صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مجید مومنی/ دبیر آموزش و پرورش

اندر حکایت بازار سیاه دوره های ضمن خدمت

متاسفانه معلمانی که عهده دار آموزش این کشور هستند، خود از زیر آموزش های در نظر گرفته شانه خالی می کنند و توقع دارند سر کلاس دانش آموزان تقلب نکنند و به بهترین نحو فرآیند آموزش طی شود/ فراگیران دوره های ضمن خدمت که هدف آن ارتقا علمی و مهارتی جامعه هدف خود می باشد، با پرداخت مبلغی به سایرین از زیر باز آن شانه خالی کرده تا به جای آنها در آزمون شرکت کنند/ آیا پرداخت این مبلغ در حاشیه بازار سیاه کاری عقلانی است/ اصولا این دوره ها توسط شرکت هایی که با وزارت آموزش پرورش یا ادارات کل آن قرار داد می بندند برگزار می شود که در مسائل فنی ارائه محتوی و سوالات و به خصوص "هویت سنجی" افراد بسیار ضعیف عمل کرده اند/ اگر ما خواهان ایجاد تغییر هستیم باید از خودمان شروع کنیم و به این مسائل تن ندهیم/ مگر دوره های ضمن خدمت برای تمام کارمندان نیست؟ پس چرا کلمه فرهنگیان با این کلمه (ضمن خدمت) آن قدر مانوس شده است

مشکلات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در آموزش و پرورش

با مجازی شدن برگزاری دوره های ضمن خدمت آموزش پروش این نهاد عهده دار آموزش پایه در کشور قدم بزرگی را در جهت سوق به سوی آموزش های نوین در کشور برداشت که با کم و کاست آن و همچنین ایرادات وارد بر اصول آموزش مجازی کاری نداریم. آنچه در این چند سطر قصد داریم به آن بپردازیم شکل گیری بازاری سیاه در حاشیه دوره های ضمن خدمت مجازی و عوامل بروز این پدیده می باشد .

متاسفانه معلمانی که عهده دار آموزش این کشور هستند، خود از زیر آموزش های در نظر گرفته شانه خالی می کنند و توقع دارند سر کلاس دانش آموزان تقلب نکنند و به بهترین نحو فرآیند آموزش طی شود.

فراگیران دوره های ضمن خدمت که هدف آن ارتقا علمی و مهارتی جامعه هدف خود می باشد، با پرداخت مبلغی به سایرین از زیر باز آن شانه خالی کرده تا به جای آنها در آزمون شرکت کنند ؛ برای مثال برای هر آزمون مبلغی بین 10000-25000 هم شنیده شده. یعنی برای یک دوره که شامل 4 آزمون می باشد مبلغی بین 40000تا 100000 تومان پرداخت می شود.

حال باید دید که اصلا پرداخت این مبلغ اصولا مبنای عقلی دارد؟
براساس قوانین حاکم بر پرداخت معلمان به ازای هر ساعت ضمن خدمت 0.5 امتیاز در حق شاغل اعمال می شود. برای مثال آزمونی که 20 ساعت است، 10 امتیاز در حق شاغل تاثیر دارد که معادل 1695 تومان در ماه (براساس ضریب حقوقی امسال) است. با یک تقسیم ساده بر میانگین مبلغ پرداختی برای دوره ها(70000 تومان) اصل این مبلغ تقریبا بعد از 40 ماه باز می گردد!

آیا پرداخت این مبلغ در حاشیه بازار سیاه کاری عقلانی است؟!

خودتان قضاوت کنید !

مشکلات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در آموزش و پرورش


از طرفی این کار هدف اصلی دوره ها (بدون در نظر گرفتن محتوی و نوع اجرا که خالی از بحث نیست) را خدشه دار می کند.

بازار سیاه دیگری در حاشیه برگزاری این دوره ها شکل گرفته تحت عناوین مختلف مانند فروش سوالات ضمن خدمت، فروش منابع، برنامه های موبایلی سوالات و منابع ضمن خدمت، وبلاگ ها و سایت های ضمن خدمت، شکل گیری کانال ها و ربات های تلگرامی تحت این عنوان و... است که سودجویان و فرصت طلبان بر موج آن سوار میشوند و با تبلیغات از آن سود می برند.

اما در مورد عوامل آن از دیدگاه بنده عوامل بروز این پدیده به سه دسته تقسیم میشوند:

1- ناآگاهی معلمان

2- نادیده گرفتن مسائل فنی برگزاری دوره ها به صورت مجازی

3- محتوی دوره

در مورد عامل اول که ناآگاهی معلمان بود در بالا توضیح داده شد. اما عاملی که راه را برای این بازار سیاه باز کرده و به عقیده بنده مهمترین عامل هم می باشد نادیده گرفتن مسائل فنی برگزاری دوره ها به صورت مجازی است.

اصولا این دوره ها توسط شرکت هایی که با وزارت آموزش پرورش یا ادارات کل آن قرار داد می بندند برگزار می شود که در مسائل فنی ارائه محتوی و سوالات و به خصوص "هویت سنجی" افراد بسیار ضعیف عمل کرده اند.

در مورد ارائه محتوی و سوالات شاهد آن هستیم که از هفته ها قبل محتوی دوره و سوالات آن قبل از بار گزاری در سایت در بازار سیاه موجود بوده ولی بروز مشکل در هویت سنجی دو چندان احساس می شود به طوری که یک نفر میتوان برای ده ها نفر آزمون بدهد بدون اینکه سامانه متوجه بشود. بدین جهت بررسی به موضوع امنیت این سامانه ها امری واجب و حیاتی است.
عامل سوم محتوی دوره میباشد. در انتخاب محتوی دوره ها بد سلیقگی به وضوح مشهود است زیرا دوره های برگزار شده اساسا هدف دوره های ضمن خدمت را ارضاء نمیکنند به همین جهت فراگیران آن تمایل و رغبتی برای شرکت در دوره ها از خود نشان نمیدهند و آنرا متناسب با نیاز خود نمی­بینند و برای بهره­مندی از مزایای آن به روش های ذکر شده روی می­آورند.

در انتها بر خود لازم دانستم به چند نکته اشاره کنم.
اگر ما خواهان ایجاد تغییر هستیم باید از خودمان شروع کنیم و به این مسائل تن ندهیم. اگر به موتور جست و جوی گوگل مراجعه کنید و کلمه ضمن خدمت را بزنید با تصویر زیر روبه رو می شوید :

مشکلات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در آموزش و پرورش

مگر دوره های ضمن خدمت برای تمام کارمندان نیست؟ پس چرا کلمه فرهنگیان با این کلمه(ضمن خدمت) آن قدر مانوس شده است؟

مسئولین باید تمهیداتی بیاندیشند که اساس این بازار سیاه برچیده شود. زیرا هم در بحث هدف این دوره ها اختلال ایجاد می نماید و هم زیبنده قشر فرهیخته فرهنگیان نمی باشد.

پیروز و سربلند باشید.

مشکلات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در آموزش و پرورش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 08 مرداد 1396 11:41 خوانده شده: 2106 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +25 -1 --
ناشناس 1396/05/08 - 12:48
ما یک معاون داشتیم در حال سفر نوزده گرفت و یکیشون نمره هیجده چرا؟؟؟چون یکی از خانم های معلم جهت خودشیرینی جای ایشان امتحان دارند آخر این ضمن خدمت به چه دردی میخورد چرا حق معلمان را ضایع میکنید این ضمن خدمت بدرد در کوزه میخورد ادارات دیگر ضمن خدمت دارند آموزش وپرورش گدا هم ضمن خدمت دارد همان نظام مکتب و فلک بهترین روش آموزشی برای ایران است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/05/08 - 19:58
معلمان گفتن به جای ما هم امتحان میدی ؟؟؟گفت نه وقت ندارم اگه دیدی اون مدیر و معاون بودن امتیازم میبره بالا حالا میخوان خانم بشه وزیر معاون هم پیام داده مرسی خانم فلانی انشاالله جبران میکنم الان تو راه شیرازم نوزده گرفتم خوبه میگه نوزده گرفتم انگار خودش امتحان داده
پاسخ + +8 -10 --
معلم امیدوار 1396/05/08 - 14:19
مقاله جالب وبجایی بود تحولی در ضمن خدمت لازم است اولا افزایش کیفیت و محتوا و دوما تاثیر مستقیم در حقوق و معیشت و انتقال و...
پاسخ + +10 -12 --
farhad 1396/05/08 - 14:28
شاید خیلی کمتر از یک درصد معلمان از این ترفند استفاده کنند.

این مقاله آبروی معلمان را می برد.
پاسخ + +5 -3 --
روح الله 1396/05/08 - 23:28
اولا این ضمن خدمتا نه محتوای بدر بخوری دارند نه مزیتی برای معلما حساب میشن.آخه پانصد ضمن خدمت سی هزار تومن به حقوقت اضافه بکنه بدرد لای جرز میخوره فقط. بهتره به همکارات توهین نکنی جناب،حالا عده ای پول دادن یکی بجاشون امتحان بده کار بدی نیست که انگار پول داده بیرون ضمن خدمت خریده همون کاری که این سالهای اخیر نون یه عده مفتخور سو استفاده گر رو گذاشت تو روغن.تازه این پولم میرسه به همکار خودمان که امتحان میده بجاشون جای دوری نمیره. اساس آپ ویرانست شما گیر دادین به چی!!! برو بابا حتما شکمتون سیره
پاسخ + +4 -2 --
ناشناس 1396/05/09 - 06:47
بنده با این مقاله موافقم . به عنوان یک کارشناس مسوول آموزش نیروی انسانی ، این بی توجهی و روبرگرداندن معلمان از شرکت در دوره های حضوری و رفتن به سمت غیر حضوری و آزمون توسط دیگران در قبال وجه را به وفور می بینم . به گونه ای که عملاً عنوان می کنند : چرا وقت خودمان را بگیریم ساعت ها سر کلاس بشینیم با پرداخت 10000تومان این گواهی را میگیریم. ضمن خدمت به قهقرا می رود. جدیداً انجمن های علمی آموزشی معلمان هم از این سفره پهن شده خوب استفاده ای می برد. به ازای یک دوره 8ساعته تا 24 ساعته مبلغ 25تا 35هزارتومان دریافت میکنه .و جالب اینجاست که بخشنامه اون را هم ادارات کل صادر میکنند . انگار نه انگار که یه جایی به نمام مرکز ضمن خدمت ی متولی این کاره؟؟؟؟
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1396/05/10 - 11:42
از ماست که بر ماست
شما معلمان حق تان است
پاسخ + 0 0 --
مریم 1399/06/30 - 10:34
استاد مجید مومنی ضمن خدمت اخه چه افزایش معلوماتی داره که طرف بخواد وقت بزاره ایکاش نقدی چدی بر برگزار کننده ها هم داشتی با سامانه داغونشون در ثانی نابغه دانش اموز اگه تقلب کنه بیسواد میاد بالا دکتر میشه چاقوی جراحی را در شکمت جا میزاره معلم با گرفتن نمره 12یا 20تاثیری در افزایش حقوقش نداره معلمی که هزاران ساعت ضمن خدمت داره مثلا این دوره ها را مثه قبلی ها بگذراند عیب کار جای دیگه است وقتی راه به راه ضمن خدمت اونم نه در تابستان درست در حین سال تحصیلی برای معلم دوره میزاره معلم دغدغه درس دادن داشته باشه یا ضمن خدمت برای همین میدهد دیگری انجام بده وقتشو تلف نمی کنه بزرگترین خیانت را مسولان ضمن خدمت وشخص دانشفر بی عقل می کنه که نمی فهمه دوره باید در غیر ساعات اداری مهمتر در وقت تابستان بزاره در ثانی سالانه 40تا 60ساعت کافیت وقتی دوره ها هیچ باز دهی نداشته باشه معلم چرا باید وقتشو تلف کنه سوال دارم نابغه چقدر این دوره ها در سطح تدریس بهتر معلم نقش داشته؟ همین ازمون رتبه بندی که با 40تا سوال مثلا چیومی خواد ثابت کنه ؟برو در کلاس درس عملی ببین معلم چه می کنه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور