واژه تقدیرنامه را نامه ای از وزیر یا رئیس برای تشویق کارمند تعریف کرده اند، نامه ای برای انجام وظایف کارمند در مواردی که عملکرد او مورد رضایت یا حتی بیشتر از انتظار است از سوی مقام مافوق تدوین وارسال می شود. تقدیرنامه های پروپاگاندایی که تا دورترین روستاها نیز نفوذ می کند و زمینه سوءاستفاده از جایگاه و مقام معلم را ایجاد می کند، چه کسی اینها را کنترل می کند ؟
در چند سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل هایی برای صدور این تقدیرنامه صادر شده است که نحوه صدور تقدیرنامه ها را کنترل کنند . حتی کمیته ای که در سطوح مختلف نحوه صدور تقدیرنامه ها را مدیریت می کنند، تا این قسمت همه مراحل قابل قبول و کاملا منطقی ؛ زیرا به نظر می رسد فلسفه وجودی این کمیته ها با دستورالعمل های طولانی با ماده و تبصره های متعدد این است که نحوه صدور تقدیرنامه ها کنترل شود و فعالیتهای قابل تقدیر همه فرهنگیان با یک میزان ارزیابی شود .
با این نوع نگاه وجود دستورالعمل ها و کمیته های متعدد که در راستای ایجاد عدالت و تامین منافع معلمان را می توان توجیه کرد، اما زمانی که خروجی این همه دستورالعمل و کمیته های اجرایی تحت الشعاع مافیای قدرت قرار می گیرد و از یک نوع تقدیرنامه ،هزاران کپی گرفته و به صورت کیلویی در بین فرهنگیان توزیع می شود، باید پرسید :
چه چیز را می توان باور کرد؟
تقدیرنامه هایی که آموزش و پرورش را صحنه سیاست بازی می کند و متاسفانه باب سوءاستفاده از جایگاه معلم را فراهم می کنند، تقدیرنامه های با دو امضا که اسم نماینده مجلس و یا چهره سیاسی در سمت راست نوشته می شود و معاون وزیر در سمت چپ و با متن های مختلف به دست معلمان می رسد.
باز هم تا اینجا را می پذیریم خدا را شکر حداقل نامی از معلم در برگه ای برده شد،اما صحنه تلخ آنجاست که این برگه ها زمانی که در مناسبت های محتلف مانند ارزشیابی سالانه، انتخاب معلم نمونه، ساماندهی و....حکم کاغذ پاره را پیدا می کنند، مسئول کارگزینی تقدیرنامه را با نگاه پرمعنا دست معلم می دهد که این تقدیرنامه با وظایف شغلی ارتباطی ندارد و فاقد امتیاز است، برگه ای با امضای دو مقام معتبر اما بدون ارزش.....
به راستی یک معلم تا کجا باید تحقیر شود ؟
تا کجا باید مورد سوءاستفاده قرار گیرد ؟
واقعیت را نباید انکار کرد همین هفته تعداد زیادی از فرهنگیان از این نامه های واجد دو امضاء دریافت کردند و تا اسفند سال آینده صدها هزار مورد از این تقدیرنامه ها صادر خواهد شد چرا که آموزش و پرورش سیاست زده ما بهترین زمینه را برای استفاده سیاسیون در ایام انتخابات ایجاد کرده است، سونامی تغییرات هر دو سال یک بار بعد از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که تا اتاق سرایداری و آبدار خانه مدارس هم کشیده می شود، مصداق بارز آموزش و پرورش سیاست زده و بیمار ماس ؛، تقدیرنامه های پروپاگاندایی که تا دورترین روستاها نیز نفوذ می کند و زمینه سوءاستفاده از جایگاه و مقام معلم را ایجاد می کند، چه کسی اینها را کنترل می کند ؟
کجا باید به معلمان پاسخ داده شود ؟
قانون ها و تبصره ها را چه کسی می نویسد ؟
سخن این است که اگر قرار است با این همه بخشنامه و دستورالعمل و کمیته صدور تقدیرنامه برای معلمان به قدری کنترل شود که دریافت آن برای فرهنگیان به رویا تبدیل می شود،چگونه یک دفعه درها گشوده می شود و کیلو کیلو کاغذ به عنوان تقدیرنامه در ایام انتخابات از وزارت آموزش و پرورش خارج می شود در اختیار نمایندگان و چهره های سیاسی قرار می گیرد و در زمان دریافت امتیاز اما کاغذ پاره ای بیش محسوب نمی شود،چه باید کرد ؟
اگر قرار اجبار است که باید این نوع تقدیرنامه صادر شود و گریزی از ترک تازی سیاسیون در خانه آموزش و پرورش وجود ندارد، پس تدبیر شود که معلم تحقیر نشود و حداقل امتیازی به این برگه ها تخصیص یابد !
باور کنید تحقیر معلم با هیچ توجیهی قابل قبول نیست.
فرهنگیان سلام
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
توئیت های قشنگ آقای بطحایی که در آنها بدیهیاتی از آموزش و پرورش مدرن مانند آموزش بدون اجبار ، آموزش در قالب بازی ، حذف تکالیف اجباری ، حذف آزمون های تستی کنکور در دوره ابتدایی و... بیان می شود ربطی به عملکرد واقعی وزیر و معاونان او ندارد . این تبلیغات علاوه بر چهره سازی برای وزیر در میان اقشار متوسط جامعه و روشنفکران که از آموزش و پرورش ناکارآمد ایدئولوژیک به ستوه آمده اند ، نوعی فرار از رو به رو شدن با مشکلات واقعی وزارتخانه مانند کمبود معلم ، فرسودگی دیوار و سقف 30 درصد مدارس ، تجهیزات گرمایشی عقب مانده مثل والور و بخاری نفتی در مدارس روستایی، استفاده از معلمان آموزش ندیده و ضعف سیستم نظارتی وزارتخانه و صدها مساله واقعی کف مدرسه است.
حرفهای یک مدیر اجرایی باید در قالب برنامه قابل اجرا بیان شود. در برنامه اجرایی چند عامل باید کاملا معلوم باشد:
1- مشخصات وضع موجود 2- مشخصات وضع مطلوب 3- در اختیار داشتن لوازم و امکانات برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب 4- زمان لازم برای رسیدن به وضع مطلوب.
فقدان هر یک از 4 عمل فوق ، وعده یا سخن مدیر اجرایی را تا حد شعار تنزل می دهد. نه تنها وزیر آموزش و پرورش بلکه اغلب مسئولان وعده هایی می دهند که چارچوب برنامه ای ندارد و بیان نظرات شخصی یا رویا ها و آرزوهای اقشار مخاطب آنها است. البته مخاطب یعنی ما هم مقصریم ، زیرا به محض اینکه مسئولی حرف دل ما را بزند قند توی دلمان آب می شود و عاشق و شیفته او می شویم.
انتصاب علی عسگری و ذوعلم هر چند هر دو روحانی هستند در دو دسته بندی متفاوت جا می گیرد. ذوعلم از جمله اصولگرایانی است که نگاه امنیتی به مقوله فرهنگ دارد و معتقد به مهندسی فرهنگی است
انتصاب ذوعلم به عنوان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ( مغز دستگاه آموزش و پرورش) یک چرخش در سیاست های دولت در آموزش و پرورش است و البته ربط زیادی به بطحایی و نوبخت و واعظی ندارد. این تصمیم در خارج از دولت و برای رفع نگرانی حوزه های علمیه و بیت رهبری اتخاذ شده است.
آموزش و پرورش از نظر ایدئولوژیک یک نهاد حاکمیتی است، نقاط کلیدی آموزش و پرورش به طور سنتی در اختیار اصولگرایان دوآتشه است اما پست های فرعی و اداری ، با رعایت پروتکل های اداری مانند استعلام از نهادهای امنیتی و قضایی به ورژنی از اصلاح طلبان یا تکنوکراتها واگذار می شود.
حضور حجت الاسلام علیاکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیانگذار و رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسس و رئیس حوزهٔ علمیهٔ امام رضا و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران در جلسه تودیع دکتر تورانی و معارفه آقای ذوعلم اهمیت و جهت این انتصاب را نشان می دهد.
آقای ذوعلم از سال 1390 تا آذر 1397 رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. وی ماه پیش از این سمت استعفا داد و قرار بود فقط کار مطالعاتی بکند . پیش از آن ذوعلم در بهمن 84 طي حكمي از سوي محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش وقت، به عنوان مشاور وزير و مديركل دفتر برنامهريزي و تأليف كتب درسي منصوب شد.
در مدت زمان مسئولیت ذوعلم در دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی ، حذف تصویر خليج فارس از پشت جلد كتاب فارسی سال اول دبستان " بخش بنویسیم " و حذف پادشاهان از كتب درسي، چالش برانگیز و نهایتا باعث شد که وی در تاريخ 4 مهر 88 از سمت خود استعفا بدهد. اما محی الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش وقت ، ذوعلم را به عنوان مدير برنامه درسي ملي و مشاور رئيس سازمان پژوهش نگه داشت.
ذوعلم از جمله اصولگرایانی است که نگاه امنیتی به مقوله فرهنگ دارد و معتقد به مهندسی فرهنگی است. او از طرفداران تسلط الگوی آموزشی و تربیتی حوزه در آموزش و پرورش است. ذوعلم معتقد است که "سازمان پژوهش فقط متعلق به دولت نیست و به امت اسلامی تعلق دارد."
حجت الاسلام رشاد در مراسم معارفه گفت : "آقای ذوعلم با نظر وزیر آموزش و پرورش، رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب انتخاب شدند." وی افزود : "باید ببینیم چرا این نسل این گونه بار آمدند؟ قطعا ما مقصر هستیم و آموزش و پرورش هم در این موضوع تأثیر داشته است." وی ادامه داد: "به عنوان مثال پدر و مادر هنگام باروری و غذا دادن به فرزندشان باید به حلال و حرام توجه داشته باشند ."
رشاد با بیان اینکه سازمان پژوهش طعام نسل آینده را فراهم میکند، تأکید کرد: "باید مراقب بود مطالب نادرست به دانش آموزان القا نشود و اگر حتی در یک مورد بی احتیاطی باعث زاویه دار شدن اعتقادات یک نوجوان شود سازمان پژوهش مسئول است."
آقای بطحایی با آمدن ذوعلم قاعدتا باید ترمز تیم رسانه ای موازی را بکشد و انتشار توئیت های قشنگ را متوقف کند . آیا همچنان به دوگانه گفتاری و دوگانه رفتاری خود ادامه می دهد؟
گروه تلگرامی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
تیمور علی عسگری معاون حقوقی جدید وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم معارفه اظهار کرد: بنده زمانی که در معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد حضور داشتم راهبردهایی را نوشتم که براساس آن در حوزه مجلس حتی برای دبیران کمیسیونها و رانندهها نیز برنامه داشتیم چون واقعا اعتقاد دارم که اگر آنها بخواهند میتوانند یک وزیر را بیندازند.
وی افزود: آموزش و پرورش زیربناییترین وزارتخانه کشور است که از آن غفلت شده و سند تحول بنیادین باید مدنظر باشد و از صدر تا ذیل نظام با آن همکاری کنند؛ در صحبت با یکی از مقامات قضایی پرسیدم که چرا این قدر زندان آن هم با ساختمانهای شیک میسازید اما هزینه آن را برای ساخت مدارس اختصاص نمیدهید.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ما معتقد به مثبتاندیشی هستیم و درباره درخواستهای نابه جای نمایندگان مجلس، دعواها را خودم خواهم کرد اما باید از پیشنهادات آنها در بخشهای مختلف مثل بودجه استقبال کنیم، اگر میخواهید با آنها دعوا کنید، خیلی شفاف بگویید کار شما قانونگذاری است و دخالت آنها در مباحث اجرایی را به شورای نگهبان گزارش کنیم و بگوییم آنها در کار قوا تداخل ایجاد میکنند.
در حین صحبتهای حجتالاسلام عسگری یکی از فرهنگیان بازنشسته پرسید که چرا 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس به آموزش و پرورش بیاعتنا است؟ که او در پاسخ گفت بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت شده است و ما در این رابطه مطالبهگر خواهیم بود و تلاش میکنیم تبعیضهای ناروا برداشته شود.
خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/
گروه رسانه/
کمی پس از انتصاب حجت الاسلام علی ذوعلم به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش فهیمه طباطبایی خبرنگار آموزش و پرورش روزنامه همشهری به این انتصاب در صفحه شخصی خود واکنش نشان داد . ( 1 )
این خبرنگار پیش تر به بازداشت معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان داده بود . ( 2 )
« صدای معلم » از مسئولیت شناسی این خبرنگار آگاه و دلسوز تشکر و قدردانی می کند و امیدوار است تا سایر خبرنگاران و اهل رسانه نیز نسبت به این وقایع واکنش درخوری داشته باشند .
« صدای معلم » از « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش می خواهد تا در مورد دلایل کارشناسی این انتصاب شفاف سازی کرده و به افکار عمومی پاسخ گو باشد .
پرسش این رسانه آن است که آیا این کارها به تعمیق " حرفه ای شدن فرآیند آموزش " کمکی خواهد کرد و آیا این انتصاب ها به سیاسی شدن آموزش و پرورش و دخالت سایر نهادهای بیرونی در این وزارتخانه نخواهد انجامید ؟
( 1 )
( 2 )
پایان پیام/
گروه رسانه/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .
به تازگی « سازمان سنجش و آموزش کشور » هم به صف شکات علیه صدای معلم پیوسته است .
« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .
معاون رئیس جمهور رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به تازگی گفته است : ( این جا )
" برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت به مفهوم حقوق شهروندی آشنا و مسلط نیستند .
آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری به کارکنان بر اساس برنامه ای که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است باید در دستور کار مدیران باشد.
مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخ گویی هستند ... )
موضع وزیر آموزش و پرورش تاکنون " سکوت " بوده است .
بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :
* در وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .
* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .
* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )
* مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .
* اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .
یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .
اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .
شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست ...... ( این جا )
« صدای معلم » از مسئولیت شناسی و آگاه سازی " این نیروی ستادی " تشکر و قدردانی می کند .
« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .
گروه اخبار/
این در حالی است که در چند سال گذشته تعدادی از زمین خواران و قانون شکنان در جهت نابودی فضاهای خدمات شهری، آموزشی، بهداشتی و سبز و گردشگری مهاباد و تغییر کاربری غیر قانونی اراضی شهری قدم برداشته و تشکل های مردم نهاد و فعالین رسانه ای دلسوز با اطلاع رسانی و حضور به موقع جلوی رانت های ایجاد شده را سد نموده اند اما به جای قدردانی و تشکر از این فعالین مدنی و رسانه ای اقدام به احضار و فشار و بازجویی های بلند مدت آنان می نمایند.
سید محمد بطحایی در روزهای اخیر در اقدامی عجیب چهره ی ظاهری وزارت خانه را تغییر داد و با ادغام اداره کل دفتر وزارتی و مرکز اطلاع رسانی و با عزل مدیران آنها امیر علی نعمت الهی از اعضای حزب اعتدال و توسعه را که چند ماه قبل بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به عنوان معاون پارلمانی به کار گمارده بود به عنوان قائم مقام وزیر، و مدیر کل دفتر وزارتی و رئیس مرکز اطلاع رسانی منتصب کرد .
بطحایی قبل از این نیز افرادی چون فاطمه مهاجرانی و مریم جمشیدی و ... را که اعضای این حزب هستند بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به سمت های مهم نصب کرده بود ولی اقدام اخیر بطحایی از جنبه های مختلف قابل تامل است !
این به نعمت الهی با وجود انتصاب کمتر از چهار ماه ۳ سمت مهم و حساس را تقدیم کرد !
این انتصاب ها با چه استدلال و منطقی انجام گرفته است ؟
نعمت الهی با چه رزومه و توانایی به عنوان قائم مقام وزیر بزرگ ترین وزارت خانه ی کشور گمارده شد ؟ این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد
ادغام دفتر وزارتی و روابط عمومی بر چه اساس و چه اهدافی انجام شد ؟
قطعا سوالاتی از این دست ممکن است برای افراد پیش بیاید . نقدهایی به این کارها و کلیت عملکرد و رویکرد بطحایی مطرح شده و می شود ! و این باعث شد تیم رسانه ای موازی وزیر دست به کار شوند و در حمایت از اقدامات وزیر منتقدان را زیر سوال ببرند !
در یکی از این واکنش های جالب سایت شبستان منتقدین را زیر سوال می برد.
سایت شبستان که طبق شنیده ها نزدیک به سازمان تبلیغات اسلامی است و در دوره ی وزارت بطحایی همراه و مدافعش بوده است در قسمت معرفی خود این گونه نوشته است :
(خبرگزاری شبستان به شکل آزمایشی از سال 1383 در پوشش اخبار کانونهای فرهنگی هنری مساجد کل کشور گام برداشت و در بهمن ماه 1386 با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد. و سرویس های آن شامل قرآن و عترت، مهدویت، اندیشه، مسجد و کانون های مساجد، جهان اسلام و سیاسی می باشد.)
سایت شبستان در این گزارش می نویسد :
" برخی از منتقدان این تغییرات را «کودتا» نامیده اند و تاکید دارند، وزیر آموزش و پرورش می خواهد مهره های خود را در این وزارت خانه بچیند. همه مردم با انتصابات سیاسی و حزبی آن هم در نظام تعلیم و تربیت کشور مخالف هستند اما به کار بردن کلمه کودتا برای تغییر رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که همین منتقدان به نحوه عملکرد آن هم انتقاد داشتند، نشان از خصومت های شخصی دارد چراکه پیش از این نیز انتصابات بطحایی را سیاسی نامیده بودند اما به این میزان هجمه وارد نشده بود. گویا ساز منتقدان وزارت آموزش و پرورش در همه شرایط ناکوک است و در برخی از مواقع به دلایل نامشخص ناکوک تر می نوازد.
نکته قابل تامل این است که این منتقدان همیشه حاضر در صحنه همه وزاری منتصب در این وزارت خانه را مورد هجمه قرار داده اند و تاکنون وزیر مطلوب از دید منتقدان وجود نداشته است، حداقل یک اقدام موثر داشته باشد. برای آنان تفاوتی ندارد یک روز از سکانداری وزیر آموزش و پرورش گذشته باشد یا چهار سال. قلم آنان همیشه با نقد به مقام عالی وزارت خانه می تازد. در زمان سکاندری بطحایی هم این قلم ها پررنگ تر شدده است و همین موضوع موجب شده است که وزارت آموزش و پرورش بیش از هر زمانی دیگر درگیر حاشیه شود و طرح ها و اقدامات مهم و مثبت و منفی وزارت آموزش و پرورش دیده نشود."
اینکه به صورت عاجل تغییر و تحولات مدیریتی از جمله ادغام و عزل و نصب در روزی که جلسه مدیران کل برگزار می شود و سپس از دسترس خارج کردن سایت وزارت خانه در یک روز انجام می شود بی شباهت به آن کار نیست !!
این سایت مدعی شده این منتقدان همیشه نقد می کنند بدون اینکه راهکاری بدهند !
کجای اصول نقد نوشته که افراد باید در زمانی یا مدیریت فردی نقد کنند و در زمانی و مدیریت فرد دیگر تعریف کنند یا ساکت باشند ؟
کجای اصول نقادی بیان شده که نقاد باید حتما راهکار هم بدهد ؟ این حرف طنز شبیه آن می ماند که شما بر دید مکانیکی و از کارکرد ماشین تان ایراد بگیرید مکانیک به شما بگوید : تو که ایراد گرفتی حالا باید بگویی چطور درست کنم !
این همه کارمند رسمی و غیر رسمی دارند مجیز وزیر را می گویند و شبانه روز تبلیغ طرح و عملکردش را می کنند آیا شنیدن گاه به گاه صدایی متفاوت این قدر دردناک است ؟
آیا طرح های بطحایی به قدری فشل و یا ناکارآمد هستند که با انتقاد چند نفر از کار می افتند !؟
در واکنشی دیگر محمد خرم با باشگاه خبرنگاران مصاحبه ای کرده است :
در بخشی از این مصاحبه آمده است :
" وی با اشاره به اینکه وزیر همواره برای عزل و نصبها از اتاق فکری کارشناس و فرهنگی بهره گرفته میشود، گفت:
"جابه جایی نیرو در تمامی نهادها امری طبیعی است، با توجه به اینکه آموزش و پرورش توان بالایی در تربیت نیرو دارد نیروهای بسیاری را به دیگر نهادها مامور کرده است به عنوان مثال از آموزش و پرورشی ها در سمت شهردار و معاون شهردار اشتغال داشتند و برخی اکنون در سمت معاون وزیر فعال هستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش همواره سعی دارد با استفاده از ظرفیتهای موجود بهترین خروجی را برای جامعه ذینفعان ایجاد کند، تعابیر نادرست و مختلفی که از تغییر و تحولات نیروی انسانی این وزارتخانه مطرح میشود، دور از انصاف است."
جدا از غلط های نگارشی و تایپی متن، خرم هم دلربایی از مدیر ارشد خود کرده و انتصابات وی را کارشناسی شده و به اتاق فکر ربط داده است و از ظرفیت بالای آموزش و پرورش در تربیت نیرو و صادرات آن به دیگر نهادها گفته است و در نهایت منتقدان بطحایی را به دوری از انصاف نسبت داده است !
فکر می کنم خرم نقد منتقدان را دقیق ندیده است یا خود را به ندیدن زده است چون یکی از نقدهای منتقدان انتصاب افراد خارج آموزش و پرورشی فاقد صلاحیت است !
در پایان شعری از سعدی می گویم :
گر تو قرآن بدین نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی
این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد.
گروه گزارش/
تغییرات ناگهانی در بخش ستادی وزارت آموزش و پرورش واکنش های مختلفی را در میان فرهنگیان به ویژه فعالان رسانه ای معلمان ایجاد کرده است .
برخی از فعالان برای این جنس تغییرات از تعبیر " کودتا " استفاده کرده اند .
پیش تر و در زمان وزارت فانی این تغییرات با مسئولیت " کمیته انتصابات " صورت می گرفت .
« محمد خرم » در گفت و گو با یک رسانه مدعی شده است که این تغییرات در " اتاق فکر " کارشناسی شده است .
« صدای معلم » در راستای شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان از وزارت آموزش و پرورش به ویژه سیدمحمد بطحایی می خواهد که اسامی و سمت های این اتاق فکر برای معلمان معرفی شوند .
پرسش صدای معلم این است که بیان مواضع این وزراتخانه و پاسخ گویی بر عهده چه فرد و یا نهادی باید باشد .
پیشنهاد این رسانه برگزاری یک نشست رسانه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش برای شفاف سازی در این موارد است .
گروه اخبار/
حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 16دی) قوه مقننه، در جریان رسیدگی به سوال خود از سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره اخذ هزینه در تمامی مدارس دولتی گفت: وزیر معتقد است به اجبار پولی از دانشآموزان گرفته نمیشود در حالی که این گفته توهین به شعور مردم است چرا که در تمامی مدارس دولتی از خانوادهها پول دریافت میشود.
وی با بیان اینکه کسری بودجه وجود دارد اما طبق اصل (30) قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه باید آموزش و پرورش رایگان داشته باشیم، افزود: تمام کودکان کشور به یک میزان از تحصیل حق دارند اما امروز این اصل اجرا نمیشود و دستهبندی و طبقهبندی مدارس بسیار زیاد است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس در ادامه ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو اظهار داشت: با این حال عزل و نصبهای اخیر در وزارتخانه، این نهاد را تبدیل به یک بنگاه سیاسی کرده و ترسو بودن وزیر به دلیل از دست دادن میز خود مشهود است؛ زیرا آموزش و پرورش دفتر یک حزب سیاسی خاص شده است.
مقصودی در ادامه با اسفناک خواندن اوضاع مدارس تصریح کرد: قطعا اخذ هزینه از دانشآموزان در آینده افزایش مییابد و کاش بطحایی نیز برای دفاع از فرهنگیان و دانشآموزان مثل وزیر بهداشت استعفا میداد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل به وجود آمدن انقلاب 57 فقر طبقاتی و فقر تحصیلی بود؛ لذا مُسکن گفتاردرمانی که در دولت فعلی به کار گرفته میشود، فایده ندارد و باید راه چارهای اندیشیده شود و نگاه وزیر به آموزش و پرورش تغییر کند.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در کشوری مانند نروژ سالیانه 150 میلیون تومان برای تحصیل یک دانشآموز هزینه میشود، تاکید کرد: این میزان در ایران به ازای هر دانشآموز تنها 3 میلیون تومان در سال است و طبق گفته رئیسجمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 98 این میزان در سال آینده به یک میلیون تومان خواهد رسید که نشان میدهد شان معلم کاهش خواهد یافت.
مقصودی تصریح کرد: آموزش و پرورش اگر حفظ حرمت و جایگاه معلم را نکند، نمیتواند ابزاری برای کاهش محرومیت باشد، همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش همراه با عدالت باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر باید در سفرهای خود با والدین دانشآموزان جلسه برگزار کند تا از واقعیات باخبر شود،گفت: از یک دانشآموز برای آزمونی 7 هزار تومان دریافت میشود در حالی که هزینه آن دو هزار تومان است. همچنین هنرستانهای دولتی در شهر مشهد تصویب کرده است تا 500 میلیون تومان از خانوادهها دریافت کند در حالی که این کار غیرقانونی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس متذکر شد: باید آمار کسانی که دوره اول ابتدایی خود را تمام کرده اما در دوره دوم ابتدایی ثبتنام نمیکنند، اعلام شود چرا که ترک تحصیلها زیاد شده است.
مقصودی با اشاره به بررسی لایحه بودجه 98 اظهار داشت: مدارس حاشیه شهرها و مناطق محروم در تأمین آب و برق خود ماندند و دانشآموزان روستایی خانهنشین شدند چنانچه در بودجه سال 96 و 97 نیز برای شیر مدارس 200 میلیارد تومان اختصاص داده شد اما در اجرا هیچ مبلغی تخصیص نیافت. همچنین در بودجه 98 نیز برای رفاه معلمان و فرهنگیان بازنشسته هیچ اعتبار اختصاص نیافته است.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس با تاکید بر اینکه کمک هزینه مهدکودکها، ریالی تخصیص نیافته است،گفت: بودجه 98 شفاف نیست، وزیر میگوید 9 درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافته و معاون وی اعلام میکند این میزان 13.5 درصد است و در نهایت اینها در حالی است که 5 سال پیش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش 20 درصد کل میزان بودجه بود.
وی با اشاره به افزایش ساعات موظفی کار معلمان از 20 ساعت به 34 ساعت تاکید کرد: آموزش و پرورش نیروی باانگیزه به مدارس نمیفرستد و وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسان خوب نیست اما نوبخت و رئیس جمهور اعلام میکنند برای دانش آموزان باید از بیتالمال خرج کنند و منت میگذارند و دیواری کوتاهتر از مدارس در امر صرفهجویی ندیدند.
مقصودی با انتقاد از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشآموز باید زیر آوار برود و در آتش بسوزد چرا که پول مدارس داده نمیشود؛ لذا در خصوص اینکه باید برای توسعه نگاه خاص به آموزش و پرورش داشته باشیم به فهم مشترک نرسیدهایم و در بودجه 98 نیز امیدی برای حل مشکل مدارس و بازنشستگان نیست. ( تسنیم )
انتهای پیام/
گروه رسانه/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .
« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .
بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :
در وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .
در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .
در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )
مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .
اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .
یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .
اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .
شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست .... ( این جا )
« صدای معلم » از مسئولیت شناسی آقای بهرام یعقوبی تشکر و قدردانی می کند .
« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .