گروه رسانه/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .
به تازگی « سازمان سنجش و آموزش کشور » هم به صف شکات علیه صدای معلم پیوسته است .
« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .
معاون رئیس جمهور رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به تازگی گفته است : ( این جا )
" برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت به مفهوم حقوق شهروندی آشنا و مسلط نیستند .
آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری به کارکنان بر اساس برنامه ای که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است باید در دستور کار مدیران باشد.
مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخ گویی هستند ... )
موضع وزیر آموزش و پرورش تاکنون " سکوت " بوده است .
بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :
* در وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .
* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .
* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )
* مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .
* اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .
یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .
اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .
شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست ...... ( این جا )
« صدای معلم » از مسئولیت شناسی و آگاه سازی " این نیروی ستادی " تشکر و قدردانی می کند .
« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .
گروه اخبار/
این در حالی است که در چند سال گذشته تعدادی از زمین خواران و قانون شکنان در جهت نابودی فضاهای خدمات شهری، آموزشی، بهداشتی و سبز و گردشگری مهاباد و تغییر کاربری غیر قانونی اراضی شهری قدم برداشته و تشکل های مردم نهاد و فعالین رسانه ای دلسوز با اطلاع رسانی و حضور به موقع جلوی رانت های ایجاد شده را سد نموده اند اما به جای قدردانی و تشکر از این فعالین مدنی و رسانه ای اقدام به احضار و فشار و بازجویی های بلند مدت آنان می نمایند.
سید محمد بطحایی در روزهای اخیر در اقدامی عجیب چهره ی ظاهری وزارت خانه را تغییر داد و با ادغام اداره کل دفتر وزارتی و مرکز اطلاع رسانی و با عزل مدیران آنها امیر علی نعمت الهی از اعضای حزب اعتدال و توسعه را که چند ماه قبل بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به عنوان معاون پارلمانی به کار گمارده بود به عنوان قائم مقام وزیر، و مدیر کل دفتر وزارتی و رئیس مرکز اطلاع رسانی منتصب کرد .
بطحایی قبل از این نیز افرادی چون فاطمه مهاجرانی و مریم جمشیدی و ... را که اعضای این حزب هستند بدون هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش به سمت های مهم نصب کرده بود ولی اقدام اخیر بطحایی از جنبه های مختلف قابل تامل است !
این به نعمت الهی با وجود انتصاب کمتر از چهار ماه ۳ سمت مهم و حساس را تقدیم کرد !
این انتصاب ها با چه استدلال و منطقی انجام گرفته است ؟
نعمت الهی با چه رزومه و توانایی به عنوان قائم مقام وزیر بزرگ ترین وزارت خانه ی کشور گمارده شد ؟ این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد
ادغام دفتر وزارتی و روابط عمومی بر چه اساس و چه اهدافی انجام شد ؟
قطعا سوالاتی از این دست ممکن است برای افراد پیش بیاید . نقدهایی به این کارها و کلیت عملکرد و رویکرد بطحایی مطرح شده و می شود ! و این باعث شد تیم رسانه ای موازی وزیر دست به کار شوند و در حمایت از اقدامات وزیر منتقدان را زیر سوال ببرند !
در یکی از این واکنش های جالب سایت شبستان منتقدین را زیر سوال می برد.
سایت شبستان که طبق شنیده ها نزدیک به سازمان تبلیغات اسلامی است و در دوره ی وزارت بطحایی همراه و مدافعش بوده است در قسمت معرفی خود این گونه نوشته است :
(خبرگزاری شبستان به شکل آزمایشی از سال 1383 در پوشش اخبار کانونهای فرهنگی هنری مساجد کل کشور گام برداشت و در بهمن ماه 1386 با دریافت مجوز خبرگزاری از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در فضای مجازی به صورت رسمی آغاز کرد. و سرویس های آن شامل قرآن و عترت، مهدویت، اندیشه، مسجد و کانون های مساجد، جهان اسلام و سیاسی می باشد.)
سایت شبستان در این گزارش می نویسد :
" برخی از منتقدان این تغییرات را «کودتا» نامیده اند و تاکید دارند، وزیر آموزش و پرورش می خواهد مهره های خود را در این وزارت خانه بچیند. همه مردم با انتصابات سیاسی و حزبی آن هم در نظام تعلیم و تربیت کشور مخالف هستند اما به کار بردن کلمه کودتا برای تغییر رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که همین منتقدان به نحوه عملکرد آن هم انتقاد داشتند، نشان از خصومت های شخصی دارد چراکه پیش از این نیز انتصابات بطحایی را سیاسی نامیده بودند اما به این میزان هجمه وارد نشده بود. گویا ساز منتقدان وزارت آموزش و پرورش در همه شرایط ناکوک است و در برخی از مواقع به دلایل نامشخص ناکوک تر می نوازد.
نکته قابل تامل این است که این منتقدان همیشه حاضر در صحنه همه وزاری منتصب در این وزارت خانه را مورد هجمه قرار داده اند و تاکنون وزیر مطلوب از دید منتقدان وجود نداشته است، حداقل یک اقدام موثر داشته باشد. برای آنان تفاوتی ندارد یک روز از سکانداری وزیر آموزش و پرورش گذشته باشد یا چهار سال. قلم آنان همیشه با نقد به مقام عالی وزارت خانه می تازد. در زمان سکاندری بطحایی هم این قلم ها پررنگ تر شدده است و همین موضوع موجب شده است که وزارت آموزش و پرورش بیش از هر زمانی دیگر درگیر حاشیه شود و طرح ها و اقدامات مهم و مثبت و منفی وزارت آموزش و پرورش دیده نشود."
اینکه به صورت عاجل تغییر و تحولات مدیریتی از جمله ادغام و عزل و نصب در روزی که جلسه مدیران کل برگزار می شود و سپس از دسترس خارج کردن سایت وزارت خانه در یک روز انجام می شود بی شباهت به آن کار نیست !!
این سایت مدعی شده این منتقدان همیشه نقد می کنند بدون اینکه راهکاری بدهند !
کجای اصول نقد نوشته که افراد باید در زمانی یا مدیریت فردی نقد کنند و در زمانی و مدیریت فرد دیگر تعریف کنند یا ساکت باشند ؟
کجای اصول نقادی بیان شده که نقاد باید حتما راهکار هم بدهد ؟ این حرف طنز شبیه آن می ماند که شما بر دید مکانیکی و از کارکرد ماشین تان ایراد بگیرید مکانیک به شما بگوید : تو که ایراد گرفتی حالا باید بگویی چطور درست کنم !
این همه کارمند رسمی و غیر رسمی دارند مجیز وزیر را می گویند و شبانه روز تبلیغ طرح و عملکردش را می کنند آیا شنیدن گاه به گاه صدایی متفاوت این قدر دردناک است ؟
آیا طرح های بطحایی به قدری فشل و یا ناکارآمد هستند که با انتقاد چند نفر از کار می افتند !؟
در واکنشی دیگر محمد خرم با باشگاه خبرنگاران مصاحبه ای کرده است :
در بخشی از این مصاحبه آمده است :
" وی با اشاره به اینکه وزیر همواره برای عزل و نصبها از اتاق فکری کارشناس و فرهنگی بهره گرفته میشود، گفت:
"جابه جایی نیرو در تمامی نهادها امری طبیعی است، با توجه به اینکه آموزش و پرورش توان بالایی در تربیت نیرو دارد نیروهای بسیاری را به دیگر نهادها مامور کرده است به عنوان مثال از آموزش و پرورشی ها در سمت شهردار و معاون شهردار اشتغال داشتند و برخی اکنون در سمت معاون وزیر فعال هستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش همواره سعی دارد با استفاده از ظرفیتهای موجود بهترین خروجی را برای جامعه ذینفعان ایجاد کند، تعابیر نادرست و مختلفی که از تغییر و تحولات نیروی انسانی این وزارتخانه مطرح میشود، دور از انصاف است."
جدا از غلط های نگارشی و تایپی متن، خرم هم دلربایی از مدیر ارشد خود کرده و انتصابات وی را کارشناسی شده و به اتاق فکر ربط داده است و از ظرفیت بالای آموزش و پرورش در تربیت نیرو و صادرات آن به دیگر نهادها گفته است و در نهایت منتقدان بطحایی را به دوری از انصاف نسبت داده است !
فکر می کنم خرم نقد منتقدان را دقیق ندیده است یا خود را به ندیدن زده است چون یکی از نقدهای منتقدان انتصاب افراد خارج آموزش و پرورشی فاقد صلاحیت است !
در پایان شعری از سعدی می گویم :
گر تو قرآن بدین نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی
این نوع دفاع و تبلیغ بطحایی نوعی خود زنی است و جایگاه او را در بین منتقدان و معلمان بدتر خواهد کرد.
گروه گزارش/
تغییرات ناگهانی در بخش ستادی وزارت آموزش و پرورش واکنش های مختلفی را در میان فرهنگیان به ویژه فعالان رسانه ای معلمان ایجاد کرده است .
برخی از فعالان برای این جنس تغییرات از تعبیر " کودتا " استفاده کرده اند .
پیش تر و در زمان وزارت فانی این تغییرات با مسئولیت " کمیته انتصابات " صورت می گرفت .
« محمد خرم » در گفت و گو با یک رسانه مدعی شده است که این تغییرات در " اتاق فکر " کارشناسی شده است .
« صدای معلم » در راستای شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان از وزارت آموزش و پرورش به ویژه سیدمحمد بطحایی می خواهد که اسامی و سمت های این اتاق فکر برای معلمان معرفی شوند .
پرسش صدای معلم این است که بیان مواضع این وزراتخانه و پاسخ گویی بر عهده چه فرد و یا نهادی باید باشد .
پیشنهاد این رسانه برگزاری یک نشست رسانه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش برای شفاف سازی در این موارد است .
گروه اخبار/
حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 16دی) قوه مقننه، در جریان رسیدگی به سوال خود از سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره اخذ هزینه در تمامی مدارس دولتی گفت: وزیر معتقد است به اجبار پولی از دانشآموزان گرفته نمیشود در حالی که این گفته توهین به شعور مردم است چرا که در تمامی مدارس دولتی از خانوادهها پول دریافت میشود.
وی با بیان اینکه کسری بودجه وجود دارد اما طبق اصل (30) قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه باید آموزش و پرورش رایگان داشته باشیم، افزود: تمام کودکان کشور به یک میزان از تحصیل حق دارند اما امروز این اصل اجرا نمیشود و دستهبندی و طبقهبندی مدارس بسیار زیاد است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس در ادامه ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو اظهار داشت: با این حال عزل و نصبهای اخیر در وزارتخانه، این نهاد را تبدیل به یک بنگاه سیاسی کرده و ترسو بودن وزیر به دلیل از دست دادن میز خود مشهود است؛ زیرا آموزش و پرورش دفتر یک حزب سیاسی خاص شده است.
مقصودی در ادامه با اسفناک خواندن اوضاع مدارس تصریح کرد: قطعا اخذ هزینه از دانشآموزان در آینده افزایش مییابد و کاش بطحایی نیز برای دفاع از فرهنگیان و دانشآموزان مثل وزیر بهداشت استعفا میداد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل به وجود آمدن انقلاب 57 فقر طبقاتی و فقر تحصیلی بود؛ لذا مُسکن گفتاردرمانی که در دولت فعلی به کار گرفته میشود، فایده ندارد و باید راه چارهای اندیشیده شود و نگاه وزیر به آموزش و پرورش تغییر کند.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در کشوری مانند نروژ سالیانه 150 میلیون تومان برای تحصیل یک دانشآموز هزینه میشود، تاکید کرد: این میزان در ایران به ازای هر دانشآموز تنها 3 میلیون تومان در سال است و طبق گفته رئیسجمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 98 این میزان در سال آینده به یک میلیون تومان خواهد رسید که نشان میدهد شان معلم کاهش خواهد یافت.
مقصودی تصریح کرد: آموزش و پرورش اگر حفظ حرمت و جایگاه معلم را نکند، نمیتواند ابزاری برای کاهش محرومیت باشد، همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش همراه با عدالت باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر باید در سفرهای خود با والدین دانشآموزان جلسه برگزار کند تا از واقعیات باخبر شود،گفت: از یک دانشآموز برای آزمونی 7 هزار تومان دریافت میشود در حالی که هزینه آن دو هزار تومان است. همچنین هنرستانهای دولتی در شهر مشهد تصویب کرده است تا 500 میلیون تومان از خانوادهها دریافت کند در حالی که این کار غیرقانونی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس متذکر شد: باید آمار کسانی که دوره اول ابتدایی خود را تمام کرده اما در دوره دوم ابتدایی ثبتنام نمیکنند، اعلام شود چرا که ترک تحصیلها زیاد شده است.
مقصودی با اشاره به بررسی لایحه بودجه 98 اظهار داشت: مدارس حاشیه شهرها و مناطق محروم در تأمین آب و برق خود ماندند و دانشآموزان روستایی خانهنشین شدند چنانچه در بودجه سال 96 و 97 نیز برای شیر مدارس 200 میلیارد تومان اختصاص داده شد اما در اجرا هیچ مبلغی تخصیص نیافت. همچنین در بودجه 98 نیز برای رفاه معلمان و فرهنگیان بازنشسته هیچ اعتبار اختصاص نیافته است.
عضو کمیسیون شوراها در مجلس با تاکید بر اینکه کمک هزینه مهدکودکها، ریالی تخصیص نیافته است،گفت: بودجه 98 شفاف نیست، وزیر میگوید 9 درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافته و معاون وی اعلام میکند این میزان 13.5 درصد است و در نهایت اینها در حالی است که 5 سال پیش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش 20 درصد کل میزان بودجه بود.
وی با اشاره به افزایش ساعات موظفی کار معلمان از 20 ساعت به 34 ساعت تاکید کرد: آموزش و پرورش نیروی باانگیزه به مدارس نمیفرستد و وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسان خوب نیست اما نوبخت و رئیس جمهور اعلام میکنند برای دانش آموزان باید از بیتالمال خرج کنند و منت میگذارند و دیواری کوتاهتر از مدارس در امر صرفهجویی ندیدند.
مقصودی با انتقاد از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشآموز باید زیر آوار برود و در آتش بسوزد چرا که پول مدارس داده نمیشود؛ لذا در خصوص اینکه باید برای توسعه نگاه خاص به آموزش و پرورش داشته باشیم به فهم مشترک نرسیدهایم و در بودجه 98 نیز امیدی برای حل مشکل مدارس و بازنشستگان نیست. ( تسنیم )
انتهای پیام/
گروه رسانه/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .
« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .
بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :
در وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .
در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .
در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )
مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .
اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .
یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .
اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .
شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست .... ( این جا )
« صدای معلم » از مسئولیت شناسی آقای بهرام یعقوبی تشکر و قدردانی می کند .
« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .
گروه استان ها و شهرستان ها/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ صدای معلم همه فرهنگیان کشور را برای نقد عملکرد نمایندگان مجلس فرا می خواند .
« عثمان عباسی » در یادداشت پیشین عملکرد رسول خضری نماینده دو دوره شهرستان های پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی را مورد نقد و ارزیابی قرار داد . ( این جا )
« مزبان حبیبی » از معلمان شیراز عملکرد « مسعود رضایی » را مورد نقد قرار داده است .
لازم به توضیح است آقای رضایی از کسانی است که " میثاق نامه معلمی " را قبل از انتخابات مجلس امضا و تشکل های فرهنگیان هم از وی حمایت کردند ( این جا ) اما در 3 سال گذشته نه عبارتی در مورد میثاق نامه بر زبان راند و نه تشکل ها در این مورد مطالبه گر بودند ...
« مسعود رضایی » علی رغم معلم بودن از افرادی بود که از عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خودداری کرد . ( این جا )
گروه استان ها و شهرستان ها/
سال 98 آخرین دوره فعالیت مجلس دهم است .
در راستای مطالبه گری و کنش گری مدنی معلمان ؛ « صدای معلم » از همه فرهنگیان کشور دعوت می کند تا عملکرد نماینده منطقه و یا استان خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند .
گروه گزارش/
پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )
" دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "
این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .
سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .
امروز چهارشنبه خبرگزاری پانا خبر داد « سیدمحمد بطحایی » امیرعلی نعمتاللهی را به سمت «قائممقام وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی» وزارت آموزش و پرورش منصوب کرده است .
متن حکم وزیر آموزش و پرورش چنین است :
" «برادر گرامی
جناب آقای امیرعلی نعمت اللهی
با سلام
در راستای اجرای تکالیف قانونی وزارت متبوع مبنی بر کاهش واحدهای سازمانی عمومی و با توجه به ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی و ایجاد یک واحد سازمانی جدید با عنوان مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی و نظر به مراتب تعهد، سوابق مدیریتی و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ با حفظ سمت به عنوان "قائم مقام اینجانب و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی" منصوب میشوید.
امید است با اتکال به خداوند متعال، پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، سیاستهای رئیسجمهور محترم و همچنین مدنظر قرار دادن استاد بالادستی در جهت تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف و مسئولیتهای محوله موفق و موید باشید.»
امیرعلی نعمتاللهی در حال حاضر مسئولیت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش را نیز بر عهده دارد.
ایشان متولد 1359 و دانشآموخته رشته حقوق است. در سوابقش رئیس اداره امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی، مشاور رئیس دانشگاه هنر و عضو هیأت امنای موسسه فرهنگ و هنر همچنین در سوابق سیاسی نعمت الهی عضویت در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۸۶ دیده می شود .
پرسش صدای معلم این است که این گونه انتصاب ها بر چه اساس و معیار مدیریتی و علمی صورت گرفته است و به غنی سازی سازمانی منجر خواهد گردید و آیا دامنه دخالت نهادها و افرادهای غیرمسئول تا کجا ادامه خواهد داشت ؟
در لحظه انتشار این گزارش ، پرتال وزارت آموزش و پرورش قابل دسترس نبود .
پایان گزارش/
امیر علی نعمتالهی متولد 1359 و دانشآموخته رشته حقوق است. در سوابقش رئیس اداره امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی، مشاور رئیس دانشگاه هنر و عضو هیأت امنای موسسه فرهنگ و هنر همچنین در سوابق سیاسی نعمت الهی عضویت در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۸۶ دیده می شود.
نعمت الهی شهریور امسال بدون هیچ سابقه ی کاری در آموزش و پرورش به عنوان معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش منتصب شد! حال بعد از ۴ ماه خبرهای موثق حاکی از آن است که احتمالا در روزهای آتی او جایگزین شاپور محمدزاده در دفتر وزارتی خواهد شد.
قطعا به جز خود بطحایی و تیمش کسی دلیل این انتصاب و جابه جایی ها را نمی داند! نگاهی به عزل و نصب های بطحایی در موارد مختلف نشان از بی برنامگی و تلاش مضاعفش برای حفظ صندلی و بهره ی حداکثری از مواهب وزارت دارد.
عزل مرضیه گرد از سمت معاونت وزیر و انتصابش به عنوان مشاور ویژه بعد از چند ماه و عزل دوباره ی وی، انتصاب فاطمه مهاجرانی به عنوان رئیس مرکز استعداد های درخشان بدون هیچ سابقه در آموزش و پرورش، انتصاب حسین خنیفر به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان که با اعتراض گسترده ی اهالی این حوزه مواجه شد. او می خواهد همه را راضی نگه دارد. آنچه که مشخص است بطحایی برنامه اصلی اش حفظ صندلی اش و استفاده ی حداکثری از نعمات دوره ی وزارت است و مابقی پوششی برای گذر زمان است
الهیار ترکمن،فاضل نظری، رخشانی مهر، مریم جمشیدی، دزفولی و اسماعیلی که سابقه آموزش و پرورشی نداشتند از جمله افرادی بودند که از وزیر حکم گرفتند!
به نظر می رسد این نوع انتصابات بیشتر، از جنس بده بستان سیاسی و تقسیم غنایم بین دوستان و آشنایان می باشد.
عزل و نصب های بطحایی در مدیران کل استانی هم تابع الگوی خاصی نیست و بیشتر تحت تاثیر عوامل برون سازمانی و توام با سردرگمی می باشد.
نکته قابل توجه اینکه بطحایی چند تن از مدیرانی که خود در سال گذشته منتصب کرد مانند مدیران کل اصفهان و زنجان و مشاورش را پس از چند ماه عزل کرد. یا در خصوص تغییر مدیر کل شهر تهران که دلیل عزلش غیر مدیریتی می نمود ؛ آیا بطحایی عملکرد باقری را ضعیف تر از بقیه مدیران کل می دید که او را عزل کرد؟ یا فولادوند در همدان و شهرستان های تهران عملکرد بسیار عالی و درخشانی داشت که به عنوان مدیر کل تهران منتصب کرد تا آنجا را متحول کند؟
این رفتارها بیشتر نشان از دخالت و تصمیمات غیر منطقی و سیاسی دارد.
نکته قابل تامل در دوره ی بطحایی دخالت و نقش پر رنگ نهادها و افراد غیر در مسایل و تصمیمات وزارت خانه است.
بازداشت و مرخصی اجباری معاون رسانه ای وزارت خانه و درخواست عزل رئیس مرکز روابط عمومی توسط نمایندگان مجلس از این موارد است!
مرتضی نظری رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش در کانال شخصی خود پستی درباره ی دخالت نمایندگان منتشر کرد. بعد از آن نماینده ای به صورت علنی درخواست عزل وی را داد و نظری از جلو چشم ها دور شد!
صندلی های مدیریتی در آموزش و پرورش بیشتر از آن که فرصتی برای بهبود کارها باشند محلی برای بهره مندی از امکانات دولتی و قدرت هستند ؛ هر چه موقعیت مدیریتی فرد بالا برود مواهب مدیریتی بیشتری نصیبش خواهد شد، از همین روی افرادی که سودای سِمت دارند با حضور در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس سعی می کنند در تقسیم صندلی های بعد از انتخابات سهمی نصیب خود کنند.
طبیعتا از افرادی که این گونه به صندلی مدیریت می رسند انتظار مدیریت علمی هم نمی توان داشت.
مدیران ارشد و وزرای آموزش و پرورش مثل بطحایی تا زمانی که بر صندلی که دنبالش هستند تکیه ندادند، کلی شعار و ایده برای آن حوزه دارند و بعد از تلاش فراوان با کلی شور و رویا به صندلی مدیریت تکیه می زند، آنها معتقدند قبلی ها بلد نبودند ولی من می توانم بعد از مدتی درمانده می شوند و در خفا به یاران خود می گویند هیچ کس در این آموزش و پرورش نمی تواند کاری بکند، به آن بودجه نمی دهند، به آن توجه نمی کنند، اولویت دولت نیست ... و بعد از آن شروع به گذران روزها می کنند تا صندلی خود را حفظ کنند و از منافع آن صندلی بهره مند باشند.
البته من گمان می کنم شعار و وعده های قبل از مدیریت هم نوعی فریب عمومی برای رسیدن به غنایم و مواهب مدیریتی است و اکثر افراد با سیستم اداری و مدیریت آشنایی دارند و میزان تاثیرگذاری خود را می دانند.
چند روز پیش نزد یکی از نزدیکان بطحایی بودم . می گفت بطحایی هم همین حرفها را می زند! از نظر من تفاوت بطحایی با وزرای سلف خود این است که او تقسیم غنایم را بهتر و عیان تر اجرا می کند، در حالی که ژست قدرت می گیرد مرعوب افراد و سیاسیون می شود و امتیاز می دهد، چراغ چپ می زند به راست می پیچد ، به اینوری ها سلام می کند با آن وری ها ناهار می خورد و تصمیماتش را هماهنگ می کند، پیش معلمان و تشکل ها وعده ای می دهد به دولت و نمایندگان وعده های دیگر می دهد.
او می خواهد همه را راضی نگه دارد. آنچه که مشخص است بطحایی برنامه اصلی اش حفظ صندلی اش و استفاده ی حداکثری از نعمات دوره ی وزارت است و مابقی پوششی برای گذر زمان است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید