بسیاری از فعالین فرهنگی صاحب نام که هر کدام تشکل هایی را عهده دار اند ، از این شاخه به آن شاخه بسیار پریدند یک روز دم از زر افشان زدند و روز دیگر اطاعت و امروز مدافع بلا منازع بطحایی اند/ همان گونه که حدود 9 ماه پیش مدافع دانش آشتیانی بودند و امروز در مقابل او. گویا برای شان فرقی ندارد و نزدیکی به قدرت و سهیم بودن در منافع حاصله از آن برای شان از مطالبات و منافع عمومی فرهنگیان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است/ با مطرح شدن نام بطحایی در ترکیب کابینه جدید دولت ، آب سردی بر پیکر تمام فعالین صنفی و سیاسی فرهنگی ریخته شد و شاید حالا دیگر بازگرداندن آب رفته به جوی قدری سخت شده باشد/ با فرود آمدن مشتی سنگین پای چشم آموزش و پرورش کشور، خواهان نشان دادن نوع نگاه سنگینی که از سال ها قبل بر آموزش و پرورش کشور سایه انداخته هستند تا معلمان و دانش آموزان در فضایی مایوس کننده به سر برند و فیل شان نیز یاد آموزش و پرورش مترقی و تحول خواه ننماید/ ما معلمان اگر قرار باشد مثل همیشه از خود گذشته و خواهیم گذشت و با کبودی پای چشم همچنان به راهی که پیموده ایم ادامه خواهیم داد ....
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی روحاني از نظر شاخصهایی مانند بی حاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند، اين موضوع یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم.
حمیدرضا حاجیبابایی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی فارس در همدان با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از آن جایی که فراکسیون نمایندگان ولایی بزرگترین فراکسیون مجلس است و هیأت دولت و وزرای پیشنهادی نیز معرفی شدهاند، یکی از کارهای مهمی که در این زمان باید انجام شود، بررسی واقعبینانه وزرای پیشنهادی برای گرفتن رأی اعتماد است.
وی افزود: با توجه به درخواستهایی که وزرای پیشنهادی دارند نوبتهایی را برای آنها تنظیم میکنیم تا در فراکسیون حضور پیدا کنند و نمایندگان آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حضور وزرای پیشنهادی در فراکسیون برنامهها گزارش داده میشود، گفت: نمایندگان، اگر سؤالاتی دارند از وزرای پیشنهادی میپرسند تا بتوانیم بر اساس واقعبینی نسبت به وزرا، برای دادن رأی اعتماد به آنها اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه این جلسات بسیار مهم است و با حضور گسترده اعضای فراکسیون برگزار میشود، اظهار کرد: دو طرف علاقه دارند بحث و گفتوگو انجام شود تا بتوانند به نتیجه برسند.
حاجیبابایی با اشاره به ترکیب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، عنوان کرد: این ترکیب یک گام جلوتر از دولت یازدهم است و امیدواریم با بررسی واقعبینانه نمایندگان به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی از نظر شاخصهایی مانند بیحاشیه بودن، کارآمدی و هماهنگی با رئیسجمهور و تعامل با مجلس ویژگیهای خوبی دارند و یک گام به جلو حساب میشود که آن را به فال نیک میگیریم، باید کمک کنیم اگر نقایصی وجود دارد برطرف شود.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم معرفی وزیر علوم از سوی رئیس جمهور، گفت: در این خصوص دلیل مربوط به کاندیدا بود و برخی از مباحث که قبول دارد بیاید یا نه مطرح میشود؛ ولی به زودی حل خواهد شد و کاندیدا معرفی میشود.
وی راجع به شخص مورد نظر وزارت علوم نیز اظهار داشت: مباحثی وجود دارد اما هر زمان که معرفی شود مشخص میشود.
