گروه تشکل ها/
تاکنون دو تشکل " سازمان معلمان ایران " و " مجمع فرهنگیان ایران اسلامی " در موضوع " انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش " وارد شده ، کاندید معرفی کرده و به تبلیغات پرداخته اند .
اما روابط عمومی انجمن اسلامی معلمان ایران اعلام کرده است :
" در جلسه هیات ریسه انجمن اسلامی معلمان ایران به تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ مصوب گردید به صورت تشکیلاتی انجمن اسلامی معلمان کاندیدایی برای شورای عالی آموزش و پرورش معرفی نکند و در آن خصوص هم با هیچ تشکیلاتی انجمن ائتلاف ننموده ، استان ها بر حسب صلاحدید تصمیم گیری نمایند. " ( کانال رسمی انجمن اسلامی معلمان ایران )
تاکنون تشکل های فرهنگیان به گزارش صدای معلم پاسخی نداده اند . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
" مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در انتخابات شورایاری های تهران و در اسفند 1393 با ارائه لیستی مشتمل به 1817 نفر حمایت خود را از آنان اعلام کرد . ( این جا )
در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش برای تعیین 3 نفر این تشکل به همراه سازمان معلمان ایران به ارائه فهرست انتخاباتی برای تعیین 3 نفر پرداخته اند .
پس از گذشت حدود 4 سال مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هیچ گونه گزارش کاری در مورد عملکرد لیست مورد تایید و حمایت خود به افکار عمومی ارائه نکرده است .
این که فرضا گفته شود به جای بقال ، بنگاهی و سایر اقشار معلمان باشند بهتر است ؛ به نظر می رسد سخنی علمی ، دقیق و کارشناسی نباشد چار که افراد کاربلد ، کارشناس و دلسوز در همه گروه ها و اقشار وجود دارند .
تشکل های 9 گانه فرهنگیان شامل سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ، شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ، شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ، منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی در نشستی ضمن امضای میثاق نامه با برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم که بعدا به مجلس راه یافتند حمایت قاطع خویش را از آنان اعلام کردند . ( این جا ) و ( این جا ) .
« صدای معلم » در جهت تنویر افکار عمومی و عمل به مفاد " منشور حقوق شهروندی » از همه این تشکل ها به ویژه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران که برای انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش اقدام به ارائه فهرست انتخاباتی کرده اند می خواهد در این موارد پاسخ گو بوده و در مورد عملکرد خویش شفاف سازی کنند .
پایان گزارش/
" آیا وقت تغییر معیارهای گزینش معلم نرسیده است؟ "
هفته پیش به اتفاق آقای سعید شهسوارزاده برای گفت و گو با آقای حسین خنیفر به دانشگاه فرهنگیان رفتیم .
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ابتدا و انتهای گفت و گو به ما گفت که صدای معلم " مشکل شمار " خوب و زبده ای است اما " مشکل گشا " نیست .
گردهمایی مدیران هستههای گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور روزهای اول و دوم اسفند در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار گردید .
در این نشست همان گونه که انتظار می رفت از رسانه ها و خبرنگاران دعوتی به عمل نیامده بود .
تنها و از طریق پرتال وزارت آموزش و پرورش از این طریق اطلاع رسانی و البته به صورت گزینشی و چکه ای گزارشی ارائه شده بود .
در حدود 18 ماهی که از وزارت بطحایی می گذرد به این نتیجه منطقی رسیده ام که وی به نوعی دچار فوبیای خبرنگار ، هراس از رسانه و پرسشگری صریح و بی مقدمه است .
مهم ترین دلیل برای این ادعا را می توان به نشست های بسیار معدود در شکل پرسش و پاسخ و دیالوگ با خبرنگاران در طول وزارت پرچالش وی اشاره کرد و این که هنوز و پس از گذشت بیش از یکم سال به درخواست صدای معلم برای گفت و گو پاسخی نداده است .
وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران هستههای گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور می گوید : " آیا سیاست های آموزش و پرورش در بسط این گمراهی ( مادی گرایی ) نقش دارد؟ می گویند اگر معلم حقوق بیشتری می خواهد باید کار حرفه ای انجام دهد. اگر بین معلم و سی دی های آموزشی متحرک ( معلم نماها ) فرق بگذاریم، قطعاً شغل معلمی حرفه ایست "
" «مهمترین مأموریت در حوزه منابع انسانی و پله اول آن، تشخیص این شایستگی است که آن هم به عهده گزینشگران است»، گفت: این شایستگی مبتنی بر 3 اصل دانش، مهارت و توانایی است و کار شما گزینشگران عزیز برای احراز آنها، بسیار خطیر و مسئولیتی بسیار سنگین و البته موثر است."
" بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، مهمترین ضوابط عمومی گزینش اخلاقی، اعتقادی و سیاسی کارکنان آموزش و پرورش، مدارس غیر انتفاعی، سازمان ها و شرکت های تابعه اعم از داوطلبان مراکز تربیت معلم، دانشسراها، تعهد دبیری، متعهدین خدمت و ... علاوه بر شرایط عمومی استخدام (صلاحیت علمی و توانایی جسمی و روانی) به قرار زیر است:
1- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
2- التزام عملی به احکام اسلامی.
3- اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی.
4- عدم اشتهار به فساد اخلاقی.
5- عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و...
در ذیل تبصره 2 این قانون آمده است: ایثارگران در گزینش دارای اولویت می باشند و در موارد محدودیت ظرفیت و کثرت تقاضا، ملاکهای تقدم (مانند فعالیت در نهادهای انقلاب، شرکت در نماز جمعه و جماعات، مناطق محروم و پوشش چادر برای خواهران) نیز نسبت به داوطلبان اعمال می گردد. در ذیل تبصره 3 همین قانون، تشخیص بند 5 ضوابط عمومی به عهده وزارت اطلاعات و در سایر موارد به عهده هیات عالی گزینش میباشد.
حال، چنانچه به این ضوابط نگاهی دوباره بیافکنیم، درمی یابیم که صرف نظر از شرایط مصرح اعتقادی، اخلاقی و سیاسی، در خصوص عنوان مهم «صلاحیت علمی» هیچ اشاره ای نشده است. حتی این امر در زیر عنوان شرایط عمومی استخدام و در داخل پرانتز قید شده است؛ یعنی در قانون گزینش معلمان هیچ تعریفی از «صلاحیت علمی» به میان نیامده است که به نظرمیرسد این امر از نگاه قانونگذار از اهمیت لازم برخوردار نبوده باشد زیرا در آن هنگام گفتمان غالب در بافت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اداری، گفتمان ارجحیت «تعهد» بر «تخصص» بود و هدف انقلابیون در شورای انقلاب و هیات دولت، از سویی اعزام نیروهای متعهد و مومن به آرمانهای انقلاب به مدارس بود و از دیگر سو، «پاکسازی» مدارس از وجود نیروهای عمدتاً متمایل به جریان های چپ، وابسته و از دید آنان نامطمئن بود. " ( این جا )
بطحایی هیچ گونه اشاره ای به کارآمدی و به روز رسانی این قوانین نمی کند اما دبیر هیأت عالی گزینش کشور بر خلاف وزیر آموزش و پرورش به این نکات اشاره می کند که در پرتال وزارت آموزش و پرورش درج شده است : ( این جا )
" وی ( حجت الاسلام تقویان ) به روزبودن مجموعه گزینش و ارائه پاسخهای دقیق و کارشناسی مورد نیاز جوانان را از جمله ضرورتهای جامعه امروزی دانست و اظهارکرد: لازمه کار در آموزش و پرورش عشق به انجام وظیفه است و لازم است مطابق رهنمود مقام معظم رهبری به سمت روزآمدی در روشها و بهبود معیارهای گزینش حرکت کنیم. "
می شود گفت در این مورد نقویان از بطحایی جلوتر است چون حداقل قانون گزینش را مطالعه کرده است .
تاکنون در صدای معلم مطالب انتقادی قابل توجه و تاملی در مورد گزینش های وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است .
بخش " نامه های دریافتی صدای معلم " که توسط معلمان سراسر کشور تغذیه می شود حاوی انتقاداتی به عملکرد گزینش ها بوده است اما تنها عکس العمل هیات های گزینش ، جوابیه ای است که در پاسخ به یادداشت آقای علیرضا کاشفی ، دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج و با عنوان " وهم کور تصویر ندارد " در صدای معلم درج گردید . ( این جا )
کاشفی در یادداشت خود می گوید :
" حقوق مادی معلمان دغدغۀ دیرینی است که ظاهراً معلم جز آن به چیز دیگری نمی اندیشد. دیر زمانی ست که معیشت برای معلم مسأله است. ( قتل آقای خانعلی دبیر دبیرستان های تهران در 12 اردیبهشت 1340 توسط شهربانی وقت یاد باد ) اما این دغدغه بعد از دهه ها کمابیش باقیست و امروز با طرح بسیار ناشیانه حتی منجر به تعدد معلم نماهایی شده که علم را خادم و مال را مخدوم می دانند و به قول امام محمد غزالی « گمراهی را معنی دیگری جز این نیست. » ( بدیهی است که مقصود پرهیز دادن معلمان از آزمندی و سوء استفاده است وگرنه کار تعلیم همانند دیگر مشاغل دارای مزد و پاداش است. )
آقای وزیر !
آیا سیاست های آموزش و پرورش در بسط این گمراهی ( مادی گرایی ) نقش دارد؟ می گویند اگر معلم حقوق بیشتری می خواهد باید کار حرفه ای انجام دهد. اگر بین معلم و سی دی های آموزشی متحرک ( معلم نماها ) فرق بگذاریم، قطعاً شغل معلمی حرفه ایست.
