صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

زیر سوال بردن آموزش و پرورش و تربیت سیاسی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ساحت‌های تعلیم و تربیت را ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی دانست و اهداف سه‌گانه این ساحت را تشریح کرد.

علیرضا کاظمی در افتتاحیه دوره آموزشی «تأمین مدرس تربیت سیاسی» ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور که از صبح روز  دوشنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است، با تبریک آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت غیورمردان جمهوری اسلامی ایران در حادثه تروریستی اخیر در زاهدان گفت: «امیدوارم این برنامه جزو برنامه‌های اثربخش در نظام تعلیم و تربیت باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین و در فلسفه نظام تعلیم و تربیت اسلامی دستیابی به حیات طیبه به عنوان یک هدف میانی و قرب الهی به عنوان هدف نهایی است.»

کاظمی بالاترین دستاورد آموزش و پرورش را در کنار همه دستاوردها در عرصه عدالت‌بخشی و ارتقای کمیت و کیفیت آموزشی، تهیه و تدوین برنامه تعلیم و تربیت نظام اسلامی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانست و گفت: «اکنون مهم‌ترین استراتژی آموزش و پرورش پیاده‌سازی سند تحول بنیادین است.»

او افزود: «استراتژی، رسیدن به حیات طیبه تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است، یعنی از تربیت متعادل، متوازن و همه‌جانبه برخوردار باشیم. یکی از مهم‌ترین ساحت‌های تعلیم و تربیت، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است که البته نباید با رویکرد دانشی باشد بلکه باید با رویکرد مهارتی و مهارت‌آفرینی و نهادینه‌سازی باشد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش توجه خانواده‌ها به کنکور را یکی از آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: «عصاره این ساحت این است که فرد را برای یک زندگی فردی و زیست جمعی آماده کنیم تا در جامعه یک شهروند خوب و در سطح بزرگ‌تر یک ایرانی تراز جمهوری اسلامی باشد.»

علیرضا کاظمی در ادامه در توضیح بیشتر ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی گفت: «این موضوع با مشارکت فرد در عرصه‌های مختلف و حساسیت او نسبت به اتفاقات صورت می‌گیرد. در مرکز تربیت سیاسی اجتماعی، مشارکت قرار دارد و باید شهروند مشارکت‌پذیر، مشارکت‌جو، نقاد، فعال و حساس نسبت به مسائل پیرامون در سطوح مختلف تربیت کنیم تا در حوزه تربیت سیاسی اجتماعی موفق باشیم.»

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی سه هدف دنبال می‌شود. او افزود: «هدف اول این است که به دانش‌آموزان معرفت، آگاهی و شناخت از ساختار حکومت و اندیشه سیاسی شکل گرفتن آن، قوای سه‌گانه و رابطه آن‌ها و نقش فرد در شکل‌گیری آن را آموزش دهیم. دانش‌آموزان حتما باید با مدل‌های حکومتی، فلسفه ساختار و شکل‌گیری آنها آشنا شوند که بخشی از این برنامه در کتب درسی است.»

او ادامه داد: «هدف دوم حساس کردن دانش‌آموزان به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف متعالی است که حکومت بر مبنای آن شکل گرفته و ایجاد حس تعلق و وابستگی برای دفاع از این ارزش‌ها است تا در نهایت دانش‌آموزانی متدین، انقلابی، ولایی و پایبند به ارزش‌ها تربیت کنیم.»

کاظمی تحقق این اهداف را نیازمند برنامه، راهبرد، راهکار و ریزفعالیت دانست و گفت: «هدف سوم تربیت مدیران لایق، شایسته، توانمند، برخوردار از بینش سیاسی، بصیرت عمیق، باقدرت تحلیل از مسائل منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است تا مدیران ارشد کشور از دل فعالیت‌های سیاسی اجتماعی ما درآیند.»

 

کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش فعالیت‌های زیادی انجام داده است. نباید آموزش و پرورش را زیر سوال ببریم، اما تا ایفای همه مسئولیت‌های خود باز هم فاصله زیادی داریم.»

علیرضا کاظمی با یادآوری روح حاکم بر کتاب‌های درسی که همان تقویت هویت ملی، دینی، انقلابی و تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان است، گفت: «کتب درسی اصولی، مبنایی، هدفمند و با برنامه تدوین شده است البته ممکن است نواقصی نیز داشته باشند.»

 

انتخابات شورای دانش‌آموزی برنامه نهادینه‌سازی رفتارهای دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره تعلیم و تربیت غیررسمی و برنامه‌های فوق‌برنامه تربیتی هم گفت: «در نظام تعلیم و تربیت تشکل‌های مختلفی طراحی شده است که می‌توان گفت مهم‌ترین ماموریت آن‌ها تربیت سیاسی است. طرح‌ریزی انتخابات شورای دانش‌آموزی یک برنامه نهادینه‌سازی رفتارهای دانش‌آموزان است که دانش‌آموزان را به مشارکت‌جویی، برنامه‌ریزی و چرخش مسئولیت هدایت می‌کند و از دل آن مجامع دانش‌آموزی، مجالس استانی و دانش‌آموزی شکل می‌گیرد. نه میلیون دانش‌آموز در این انتخابات شرکت می‌کنند. اکنون ۷۰۰ هزار اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، ۶ هزار مجمع و ۱۵۰ نفر نمایندگان مجلس دانش‌آموزی داریم.»

او بهترین فرصت تربیت سیاسی و اجتماعی را ایام‌الله دانست چون تربیت سیاسی در بین دانش‌آموزان تمرین می‌شود. کاظمی گفت: «بیشترین سهم در تربیت سیاسی، فعالیت‌های تربیتی غیررسمی است. این برنامه یک برنامه جدید است و باید شبکه تربیت سیاسی را طراحی کنیم و آن را از استان‌ها به دل مناطق و مدارس ببریم.»

 

بیاینه مقام معظم رهبری منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش قرار گیرد

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید با تفکر خلاقانه مدرسان و طراحان تربیت سیاسی در استان‌ها برنامه‌های تربیت سیاسی را اجرا کنیم. مدرسان تربیت سیاسی در برنامه‌های تربیتی به ما کمک کنند.»

علیرضا کاظمی گفت: «بیانیه مقام معظم رهبری باید منشور تربیت سیاسی آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب و چله دوم انقلاب باشد. روح حاکم بر این بیانیه افتخار به گذشته و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ایجاد روحیه امیدبخشی به جامعه نیز در این بیانیه آمده است، بنابراین اولین ویژگی یک مدرس تربیت سیاسی این است که این دو ویژگی را داشته باشد مسیر حرکت ما در تربیت سیاسی نیز باید امیدبخش باشد و در مرکز برنامه‌هایمان باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی برای تببین بیانیه مقام معظم رهبری و توسعه و ترویج این گفتمان تاکید کرد.

پانا

وضعیت آموزش و پرورش لرستان و عزل و نصب مدیران

آشفتگی نظام آموزشی کشور و به تبع آن  حال ناخوش آموزش و پرورش لرستان موضوع تازه ای  نیست و یادآوری آن صرفا تکرار مکررات است ، شاید تلنگری باشد بر بیدار شدن  وجدان فرادستان ، اما بیش از آن ،تبدیل شدن حوزه آموزش وپرورش به میدانی وسیع و حیاط خلوتی برای جولان افراد و نهادهای بیرن از دستگاه اجرا با هدف دخالت صفر تا صدی در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش که عمده ترین آن تصمیم گیری در عزل و نصب های آموزش و پرورش در سطوح مختلف است، برای معلمان و دلسوزان به آینده  کشور آزار دهنده است به طوری که تقریبا این سئوال مشترک اذهان عموم فرهنگیان است که ؛ مگر آموزش و پرورش وزیر ندارد که هرکسی الا معلم و متخصصین تعلیم و تربیت در تعیین سرنوشت آن ذی حقند و به سان گوشت قربانی با آن برخورد می کنند ؟


جناب آقای وزیر
به نظر نمی رسد از اخبار آموزش و پرورش لرستان بی خبر باشید . اگر هم احیانا به دلیل صرف وقت شریفتان به توئیت نویسی از حوزه تحت امرتان در لرستان  بی اطلاع هستید بنده به عنوان یک فرهنگی از دیار محروم لرستان خدمتتان عرض می کنم در اینجا دیگر معلمی نه عشق است ، نه هنر و نه افتخار ....چرا که دراینجا دانش آموز و معلم وجه المصالحه بقای صندلی جنابعالی  قرار گرفته اند و مصداق عینی آن را می توان تغییر 5 مدیر کل و سرپرست در طول کمی بیش از دو سال عنوان کرد که نشان از آشفتگی در این وزارت خانه پهن پیکر و بی برنامه است که همه چیز آن بر مدار حفظ صندلی وزیر می چرخد و دیگر هیچ!

به قول شاعری آلمانی که  سالها پیش سرود :

"آنکه می خندد هنوز خبر هولناک را نشنیده است. " ؛ اما آقای بطحایی اتفاقا جنابعالی خبرهای هولناک آموزش و پرورش لرستان را به خوبی  شنیده اید، ولی  به دلیل تثبیت ظاهری صندلی تان خوشحال از این معامله سود آور خود را به کوچه علی چپ زده اید و چنین وانمود می کنید که همه چیز آرام است و من چه قدر خوشبختم !

وضعیت آموزش و پرورش لرستان و عزل و نصب مدیران

وزیر محترم

احتمالا همانند دیگر مدیران کل قبلی  که مورد بی مهری جنابعالی و اسلافتان قرار گرفته و برکنار شدند ،دکتر رضا زینی وند که هنوز مجالی برای ارزیابی عملکرد ایشان فراهم نشده است توسط جنابعالی، آن هم نه به دلیل ضعیف بودن در اجرای برنامه های مورد نظر نظام تعلیم و تربیت که مجال این قضاوت فراهم نشده  است  ،بلکه تحت فشار اکثریتی از نمایندگانی که نشان دادند دل در گرو اعتلای نظام آموزشی کشور نداشته و ندارند، برکنار خواهند شد آن گونه که از خروجی بودجه و کلیات آن  که مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفته بر می آید نشان می دهد نه تنها برای کیفیت بخشی آموزش در مدارس تحولی صورت نگرفته است بلکه همان مقدار 2 هزار میلیارد تومان مربوط به رتبه بندی معلمان در سال 98 که جناب نوبخت و جنابعالی  قولش را داده بودند و کمی آن طرف تر دکتر محمد بیرانوندی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تارنمای شخصی اش با افتخار از افزودن 1000میلیارد تومان دیگر برآن خبر داده بود در سقف بودجه دیده نشده است و این یعنی  جذابیت آموزش و پرورش ناشی از دور نمای جذاب آن متاثر از سبد رای پر و پیمان آن می باشد که به دنبال عزل و نصب های گسترده مورد اعتناست نه ناکارآمدی یا ضعف عملکرد مدیران کل و مناطق .

 

سخن پایانی با دکتر محمد بیرانوندی:
 نماینده مردم شریف خرم آباد و چگنی ،رئیس ستادانتخاباتی  روحانی در لرستان  ،رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و تنها نماینده اصلاح طلب لرستان و عضو لیست امید


از جنابعالی انتظار رفته و می رود به اظهارات امیدوار کننده تان درمورد آموزش و پرورش که در نشست رسانه ای  به درستی بدان اشاره  نمودید به صورت عملی اقدام و در این راستا با استفاده از موقعیت ممتازتان در کمیسیون آموزش و تحقیقات و استفاده از ظرفیت آن به دفاع  از حیثیت آموزش و پرورش برخیزید .
فراموش نکنید نوع برخورد و نگاه نمایندگان محترم به اوضاع فعلی آموزش و پرورش در کمک برای سرپا نگه داشتن یا تیر خلاص زدن به آن  در تغییر نگاه مثبت یا منفی معلمان فرهیخته به نمایندگان محترم فعلی و انتخابات پیش رو سرنوشت ساز خواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام مهلت قانونی ایران برای تصویب توصیه‌نامه‌های گروه ویژه مالی، گفت: پایان مهلت FATF اصلا مهم نیست، آنها با عبور از این نقطه هم قطعا هیچ کاری نخواهند کرد، لذا نسبت تعلیق ایران از لیست سیاه FATF را با توجه به اینکه ایران در حال بررسی لوایح است، تمدید خواهند کرد .

گروه تشکل ها/

انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از تشکل های فرهنگیان

انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش برای تعیین 3 نفر از اعضای این شورا از امروز تا 3 اسفند برگزار می شود .

در این میان دو تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران اقدام  به ارائه لیست انتخاباتی کرده اند .

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در انتخابات شورایاری های تهران و در اسفند 1393 با ارائه لیستی مشتمل به 1817 نفر حمایت خود را از آنان اعلام کرد . ( این جا )

در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش برای تعیین 3 نفر این تشکل به همراه سازمان معلمان ایران به ارائه فهرست انتخاباتی برای تعیین 3 نفر پرداخته اند .

پس از گذشت حدود 4 سال مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هیچ گونه گزارش کاری در مورد عملکرد لیست مورد تایید و حمایت خود به افکار عمومی ارائه نکرده است .

این که فرضا گفته شود به جای بقال ، بنگاهی و سایر اقشار معلمان باشند بهتر است ؛ به نظر می رسد سخنی علمی ، دقیق و کارشناسی نباشد چار که افراد کاربلد ، کارشناس و دلسوز در همه گروه ها و اقشار وجود دارند .

تشکل های 9 گانه فرهنگیان شامل سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ، شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ، شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ، منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی در نشستی ضمن امضای میثاق نامه با برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم که بعدا به مجلس راه یافتند حمایت قاطع خویش را از آنان اعلام کردند . ( این جا ) و  ( این جا )

انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از تشکل های فرهنگیان

مفاد میثاق نامه معلمی به شرح زیر است :

1- تعمیق و توسعه مشارکت معلمان به جهت تامین منزلت آن ها از طریق حمایت از تشکل های معلمی و تشکیل نظام صنفی به منظور نقش آفرینی عینی در اداره امور مدارس ، مناطق ، ادارات کل و حوزه ستادی آموزش و پرورش

2- تلاش برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزودن فصل جداگانه ای به منظور همسان سازی نظام حقوق و دستمزد معلمان از جمله با هیات علمی ، دانشگاه ها و ارتقاء معیشت و منزلت اجتماعی – حرفه ای معلمی

3- تلاش به منظور اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش به گونه ای که هر گونه افزایش حقوق و مزایای شاغلین در مورد بازنشستگان هم سطح نیز اعمال گردد .

با این که به پایان کار مجلس دهم نزدیک می شویم اما آن تشکل های 9 گانه نیز هیچ گزارش کاری در مورد عملکرد و کارنامه نمایندگان مجلس برای تنویر افکار عمومی منتشر نکرده اند .

این در حالی است که « صدای معلم » پس از گذشت 6 ماه  در گزارشی با عنوان :

" 6 ماه از امضای " میثاق نامه معلمی " گذشت ... 9 پرسش از تشکل های معلمان ! فرصت سوزی تا کی ؟! " ( این جا )

ضمن یادآوری موضوع و میثاق نامه موارد زیر را جهت پاسخ گویی این تشکل ها مطرح کرد که متاسفانه به آن پاسخی داده نشد .

این پرسش ها عبارت بودند از :

از زماني که به عنوان بخشي از حاکميت در ائتلاف اسفند 94 ، موفق به کسب چند کرسي نمايندگي در مجلس شديد ؛ به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين چه برنامه يا چه برنامه هايي به نمايندگان منتخب خود ارائه نموده ايد ؟

1) چند نشست کارشناسي با کدام مسئولين داشته ايد؟

2) بر سر چه موضوعاتي با چه مسئولي چانه زني کرده ايد ؟

3) چالش هاي چانه زني شما با مسئولين ، چه بوده است؟

4) تنگناهاي مسئولين چه بوده است ؟

5) راهکارها و پيشنهادات مسئولين چه بوده است؟

6) راهکارها و پيشنهادات شما  چه بوده است ؟

و...

انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از تشکل های فرهنگیان

« صدای معلم » در جهت تنویر افکار عمومی و عمل به مفاد " منشور حقوق شهروندی » از همه این تشکل ها به ویژه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران که برای انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش اقدام به ارائه  فهرست انتخاباتی کرده اند می خواهد در این موارد پاسخ گو بوده و در مورد عملکرد خویش شفاف سازی کنند .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

این نماینده مجلس با انتقاد از پاداش های هنگفتی که هیات مدیره شرکت های دولتی دریافت می کنند، گفت: باوجود اینکه شرکت های دولتی زیان ده هستند اما هیات مدیره آنها بدون توجه به بازدهی شرکت پاداش های پایان سال هنگفتی دریافت می کنند این موارد باعث دلخوری و نارضایتی مردم از وضعیت بودجه شرکت های دولتی شده است

تربیت دانش آموز غیرانقلابی در مدارس و آموزش و پرورش  حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم فرموده اند؛ " همان گونه که در قبل از انقلاب برخی مدارس سعی می کردند که دانش آموز انقلابی تربیت کنند، امروز برخی مدارس می کوشند دانش آموز غیر انقلابی تربیت کنند".

بخش اول صحبت رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش درست است. در دوران پیش از انقلاب (دهه پنجاه) رشد فزاینده ارزش های دینی همچون اقبال به مساجد، تمایل به حجاب، نمایش آشکار فرایض دینی همچون نماز و روزه و نام گذاری مذهبی فرزندان از تحولی نوین زیر پوست جامعه خبر می داد ( صدایی که شنیده نشد، نشر نی). در چنین فضایی و به ویژه در سال های ۵۶ و ۵۷ مدارس هم به کانون تبلیغ انقلاب مبدل شده بودند. هژمونی انقلاب و تاثیر گذاری شگفت معلمان هم کار را به جایی رسانده بود که می شد به آن " تربیت دانش آموز انقلابی" در مدارس اطلاق کرد. پرواضح است که حتی در آن شرایط هم تاثیرات محیطی از جمله نارضایتی گسترده مردم از رژیم شاه عامل اصلی گرایش معلمان و دانش آموزان به سمت و سوی انقلاب بود.

به عبارت دیگر اگر شرایط غیر انقلابی بود امکان تربیت انقلابی دانش آموزان در سطح وسیع وجود نداشت. حال به دوران پس از انقلاب می رسیم که به مثابه یک تز به ناگزیر آنتی تز خود را در بطن خویش پروراند. بر اساس این منطق حکومت های سکولار نوعی نگرش دینی را درون خود پرورش می دهند و بر عکس حکومت های دینی هم به سکولاریسم مجالی برای رویش و آشکار شدن می دهند. ب

به تجربه در سال های بعد از انقلاب دریافته ایم که هر زمان حکومت کوشیده است که با مداخله در منطق حاکم بر جامعه آن را پیش بینی پذیر و قابل کنترل سازد نتیجه ای متفاوت حاصل آمده است.

به حذف مظاهر ایران باستان از کتاب های درسی و اماکن عمومی بنگرید تا بتوانید علت تجلی شگفت انگیز آن ها را در سایر ساحت های خصوصی و به دورمانده از دخالت دولت فهم کنید.

به همان نسبت سلوک معلمان نیز بر رفتار دانش آموزان تاثیر گذار بوده است.

تربیت دانش آموز غیرانقلابی در مدارس و آموزش و پرورش

منش های تک بعدی که سعی در تحمیل نوعی خشونت انقلابی به عرصه مدارس داشته اند عمدتا با واکنش منفی دانش آموزان مواجه شده اند و به عکس معلمانی که کوشیده اند با برخوردی انسانی و محبت آمیز با مخاطبان خود روبه رو شوند برای همیشه به عنوان معلمان الهام بخش در اذهان نسل های بعد به یادگار مانده اند.

از سوی دیگر حجم عظیمی از ناکارآمدی ها که حاصل تداوم مسائل حل نشده، همزمانی بحران ها، فقدان نوآوری سیاسی، به محاق رفتن آزادی های اجتماعی و تیره شدن افق های آینده می باشد نسل جوان را به شدت ناامید و سرخورده کرده است.

تربیت دانش آموز غیرانقلابی در مدارس و آموزش و پرورش

نسل آینده در چنین شرایطی بیش از شنیدن، نیازمند گوش هایی است که همدلانه دردها و ناکامی های او را بشنوند و خودبیانگری او را به رسمیت بشناسند. بنابراین هر گونه برخورد شعاری مدارس در زمینه دستاوردهای چهل سال گذشته به دیوار ستبر بی اعتنایی نسل آینده برخورد می کند. در چنین شرایطی است که هر گونه واکنش سرد دانش آموزان به بمباران تبلیغاتی و یک سویه آموزه های ایدئولوژیک چهاردهه گذشته در نگاه افرادی همچون حجت الاسلام ذوعلم به پرورش نسلی غیر انقلابی در مدارس تعبیر می شود.

متاسفانه هم اکنون به دلیل بی اعتنایی حکومت به نقش ممتاز معلمان در مدارس شاهد افول بی سابقه نقش آفرینی این اندک سرمایه های انسانی موجود در مدارس هستیم. منش های تک بعدی که سعی در تحمیل نوعی خشونت انقلابی به عرصه مدارس داشته اند عمدتا با واکنش منفی دانش آموزان مواجه شده اند و به عکس معلمانی که کوشیده اند با برخوردی انسانی و محبت آمیز با مخاطبان خود روبه رو شوند برای همیشه به عنوان معلمان الهام بخش در اذهان نسل های بعد به یادگار مانده اند

بیراه نیست اگر بگوییم در چنین مدارسی  معلمان حتی اگر هم بخواهند نمی توانند با ذهنیت منفی شکل گرفته دانش آموزان در اثر نارسایی های موجود مبارزه کنند.

بنابراین سخن از نقش مدارس در تربیت دانش آموزان غیر انقلابی در روزگاری که معلمان مرجعیت فکری خود را به دنبال بی اعتنایی های نظام تصمیم سازی از کف داده اند بیش از همیشه فانتزی و غیر واقعی به نظر می رسد. به قول سهراب؛ چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید...

کانال مهران صولتی

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ؛ انجمن اسلامی معلمان ایران از تشکل های فرهنگیان بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است .

گروه رسانه/

قرار بود  " فرهنگ امنیتی " به جای مانده از دولت های نهم و دهم جای خودش را به " امنیت فرهنگی " بدهد .

 فانی و دانش آشتیانی تا حد قابل قبولی در این زمینه کارنامه موفقی داشتند اما شکایت علیه معلمان منتقد و رسانه در آذربایجان شرقی ، خوزستان ، قم ، البرز و... در وزارت سیدمحمد بطحایی ، پرسش های فراوانی را ایجاد کرده است و به تدریج دارد به یک " فرهنگ سازمانی " در نظام تعلیم و تربیت تبدیل می شود .

اخیرا هم  علیه رسانه « صدای معلم » شکایت شده است.

اخیرا برخی از فعالان صنفی معلمان به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش احضار شده اند ؛ چیزی که در وزارت فانی و دانش آشتیانی سابقه نداشته است .

بطحایی چه می کند ؟

چرا وزیر آموزش و پرورش در مورد این وقایع تلخ و قابل تامل سکوت کرده است ؟

چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و حداقل اعضای فراکسیون امید آن در برابر این مسائل حرفی نمی زنند ؟

تشکل هایی که نام " معلم " و " فرهنگیان " را با خود یدک می کشند قرار است در آینده چگونه از عملکرد خویش در برابر افکار عمومی دفاع کنند ؟

آیا برپایی چند نشست با بطحایی که برون داد و یا دستاورد خاصی برای جامعه معلمان نداشته است می تواند فلسفه وجودی آن ها را به اثبات برساند ؟

برگزاری نشست مخفیانه با " سعید جلیلی " بر اساس کدامین اصول و مانیفست مدنی و صنفی صورت گرفته است ؟

آیا قرار است آقای جلیلی مشکل آزادی بیان را در جامعه آموزش و پرورش حل کند ؟

« منشور حقوق شهروندی » مصوب توسط دولت تدبیر و امید تاکنون چه کاربرد و فایده ای در آموزش و پرورش و برای معلمان داشته است ؟

معاون رئیس جمهور  و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور می گوید: ( این جا )

" برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت به مفهوم حقوق شهروندی آشنا و مسلط نیستند .

آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری به کارکنان بر اساس برنامه ای که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است باید در دستور کار مدیران باشد.
مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخ گویی هستند ... "

اما هنوز بسیاری از مدیران آموزش و پرورش پاسخ گو نبوده و یا خود را موظف به پاسخ گویی نمی دانند .

کسی هم آن  ها را به این علت بازخواست نمی کند .

تاکنون سیدمحمد بطحایی نشست های مختلفی را با عنوان گفت و گو و ترویج فرهنگ گفت و گو و نقادی با دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان برگزار کرده است .

اگر گفت و گو خوب است و راه گشا ؛ پس چرا زیرمجموعه مدیریتی ایشان وقعی به سخنان وزیر نمی گذارند و اولین و آخرین راه و مسیر را " شکایت " در مجامع قضایی دانسته و ادامه می دهند ؟

آیا قرار است در محافل و مجامع یک چیزی گفته شود اما در عمل چیز دیگری را شاهد باشیم ؟

مجموعه ای که نمی تواند در داخل خودش گفت و گو و نقد داشته باشد و همدیگر را تحمل نمی کنند ؛ قرار است چه چیزی را به دانش آموزان و جامعه آموزش دهند ؟

« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که با این مسائل واقع بینانه و صادقانه برخورد کرده و زمینه باروری و رشد حرفه ای معلمان را با نقادی و گفت و گو فراهم کند .

اگر بطحایی واقعا آن گونه که در نشست با مشاوران زنان در ادارات کل سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان بیان کرد ( این جا )  "نوکر مدرسه " است و باور دارد که همه چیز روال طبیعی خود را طی کند باید در عمل آن را نشان دهد .

مجموعه ای که بخواهد دهان منتقدان را ببندد و یا جو ارعاب و تهدید را نهادینه کند پایدار و پویا نخواهد بود و فرجام خوبی نخواهد داشت .

« علیرضا هاشمی دبیر کل سابق سازمان معلمان ایران  متن سخنان ایراد شده توسط خویش در نشست با " سعید جلیلی " را برای صدای معلم ارسال کرده است که از ایشان تشکر می شود .

متن سخنان علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سابق سازمان معلمان ایران در نشست با سعید جلیلی

سیاست زدگی ،ایدئولوژی زدگی و تمرکزگرایی دلایل اصلی ناکارآمدی آموزش و پرورش است .

سازمان معلمان ایران در راستای احترام به افکار عمومی و شفاف سازی و پیرو مصوبه شورای مرکزی و اعلام دبیرکل و سخنگوی این تشکل متن سخنان علیرضا هاشمی عضو و دبیرکل سابق و مشاور دبیرکل فعلی را که در دیدار تشکل ها با سعید جلیلی ایراد نموده بود را منتشر می کند و به زودی متن سخنان دو تن دیگر از نمایندگان سازمان در این دیدار را هم رسانه ای خواهد نمود.

متن کامل سخنان علیرضا هاشمی در دیدار تشکل ها با سعید جلیلی به این شرح است:

در شروع، وضعیت کلی آموزش و پرورش را می شود در یک بیت خلاصه کرد :

ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد

در دام مانده باشد صیاد رفته باشد

علت وجودی تشکل ها، نارضایتی از وضع موجود آموزش و پرورش است و البته تنوع و تفاوت در نگاه به نارضایتی ها و تحلیل آن باعث به وجود آمدن تشکل های متنوع معلمی شده است که قاعدتا روش های متفاوتی را هم در عمل دارند.

بحث من شامل توصیف و تبیین و تجویز خواهد بود.

در بخش توصیف، ناخشنودی و نارضایتی ما خودنمایی می کند. نیازهای اولیه معلمان (خوراک، پوشاک، مسکن، استراحت، تفریح ... ) که تحت عنوان نیازهای معیشتی می شناسیم برآورده نمی شود و معلمان برای جبران دست به فعالیتهای دیگری می زنند که زیبنده حرفه معلمی نیست!

معلمان دیگر شاد نیستند، امید در آنها کم رنگ است، بی معنایی تدریس و زندگی زنگ خطر است که باید به آنها توجه کرد.نیازهای فردی، اجتماعی مانند ثروت، قدرت، شهرت و احترام ... به شدت بی پاسخ مانده و حتی آموزش و پرورش نیازهای اجتماعی جامعه را هم جواب نمی دهد.

برونداد آموزش و پرورش، فارغ التحصیلان آن در مسیر توسعه، آزادی، عدالت قرار ندارند، بچه ها اهل گفت و گو، تحمل مخالف نبوده و برای زندگی اجتماعی آماده نمی شوند.

خلاصه آموزش و پرورش فقط هست ولی فراموش شده و فاقد کارکرد!

در تبیین و چرایی این وضعیت به علل و دلایل عمده اشاره می کنم.

اولین و اصلی ترین موضوع "سیاست زدگی" آموزش و پرورش است. به این معنی که قدرت سیاسی بر آن سیطره تام دارد. از عزل و نصب ها تا راهبردهای کلان و برنامه ریزش! این سیطره شایسته سالاری را حذف و ارادت را جایگزین کرده است.

تاثیر دیگر حاکمیتی دیدن آموزش و پرورش، ایدئولوژی زدگی آن است، روند علمی در این وزارتخانه با اختلال روبه روست.

علت دوم "تمرکز گرایی" شدید در این نهاد است، مشارکت گریز است، نه اولیاء، نه معلمان، نه دانش آموزان نقشی تاثیر گذار ندارند.اولیاء فقط به عنوان تامین کننده مالی مطرحند نه سیاست گذار و تعیین کننده خط مشی ها، دانش آموزان که اصلا دیده نمی شوند!

ما معلمان هم که با نگاه ابزاری به اجرایی کردن تصمیمات دعوت می شویم!- در این راستا مساله خصوصی سازی هم جالب است.

از نگاه ما خصوصی باید شامل مشارکت جامعه در کل فرایند آموزش و پرورش باشد هم در اهداف هم در خط مشی ها و سیاست گذاری ها، نه اینکه همه چیز در اختیار حاکمیت باشد و جامعه (خانواده) فقط پول (هزینه های مالی) آن را تامین کند.در قسمت تجویز و توصیه هم یک نکته بگویم.

کلید حل مشکلات "مشارکت" است، مشارکت در صفر تا صد مسائل آموزش و پرورش، نباید فقط خواستار حضور بود باید حضور به مشارکت واقعی  تبدیل شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور