در روزهای گذشته فیلمی از جلسه رئیس جمهوری با دانشمندان یک درصد برتر جهان در حال وایرال شدن است که در این فیلم، داوود دومیری به عنوان سخنران جلسه ادعا میکند که «ما با یک مجموعه جهانی پایتون میتوانیم چندسال آینده در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی را پیشبینی کنیم»! حال آنکه پایتون فقط یک زبان برنامه نویسی است و در واقع کسی که به عنوان یکی از «دانشمندان یک درصد برتر جهان» به جلسه با رئیس جمهوری آورده شده، اطلاعات کم و ناقصی از فن آوریها و پیشرفتهای جدید در دنیای امروزی دارد.
وی اظهار میدارد که «پایتون کارهای مختلفی انجام میدهد، در حوزه پزشکی متحول میکند، چهار سال آینده را پیشبینی میکند که فرد چه سرطانی دارد. ما در حوزه سیاست چنین مشکلی داریم، چرا؟ چون آیندهای که باید پیشبینی کنیم را نداریم. ولی با شبکههای جهانی پایتون میتوانیم. در زمینه نظامی میتوانیم. در زمینههای اقتصادی میتوانیم. در زمینه تورم که حضرت آقا فرمودند میتوانیم کار کنیم».
جالب اینجاست که به گزارش سانا پرس و عصرگاه دکتر داوود دومیری گنجی، رئیس اسبق دانشگاه تخصصی فن آوریهای نوین آمل و ریاست اسبق بنیاد ملی نخبگان مازندران و استادتمام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل میباشد. خبرگزاری تابناک نیز در سال 1397 دکتر دومیری را دانشمند اول جهان در رشته علوم مهندسی در سال 2018 معرفی میکند. از دانشمندی با این رزومۀ قوی بعید است که چنین خطای فاحشی را بیان کند.
احتمالاً منظور دانشمند یک درصد برتر جهان در حضور رئیس جمهور، «جیپیتی» بوده نه «پایتون»! تشابه اسمی این دو اصطلاح نیز مؤید این موضوع است. چرا که در ماههای گذشته هوش مصنوعی GPT chat در دنیا غوغا به پاکرده و بسیاری از ناممکنها را ممکن ساخته است. این هوش مصنوعی که نسخه جدیدش در ماه گذشته با عنوان GPT-4 وارد بازار شد، توانمندی های بیشتری نسبت به نسلهای قبلی خود دارد و میتواند بسیاری از سؤالات و پیشبینیها را با هر زبانی که ازش بپرسی به شما پاسخ دهد. این هوش مصنوعی در شناسایی بسیاری از بیماریها بهویژه سرطان سینه دقت بالایی داشته و این توانایی را دارد که با دریافت علایم دقیق بیماری، نوع بیماری و درمان آن را به شما ارائه نماید. این ویژگی همان موردی است که آقای دومیری به عنوان تحول در حوزه پزشکی و شناسایی سرطانها به آن اشاره کرده است.
GPT chat در نوشتن برنامه نویسی، متن سخنرانی، شعر، داستان و مقاله میتواند به شما کمک کند. تولید محتوا، تجزیه و تحلیل دادهها، نظرخواهی و مشورت و جایگزینی با موتورهای جست و جو از دیگر کاراییهای منحصر به فرد این هوش مصنوعی است که در نسخۀ جدیدش میتواند علاوه بر پردازش متن، پردازش تصویر را نیز انجام دهد. این تواناییها نیز همان مواردی است که دانشمند یک درصد برتر جهان، بهعنوان پیشبینیهای حوزۀ اقتصادی، سیاسی و نظامی به آن اشاره کرده است.
مسلماً در آینده این هوش مصنوعی توانمندتر خواهد شد و عیبهای خود را کاهش میدهد و میتواند در دنیای آینده انقلابی را به وجود آورد.
در بسیاری از خبرگزاریها و سایتهای خبری از این داستان به عنوان «رسوایی پایتون»، «دانشمند پایتونی»، «پایتونیسم»، «پایتون گیت» و «جامعه پایتونی» نام بردهاند و آن را زاییدۀ ضعف علمی دانشگاهها و مؤسسات علمی کشور و یا ضعف در جذب اعضای هیأت علمی دانشگاهها میدانند.
آنچه قابل تأمل است، عدم آشنایی سخنران و دیگر مدعوین جلسه با این فن آوری جدید است. همچنین تحلیل این موضوع، به محدودیتهای فضای مجازی برای محققین و دانشمندان، اشاره معنیداری میکند. این اتفاق میتواند آغازی باشد جهت رفع محدودیتهای فضای مجازی برای دانشمندان، استادان، محققین و پژوهشگران، که جا دارد مسئولین کشور به این مهم بپردازند.
دنیای آینده در تمامی حوزههای علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدون ارتباطات و فن آوریهای جدید، غیر ممکن است و پیشرفت هر کشوری به توسعه این فن آوریها مانند هوش مصنوعی وابسته است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تعطیلات مدرسه در استرالیا شروع شده و در بسیاری از بخش های کشور ، هوا بارانی و بسیار سرد است. و این به معنی این است که بسیاری از کودکان در خانه ها گیر افتاده اند و بسیاری از والدین با مدت زمان نگاه کردن فرزندشان به صفحه نمایش گوشی دست و پنجه نرم کنند.
به عنوان محقق دوران خردسالی و والدین یک کودک چهار ساله ، این سوالی هست که مردم زیاد از من سوال می کنند.
چه مقدار مدت نگاه کردن کودک به صفحه گوشی بیش از حد است؟ آیا من باید در مورد اینکه چقدر فرزندم به صفحه نگاه می کند نگران باشم؟ اگر قدرت های ماورایی داشتم حتما از شر مفهوم مدت زمان نگاه کردن به صفحه خلاص می شدم.
در عوض ما باید در مورد کیفیت صفحه نمایش صحبت بکنیم.
والدین رعایت دستورالعملها را بسیار دشوار میدانند. بسته به سن کودکان، دستورالعملهای بینالمللی و ملی درباره زمان نمایش صفحه وجود دارد. در استرالیا، بیش از یک ساعت در روز تماشای صفحه نمایش برای کودکان دو تا پنج ساله توصیه نمی شود. برای نوجوانان ۵ تا ۱۷ ساله، بیش از دو ساعت زمان نشستن روی صفحه نمایش در روز نیست (بدون احتساب تکالیف مدرسه).
تحقیقات نشان میدهند که بسیاری از والدین استرالیایی رعایت مقررات «مبتنی بر زمان» فعلی را دشوار میدانند. نظرسنجی سلامت کودکان رویال Children’s Hospital 2021 نشان داد که زمان زیادی از صفحه نمایش بود اولویت اول والدین در مورد سلامتی کودکشان.
بیش از 90 درصد از والدین مورد بررسی گفتند که این مشکل بزرگی است یا تا حدی مشکل است.
این ایده که ما باید روی جنبه « زمان» تمرکز کنیم، یک ایده قدیمی است.
فقط کمیت را می سنجد و نه کیفیت چیزی که بچه ها تماشا می کنند. این به معنای پیشنهاد رایگان برای همه نیست (ببخشید، بچه ها!).
در عوض، ما باید ببینیم کودکانمان چه چیزی را تماشا میکنند و چگونه آن را تماشا میکنند.
فراتر از زمان نمایشگر:
تحقیقات طولانی مدت اهمیت سال های اول زندگی را با پیوندهای روشن بین این دو برجسته می کند : تجارب اولیه کودکان و سلامت روانی و جسمی مداوم آنها.
ما همچنین می دانیم که بازی و فعالیت بدنی برای رشد حیاتی هستند و بنابراین، اگر از صفحه نمایش استفاده می کنید، فقط باید بخشی از زندگی کودک باشد. اما بیایید سناریوهای زیر را در نظر بگیریم:
-جنی (4 ساله) با برادر بزرگترش مرد عنکبوتی را تماشا می کند. او فقط چند دقیقه نگاه می کند اما در این دوره صحنه مبارزه دراماتیک را می بیند.
-لئو (6 ساله) و عمه اش در حال تماشای Sing هستند. آنها فیلم را بیش از 60 دقیقه تماشا می کنند، آواز خواندن همراه با موسیقی لئو تا روزها پس از تماشا به طور فعال در مورد شخصیت ها صحبت می کند،
اظهار داشت که مینا (شخصیتی با ترس از صحنه) باید به تلاش خود ادامه می داد تا شجاع باشد.
هر یک از این نمونه ها، در بین تمام مواردی که هر روز در خانه های استرالیایی اتفاق می افتد، کاربردهای متفاوتی را نشان می دهند . از « صفحه نمایش » با این حال، به عنوان محقق، ما اغلب آنها را در یک سطل با برچسب « زمان صفحه نمایش » قرار می دهیم.
محققان در حال بررسی این هستند که چگونه کودکان می توانند در دنیای دیجیتالی ما به بهترین شکل از صفحه نمایش استفاده کنند. اما ما نیز برای فراتر رفتن از ایده های انعطاف ناپذیری که فقط احساس گناه والدین را تشویق می کنند، به بحث های عمومی نیاز داریم.
استفاده از صفحه نمایش با کیفیت چگونه است؟
دو استراتژی اصلی برای تمرکز وجود دارند:
اول این است که با چیزی که فرزندتان تماشا می کند درگیر شوید یا بازی کردن.
پژوهش این را «همدیدینگ» یا «همدرگیری» مینامد. این ایده بر استفاده از کودکان تمرکز دارد . تعامل با تلویزیون و بازی ها به عنوان فرصتی برای صحبت، ترویج زبان و ساختن درک مطلب.
پس از تماشا یا در حین مشاهده، والدین می توانند از کودکان بخواهند آنچه را که تماشا کرده اند توضیح دهند. به عنوان مثال ؛ « وای، شما امروز چند پاترول PAW را تماشا کردید، چه چیزی را متوجه شدید؟ یا «می بینم که هی داگی را دوست داری ، تو چه بخش هایی را دوست داری؟
این همچنین به ما این فرصت را می دهد که اگر چیزی با ارزش های شما همخوانی ندارد بگوییم: » آنها درنینجاگو، بهتر است در مورد مشکلات خود صحبت کنید تا اینکه در مورد آنها بجنگید. این به شما امکان تدریس را نیز می دهد فرزندانتان نسبت به رسانه هایی که تماشا می کنند انتقاد کنند.
شما انتخاب می کنید که کودکان تان چه چیزی را تماشا کنند:
راهبرد دوم این است که انتخابهای فعالی در مورد آنچه بچههایتان تماشا میکنند انجام دهید. این بدان معناست که ما می توانیم انتخاب کنیم محتوایی که از یادگیری پشتیبانی می کند و با ارزش های ما مطابقت دارد. این بدان معنا نیست که هر نمایشی آشکارا بوده است آموزشی اما برنامه های زیادی وجود دارند که می تواند به رشد و توسعه مهارت های کودکان کمک کند. به عنوان مثال، در خانه من، Numberblock علاقه به محاسبه اولیه و Bluey ایجاد کرده است.
بازی فعال فیزیکی، تاب آوری عاطفی و خودتنظیمی را ترویج می کند.
دینو دانا و اندی Dinosaur Adventures کودکان را به دنیای ماقبل تاریخ متصل می کند و البته مدرسه بازی همچنان ادامه دارد مورد علاقه بودن خانواده های دیگر گزارش می دهند که بازی های ویدیویی مانند Mario Kart مهارت های حرکتی ظریف و کار گروهی را ترویج می کنند. از البته، "دوز" Peppa Pig یا چیز دیگری صرفاً برای سرگرمی، گاهی اوقات نیز به همین روش خوب است.
تماشاگران بزرگسال ممکن است با فیلم های بریجرتون یا جیمز باند سرگرم شوند.
پیام در اینجا این است که والدین و مراقبان می توانند آگاهانه در مورد کیفیت انتخاب کنند. این یعنی به جای اینکه فقط تلویزیون یا آی پد را روشن کنیم و دور شویم، باید در چیزهایی که کودکانمان تماشا و بازی می کنند مشغول باشیم.
[İ appreciate your time and attention]
منابع: Senior Lecturer, Deputy Head of School (ACT and regional NSW), Australian Catholic University
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
استفاده از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی بخشی از زندگی روزانه هر شخص را تشکیل میدهد، اما اسکرین تایم (مدت زمان نگاه کردن به صفحات الکترونیکی مانند صفحه موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و ...) چه تاثیرات منفی بر کودکان و بزرگسالان دارد؟
در این مقاله می خوانید:
* نگاه کردن زیاد به صفحه دیجیتالی میتواند منجر به چاقی، مشکلات خواب، مشکلات جدی گردن و کمر، افسردگی، اضطراب و نمرات امتحانی پایین در کودکان شود .
* کودکان باید زمان نگاه کردن به صفحات دیجیتالی را در روز به یک یا دو ساعت محدود کننند. بزرگسالان نیز باید سعی کنند که زمان نگاه کردن به صفحه دیجیتال را در ساعات غیراداری و بیرون از محیطهای کاری محدود کنند.
* برای کمک به محدود کردن اسکرین تایم (زمان نگاه کردن و زل زدن به صفحات دیجیتالی) خانوادهتان میتوانید استفاده درست و سالمتر از وسایل الکترونیکی را به خانواده خود یاد داده و خطرات استفاده بیش از حد را به آنها گوشزد و آنها را به انجام فعالیتهای دیگر و دور نگه داشتن صفحات الکترونیکی از اتاق خوابشان تشویق کنید.
وسایل الکترونیکی بخشی از زندگی هر فرد را تشکیل میدهد، ولی تاثیرات منفی نگاه کردن به صفحه نمایش الکترونیکی برای بزرگسالان و کودکان چیست؟
امروزه صفحههای نمایش الکترونیکی جزو بخشی از زندگی مردم است. در حالی که شواهد فزاینده ای از اثرات منفی استفاده از صفحات نمایش بر روی بزرگسالان و کودکان وجود دارد اما خانواده شما میتواند میزان سلامتیشان را با کم کردن مدت زمانی که جلوی صفحه نمایش الکترونیکی میگذرانند بالا ببرند.
آگاهی خود را از اثرات منفی نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش بالا برده و نکات و ترفندهایی را برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی یاد بگیرید.
تاثیرات اسکرین تایم (نگاه کردن به صفحه الکترونیکی) بر سلامتی شما
چه تمام اعضای خانواده دور هم بنشینند و به موبایلهای هوشمند خود خیره شوند و چه تلویزیون را در پس زمینه روشن نگه دارید، اسکرین تایم بالا می تواند مضر باشد. در زیر، عوارض منفی که ممکن است با گذراندن مدت زمانی طولانی در جلوی یک صفحه نمایش الکترونیکی در شما بروز کند و بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد آورده میشود.
- چاقی : صرف زمان طولانی برای انجام یک فعالیت بیتحرک و ساکن مانند بازی های ویدیویی یا تماشای تلویزیون میتواند یک عامل خطرزا برای چاقی باشد. سلامت قلب نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت، افزایش فشار خون و بالا رفتن کلسترول شود.
- مشکلات خواب : نور ساطع شده از دستگاه های الکترونیکی در چرخه خواب در مغز اختلال ایجاد کرده و میتواند مانع از یک خواب راحت شبانه شود. برای یک خواب راحت صفحههای نمایشگر را از اتاق خواب خود دور کنید و حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب با آنها کار نکنید.
- درد مزمن گردن و کمر : استفاده زیاد از صفحه نمایش میتواند در طرز صحیح ایستادن شخص اختلال ایجاد کرده و باعث درد مزمن گردن، شانه و کمر شود. به جای نشستن در فواصل کوتاه بلند شوید، قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پشتی صندلی شما به اندازه کافی از کمر شما محافظت میکند و سعی کنید وسیله مورداستفاده را هم سطح چشمان خود نگه دارید. به عبارت دیگر چشمان شما با صفحه وسیله مورداستفاده در یک سطح باشد.
- افسردگی و اضطراب : کل مدت زمان صرف شده در مقابل صفحه نمایش میتواند بر سلامت ذهنی و عاطفی شما تاثیر منفی بگذارد. کارشناسان اظهار نظر می کنند که اسکرین تایم بالا (زمان نگاه کردن به صفحه نمایشگر) و افسردگی میتواند با گرایش به خودکشی و کاهش توانایی فرد در درک احساسات و عواطف دیگران در ارتباط باشد.
علاوه بر این، پژوهشهای یک مؤسسه ملی بهداشت و درمان نشان داد کودکانی که روزانه بیش از دو ساعت را صرف کار با وسایل الکترونیکی میکردند در تستهای تفکر و زبان نمره کمتری گرفتند. کودکانی که بیش از هفت ساعت به صفحه نمایش نگاه میکردند، نازک شدن قشر مغزشان را تجربه کردند. این قسمت از مغز مربوط به تفکر انتقادی و استدلال است.
نکات و توصیههایی برای کاهش زمان نگاه کردن به صفحه نمایش
محدود کردن اسکرین تایم به یک یا دو ساعت در روز ممکن است واقع بینانه نباشد، اما این نکات زیر میتواند به شما و خانواده شما در پایین آوردن اسکرین تایم کمک کند.
* الگویی برای استفاده درست و سالم از وسایل الکترونیکی باشید. والدین برای بچههای خود الگو و نمونه هستند. دفعه بعد که تماشای سریال موردعلاقه خود در شبکه نتفلیکس را از حد میگذرانید، به یاد داشته باشید که شما به عنوان الگویی برای فرزندان خود عمل میکنید. روشن نگه داشتن تلویزیون در پس زمینه یا گشتن در گوشی خود در یک دقیقه وقت آزادی که دارید ممکن است الگویی برای رفتاری که میخواهید در فرزندان تان مشاهده کنید نباشد.
* زمانی را برای دور ماندن از وسایل الکترونیکی کنار بگذارید. زمانی را برای تمام خانواده خود انتخاب کنید تا از تلفن، تلویزیون و کامپیوتر جدا شوند. وقتی شما موافقت کنید که دستگاههای خود را کنار بگذارید، این فرصت را به خانواده خود می دهید تا وقت باارزشی را در کنار هم بگذرانید.
* از ابزارهای کنترل والدین استفاده کنید. ابزارها و نرم افزارهایی وجود دارد که والدین میتوانند برای فیلتر یا مسدود کردن محتوای نامناسب از آنها استفاده کنید. حتی میتوانید زمان صفحه نمایش روزانه را محدود کنید. این می تواند فرزندان شما را پس از رسیدن به زمان مشخصی، از برنامه ها خارج کند.
* تشویق به انجام فعالیتهای دیگر بکنید. امروزه برای کودکان وابسته شدن به وسایل الکترونیکی برای سرگرمی بسی آسان و راحت شده است. به جای سرگرم شدن با وسایل الکترونیکی بچه ها را تشویق به انجام فعالیتهایی بکنید که نیاز به نگاه کردن به صفحه نمایش ندارند، فعالیت هایی از قبیل بازی در فضای بیرون، خواندن کتاب یا بازیهای روی تخته.
* اتاق های خواب را بدون صفحه نمایش نگه دارید. شاید بخواهید اجازه بردن وسایل الکترونیکی و استفاده از آنها در اتاق خواب را ممنوع کنید و آن را یک قاعد و قانون کنید. این قانون شامل تبلت و سایر دستگاههای الکترونیکی دستی و جیبی هم میشود که ممکن است بچههای شما وسوسه شوند که در شب از آنها استفاده کنند. استفاده از این وسایل در خواب آنها اختلال ایجاد میکند.
پس مقدار ایدهآل زمان استفاده از صفحه نمایش (اسکرین تایم) چقدر است؟ در حالی که به نظر میرسد این یک سوال ساده است اما مقدار درست اغلب به بستگی به این دارد که شخص به چه نوع صفحه نمایش و برای چه منظوری به آن نگاه میکند.
آکادمی بیماریهای کودکان آمریکا (AAP) توصیه می کند که از نگاه کردن کودکان کمتر از 18 تا 24 ماه به صفحه نمایش جلوگیری شود. نگاه کردن کودکان بالای 2 سال به صفحه نمایش باید به 1 تا 2 ساعت در روز صفحه محدود شود. بزرگسالان هم باید سعی کنند مدت زمان نگاه به صفحه نمایش خود را در خارج از ساعات کاری و اداری محدود کنند.
منبع:
https://blog.valleywisehealth.org/negative-effect-of-screen-time-adults-children/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این روزها همهجا صحبت از هوش مصنوعی یا AI است. مشکلات «حلنشدنی» در حال حل شدن هستند؛ افرادی که هیچ دانشی از کدنویسی یا آهنگ سازی یا طراحی ندارند، به کمک AI و در عرض چند ثانیه وبسایت و آهنگ میسازنند و طرحهای هنری شگفتانگیز خلق میکنند. شرکتهای بزرگ نیز درحال سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری در پروژههای هوش مصنوعی هستند. ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده ۴ که به اختصار (GPT-4) نامیده می شود چند روزی است که از طرف شرکتOpen AI معرفی شده و قابلیت های بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد. مایکروسافت هم با آوردن چتبات ChatGPT به بینگ، در تلاش است مدل جست و جوی ما در اینترنت را زیرورو کند و شاید حتی تا چند وقت دیگر، ساختار کل اینترنت را به هم بریزد.
آخرین فن آوری مؤسسه Open AI در برخی موارد نشان دهنده پیشرفت های گسترده در نسخه قبلی به نامGPT-3/5 است. شرکت Open AI گفته در نسخه جدید هوش مصنوعی آزمون وکالت مورد نیاز فارغ التحصیلان دانشکده حقوق ایالات متحده، مدل جدید در حدود ۱۰ درصد بالاتر از آزمون دهندگان امتیاز کسب کرده در حالی که مدل قدیمی تر در حدود ۱۰ درصد پایین تر رتبه بندی شده بود. مدیر اجرایی Open AI در توییتر GPT-4 را قادرترین و همسوترین با ارزشها و اهداف انسانی خواند و گفت با این حال هنوز دارای نقص است. به گفته این شرکت GPT-4 نسبت به نسخه قبلی خود ۸۲ درصد کمتر به درخواست های محتوای غیرمجاز پاسخ می دهد و ۴۰ درصد در تست های واقعی امتیاز بیشتری کسب می کند.
GPT-4 نسبت به نسخه های قبلی خود باهوش تر است و توانایی های بیشتری دارد به عنوان مثال می توان گفت که GPT-4 نسبت به نسخه های قبلی خود:
علاوه بر این کاربردها گفته شده است که نسخه جدید GPT-4 قابلیت تبدیل متن به ویدیو را نیز دارد. باید در نسخه های بعدی آن و در ماههای آینده منتظر بود تا این نسخه نیز وارد بازار شود و باعث شگفتی های بیشتری برای کاربران گردد. شرکت های مختلف فن آوری مانند گوگل نیز به دنبال ساخت مدل های هوش مصنوعی با قابلیت درک بیش از ۱۰۰۰ زبان مختلف هستند و در حال رقابت با یکدیگر می باشد تا در بازار بزرگی که در دنیای مجازی به وجود آمده از رقبای خود عقب نمانند.
مهم ترین ویژگی GPT-4 این است که به کاربران اجازه میدهد تا با کمک هوش مصنوعی ویدئو بسازند که در ماه های آینده بیشتر از این قابلیت صحبت خواهد شد.
GPT-4 بسیار سریع تر از GPT-3/5 به درخواست های کاربران پاسخ می دهد. همچنین بیشتر شبیه انسان خواهد بود و پاسخ هایی را ایجاد میکند که انگار توسط یک انسان نوشته شده اند. نکته جالب اینجاست که شرکت مایکروسافت از نرم افزار Copilot برای برنامه های آفیس رونمایی کرده به طوری که ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی GPT-4 به صورت افزونه به برنامه های آفیس اضافه شده است، یعنی می توان در ورد، اکسل و پاورپوینت نیز از این هوش مصنوعی استفاده کرد. همچنین شرکت تپسی نیز این افزونه را اپلیکیشن خود اضافه کرده است. شاید مهمترین قابلیت این هوش مصنوعی تفسیر همزمان متن متن و تصویر باشد که نسبت به نسخه های قبلی از هوش بالاتر و توانمندی های بیشتری برخوردار است.
GPT-4 میتواند ورودی های تصویر، صدا و ویدئو را به متن تبدیل تبدیل کند و دستورالعمل های بسیار ظریف را به صورت خلاقانه و قابل اعتمادی مدیریت نماید.
آنچه مسلم است رشد سریع و گسترش روز افزون هوش مصنوعی در جهان و ترکیب این فن آوری با سایر فن آوری های جدید مانند متاورس می تواند انقلاب بزرگی را در دنیای دیجیتال به وجود آورد. هوش مصنوعی با رشد سریع خود هر روز تواناتر می شود و قابلیت های بیشتری را به دست می آورد که بنا بر نظر برخی کارشناسان این حوزه شاید آینده خطرناکی را برای بشر به دنبال داشته باشد و مشکلاتی را به وجود آورد.
گسترش این فن آوری ها همه جوانب زندگی انسان را از جمله کار، بازی، تفریح و حتی آموزش را تحت الشعاع قرار می دهند و برای مواجهه با این ابزارها و تکنولوژی ها باید فکری اساسی کرد.
حکومت ها و دولت ها برای اینکه از دنیا عقب نمانند باید زمینه های رشد این علوم جدید را مهیا سازند و فرهنگ سازی و آموزش های متناسب با این فن آوری ها را برای مردم فراهم نمایند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یک تجربه یادگیری همه جانبه آموزش از طریق متاورس ( فراجهان) میتواند دانشآموزان را در یک دنیای تخیل سه بعدی درگیر کند، جایی که آنها میتوانند مانند یک کلاس درس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سهبعدی اطرافشان را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند؛ چه در مورد عصر حجر و ماقبل تاریخ باشد و چه عصر مدرن . یادگیری متاورس می تواند دانش آموزان را عملاً به دوره های تاریخی مختلف منتقل کند و نیاز به تخیل را از بین ببرد و فراگیر را درگیر موضوع درسی کرده و درک بهتری از آن به دست آورد.
بازی در دنیای متاورس، هم سرگرمی و هم یادگیری را با هم ترکیب می کند تا مشارکت دانش آموزان را در جایی که آنها باید وظایف سرگرم کننده را انجام دهند، افزایش دهد .این امر باعث می شود تا دانش آموزان به یادگیری ادامه دهند و تکالیف خود را به موقع انجام دهند. تمرین و تکرار تجربیات در آموزش متاورسی، با درگیر کردن دانشآموزان در شیوههای عملی، ابزارهای متعارف آموزش را بازتعریف میکند، که در غیر این صورت میتواند در یک محیط واقعی خطرناک، دشوار، وقت گیر و پر هزینه باشد.
این فن آوری به دانش آموزان کمک می کند تا تئوری ها را بهتر درک کنند و مهارت های خود را اصلاح کنند تا آنها را برای تلاش های واقعی آماده کنند.
دانشآموزان میتوانند جراحیهای پیچیده یا آزمایشهای انفجاری ناایمن را در یک متاورس انجام دهند، بدون اینکه جان کسی را به خطر بیندازند. کلاسهای درس متاورس محیط هایی شبیه زندگی ارائه میدهند که دانشآموزان را برای تعامل با اطرافیان و همسالان خود برمیانگیزد. در یک متاورس، مربیان میتوانند دانشآموزان را به سناریوهای مختلف شبیه زندگی ببرند، جایی که میتوانند در فعالیتهایی شرکت کنند و پس از آن بتوانند در مورد آموختهها و یافتههای خود بحث و نتیجه گیری کنند .
تجربه همه جانبه متاورس که توسط بازی، تمرینهای عملی جذاب، عناصر سه بعدی و فعالیتهای سرگرمکننده به دست میآید، میتواند زبان آموزان را یک قدم جلوتر نگه دارد. علاوه بر این، فراگیران متاورس کمتر احساس حواس پرتی می کنند، زیرا می توانند موضوعات موضوعی را از طریق شبیه سازی های سه بعدی که به طور کامل بینش و توجه فرد را درگیر می کند، بهتر درک کنند. استفاده از امکانات هوش مصنوعی و وب 3 از مزایای متاورس است که جذابیت ها و کاربرد آن را بیشتر خواهد کرد.
موضوعات و سوژه های مختلفی را می توان در متاورس آموزش داد:
تاریخ : هر دوره تاریخی خاصی را می توان در یک دنیای متاورسی بازآفرینی کرد، جایی که دانش آموزان می توانند بروند و به روشی همه جانبه در مورد آن بیاموزند .برای مثال، دانشآموزان میتوانند وقایع جنگی را بهگونهای ببینند که انگار به صورت زنده در حال وقوع است.
جغرافیا : دانشآموزان جغرافیا و نجوم میتوانند منظومه شمسی یا لایههای مختلف زمین یا صورتهای فلکی را از طریق تجربه بصری فوق واقعی ارائهشده توسط یک فراجهان کشف کنند.
علوم تجربی : متاورس فعالیتهای آزمایشگاهی (زیست، شیمی، فیزیک) را تسهیل میکند و به دانشآموزان اجازه میدهد تا در یک آزمایشگاه مجازی و با استفاده از عینک و هدست های مخصوص (واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی) تجربه ای شبیه به واقعیت کسب کنند؛ به عنوان مثال، آنها می توانند یک قلب مجازی را تشریح کنند تا آناتومی بدن را بیاموزند یا آزمایش هایی را روی وزن، جرم و گرانش نیوتن و سایر مفاهیم مهم انجام دهند.
هنر : دانشآموزان میتوانند نقاشیهای هنرمندان مشهور را از نزدیک تجزیه و تحلیل کنند و برای خلق آثار هنری دیجیتال خود الهام بگیرند.
ادبیات : در یک متاورس، یک رمان یا یک داستان میتواند بازآفرینی شود، جایی که دانشآموزان میتوانند وارد شوند و صحنهها را در حین اجرا تماشا کنند و به آنها کمک کند داستان را درک کنند و با هویت های مجازی خود ( آواتارها) با شخصیتها و افراد ارتباط بهتری برقرار کنند.
مزایای آموزش متاورس نسبت به مدارس سنتی:
* به دانش آموزان اجازه می دهد تا با معلمان و سایر دانش آموزان از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.
* با غوطه ور شدن در موضوع، درک بهتر و عمیق تری نسبت به پدیده ها و مسائل به وجود می آورد.
* بازی محور بودن آموزش های متاورسی، جذابیت و مشارکت بالایی دارد.
* امکان دسترسی به اطلاعاتی را فراهم می کند که در هیچ جای دیگری یافت نمی شوند.
* به دانش آموزان امکان تعامل با دیگران را می دهد که علایق، سرگرمی ها یا حرفه های مشابهی دارند تا به رشد فردی آنها کمک کند.
* بازدید های علمی مجازی و سه بعدی از مکان های مختلف رونق بیشتری پیدا می کند .
* کاربرد هوش مصنوعی در متاورس می تواند امنیت کاربران را توسط هکرها تهدید کند.
* آموزش با متاورس هزینه و وقت کمتری را احتیاج دارد.
* عدالت اجتماعی و دسترسی همه در هر مکان و زمانی را فراهم می کند.
محدودیت های متاورس در آموزش :
فن آوری متاورس، باوجود همه پیشرفتهای نرمافزاری و سختافزاریاش، هنوز برای ورود کامل به عرصه آموزش محدودیتهایی دارد. از مهمترین این محدودیتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* نیاز به اینترنت بسیار پرسرعت با تجهیزات سختافزاری نسبتاً گرانقیمت
* نیاز به هدست، عینک و دستکش های هوشمند
* عدم آشنایی معلمان و خانواده ها با تجهیزات و روش های تدریس با فن آوری متاورسی
* مقاومت برخی معلمان و اولیاء با آموزش های متاورسی
* لزوم آموزش متاورس و فرهنگ و ملزومات آن به معلمان و والدین، در حالی که بسیاری از آنها چنین امکانی را ندارند .
* تحرک بدنی کمتر افراد با استفاده از متاورس
* افزایش زمانی که ممکن است دانشآموزان در دنیای دیجیتال و بازیهای متاورس سپری کنند.
* امکانات اندک برای محصلان کم توان ذهنی و آنهایی که با مشکلات شنوایی یا بینایی مواجه هستند.
- متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش برای یادگیری با فهم و لذت بیشتر ( 2 )
- متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش : حرکت آموزش و یادگیری به سوی بازی محور بودن و هوشمندتر شدن ( 3 )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همان طور که پیش بینی می شود در آینده با گسترش علم و فن آوری هایی چون هوش مصنوعی و متاورس ؛ آموزش و یادگیری نیز همسو با این تکولوژی ها تغییرات شگرفی خواهد کرد. در متاورس ( فراجهان) محیط های آموزشی، تجهیزات، محتوای و اهداف، مربیان و فراگیران و سایر عناصر برنامه درسی باید با توجه به شرایط پیشرفت جامعه، نیاز و علاقه دانش آموزان اصلاح و بازسازی شوند. محیط های آموزشی بیشتر به سمت بازی محور بودن و هوشمند تر شدن پیش می روند تا با غوطه ور شدن فراگیر در محیط آموزشی، یادگیری عمیق تر و جذاب تری را در محیط وب3 به وجود آورد. لازمه ی استفاده این این فن آوری ها ؛ آماده سازی زیر ساخت های مناسب، تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز، آموزش معلمان و مهم تر از همه فرهنگ سازی برای استفاده از این فن آوری هاست.
ویژگیهای مثبت یادگیری و آموزش در متاورس
همان طور که پیش بینی می شود، محیط متاورس فضایی کاملاً باز و آزاد را در اختیار معلم و دانش آموز قرار میدهد. به این ترتیب آنها میتوانند کلاس و فضای آموزشی را بر طبق سلیقه خود بسازند. این فن آوری که به کمک هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت گسترده و با استفاده از هدست ها، عینک ها و دستکش های هوشمند، می تواند ویژگی های منحصر به فردی را در آموزش و یادگیری رقم بزند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
* تجربه تعاملی همه جانبه: آموزش متاورس محدودیت های آموزش مبتنی بر وب در وب 2 را از بین می برد و از پشتیبانی وب3 استفاده می کند. پیش بینی ها و مطالعات نشان می دهند که فراگیران در کلاس آموزشی لذت بیشتری خواهند داشت و بنابراین در یک محیط تجربه واقع بینانه (شامل مشاهده و تمرین) به طور مؤثرتری یاد می گیرند.
* تجسم: با توجه به فن آوری های دیجیتال، متاورس می تواند به یادگیرندگان کمک کند تا چیزهایی را ببینند که قبلاً در دنیای واقعی به سختی با چشم یا ابزار پیشرفته دیده می شوند؛ مانند اتم ها و مولکول ها یا سلول های بیولوژیکی که اندازه های میکروسکوپی دارند. علاوه بر این، میتواند شرایط ایدهآل را در فیزیک شبیهسازی کند، و نظریههای انتزاعی را برای یادگیری بهتر و عمیق تر، عینی کند.
* افزایش مشارکت در کلاس: شما میتوانید با طراحی یک کلاس درس مجازی جذاب و شاداب، فضایی را به وجود بیاورید که مشابه کلاس درس حقیقی است. به این دلیل میل به مشارکت در معلم و دانشآموزان تقویت میشود.
* هزینه ها و خطرات کم یادگیری: به طور کلی، برخی از کلاس ها مانند شیمی و فیزیک نیاز به انجام آزمایش دارند. با این حال، تمام این آزمایشها را میتوان شبیهسازی کرد که بخشی از آموزش متاورس است که می تواند در مصرف منابع صرفه جویی کند. به طور مشابه، اگر یادگیرندگان در طول آزمایشهای پرخطر (مثلاً با مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجاری یا تمرینهای شبیهسازی تصادف هوایی) تمرین کنند، خطر عملیاتی یادگیرنده کم خواهد بود.
* زمان و فضای نامحدود: از طرفی، استفاده از آموزش متاورس می تواند از محدودیت زمانی آزاد باشد ؛ به عنوان مثال، وقایع تاریخی را می توان بازآفرینی و تجربه کرد و دانش آموزان را از تصور یا تماشای کتاب ها یا فیلم ها بی نیاز کرد. از سوی دیگر محدودیت های جغرافیایی را از بین می برد . به عنوان مثال، دانشآموزانی که در مناطق معتدل زندگی میکنند میخواهند محیط مناطق گرمسیری در خط استوا را بررسی کنند. اگر شبیهسازی دیجیتالی مناطق استوایی انجام شده باشد، دانشآموزان میتوانند از متاورس برای رسیدن به این هدف استفاده کنند.
* بهبود مداوم: متاورس نیز با رشد تکنولوژی پیشرفت میکند و با تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی تلفیق می شود که روز به روز شاهد تغییرات جدیدی در این حوزه خواهیم بود. این دقیقاً بر خلاف مدارس و دانشگاههای ما است که همچنان با استفاده از سیستمهای سنتی تدریس اداره میشوند.
* جلوگیری از رفتارهای نادرست علمی: متاورس از طریق فن آوری بلاک چین تخلفات دانشگاهی را تعقیب می کند. بلاک چین به علت امنیت بالا و غیر متمرکز بودن خود که در ارزهای دیجیتال کاربرد دارد، می تواند بسیاری از رفتار های نامتعارف در علم را کنترل کند .این عملکرد را می توان برای حفاظت از حق چاپ اعمال کرد، به طوری که توزیع و انتشار آثار آکادمیک به راحتی قابل ردیابی و نظارت است که ارسالهای متعدد و انتشار چندگانه را تا حدی از بین میبرد.
* اشتراک گذاری سریع: ویژگی اشتراک گذاری آسان و سریع در متاورس حتی در کلاسهای حقیقی هم دیده نمیشود! به کمک یادگیری و آموزش در فضای متاورس شما میتوانید هر آنچه دوست دارید را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید. با متاورس ما یاد میگیریم که چگونه از یادگیری لذت ببریم و چگونه به صورت عمقی و با تجربه ای جدید مفاهیم را درک کنیم.
* صرفهجویی: آموزش در فضای متاورس میتواند به شما کمک کند تا در جنبههای مختلف زندگی صرفهجویی کنید. کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش مصرف انرژی، انجام بسیاری از آزمایشات، سفرهای علمی و بازدید های مجازی و سه بعدی، جست و جوی اطلاعات و جمعآوری دانش با ربات های پاسخگو مانند chat GPT خیلی از هزینه ها را کاهش می دهد. شما به کمک این سبک از یادگیری میتوانید در تمام این موارد صرفهجویی کنید. البته این تکنولوژی بدون شک بیهزینه هم نخواهد بود.
* شخصی سازی: از طریق اینترنت اشیاء و شبیه سازهای دیجیتالی، فراگیران می توانند آواتارهای شخصی را با توجه به ترجیحات خود طراحی کنند، که آنها را درگیر فرآیند یادگیری می کند. علاوه بر این، پس از موافقت کاربران با مجوز دادن به دادههای شخصی آنها، سیستم آموزشی میتواند محتوای آموزشی را تدوین کند و دورههایی را در حدود قانون برنامهریزی کند.
* تقویت ارتباطات: کلاس های آنلاین فعلی فاقد تعامل و ارتباط مؤثر است. فراگیران نمی توانند از حواس پرتی اجتناب کنند و معلمان نمی توانند اثر آموزشی را با توجه به واکنش های یادگیرندگان (مانند حالات صورت و حرکات بدن) به موقع به دست آورند. متاورس به معلمان اجازه می دهد تا اتاق های مجازی ایجاد کنند تا بتوانند جلسات داخلی را در آنجا برگزار کنند و به طور مشترک کار کنند، مطالعه کنند و آزادانه معاشرت نمایند. شرکت کنندگان با توجه به آواتارهای خود، همه می توانند یکدیگر را ببینند، به راحتی فایل ها را به اشتراک بگذارند، یا بازی کنند .
این ویژگی ها روابط بین یادگیرندگان و معلمان (از جمله دوستی همکلاسی ها) را تقویت می کند.
* سیستم مدیریت آموزش شخصی: سیستم مدیریت برای هر کاربر برنامه ریزی های مطالعاتی انجام خواهد داد و کاربر می تواند در هر زمان و در هر مکان و بر اساس شرایط موجود، برنامه را تغییر دهد. در واقع آموزش شخصی و انفرادی انجام خواهد شد و با توجه به ویژگی های فراگیر برنامه درسی را می توان تغییر داد.
* برقراری عدالت آموزشی: اگر زیر ساخت ها و شرایط این گونه آموزش ها در متاورس برای همه فراهم گردد محتوا و شیوه های ارائه و به طور کلی برنامه های درسی، برای همه یکسان خواهد بود و هر کسی با هر شرایطی در هر مکانی و زمانی می تواند آموزش های لازم را دریافت کند و به نوعی تبعیض از بین خواهد رفت.
- متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش برای یادگیری با فهم و لذت بیشتر ( 2 )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبت کردن با حیوانات، شناسایی بیماریها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمون ها، برنامه نویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خط های مختلف و بسیاری دیگر از موارد می تواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل نماید. یکی از ربات هایی که امروزه غوغا به پاکرده و در آینده انقلاب و تحولات چشم گیری در عرصه هوش مصنوعی از او خواهیم دید، بات Chat GPT است.
چت جی پی تی (Chat GPT) جدیدترین مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه Open AI به حساب میآید. این ربات در عرض دو ماه گذشته توانسته نظر بیش از 100 میلیون کاربر را به خود جلب کند که در نوع خود بی نظیر است. ربات هوشمندی که به 200 زبان زنده دنیا مسلط است و با هر زبانی که سوال کنید پاسخ می دهد، در بسیاری از آزمون ها نمره قبولی می گیرد و متن ها و محتواهای درخواستی را در کوتاه ترین زمان ارائه می کند.
بیل گیتس معتقد است که هوش مصنوعی به واقع یک فن آوری انقلابی است و نقشی شبیه به اینترنت در حوالی سال 2000 را دارد، اما وب3 و متاورس به آن اندازه که گفته می شود، فن آوری های انقلابی و بزرگی نیستند.
کارشناسان معتقدند که چتجیپیتی (Chat GPT) به عنوان ابزار جدید هوش مصنوعی (AI) به این زودیها نمیتواند جایگزین کارکنان بسیاری از صنایع از حوزه فن آوری گرفته تا رسانه شود ولی از هم اینک میتواند به عنوان ابزاری برای راحتکردن کارها و افزایش بهرهوری کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.
محققان معتقد هستند که برنامههای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی میتواند کمکحال نیروی کار باشد و زندگی کاری آنها را بهبود بخشد. البته با این پیش شرط که مراقب ارائه اطلاعات نادرست احتمالی که چتجیپیتی معمولا به آنها دسترسی دارد، باشند.
در مجموع محققان به این نتیجه رسیدهاند که نیروی کار فعلاً میتواند از چتجیپیتی در موارد زیر بهره ببرد:
جایگزین موتورهای جست و جو
در حالی که اطلاعات ارائه شده از سوی چتجیپیتی همیشه دقیق نیست چون که دادههای در دسترس آن به پیش از سال ۲۰۲۱ محدود است، ولی میتواند دادههای میلیونها وبسایت را تجزیه و تحلیل کند تا به هر سوالی که دریافت میکند، پاسخ دهد. به علاوه، هر چه بیشتر از آن استفاده شود هوشمندتر میشود؛ بنابراین، با هوشمندتر شدن چتجیپیتی استفاده از آن به جای موتورهای جست و جویی همچون گوگل میتواند رایجتر و کارآمدتر شود و رقیب اصلی آنها باشد.
نوشتن مقاله، سخنرانی و نامه
چتجیپیتی میتواند به عنوان دستیار نوشتن و شریک فکری استفاده شود. بدین صورت که یک متن اولیه مقاله، سخنرانی و نامه از چتجیپیتی خواسته و دریافت شود و سپس از سوی فرد کارشناس اصلاح شود و بهبود و ارتقاء یابد.
کدنویسی
ابزارهای هوش مصنوعی از جمله چتجیپیتی گذشته از آن که میتواند به خوبی کدنویسی کند، میتواند کمکحال کدنویسان در یافتن خطای صورت گرفته باشد. البته برنامهنویسها باید هنگام کمک گرفتن از هوش مصنوعی با احتیاط عمل کنند، زیرا برخی از آنها دریافتهاند که چتجیپیتی در مواردی قادر به تشخیص درست مشکلات کدنویسی نیست.
مدیریت و دستکاری دادهها
مرتبسازی، مدیریت و سازماندهی دادههای ساختار نیافته، دشوار است. با کمک این چت بات میتوانید دادههای بدون ساختار را با کمک دستکاری دادهها به یک فرمت ساختار یافته تبدیل کنید.
تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها
تجزیه و تحلیل و تفسیر دقیق و همهجانبهنگر حجم زیادی از دادهها و اطلاعات نیازمند تسلط کارشناسان به تکنیکهای متعدد و متنوعی است که کار را دشوار و زمانبر میکند ولی با استفاده از چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتوان مشکلات این گونه را کاهش داد.
زمانبدی و برنامهریزی کارها
سازماندهی برنامه کاری پرمشغله شما ممکن است زمان بر باشد، به ویژه این که بخواهید زمان بندی انجام مراحل مختلف کارها را انجام دهید اما چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی میتواند به راحتتر شدن این کار کمک کند.
نظرخواهی و مشورت
تصور کنید که یک کارآفرین هستید و برای راهاندازی کسب و کار تازهای، به تخمینهایی از هزینهها، درآمدها و میزان مشتری و فروش رسیدهاید. در چنین شرایطی میتوانید برای کاهش ضریب خطای خود از نتایج بررسی چتجیپیتی و سایر اشکال هوش مصنوعی استفاده کنید.
همکاری برای یافتن شغل جدید
در نهایت، اگر از کار خود راضی نیستید، چتجیپیتی میتواند به شما در تهیه رزومهکاری و نیز جست و جوی کار جدید کمک کند و حتی به شما برای مذاکره با هدف افزایش دستمزد، مشورت بدهد و تکنیکهایی را پیشنهاد کند.
تولید محتوا
میتوان از این ابزار برای تولید محتوا استفاده کرد، یعنی به راحتی محتوا را بر اساس یک درخواست مینویسد. به عنوان مثال، این ابزار هوش مصنوعی میتواند آهنگی را بر اساس دستور کاربر بنویسد. علاوه بر این، میتواند به کاربران کمک کند تا سبک نوشتاری خوشان را بهبود دهند.
هنر هوش مصنوعی
هنرپردازی با هوش مصنوعی از زمان معرفی DALLE-2 ،Midjourney و سایر ابزارهای هنری، در خط مقدم خلق تصاویر هنری قرار گرفته است. فن آوری رو به رشد ChatGPT هم پتانسیل بسیار زیادی در تهیه سناریوهای واقعیت افزوده (AR) با جزئیات فراوان دارد.
توضیح و آموزش
این ابزار به خوبی میتواند کلمات، کدها و حتی علم فیزیک را توضیح دهد. همان طور که قابلیت مربی هوش مصنوعی در Chat GPT در ماهها و سالهای آینده، توسعه و بهبود مییابد، میتواند به طرز چشم گیری نحوه تعامل فراگیران با دنیای بیرون را تغییر دهد. در نتیجه، این ابزار تأثیر زیادی بر صنعت فن آوری آموزشی خواهد داشت و در آینده با تلفیق دنیای متاورس و هوش مصنوعی تغییرات زیادی را در آموزش شاهد خواهیم بود.
با ایجاد حساب کاربری در سایت مربوط به این ربات می توان به صورت رایگان از آن استفاده کرد که در کشور ایران این کار به سختی انجام می شود. در روزهای گذشته نسخه ای از این ربات با عنوان Chat GPT pluse منتشر شده که پولی بوده ولی سرعت بالاتری نسبت به نسخه قبلی دارد. در ماه های آینده قرار است که نسخه چینی این ربات هم وارد بازار شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این هفته فرصتی شد در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج پای صحبتهای سرکار خانم « حویزاوی » مدرس NLP نشسته و توصیهها و تجربیات ایشان را در نحوه مواجهه با جوانان و نوجوانان پساکرونا مستمع باشم.
در حاشیه کارگاه گپ و گفتی دوستانه با ایشان در حوزه های صلح درون، بالهای گشوده، معجزه درون، راههای موفقیت، جادوی آرامش، رهایی از استرس، شفای ذهن و جسم، قدرت بخشش و... انجام دادیم.
آنچه می خوانیم خلاصه این گپ رسانهای ماست.
انالپی NLP و دیگر هیچ
انالپی مخفف برنامه ریزی عصبی کلامی میباشد.
هدف از آموزش این علم، مدیریت ذهن دور کردن افراد از تمرکز به مشکل، آمادگی برای تغییر و تحول ، برقراری ارتباط سالم و موفق با دیگران، بالا بردن انعطافپذیری، پیدا کردن هدف، اقدام و حرکت، شناخت الگوهای ذهنی متفاوت، ایجاد تیز حسی ، بالا بردن اعتماد و عزت نفس ،مدیریت خشم و استرس، رسیدن به موفقیت و کمال، خارج شدن از حال بد و رسیدن به حال خوب ،پیدا کردن رسالت تغییر باورهای منفی و ایجاد باور جدید با کمک تکنیکهای عملی می باشد .
خلاصه اینکه با انالپی میتوانیم ذهن را مجدد برنامه ریزی کرده، افسار و مدیریت ذهن و درونمان را به دست بگیریم.
پیام ان ال پی
محیط پیرامون انعکاس درون ماست.
مکانی که قرار است معجزه در آن اتفاق بیفتد ذهن ماست. آنچه برای منِ معلم مهم است اینست که چه استفادهای عملی و کاربردی میتوان از این علم یا شبهعلم در بهبود وضعیت نابه سامان آموزش و پرورش و همچنین کنترل دانش آموزان جهش یافته پسا کرونا و تربیت بهینه آنها کرد .
تعریف مختصر انالپی:
برنامه ریزی عصبی کلامی به زبان ساده یعنی ایجاد تغییر در گفتار افکار و باورهای منفی و عادات منفی.
کاربردهای ملموس ان ال پی:
تقویت اعتماد به نفس بالا بردن عزت نفس، ایجاد خودباوری، هدف گذاری، مهار کردن خشم های درونی و تحول در برقراری ارتباط با خانواده، محیط و اجتماع.
نسبت انالپی با روانشناسی:
هر دو با هدفی مشترک ولی با راهکارهای متفاوت هستند. انالپی علم به روزی است که با تکنیکهای عملی توانسته مدیریت ذهن را آموزش دهد.
آموزش و پرورش و انالپی:
برای پرورش و پیدا کردن مهارتها در مدارس، انالپی نقش بسیار موثر و کاربردی دارد. قوانین هدفگذاری در نظم و برنامهریزی ذهنِ دانشآموزان مهم و ضروری است. انالپی با ایجاد قدرت و توانایی ذهنی باعث اقدام و عمل میشود.
نسخه برای راهبری نسل زد:
آگاه سازی، ایجاد بینشی نو و برقراری ارتباط موثر.
میزان استقبال جامعه از انالپی:
اگر جملاتی مانند میدانم، میشناسم، بلدم، خواندم، آگاهم، همینم و... تغییر کند و اجازه ورود و تغییر به ذهن و درونمان را بدهیم ؛ یعنی آگاه تر شویم نسبت به خودمان و درونمان و بیاموزیم که من میتوانم با تغییراتم معجزهگر ذهن خود باشم آنگاه دست برمیدارم از مقصر شناختن انسانهای اطرافم و رو به جلو حرکت میکنم.
در نتیجه هر فردی انالپی را تجربه کرده با نتایج عالی استقبالی عالی داشته است. اگر فرصت آشنایی با انالپی را به خودت ندهی چگونه میشناسی و استقبال میکنی؟
دورههای کاربردی:
برقراری ارتباط موثر، ایجاد اعتماد و عزت نفس، ایجاد خودباوری، برطرف کردن استرس و مدیریت خشم، هدف گذاری و قدرت کلام.
مخلص کلام:
هیچ اتفاقی در زندگی ما نیست که راه حل نداشته باشد. انالپی ذهن با کلیدهایی که در اختیار ذهن ما قرار میدهد درهای زیادی را بر روی ما باز میکند.
سخن آخر:
فارغ از مسائل مطروحه در گپ و گفت مذکور با گشت و گذاری در دنیای رسانه میتوان بحث مقدماتی NLP را بدین شرح جمع و جور نمود.
« انالپی یا همان برنامه نویسی عصبی، یک روش شبه علمی است که ادعا میکند به تغییر و تحول عمیق در ساختارهای ذهن و مغز میپردازد و به دنبال کشف تأثیر ساختارهای زبانی،کلامی و غیرکلامی بر روی سیستم عصبی و برنامهنویسی سیستم ذهنی و مغزی میباشد.
هدف اصلی دوره های آموزشی NLP فراگیری شیوههایی است که در آن الگو سازان NLP می آموزند تا فرد به کمک مدلسازی موفقیت عالی کسب کند و مهمتر اینکه چگونه افراد بتوانند این مدل را در ضمیر ناخود آگاهی خود بکارند.
* از دهها کاربرد ان ال پی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
- کمرنگ کردن خاطرات بد
- برنامه ریزی مجدد ذهن
- ساخت عادات جدید
- افزایش اعتماد به نفس
- تکنیک های ارتباط موثر
- کوچینگ و راهبری فردی و سازمانی
- بازاریابی عصبی و فنون مذاکره
- رهایی از عادات بد
- درمان انواع فوبیا و...
آنچه برای منِ معلم مهم است اینست که چه استفادهای عملی و کاربردی میتوان از این علم یا شبهعلم در بهبود وضعیت نابه سامان آموزش و پرورش و همچنین کنترل دانش آموزان جهش یافته پسا کرونا و تربیت بهینه آنها کرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
متاورس (metaverse) فن آوری جدیدی است که دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب می کند. با متاورس می توان آنچه را که در فیلمها و کارتونهای تخیلی و افسانه ای و بازی های رایانهای دیده ایم، به واقعیت نزدیک کنیم. اگرچه آموزش و یادگیری در دنیای واقعی و مجازی مشکلاتی دارند، دنیای متاورسی می تواند بسیاری از این مشکلات را مرتفع کند تا یادگیری با فهم و لذت بیشتری انجام شود.
در آموزش به وسیله متاورس، دانش آموزان شروع به تجربه واقعی کرده و این فن آوری شکاف بین کلاسهای فیزیکی و مجازی را کم می کند. متاورس میتواند این شکاف را با ایجاد کلاسهای مجازی سهبعدی که دانشآموزان میتوانند به صورت مجازی با همکلاسیها و معلمان خود ملاقات کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند، پرکند. دانشآموزان از هر مکان جغرافیایی میتوانند بخشی از این مجموعه یادگیری متاورس باشند و بسیار فراتر از آنچه یک کلاس درس فیزیکی اجازه میدهد انجام دهند. یادگیری دیجیتال در کلاسهای هوشمند به برنامههای درسی آموزش مدرسه اضافه شدند تا یادگیری دانشآموزان را با پخش ویدئو در موضوعات مختلف افزایش دهند ولی هدف متاورس این است که این کلاسها را هوشمندتر کند و به دانشآموزان اجازه دهد تا به طور کامل در چنین ویدیوهایی غوطهور شوند و به آنها کمک کند که تمام محتوا را با دقت بیشتری تجربه نمایند.
علاوه بر این، متاورس فضایی را برای آنها فراهم می کند تا در موضوعاتی که نیاز به آزمایشهای عملی دارند، آزمایش کنند، شکست بخورند و از شکست های خود درس بگیرند. حتی کلاسهای فیزیکی نیز می توانند از چنین یادگیری مجازی سه بعدی برای دست یابی به نتایج یادگیری مورد نظر استفاده کنند .آموزش در محیطهای مجازی متاورس به دانش آموزان اجازه می دهد تا در فعالیتهای فوق برنامه مانند ورزش و هنر نیز به صورت مجازی شرکت کنند. دانشآموزان میتوانند فعالیتهای سرگرمکننده مختلفی مانند شرکت در سمینارها، جلسات، کنسرتها یا باشگاه ریاضی را شبیه به فعالیت در محیطهای فیزیکی انجام دهند. شرکت در نمایشگاهها و جشنواره ها به صورت مجازی و به شکل آواتار نیز میتواند به دانش آموزان کمک کند تا دنیای اطراف خود را بهتر و بیشتر تجربه نمایند.
دانشآموزان در این فضای مجازی میتوانند با تکرار موقعیتهای زندگی واقعی، آزمایشهای علمی انجام دهند و حتی وارد یک ویدیوی مستند شوند، مثلاً در مورد جنگ جهانی اول می توانند با آواتار خود وارد همان فضای جنگی شوند و همه چیز را از نزدیک ببینند و حتی شاید لمس کنند. از متاورس می توان برای ایجاد آگاهی در مورد مسائل اجتماعی مانند قحطی، آلودگی یا تغییرات آب و هوایی برای بیدار کردن علایق بشردوستانه فراگیران استفاده کرد. به عنوان مثال، میتوان به دانشآموزان مستندی درباره قحطی در سومالی یا فقر در برونئی نشان داد تا به آنها کمک کند تا ببینند که چگونه بر مردم ساکن آنجا تأثیر میگذارد. با چنین رویکرد آموزشی، دانشآموزان نه تنها دانش نظری را به خانه میبرند، بلکه درک عاطفی عمیقی از چیزهایی که در اطرافشان اتفاق میافتد نیز خواهند داشت.
اگرچه در دنیای واقعی خیلی از سفرهای علمی و تفریحی امکان پذیر نیست، اما با متاورس و ارائه تورهای مجازی در سراسر جهان چنین امکاناتی فراهم می شود تا تجربه های زیادی را به دست آورند. متاورس با اجازه دادن به دانش آموزان برای سفر به هر مکان دلخواه در یک محیط مجازی در عرض چند دقیقه، به گسترش افق و جهان بینی آنها کمک می کند. معلمان و دانش آموزان می توانند از چهرههای برجسته یا افراد دانا و دانشمند در دنیای مجازی متاورس دعوت کنند تا به فراگیران کمک کنند و با تجربیات مختلف زندگی آنها آشنا شوند.
دسترسی اولیه به متاورس نیاز به تجهیزات چندانی ندارد؛ اما هرچه مجهزتر باشید، تجربه عمیقتر و واقعیتری از آن خواهید داشت. مهمترین این تجهیزات، کامپیوتر با قدرت پردازش نسبتاً خوب، کنسول بازی ( ابزاری که از آن فقط برای انجام بازیهای کامپیوتری استفاده میشود)، هدست واقعیت مجازی و ترکیبی و عینک واقعیت افزوده می باشد که هدست واقعیت ترکیبی تا ماه های آینده وارد بازار خواهد شد.
برای انجام هرکاری در متاورس به آواتارها نیاز دارید که میتوانند شبیه به شما یا نشاندهندهی شما باشند. آواتار (چهرک)، درواقع هویت دیجیتال شماست و آن به طور خلاصه عبارتند از:
وظیفهی انتخاب و تغییر آواتارها مطابق با شخصیت و واقعیتهای دنیای واقعیتان مانند چهره و بدن شما برعهدهی خودتان است. ممکن است یک پلتفرم متاورس تنها با یک یا تعدادی از انواع آواتارها سازگار باشد. پلتفرمها معمولاً شامل امکانات ساخت آواتار و ویرایش آنها هستند. اما نرمافزارهای جداگانهای نیز ساخته شده و در حال توسعه هستند که با استفاده از آنها میتوانید آواتار اختصاصی خود را طراحی کرده و در متاورس آپلود و استفاده کنید. این نرمافزارها عمدتاً شامل هزینه بوده یا ممکن است نسخههای محدودشدهی رایگان نیز داشته باشند.
شاید خیلی از فرضیه ها و رویدادهایی که امروزه غیرممکن و یا نشدنی هستند و یا در باور کسی نمی گنجند، در آینده ای نه چندان دور و با پیشرفت علم و فن آوری به حقیقت تبدیل شوند. متاورس با استفاده از فن آوری هوش مصنوعی مانند ربات chat GPT که در روزها و ماههای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده، تحول بسیاری را در آموزشهای آینده به وجود می آورند و بی شک ارتباط این فن آوریها (متاورس، هوش مصنوعی و بلاکچین و ....) با یکدیگر می تواند انقلابی بزرگ و تحولی شگرف را در دنیای ارتباطات و به ویژه در آموزش و یادگیری رقم بزند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اخیرا وزرات آموزش و پرورش سعی دارد که برگههای امتحانات نهایی دانشآموزان را به شیوه الکترونیکی تصحیح کند. روال کار در این شیوه به این صورت است که مصحح با گرفتن رمز ورود از حوزه تصحیح برگههای امتحانی به سامانه تصحیح اوراق وارد می شود. در صفحه ای که در سامانه باز می شود در یک طرف، برگه امتحانی اسکن شده دانشآموزان ظاهر می شود و در طرف دیگر نیز نمرات مربوط به سوالات وجود دارد. مصحح با توجه به پاسخهای دانشآموزان، نمرات مناسب به آنها را میدهد. در پایان کار نیز جمع نمرات به صورت اتوماتیک، محاسبه می شود. سپس مصحح با زدن گزینه «ارسال» برگه امتحانی مذکور را به حوزه تصحیح مربوطه ارسال میکند.
ارزیابی شیوه تصحیح الکترونیکی
1) مزایا
1-1. نیازی نیست که مصحح، نمرات برگه امتحانی را جمع کرده و محاسبه کند؛ زیرا این کار به صورت اتوماتیک و بدون هیچ خطایی انجام می گیرد.
2-1. نیازی نیست که مصحح در حوزه تصحیح، حضور یابد؛ چرا که وی میتواند از خانه و در هر ساعت ممکن به تصحیح برگههای امتحانی بپردازد.
3-1. از آنجا که در این شیوه، امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی از سوی مصحح وجود ندارد، لذا امکان دستکاری وی در برگههای امتحانی به نفع دانشآموز خاص وجود ندارد.
4-1. در این شیوه تصحیح به دلیل اینکه امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی نیست؛ در نتیجه چیزی به نام مصحح دوم وجود ندارد. به عبارت دیگر برگههای امتحانی صرفا به شکل تصحیح اول، تصحیح می شوند. لذا این امر موجب می شود مشکل مربوط به شیوه سنتی تصحیح که در آن، مصحح دوم با اتکا بر نمرات مصحح اول، بدون دقت و به سرعت به تصحیح برگههای امتحانی می پرداخت، به وجود نیاید.
2) معایب
1-2. عدم امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگههای امتحانی اسکن شده البته دارای عیب نیز می باشد. به این معنی که فرض کنید در پاسخ داده شده دانشآموز، کلمه ای کلیدی وجود دارد که مصحح اول به آن نمره (مثلا 5/ 0 ) میدهد؛ اما به جهت اینکه وی امکان مشخص کردن آن کلمه کلیدی را بر روی برگه امتحانی ندارد؛ لذا نمیتواند مصحح دوم را از این امر آگاه سازد. به این ترتیب به احتمال زیاد، حق دانشآموز ضایع میگردد.
2-2. برخی از حوزههای تصحیح، برگههای امتحانی دانشآموزان را به صورت سیاه و سفید (نه رنگی) اسکن میکنند. این امر باعث میشود که پاسخهای دانشآموزان با خودکار آبیرنگ با مواردی که در حوزه تصحیح با خودکار سبزرنگ (مثل علامتهای مربوط به بستن انتهای سوالات یا نوشتن کلمه سفید) به برگههای امتحانی اضافه شده، در هم آمیخته شوند. به این ترتیب مصحح در خواندن و تصحیح دقیق سوالات دچار مشکل میشود.
3-2. برخی از دانشآموزان به صورت سهوی، پاسخ برخی از سوالات را جابه جا مینویسند. فرض کنید یکی از مصححین متوجه قضیه میشود؛ اما وی به دلیل عدم امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی قادر نیست، مصحح دوم را مطلع سازد تا حق دانشآموز ضایع نشود.
4-2. در برخی آزمونها، سوالات تکمیل کردنی (یک یا دو کلمهای) وجود دارد که گاه تعداد آنها در یک سوال به ۸ مورد میرسد (مثلا 8 مورد که نمره هر کدام 25 / 0میباشد). تصحیح این گونه سوالات بدون مشخص کردن نمره هر مورد بر روی برگه امتحانی بسیار مشکلساز است. بنابراین از آنجا که در تصحیح به شیوه الکترونیکی، امکان نمرهگذاری بر روی برگه امتحانی نیست، لذا مصحح در جمع بستن این گونه نمرات دچار مشکل و گاه خطا در محاسبه میشود.
پیشنهادات:
چنان که ملاحظه گردید یکی از ویژگیهای تصحیح برگههای امتحانی به شیوه الکترونیکی، این است که مصحح امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی را ندارد. این امر هم مزایا و هم معایبی دارد. بنابراین به مسئولین امر خصوصا مهندسین نرمافزار پیشنهاد میشود، برنامهای طراحی کنند که بر مبنای آن، امکان نمرهگذاری یا نوشتن بر روی برگه امتحانی برای مصحح وجود داشته باشد، اما به هنگام ارسال به حوزه تصحیح، پاک شوند. مواردی را هم که مصحح اول برای آگاهی مصحح دوم لازم میداند در قالب یک کامنت، اطلاع داده شود. هر چند که در تصحیح به شیوه الکترونیکی، مصحح اول و دوم مشخص نیست.
پیشنهاد دیگر به سوالات تکمیل کردنی (بند 4-2) مربوط میشود. زیرا در این نوع سوالات، جمع بستن نمره موارد مختلف سوال، مصحح را دچار سردرگمی و خطا در محاسبه مواجه میسازد. چرا که مصحح قادر به نوشتن نمره هر مورد بر روی برگه امتحانی نیست. لذا پیشنهاد میگردد که نمره هر مورد از سوال به طور جداگانه طراحی شود تا از سردرگمی مصحح و امکان خطای وی در جمع بستن نمره موارد مختلف سوال، جلوگیری شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید