صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزگار واقعی نه تنها معطوف به خویش و مشعوف از خویش نیست، بلکه توانِ خودانتقادی و به زیر سؤال‌بردن نگرش‌ها و روش‌های خود را دارد/ تربیت چیزی جز طغیان علیه مدّعیانِ تربیت و تربیت‌های دروغین نیست/ آموزگار واقعی تنها ما را فرامی‌خوانَد که از آن «خود» که حجاب خود گشته است دست‌برداریم؛ از خودی که نیستیم به درآییم و به خودی که باید باشیم درآییم/ ، آموزگار واقعی ما را از خود نمی‌سِتاند تا به سوی خویش بکشاند، بلکه ما را از «خودی کاذب» می‌رهانَد تا به «خود راستین» برسانَد/ آموزگار واقعی کسی نیست که بیشتر از شاگردانش می‌داند، بلکه کسی است که بیشتر از شاگردانش می‌تواند یاد بگیرد و بیاموزد/ هایدگر به ما می‌آموزد که استاد تنها یک شاگرد بهتر و جدّی‌تر است/ استاد بودن یعنی «همیشه آغازگر» بودن، «همیشه در راه» بودن، «همیشه شاگرد» بودن/ آموزگار واقعی کسی است که مدّعی دانایی نیست و مانند سقراط تنها «می‌داند که نمی‌داند»/ آموزگار واقعی، به تعبیر نیکولاس کوزانوس، فیلسوف و ریاضیدان آلمانی قرن پانزدهم، «جهالتِ عالمانه» دارد/ آموزگاران راستین هدیه‌ای جز افکندنِ تردید و پرسش، آفریدنِ راز و معمّا برای ما ندارند/ آنها به نوعی همۀ پاسخ‌ها را از ما می‌ستانند و مبدّل به پرسش می‌کنند، چنانکه راه‌حل‌های‌مان را منهدم می‌کنند و از آنها معمّاهای جدید خلق می‌کنند و این چنین ما را از طاعون جزمیت می‌رهانند...

منتشرشده در دیدگاه

اکنون نوبت خواندن کتاب‌هایی است که به زمان مناسب حواله داده بودیم. همچنین زمان نوشتن آنچه وعده کرده‌ بودیم بنویسیم/ برای خواندن، طرح‌های بزرگ نریزیم که نمی‌شود/ اینجا هم هدف‌های کوچک کارسازتر است. هر روز ۱۴۴۰ دقیقه دارد. فقط 10 دقیقه‌اش را برای نوشتن جدا کنیم....

منتشرشده در یادداشت

آموزش و پرورش رسمي ايران در فرآيند تبديل شدن به نقش محوري خود در فرآيند توسعه جامعه، فاقد يك گفتمان بنيادي مشخص مي باشد/ آيا دورنماي اميد بخش و قابل قبولي را مي توان براي آموزش و پرورش ايران به تصوير كشيد/ آيا مسئولان و تصميم گيران كشور به وظايف اصلي خود در ارتباط با آموزش و پرورش ايران عمل خواهند كرد/ يكي از عوامل مهم توسعه نيافتگي آموزش و پرورش ايران، فقدان فلسفه آموزشي و پرورشي مشخص و نيز ضعف در نگاه معرفت شناسي خاص نسبت به گزاره هاي تعليم و تربيت است/ لازم است در دولت آينده، مقوله اقتصاد آموزش و پرورش به عنوان يك رويكرد غالب و نافذ مورد توجه مسئولان اين وزارتخانه قرار گيرد و حتي مساله ايجاد معاونت اقتصادي در اين وزارتخانه مورد تامل جدي قرار گيرد/ قوه مقننه تاكنون در ارتباط با نقش قانونگذاري و نظارت بر اجراي صحيح قوانين مرتبط با آموزش و پرورش به شكل مطلوب عمل نكرده است/ سيستم جامع احراز مديريتي در آموزش و پرورش وجود نداشته و آموزش و پرورش به صورت گسترده توسط نهادها و قدرت هاي خارج از آن مديريت مي شود/ رجوع به وضعيت حاكم بر نظام برنامه ريزي درسي دلالت بر غالب بودن شيوه تاليف كتب درسي مي باشد كه اين شيوه در راستاي گفتمان سازي بنيادي كارا و مناسب نمي باشد/ پرورش مهارت هاي تفكر از غايت هاي اصلي تعليم و تربيت و نيز مهم و موثر در ارتباط با برنامه هاي مردم سالاري و رفتار شهروندي مي باشد و در سايه چنين مهارت هايي مي توان نسبت به پرورش تفكر علمي در فراگيران اميدوار شد/ جذب دانش آموزان نخبه و علاقه مند، مديريت مستمر انگيزش شغلي دانشجو معلمان،‌ پويا نمودن برنامه هاي آموزشي و پرورشي دانشگاه فرهنگيان، شاداب نمودن فضاي زيستي دانشگاه فرهنگيان، مطلوب نمودن فرايند آمادگي حرفه اي دانشجو معلمان نيز مي تواند در تقويت گفتمان فوق موثر باشد

منتشرشده در یادداشت

اعتماد اولیای دانش آموزان به قشر فرهنگی موجب شده که محیط مدرسه به فضاها و اماکن دیگر برای پوشش فعالیت های دانش آموزان ترجیح داده شود/ سالن های ورزشی و کانون های فرهنگی - تربیتی وابسته به آموزش و پرورش به دلیل فقدان اعتبار مالی،فقر امکانات و تجهیزات و عدم بهره مندی از مربیان متخصص و مجرب،رمقی برای جذب دانش آموزان نداشته و از سویی دانش آموزان نیز با مشاهده وضعیت حاکم بر فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش،رغبتی به حضور در این اماکن نشان نداده و پرسه زدن در خیابان و پارک را ترجیح می دهند/ اصولا ورزش مدارس زیربنا و پایه ی ورزش قهرمانی است/ مدال آوران ورزشی ما گل های خودرویی هستند که سیستم آموزشی ایران نقشی در پرورش و تقویت قوای جسمانی و آماده سازی آنان در مسیر کسب افتخارات ورزشی ندارد/ اگر تربیت نسلی با این خصایص، برای دولت حائز اهمیت است باید زمینه و بستر آن را در چارچوب نهاد آموزش و پرورش و با برنامه ریزی دقیق در اولویت قرار دهد

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه /

داستان لاک پشت و خرگوش

یک روز یک خرگوش و لاک پشت درباره این که کدام سریع تر هستند بحث می کردند ، آن ها تصمیم گرفتند بحث را با یک مسابقه به پایان برسانند .

خرگوش و لاک پشت هردو بر سر یک مسیر توافق کردند و مسابقه شروع شد .

خرگوش به ضرب گلوله جلو رفت و برای مدتی با سرعت می دوید و دید که به مراتب از لاک پشت جلوتر است ...

(داستان "لاک پشت و خرگوش" که همه آن را شنیده ایم در همان جا به اتمام نمی رسد.  ادامه اش بسیار تاثیرگذار و قابل توجه است. )

ادامه را در کلیپ مشاهده کنید .

منتشرشده در آموزش نوین

آیا سیستم فعلی تعلیمی و تربیتی ما در ایران به‌روز و موفق بوده است/ چرا باوجود تحولات شگرف در عرصه‌های بین‌المللی، در طول ده‌های متمادی شاهد تغییر بنیادین و معناداری در این سیستم نبوده‌ایم/ یکی از دلایل اصلی ناکامی سیستم تعلیم و تربیت ما به این واقعیت بر می گردد که آموزش در سطوح مدرسه و دانشگاه را از یک جنس ندانسته ایم و یکپارچگی ای بین آموزش کشور در مقاطع مختلف آن ایجاد نکرده ایم/ جامعه‌ای که مدرسه و معلم را ضعیف و کوچک ببیند دانشگاه آن نیز موفق نخواهد بود چرا که همکاران ما در دانشگاه به آموزش خروجی های ما در آموزش و پرورش ادامه می دهند/ در بیش از 60 کشور پیشرفته و در حال توسعه دنیا از جمله در کره جنوبی و آمریکا طرح ادغام وزارت علوم با وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است که نتایج چشمگیری برای آنها داشته است/ ما هم همانند کشورهای پیشرفته نباید بین افرادی که در حال آموزش به دیگران هستند تفاوتی قائل شویم. تفاوتی بین آموزش دهنده در مدرسه و دانشگاه وجود ندارد

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 17 خرداد 1396 05:01

سفیر مهر

شعری برای سند 2030

تقدیم به معلمان مظلوم میهنم که این روزها به بهانه های ساختگی هدف سخیف ترین اتهامات هستند :

معلمان شریف خود احترام کنید

به احترام معلم ز جا قیام کنید

علی الدوام چو دلسوز نسل ها هستند

درود خود پی آنان علی الدوام کنید

پس از خداست معلم نجات بخش شما

ادای دین به ناجی به صبح و شام کنید

همیشه کودک ابجد نویس او هستید

برای حفظ کراماتش اهتمام کنید

چو نام روشن او انگ دار ننگی نیست

ز نام روشن او کسب جاه و نام کنید

پیام آور صلح و سفیر مهر شماست

به این سفیر چو از ره رسد سلام کنید

نظام جامعه از شوکت معلم ماست

به حفظ حرمت او خدمت نظام کنید

مباد این که به تضعیف پایگاه خرد

خیال روشن خود غرقه در ظلام کنید

خیالی خامی اگر کرد مشت خام اندیش

مباد این که شما هم خیال خام کنید

تمام سرزنش عقل را به جان بخرید

چو قصد سوء بدین مسند و مقام کنید

شرنگ ها همه از جهل و جعل ساخته اند

مباد این که چنین زهرها به جام کنید

فسانه های سخیفی لئام بافته اند

رها دو گوش دل از قصه لئام کنید

کلام خویش به صحن سخن نگه دارید

گذار چون به در این ابوالکلام کنید

گل نگاه معلم که عطر عشق آورد

به اغتنام ببویید و در مشام کنید

کانال آموزگاران اندیشمند

* رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

هنگامی که ما عمدا کاری انجام می‌دهیم که می‌دانیم هسته‌ی اصلی اخلاقیات‌مان را مورد تجاوز قرار می‌دهد، یک تناقض احساسی مخرب در درون‌مان به راه می‌افتد و نتیجه‌ی نهایی آن، فرسایشی تدریجی در ارزش‌های اساسی‌مان یا بروز نوعی رفتار خودتخریب‌گر خواهد بود/ «صداقت اولین فصل از کتاب خِرَد است.»/ هنگامی که کسی به ما دروغ می‌گوید، احساس می‌کنیم به‌ ما توهین شده است، زیرا آن فرد به اندازه‌ی کافی برای ما احترام قائل نبوده است تا با ما صادق باشد/ صادق بودن نیازمند شجاعت است، زیرا ما را آسیب‌پذیر و مسئولیت‌پذیر می‌کند/ صداقت باعث می‌شود هرگز از برملا شدن راز یا دروغی آزرده نشویم/ هنگامی که پای صادق بودن در همه‌ی زمینه‌ها به میان می‌آید، احتمالا هیچ کس نیست که بگوید نیازی به بهتر شدن در این زمینه ندارد/ صادق بودن تنها به معنای گفتن حقیقت درباره‌ی اطلاعات واقعی نیست، بلکه به احساسات‌تان نیز مربوط است/ پنهان کردن حقیقت معمولا بیشتر از خود حقیقت افراد را آزار می‌دهد/ پنهان کردن حقیقت یا دروغ گفتن تنها باعث می‌شود که افراد احساس کنند فریب خورده‌اند و بهشان خیانت شده است و همچنین ناراحت و آزرده شوند و سپس از شما بپرسند چرا از ابتدا صادق نبوده‌اید

منتشرشده در آموزش نوین

پیشنهاد یک همکار فرهنگی در مورد پایه ششم

باسلام خدمت همکاران محترم و عزیزان صدای معلم
بنده به عنوان دبیری که در هر سه مقطع تحصیلی فعالیت داشته ام فکر می کنم که کلاس ششم بنا به دلایل ذیل می بایست جزء مقطع راهنمایی ( دوره اول متوسطه ) قرار می گرفت:

1- فاصله زیاد سنی کلاس ششم با کلاس اول که در یک محیط و فضا به سر می برند (البته طرح جدا سازی دوره اول و دوم ابتدایی در بسیاری از جاها به دلایلی نظیر کمبود فضا و علل دیگر امکان پذیر نیست)

2 - نزدیکی مطالب و محتوای کتابهای کلاس ششم با دوره راهنمایی و نیاز به تدریس تخصصی همانند دوره راهنمایی

3- استفاده از معلمان تخصصی راهنمایی برای تدریس به منظور بالا بردن کیفیت آموزشی به جای استفاده از معلمان سایر مقاطع در مقطع ابتدایی به عنوان آموزگار،در حالی که مقطع ابتدایی خود به تنهایی هرپایه اش یک دانشگاه است که تدریس تخصصی استادان خود را می طلبد و این مقطع پایه و اساس آموزش و پرورش است.

4- عزیزانی که در مقطع راهنمایی هستند، بعضاً جهت تکمیل ساعات تدریس خود مجبورند در یک روز و بین ساعات کلاسی به دو یا چند مدرسه مراجعه نمایند که خود باعث افت تحصیلی و به وجود آمدن مشکلات دیگری خواهد شد.

5- مازاد نیرو در مقطع متوسطه 1 و 2 نسبت به مقطع ابتدایی

6- مشاهده فراوان مشکلات اخلاقی و ناهنجاری های رفتاری به علت مجاورت کلاسهای اول و دوم با کلاس ششم با توجه به شکل گیری سریع قوه شهوت در این سن و سال

7 - طولانی شدن مدت تحصیل و ایجاد دلزدگی در دوره ابتدایی که شیرین ترین لحظات دوران دانش آموزی را رقم می زند ،با توجه به دوران مهد کودک هم که به آن اضافه می شود.

8 - کارشناسان اذعان داشتند که با ماندن یکسال بیشتر دانش آموز در مقطع ابتدایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند اما عملاً و بنا به بیان خود دانش آموزان به ویژه کلاسهای ششم و نهم نه تنها این امر محقق نمی شود بلکه بسیار سرخورده و ناراحت هستند که یکسال به تعبیر خودشان عقب مانده اند.

9- کاهش تعداد همکاران در مقطع ابتدایی جهت بالا بردن کیفیت برنامه ها ، فضاها و سیاست های آموزشی و حتی وضعیت معیشتی این عزیزان که با نفس مسیحایی خود معجزه می کنند.

در پایان متذکر می شوم که کلیه همکاران عزیز و محترم هستند و قصد توهین به هیچ یک از همکاران را نداشته و ندارم .

این فقط یک پیشنهاد بود که تخصص همکاران را در همان مقطع تحصیلی شان مد نظر قرار می دهد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما برای مراقبت از خود و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم سند ۲۰۳۰ هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد/  کودک آزاری جنسی ، موضوعی است که در اکثر مواقع از سوی خانواده ها گزارش نمی شود و آن را پنهان می کنند لذا موضوعی نیست که آمار حتی نزدیک به واقعیت داشته باشد/ آموزش جنسی،صرفا به منزله آموزش روابط جنسی نیست/ طبیعتا وقتی به موضوع آموزش جنسی می رسیم همه فکر می کنند که آموزش جنسی یعنی بی بند و باری، در حالی که آموزش جنسی اتفاقا کمک می کند به سلامت جنسی کودکان برای اینکه کمتر آسیب ببینند/ بحث عدالت جنسیتی را ما در قانون برنامه هم داریم و موضوع عدالت جنسیتی به منزله بی بندوباری جنسی نیست.»/ من سند ۲۰۳۰ را خوانده ام چنین واژه هایی ندیدم و این مساله صحت ندارد.دنیای مجازی امروز این قدر گسترده است و دسترسی به اطلاعات به راحتی امکان پذیر است و این رویکرد برخی رسانه ها، بیشتر رویکرد تخریبی دولت بوده است./ ما سال ۷۸ که در آن زمان در دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور مسولیت داشتیم ،می خواستیم کاری را در حوزه مدارس انجام دهیم اما به خاطر حساسیت های موجود نتوانستیم آن را اجرایی کنیم در حالی که اقدام ما برای حمایت از کودکان بود/ من زمانی در دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی مشغول به کار بودم و شاهد بودم بسیاری از افراد، از روی جهل و نادانی ایدز گرفته اند. خوشبختانه آموزش و پرورش به مساله ایدز و اعتیاد ورود پیدا کرده است/ شما یک نفر را پیدا کنید که نارضایتی جنسی داشته باشد اما در نقش های اجتماعی دیگرش موفق شده باشد این امکان ندارد/ متاسفانه ما می خواهیم به راحتی و با نگاه سهل انگارانه از کنار آن بگذریم/ یکی از بهترین بسترها برای پرورش اجتماعی، محیط آموزش و پرورش است ما می توانیم بگوییم ظرفیت آموزش و پرورش،برای پرورش کودکان، ظرفیت بسیار خوبی است و باید از آن در کنار آموزش هم استفاده شود

گروه اخبار/

سند 2030 و آموزش مسائل جنسی در مدارس ایران و نظام آموزشی

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه:« نباید آموزش مسایل جنسی را الزاما به منزله ترویج بی بندوباری در کشور قلمداد کنیم و این اشتباه فاحشی است که ممکن است مرتکب آن شویم.» تاکید کرد:«ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما برای مراقبت از خود و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم سند ۲۰۳۰ هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد.»

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره آمار کودک آزاری جنسی در ایران گفت:« کودک آزاری جنسی ، موضوعی است که در اکثر مواقع از سوی خانواده ها گزارش نمی شود و آن را پنهان می کنند لذا موضوعی نیست که آمار حتی نزدیک به واقعیت داشته باشد. »


وی ادامه داد: «عمدتا کسانی که آزارگر جنسی کودکان هستند به نوعی مورد اعتماد خانواده بودند و هیچ وقت خانواده های کودک قربانی فکر نمی کردند که این اتفاق توسط فردی که مورد وثوق آنها است رخ بدهد به همین دلیل پس از وقوع آن را پنهان و کتمان می کنند.»

 

نبود آمار رسمی از کودک آزاری جنسی در کشور
موسوی چلک با بیان اینکه سیستم ثبت دقیق آمار کودک آزاری جنسی در کشورمان نداریم،گفت:« نه فقط کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها نیز آمار دقیقی از میزان کودک آزاری جنسی وجود ندارد و موضوع تجاوز و آزار جنسی ثبت دقیقی نمی شود. البته ممکن است پزشکی قانونی یکسری از آمارها را داشته باشد اما آمار همه قربانیان کودک آزاری جنسی نیست.»


وی درباره اهمیت آموزش جنسی والدین و کودکان برای پیشگیری از وقوع کودک آزاری جنسی گفت:« هم والدین و هم کودکان باید نسبت به پیشگیری از آزار به معنای عام از جمله آزار جنسی اطلاعاتی داشته باشند زیرا به سلامت و بلوغ جنسی کودکان کمک بسیاری می کند.»


وی با تاکید براینکه آموزش جنسی،صرفا به منزله آموزش روابط جنسی نیست،گفت:« یک مثال ساده می زنم وقتی در میهمانی هستیم اولین کاری که خانواده ها می کنیم این است که به کودکان می گوییم بروند در یک اتاق بازی کنند یا می خواهیم به بازار برای خرید برویم کودکمان را به همسایه و یا افراد آشنا می سپاریم. باید به کودکان آموزش دهیم کجای بدن را چه کسی اجازه دارد لمس کند یا ببیند که این مساله با زبانی بسیار ساده قابل آموزش به والدین و کودکان است.»


تابو بودن مسایل جنسی در ایران
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تابو بودن مسایل جنسی در ایران،گفت:« طبیعتا وقتی به موضوع آموزش جنسی می رسیم همه فکر می کنند که آموزش جنسی یعنی بی بند و باری، در حالی که آموزش جنسی اتفاقا کمک می کند به سلامت جنسی کودکان برای اینکه کمتر آسیب ببینند یا حتی اگر به هر دلیلی مورد تعرض قرار گرفتند آگاه باشند که به کجا می توانند زنگ بزنند و بدانند که می توانند از خط ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) برای همین مورد کمک بگیرند.با آموزش درست، این مسایل نهادینه می شود.»


آموزش مسایل جنسی به کودکان،ضرورتی اجتناب ناپذیر
وی با تاکید بر اینکه آموزش مسایل جنسی متناسب با نیاز و شرایط سنی کودک یک ضرورت اجتناب ناپذیر است،گفت:« این آموزش باید با مبانی فرهنگی حاکم بر جامعه هم تطبیق داشته باشد. به موقع بودن و درست بودن آموزش می تواند بر کیفیت و اثرگذاری آموزش تاثیر به سزایی داشته باشد.»
وی خاطرنشان کرد:« فکر نکنیم با نگفتن و آموزش ندادن، همه افراد سلامت جنسی کامل را خواهند داشت. حتما آموزش در این بخش می تواند تاثیرگذار باشد اما آموزش جنسی باید با رعایت موازین فرهنگی و دینی و متناسب با شرایط کشورمان باشد.»


خطر،کودکانِ کلید دار را تهدید می کند
موسوی چلک در ادامه گفت:«باید بتوانیم از محیط هایی که والدین و کودکان در آن حضور دارند برای این نوع آموزش ها استفاده کنیم به ویژه اینکه امروز شرایط به گونه ای شده که نظارت اجتماعی کمتر شده و خانواده ها دیگر خانواده های بزرگی نیستند. گاهی با بچه هایی مواجه هستیم که به آنها می گوییم “بچه های کلید دار” به این معنی که پدر و مادر هر دو شاغل هستند و کودک که از مدرسه به خانه می آید تنها است به خصوص در فصل تابستان که چنین کودکانی اوقات بیشتری را در تنهایی سپری می کنند.»


آموزش مسایل جنسی، ترویج بی بندوباری نیست
وی با تاکید براینکه باید قبول کنیم که تنها بودن کودکان می تواند تهدیداتی را برای کودک به دنبال داشته باشد،گفت:« امروزه به دلیل دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، دسترسی به اطلاعات بیشتر شده است. همچنین اکثر خانواده ها از ماهواره استفاده می کنند که فیلم های آن چنانی را بدون محدودیتی پخش می کنند. از طرف دیگر اپلیکیشن های مختلفی برای موبایل ها آمده است که شما می توانید از طریق آنها هر فردی را با هر وضعیتی در هر جایی ببینید امروز دیگر مثل گذشته نیست لذا اتفاقا این آموزش ها ضرورت دارد.»
وی خاطرنشان کرد:« نباید آموزش مسایل جنسی را الزاما به منزله ترویج بی بندوباری در کشور قلمداد کنیم و این اشتباه فاحشی است که ممکن است مرتکب آن شویم.»
وی با اشاره به سند ۲۰۳۰ ، درباره عدالت جنسیتی که در این سند به آن اشاره شده،گفت:« بحث عدالت جنسیتی را ما در قانون برنامه هم داریم و موضوع عدالت جنسیتی به منزله بی بندوباری جنسی نیست.»


دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان، مطرح شد،گفت:«دغدغه ای که مقام معظم رهبری در این خصوص داشتند بسیار درست است. ایشان فرموده اند اگر تعهداتی را در سطح بین الملل انجام می دهید نباید تعهدات به گونه ای باشد که با اسناد و قوانین و شرایط فرهنگی حاکم بر کشورمان مغایرت داشته باشد.»


وی ادامه داد:« کشورمان پیمان نامه جهانی حقوق کودک را با رعایت حق تحفظ پذیرفته است به این معنی که نباید با قوانین و اسناد موجود کشور و شرایط فرهنگی و دینی کشورمان مغایرت داشته باشد. در مورد این سند هم آنچه دولت اعلام کرد همین بوده و چیزی بیش از این نبود.دغدغه مقام معظم رهبری نه تنها در مورد سند ۲۰۳۰ بلکه در مورد تمام اسناد بین المللی است و دولت هم حتما همین دغدغه را دارد. البته همه کشورها سعی می کنند این ملاحظات را در کار خودشان داشته باشند و این نظارت اجتناب ناپذیر است و باید قبول کنیم معاهدات نباید مغایرت داشته باشد.»


وی افزود:« هیچ کشوری نمی آید تعهدی بدهد که مغایر قوانین و ارزش های حاکم بر جامعه خودش باشد. یک جایی باید مفهوم و مضامین سند ۲۰۳۰ باز شود و هرجا که مغایرت داشته باشد دولت اصلا اجرا نخواهد کرد و هیچ کسی اجازه نمی دهد چیزی که با شرایط فرهنگی ما مغایرت دارد اجرایی شود.»


نمی توانیم بگوییم والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند
وی تاکید کرد:« دغدغه مقام معظم رهبری درباره اینکه ما در معاهداتمان باید ملاحظاتی را داشته باشیم کاملا درست است اما این به منزله این نیست که ما هیچ معاهده ای را امضا نکنیم ولی باید ملاحظاتی را داشته باشیم. ما نمی توانیم بگوییم کودکان ما و والدین برای مراقبت جنسی از فرزندان به آموزش نیاز ندارند به عنوان مثال فرض کنیم این سند هم نباشد با توجه به مشکلاتی که ما در جامعه می بینیم طبیعتا آموزش مسایل جنسی می تواند خیلی کمک کننده باشد.»


رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود:« متاسفانه به دلیل نبود آموزش های لازم درجامعه شاهد هستیم افرادی که روابط نامشروع دارند اما پیشگیری از بیماری های واگیردار را انجام نمی دهند به بسیاری از بیماری های خطرناکی مثل ایدز مبتلا می شوند.که البته زمانی هم موضوع ایدز در کشورمان تابو بود.»


بروز مشکلات بسیار در حوزه مسایل جنسی به دلیل ضعف آموزش
موسوی چلک گفت:« در برنامه استراتژیک کشور موضوع آموزش سلامت جنسی به عنوان یکی از استراتژی ها مطرح بوده است که دولت قبل ابلاغ کرده بود و این موضوعی نیست که نباید به آن پرداخت اتفاقا ضعف آموزش باعث بسیاری از مشکلات در حوزه مسایل جنسی شده است. در حالی که دولت می گوید سندی را امضا نکرده است که البته من از امضا کردن یا نکردن آن بی اطلاعم قطعا هر دولتی امضا کند وزارت خارجه آن را بررسی می کند و پروتکل خاص خودشان را دارند و به همین راحتی نیست که یک معاهده ای امضا شود اما اگر در این مورد با مجلس مشورت می کردند شاید فضا را تلطیف می کرد.»


وی تاکید کرد:« ما کشوری اسلامی هستیم که هیچ گاه سندی را که در آن ترویج بی بندوباری جنسی شود امضا نمی کنیم و اصلا چنین چیزی صحت ندارد و به نظر من این مساله کمی سیاسی شده است


رویکرد برخی رسانه ها در برابر دولت،تخریبی بود
وی در واکنش به اینکه برخی از رسانه ها مطرح کرده اند که سند ۲۰۳۰ ، همجنس گرایی و خودارضایی را ترویج می کند،گفت:« من سند ۲۰۳۰ را خوانده ام چنین واژه هایی ندیدم و این مساله صحت ندارد. دنیای مجازی امروز این قدر گسترده است و دسترسی به اطلاعات به راحتی امکان پذیر است و این رویکرد برخی رسانه ها، بیشتر رویکرد تخریبی دولت بوده است.»


وی در پاسخ به اینکه نظام آموزشی کشورمان چقدر در زمینه آموزش خانواده ها و کودکان در حوزه مسایل جنسی فعالیت داشته است،گفت:« متاسفانه خیلی کم به این مساله پرداخته شده است. ما سال ۷۸ که در آن زمان در دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور مسولیت داشتیم ،می خواستیم کاری را در حوزه مدارس انجام دهیم اما به خاطر حساسیت های موجود نتوانستیم آن را اجرایی کنیم در حالی که اقدام ما برای حمایت از کودکان بود.»


آیا امروز موضوعات جنسی دغدغه والدین ما نیست؟
موسوی چلک گفت:«اتفاقا آموزش و پروش باید این آموزش ها را به کودک بدهد چون یکی از سالم ترین محیط های اجتماعی کشورمان است و فقط محیط سالم می تواند اطلاعات درست را به والدین و کودکان منتقل کند ما کجا با والدین ارتباط داریم؟انجمن اولیا و مربیان. آیا امروز موضوعات جنسی دغدغه والدین ما نیست؟ آیا موضوعات جنسی، نیازها و مشکلات کودکان و نوجوانان ما نیستند؟طبیعتا هستند مگر می شود نسبت به یک نیاز و خواسته بی تفاوت بود؟ نتیجه آن چه خواهد شد؟ اطلاعات غلط می گیرند.»


افرادی که از روی نادانی ایدز گرفتند
وی در ادامه تاکید کرد:« من زمانی در دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی مشغول به کار بودم و شاهد بودم بسیاری از افراد، از روی جهل و نادانی ایدز گرفته اند. خوشبختانه آموزش و پرورش به مساله ایدز و اعتیاد ورود پیدا کرده است.»


وی با بیان اینکه آموزش مسایل جنسی از سوی آموزش و پرورش یک فرصت است،خاطرنشان کرد:« یکی از مهمترین نیازهای ما مسایل جنسی است اگر این نیاز برآورده نشود یا بد برآورده شود بر روی سایر نیازها و نقش های اجتماعی ما تاثیر منفی می گذارد. شما یک نفر را پیدا کنید که نارضایتی جنسی داشته باشد اما در نقش های اجتماعی دیگرش موفق شده باشد این امکان ندارد.»


سن آموزش مسایل جنسی را باید پایین تر بیاوریم
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با اشاره به اهمیت آموزش درست مسایل جنسی گفت:«متاسفانه ما می خواهیم به راحتی و با نگاه سهل انگارانه از کنار آن بگذریم.آموزش مسایل جنسی بسیار مهم است اما محتوای آموزش هم همیشه مهم بوده و لحاظ کردن شرایط فرهنگی امان بسیار مهم است.اینکه چه زمانی این آموزش ها باید داده شود و چطور آموزش دهیم بسیار اهمیت دارد. همه ما نیاز به این آموزش ها داریم بویژه نیاز جنسی که الان به دلیل دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی این سن پایین آمده است لذا سن آموزش مسایل جنسی را باید پایین تر هم بیاوریم.»


وی در پایان تاکید کرد:«یکی از بهترین بسترها برای پرورش اجتماعی، محیط آموزش و پرورش است ما می توانیم بگوییم ظرفیت آموزش و پرورش،برای پرورش کودکان، ظرفیت بسیار خوبی است و باید از آن در کنار آموزش هم استفاده شود.»

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور