صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نیک اندیش/ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

ضرورت تالیف و تدریس کتاب درسی جدید :مراقبت های اجتماعی کودکان و نوجوانان

متاسفانه امروز در مدارس اغلب با کتاب های درسی روبه رو هستیم که در مقاطع متفاوت آن گاه یک مطلب به صورت چندین بار تکرار شده (مثلا یک حادثه تاریخی یا یک پدیده جغرافیایی) اما کوچک ترین اشاره ی به حوادث و تهدیدات اجتماعی روز جامعه که در کمین شهروندان به خصوص کودکان جامعه نشسته است، نشده است/ رسانه های جمعی به خصوص رسانه ملی نیز با عدم پوشش مناسب و به موقع این گونه حوادث و عدم ارائه برنامه های آموزشی مناسب بر این عدم شناخت بیشتر دامن زده است/ آشکار کردن و آموزش این نوع مسائل عبور از خط قرمز نیست بلکه یک ضرورت روز جامعه است/ زمان آن فرا رسیده تا هم نگاه آموزش و پرورش و هم نگاه گروه مولفان و ناشران کتاب های درسی دچار تغییر و تحول اساسی شده و حتی از افراد جوان تر و آشناتر به مسائل و مشکلات روز جامعه در این مجموعه استفاده شود

مراقبت های اجتماعی کودکان و نوجوانان و ضرورت تغییر محتوای کتاب های درسی  سالیان متمادی است که گروه مولفان کتاب های درسی مدارس، به دلیل داشتن نگاه سنتی و محافظه کارانه خود مانع رشد آگاهی و شناخت کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان جامعه، نسبت به خطرات موجود محیطی که در کمین آنها و عزیزانشان است، شده اند.

متاسفانه امروز در مدارس اغلب با کتاب های درسی روبه رو هستیم که در مقاطع متفاوت آن گاه یک مطلب به صورت چندین بار تکرار شده (مثلا یک حادثه تاریخی یا یک پدیده جغرافیایی) اما کوچک ترین اشاره ی به حوادث و تهدیدات اجتماعی روز جامعه که در کمین شهروندان به خصوص کودکان جامعه نشسته است، نشده است.

متاسفانه اغلب خانواده های سنتی ایرانی نیز از آموزش برخی موارد و معضلات خاص به فرزندان خود احساس شرم و حیاء می کنند ، در این چنین حالتی ضرورت تالیف یک کتاب درسی خاص تحت همین عنوان (مراقبت های اجتماعی کودک و نوجوان) بسیار لازم و ضروری می نماید.
وزارت آموزش و پرورش و مولفان گرامی زمان پنهان کاری و گل و بلبل نشان دادن جامعه و عدم تدریس معضلات اجتماعی همچون: آزار جنسی، خشونت های خانوادگی، کودک آزاری، سوء استفاده جنسی، تبعیض، نژادپرستی و تحقیر قومی، آزارهای روحی ، مراقبت های حریم شخصی، مراقبت های اجتماعی، بیماری های آمیزشی و خطرات آن، خطرات زندگی شهری و روستایی با تاکید بر معضلات هر منطقه، شناخت فضای مجازی و تهدیدات آن، بهداشت فردی و... به پایان رسیده است چرا که در اکثر اتفاقات هولناک اخیر جامعه با قربانیانی روبه رو هستیم که اکثرا یا زیر سن قانونی قرار دارند یا اگر هم بزرگسال هستند نسبت به خطرات احتمالی موجود برای خود و عزیزان خود هیچ گونه آموزش رسمی یا آگهی رسانه ی ندیده اند.

در کمال تاسف رسانه های جمعی به خصوص رسانه ملی نیز با عدم پوشش مناسب و به موقع این گونه حوادث و عدم ارائه برنامه های آموزشی مناسب بر این عدم شناخت بیشتر دامن زده است.
چه اشکالی دارد در رسانه ملی یا محلی تصویر کودک یا کودکان ناپدید شده و شرح جزئیات حادثه آن در شهر یا محله نمایش داده شود (چه بسا کودکی دیگر در خودرو از گرما نمیرد) همانند تمام کشورهای پیشرفته نشان داده شود؟
چه اشکالی دارد برای این نوع اتفاقات و تشریح علل آن برنامه های تولید شود تا خانواده ها شناخت کافی نسبت به اینگونه حوادث را کسب کنند؟(مانند برنامه های که در گذشته با محوریت اعتیاد ساخته و نمایش داده شد.)


آقایان !

آشکار کردن و آموزش این نوع مسائل عبور از خط قرمز نیست بلکه یک ضرورت روز جامعه است.
به نظر نگارنده ، زمان آن فرا رسیده تا هم نگاه آموزش و پرورش و هم نگاه گروه مولفان و ناشران کتاب های درسی دچار تغییر و تحول اساسی شده و حتی از افراد جوان تر و آشناتر به مسائل و مشکلات روز جامعه در این مجموعه استفاده شود.
لزوماّ هر کسی که دارای مدارک عالی علمی باشد تنها شخص با صلاحیت برای تدوین و تالیف کتاب های درسی امروز جامعه نمی باشد
البته همزمان نیاز است که نگاه رسانه ملی نیز تغییر کند چرا که افزایش آگاهی های خود مراقبتی افراد یک جامعه ، باعث رشد امنیت در آن جامعه و کم شدن حوادث ناگوار قابل پیشگیری درسطح آن خواهد شد. حوادثی که گاه باعث آسیب های اجتماعی غیر قابل جبران و طغیان خشم عمومی و بر هم زننده جو روانی جامعه ما می شوند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 12 مرداد 1396 10:32 خوانده شده: 892 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
خانم فرهنگ 1396/05/12 - 14:24
سند ۲۰۳۰ هم همینها بود که‌نوابغ اعتراض کردن
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوار 1396/05/12 - 19:14
متاسفم بر تنگ نظری و افراط وتفریط

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور