صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آنچه بیشتر از خود برنامه اهمیت دارد بررسی امکان تحقق برنامه پیشنهادی و ضمانت های اجرایی آن می باشد/ این برنامه را می توان نوعی برنامه با "رویکرد التقاطی" تلقی نمود/ برنامه فاقد بنیان نظری محکم و قوی است، مسایل و مشکلات و راهکارها، در بسته فکری واحد و منسجمی ارایه نشده است/ این عدم انسجام موجب شده است برنامه نوشتاری بطحایی به ویترین فروشگاه های بزرگ شباهت یافته باشد که هر فرد بر حسب علاقه و نیاز می تواند کالای مورد نیاز خود را در آن "فقط و فقط" به تماشا بنشیند. اما اینکه کی ، چگونه و با چه قیمتی به آن دست خواهد یافت نامشخص باشد/ یکی از دلایل این عدم انسجام در برنامه آن است که او تلاش نموده است برنامه را در راستای اقناع و جلب نظر جناح های مختلف سیاسی مجلس تدوین کند/ هرچند این تلاش به دلیل رویکرد التقاطی، چندان موفقیت آمیز نیست؛ اما در نوع خود قابل تحسین است/ برنامه پیشنهادی بطحایی بر خلاف برنامه پیشنهادی دانش آشتیانی( وزیر فعلی) ،  برنامه ای فارغ از زمان بندی کمی یا کیفی است/ در این برنامه مسایل و راهکارهای ارایه شده در متن رابطه دیالکتیکی بین ساختار- عاملیت مطرح نشده است/ او می توانست پس از بررسی ساختار نهادها و تشکیلات آموزش و پرورش و وضعیت نیروی انسانی و عاملین انسانی آن ( کارکنان، دانش آموزان) به رابطه دوطرفه آنها در وضعیت فعلی و آسیب شناسی آن بپردازد و راهکارهای خود را در جهت اصلاح این ساختار و تقویت نیروی انسانی و مهمتر از همه رابطه دیالکتیک ساختار- عاملیت ارایه نماید/ وضعیت کنونی سلسله مراتب اداری در آموزش و پرورش از وضعیت آرمانی شکافی عمیق دارد و حتی در بسیاری موارد، وضعیت معکوسی در آن شاهد هستیم/ طنز تلخی در میان برخی فرهنگیان رواج دارد که " مدیران کسانی هستند که تدریس بلد نیستند!؟" طنز تلخی که عدالت را به عنوان  مقوله ای کلیدی در خود نظام اداری آموزش و پرورش به زیر سوال می برد/ آموزش و پرورش پر است از نیروهای خلاق و توانمند؛ ولی ساختار لایه ای و سنتی آن، مانع از کاربست نیروهای خلاق و توانمند می شود/ . این وزارتخانه در سیطره مردان "کت و شلوار و بخشنامه"،"مردان سکون" ، "شیفتگان تقویم" و "رجل مدیریتی با نمره زیر متوسط"  قرار دارد. افرادی که مسیر طبیعی کسب مدارج صعودی را برای دیگر کارکنان و معلمان سد می کنند/ این افراد در مقابل تصمیم سازی و تصمیم گیری تیپ دیگری از مدیران که آنها را " تصمیم سازان انتحاری" می توان نامید رویه سکوت در پیش می گیرند و جسارت مقابله و اعتراض ندارند/ این برنامه، هر چند در پیشگفتار بر عزم و مشارکت اولیای مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید می کند، اما مطالبات خود دانش آموزان و اولیاء را به عنوان منبعی مهم در حل و فایق آمدن بر مشکلات به فراموشی می سپارد/ این برنامه برنامه ای معلول محور است تا علت محور/ در این برنامه در مقوله اقتصاد آموزش و پرورش فقط "رویکرد برون نگر" مورد توجه قرار گرفته است و توجهی به "رویکرد درون نگر" نشده است/در این برنامه، به پتانسیل ها و ظرفیت های درونی خود آموزش و پرورش توجه کافی نشده است/ در این برنامه معلمان به عنوان افرادی معلق و جدا از خانواده خود در نظر گرفته شده اند/ بطحایی در برنامه خود می توانست پیشنهاد دانش اشتیانی مبنی بر تشکیل "سازمان نظام معلمی" را برجسته کند تا با شکل گیری معلم حرفه ای شاهد تحولی مهم در گفتمان آموزش و پرورش کشور بشویم/ او باید جسارت تحول در مدیریت و خانه تکانی  هم در وزارت و هم در سطح مدیران کل استانها و هم روسای ادارات را داشته باشد. در غیر این صورت او نیز مانند بیشتر وزرای پیشین کار چندانی از پیش نخواهد برد و قصه پر غصه نظام آموزش و پرورش ما همچنان ادامه خواهد داشت...

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با بیان اینکه انتظار معرفی گزینه حداکثری از رئیس‌جمهور برای وزارتخانه آموزش و پرورش را داشته، افزود: گزینه حداکثری به معنای معرفی فردی توانمند در جنبه‌های مختلف مدیریتی است.

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

بوفه های طمع در مدارس !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معتقد است که اگر مشکل معیشتی و امنیت شغلی معلمان برطرف شود بسیاری از مسائل آموزشی کشور بهبود خواهد یافت/ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر حل این مشکل و معضلات معیشتی معلمان تأکید کرد اما مشخص نکرد که منابع مالی این دو مسئله را از چه منبعی تأمین خواهد کرد/ همگان به مشکلات و ضعف سیستم آموزشی کشور واقفیم و می‌دانیم که این سیستم نیاز به روش‌های نوین و ‌سازی دارد اما اینکه افرادی از درون سیستم که مسئولان مدیریتی میانی و کلان در حوزه آموزش و پرورش داشته باشند و امروز نیز به این روش منتقد باشند، جای سوال دارد/ فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل بزرگی در سیستم آموزش و پرورش ایجاد کرده است و این مسئله با توجه به اینکه سلامت مالی وزرا یکی از مسائل مهم مد نظر در فراکسیون امید مجلس است حتما این مسئله در فراکسیون با جزئیات بیشتر با حضور آقای بطحایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت

 هیچ اقدامی در راستای جذب و تامین اعتبار مالی جوایز معلمان نمونه کشوری صورت نگرفته بود/ "رم"هم فردی غیر از سید محمد بطحایی،معاون پشتیبانی وزیر و متولی اصلی تامین بودجه دستگاه رسمی تعلیم و تربیت کشور نبود/ مسئولان حراست جهت هماهنگی انجام ملاقات، با دفتر بطحایی تماس گرفتند اما در میان حیرت نخبگان فرهنگی کشور،مرد دوم وزارتخانه نه تنها حاضر به دیدار با همکاران خود نشد بلکه مسئول دفتر خود را هم از دریافت شکوائیه این جمع منع کرد/ پرونده کاری وی سراسر مشورت گریزی،خودمحوری،بی اعتنایی به مطالبات فرهنگیان و عافیت طلبی است/ پرسش اینجاست که چنین فردی با این سطح و سقف از تعامل،گفت و گو و تکریم ارباب رجوع چگونه قادر به هدایت کشتی طوفان زده آموزش و پرورش با بیشترین مسافر خواهد بود/ افرادی چون بطحایی و زرافشان نیز،در نابه سامانی ها و ناکامی های وزارت و تضییع حقوق معلمان در سال های اخیر مسئولیت مستقیم دارند/ اگر در ایران،وزرا، معاونین وزیر و مدیران کل پس از خاتمه دوره مدیریت،بر اساس عملکرد خود مورد قضاوت پرسنل دستگاه متبوع و یا حسابرسی نهادهای نظارتی قرار گیرند؛سید محمد بطحایی و بسیاری از مقامات کنونی وزارت آموزش و پرورش در کنار حاجی بابایی و فانی، عامل و مسبب تمام نابه سامانی های این دستگاه معرفی خواهند شد/ سوء مدیریت بطحایی، فانی و غندالی، بزرگ ترین بنگاه اقتصادی فرهنگیان را به ورطه زیان و حتی ورشکستگی کشاند/ در حوزه جذب اعتبارات مالی برای دستگاه بدهکار آموزش و پرورش،بطحایی به عنوان معاون پشتیبانی وزارت و ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه،فاقد توان لابی گری،اقتدار و انگیزه بود تا وزارت آموزش و پرورش کمترین بهره را از خوان بودجه کشور نصیب خود سازد/ انتظار قاطبه فرهنگیان کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رای عدم اعتماد به گزینه پیشنهادی رئیس جمهور و ایجاد فرصتی جدید برای معرفی فردی شایسته جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش است....

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

جوابیه همکار عاشق سمپاد

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

آموزش خانواده طرحی موثر یا مصرف کننده بودجه  در سال 71 اینجانب نیز از آموزش دیدگان این طرح در بستان آباد بوده ام و همانند آموزشیاران نهضت سوادآموزی در به دردنبال مادران بودم تا بیایند و مثلا یاد بگیرند با دختر 14-18 ساله دبیرستانی چگونه برخورد نمایند یا به خواسته های او چگونه پاسخ دهند و یا....تا سعادت نصیب خانواده و رشد تحصیلی عاید آموزش و پرورش شود،اما در زمان آموزشیاری برای جذب موفق تر از آن بودم که البته دلایلی برای خود دارد:

 1) مادران وقت نداشتند حال به هر دلیلی؛ شرایط اقلیمی و فعالیت فصلی ،هر چند این در نهضت هم بود اما در آن برای مستقل بودن و تحقیر نشدن عاشقانه می آمدند اما در آموزش خانواده شاید چنین حسی حاکم نیست .

2) زنان اجازه همسر را نداشتند .

3) نظری در جامعه شناسی است که بیان می کند آدم کم سواد خطرناک تر از آدم بی سواد است(چون آدم کم سواد مدعی می شود که همه چیز را می داند و ازیادگیری باز می ماند) شاید مادران گارد می گرفتند مبنی براین که یعنی من نمی توانم بچه ام را تربیت کنم و از یک جوان مجرد باید یاد بگیرم؟

4) محتوای آموزشی دوره های آموزش خانواده مفاهیم تئوری نامنطبق با واقعیت ها و نیازهای جامعه ماست همانند کتب درسی که شادروان صمدبهرنگی به هماهنگی آن با جامعه شهری و روستایی به طور متفاوت اشاره داشت ....

مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین "ع"به زمان و تطابق با آن اشاره داشته اند ؛ لذا اگر فرد دوره دیده خلاقیت، مطالعه، دانش تربیتی و پرورشی نداشته باشد این طرح به جز صرف بودجه عایدی نخواهد داشت.

5) این طرح درکل کشور شهری -روستایی اجراخواهدشد؟ اگربله باید به پوشش سواد و سطح آن در بین والدین در مناطق گوناگون توجه داشت.

6) در مناطق اجرا شده آیا ازدانش آموزانی که والدین شان در کلاس حضور داشتند یا ازخود والدین یا حتی از مدرسان نظرسنجی شده است ؟بررسی های لازم برای ادامه این طرح صورت گرفته است؟

7) تعارف نداریم که مثل تمامی مشاغل میوه فروش داریم تامیوه فروش ،کارمندپشت میزنشین داریم تا...ویقین معلم داریم تا معلم ،آیا صلاحیت تدریس توسط مدرّس انتخاب شده فقط مدرک و رشته تحصیلی اوست یا سن و تأهل و.... ویا خاص بودن او،افراد خاص خلاقند،نکته سنجند، حساسند،به شعور احترام می گذارند،صبورند و.......
یکی از مشکلات آموزش و پروش همین نکته است ؛ ناهماهنگی بین بخش های گوناگون سازمانی .

طرح آموزش خانواده باکدام واحدهای اداری هماهنگ شده است یا هر کس از شاخه های گوناگون یک درخت عظیم الجثه می تواند به پیکر آموزش و پرورش آیین نامه و بخشنامه و مقرّرات وضع کند؟

اگر همانند شاخه های ریزدرخت یا مویرگ های بدن در تداوم حیات نکوشیم بقا آسیب می بیند.

اول بررسی ، بعد تفهیم و بعد اقدام .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

در روزهای نخست وقوع حادثه ،تمام مدیران استانی و شهرستانی و مسئولین از فداکاری زنده یاد کاظم صفرزاده گفتند و خبرگزاری ها و رسانه ها و اهالی مطبوعات و پایگاه های خبری در فضای مجازی تا توانستند،نوشتند/ با گذشت زمان هم ایثار کاظم را فراموش کردند و هم وعده های توام با احساس خود را و تا امروز که دو سال و 10ماه از حماسه ایثار و فداکاری کاظم صفرزاده گذشته است نه تنها وعده های مسئولین محقق نشده است بلکه حماسه کاظم فداکار نیز به باد فراموشی سپرده شده و این روزها همسر و فرزندان او مظلومانه چشم انتظار تحقق قول هایی هستند که زمانی از سوی مسئولین استان وعده داده شده و به بوته فراموشی سپرده شده اند/ آخرین بار که مسئولی از استان به منزل ما آمده است روز سالگرد کاظم بود که مدیرکل سابق آموزش وپرورش آمد و از آن تاریخ تا کنون هیچ مسئولی به منزل ما نیامده و یا احوالی از ما نپرسیده است/ همسرم خودرویی که به وسیله آن دانش آموز مصدوم را می خواست به بیمارستان منتقل کند را در آن روزها تازه به صورت قسطی خریداری کرده بود و پس از اینکه خودرو نیز در رودخانه از بین رفت اقساط خودروی مرحوم کاظم را دارم پرداخت می کنم و این اقساط و سختی های زندگی و بیکاری پسرم بدجور زندگی را برایم سخت کرده است/ معاون وزیر آموزش وپرورش در یادبودی که خبرگزاری فارس برای معلم فداکار گرفته بود قول داد که ما به سفری زیارتی اعزام شویم اما بعد از اینکه پیگیر وعده کفاش معاون وزیر شدیم مدیرکل سابق آموزش وپرورش بیان کردند آموزش و پرورش اعتبارش محدود است و دستوری از سوی وزارت برای اعزام شما به سفری زیارتی به ما ابلاغ نشده است/ یکی دو بار به دیدار مدیرکل فعلی آموزش و پرورش لرستان رفته ام و ایشان هم وعده پیگیری داده اند که تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم...

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور