صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گفت و گو با بهمن قره داغی پژوهشگر، مؤلف و مدرس کشوری برنامه ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ توصیفی

«کار آمدی » با استقرار درست ارزشیابی توصیفی ثابت می شود : دیگر باید تمام شود معاون وزیر برای کارورزی به ستاد بیاید و خطا و آزمایش کند ؛معلمی که خود تغییر را نپذیرفته نمی تواند تغییری ایجاد کند ؛ تغییر نگرش خانواده ها نیاز به برنامه دارد

معاون آموزش ابتدایی وقت، ارزشیابی توصیفی را  تنها و تنها حذف نمره در این نوع ارزشیابی می دانست/ در کسی با عنوان و نقش معاون وزیر، به جای آستین همت بالا زدن و راه نمایاندن و تلاش در جهت استقرار درست و کاربست کلاسی این برنامه ،  عبارتی در دهان می چرخاند - که نمی دانیم ازکجا و چرا یادگرفته بود- آن اینکه  ارزشیابی توصیفی بی‌سوادی پنهان  ایجاد می کند/ بیچاره ما کارشناسان ستاد، دوباره از نو در هر فرصتی که گیر می آوردیم در آسانسور ، در نمازخانه در ...  به او یادآوری می کردیم که ارزشیابی توصیفی عبارت است از .../ می دانستیم که عملکرد بد و ضعیف این جماعت، مثل حذف معلم راهنما ، مثل تحمیل پایه ی ششم به ابتدایی، مثل تغییر عجولانه محتوای برنامه ی درسی، مثل .... به نام برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی  رقم زده می شود تمام می گردد/ هم‌اکنون نیز از این اشتباهات تکرار می شود/ می بینیم  در سطح ستاد رئیس گروه ارزشیابی کیفی‌ـ‌توصیفی  را شخصی با تحصیلات  مطالعات زنان و با سابقه کاری پایین انتخاب می گردد  به طوری نه آموزگاری کرده و نه این برنامه را می شناسد  و نه حتی  دوره ابتدایی را/ بماند داستان نهضتی ها و تبدیل وضعیتی ها و به کارگیری معلمان سایر دوره ها در حساس ترین دوره تحصیلی/ دیگر باید تمام شود معاون وزیر برای کارورزی به ستاد بیاید و خطا و آزمایش کند ،  دیگر نباید توان و انرژی بدنه ی کارشناسی ستاد  به دانش بخشی به بالانشینی ها و مقابله و تبیین تصمیمات غلط و ناآگاهانه ختم گردد/ مانع دیگر اجرای درست این طرح در این سال‌ها جذب و استخدام غیرکارشناسی نیروی انسانی برای اشتغال در بخش آموزگاری بوده که باید آگاهانه در جذب معلم گام پیش نهاد/ سال 93 مقایسه ی عملکرد دانش آموزان توصیفی و کمی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی نشان داد که دانش آموزان توصیفی در همه ی درس ها عملکرد بهتری داشته اند/ وقتی دانش‌آموز در درس دیکته کلمه ای را غلط می نویسد معلم غیرحرفه‌ای به او می گوید از روی آن چند بار بنویس اما معلم حرفه‌ای و کاربلد  ضعف دانش آموز را تحیلی می کند  و بر اساس تفسیر و تحلیل خود راهکار متناسب با تفاوت های فردی دانش آموز ارائه می نماید  توصیفی این می خواهد

آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی و تربیت آموزگار و معلم حرفه ای

بهمن قره‌داغی پژوهشگر، مؤلف و مدرس کشوری برنامه ارزشیابی کیفی‌ـ‌توصیفی در گفت‌ و گو  با صدای معلم ، با بیان اینکه  ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزشی است  و اجرای آن یک بایسته ی روزگار امروز است و البته مهارت حرفه‌ای که ندانستن و نتوانستن آن یک ضعف شغلی و حرفه ای محسوب می شود  اظهار داشت :این برنامه ی راه بخشی که مسیر رسیدن به مدرسه ی خواستنی و حیات طیبه را فرا روی نظام تعلیم و تربیت می نمایاند، تاکنون به دلایل مختلف در کشور خوب اجرا نشده است.

یکی از دلایل آن ،به باور بهمن قره داغی ؛ به تغییر نگرش  و فرهنگ‌سازی ناکافی بین معلمان و خانواده‌ها برمی گردد که  آموزش و پرورش در این خصوص با توجه به تغییرات مداوم مدیران ابتدایی ستاد ، که عموما ناآشنا به این برنامه و ضرورتهای اجرای درست آن در مدارس  می باشند نتوانسته وظیفه ی ساختاری و سازمانی خود را اعمال نماید .

وی به عنوان نمونه افزود: در یک دوره ای، معاون آموزش ابتدایی وقت، ارزشیابی توصیفی را  تنها و تنها حذف نمره در این نوع ارزشیابی می دانست!! و خوب ماه ها طول کشید تا به او آموختیم که عدد در این نوع ارزشیابی  حذف نشده است، عدد در نقش «باخورد »حذف شده است و آخرش این شد که در کسی با عنوان و نقش معاون وزیر، به جای آستین همت بالا زدن و راه نمایاندن و تلاش در جهت استقرار درست و کاربست کلاسی این برنامه ،  عبارتی در دهان می چرخاند - که نمی دانیم ازکجا و چرا یادگرفته بود- آن اینکه  ارزشیابی توصیفی بی‌سوادی پنهان  ایجاد می کند (و البته من تا به امروز نفهمیده‌ام بی‌سوادی پنهان یعنی چه ؟)و مثل برخی از دیگر معاونین هر وقت در مقابل مخالفان ِبا کرسی و فرازنشین، قرارمی گرفت و از نارسایی ها،  به وی مطلبی منتقل می شد  چون نمی توانست منتقدان  و مخالفان برنامه را با ادله ی علمی قانع کند،برای خاموش سازی این مطالب غیر کارشناسانه و احساسی، قول می داد که نمره را به پایه های پنجم  و ششم برمی گردانیم .

بیچاره ما کارشناسان ستاد، دوباره از نو در هر فرصتی که گیر می آوردیم در آسانسور ، در نمازخانه در ...  به او یادآوری می کردیم که ارزشیابی توصیفی عبارت است از ... و این شد که حالا می بینیم بیش از یک دهه می گذرد و ما شاهد آنیم که این برنامه ی بی بدیل ،لاک پشتی به جلو حرکت کرده و می کند .

پژوهشگر برنامه ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ توصیفی عنوان کرد: می گویند توصیفی  خوب اجرا نمی شود!!  خوب چرا ؟ آیا یکی از دلایل آن به نیروی انسانی بر نمی گردد ؟ اگر در اوایل دهه ی نود ، می گفتیم چرا معلم غیر مرتبط با دوره ابتدایی مثلا با رشته های چون هوشبري ، مامايي ،ريخته گري ، كشاورزي،برق، علوم سیاسی،ساخت و تولید ،عمران، زراعت و اصلاح نباتات، مروج سياسي و  ... استخدام نموده اند و صدایمان به جایی نمی رسید  چون می دانستیم که عملکرد بد و ضعیف این جماعت، مثل حذف معلم راهنما ، مثل تحمیل پایه ی ششم به ابتدایی، مثل تغییر عجولانه محتوای برنامه ی درسی، مثل .... به نام برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی  رقم زده می شود تمام می گردد .

در عجبم که هم‌اکنون نیز از این اشتباهات تکرار می شود ؛ مثلا می بینیم  در سطح ستاد رئیس گروه ارزشیابی کیفی‌ـ‌توصیفی  را شخصی با تحصیلات  مطالعات زنان و با سابقه کاری پایین انتخاب می گردد  به طوری نه آموزگاری کرده و نه این برنامه را می شناسد  و نه حتی  دوره ابتدایی را  ،   آیا این مسئله آسیب‌زا نیست؟ آیا این ها از موانع نیست ؟ بماند داستان نهضتی ها و تبدیل وضعیتی ها و به کارگیری معلمان سایر دوره ها در حساس ترین دوره تحصیلی و ....

آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی و تربیت آموزگار و معلم حرفه ای

قره‌داغی که  ضمن کار پژوهشی آثار بسیاری ( چون صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری -راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی در دبستان -  ، بازخورد پایانی ، تقویت مهارت املانویسی با بازخورد توصیفی ، راهنمای آشنایی مادران و پدران با برنامه ارزشیابی توصیفی ، مدیریت پوشه کا ، بازخورد توصیفی ، خود سنجی و همسال سنجی ، بهبود یادگیری با آزمون مداد- کاغذی ،  سنجش مشاهده‌ای- شیوه ای نو  در خدمت  ارزش یابی کیفی- توصیفی و 27 جلد کتاب هفت خان سنجش برای یادگیری و ....) در بخش‌های مختلف ارزشیابی توصیفی نوشته است، ادامه داد: برنامه علمی و امروزین ارزشیابی کیفی- توصیفی  به دانش علمی روز آمد نیاز دارد  و نیاز دارد بدور از هرگونه جزم انديشي، تبارسالاری ، جناح بازی ، باند بازی  و ... معاون وزیری دانا به دوره ابتدایی و آشنا با برنامه های موجود در ساختار ستادی قرار گیرد.

  دیگر باید تمام شود معاون وزیر برای کارورزی به ستاد بیاید و خطا و آزمایش کند ،  دیگر نباید توان و انرژی بدنه ی کارشناسی ستاد  به دانش بخشی به بالانشینی ها و مقابله و تبیین تصمیمات غلط و ناآگاهانه ختم گردد ....

پژوهشگر برنامه ارزشیابی کیفی‌ـ‌توصیفی بیان داشت: مانع دیگر اجرای درست این طرح در این سال‌ها جذب و استخدام غیرکارشناسی نیروی انسانی برای اشتغال در بخش آموزگاری بوده که باید آگاهانه در جذب معلم گام پیش نهاد .

قره‌داغی با بیان اینکه معاونت ابتدایی ستاد باید  برای همه عوامل تأثیرگذاری از جمله استاندارد سازی تراکم کلاسی و... که استقرار این برنامه را  دور از دسترس قرار می دهد،  برنامه های راهبردی معین محدود با نظارت کافی تدوین نماید اظهار کرد: به جای خود فریبی  و خود مشغولی با عناوین ژورنالیستی مثل «طرح کارآمد» و ... به زنده سازی و اجرای دستور العمل ابلاغی  «شورای راهبری»  به استان ها پرداخت .

باید  به آموزش دوباره ی مدرسان استانی و تخصیص دو عنوان جدید برای دوره های ضمن خدمت معلمان و مدیران و مربیان پرداخت . من از دوستانم می پرسم آیا با حذف توجه آمایشی به استقرار ارزشیابی توصیفی و تغییر نگرش خانواده ها در تفاهم نامه با استان ها برای سال تحصیلی فرا رو، می توان ادعا کرد که چنین برنامه ای با این همه شمول عام و خاص ، در سطح وزارت  مدیریت می گردد؟ نمود این ادعا یکی تفاهم نامه می تواند باشد .

پژوهشگر برنامه ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ت وصیفی خاطر نشان کرد: بیش از 110 پژوهش در حد فوق‌لیسانس و دکترا پشتوانه این برنامه است  که نتایج آن بسیار مثبت بوده است. پیشنهاد می  کنم دوستان معاونت ابتدایی فراتحلیل انجام شده بر این پژوهش ها را مطالعه فرمایند و بعد در مطبوعات در خصوص کم و کیف آنچه هست( که برای آنچه هست اکنون بسیار آن ،خون دل ها خورده ایم ) توصیفی اظهار نظر نمایند .

وی با اشاره به  موضوع «پایش عملکرد» که به تازگی  از زبان برخی بدون توجه به آنچه هست آن، مطرح شده است، ادامه داد: هنگام اصلاح آیین نامه ارزشیابی کیفی توصیفی  در صحن شورای عالی به توصیه یکی از اعضا (آقای  دکترحدادعادل)  قرار شد  معاونت ابتدایی وقت پایش عملکرد ادر خصوص پیشرفت تحصیلی برخی پایه ها انجام دهد طرح آن  با صرف وقت و هزینه  روانی بسیار  انجام شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی اجرای آن ناکام ماند معاونت همان طرح نوشته شده را بازنویسی و مصوب و اجرا نمایند  ، خیلی از پرسش ها پاسخ داده می شود ضمن اینکه  سال 93 مقایسه ی عملکرد دانش آموزان توصیفی و کمی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی نشان داد که دانش آموزان توصیفی در همه ی درس ها عملکرد بهتری داشته اند .

آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی و تربیت آموزگار و معلم حرفه ای

نتایج آن در هفته نامه نگاه و کتاب بازخورد پایانی و کتاب صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری وجود دارد .

قره‌داغی اضافه کرد: این طرح پایش می‌خواهد ببیند اهداف پایه محقق شده است یا خیر همین .

پژوهشگر برنامه ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ توصیفی در تشریح شورای راهبری ابلاغی ناکام‌ به استان ها گفت: در آذر 93 در هر استان 3 نفر از مدرسان برتر انتخاب شدند و جمعاً 96 نفر  سه روز در تهران آموزش  دیدند،  قرار شد  آنها هم به 3500 نفر دیگر یعنی میانگین هر منطقه 5 نفر  به عنوان مدرسان میانی آموزشِ  دیده شده را ،منتقل نمایند  آن سال با محدودیت های مالی آموزش و پرورش، کارهایی شد اما ادامه این برنامه یعنی هر نفر از آن 3600 نفر باید میانگین  معلمان 17 واحد آموزشی را آموزش دهند و بر کار این مدارس، نظارت بالینی داشته باشند ،معطل و خاموش ماند . که انتظار است معاونت ابتدایی کارآمدی خود را با روشن سازی این طرح نشان دهد .

قره‌داغی بیان داشت: برنامه ارزشیابی توصیفی یک برنامه علمی است و اصل علم بر ابطال پذیری استوار است لذا  باید متناسب با زمان اصلاحاتی در این برنامه اعمال گردد  و با کنار نهادن نیروهای متخصص  به نام  متعصب گامی به  پیش برداشته  نخواهد شد.

 

*خانواده‌ها از آموزش و پرورش در پذیرش طرح ارزشیابی توصیفی جلوتر هستند

پژوهشگر برنامه ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ توصیفی با بیان اینکه خانواده‌ها از آموزش و پرورش در پذیرش این برنامه جلوتر هستند، اظهار داشت: زمانی وارد یک جلسه در یکی از مناطق  تهران شدم  و با سنجش آغازین دیدم  همه ی خانواده ها از عملکرد مدارس در خصوص این برنامه نگرانی هایی دارند .

خوب حق داشتند معلمی که خود تغییر را نپذیرفته نمی تواند تغییری ایجاد کند و  بعد پرداختم به اینکه ارزشیابی چیست؟ و چرا باید اعمال شود؟ و چگونه اجرا می گردد...   در آخر باز نظر سنجی کردم ،حتی یک نفر نا راضی نبود این یعنی تغییر نگرش خانواده ها نیاز به برنامه دارد . من چند سال تلاش کردم مدرسان توصیفی را برای آموزش خانواده ها ، آموزش بدهم متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مدیریتی این خواسته محقق نشد .

وی به نارضایتی برخی معلمان از برنامه ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و گفت:  معلمی که دانش حرفه ای روز را با خود همراه ندارد معلوم است پشت دیوار ارزشیابی سنتی موروثی نمره  ای ،سنگر می گیرد  چون بازخورد فرایندی دادن  یعنی به دانش آموز گویا و روشن زلال بگوید تو چه چیزی یادگرفته اید و چه چیزی یادنگرفته اید و این راهکار یادگیری شماست  کار حرفه ای و دشواری است .

قره‌داغی ادامه داد: معلم با رشته مامایی، معلم رانده شده از متوسطه به ابتدایی، معلم تبدیل وضعیت ،معلم نهضتی ،معلم ... معلوم است ناراضی است چون  از او کار حرفه‌ای می خواهیم معلوم است  نمی تواند بازخورد توصیفی بنویسد تخصص این کار را ندارد  معلوم است نمی تواند چراغ راه  «شدن های» دانش آموز باشد، معلوم است ....

وی خاطرنشان کرد: دانش آموز دوره ابتدایی با دوره متوسطه متفاوت است و دانش آموز ابتدایی  مهارت‌های فراشناختی را همراه ندارد ، او و درک درستی از مفاهیم انتزاعی ندارد پس مقیاس‌های فاصله ای صفر تا بیست و مقیاس های رتبه ای خیلی خوب و خوب و قابل قبول و نیاز به تلاش  به دردش نمی‌خورد ،  او صرفا‌ً برای یادگیری به مدرسه آمده است ؛  وقتی می بینیم  یادگیری در دانش آموزی  اتفاق نیفتاده است ارزشیابی توصیفی می‌گوید  خانم و آقای معلم به زبانی ساده با ایجاد انگیزه به او بگو چه قوت‌هایی داشتی این هم راهکار برای اصلاح ، بهبود و توسعه ی یادگیری توست .

قره‌داغی ادامه داد: وقتی دانش‌آموز در درس دیکته کلمه ای را غلط می نویسد معلم غیرحرفه‌ای به او می گوید از روی آن چند بار بنویس اما معلم حرفه‌ای و کاربلد  ضعف دانش آموز را تحیلی می کند  و بر اساس تفسیر و تحلیل خود راهکار متناسب با تفاوت های فردی دانش آموز ارائه می نماید  توصیفی این می خواهد.

در پایان قره داغی گفت :  یکی از راه های رسیدن به مدرسه ی خواستنی دوست داشتنی ارزشیابی کیفی توصیفی است و ما همچنان عابر این شاهراه رسیدن می مانیم و تلاش می کنیم بهترین و خاطره انگیز ترین ،راه  سیدن برای مسافران کوچک یادگیری باشد .

پایان گزارش/

سه شنبه, 17 مرداد 1396 08:13 خوانده شده: 1010 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
معلم امیدوار 1396/05/17 - 09:11
موافقم اما کو انگیزه و امید در معلمان ویا حتی دانش اموزان؟؟!!
پاسخ + +2 0 --
دارابی 1396/05/17 - 09:19
با سلام خدمت مدیران محترم سایت صدای معلم
برخودم می بالم که در مملکتی هستم که زبان نقد علمی و نه تخریب دیگران شکل کلاسیک و مدنی به خود گرفته است . نقد دکتر قره داغی درد همه ی ما معلمان ابتدایی است . توصیفی بهترین شیوه ی ممکن است ولی صاحب ندارد . اگر کانال توصیفی و اثار دکتر قره داغی و دکتر حسنی نبود خدا می داند این ملا بنویس های اداری چه به روز معلم می آوردند
پاسخ + +5 0 --
شهاب 1396/05/17 - 10:14
ارزشیابی توصیفی فقط کاغذبازی است ومتاسفانه دانش آموزان افت زیادی کرده اند درمقطع ابتدایی باید ارزشیابی به کلی حذف شود ومعلم درموردارتقا دانش اموز تصمیم بگیرد اذرشیابی توصیفی با توجه به تراکم بالای کلاس های درس وچندین شغله بودن فرهنگیان محترم قابل اجرا نیست فقط حذف ارزشیابی واعتماد به معلم اگر به معلم اعتماد نداشته باشیم وبه اورسیدگی نکنیم چیزی درست نمی شود
پاسخ + +1 -1 --
حوریه معیری 1396/05/17 - 10:57
باعرض سلام‌‌ وخسته نباشید به آقای دکترقره داغی دانشمند وبزرگوار،کاملا بافرمایشات ایشون موافقم.
پاسخ + +3 0 --
حسن درویشی 1396/05/17 - 11:57
آیا روش توصیفی در یک کلاس چهار در پنج متر با چهل دانش اموز قابل اجراست؟
آیا پدر ومادری که خود با شنیدن عبارت نیاز به تلاش بیشتر در حد سکته پیش می روند و از همان ابتدا ترس از تلاش برای پیشرفت را در جان فرزندشان می کارند می توان روش توصیفی را اجرا کرد؟
آیا با این کتابهای حجیم که فراتر از توان وحوصله ی دانش آمور دبستانی است می توان ادعای اجرای روش توصیفی را داشت؟
کتابهایی که معلم فقط باید تخت گاز بتازد تا بتواند تا پایان سال تحصیلی فقط آن را تمام کند با هر شرایطی که شده
پاسخ + +2 0 --
سقز -کرد 1396/05/17 - 21:36
واقعا حدف بشه در دوره ابتدایی بزرگترین کمک به نسل ایرانی است
اصلا کاغذ بازی بیش نیست همه بچه ها دوره عمومی راباید به اجبلار بگدرانند و تا سوم راهمکایی مفت میروند بالا
دانشگاه هم که برای همه صندلی خالی هست
اقایان قرداغی و حسینی بیکارند بخدا !!!!!!!!!!
من دانش اموز داریم امسال ششم رفته هنوز الفبابلد نیست
مدیران بخاطر امتیازات خودشان فقط پاس میدن بره
پاسخ + +2 0 --
سقز -کرد 1396/05/17 - 21:38
واقعا حدف بشه در دوره ابتدایی بزرگترین کمک به نسل ایرانی است
اصلا کاغذ بازی بیش نیست همه بچه ها دوره عمومی راباید به اجبلار بگدرانند و تا سوم راهمکایی مفت میروند بالا
دانشگاه هم که برای همه صندلی خالی هست
اقایان قرداغی و حسینی بیکارند بخدا !!!!!!!!!!
من دانش اموز داریم امسال ششم رفته هنوز الفبابلد نیست
مدیران بخاطر امتیازات خودشان فقط پاس میدن بره
معلم کلاس ششم قبل از ازمون مهایی ششم کارنامه را نوشته و ازمون نهاشش ششم الکی بود
پاسخ + +2 0 --
رئوف 1396/05/18 - 00:12
روش توصیفی خوب است به شرطها و شروطها
اول اینکه حداقل ملزومات آن در همه ی نقاط کشور در دسترس باشد
آمار کلاس 18 و نهایتا 20 نفری نه این کلاس های 38 تا بالای 40 نفر
نکته ی بعد حجم بسیار بالای مطالب .معلم اگر برسد تمرین های
کتاب ها را در کلاس کار کند کار بسیار بزرگی انجام داده چه برسد به اینکه خود را درگیر فرایند ارزشیابی توصیفی کند .
آقای قره داغی به خودمان دروغ نگوییم .پوشه کار ها در کلاس ها شده آتویی برای بازرسان اداره وگرنه معلمان را به خود واگذار کنی هرگز به محتوای آن نه وقت می کنند که رجوع کنند و نه تمایل دارند .
نکته ی بعد اولیا .اولیا در این طرح اصلا از طریق رسانه ها توجیه نشده اند گیج و متحیر مانده اند که این خیلی خوب و قابل قبول یعنی چه .و اگر اولیا را درگیر فرایند ارزشیابی کنی آنها به خاطر مشغله ی کاری .عدم سواد کافی و مسئولیت ناپذیری اصلا همکاری نمی کنند و ...
بر هیچ همکار دوره ی ابتدایی پوشیده نیست که دانش آموزان کشکی بالا می آیند و حتی از نوشتن و خواندن حداقلی بی بهره اند
ایران فقط تهران نیست ...
پاسخ + 0 0 --
پرویز محسنی 1396/05/18 - 12:12
ابزارهای مختلف یعنی کاغذ بازی ؟ اگر یک ادم فنی جعبه ابزارش پر باشد از ابزار و هر وقت به ابزاری نیاز داشت از ان استفاده کند اسم این کار اچار بازی است؟ اموزش این برنامه را باید دید .
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1396/05/18 - 11:12
آن کس که گفته است ارزشیابی توصیفی باعث بی سوادی پنهان است کاملا درسته گفته است
کمبود امکانات وبی انگیزه شدن معلمان وقوع روابط بین مدیر ان ومعلمان بهترین طرح ها را بشکسته مواجه می کند
پاسخ + 0 0 --
پرویز محسنی 1396/05/18 - 12:10
تعریف شما از بی سوادی پنهان چی است ؟ سواد چیست و عوامل سواد آموزی را چه می دانید ؟
پاسخ + +1 0 --
پرویز محسنی 1396/05/18 - 12:02
من به عنوان عضو کوچکی از اموزش و پرورش از جناب دکتر قره داغی که به عنوان یک اصلاح گر آموزشی او را سال ها است می شناسم فراوان سپاسگزارم . کی فکر می کرد در این فضای خاص اموزش و پرورش ایران که بیشتر به منظور بقای حکومت ها سالیان طولانی هستی دارد بتوان تفکری واگرا ایجاد کرد دکتر قره داغی اگر در کشور ازاد و فارغ از این بن بست هایی که ما داریم و اصولا قهرمانان خود را در حیات شان قدر نمی دانیم و نمی نهیم بود مجسمه اش را می ساختند و به هر مدرسه ای نصب می کردند .
مگر توصیفی چی می خواهد که در کلاس چند پایه یا کوچک یا ...اجرا نمی شود توصیفی می گوید برای یادگیری کودک زبانی غیر از نمره نیاز است اگر دانش آموز نمی داند یک مسئله ریاضی حل کند خوب معلم ضعف دانش اموز را بشناسد و برای اینکه او ان را بتواند حل کند راهکار مناسب قابل فهم ارائه بکند . معلمی که مهارت معلمی را ندارد این کار سخت است .
پس توصیفی باید باشد اما چنانکه ایشان در مصاحبه گفته اند باید به موانع ان فکر کرد و برای حل انها برنامه داد . از صدای معلم هم ممنونیم که چنین گفت و گو هایی را منتشر می کند .
پاسخ + +3 0 --
چغندربگ 1396/05/18 - 12:13
دوست عزیز شما خیانت کردید که با آوپ همکاری کردید! مگر نمیدانستید آوپ جای تخصص و علم نیست؟ اگر نمیدانستید، عذر بدتر از گناه است و اگر می دانستید خیانت کرده اید!
پاسخ + +2 0 --
چغندربگ 1396/05/18 - 12:19
توصیفی حتمن اشتباه بود! دلیل: نتیجه فاجعه بار آن! بچه های ابتدایی در پایان از خواندن و نوشتن عاجزند! مگر شما سیستم را با نتایجش نمی بینید!؟؟؟؟؟
پاسخ + +1 0 --
بهزاد متقی 1396/05/19 - 13:33
با سلام و تشکر
از صدای معلم و دغدغه هایی که برای تعیین وزیر مناسب دارند متشکریم.
این گفت و گو بسیار عمیق و دردمندانه است . دکتر قره داغی را اگر می توانست آموزش و پرورش به قره داغی ها تبدیل کند چقدر انچه دور از دسترس است می توانستیم در دسترس داشته باشیم . من سالهاست معلم ابتدایی هستم و از وقتی که توصیفی را اجرا می کنم از همه نظر وضعیت اموزشی و یادگیری بهتر شده از ایشان بخاطر زحمات شان متشکرم .
نکته ای : از معلم بعید است این ادبیات و این اسم چغندربگ
پاسخ + 0 0 --
چغندربگ 1396/05/21 - 13:18
به شما چیزی یا وعده چیزی داده اند؟ عفت عباسی معاون سابق وزیر اسبق گفته بود مشکل آموزش و پرورش بیسوادی معلمان است! ما زیاد جدی نگرفتیم ولی گویا پربیراه نگفته!!! وقتی دهخدا برای خود القاب و عناوینی چون: سگ حسن دله و...اختیار می کرده! چرا این چغندر برای شما سنگین می آید؟ کمی مطالعه کنید. نگفتید نسبت شما با ایشان چیست؟ حتما در وزارتخانه مشغول هستید! من سیاه نمیشومف اگر آب باشد من از شما شناگزترم! در حد جویندگان مروارید در خلیج فارس!!!! برو بابا برو برو پی کارت!
پاسخ + 0 0 --
مصطفی زمانی 1397/01/22 - 10:18
برید لطفا نتایج پژوهش ها را بخوانید
پاسخ + +1 0 --
چغندربگ 1396/05/21 - 13:22
این که ما برویم کار کنیم و تلاش کنیم و یک طرحی برنامه ای چیزی شبیه به توصیفی گرته بردارری کنیم و بیاوریم ارائه کنیم! گیرم کار بدی نباشد!!! ام اگر از همه جای این طرح در زمان اجرا بزنیم و به بهانه نبود یا کمبود منابع یا .....میشود همان شیر بی یال و کوپال و ...که مولوی فرموده بود!!1 پس این همه بدو بدو برای چیست؟ معلمان و دانش آموزان حیوانات آزمایشگاهی نیستند تا شما هر چه خواستید روی آنها امتحان کنید و ...... تا بحث نظریه پردازی و فلسفه آموزش و پرورش و برنامه راه آموزش و پرورش و خواسته های ما از آن مشخص و مطرح نشود هرچه کنی، بی فایده است و بدرد نخور! متاسفانه افراد بیسواد و غیر معلم و ناشایست و خود علامه پندار از سر و کول آوپ بالا می رود!
پاسخ + 0 0 --
مصطفی زمانی 1397/01/22 - 10:18
این ادبیات و این نوع استدلال جای تاسف دارد
پاسخ + +1 0 --
ناصر تقوی زاده 1396/06/09 - 15:47
دوستان برای درک درست توصیفی کتاب ابر مرد توصیفی ایران یعنی کتاب صفر تا بیست ارزشیابی دکتر قره داغی برای یادگیری را بخوانند . خواهش می کنیم معاون وزیر خانم حکیم زاده هم بخوانند تا بی جهت و بی ربط از این برنامه حرف نزنند
پاسخ + 0 0 --
مصطفی زمانی 1397/01/22 - 10:16
با سلام خدمت آقای پور سلیمانی و تشکر از زحمت های ایشان . من از نزدیک ده جلسه در کلاس های استاد ارجمند جناب دکتر قره داغی استادبه تمام معنای ارزشیابی توصیفی بوده ام . خدا شاهد است که نان قرض دادن نیست یا ستایش بی مورد از کسی یا ... ایشان وقتی در کلاس حرف می زنند هر واژه ای که از زبان بیرون می زایند انگار از پوست و استخوان و جان خودشان ان را تولید کرده و به مخاطب در کلاس تحویل می نمایند چنان عمیق و عملیاتی است که من در کلاس هایم آن را اجرا می کنم و هیچ مشکلی ندارم مشکل معلم آموزش ناکافی است مکن بارها و بارها گفته ام مدرس خوب کم داریم توصیفی به نطر من بهترین شیوه ی ارزشیابی است و لطفا همگی برای اجرای خوب و درست آن تلاش کنیم .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور