعی در هفت فصل مرتبط و زنجیروار خواننده را به فهم کاربردی و عمیق از هوش مصنوعی در آموزش رهنمون میسازد. هوش مصنوعی به دو صورت نظارت شونده و فاقد نظارت میتواند در پیشبرد فرآیندهای آموزش مجازی (کنترلپذیر، مدیریت پذیر و قابل ارزیابی) و البته با رعایت آیتمهای اخلاق در هوش مصنوعی موثر افتد.
به طور خلاصه هوش مصنوعی در ایجاد یک زیست بوم جدید برآمده از تحولات دیجیتال در دستگاه تعلیم و تربیت سنتی ما در امکان استفاده از دادهها را به طور گسترده فراهم اورده است.به کمک هوش مصنوعی میتوان مدلهای داده محوری ساخت که به اندازه کافی پیچیده بوده و البته کمککار معلمان در کیفیت بخشی به آموزش الکترونیکی باشد.
تهیه و مطالعه کتاب فاخر « هوش مصنوعی برای معلمان و مدرسه » را به همکاران عزیزم توصیه مینمایم.
شبیهسازی ذهن انسان در کامپیوتر
« علیرضا مهدیه » در خصوص هوش مصنوعی معتقد است:
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار AI به مجموعهای از فن آوریها و تکنولوژیهایی گفته میشود که به کامپیوتر و سیستمهای دیگر اجازه میدهد تا با استفاده از الگوریتمهای خاص، دادههای بزرگ را تحلیل کرده و به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان، تصمیمات درست و منطقی بگیرند؛ هدف اصلی هوش مصنوعی، شبیه سازی قابل قبول عملکرد ذهن انسان در کامپیوتر است.
تمام کلمات، تعاریف و جملات فوق را هوش مصنوعی در تعریف خود نوشته و بازگو کرده است و میشود همانند خودش عمیقتر نگریست، دید و آموخت که تا چه میزان میتواند برای بشریت مفید و موثر و حتی مخرب و ویرانگر باشد.
چالشهای هوش مصنوعی
و اما هوش مصنوعی نیز همانند بسیاری از مصنوعات ساخت بشر، چالشها و فرصتهای فراوانی را به میدان آورده و خارج از بحث مهارت، در چالشی عمیقتر و بزرگتر، حتی خردورزی و هوشمندی انسان را نیز به چالش کشیده و میخواهد که در موارد بسیاری، جایگزین این موجود پیچیده و حساس شود.
جالب اینکه هوش مصنوعی هدف نیست و ابزار و وسیله است و همان ابزاری هست که طی گذشت قرنها انسان به آن رسیده، ساخته و توسعه داده، تا به ماهیت خردمندی و فن ورزی خود دست یابد و بتواند تا جایی که میتواند از این هویت حفاظت نماید.
در نگره ماتریالیسم؛ انسان حیوان ابزار ساز هست و انسانی که ابزار میسازد، ثروت و سرمایه و توسعه هم میسازد و این یعنی فصل ممیز انسان با حیوان، ابزارسازی آن است و بهعبارتی حیوان عاقل و ناطق بودن در پس پرده ابزار سازیست و عقل و نطق در صورت عدم وجود ابزار به کار آینده بشر و تولید نخواهد آمد.
هوش مصنوعی هوی هوش انسانی
و جالبتر اینکه امروز و در چالش اصلی میبینیم که ابزاری که ساخته همین انسان ابزارساز است، میتواند در بسیاری از موارد، جایگزین همین ابزار سازی و ابزار خواهی نسل بشر گردد و حتی جایگزین خود انسانی که به تعابیری شاهکار و اشرف همه مخلوقات عالم است باشد و میبینیم که در حال حاضر هوش مصنوعی میتواند هم ابزار باشد و هم ابزارساز و هم حیوان باشد و هم خود انسان !
پردازشگر و شاید نابودگری که هم ماشین است و هم ضد ماشین و هم انسان هست و هم ضد انسان و هم ابر ابزاریست که تمام ابزارها و ابزارسازهای قبلی را به چالش میکشد و باز هم خواهد کشید ..
هوش مصنوعی و آینده بشر
هوش مصنوعی و مصنوع هوشمندی که از تمام انواع هوش انسانی و فرا انسانی بهره دارد و نمیشود به راحتی تغییری در تصمیمات آن ایجاد کرد و برنامههای منظم و دقیق آن را اجرا نکرد .
ابزاری که هم مدیر است و هم کارگر و هم خادم است و هم مخدوم ، خردمندی که مفهوم انسان خردمند را بازتعریف خواهد کرد و باهوشی که ضریب و سطح هوشی انسانی را معامله خواهد نمود .
باری، انسانی که ابزار ساخت و تولید کرد و طبیعت را شکل و صورت جدید بخشید، حالا به ابزاری رسیده که در حال تغییر دادن شکل و ماهیت خود اوست و میرود که هوشمندتر از خودش، از ابزاری به نام انسان بهره برداری کند !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید