در نظام آموزشی ما همواره اجرای برنامه های تعلیم و تربیت به صورت آزمون و خطا صورت گرفته است و همین مسئله بزرگترین ضربه را به این دستگاه وارد کرده است/ شرایط بطحایی برای کسب رای اعتماد از مجلس چندان مطلوب نیست/ مهمترین چالش وزیر جدید اقتصاد آموزش و پرورش است که پاشنه ی آشیل همه ی وزرای قبلی از بدو انقلاب بوده است و همواره از آن به عنوان اهرمی برای فشار بر وزیر و گرفتن امتیاز از سوی نمایندگان مجلس مورد استفاده قرار گرفته است/ بطحایی به عنوان نزدیک ترین معاون وزیر به دیدگاه های مدیریتی فانی محسوب می شود و انتخاب ایشان ادامه ی روند مدیریتی فانی به شمار می آید/ وزیر پیشنهادی علاوه بر ویژگی های فوق باید دارای نفوذ در ارکان حاکمیتی ، قدرت چانه زنی بالا و جایگاه سیاسی بالاتر نسبت به وزرای پیشین باشد/ برنامه های پیشنهادی ایشان کپی سندتحول بنیادین ، کلی گویی و همانند برنامه های اقتصادی ومعیشتی وزرای قبلی دارای ضمانت اجرایی نمی باشد/ عملکرد نامناسب ایشان در بحث صندوق ذخیره ی فرهنگیان ، اجرای نیم بند طرح رتبه بندی ، عدم پرداخت به موقع سرانه ی مدارس و پاداش پایان خدمت بازنشستگان ، عدم پوشش بیمه ی تکمیلی مناسب و همچنین رسانه ای کردن پرداخت معوقات فرهنگیان از جمله موارد منفی در زمان معاونت وزارتخانه می باشد/ در دستگاهی با این حجم مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری جابه جایی یک وزیر بدون کمک و همراهی سایر نهادهای حاکمیتی پاک کردن صورت مسئله است
این روزها بحث های شدیدی بین فعالان آموزشی فرهنگی در رسانه های مجازی و کاغذی در رابطه با وزیر آینده آموزش و پرورش وجود دارد .
به نظر می رسد جناب بطحایی در گرفتن رای اعتماد از مجلس مشکل خاصی نداشته باشد .
از حالا باید او را وزیر جدید آموزش و پرورش دانست. هرچه هست ایشان از جنس آموزش و پرورش هستند و سال هاست که در رده های بالای مدیریتی سابقه دارند .
البته چه ایشان و چه هرکس دیگر ردای وزارت برتن کند کار سختی پیش روی دارد .
انتظارات فرهنگیان از وزیر جدید بسیار است . البته عمده انتظارات ٬ انتظارات مالی است .این در حالی است که با شرایطی که فعلا دولت و نظام با آن درگیر است بر آورده کردن چنین انتظارتی مشکل به نظر می رسد. هنوز حق التدریس همکاران از فصل زمستان و بهار معوق مانده است . بحث اجرا شدن کامل طرح ارتقاء شغلی نیز از دیگر انتظاراتی است که از قبل ایجاد شده است. نوسازی مدارس و سرانه مدارس از دیگر چالش های پیش روی وزیر آینده است .
البته وزیر آینده با مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان نیز روبه روست . صندوقی با حدود ده هزار میلیارد تومان سرمایه که متاسفانه در سال های گذشته بانک سرمایه که یکی از اصلی ترین دارایی های این صندوق می باشد با تخلفات و معوقات چند هزار میلیاردی مواجه شده است. البته از وضعیت سهام ماشین سازی اراک هم که از دیگر دارایی های صندوق است چنین برداشت می شود که شرایط سوددهی خوبی ندارد.
از لحاظ اجرا نیز وزیر آینده باید طبق سند تحول عمل کند و ابتکار خاصی نمی تواند از خود داشته باشد .
از دیگر مواردی که وزیر باید به آن توجه ویژه داشته باشد وضعیت سلامت امتحانات نهایی است . مسئله ای که امسال کم مانده بود کار را به جاهای باریک بکشاند . (برخورد با موضوع غم انگیز مدرک فروشی و نمره فروشی اراده ای قوی تر از این ها می خواهد)
آیا وزیر جدید می تواند از پس چالش های پیش رو موفق بر آید؟ یا اینکه حداکثر اوضاع از این بدتر نمی شود!
باید بود و دید.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
حال این سوال مطرح است که آیا آموزش و پرورش اولویت اول دولت دوازدهم هست یا نه/ آیا دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم ،نگاهی را که به نظام تحول سلامت داشت به نظام آموزش و پرورش معطوف خواهد کرد/ امروز پس از گذشت قریب به 4 دهه از انقلاب باید اعتراف کنیم که مشکلات آموزش و پرورش آن طور که باید و شاید رفع نشده و با تمام تلاش هایی که برای ارتقای سطح معیشت و رفاه فرهنگیان در این سال ها انجام شده در مقایسه با سایر کارکنان دولت ، شاهدیم که فرهنگیان شرایط قابل قبولی ندارندو باز هم وضعیت پرداخت حقوق و مزایا و بیمه درمانی آنها تامین کننده نیازهای واقعی آنان نیست/ توفیق در آموزش و پرورش فراتر از توانمندی و مدیریت کارآمد شخص وزیر ، به نگاه جامع رئیس جمهور به عنوان رئیس اجرایی دولت بستگی دارد و تا این نگاه در بدنه دولت ساری و جاری نشود و نظام عملاًخود را موظف به همراهی و همکاری با دستگاه تعلیم و تربیت نداند و آموزش و پرورش را به عنوان اولویت اول خود معرفی نکند ،نمی توان به آینده امیدوار بود
آموزش و پرورش آن چنان از طرح اسکان فرهنگیان در مدارس سخن می گوید و آمار رو به افزایش می دهد خودش هم باورش می شود که احسان کرده است!
حداقل خانه معلم استان ها را به قیمت مناسب در اختیار می گذاشتید و این چنین حقارت بارانه او را در برابر زن و بچه ،سرایدار مدرسه،فامیل و دوستان به خفت نمی نشانیدید یا او را به دروغ گویی وانمی داشتید. همانند انشاهای نوروزی دانش آموزان در دهه 40 -50 ، دروغگویی را رواج نمی دادید تا الکی بنویسند رفتم اصفهان یا شیراز و یا...
عزت نفس معلم را از او گرفته اید و او را آنقدر ناچار ساخته ایدکه خفت را عادی می بیند. زیر فقربودن او را به رخ اش کشیدید ، یا خواستید بگویید خلایق هرچه لایق !!
یا در نظر خودتان احسان کردید!
خود شما چطور جناب وزیر !
حاضرید روی یک پتو لا لاش کنید و هر روز نیمرو و املت بخورید؟ و هر روز اولیا و دانش آموزان و همکاران گمنام او به آن مدرسه بیایند و صحنه جنگ زدگی هویت ازدست رفته معلم را به تماشا بنشینند؟
شما اصلا از رو نروید و از آمار را به افزایش سفر فرهنگیان و اسکان آنها در مدارس سخن بگویید ؛ مثل سخنرانی هیتلر در زنده زنده سوزاندن یهودیان و از پی بدن آنان صابون ساختن.
چه ربطی دارد؟
بی ربط بودن احسان شما در وادار ساختن معلم به زیر پاگذاشتن عزت نفس برای ما فرهنگیان درهمان حد،کریه المنظر است.
حال شما همچنان از منزلت و فرهیختگی معلم سخن بگویید، روز معلم بگذارید و هر روزخبر افزایش حقوق معلمین را شب نامه کنید.
شاید بگویید من گفتم چرا این همه استقبال؟
پاسخ همان سطر بالای این جمله است.شما با ما چنین کردید نه ما با خود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
حرف های این روزهای آقای دانش آشتیانی نشان داد که تا چه اندازه آموزش و پرورش و چه بسا وزیر آن مظلوم است/ شاید عدم تامین 500 تا 600 میلیارد باقیمانده مطالبات فرهنگیان علی رغم وعده های چند باره پرداخت ، بیشتر یک بازی سیاسی برای تنبیه و بی اعتبار کردن وزیری باشد که خیلی در چند ماهه نزدیک انتخابات و در روزهای اوج آن با دولت همراه نبوده است/ همین عدم پرداخت مابقی مطالبات امروزه اصلی ترین عامل عدم مقبولیت ایشان است و به خوبی توانسته یک بازی را به پیش ببرد : " همراه کردن فرهنگیان با گزینه تغییر در وزارت !/ تجربه امثال آقای دانش آشتیانی و فانی و بقیه نشان داده است که قبول بزرگترین وزارتخانه کشور چقدر ریسک بالایی دارد و و محبوب ترین ها چه بسا در کمترین زمان به منفورترین ها بدل شوند/ حال این سوال پیش می آید که وقتی کسی به این اندازه با اوضاع آموزش و پرورش کشور آشنا هست و به خوبی حجم مشکلات آموزش و پرورش را به دریا تشبیه کرده است و به اذعان خیلی از کارشناسان اوضاع این روزهای آموزش و پرورش نه تنها بهتر از قبل نیست که بدتر هم شده است ، چه انگیزه ای ایشان را به قبول این مسئولیت سوق داده است/ آیا باز هم بعد از چند سال در حسرت ایام از دست رفته خواهیم بود...
گروه رسانه / در پی درج مطلبی با عنوان " اغلب کتابخانه های مدارس تغییر کاربری داده اند/ وضعیت اغلب کتابخانه های مدارس در شرایط کنونی اسفبار است/ امروز دانش آموزان تحت تاثیر خانواده و نظام آموزشی فقط باید به کنکور فکر کنند" ( این جا ) ؛ وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرده است .
عین جوابیه به شرح زیر است