حاجیبابایی با اشاره به اتفاقات روز تحلیف رئیسجمهور و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی، خاطر نشان کرد: اعتراض به این موضوع نشان از حساسیت مردم نسبت به مجلس دارد، مردم مجلس را یک جایگاه رفیع و بزرگ میدانند و برای نمایندگانشان احترام خاص قائل هستند و نسبت به کوچکترین اشکال برنمیتابند.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه حساسیت در جامعه بالاست و باید دقت کرد این اشتباهات رخ ندهد، گفت: البته برخی از نمایندگان نیز از عملکرد خود عذرخواهی کردند.
انتظار می رفت لیستی که در رسانه ها دست به دست می شد در دقیقه نود دچار تغییرات مهمی شود، اما این گونه نشد و گلایه ها پابرجا ماند/ اگر روحانی رییس جمهور نشده بود با کابینه هولناک تری روبه رو بودیم. همین کابینه جای شکر دارد/ ما مطالباتمان را مطرح می کنیم تا اتفاق بیافتد. تا مطالبات مطرح نشود هیچ وقت هیچ اتفاق برجسته ای رخ نخواهد داد. باید سیاستمداران بفهمند که خواسته ها و کف مطالبات مردم و جریان توسعه گرا و ترقی خواه کشور چیست/ مهمترین ایراد بخش اطلاع رسانی دولت است که اساسا تعطیل بود. اگر رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب و مستقل نبودند دولت روحانی چه می کرد؟ دولت از نظر اطلاع رسانی بسیار ضعیف است و از طرف دیگر نمی دانم اساسا وظایف افرادی چون حسام الدین آشنا در دولت چیست/ تنها کار مهم دولت یازدهم در عرصه اقتصادی کنترل تورم بود/ معتقدم وزیر آموزش و پرورش قدرت مانور ندارد. این وزارتخانه ۹۵ درصد بودجه اش صرف پرداخت حقوق می کند دیگر کاری از وزیر ساخته نیست. کتاب های درسی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می کند، سیاست ها را هم این شورا تعیین می نماید. وزیر کاره ای نیست بالاترین کاری که می تواند بکند این است که عملکرد تخریبی نداشته باشد/ من معتقدم بالاترین خدمتی که وزیر علوم می تواند انجام دهد این است که دخالت نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه ها را متوقف کند
داوری : 8 نفر موافق ضبط کردن جلسه بودند و بقیه مخالف بودند/ این نشست با پیشنهاد آقای کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تشکیل شد/ تنها فردی که به عنوان مخالف وزارت آقای بطحایی صحبت کرد من بودم و آقای محمد رضاخواه نیز رای به سکوت داد اما بقیه اعضا به وزارت آقای بطحایی رای مثبت دادند/ فرج کمیجانی ، عادل عبدی ، خانم دری ، آقای خرم ، سید علی حسینی ، فرحنار مینایی پور ، امیر عباس میرزاخانی ،شاپور محمدزاده ، عبدالرسول عمادی ، آقای افقهی ، محمد رضاخواه ، حمیدرضا کفاش ، آقای عبدالحسینی ، علی محمد مصلحی ، آقای فولادوند ، آقای خوش قدم ، بهجت الملوک کبیری ، خانم محمدی که من برای نخستین بار ایشان را می دیدم ، آقای جهان آراء ، علیرضا هاشمی سنجانی ، آقای رفیعی ، فروز عطایی ، محمد داوری/اکثریت افرادی که در این نشست حضور داشتند اعضای مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و انجمن اسلامی معلمان بودند ضمن آن که تعداد قابل توجهی از اعضای رای دهنده جزء مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش بودند/ در صورت وزارت آقای بطحایی شکاف میان صف و ستاد استمرار خواهد داشت و تهدید جدی برای کارآمدی خواهد بود/ ستاد آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد ....
در یادداشت بعدی عملکرد ایشان و نیز برنامه ارائه شده توسط آقای بطحایی را در حد بضاعت مورد نقد کارشناسی و مستدل قرار می دهم/ جامعه ما فاقد نظام " تحزب " و " تشکل " به معنای واقعی و جهانی آن است/ نامزدها در ایام انتخابات در رقابت برای جلب نظر و رای بیشتر شعارهای " حداکثری " سر داده و انتظارات و توقعات جامعه را به نحود وحشتناک و فزآینده ای بالا می برند/ پس از پایان ماراتن نفس گیر انتخابات و مشخص شدن چهره پیروز میدان و هنگام معرفی کابینه به یک بار موضوع " ملاحظات " و" محدودیت ها " مطرح می شوند/ اگر این محدودیت ها و ملاحظات وجود دارد پس چرا در زمان تبلیغات مورد توجه قرار نمی گیرد / نامزدها حتی با بزرگ نمایی نواقص و تخریب یکدیگر که البته به نفع سیستم نیست و با ارائه وعده ها و شعارهای دست نیافتنی مدینه فاضله ای برای همگان می سازند غافل از آن که جامعه ما اکثرا یک جامعه توده ای و احساسی است و همه به دنبال " قهرمان " می گردند تا وظایف ذاتی و شهروندی خویش را بر دوش وی بیفکنند/ تا زمانی که " جامعه مدنی " و " نهادهای مدنی " در کشور ما شکل نگیرند این دور تسلسل تا پایان گریبان گیر ما خواهد بود و همیشه باید در حال دوران بین چرخه " شورش " و " سکوت " باشیم/ " فانی " و " دانش آشتیانی " محصول لابی و برآیند تشکل های فرهنگیان اصلاح طلب بودند/ تشکل های حامی این وزرا به جای نقد کارشناسی اوضاع ، گرفتن خطاهای سیستم ، اصلاح و ارتقای فرهنگی سازمانی در آموزش و پرورش و ارائه گزارش های شفاف همه چیز را به حال خود رها کرده و بعضا مشغول سهم خواهی و تصاحب میزها و صندلی ها شدند/ اکثرا نخبگان و روشنفکران جامعه ما نیز به وظایف خویش عمل نمی کنند و بسیاری از آن ها در این مواقع حساس در وادی " پوپولیسم " می غلطند و آدرس های غلط می دهند و تحرک خاصی برای افزایش چگالی آگاهی جامعه بروز نمی دهند/ در جامعه توسعه و رشد نیافته ما تقریبا همه چیز از دریچه " سیاست " و " روابط و منافع شخصی " نگریسته شده و معیارهای مهم و راهبردی مانند " کارآمدی " در رتبه آخر قرار می گیرد/ اگر نمی توانیم جامعه را تغییر دهیم اما آموزش و پرورش که خانه دوم ماست را باید بتوانیم ترمیم و اصلاح کنیم/ سیستم پایه گذاری کنیم تا شاهد این همه آزمون و خطا ، از بین رفتن سرمایه اجتماعی و اصطکاک تصاعدی نیروها و افکار نباشیم و انرژی سیستم معطوف به هم افزایی و نوآوری و خلاقیت گردد/ در صورت تشکیل سازمان نظام معلمی حتی میزان دخالت های غیرتخصصی و غیرقانونی از منابع مختلف به حداقل خواهد رسید/ اگر این شیفت فرضا از روی آقای زرافشان به فردی مانند شهیندخت مولاوری گرایبش پیدا می کرد ممکن بود این وضعیت برای گروه ها و اقشار دیگر جامعه نیز بازتولید شود و این ممکن بود از نظر مسئولان عوارض و پیامدهایی داشته باشد/ اگر حاکمیت قادر به احصاء و پاسخ گویی مطالبات و حقوق آموزش و پرورش و ذی نفعان آن نیست اما داشتن یک وزیر باسواد ، با شهامت و مردمی حق طبیعی آنان است/ نتیجه طبیعی این کنش و واکنش ها پایین آمدن آستانه تحمل جامعه ، افزایش خشونت نسبت به گروه های مرجع و در نهایت این خواهد بود که مردم ایران در کنار مردم عراق پرخاشگرترین و عصبانی ترین مردم دنیا باشند/ باید صدای معلمان را شنید/ چهره هایی مانند زرافشان ، بطحایی و... با اندک تفاوتی از دایره بسته مدیران آموزش و پرورش هستند/ در صورت رای اعتماد مجلس به بطحایی همین وضعیت موجود با اندکی تغییرات حفظ خواهد شد و البته بطحایی سعی خواهد کرد نیروهایی که باعث کوج اجباری وی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی شده و او را از فرصت " وزارت " محروم کردند را از صحنه خارج نماید/ همین که معلمان توانستند با توسل به مطالبه گری هوشمندانه و خردمندانه اتحاد و لابی نیروهای غیرپاسخ گو و پشت پرده را در هم بشکنند و زرافشان را وادار به انصراف کنند گام بسیاری مهمی در فرآیند مطالبه گری است/ توهین ، اتهام پراکنی ، تخریب و... در شان فرهنگیان و معلمان نیست/ باید بتوانیم یکدیگر را تحمل کرده و گفت و گو کنیم/ جنس مطالبه گری و کنش گری از نوع آرام ، تدریجی ، مستمر و رو به آینده است...
هنگام اعتمادگیری از اولین کابینهاش اولا چرا انرژی کاملی برای نجفی نگذاشت/ اصلا چرا فانی را گذاشت/ بطحائی اگر نگوئیم نفر اول مشترک، قطعا نفر دوم وزارتخانه فانی بود. در این صورت معرفی مجدد ایشان (و حتی فکرکردن بهاو یا افراد همترازش) چه پیامی می تواند داشتهباشد برای جامعه فرهنگ/ ۳ انتخاب غلط در ۴ سال کمی (فقط کمی) زیاد نیست برای رئیس یک ملت ۸۰ میلیونی/ رئیسجمهور چه نقاطی را هدفگذاری کردهبود برای این بازه چندماهه/ باید برای یکبار هم که شده توضیح دهد که چرا دارد این کار را می کند/ با گذشت ۴۸ ماه کامل، هنوز کسی نمیداند ایده و آرمان مرد تدبیر در مورد آموزش و پرورش چیست/ آرایی هم که روحانی از فرهنگیان گرفته، از یکطرف بهخاطر ترس از رایآوردن رقبا و ازطرف دیگر به خاطر "خوشباوری" ویرانگری بوده که در ژن شرقی و بهویژه ایرانی وجود داشته و متاسفانه هنوزم دارد
بطحایی در دوره احمدی نژاد معاون شورای عالی آموزش و پرورش تحت ریاست نویدادهم و بهرام محمدیان بوده، پس اصولگرا است /بطحایی در ستاد انتخاباتی مصطفی معین (84 ) و ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی (88 ) و ستاد انتخابات روحانی (92) حضور داشته است پس اصلاح طلب است/ بطحایی هم حلقه ای از زنجیره مدیران ستادی آموزش و پرورش است که مسئول وضعیت فعلی هستند/ فرق بطحایی با گزینه های قبلی این است که او رسما از طرف رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است/ در ستاد آموزش و پرورش، مدیرِ اصولگرای واقعی، اصلاح طلب واقعی و حتی تکنوکرات واقعی نداریم/ خط کشی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان در ستاد آموزش و پرورش، فاقد اصالت معنایی است/ مدیران اصلاح طلب،اغلب ادعای اصلاح طلبی را توی کشوی میزشان پنهان می کنند/ وزارت آموزش و پرورش برای مدیران استراتژیک و کسانی که به فکر اعتبار و آینده سیاسی خود هستند، جاذبه ای ندارد/ مدیرکل ها و معاونان وزارت آموزش و پرورش با نشستن روی صندلی وزارت، اعتبار و منزلت کسب می کنند و در صورت شکست، چیزی از دست نمی دهند/ دولت هفت اولویت قبل از آموزش و پرورش دارد/ هدف دولت از معرفی زرافشان ، بطحایی و افرادی از این دست ، تثبیت و ادامه وضع موجود است/ یک وزیر ضعیف که وزارت سقف آمال او است، در هیات دولت نقش سیاهی لشکر بازی می کند / وزیر ضعیف برای بقا به نمایندگان مجلس ، مدیران ستادی و به همه نهادها و ارگانها امتیاز می دهد/ وزیر ضعیف برای جلب رضایت معلمان سوار گفتمان معیشتی می شود و دائما از پرداخت معوقات معلمان عزیز سخن می گوید/ فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان و قائم مقام ستاد انتخاباتی فرهنگیان روحانی با هر گزینه ای غیر از دانش آشتیانی موافق است/ شعار "تبعیت از روحانی" کمیجانی با منطق اصلاح طلبی سازگار نیست/ تشکل ها و فعالان، جامعه مدنی را رها کردند و دنبال کسب منفعت رفتند/ استراتژی دفاع از بطحایی باید روی عملکرد و سوابق آموزشی او و راه حل هایی که برای مشکلات موجود دارد متمرکز شود/ محمد داوری فعال مدنی و رسانه ای و یکی از مشاوران الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس، با معرفی بطحایی مخالف است/ داوری می نویسد که شخصی به من زنگ زد و گفت "بطحایی پابرهنه و مخالف مدارس غیر انتقاعی و طرفدار مستضعفان و پاکدست" است/ داوری نمی داند که بطحایی مخالف مدارس غیر انتفاعی نیست بلکه مروج این مدارس است/ داوری پاکدستی بطحایی را رد و به نقش بطحایی در صندوق ذخیره اشاره می کند/ داوری در مقابل این ایراد که "چیزی ثابت نشده" است می گوید در مورد اتهامات مسوولان و فعالان چیزهای اثبات نشده ی زیادی وجود دارد که واقعیت دارد/ ظاهرا برای چسباندن اتهام دزدی به یک شهروند یا مسئول شایعه کافی است و از طرفی به دزدی های "اثبات شده" هم نمی شود اعتماد کرد/ اگر فعل دزدی نیاز به اثبات نداشته باشد و دزدی های اثبات شده را زیر سوال ببریم، می توان هر مسئول و هر فعال و هر شهرندی را دزد معرفی کرد/ آقای داوری و دیگر مخالفان بطحایی برای جلب حمایت نمایندگان که به بطحایی رای اعتماد ندهند باید استراتژی خود را تغییر دهند
وزیر مرد یا زن ؟ واقعا اصل حیاتی است؟
سال ها دانش آموزان با حالت تهاجمی از من معلم پرسیدند:خانم چرا در کشور ما خلبان زن نیست؟ یا رییس جمهور زن نیست؟
و....با آرامش پاسخ شنیدند: برای برخی چیزها باید بستر آماده باشد، بستر فرهنگی و نگرشی جامعه باید ایجاد یا پذیرش حضور زنان را در حیطه هایی بزاید و رشد دهد و به بلوغ رساند.
درکشور ما هنوز زایشی صورت نگرفته است که منتظر بلوغش باشیم.
حال نبود وزیر زن را عقب نشینی دولت دوازدهم به عقب دانستن بی انصافی نیست؟ وقتی پذیرشی برای باور توانایی ها و توانمندی های زنان در جامعه نیست دولت یازدهم یا دوازدهم چه کند که هنوز به فعالیت برنخاسته صرفا با این پیشداوری به کوباندن آن برخواهیم....
قدری رخصت همکاران محترم !
واقعیت این که بسیاری از مردان این قدرت را در منزل به زنان داده اند و گاه از این امر راضی اند ( وقتی که بارمسئولیت شان درمنزل کاهش می یابد.)و گاه ناراضی اند (وقتی که پا بر روی آزادی های آنان گذاشته می شود) و احساس می کنم این باور ریشه براین اعتقاد تاریخی مردان نهفته است که بهترین وظیفه زنان شوهرداری و بچه داری است ؛ حال وزیر زن بود چه می شد و الان که مرد است چه خواهد شد؟
تازه باید برای وزیر آموزش وپرورش امتیازات خاصی هم قایل شویم که چقدر جسور و بی باک است که چنین وزارتخانه پرمشکل و کم امکان را پذیرفته است .
احسنتم
(امروز تصور می کنم خلبان زن داریم احتیاط می کنم که.....)
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید