گروه گزارش/
در روزهای گذشته برای برخی از فرهنگیان و فعالان صنفی معلمان از سوی هیات های تخلفات اداری برگ ابلاغ اتهام صادر گردیده است .
بر اساس اخبار رسیده ؛ تاکنون این ابلاغیه ها در تعدادی از استان ها مانند خراسان رضوی و خراسان شمالی برای این معلمان صادر گردیده است .
موارد اتهامی عمدتا شامل : " شرکت در تحصن " ، " تجمع " ، " ترک محل خدمت " و برخی موارد سیاسی بوده است . شکایت هایی که توسط مدیران زیرمجموعه « سیدمحمد بطحایی » در طول وزارت یک و نیم ساله ایشان علیه معلمان منتقد اقامه گردیده است و گزارش آن بارها در صدای معلم بیان گردیده است و با سکوت ایشان رو به رو گردیده است ؛ در کنار احضار فعالان صنفی معلمان به هیات های تخلفات اداری ناشی از پر رنگ شدن " فرهنگ امنیتی "در آموزش و پرورش و ضعف وزیر در پاسخ به انتقادات و مطالبات معلمان است
استناد هیات های تخلفات اداری به موادی مانند بند 33 ، بند 29 و بند 1 از ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری بوده است .
نکته قابل تامل این است که این هیات ها مصادیق سیاسی را از فعالیت معلم متهم از طریق نوشتن متن در فضای مجازی اخذ کرده اند .
بند 1 از ماده 8 قانون مربوطه اشعار می دارد :
" اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری . "
این گونه موارد ناظر بر فعالیت و رفتار فرد شاغل در محیط کار است و به نظر می رسد هیات های تخلفات اداری از این قانون " تفسیر موسع " و یا حداکثری داشته و گویا قرار است معلمان را در همه جا مورد نظارت و کنترل قرار دهند .
آیا این هیات ها فرضا خود را " پلیس فضای مجازی " فرض کرده اند ؟
« صدای معلم » بر این باور است مواردی این چنین در تضاد و تعارض با موادی مانند بند ج از " منشور حقوق شهروندی " که دلالت صریح بر " حق آزادی اندیشه و بیان " دارد می باشد .
شکایت هایی که توسط مدیران زیرمجموعه « سیدمحمد بطحایی » در طول وزارت یک و نیم ساله ایشان علیه معلمان منتقد اقامه گردیده است و گزارش آن بارها در صدای معلم بیان گردیده است و با سکوت ایشان رو به رو گردیده است ؛ در کنار احضار فعالان صنفی معلمان به هیات های تخلفات اداری ناشی از پر رنگ شدن " فرهنگ امنیتی "در آموزش و پرورش و ضعف وزیر در پاسخ به انتقادات و مطالبات معلمان است .
« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد تا در راستای عمل به آموزه های دولت تدبیر و امید و عمل به منشور حقوق شهروندی ضمن پایان دادن به این روند زمینه استقرار امنیت فرهنگی را در محیط شریف تعلیم و تربیت فراهم آورد .
پایان گزارش/
گروه تشکل ها/
یکشنبه 7 بهمن برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشستی با" سعید جلیلی " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار کردند . ( این جا )
علی رغم گذشت بیش از یک هفته از برگزاری این نشست که یک ساعت و نیم به طول انجامیده است کسی از محتوای نشست و گفت و گوهای انجام شده اطلاعی ندارد .
تنها گزارشی که منتشر شده است همان متنی است که خبرگزاری فارس منتشر کرده است .
در این نشست رسانه ها حضور نداشته اند .
در این ارتباط ، « جواد بابازاده » گفت و گویی را با « محمد داوری » سخنگوی سازمان معلمان ایران انجام داده است .
« صدای معلم « ضمن انتشار متن کامل این گفت و گو از تشکل ایشان بر اساس گفته های خودشان و نیز اصل شفافیت ، منشور حقوق شهروندی و اصل دانستن حق مردم است ؛ دعوت می کند تا متن کامل این نشست به اطلاع افکار فرهنگیان برسد .
گروه تشکل ها/
چندی پیش گزارش صدای معلم در مورد نشست برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش با" سعید جلیلی " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار منتشر گردید . ( این جا )
موضع تشکل های فرهنگیان شرکت کننده تاکنون " سکوت " بوده است .
« انجمن اسلامی معلمان ایران » در بیانیه ای در مورد این نشست توضیحاتی ارائه کرده ( این جا ) و تصریح کرد :
" این موضوع درجلسه مورخ ۹۷/۱۱/۱۱ شورای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و شورای مرکزی نظر مساعدی در خصوص این نشست ندارد ."
انجمن اسلامی معلمان شهرستان رباط کریم در بیانیه ای که برای صدای معلم ارسال کرده است نسبت به این حرکت تشکل های فرهنگیان انتقاد کرده است .
گروه تشکل ها/
چندی پیش گزارش صدای معلم در مورد نشست برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش با" سعید جلیلی " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار منتشر گردید . ( این جا )
موضع تشکل های فرهنگیان تاکنون " سکوت " بوده است .
« انجمن اسلامی معلمان ایران » در بیانیه ای در مورد این نشست توضیحاتی ارائه کرده است .
گروه اخبار/
سید محمد بطحائی در «همایش کشوری نیمکتهای سوخته و یادواره شهدای زینبیه و ثارالله» در میانه بیان کرد: بمباران هشت سال دفاع مقدس یکی از شقاوتمندانهترین رفتارهایی بود که دشمن با سنگ دلی تمام به کشورمان روا داشت و با خیال خود، از این روش میخواست مقاومت مردم را از بین برده و امید، استقلال و باور را در بین مردم بخشکاند.
وی ادامه داد: وقتی دشمن توان مقابله با رزمندگان کشور در خط مقدم را پیدا نکرد، به شهرها حملهور شد که در این حملات کودکان و نوجوانان در معرض خطر قرار گرفتند.
بطحائی با اشاره به صادر نشدن هیچگونه اعلامیه جهانی برای حوادثی همچون بمباران مدارس در میانه، گفت: عدم صدور اعلامیه جهانی برای محکومیت بمباران مدارس، چهره منافقانه مجامع بینالمللی را رسوا کرد.
وی اضافه کرد: امروز حوادثی نظیر بمباران میانه در یمن، فلسطین، افغانستان و صدها نقطه دیگر در دنیا رخ میدهد که نشانگر ننگ پایدار برای استکبار و استعمار جهانی است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: صدها کودک و نوجوان در یمن زیر بمباران سردمداران رژیم سعودی قرار دارند و دهها هزار کودک فلسطینی نیز زیر بمباران صهیونیستهای حیوان صفت جان میدهند. در تمام این جنایتها به صورت مستقیم و غیرمستقیم، نقش آمریکا و رژیم صهیونیست آشکار بوده، اما باز مجامع بین المللی سکوت کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد مسئولیت راهبری و نظارت کنوانسیون ۵۴ مادهای حقوق کودک را برعهده دارد و اگر کشوری سرویس ویژه برای شکایت کودکان قرار ندهد، مدام در مجامع بین المللی مورد اتهام قرار میگیرد و امکان دارد علیه آن کشور قطعنامه نیز صادر کنند؛ اما این کنوانسیون در مقابل این همه جنایت سکوت کرده و اشک تمساح میریزد.
وی در خصوص برگزاری همایش کشوری نیمکتهای سوخته، خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش فرصتی بود تا به جامعه بین المللی تلنگری وارد شود. کودکان معصوم در جنگها و تجاوزات به جوامع محروم، همواره مثل اهرم فشار به جامعه هدف، مورد سو استفاده قرار میگیرند.
بطحائی در خصوص جنگ روانی آمریکا در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آمریکا با همان هدف قبلی خود و به منظور مجاب کردن ایران برای پیروی از سیاستهای زورگویانهاش، به دنبال ناامید کردن مردم ایران است.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکانات کنونی قابل قیاس با ۴۰ سال گذشته نیست، خاطرنشان کرد: میتوانیم مقابل قلدری و زورگویی بایستیم و با تدبیر، مدیریت، بصیرت، مقاومت و پایداری از این جنگ ناجوانمردانه خارج شویم.
دنیای اقتصاد
گروه اخبار/
« عبدالرسول عمادی » رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و سرپرست معاونت آموزش متوسطه استعفا کرد .
عمادی در پستی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده است از هر دو پست ستادی خود استعفا داده اما به دلایل این کار اشاره نکرده است .
گروه تشکل ها /
یکشنبه 7 بهمن برخی از اعضای تشکل های فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشستی با" سعید جلیلی " عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار کردند .
خبرگزاری فارس رسانه مخالف دولت در این زمینه چنین گزارش می کند : این نشست بدون اطلاع رسانی قبلی بوده و از رسانه های فعال در حوزه آموزش دعوتی به عمل نیامده بود .همچنین خبر و گزارش این نشست در سایت ها و کانال های اطلاع رسانی تشکل های فرهنگیان تاکنون اطلاع رسانی نشده است
" نشست دولت سایه با نمایندگان تشکلهای معلمان کشور برگزار شد.
در این دیدار نمایندگانی از انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند که در خصوص موضوعات مختلف جامعه فرهنگیان کشور به ایراد نکات خود پرداختند.
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار گفت: آنچه اندیشه سیاسی اسلام را از سایر فرهنگ ها به ویژه از غرب متمایز میکند، مشترک بودن بسیاری از وظائف دولت و جامعه است و تفاوت آن تنها در نوع و میزان مسئولیت است. نمونه آن در دفاع مقدس است؛ چرا توانستیم بر دشمن خود فائق بیاییم؟ چون همه، خود را مسئول میدانستند. این رویکرد در هر عرصهای همانند آموزش و پرورش عملیاتی شود، نتیجه مشابه پیروزی در دفاع مقدس را خواهد داد.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی درخصوص نقش آفرینی جامعه فرهنگیان در عرصه های گوناگون خاطرنشان کرد: بسیاری از موفقیتهای نظام اسلامی مرهون زحمات معلمان بوده است. نقش قابل توجه این صنف در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در عرصه های مختلف حائز تکریم است. بیشترین صنفی که در میان اصناف مختلف چه در جایگاه فرماندهی و چه در جایگاه رزمندگی در جبهه ها حضور داشتند، از آموزش و پرورش بود؛ اعم از معلم و دانش آموز. نقش موثر فرهنگیان در ابتدای انقلاب پس از حضور در نهادهای دیگر نظیر سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و وزارتخانه های گوناگون نیز نشان داد که حضورشان در سایر زمینه ها همراه موفقیت بوده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که مشاهده میشود، آن است که وقتی فردی از مسئولیتی فارغ میشود، مثلا به جایگاه دیگری میرود و یا بازنشسته میشود، آن وقت دیگر تجربیات خود را در اختیار مسئول جدید قرار نمی دهد؛ این چرخه ناقص می ماند. بنابراین نقش تشکل های صنفی فرهنگیان می تواند این نقصان را در آموزش و پرورش برطرف کند. ارائه راهنمایی و راهکار های عملیاتی برای حل مشکلات فعلی هم صنفان از جمله این نقش هاست که تشکل های صنفی می توانند پاسخ روشنی درباره چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب بدهند.
جلیلی در پایان اظهار داشت: امروز یکی از ضروریات آن است که تشکل های صنفی مبدع ابتکارات برای حل مسائل باشند.
همچنین در این نشست، نمایندگان تشکلهای صنفی فرهنگیان به ایراد نکات خود به شرح زیر پرداختند:
* نقش درخشان فرهنگیان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
* لزوم عملیاتی شدن منویات رهبرانقلاب در خصوص وزارتخانه آموزش و پرورش
* عدم توجه به اولویت جایگاه وزارت آموزش و پرورش در دولت ها برخلاف نظر صریح رهبری
* عدم تامین نیاز های اولیه جامعه معلمان با توجه به منزلت آنها و مشکلات معیشتی چشمگیر
* مجبور شدن شمار قابل توجهی از معلمان به اختیار شغل دوم
* سیاست زدگی وزارت آموزش و پرورش که موجب اخلال در رسالت علمی و فرهنگی این وزارتخانه است
* تمرکز گرا و مشارکت گریز وزارتخانه چه در صف و چه در ستاد
* کمرنگ شدن نقش قابل اهمیت اولیای دانش آموزان در مشارکت
* مشکلات ناشی از خصوصی سازی در آموزش و پرورش
* استفاده سلیقه ای از ابزار های نظارتی در مواقع ارتقاء شغلی معلمان به کادر مدرسه
* به رسمیت نشناختن جایگاه معلم به عنوان سرمایه انسانی و اصلی ترین عامل پیشرفت و توسعه
* سرمایه گذاری کوتاه مدت دولت ها و تناقض آن با ذات دیربازده آموزش و پرورش و عدم توجه به اهداف بلند مدت
* غفلت از ارتقاء سطح توسعه کیفی آموزش و پرورش نسبت به سطح کمّی آن
* شکل گیری روند کاهش سال به سال نسبت بودجه وزارتخانه به بودجه کل کشور
* لزوم گفت و گوی بیواسطه و نتیجهمند با جامعه معلمان
* عدم تطابق دانش کتاب های درسی با نیاز روز دانش آموزان
* عدم توجه ویژه به مهارت آموزی در مدارس
« فرج کمیجانی » دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی می گوید :
" اين جلسه با دعوت آقاي جليلي از جايگاه نماينده مقام معظم رهبري در شوراي امنيت ملي و از طريق آقاي عادل عبدي مشاور وزير در امور تشكل ها با حضور همه تشكل هاي معلمان اصول گرا و اصلاح طلب و مستقل تشكيل گرديد و در خصوص مسائل آموزش و پرورش خيلي شفاف و بي پرده صحبت شد و از هر تشكل سه نفر حضور داشتند.
کمیجانی نشست را خوب ارزیابی کرده چنین می گوید :
جلسه بسيار خوبي بود و در راستاي پي گيري مطالبات معلمان صورت گرفت .
دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تصریح کرد :
به اتفاق تشكل هاي فرهنگيان با دعوت آقاي جليلی براي توضيح فضاي امنيتي حاكم به آموزش و پرورش رفتيم .
« ولی الله بای » عضو سازمان معلمان ایران ضمن اظهار بی اطلاعی از برگزاری این نشست پرسش هایی را مطرح می کند :
آیا شورای مرکزی سازمان معلمان نیز حضور داشتند ؟
یک عضو سازمان به صورت شخصی حاضربوده است؟
هدف ازاین دیدار در کنار دیگر تشکل ها چه بوده است ؟
خانه یا مجمع تشکل های فرهنگیان تشکیل شده است؟
دولت سایه یا دولت در پنهان که بدبختی جامعه ما از همین موازی کاری هاست .
« شیرزاد عبداللهی » کارشناس آموزش می نویسد :
" این اتفاق مهمی است که به فاصله یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری 96 ، اعضای موثر ستاد فرهنگیان روحانی و سران حداقل سه تشکل اصلاح طلب فرهنگیان به دیدار سعید جلیلی می روند. این افراد باید دلایل این دیدار و کنار گذاشتن رویه مرسوم اصلاح طلبان در تعامل با اصولگرایان افراطی (جبهه پایداری ) را توضیح بدهند تا بتوان تصویر دقیق تری از ماجرا را ارائه کرد. دیدار اصلاح طلبان و جلیلی این تصور را در بین معلمان عادی ایجاد می کند که اختلافات سیاسی جناح ها و احزاب صرفا جنگ زرگری برای سرگرم کردن مردم است.
واقعا چه نسبتی بین سعید جلیلی و سید محمد خاتمی به عنوان افراد شاخص دو جریان وجود دارد؟
اگر یک جریان صرفا صنفی به دیدار جلیلی رفته بود می توانست ادعا کند که برایش اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد. اگر سران تشکل های اصلاح طلب به دیدار شخصیت های معتدل اصولگرا مانند لاریجانی یا ناطق نوری رفته بودند باز هم قابل توجیه بود . اما دیدار احزاب فرهنگی که کم و بیش خود را متعهد به حمایت از دولت روحانی می دانند ، با سعید جلیلی آن هم با عنوان دولت سایه، چه توجیهی دارد؟ این یک اتفاق معنی دار سیاسی است.
آیا انجمن اسلامی معلمان با آن سابقه تاریخی در جریان چپ و اصلاح طلب و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با جایگاهی که در شورای عالی اصلاح طلبان و بستن لیست انتخاباتی برای اصلاح طلبان دارد و سازمان معلمان با ارادتی که به سیدمحمد خاتمی دارد، می توانند از سیاست صرف نظر کنند و بگویند که فقط صنفی فکر و عمل کرده اند؟ پس تکلیف اساسنامه و مرامنامه آنها چه می شود؟ البته اگر آنها با سعید جلیلی در یک تریبون آزاد مثل تاجزاده و زاکانی مناظره می کردند قضیه متفاوت بود.
حضور مشاور وزیر به عنوان مبتکر دیدار و نیز معاون وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل که هر دو عضو مجمع فرهنگیان هستند این سوال را پیش می آورد که آیا این دیدار مطابق پروتکل های دولت ،قبلا با وزیر و معاون رییس جمهور هماهنگ شده بود ؟ در وزارت آموزش و پرورش مدیران از وزیر تا معاون وزیر تا مدیرکل نه به رییس جمهور وفادارند و نه به برنامه دولت ، هرکس به فکر منفعت خودش است. هر کس دنبال استراتژی و تاکتیکی برای حفظ میز و صندلی ریاست است.
« عبدالهی » در ادامه می نویسد :
آقای کمیجانی فکر می کند زرنگ است و می تواند همه را بازی بدهد اما اشتباه می کند .این یک اقدام سیاسی معنا دار است. حرکت به سمت اصولگرایی و گردش به راست از جانب امثال کمیجانی تا جایی برای جلیلی و رییسی قابل قبول است و تشویق می شود که جریان اصلاح طلبی را تضعیف کند . تجربه نشان داده است که آنها هرگز به افرادی مانند کمیجانی اعتماد نمی کنند. آنها هم می فهمند که افرادی که متناسب با جهت وزش باد قدرت ، مواضع خود را 180 درجه تغییر می دهند قابل اعتماد نیستند.
کمیجانی ممکن است خواب ریاست ستاد فرهنگیان جلیلی یا رئیسی را در انتخابات آینده دیده باشد . یا شاید فقط دنبال اجرا نشدن حکمش باشد ، اما تجربه های زیادی نشان داده که اصولگرایان فقط از اصلاح طلبان به عنوان تواب و ابزار تخریب اصلاح طلبی استفاده می کنند و آنها را جدی نمی گیرند. آقای کمیجانی در سالهای اخیر اثبات کرده که به هیچ اصلی در سیاست جز منافع شخصی خودش و چینش هم حزبی ها در پست های آموزش و پرورش پای بند نیست. همین برای عدم اجرای حکمش کافی است. چرا بقیه را دنبال خودش می کشد؟
« کانال صنفی معلمان » که توسط اعضای فعال در کانون صنفی معلمان اداره می شود در مطلبی با عنوان " یک دیدار و چند پرسش !" چنین می نویسد :
سعید جلیلی از شخصیت های رادیکال اصولگرایان و نزدیک به جبهه ی پایداری در سایت و صفحه ی شخصی خود خبری منتشر کرده است با عنوان: ( نشست دولت در سایه با تشکل های فرهنگیان انجام شد . )
در مورد خبر و تصویر دیدار جلیلی با تشکل ها که جلیلی ادعا کرده است : " دیدار تشکل های معلمان با دولت در سایه " سوالاتی مطرح است که تشکل ها می توانند پاسخ دهند !
این دیدار به چه منظور انجام شده است ؟ نحوه ی تشکیل آن و نتیجه ی جلسه چه بوده است ؟ به نظرم مساله مهمی است که دوستان تشکلی برای شفاف سازی می توانند در موردش توضیح دهند.
در تصویر چهره ی آقایان کمیجانی ( دبیر کل مجمع فرهنگیان ) و عادل عبدی ( مشاور وزیر و عضو مجمع ) ، غلام رضا کریمی ( ریس مرکز بین الملل و عضو مجمع ) ، علی مصلحی ( عضو انجمن اسلامی ) ، محمد داوری ( عضو سازمان معلمان ) و علیرضا هاشمی ( عضو سازمان معلمان ) و دیگر افراد تشکلی دیده می شود. این افراد می توانند در مورد خبر و ادعای دیدار با دولت در سایه جلیلی توضیح بفرمایند.
فرج کمیجانی و عادل عبدی و علی مصلحی و علیرضا هاشمی در صدر و نزدیک به جلیلی نشستند. نشست تشکل و چهره های سیاسی اصلاح طلبان با یک فرد شناس اصولگرایی که نماد یک جریان مشخص است از چه جنبه ای قابل توجیه است ؟ نکته قابل تامل اش اینجاست سعید جلیلی مدعی شده است این دیدار، دیدار تشکل ها با دولت در سایه است ! یعنی محتوا و نوع دیدار با جلیلی از جنس دیدار با دولت در سایه و انتخاباتی بوده است یا جلیلی این گونه روایت کرده است ؟
این نشست بدون اطلاع رسانی قبلی بوده و از رسانه های فعال در حوزه آموزش دعوتی به عمل نیامده بود .همچنین خبر و گزارش این نشست در سایت ها و کانال های اطلاع رسانی تشکل های فرهنگیان تاکنون اطلاع رسانی نشده است .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
قرار بود " فرهنگ امنیتی " به جای مانده از دولت های نهم و دهم جای خودش را به " امنینت فرهنگی " بدهد .
فانی و دانش آشتیانی تا حد قابل قبولی در این زمینه کارنامه موفقی داشتند اما شکایت علیه معلمان منتقد و رسانه در آذربایجان شرقی ، خوزستان ، قم ، البرز و... در وزارت سیدمحمد بطحایی ، پرسش های فراوانی را ایجاد کرده است و به تدریج دارد به یک " فرهنگ سازمانی " در نظام تعلیم و تربیت تبدیل می شود .
اخیرا هم علیه رسانه « صدای معلم » شکایت شده است .« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که با این مسائل واقع بینانه و صادقانه برخورد کرده و زمینه باروری و رشد حرفه ای معلمان را با نقادی و گفت و گو فراهم کند
بطحایی چه می کند ؟
چرا وزیر آموزش و پرورش در مورد این وقایع تلخ و قابل تامل سکوت کرده است ؟
چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و حداقل اعضای فراکسیون امید آن در برابر این مسائل حرفی نمی زنند ؟
تشکل هایی که نام " معلم " و " فرهنگیان " را با خود یدک می کشند قرار است در آینده چگونه از عملکرد خویش در برابر افکار عمومی دفاع کنند ؟
آیا برپایی چند نشست با بطحایی که برون داد و یا دستاورد خاصی برای جامعه معلمان نداشته است می تواند فلسفه وجودی آن ها را به اثبات برساند ؟
« منشور حقوق شهروندی » مصوب توسط دولت تدبیر و امید تاکنون چه کاربرد و فایده ای در آموزش و پرورش و برای معلمان داشته است ؟
معاون رئیس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور می گوید: ( این جا )
" برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت به مفهوم حقوق شهروندی آشنا و مسلط نیستند .
آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری به کارکنان بر اساس برنامه ای که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است باید در دستور کار مدیران باشد.
مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخ گویی هستند ... "
اما هنوز بسیاری از مدیران آموزش و پرورش پاسخ گو نبوده و یا خود را موظف به پاسخ گویی نمی دانند .
کسی هم آن ها را به این علت بازخواست نمی کند .
در آخرین مورد مدیر آموزش و پرورش شهرستان هریس از " مریم احمدیان " مدیر دبیرستان مردانی آذر هریس شکایت کرده است . مجموعه ای که بخواهد دهان منتقدان را ببندد و یا جو ارعاب و تهدید را نهادینه کند پایدار و پویا نخواهد بود و فرجام خوبی نخواهد داشت
عنوان اتهام " توهین " بیان شده است .
اخبار حاکی است انتقاد خانم احمدیان به نحوه انتصاب مدیر آموزش و پرورش هریس بوده است .
علی رغم توصیه " پورمحمدی " استاندار آذربایجان شرقی برای پس گرفتن شکایت تاکنون تحولی در وضعیت پرونده رخ نداده است .
البته جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی هم تاکنون نتوانسته است مدیر زیزمجموعه خویش را وادار به تمکین نماید . تشکل هایی که نام " معلم " و " فرهنگیان " را با خود یدک می کشند قرار است در آینده چگونه از عملکرد خویش در برابر افکار عمومی دفاع کنند ؟
تاکنون سیدمحمد بطحایی نشست های مختلفی را با عنوان گفت و گو و ترویج فرهنگ گفت و گو و نقادی با دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان برگزار کرده است .
اگر گفت و گو خوب است و راه گشا ؛ پس چرا زیرمجموعه مدیریتی ایشان وقعی به سخنان وزیر نمی گذارند و اولین و آخرین راه و مسیر را " شکایت " در مجامع قضایی دانسته و ادامه می دهند ؟
آیا قرار است در محافل و مجامع یک چیزی گفته شود اما در عمل چیز دیگری را شاهد باشیم ؟
مجموعه ای که نمی تواند در داخل خودش گفت و گو و نقد داشته باشد و همدیگر را تحمل نمی کنند ؛ قرار است چه چیزی را به دانش آموزان و جامعه آموزش دهند ؟
« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که با این مسائل واقع بینانه و صادقانه برخورد کرده و زمینه باروری و رشد حرفه ای معلمان را با نقادی و گفت و گو فراهم کند .
اگر بطحایی واقعا آن گونه که در نشست با مشاوران زنان در ادارات کل سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان بیان کرد ( این جا ) "نوکر مدرسه " است و باور دارد که همه چیز روال طبیعی خود را طی کند باید در عمل آن را نشان دهد .
مجموعه ای که بخواهد دهان منتقدان را ببندد و یا جو ارعاب و تهدید را نهادینه کند پایدار و پویا نخواهد بود و فرجام خوبی نخواهد داشت .
پایان گزارش /
گروه گزارش/
تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی یکی از مهم ترین و راهبردی ترین آموزه ها از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید بوده است که توسط « علی اصغر فانی » کلید زده شد .
شکایت از معلمان منتقد و رسانه ها یکی از مهم ترین و البته تاسف آورترین نقاط در کارنامه وزیر آموزش و پرورش بوده است که تاکنون با سکوت سیدمحمد بطحایی رو به روشده است .
آخرین مورد تذکر غیرعلنی برخی از عوامل نشست مشاوران زنان ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور به انتقاد « پروین سلاجقه » مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان نسبت به حذف حوزه زنان در وزرات آموزش و پرورش بود که خطاب به سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و « معصومه ابتکار » معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ایراد گردید که گزارش آن پیش تر منتشر شد . ( این جا )
در این زمینه « صدای معلم » با « فریده اولاد قباد » عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس فراکسیون زنان مجلس در حاشیه نشست مشاوران زنان سراسر کشور گفت و گویی انجام داده است .
گروه تشکل ها/
دومین کنگره سراسری مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با موضوع " واکاوی فرصت ها و چالش ها در چهلمين سالگرد انقلاب اسلامی " و با "تاکید بر استمرار اصلاح طلبی ، شفافیت و کارآمدی" برگزار می شود .
متن خبر که توسط دبیر کل این تشکل برای « صدای معلم » ارسال گردیده است به شرح زیر است