شما چه تلاشی در حرفه ای شدن خودِ معلم انجام داده اید؟ کلاس های پیش پا افتادۀ ضمن خدمت و امتحان های الکترونیکی که یک نفر به جای چند نفر پاسخ می دهد، چقدر کارساز بوده اند؟ بحث علمی که اصل و مبدأ آن مطالعه ( به معنی کاملش ) و پشتوانۀ اعتلای سطح آگاهیست، کجای آموزش و پرورش جا دارد؟
آیا وقت تغییر معیارهای گزینش معلم نرسیده است؟
برای بعد از تغییر معیارهای گزینش چه برنامه ای دارید؟ راستی آقای وزیر معیارهای انتخاب گزینش مدیران مدرسه چیست؟ ایمان به اخلاق اسلامی و شرف انسانی و حب وطن توأم با اقتدار و شفقت و داشتن تخصص اعتبار یک معلم است. چه معیارهایی کمابیش نمایانگر این اعتبارات است؟ رعایت آداب و معاشرت ظاهری که اغلب ریاکارانه است؟ داشتن مدرک دکتری از دانشگاه های رنگارنگ؟ یا چی؟ آقای وزیر رتبه بندی مدارس به سبک و سیاق امروز ناعادلانه و کاملاً غلط است. این دانشگاه ها ست که باید رتبه بندی شوند تا هر بی سوادی با داشتن یک برگ کاغذ مدعی آموزش نشود و شعار « شغل انبیاء » را دست بر دهان معلم ننهد.
یاد شعر استاد شهریار افتادم،
ما را چه جای جلوه که تجلیل می کنند
تا با کدام تجزیه تحلیل می کنند
یک روز پیل مورچه کـردند زیر پای
امروز نیز مورچه را فیل می کنند "
در مهرماه 96 در گفت و گو به روزنامه قدس با عنوان " سیستم جذب و گزینش نیرو در آموزش و پرورش باید متحول شده و علمیتر شود "گفتم : ( این جا )
" آموزش و پرورش در بند ۱ و ۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان خود لیست بلند بالایی از بیماریهای مختلفی را ذکر کرده است که برای برخی از آنها توجیهی وجود ندارد و نیازی به وجود این همه حساسیت نیست. ضمن اینکه سیستم جذب و گزینش نیرو در آموزش و پرورش باید متحول شده و علمیتر شود.
پیشنهاد من این است که سازمان نظام معلمی که کلیات آن در دوره وزارت دانش آشتیانی تصویب و برای تأیید به هیئت دولت ارسال شده، مرجع و مقام خوبی برای احراز این اولویتهاست.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید خیلی در این مسائل وارد نشوند و سعی کنند همان طور که خود اعلام کردهاند، برون سپاری کنند. سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش حداقل در چهار سال اخیر برون سپاری خدمات آموزشی بوده است، چه اشکالی دارد از پتانسیلهایی که برخواسته از جامعه معلمان بوده و نظام معلمی نیز در آینده برخواسته از همین معلمان خواهد بود، وارد این مسائل شود چرا که به نظر در آن صورت با مقاومت کمتر بدنه روبه رو خواهند شد. "
« شیرزاد عبداللهی » در گروه تلگرامی " آموزگاران اندیشمند " می نویسد :
" در گزارش نشست مدیران هسته های گزینش در سایت رسمی وزارتخانه ، بی اعتنایی به سخنان افراد حاضردر جلسه آزار دهنده است.
بعد از تحولات اخیر روابط عمومی و حذف افراد مستقل ، حالا از وزیر به عنوان "مقام عالی وزارت" یاد می شود. عنوانی که علامت تملق گویی و ترویج کیش شخصیت است . پیش از سخنان مقام عالی ، دبیر هیات عالی گزینش کشور سخنرانی کرده است، این سوال در ذهن خواننده شکل می گیرد که آقای نقویان چه گفت؟ یعنی اظهارات او در حد یک سطرخبری ارزش نداشته است؟ مدیران هسته گزینش چه نکاتی را مطرح کردند؟ خبری از اینها در گزارش نیست.
تریبون های یک طرفه ، سکوت کارشناسان و روزنامه نگاران مستقل و تنظیم خبر به روال اداری، برخی مسئولان را هوایی کرده و از نقش اجرایی دور می سازد و مسئول اجرایی به تدریج درجایگاه بی دردسر و راحت "مرشد و نظریه پرداز و منتقد وضع موجود " ظاهر می شود. "
از آن جا صدای معلم یک رسانه انتقادی است و دچار کیش شخصیتی نیست پرسش هایی از ایشان را این جا طرح می کنم :
1-آقای عبداللهی اشاره به کارشناسان و روزنامه نگاران مستقل و سکوت آنان کرده است .
بنده هم با ایشان همدل هستم که قاطبه خبرنگاران در حوزه آموزش اساسا وارد چنین موضوعات و محورهایی نمی شوند و به قول دکتر سرگلزایی نقش آنان به منزله " پنکه هایی است که فقط خودشان را خنک می کنند ! ( این جا )
اما ایشان برای مثال اسامی حداقل 10 روزنامه نگار مستقل را بیان کنند و این که چرا ایشان هیچ وقت به عدم دعوت از رسانه ها در چنین نشست هایی اشاره نمی کند و موضع ایشان سکوت بوده است ؟
عبداللهی در همان گروه پیش تر نوشت :
" ساماندهی و جذب و هضم فعالان رسانه ای و فعالان صنفی در سیستم اداری سیاست رسمی وزارت آموزش و پرورش از سال 92 است. یک بار سال 92 فانی وزیر وقت از دهنش در رفت که ما طرحی برای ساماندهی خبرنگاران حوزه آموزش داریم. همان موقع من خطرات این کار که مبتکر آن یک فعال رسانه ای ذوق زده بود را تذکر دادم. ارتباط فعالان رسانه ای و صنفی با مدیران آموزش و پرورش فی نفسه ایرادی ندارد. اما خطراتی در این مسیر هست که فعالان مدنی و خبرنگاران باید مراقب باشند. اگر کسی در خودش این توانایی را می بیند که در مقابل وسوسه ها و جاذبه های اداری مقاومت کند و تجربه و دانش خود را علیه اعتقادات سابق خودش به کار نگیردو حداقل تبدیل به عامل سرکوب رفقای سابق خودش نشود، ایرادی ندارد... "
از ایشان پرسیدم :
" طرح سامان دهی خبرنگاران را آقای رسول پاپایی مطرح کرد ؟ "
عبداللهی چنین پاسخ داد :
" اسم بردن از افراد ممکن است این تصور را در خواننده ایجاد کند که نویسنده قصد تسویه حساب یا تعریف و تمجید از افراد را دارد. ضمنا حواس خواننده از تحلیل ماجرا منحرف می شود. بر اساس تجربه شخصی سعی می کنم کمتر اسم ببرم . افرادی مانند شما که پیگیر مسایل هستید قطعا ضمیر اشاره ها را متوجهید. بقیه همکاران هم که جزییات را نمی شناسند ، نسبت به مساله یک دید کلی و روشن پیدا می کنند و خود در برخورد با واقعیت ها ضمیر اشاره را پیدا می کنند. با تشکر . "
ضمنا این طرح را فانی در یک گفت و گو یا سخنرانی اعلام کرد .
پاسخ من چنین بود :
" البته بنده با مواضع شما در مورد رسانه ها و فرمایشی شدن آن ها موافقم و کاملا تایید می کنم .
این که متاسفانه رسانه ها از فلسفه وجودی خویش تهی شده اند .
اما :
1- نام بردن از یک فرد و درخواست تنویر برای یک عملکرد چه اشکالی می تواند داشته باشد ؟
مگر نباید افراد در برابر عملکرد شان پاسخ گو و مسئول باشند ؟
2- چرا در آن زمان کسی و یا افکار عمومی از این " تذکر " شما آگاه نشد ؟
3- آن زمان آقای رسول پاپایی خیلی صریح و بی پروا مانع از ورود بنده به نشست رسانه ای فانی شد .
چرا شما در این مورد و علی رغم گزارش های متعدد این رسانه سکوت کردید ؟
آیا فرمولی که شما در این یادداشت نام برده اید در آن مورد شامل حال شما نمی شده است ؟
با تشکر ."
2-در چند ماه گذشته از معلمان منتقد توسط مدیران آموزش و پرورش شکایت شد .
همین طور از رسانه های مستقل توسط مدیران دولت شکایت شد .
برخی از معلمان و فعالان صنفی به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش احضار و برای آنان پرونده تشکیل شد .
آقای عبداللهی که از سکوت دیگران ناراحت است چرا خود در همان وادی افتاد ؟
غیر از موضع گیری محدود در مورد آقای نجات بهرامی آیا در مورد فضای امنیتی و تهدید منتقدان به موضوعات دیگری هم اشاره شد ؟
3- انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش در جریان است .
تاکنون و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش 50000 نفر در این انتخابات شرکت کرده اند .
شیرزاد عبداللهی که در مورد " چگونگی سوار شدن گوسفندان در هواپیما " مطلب می نویسد آیا موضوع این انتخابات به اندازه " گوسفندان " ارزش خبری و تحلیلی نداشته است ؟
4-آنتی تز " گزینش " برای جامه عمل پوشاندن به موارد گفته شده توسط آقای بطحایی برای احیای " سه اصل دانش، مهارت و توانایی " چیست ؟
آیا غیر از " سازمان نظام معلمی " است که تاکنون در مورد آن بارها نوشته شده است ؟
آیا گزینه و یا گزینه های دیگری وجود دارند ؟
واقعا کدام تشکیلات باید صلاحیت های علمی و دانشی و تخصصی معلمان را از بدو ورود به خدمت تا پایان رصد ، پایش و نظارت موثر کند ؟
این ها موضوعاتی است که قابل سکوت نیستند برای هیچ کس حتی شما .
گروه گزارش/
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )
" پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )
" دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "
این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .
سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .
حکایت دخالت ها و حتی درخواست های غیرمعقول و شخصی نمایندگان مجلس که قانونا باید حافظ منافع عموم و مصالح کشور باشند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و جایگاه نمایندگان و نمایندگی مجلس را به ابتذال کشانده است .
مطابق توصیه نامه زیر جبار كوچكي نژاد درخواست انتقال " اعظم كوچكي نژاد " را به دانشگاه فرهنگيان كرده است.( رويداد٢٤ )
پایان گزارش/
سیستم مدیریتی نهادهای دولتی در جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته از سیستم های پادشاهی-جهان سومی است و علیرغم ادعای پیروی از حضرت علی (ع)، رنگ و بویی از روش و منش ایشان دیده نمی شود.
متاسفانه از بالاترین مقام یعنی وزیر تا رده های مدیرکلی و مدیران اداره همه در فکر حفظ کلاس و پرستیژ هستند تا حل مسائل و مشکلات از طریق ارتباط مستقیم با مردم و البته حفظ پرستیژ هم با دادن امکاناتی چون ماشین و راننده در اختیار و چند منشی وقت تنظیم کن و نهار روزانه دولتی و کلی خدم و حشم همراه است و تنها تفاوت مدیران دولتی ایران با پادشاهان در نداشتن تاج پادشاهی است تا جایی که در طول دوره چند ساله مدیریت بعضی از آنها تنها چند بار، آن هم در جلسات خاص عمومی توسط کارشناسان رویت می شوند و جالب تر که اتاق فکر این گونه مدیران یا تک نفری با خودشان است و یا شورای معاونین.
متاسفانه عدم بهره مندی از خرد جمعی و بدنه کارشناسان جزء ذات مدیریتی این افراد است.
برای ملاقات یک کارشناس با رئیس خود برای حل مسائل کاری باید یک هفته پشت صف انتظار بماند و معلوم نیست روسای محترم اصولا بر چه چیزی مدیریت می کنند و دنبال تحقق اهداف کدام سازمان هستند و مسائل کجا را حل می کنند که این قدر کارشناس را پشت در اتاق معطل نگه می دارند.
از این جالب تر هم وجود دارد، مدیرانی که کلا رئیس محترم وقت ملاقات با کارشناس را ندارد و معلوم نیست وقت اداری ایشان به کدام کار مهمتر از کار اداره می گذرد.
هر چه در سبک و روش حکومت داری و رهبری امام علی جست و جو می کنم بیشتر به دور بودن مدیریت مدیران ایران از امام خود پی می برم چون علی (ع) بارها به حاکمان خود توصیه کردند که بدون واسطه با مردم در ارتباط باشند در حالی که در این شرایط مردم که هیچ کارشناسان هم به روسای خود دسترسی ندارند.
بارها شنیده ایم که نخست وزیر بعضی از کشورهای پیشرفته با دوچرخه یا مترو سر کار می رود و مردم کاملا به مقامات کشورشان دسترسی دارند .
انسان وقتی این ماجرا را می شنود یاد جمله معروف در کشورهای غربی اسلام نیست ولی مسلمانی بیشتر است می افتد زیرا ظاهر امر نشان می دهد حاکمان کشورهای نامسلمان به سبک حکومت داری اسلامی نزدیکتر هستند .
کانال روشنگری
توضیح صدای معلم : عکس فوق آرشیوی می باشد .
گروه رسانه /
چندی پیش « صدای معلم » گزارشی را در مورد احضار و ابلاغ اتهام علیه فعالان صنفی معلمان در هیات های تخلفات اداری آموزش و پرورش منتشر کرد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
" در روزهای گذشته برای برخی از فرهنگیان و فعالان صنفی معلمان از سوی هیات های تخلفات اداری برگ ابلاغ اتهام صادر گردیده است .
بر اساس اخبار رسیده ؛ تاکنون این ابلاغیه ها در تعدادی از استان ها مانند خراسان رضوی و خراسان شمالی برای این معلمان صادر گردیده است .
موارد اتهامی عمدتا شامل : " شرکت در تحصن " ، " تجمع " ، " ترک محل خدمت " و برخی موارد سیاسی بوده است .
اخبار رسیده حاکی است " جعفر ابراهیمی " فعال صنفی و از معلمان منتقد به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش فراخوانده شده است .
اتهام ابراهیمی شایعه پراکنی و حمایت از افراد زندانی محکوم و تهیه فیلم و انتشار آن در محیط مدرسه ذکر شده است .
استناد این هیات بند 32 از ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری بوده است.
چندی پیش « سیدمحمد بطحایی » در اصفهان اعلام کرد کسانی که شرایط حساس کنونی را درک نمی کنند، باید یک سال به مرخصی اجباری بروند .
در وزارت بطحایی علیه معلمان منتقد و نیز رسانه ها شکایت شده است .
از صدای معلم نیز شکایت شده است .
شکایت هایی که توسط مدیران زیرمجموعه « سیدمحمد بطحایی » در طول وزارت یک و نیم ساله ایشان علیه معلمان منتقد اقامه گردیده است و گزارش آن بارها در صدای معلم بیان گردیده است و با سکوت ایشان رو به رو گردیده است ؛ در کنار احضار فعالان صنفی معلمان به هیات های تخلفات اداری ناشی از پر رنگ شدن " فرهنگ امنیتی "در آموزش و پرورش و ضعف وزیر در پاسخ به انتقادات و مطالبات معلمان است .
بند 35 از " عناوین برنامه ها " ی بطحایی ، تامین امنیت روانی و حفظ کرامت نیروی انسانی بوده است .
« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد تا در راستای عمل به آموزه های دولت تدبیر و امید و عمل به منشور حقوق شهروندی ضمن پایان دادن به این روند زمینه استقرار امنیت فرهنگی را در محیط شریف تعلیم و تربیت فراهم آورد .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یکی از مهمترین ساحتهای تعلیم و تربیت را ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی دانست و اهداف سهگانه این ساحت را تشریح کرد.
علیرضا کاظمی در افتتاحیه دوره آموزشی «تأمین مدرس تربیت سیاسی» ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور که از صبح روز دوشنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است، با تبریک آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت غیورمردان جمهوری اسلامی ایران در حادثه تروریستی اخیر در زاهدان گفت: «امیدوارم این برنامه جزو برنامههای اثربخش در نظام تعلیم و تربیت باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین و در فلسفه نظام تعلیم و تربیت اسلامی دستیابی به حیات طیبه به عنوان یک هدف میانی و قرب الهی به عنوان هدف نهایی است.»
کاظمی بالاترین دستاورد آموزش و پرورش را در کنار همه دستاوردها در عرصه عدالتبخشی و ارتقای کمیت و کیفیت آموزشی، تهیه و تدوین برنامه تعلیم و تربیت نظام اسلامی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانست و گفت: «اکنون مهمترین استراتژی آموزش و پرورش پیادهسازی سند تحول بنیادین است.»
او افزود: «استراتژی، رسیدن به حیات طیبه تعلیم و تربیت تمامساحتی است، یعنی از تربیت متعادل، متوازن و همهجانبه برخوردار باشیم. یکی از مهمترین ساحتهای تعلیم و تربیت، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است که البته نباید با رویکرد دانشی باشد بلکه باید با رویکرد مهارتی و مهارتآفرینی و نهادینهسازی باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش توجه خانوادهها به کنکور را یکی از آسیبهای نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: «عصاره این ساحت این است که فرد را برای یک زندگی فردی و زیست جمعی آماده کنیم تا در جامعه یک شهروند خوب و در سطح بزرگتر یک ایرانی تراز جمهوری اسلامی باشد.»
علیرضا کاظمی در ادامه در توضیح بیشتر ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی گفت: «این موضوع با مشارکت فرد در عرصههای مختلف و حساسیت او نسبت به اتفاقات صورت میگیرد. در مرکز تربیت سیاسی اجتماعی، مشارکت قرار دارد و باید شهروند مشارکتپذیر، مشارکتجو، نقاد، فعال و حساس نسبت به مسائل پیرامون در سطوح مختلف تربیت کنیم تا در حوزه تربیت سیاسی اجتماعی موفق باشیم.»
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی سه هدف دنبال میشود. او افزود: «هدف اول این است که به دانشآموزان معرفت، آگاهی و شناخت از ساختار حکومت و اندیشه سیاسی شکل گرفتن آن، قوای سهگانه و رابطه آنها و نقش فرد در شکلگیری آن را آموزش دهیم. دانشآموزان حتما باید با مدلهای حکومتی، فلسفه ساختار و شکلگیری آنها آشنا شوند که بخشی از این برنامه در کتب درسی است.»
او ادامه داد: «هدف دوم حساس کردن دانشآموزان به آرمانها، ارزشها و اهداف متعالی است که حکومت بر مبنای آن شکل گرفته و ایجاد حس تعلق و وابستگی برای دفاع از این ارزشها است تا در نهایت دانشآموزانی متدین، انقلابی، ولایی و پایبند به ارزشها تربیت کنیم.»
کاظمی تحقق این اهداف را نیازمند برنامه، راهبرد، راهکار و ریزفعالیت دانست و گفت: «هدف سوم تربیت مدیران لایق، شایسته، توانمند، برخوردار از بینش سیاسی، بصیرت عمیق، باقدرت تحلیل از مسائل منطقهای، ملی و بینالمللی است تا مدیران ارشد کشور از دل فعالیتهای سیاسی اجتماعی ما درآیند.»
کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش فعالیتهای زیادی انجام داده است. نباید آموزش و پرورش را زیر سوال ببریم، اما تا ایفای همه مسئولیتهای خود باز هم فاصله زیادی داریم.»
علیرضا کاظمی با یادآوری روح حاکم بر کتابهای درسی که همان تقویت هویت ملی، دینی، انقلابی و تربیت سیاسی اجتماعی دانشآموزان است، گفت: «کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است البته ممکن است نواقصی نیز داشته باشند.»
انتخابات شورای دانشآموزی برنامه نهادینهسازی رفتارهای دانشآموزان است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره تعلیم و تربیت غیررسمی و برنامههای فوقبرنامه تربیتی هم گفت: «در نظام تعلیم و تربیت تشکلهای مختلفی طراحی شده است که میتوان گفت مهمترین ماموریت آنها تربیت سیاسی است. طرحریزی انتخابات شورای دانشآموزی یک برنامه نهادینهسازی رفتارهای دانشآموزان است که دانشآموزان را به مشارکتجویی، برنامهریزی و چرخش مسئولیت هدایت میکند و از دل آن مجامع دانشآموزی، مجالس استانی و دانشآموزی شکل میگیرد. نه میلیون دانشآموز در این انتخابات شرکت میکنند. اکنون ۷۰۰ هزار اعضای شوراهای دانشآموزی در مدارس، ۶ هزار مجمع و ۱۵۰ نفر نمایندگان مجلس دانشآموزی داریم.»
او بهترین فرصت تربیت سیاسی و اجتماعی را ایامالله دانست چون تربیت سیاسی در بین دانشآموزان تمرین میشود. کاظمی گفت: «بیشترین سهم در تربیت سیاسی، فعالیتهای تربیتی غیررسمی است. این برنامه یک برنامه جدید است و باید شبکه تربیت سیاسی را طراحی کنیم و آن را از استانها به دل مناطق و مدارس ببریم.»
بیاینه مقام معظم رهبری منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش قرار گیرد
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید با تفکر خلاقانه مدرسان و طراحان تربیت سیاسی در استانها برنامههای تربیت سیاسی را اجرا کنیم. مدرسان تربیت سیاسی در برنامههای تربیتی به ما کمک کنند.»
علیرضا کاظمی گفت: «بیانیه مقام معظم رهبری باید منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب و چله دوم انقلاب باشد. روح حاکم بر این بیانیه افتخار به گذشته و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ایجاد روحیه امیدبخشی به جامعه نیز در این بیانیه آمده است، بنابراین اولین ویژگی یک مدرس تربیت سیاسی این است که این دو ویژگی را داشته باشد مسیر حرکت ما در تربیت سیاسی نیز باید امیدبخش باشد و در مرکز برنامههایمان باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان بر لزوم برنامهریزی برای تببین بیانیه مقام معظم رهبری و توسعه و ترویج این گفتمان تاکید کرد.
پانا
آشفتگی نظام آموزشی کشور و به تبع آن حال ناخوش آموزش و پرورش لرستان موضوع تازه ای نیست و یادآوری آن صرفا تکرار مکررات است ، شاید تلنگری باشد بر بیدار شدن وجدان فرادستان ، اما بیش از آن ،تبدیل شدن حوزه آموزش وپرورش به میدانی وسیع و حیاط خلوتی برای جولان افراد و نهادهای بیرن از دستگاه اجرا با هدف دخالت صفر تا صدی در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش که عمده ترین آن تصمیم گیری در عزل و نصب های آموزش و پرورش در سطوح مختلف است، برای معلمان و دلسوزان به آینده کشور آزار دهنده است به طوری که تقریبا این سئوال مشترک اذهان عموم فرهنگیان است که ؛ مگر آموزش و پرورش وزیر ندارد که هرکسی الا معلم و متخصصین تعلیم و تربیت در تعیین سرنوشت آن ذی حقند و به سان گوشت قربانی با آن برخورد می کنند ؟
جناب آقای وزیر
به نظر نمی رسد از اخبار آموزش و پرورش لرستان بی خبر باشید . اگر هم احیانا به دلیل صرف وقت شریفتان به توئیت نویسی از حوزه تحت امرتان در لرستان بی اطلاع هستید بنده به عنوان یک فرهنگی از دیار محروم لرستان خدمتتان عرض می کنم در اینجا دیگر معلمی نه عشق است ، نه هنر و نه افتخار ....چرا که دراینجا دانش آموز و معلم وجه المصالحه بقای صندلی جنابعالی قرار گرفته اند و مصداق عینی آن را می توان تغییر 5 مدیر کل و سرپرست در طول کمی بیش از دو سال عنوان کرد که نشان از آشفتگی در این وزارت خانه پهن پیکر و بی برنامه است که همه چیز آن بر مدار حفظ صندلی وزیر می چرخد و دیگر هیچ!
به قول شاعری آلمانی که سالها پیش سرود :
"آنکه می خندد هنوز خبر هولناک را نشنیده است. " ؛ اما آقای بطحایی اتفاقا جنابعالی خبرهای هولناک آموزش و پرورش لرستان را به خوبی شنیده اید، ولی به دلیل تثبیت ظاهری صندلی تان خوشحال از این معامله سود آور خود را به کوچه علی چپ زده اید و چنین وانمود می کنید که همه چیز آرام است و من چه قدر خوشبختم !
وزیر محترم
احتمالا همانند دیگر مدیران کل قبلی که مورد بی مهری جنابعالی و اسلافتان قرار گرفته و برکنار شدند ،دکتر رضا زینی وند که هنوز مجالی برای ارزیابی عملکرد ایشان فراهم نشده است توسط جنابعالی، آن هم نه به دلیل ضعیف بودن در اجرای برنامه های مورد نظر نظام تعلیم و تربیت که مجال این قضاوت فراهم نشده است ،بلکه تحت فشار اکثریتی از نمایندگانی که نشان دادند دل در گرو اعتلای نظام آموزشی کشور نداشته و ندارند، برکنار خواهند شد آن گونه که از خروجی بودجه و کلیات آن که مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفته بر می آید نشان می دهد نه تنها برای کیفیت بخشی آموزش در مدارس تحولی صورت نگرفته است بلکه همان مقدار 2 هزار میلیارد تومان مربوط به رتبه بندی معلمان در سال 98 که جناب نوبخت و جنابعالی قولش را داده بودند و کمی آن طرف تر دکتر محمد بیرانوندی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تارنمای شخصی اش با افتخار از افزودن 1000میلیارد تومان دیگر برآن خبر داده بود در سقف بودجه دیده نشده است و این یعنی جذابیت آموزش و پرورش ناشی از دور نمای جذاب آن متاثر از سبد رای پر و پیمان آن می باشد که به دنبال عزل و نصب های گسترده مورد اعتناست نه ناکارآمدی یا ضعف عملکرد مدیران کل و مناطق .
سخن پایانی با دکتر محمد بیرانوندی:
نماینده مردم شریف خرم آباد و چگنی ،رئیس ستادانتخاباتی روحانی در لرستان ،رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و تنها نماینده اصلاح طلب لرستان و عضو لیست امید
از جنابعالی انتظار رفته و می رود به اظهارات امیدوار کننده تان درمورد آموزش و پرورش که در نشست رسانه ای به درستی بدان اشاره نمودید به صورت عملی اقدام و در این راستا با استفاده از موقعیت ممتازتان در کمیسیون آموزش و تحقیقات و استفاده از ظرفیت آن به دفاع از حیثیت آموزش و پرورش برخیزید .
فراموش نکنید نوع برخورد و نگاه نمایندگان محترم به اوضاع فعلی آموزش و پرورش در کمک برای سرپا نگه داشتن یا تیر خلاص زدن به آن در تغییر نگاه مثبت یا منفی معلمان فرهیخته به نمایندگان محترم فعلی و انتخابات پیش رو سرنوشت ساز خواهد بود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام مهلت قانونی ایران برای تصویب توصیهنامههای گروه ویژه مالی، گفت: پایان مهلت FATF اصلا مهم نیست، آنها با عبور از این نقطه هم قطعا هیچ کاری نخواهند کرد، لذا نسبت تعلیق ایران از لیست سیاه FATF را با توجه به اینکه ایران در حال بررسی لوایح است، تمدید خواهند کرد .
گروه تشکل ها/
انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش برای تعیین 3 نفر از اعضای این شورا از امروز تا 3 اسفند برگزار می شود .
در این میان دو تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کرده اند .
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در انتخابات شورایاری های تهران و در اسفند 1393 با ارائه لیستی مشتمل به 1817 نفر حمایت خود را از آنان اعلام کرد . ( این جا )
در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش برای تعیین 3 نفر این تشکل به همراه سازمان معلمان ایران به ارائه فهرست انتخاباتی برای تعیین 3 نفر پرداخته اند .
پس از گذشت حدود 4 سال مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هیچ گونه گزارش کاری در مورد عملکرد لیست مورد تایید و حمایت خود به افکار عمومی ارائه نکرده است .
این که فرضا گفته شود به جای بقال ، بنگاهی و سایر اقشار معلمان باشند بهتر است ؛ به نظر می رسد سخنی علمی ، دقیق و کارشناسی نباشد چار که افراد کاربلد ، کارشناس و دلسوز در همه گروه ها و اقشار وجود دارند .
تشکل های 9 گانه فرهنگیان شامل سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ، شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ، شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ، منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی در نشستی ضمن امضای میثاق نامه با برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم که بعدا به مجلس راه یافتند حمایت قاطع خویش را از آنان اعلام کردند . ( این جا ) و ( این جا )
مفاد میثاق نامه معلمی به شرح زیر است :
1- تعمیق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تامین منزلت آن ها از طریق حمایت از تشکل های معلمی و تشکیل نظام صنفی به منظور نقش آفرینی عینی در اداره امور مدارس ، مناطق ، ادارات کل و حوزه ستادی آموزش و پرورش
2- تلاش برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزودن فصل جداگانه ای به منظور همسان سازی نظام حقوق و دستمزد معلمان از جمله با هیات علمی ، دانشگاه ها و ارتقاء معیشت و منزلت اجتماعی – حرفه ای معلمی
3- تلاش به منظور اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش به گونه ای که هر گونه افزایش حقوق و مزایای شاغلین در مورد بازنشستگان هم سطح نیز اعمال گردد .
با این که به پایان کار مجلس دهم نزدیک می شویم اما آن تشکل های 9 گانه نیز هیچ گزارش کاری در مورد عملکرد و کارنامه نمایندگان مجلس برای تنویر افکار عمومی منتشر نکرده اند .
این در حالی است که « صدای معلم » پس از گذشت 6 ماه در گزارشی با عنوان :
" 6 ماه از امضای " میثاق نامه معلمی " گذشت ... 9 پرسش از تشکل های معلمان ! فرصت سوزی تا کی ؟! " ( این جا )
ضمن یادآوری موضوع و میثاق نامه موارد زیر را جهت پاسخ گویی این تشکل ها مطرح کرد که متاسفانه به آن پاسخی داده نشد .
این پرسش ها عبارت بودند از :
از زماني که به عنوان بخشي از حاکميت در ائتلاف اسفند 94 ، موفق به کسب چند کرسي نمايندگي در مجلس شديد ؛ به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين چه برنامه يا چه برنامه هايي به نمايندگان منتخب خود ارائه نموده ايد ؟
1) چند نشست کارشناسي با کدام مسئولين داشته ايد؟
2) بر سر چه موضوعاتي با چه مسئولي چانه زني کرده ايد ؟
3) چالش هاي چانه زني شما با مسئولين ، چه بوده است؟
4) تنگناهاي مسئولين چه بوده است ؟
5) راهکارها و پيشنهادات مسئولين چه بوده است؟
6) راهکارها و پيشنهادات شما چه بوده است ؟
و...
« صدای معلم » در جهت تنویر افکار عمومی و عمل به مفاد " منشور حقوق شهروندی » از همه این تشکل ها به ویژه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران که برای انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش اقدام به ارائه فهرست انتخاباتی کرده اند می خواهد در این موارد پاسخ گو بوده و در مورد عملکرد خویش شفاف سازی کنند .
پایان گزارش/