به نظر می رسد حلقه اعتماد و تفاهم میان تشکل ها گسسته شده است و بعید است که این شکاف ترمیم شود/ وجه غالب این گفت و گو بر این گزینه تعلق گرفته است که اکثر مصاحبه شوندگان تمایل و یا حسی برای پاسخ گویی و یا توضیح ندارند و مخاطب تصور می کند که گویی این افراد منتی بر سر دیگران برای ادای حقوق شهروندی می گذارند/ وقتی فردی حوصله ، توان و یا زمانی برای پاسخ گویی به پرسش را ندارد چگونه می تواند پس از تصدی یک مقام او را پاسخ گو دانست/ " پاسخ گویی " همواره " ترجیع بند " سخنان روحانی بوده است/ حضور بانوان در بخش " صف " و نیز " مدیریت های تحتانی " پر رنگ است . می توان ادعا کرد که تقریبا مدارس دوره ابتدایی تحت مدیریت بلامنازع زنان هستند/ در بحران مدیریتی که خانم تندگویان بر آن تاکید می کند و اصرار می ورزد " زنان " نیز آن چنان بی سهم و مقدار نیستند / نتايج اين تحقيق نشان مي دهد زنان بيشتر از مردان با شغل شان عجين مي شـوند. طبق نتايج اين تحقيق بين تعهد سازماني مردان و زنان تفاوت معناداري مشاهده نمي شود. داده هاي تحقيق نشان مي دهد رفتار شهروندي زنان بيشتر از مردان است/ تحقيق حاضر نشان داد كه تفاوت معني داري بين مديران مدارس دخترانه و پسـرانه ابتـدايي در زمينه سبك هاي مديريتي وجود دارد. ايـن اختلاف در سـبك هاي مديريتي آمرانه، مشاوره اي و استبدادي-خيرخواهانه است/ می توان چنین نتیجه گیری کرد که زنان در بحث " مدیریت " نسبت به اهداف سازمان که همان آموزش و پرورش باشد متعهدتر هستند/ این گونه تقید و تعهد به اهداف سازمانی می تواند در تقابل با " مدیریت ریسک یا خطر " حتی در سطح قابل قبول باشد/ این وضعیت قابل تسری به عنصر " کنش گری " و " مطالبه گری " در حوزه آموزش و پرورش و مطالبات نیز می شود/ " زنان نسبت به مردان پی گیری کم تری نسبت به موضوعات آموزش و پرورش و نیز مطالبات فرهنگیان و معلمان " حداقل در فضای مجازی دارند "/ کافی است در همین رسانه صدای معلم به تعداد مقالات ، یادداشت ها و مطالب درج شده نگاهی انداخت تا به میزان مطالبه گری و کنش گری و مقایسه آن بین مردان و زنان واقف شد/ تیپ شناسی و رفتارشناسی وزیران آموزش و پرورش در حدود 4 دهه پس از انقلاب نشان می دهد که فارغ از فاکتور " جنسیت " به جز تعداد بسیار معدودی اکثرا " محافظه کار " و با " مدیریت ریسک " پایین بوده اند/ آموزش و پرورش ما برای خروج از این وضعیت نیاز به وزیری جسور ، برنامه ریز ، پی گیر و با قدرت چانه زنی بالا دارد هر چند این صفات چندان در بخش " صف " و " ستاد " نیز قابل مشاهده نیستند/ آن چه قابل چشم پوشی نیست نقش " الگویی " وزیر آموزش و پرورش در رفتار کارکنان و معلمان است....
گروه رسانه/ « صفحه مدرسه » روزنامه اعتماد به بررسی احتمال انتخاب وزیر آموزش و پرورش از میان زنان پرداخته است
هاشمی : مخالفان دانش به عنوان "پوشش" ذیل نام "معلمان و فرهنگیان" کار میکنند/ چون دانش زیر بار خواستهی آنها نرفته و فرد مورد نظر آنها را منصوب نکرده، فضاسازی میکنند/ هاشمی : مسوول ستاد فرهنگیان، "نجفی" است او باید مانع سواستفاده زیر مجموعه اش شود / فرج کمیجانی : نجفی در ستاد فرهنگیان "نقش اجرایی" نداشت و کارها را ما انجام می دادیم/ در جلسه اعضای ستاد فرهنگیان به دعوت کمیجانی در باره وزیر ماندن یا رفتن دانش رای گیری شد و تنها 25 درصد حاضران به ابقای دانش رای دادند/ یک عضو سازمان معلمان : نجفی با پذیرش عضویت در هئیت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، عملا حمایت خود را از وزیر فعلی اعلام کرد/ هشت گروه و حزب اصلاح طلب حامی دانش، کم کم راهشان از هم جدا شد/ دو گروه سازمان معلمان (هاشمی ) و شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت (زندیه )، طرفدار دانش ماندند/ شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه (زینی وند) و مجمع فرهنگیان (کمیجانی) و حزب ندا (سهراب قنبری ) و انجمن اسلامی معلمان (داودمحمدی ) و کانون مدرسین دانشگاه فرهنگیان (نورعلی عباسپور ) به درجات متفاوت از دانش فاصله گرفته اند/ کاندیدای مجمع فرهنگیان ( کمیجانی) برای وزارت یکی از سه نفر ،مختار موسوی ، سید محمد بطحایی و سمیع الله مکارم حسینی است/ انجمن اسلامی داود محمدی ، علی محمد مصلحی یا فولادوند را به رییس جمهور معرفی می کند/ آمدن محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال بعد از نقل قولی از او درباره حق الزحمه امتحانات دشوار شد/ حزب ندا فعلا کاندیدا ندارد / رضوان حکیم زاده و عبدالرسول عمادی هم انفرادی در حال تبلیغ برای خودشان هستند/ مشکل دانش فراتر از لابیگری چند گروه معلمی و فعال سیاسی است/ در قضیه محموله لواسان و 2030 دانش و مدیران نزدیک او با ستاد فرهنگیان روحانی همکاری نکردند/ آموزش و پرورش در موضوع سند استراتژی دفاعی روشنی نداشت/ در بحث محموله لواسان "قاچاق" بودن آن منتفی شد اما واکنش افکار عمومی به "واردات پوشاک از ایتالیا" توسط "شرکت خانوادگی وزیر " و انبار آن در "ویلای لواسان" نسیار منفی بود/ رابطه نزدیکان روحانی مانند باقر نوبخت و دانش شکرآب است/ دانش در میان اصولگرایان مجلس (طرفداران لاریجانی) و معتدل ها پایگاهی ندارد/ در میان فراکسیون امید توافقی روی دانش شکل نمی گیرد/ معلمان یکی از 4 گروه اجتماعی ذینفع در انتخاب وزیرند/ گروه های اصلاح طلب به جای نزاع بر سر تقسیم غنایم و دفاع از "شخص" باید جایگاه خود را در جامعه مستحکم کنند و روی معیارها و شاخص های "آموزش و پرورش کارآمد" کار کنند
آنچه مشهود است در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم اوضاع چندان تغییری نکرده است و در بر همان پاشنه سابق می چرخد/ این افراد برای سال های طولانی در سطح اول سیاسی - مدیریتی ماندگار هستند که هنوز هم برخی از آن ها در سطح اول مدیریت مشغول به کارند/ آنها نیز به دلیل عدم توانمندی و ارتقا به سبب رابطه دوستی و جناحی، هزینه های بزرگی را بر کشور تحمیل کردند و خاطره ی بدی از تجربه ی میدان دادن به جوانان در اذهان باقی گذاشتند/ مراحل رسیدن به قدرت و ریاست در ایران لزوما به شایستگی و توانایی فرد ارتباطی ندارد و معیارهایی چون داشتن رابطه و متصل بودن به تیم و جناح و انجام برخی کارهای مورد نظر حکومت از جمله این عوامل است/ شوربختانه اصلاح طلبان نیز، که مدعی ارزش های دموکراسی و شایسته سالاری هستند هیچ وقت برای بر هم زدن این قاعده همت جدی نکردند/ در آموزش و پرورش ایران وضع از این هم خراب تر است/ هنوز پس از گذشت ۲ دهه از زمان وزارت محمد علی نجفی، او گزینه ی اصلی اصلاح طلبان برای وزارت آموزش و پرورش است و یا حاجی بابایی سال های سال است که گزینه ی اول تصاحب وزارت آموزش و پرورش در دولت اصولگرایان معرفی می شود . این افراد در صورت عدم رسیدن به صندلی وزارت نیز ، صحنه گردان اصلی آموزش و پرورش هستند و نوعی نقش وزیر سازی و ارنج تیم را بر عهده می گیرند/ فضای افکار عمومی و رسانه ها نیز به این فضا دامن می زنند/ آموزش و پرورش توسط تیم های شناخته شده آن هم متشکل از بازیکنانی محدود و قدیمی مدیریت می شود/ عزل و نصب ها در ایران و آموزش و پرورش جدا از دلایل شخصی و منافع افراد و گروه ها معمولا به دلیل تغییر ویترین و ارضای افکار عمومی است از این رو این مهره ها جابه جا می شوند/ قضیه این است که بسیاری از مدعیان اصلاح طلبی و نزدیکان آنها فکر می کنند به دست آوردن قدرت و حفظ آن اصلی ترین و مهم ترین هدف است/ عملکرد برخی مدیران و رسانه و اهالی رسانه و تشکل های مدعی اصلاح طلبی بزرگترین ضربه به اعتبار اصلاح طلبی می زند و آبروی اصلاح طلبی را می برد...
مباحث حضور زنان صرفا در کلیشه های کلامی و تزئینی برای سخنرانی ها و نوشته های آنان در رسانه های مکتوب حقیقی و مجازی خلاصه نشود/ گرچه هم نباید در دام تاکید فمنیستی افراطی افتاد و هم اینکه صرفا به خاطر رفع تکلیف، احقاق حقوق زنان را در حضور چندین خانم به عنوان زینت المجالس یا تزیین وزارتخانه ها خلاصه کرد/ رخی مدیران ارشد فقط برای مانور تبلیغاتی و اظهار آن در رسانه ها نسبت به چند انتصاب از میان بانوان که عمدتا هم با ارتباطات صورت می گیرد و چندان هم بر اساس شایستگی و کارآمدی نیست،اقدام می کنند و خیل عظیم بانوان فعال،کاردان و متخصص هم باید تاوان عواقب ناکارآمدی آن عده محدود و معدود خانم مدیر شده را بپردازند و هم هر موقع که بحث مجدد حضور زنان مطرح می شود این عده اندک را مثال زده و سعی می کنند جرات و اعتماد به نفس بیان آن مطالبه را از زنان بگیرند
گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش گفت: آن برداشتی که فکر کنند مساله همراه با خشونت و موارد مشابه است چنین چیزی مورد نظر مقام معظم رهبری نبوده بیشتر بحث هشدار دادن به همه مردم و گروهها و روشنفکران را مدنظر داشتهاند که مواظب توطئههای دشمنان باشند
برخی از مطالب شما در خصوص ستاد فرهنگیان با واقعیت تطابق ندارد/ هسته اولیه فرهنگیان ستاد روحانی را آقای کمیجانی و دوستان ایشان تشکیل دادند/ کمیجانی گفت بهتر است نجفی را مسئول ستاد کنیم/ شریعتمداری خوشحال شد اما گفت من جرات نمی کنم به نجفی چنین پیشنهادی بدهم/ کمیجانی به نجفی گفت اسم شما به ستاد اعتبار می دهد اما همه کارها را ما انجام می دهیم/ لیست اسامی شورا را کمیجانی به نجفی پیشنهاد کرد نجفی هم چند نفر را اضافه کرد/ نجفی تاکید کرد فرد تاثیرگذاری از گردونه جا نماند/ اسم مدیران آقای دانش به ویژه مهدوی مشاور عالی ، زندیه و جدایی هم در لیست بود / نزدیکان دانش حتی یک بار هم درجلسات شورای سیاست گذاری شرکت نکردند/ آموزش و پرورش یکی از دستگاه هایی بود که بیشترین انتقادها ازطرف رقبا و مخالفان دولت نسبت به آن مطرح بود/ کمیجانی با وزیر ملاقات کرد و به آقای دانش گفت که به مدیران بگویید اطلاعات لازم رابدهند تا به دفاع ازآموزش و پرورش ودولت بپردازیم امادریغ ازیک برگ کاغذ/ وقتی کاندیدایی پیروزمی شود از نزدیک ترین همراهان خود که فعالین ستاد باشند برای تعیین وزیر استمزاج می کند/ آقای کمیجانی فعالین ستاد را دعوت کرد و همه موافقان و مخالفان وزیر هم آزادانه اظهارنظر کردند/ ازقبل باهیچ کس هماهنگی و به اصطلاح لابی گری صورت نگرفت/ حداقل 4-5 نفر که مخالف ابقای دانش بودند در جلسه حضور نداشتند
دولت به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس گفته که ادامه کار دانش آشتیانی منتفی است/ دانش آشتیانی بی انگیزه ، خسته و افسرده است/ دانش در هفته دو روز به دانشگاه می رود و یک روز به دبیرستان مفید / دانش آشتیانی مود حمایت دکتر نجفی و 8 تشکل سیاسی اصلاح طلب بود/ چرخش دانش به سمت شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت بقیه تشکل های حامی را ناامید کرد/ رقبای روحانی از ناحیه اهمال و سستی وزیر آموزش و پرورش دو گل طلایی به دروازه دولت زدند/ شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت و سازمان معلمان از تداوم وزارت دانش آشتیانی دفاع می کنند/ آیا معنای عضویت نجفی در هیات امنای صندوق ذخیره با حکم دانش ،حمایت از ابقای وزیر است / هیات اجرایی ستاد فرهنگیان روحانی متشکل از فرج کمیجانی ، علی محمد مصلحی، سهراب قنبری ، مجتبی زینی وند، ایمان زاده ، علیرضا هاشمی سنجانی و شهیندخت میاندشتی بود/ از مدیران سابق آموزش و پرورش کاظم اکرمی ، رحیم عبادی ، سمیع الله مکارم حسینی ، حمیدرضا کفاش و مختار موسوی عضو شورا بودند/ اگر قرار است که وزیر نماینده کارکنان این وزارتخانه باشد ، باید سازوکار عادلانه ای برای نظر خواهی از کارکنان ایجاد شود/ این درست نیست که 30-40 نفر با استفاده از رانت دسترسی به نمایندگان مجلس و مقامات دولتی به جای حدود یک میلیون نفر کارکنان آموزش و پرورش تصمیم بگیرند/ از مجموع 24 نفر اعضای شورا 6 نفر با ابقای دانش آشتیانی موافق و 16 نفر خواهان معرفی فرد جدیدی به جای او در دولت دوازدهم شدند/ خانم میاندشتی و خانم فاطمه سعیدی به پیشنهاد ابقا یا برکناری دانش رای ندادند/ از12 تن مدیر ستادی حاضر در جلسه فقط دو تن به ماندن دانش رای دادند/ شفافیت موضع گیری سازمان معلمان در حمایت از دانش آشتیانی جدا از جهت آن قابل تحسین است/ شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت در تاریکی شمشیر می زند/ اعضای 30 نفره شورای معاونین وزارتخانه به دو گروه اکثریت مخالفِ پنهان و اقلیت موافقِ محتاط تقسیم شده اند/ موافقان دانش فقط نیمی از تخم مرغ های خود را در سبد حمایت از دانش گذاشته اند/ مخالفان ماندن دانش همه پل ها را پشت سر خود خراب نمی کنند/ مشکل وزارت آموزش و پرورش مدیر اصلاح طلب و اصولگر نیست نا کارآمدی و فقدان اقتدار مدیریتی است/ رییس مرکز سنجش وقت خود را در گروه های تلگرامی به مشاعره و بحث سیاسی می گذراند و بزرگترین افتضاح سالهای اخیر در حوزه امتحانات نهایی ثبت می شود/ کم کم وارد فصل ثبت نام و بلبشوی گرفتن پول از اولیا می شویم اما وزارتخانه بلاتکلیف است/ مدیران اصلاح طلب وزارتخانه مشغول یارگیری و تک و پاتک هستند/ پنج دانگ از شش دانگ حواس تشکل های نیمه سیاسی – نیمه صنفی که ذاتا متعلق به جامعه مدنی هستند معطوف به زد و بندهای اداری و تقسیم غنایم بعد از انتخابات است
دمای وعده وعیدها پایین آمده و قدری عقلانیت حاکم است/ هنجارشکنی هم جزء لاینفک انتظارات انتخاباتی است/ دختران جوان سودای کار جمعی دارند و چونان می رزمند که گویی به واقع در میدان مبارزه هستند ، مبارزه با لحظاتی که اجازه ی دیده شدن به آنان نمی دهد/ تو می پنداری همه چیز نمایشی بوده است تا تو را روی صندلی نمایش میخکوب کنند/ در این رهگذر اوضاع در حوزه زنان قدری عجیب تراست/ بعد از انتخابات چند زن معرفی می شوند تا از پلکان قدرت بالا روند . وقتی به نوع نگاه و نگرش تک تک زنان منتخب دقیق می شوی احساس می کنی به هیچ کدام از بانوانی که با تو دریک کارزار انتخاباتی می جنگیدند شبیه نیستند/ چقدر این زنان سیاست مدار شبیه بانوانی هستند که در جبهه مقابل تو می جنگیدند/ درحوزه آموزش و پرورش شرایط دشوارتری حکمفرما است/ آموزش و پرورش بزرگترین نهاد در کشور است که حدود شصت درصد از نیروهای آن زن هستند . بانوان فرهنگی فارغ از بایدها و نبایدهای حاکم در آموزش و پرورش سهم ناچیزی درتصدی پست های مدیریتی دارند/ سطح توقعات زنان برای دستیابی به پست های کلان مدیریتی پایین است و همین مسأله باعث شده است تا مردان باسهولت از نردبان قدرت بالا روند/ این محدودیت ها باعث می شود ؛ مردان را توانمندتر از زنان نشان دهد/ اما آنچه در کارزار انتخابات از همبستگی و کار جمعی زنان دیدیم در تقابل با این اندیشه ی مرد سالاری است/با پایان یافتن انتخابات دوباره روزمرگی ها در ذهن زنان آغاز می شود/ "صبور به اختیار " بودن مشق شبانه ی زنان سرزمین من است...
این بیشتر نتیجه تلاش مخالفین دولت بود که کوشیدند از سند 2030 و حقوق و معوقات معلمان به عنوان وسیله ای برای حمله به دکتر روحانی و دولت بهره برداری کنند/ تاکنون برنامه و عملکرد وزرات آموزش و پرورش در دوران وزارت دکتر نجفی و بررسی موفقیت و شکست برنامه های فوق مورد بررسی و نقد قرار نگرفته اند و اینکه آیا بازگشت یک فرد موفق به مسئولیت بعد از 20 سال می تواند به معنای موفقیت مجدد وی باشد نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرد/ هر وزیر آموزش و پرورش رابطه عمیق و نزدیک با رئیس دولت داشته باشد و با علوم جدید و آموزش و پرش و نوین آشنایی بیشتری داشته باشد از توانایی بالاتری برای تحول مثبت در آموزش و پرورش برخوردار است/ شاید آنچه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت و گوی چند جانبه میان وزارت آموزش و پرورش با معلمان و معلمان با هم می باشد/ این گفت وگوهای چند جانبه می تواند اقدام موثری برای تشکیل حوزه عمومی و تشکیل ذهنیت مشترک میان دولت و معلمان و شفافیت اقدامات و مطالبات و انتظارات باشد/ مهم ترین ویژگی این انتخابات حضور مسئولانه مردم برای انتخاب آینده خود بود/ دورانی که می تواند با حضور مسئولانه معلمان در عرصه تقویت نهادهای صنفی معلمان و تشکل های سیاسی و صنفی معلمان، شکل گیری شوراهای صنفی معلمان در سراسر مناطق با رای معلمان و شفافیت در عرصه مطالبات و برنامه ها باشد...