سه حوزه سیاست داخلی ٬اقتصاد و فرهنگ و آموزش بیش از سایر حوزه ها مورد توجه منتقدان حامی روحانی بوده است و نسبت به گزینه های مطرح برای وزارتخانه های مربوطه نقدها و اعتراضاتی صورت گرفت/ حال که روحانی به خود و مشاورانش فرصت تامل بیشتر داده است وظیفه فعالان سیاسی و صنفی و مدنی و رسانه ای است تا با ارایه تحلیل های کارشناسانه آنها را در این راستا یاری رسانند/ ما فعالان صنفی و مدنی حوزه آموزش و پرورش باید در این آزمون با کنشگری معطوف به کارآمدی نظام آموزشی کارنامه قابل قبولی را ارایه دهیم/ از زمان مطرح شدن نام ایشان بیشتر حلقه مدیران و کارشناسان ستادی از او حمایت می کنند و نیروهای صف واکنش مثبتی نسبت به او نشان نداده اند/ تجربه مدیریتی زرافشان نشان می دهد بیشتر یک مدیر سنتی و محافظه کار است/ نمره آقای زرافشان در همراهی با دولت بی تردید بسیار پایین تر از چندین گزینه مطرح شده است و برای اثبات این همراهی نمی دانم مدافعان ایشان چه دلایل و مستنداتی دارند/ حال که آقای روحانی به خود و مشاورانش فرصت تامل و تجدید نظر داده است بر روی گزینه های ممکن از جمله گزینه زن برای وزارت آموزش و پرورش تاملی بیشتر داشته باشند
لب کلام این دسته از منتقدان بر این مبنی استوار است که تشکل ها به محلی برای اعمال نفوذ و سهم خواهی برخی افراد از نهاد آموزش و دسترسی به جایگاه های مدیریتی مبدل شده است/ در قضاوت تشکل ها، همه چیز از فردای انتخابات و مشخص شدن نتایج آن آغاز می شود/ در این میان افراد و گروه هایی با اطلاع از نگرش منفی غالب به فعالیت های تشکل های فرهنگیان، بازی دیگری را رقم می زنند؛ بدین صورت که با نزدیک شدن به فعالان تشکل ها و جلب نظر آنان، از نفوذ و قدرت تشکل ها برای رسیدن به منافع خویش بهره مند می گردند. اما در عین حال از تشکل های سیاسی اعلام برائت نموده و حتی در مواقع لازم از تهمت و افترا و حمله به تشکل ها و فعالان تشکیلاتی ابایی ندارند/ در فضای ملتهب و جو تشکل ستیزانه غالب بر جامعه فرهنگیان، چنین مواردی به سادگی قابل تشخیص نخواهند بود/ تا زمانی که تشکل های فرهنگیان با نگاهی آسیب شناسانه به رفع مشکلات و آسیب های درونی خود نپردازند، چنین افرادی از ساز و کارهای مبهم و نامشخص تشکیلاتی، نهایت بهره را خواهند برد/ هر یک از تشکل های موجود فرهنگیان به نسبتی مبتلا به ایرادات و آسیب های مشابه هستند و قطعاً حضور و فعالیت پرشمار فرهنگیان در این عرصه، می تواند به رفع چنین اشکالاتی در طول زمان منجر گردد
در کشور ما گر چه حدود 250 تشکل، گروه و حزب سیاسی در وزارت کشور به ثبت رسیده است ولی به علت اینکه تقریبا هیچ کدام از آنها متناسب با معیارهای استاندارد جهانی، دارای تعداد عضو و فراگیری و پایگاه اجتماعی نیستند، می توان گفت که تقریباً حزب نداریم/ در وضعیت فعلی روز به روز از تعداد افراد سیاسی وفادار به اصول و پرنسیپ های مورد نظر جناح های سیاسی کم میشود و این مدیران سعی می کنند با پنهان کردن گرایش سیاسی خود، ژست کارشناس و تکنوکرات به خود بگیرند تا بتوانند در مواقع لزوم با هر جناح و جریان سیاسی همراه شوند و از غنائم آن پیروزی بهرهمند شده و برای تصدی پست ها و سمت ها اقدام کنند/ از دیگر آسیب هایی که این مدیران بی هویت و فاقد وفاداری به جناح های سیاسی وارد می سازند این است که باعث می شوند در دراز مدت جناح های سیاسی به حزب دارای پایگاه اجتماعی تبدیل نشوند بلکه همچنان به عنوان جریان سیاسی ژلاتینی و فاقد هویت مشخص باقی بمانند و این یکی بزرگترین موانع در راه شکل گیری احزاب است
علي زرافشان 62 ساله، محافظهکار و معاون فعلي آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است/ ماراتن نفسگير انتخابات رياستجمهوري با راي قاطع اکثريت مردم به تداوم مسير عقلانيت و تدبير به پايان رسيد و روحاني کليدار پاستور باقي ماند/ اولين گام براي تحقق شعارهاي انتخاباتي روحاني ميتواند انتخاب وزيري مقتدر، توانمند، تأثيرگذار و آشنا با مسائل و مشکلات آموزش و پرورش باشد/ بيگمان معرفي علي زرافشان که جزء حلقه بستهي مديران آموزش و پرورش تلقي ميشود به عنوان وزير آموزش و پرورش در شرايطي که در دوران فعاليت 4 ساله دولت يازدهم، فرهنگيان گلايههاي زيادي از نحوه مديريت وزير معزول آموزش و پرورش و شوراي معاوناناش داشتند و سيل انتقادات فرهنگيان و بازتاب آن هر روز از طريق رسانههاي مختلف در افکار عمومي به گوش رسيده و به چشم ديده ميشود باعث فرصتسوزي و تکرار اشتباهات قبلي خواهد شد/ قرار نيست اتفاق خاصي در اين وزارتخانه بيفتد و فرهنگيان نبايد انتظار تغيير و تحولي چشمگير در آموزش و پرورش داشته باشند/ در رزومه کاري ايشان نکته درخشان و برجستهاي ديده نميشود/ معرفي زرافشان با انتظارات، توقعات و اميدهاي فرهنگيان فاصله بسيار دارد و ميتوان گفت با معرفي زرافشان به عنوان وزير آموزش و پرورش حداقل انتظارات و مطالبات معلمان نيز در نظر گرفته نشده است/ بدون ترديد فرهنگيان بهعنوان يکي از مهمترين سازندگان حماسه 29 ارديبهشت، با دقت عملکرد و انتخاب روحاني را رصد ميکنند و انتظار دارند که وزير آموزش و پرورش کابينه دوم بر اساس خواست و نظر اکثريت فرهنگيان و در راستاي حرکت روبه جلو، رفع نواقص پيشين و تقويت نقاط مثبت باشد/ از رئيسجمهور و مشاورانش انتظار ميرود فرصت «انتخاب معقول و کارآمد» را از دست ندهند....
گروه اخبار/
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: فهرست کابینه دوازدهم در حال نهایی شدن است و بعید میدانم امروز فهرست کابینه دوازدهم به مجلس ارائه شود.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتوگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا فهرست کابینه دوازدهم امروز به مجلس ارائه میشود یا خیر؟ اظهارداشت: فهرست کابینه دوازدهم در حال نهایی شدن است و بعید میدانم امروز فهرست کابینه دوازدهم به مجلس ارائه شود.
امیری در ادامه تاکید کرد: بر اساس آییننامه داخلی مجلس از تاریخ تحلیف رئیس جمهور 2 هفته فرصت وجود دارد تا فهرست کابینه دوازدهم به مجلس معرفی شود و همچنین یک هفته هم فرصت رسیدگی از سوی مجلس وجود دارد.
پایان پیام/
گروه رسانه و تشکل/ « سازمان معلمان ایران » از تشکل های فرهنگیان در آستانه معرفی وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور منتحب به مجلس دهم بیانیه ای صادر کرد .
نهاد مهم و تاثیر گذار و حتی تعیین کننده آموزش و پرورش به یک دور باطل و بن بست و درماندگی فرو غلطیده و کشتی که قرار بوده نجات بخش جامعه باشد خود به نجات دهنده محتاج گشته است/ نهادی که خود عاجز از زایش و پرورش مدیرانی متفکر و خلاق و جسور و خودباور باشد و یا بورورکراسی و روابط تو در تو و تنیده در زد و بندها و مصلحت سنجی های سیاسی - ایدئولوژیک گرفتار شده باشد ، چگونه می تواند نسل آینده ی این سرزمین را برای زیست موفق در آینده تربیت کند و آنان را آماده ی رویارویی با تبعات زندگی در این قرن سازد/ اکثریت قریب به اتفاق وزاری آموزش و پرورش در چهاردهه ی اخیر با بینش محافظه کارانه و گاه ماقبل مدرن و سنتی بوده اند و رضایت هر گروه یا دسته ای را بالاتر از رضایت دبیران و آموزگاران ، دانش آموزان و خانواده ها دانسته اند و اصولا برایشان رضایت اطرافیان و تصمیم گیران خارج از نهاد قوه مجریه در درجه ی نخست اولویت قرار داشته است/ مشکل وقتی رخ می دهد که همین وزرای کاملا خجول و آرام و به شدت محافظه کار و سازگار یافته با محیط ، هنگامی که می خواهند برنامه های پیشنهادی خود را برای رای اعتماد در مجلس بنویسند ، آن چنان از تغییر و تحول و دگرگونی و نوآوری و نوگرایی و نواندیشی و انقلاب علمی و معیشتی و رفاهی فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش داد سخن می دهند که گویی درب مدینه ی فاضله به روی ایرانیان گشوده شده و تا دیر نشده باید سوار بر قطار سعادت در نهاد آموزش و پرورش شویم و بیش از این خود را دچار خسران و زیان نسازیم/ نهاد بسته و قفل شده ی آموزش و پرورش محدوده ی کاملا تعریف شده ای دارد و فعلا هم در عمل خبری از وعده ی داده شده مبنی بر اینکه آموزش و پرورش در دولت جدید به مسئله ی نخست دولت و نظام تصمیم گیر کشور بدل شود خبری نیست جز مداخلات همیشگی همگان در این نهاد که همیشه بوده و هست/ مداخلاتی که حتی رییس دولت را از معرفی یک وزیر زن از خیل زنان شاغل در آموزش و پرورش که بیش از نیمی از کارکنان آن را تشکیل می دهند محروم کرد و رییس جمهور را وادار به عقب نشینی از شعارهای خود کرد و جسارت شکستن تابوی وزارت زنان دردولت اصلاحات و دردولت اعتدال ستانده شد و محافظه کاران تنها در دولت محافظه کار مورد حمایت خود دست دولت را تاحدی در معرفی وزیر زن باز گذاشتند...
گروه اخبار/
محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «وزیر جدید آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟»، اظهار داشت: آموزش و پرورش نباید نگاه حزبی و سیاسی داشته باشد و اگر وجهالمصالحه حزبی و گروهگرایی شود، حق دانشآموزان پایمال میشود.
وی ادامه داد: اگر مسائل حزبی و گروهی هدف آموزش و پرورش قرار گیرد، فرصت اینکه مسائل تعلیم و تربیت آن گونه که باید پرداخته شود، نخواهد بود و سرنوشت 13 میلیون دانشآموز که اقشار بیگناه جامعه هستند، تحتالشعاع قرار میگیرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش متذکر شد: در زمینه رویکرد سیاسی در دولت یازدهم، این موضوع باید مورد توجه نمایندگان و رئیس جمهور باشد تا از آموزش و پرورش انتظار نگاه حزبی نداشته باشند و اینکه آموزش و پرورش نهاد پاک و مقدسی در طول سالهای گذشته بوده است. اگر مسائل فساد اقتصادی در دستگاههای دیگر به وجود آمده است، برای معلمان پاک و منزه این موضوع جای شگفتی داشته است.
فرشیدی تأکید کرد: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم فساد اقتصادی دامن معلمان را گرفت و اندوخته محدود آنها و هزاران میلیارد تومان از ثروت معلمان را عدهای به یغما بردند و بعضی از آنها از کشور خارج و سپس دستگیر شدند.
وی بیان داشت: انتظار میرفت به مشکلات اقتصادی معلمان توجه شود که نه تنها به این موضوع عمل نشد، بلکه ثروت و اندوخته معلمان هم به یغما رفت.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید وزیر آموزش و پرورش داشته باشد این است که باید فردی پاک دست بوده و از نظر مسائل مالی انسان منزهای باشد. کسی که میخواهد شرکتی ایجاد کرده و فعالیت اقتصادی و تجارت کند، شاید برای دستگاههای دیگری که فعالیتشان اقتصادی است مناسب باشد، اما برای دستگاههای تعلیم و تربیت مناسب نیست و انتظار میرود که چنین فردی که انتخاب میشود، شاکله و نگاه معلمی داشته باشد.
فرشیدی ادامه داد: باید وزیر از بدنه آموزش و پرورش و جامعه میلیونی آن باشد و عدم انتخاب وزیر از جامعه معلمان یک نوع تحقیر معلمی است؛ یعنی فرهنگیان میگویند دولت به یک میلیون معلم اعتماد نداشته و صلاحیت آنها را قبول ندارد.
وی با تأکید براینکه چرا دولت باید نسبت به معلمان این نوع نگاه تحقیرآمیز را داشته باشد و خارج از جامعه فرهنگیان وزیر انتخاب شود، گفت: به این دلیل وقتی وزیر از این بدنه نباشد،با برنامههای آموزش و پرورش آشنایی ندارد و ظرافتهای کار تعلیم و تربیت را نمیداند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: موضوع دیگر این است که چنین فردی نیروهای آموزش و پرورش را نمیشناسد و متقابلاً لشکری از مدیران میهمان را از بیرون میآورد که تا وقتی رئیس هستند بر معلمان ریاست میکنند و وقتی از ریاست برداشته میشوند، به موقعیتهای قبلی خود برمیگردند و این به تعلیم و تربیت ضربه میزند.
فرشیدی خاطرنشان کرد: دغدغه معیشتی معلمان از مسائل مورد توجه کانون تربیت اسلامی بوده است و راهکارهای عملی برای ایجاد گشایش اقتصادی معلمان ارائه کردهایم.
انتهای پیام/
توفیقی بزرگ در مسیر محدود ساختن و پاسخگو کردن قدرت مطلقه و تمکین ارباب قدرت به رای و خواست منبعث از عقل و خرد جمعی/ پیش از انقلاب مشروطیت، شاه،حاکم بر کلیه امور و ملت رعیت او به شمار می آمد و فاقد شعور برای تشخیص خیر و صلاح خویش و به تبع آن بی صلاحیت در فرآیند انتخاب مسئولان و امر قانونگذاری/ در چرخه قدرت و تصمیم گیری،هیچ جایگاهی برای مردم، تعریف نشده بود/ یکصدو یازده سال پس از بیداری ملت و به ثمرنشستن جانفشانی های آنان در قالب مشروطیت،به روان پاک بیدارگران و مجاهدان این عرصه درود می فرستیم