جوامع سنتی عموماً نگاهشان رو به گذشته و پشت سر است تا آینده و پیش رو/ ویژگی بارز انسان سنتی گذشتهگرایی؛ یا پذیرش بیچون و چرای هنجارهای حاکم بر جامعه است که ریشه در گذشتهها دارند/ . جوامع سنتی را بلایای طبیعی(سیل، بیماری) بیشتر تهدید میکرد تا بلایای اجتماعی و فرهنگی/ « تعامل- توافق- تداوم» سه ویژگی مهم زندگی امروز است/ جامعه مدام باید حرف بزند و تصمیم بگیرد. این ویژگی نشانگر پویائی و تحرک جامعه است. نشانگر زندهبودن جامعه است/ مدام پرسش دارد و سعی میکند به پرسشهایش جواب دهد
در کلیه اقتصادهای توسعهیافته، مداخله دولت در امور اقتصادی حداقلی بوده و در مقابل نقشآفرینی پررنگ دولت را در زمینه تلاش برای پوشش صد درصدی آموزش و پرورش باکیفیت در کنار حوزه سلامت و بیمههای درمانی و تامین اجتماعی شاهد هستیم/ متاسفانه در ایران وضعیت معکوسی وجود دارد: مداخله دولت در زمینههای مختلف اقتصادی حداکثری است و در مقابل نقشآفرینی دولت در حوزههای «آموزش و پرورش» و نیز «سلامت» و سایر حوزههای اجتماعی نسبتا پایین است/ باید توجه کنیم که براساس تجربه رشد اقتصادی سریع کشورهای موفق و به ویژه کشورهای شرق آسیا، سیاستگذاری صحیح و حسابشده در حوزه آموزش و پرورش، قلب هر برنامهای است که با هدف «جهش اقتصادی» تدوین شود/ متاسفانه هماکنون سیاستگذاری آموزش و پرورش ما به شکلی است که گویی به طور ناخواسته مهمترین ماموریت آموزش و پرورش را «آمادهسازی دانشآموزان برای موفقیت در کنکور و رفتن به دانشگاه» میدانیم و دیگر توجه نمیکنیم که خود آموزش ابتدایی و متوسطه باید بتواند «آموزش اجتماعی» و نیز «آموزش شغلی» کافی فراهم کند/ هیچ کشور توسعهیافتهای در دنیا «افزایش مستمر ضریب پوشش آموزش عالی» را در اولویت نخست سیاستگذاریهای خود در حوزه آموزش قرار نمیدهد/ کلیه اقتصادهای توسعهیافته دنیا و نیز بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، پوشش حداکثری آموزش ابتدایی و متوسطه در کنار تلاش برای افزایش مستمر کیفیت آموزش در این مقطع را به عنوان یک اولویت کلیدی خود مدنظر قرار میدهند/ پژوهشهای متعددی هستند که نشان میدهند آموزش ابتدایی و متوسطه، اگر با محتوای خوب و کیفیتی مناسب ارائه شود، منافعی برای کل جامعه خواهد داشت/ ایجاد شرایط مناسب برای بهرهمندی شهروندان از آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت، درست مشابه «واکسیناسیون عمومی» ضرورت دارد، چون کلیت جامعه را منتفع میکند/ در شرایطی که بیشترین حساسیت رسانهها و نیز گروههای سیاسی در مورد آخرین تصمیمات و سیاستهای وزارتخانههایی همچون «اقتصاد و دارایی» یا «صنعت و بازرگانی» یا وزارت «نفت» متمرکز است، یکی از کمترین سطوح حساسیتهای رسانهای را در مورد برنامههای ارائهشده از سوی وزیر جدید آموزش و پرورش شاهد هستیم/ آموزش و پرورش بسیار به ندرت پژوهشگران توانمند در حوزههای اقتصاد و روانشناسی و مدیریت و امثالهم را جذب کرده است/ بسیاری از همین پژوهشهای کمشمار هم بنیه علمی مناسبی ندارند یا مستقل و بیطرفانه نیستند؛ به لحاظ آماری هم وزارت آموزش و پرورش آمارهای خیلی ناچیزی را به طور رسمی منتشر میکند/ در درجه بعد دولت جدید باید توجه کند که از طریق اصلاح ساختار مدیریتی و نیز اصلاح سیستم ارزیابی و سیستم حقوق و پاداش معلمان و سایر کارکنان آموزش و پرورش، میتوان هم صرفهجوییهای بودجهای در این وزارتخانه داشت و هم بهبود در کیفیت تعلیم و تربیت دانشآموزان
گروه اخبار/ نماینده تهران تاکید کرد: از سخنگوى دولت در این چهارسال متانت و اخلاق و بیان خوب را سراغ داشتیم و امیدواریم با همین رویه نیز کارشان را ادامه دهند.
میبایست پرسید کدام مدرسه در کشور صرفاً با بودجه سرانه دانشآموزی اداره می شود/ ؟ آیا دیدگاههای منفی در رسانهها، رادیو و تلویزیون را مبنی بر دریافت وجوه توسط مدیران مدارس و سلب اعتماد از جامعه فرهنگیان را رصد کردهایم؟ آیا مدیران مدارس می بایست نظارهگر مرگ شأن اجتماعی خود باشند/ مدیران مدارس مظهر هدایت فعالیت های یاددهی و یادگیری دانش آموزان و مظهر آبرو و احترام مدارس در نظر اولیا، معلمان و دانش آموزان هستند/ هر از چند گاهی به دلیل فشارهای رسانه های اجتماعی از روند دریافت مبالغ مالی در مدارس، خود را تبرئه میکنیم و مکرر میگوییم این امر غیرقانونی است و تخلف محسوب می شود/ در نگاهی دیگر متأسفانه اجرای این سیاست مالی پنهان، موجب فساد مالی در مدارس و سازمانهای آموزشی شده است و جهت و مسیر تعلیم و تربیت را منحرف نموده است/ در پارهای از موارد مدیران مدارس به کمک های داوطلبانه و اختیاری اولیا قانع نیستند و درخواست مبالغ سنگین و غیرمتعارف در نقاطی از کشور، نارضایتی از عوامل اجرایی و مجموعه فرهنگیان را موجب شده است و عملاً ارتباط اولیای بیبضاعتی که توان مالی ندارند را از مدرسه قطع نموده است و بیش از پیش صدای تلخ جدایی مدرسه از جامعه شنیده می شود....
درست خرداد ماه سال 95 بود که سوالات امتحان نهایی در دو درس جغرافیا و آمادگی دفاع لو رفت/ پس از کش و قوس فراوان سرانجام چهاربند مدیر کل وقت آموزش و پرورش شهر تهران سلامت امتحانات داخلی در مدارس تهران را زیر سوال برده و حداکثر سلامت امتحانات داخلی را 30 درصد اعلام کرد/ علی رغم گذشت یک سال از آن قضیه و نیز انتقادات پی در پی صدای معلم ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا ) نسبت به عملکرد مسئولان ذی ربط مبنی بر شفاف سازی و پاسخ گویی نه اسامی متخلفان اعلام شد و نه برخورد شایسته ای با آنان صورت گرفت / حتی علیرضا کمره ای مدیر کل جدید آموزش و پرورش تهران هم اقدامی در این مورد انجام نداد/ پرسش نخست ما این است که آیا واقعا جناب عالی به عنوان مسئول مستقیم این امر قادر به تامین امنیت چند امتحان نیستید/ در دی ماه 92 در نشست با تشکل های فرهنگیان گفتید/ پس از گذشت 4 سال آیا مطابق گفته تان " سالنامه سنجش " تشکیل شده است و در صورت تشکیل چه اقداماتی انجام داده است/ شما که قادر نیستید امنیت چند سوال را تامین کنید چگونه می خواستید همه بخش های وزارت آموزش و پرورش را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید/ بر اساس گزارش ها و اخبار ، فشار به معلمان برای ارفاق نمره به دانش آموزان و نیز دست بردن برخی مدیران مدارس در لیست های نمرات معلمان وجود دارد/ جناب عالی برای رفع این معضل و در جهت ارتقای شخصیت و استقلال معلمان چه کرده اید/ جناب عالی در کارگروه هاي تخصصي تدوين سند ملي آموزش 2030 مسئول کار گروه " سنجش و ارزيابي کيفيت و يادگيري " بوده اید/ پرسش ما این است که چرا در مورد عملکردتان در این کار گروه ها کوچک ترین توضیحی به افکار عمومی جامعه و معلمان ارائه نکردید و سکوت را برگزیدید ....