صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در چند روز گذشته با نزدیک شدن جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش حرکت های عجیبی در فضای مجازی در حمایت از جناب بطحایی رقم خورده است/ عکاس احتمالا جرات به تصویر کشیدن نمای باز را به دلیل عدم وجود هوادار و یا مدعوین ندارد/ ادعای دفاع از مطالبات و منافع جامعه فرهنگی، نوعی حس بلاهت را در بین فرهنگیان که جزء فرهیختگان این جامعه اند به وجود آورده است/ قصد دارند خیزش عموم جامعه فرهنگی که این روزها در مواجهه با معرفی گزینه حلقه ناکارامدی شکل گرفته را تحت الشعاع خود قرار دهد و با این تکرار و بازی رسانه ای در بین افکار عمومی، این ابهام را ایجاد کند که گویا گزینه مورد نظر موافقان بسیاری نیز دارد/ این بزرگواران که اکثرا از نیروهای اداری استان ها و شهرستان ها و وزارتخانه آموزش و پرورش اند/ تقاضا داریم که در روز رای اعتماد، نیم نگاهی نیز به انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی نیز داشته باشند و بدانند که جامعه فرهنگی که از موثرترین نیروهای سیاسی و انتخاباتی اند ، این روزها هوشیارانه عملکرد این بزرگواران را رصد کرده و یقین دارند که نمایندگان نیز به معنای واقعی کلمه وکیل الرعایا بوده و خواهند بود

منتشرشده در یادداشت

فرهنگیان، در صحنه های انتخابات و دیگر صحنه های مقوم نظام، همیشه حاضر بوده اند، این بار متاثر از شرایط درونی و بیرونی جامعه بزرگ فرهنگیان و نیز شرایط منطقه ای و جهانی، حضوری مسئولانه تر و مطالبه گرانه تر داشتند/ بطحایی در دوران  معاونت مالی و پشتیبانی ایشان در زمان وزارت فانی، بسیار مسئله دار و حاشیه ساز شده بود/ در دوره تصدی ایشان بر حوزه ی مالی وزارت آموزش و پرورش، فریاد اعتراضات "معیشتی"  از هر گوشه و کنار کشور بلند بود و می رفت تا به مسئله ای بغرنج و هزینه زا برای نظام و معترضان بدل گردد/ پس از برکناری فانی و انتصاب دانش آشتیانی که اولین ثمره ی آن برکناری بطحایی بود، آرامشی نسبی به عرصه ی مالی این وزارتخانه بازگشت اما مسلما مقطعی و موقتی بوده و خواهد بود/ معرفی بطحایی بازگشت به عقب بزرگ و انحراف از مسیر وعده ها و قول های انتخاباتی است/ اینک با عنایت به جمیع اتفاقات رخ داده و نگاه آینده نگرانه،  عرصه ی بازی و نوبت حرکت نمایندگان عزیز است تا مهره ی خود را بازی دهند و نقش حساس و اثر گذار خود که همانا نظارت و انعکاس نظرات اکثریت یک جامعه ی هدف، پیرامون یک موضوع را به عملی موثر بدل نموده و تجلی واقعی خواست و اراده ی مردم در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های کلان و اثربخش باشند

منتشرشده در یادداشت
با نگاهی اجمالی به برنامه‌های  « سید محمد بطحایی » آنچه محرز و مسلم است بی‌برنامگی و ناکارآمدی و عدم راهکار برای رسیدن به اهداف زار می زند/ کپی صرف مطالب از سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور چه دردی را دوا می‌کند/ درادامه بیشتر به دفاع از عملکرد وزیر پیشین پرداخته‌اید که ناکارآمدی و ضعف عملکرد ایشان هیچ جای دفاعی نداشت و ندارد و رفتنش دلیل متقن این موضوع است/ میزان افزایش بودجه عمومی وزارتخانه قریب به 10 درصد سال 96 که همان بودجه سال 95 بود با 10 درصد تورم کجای این تأمین مالی جای فخر دارد و حتی دودهم درصد هم از کف تورم پایین‌تر است و پیش‌بینی 11 درصد هم با این سازوکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتر تخیل است/ در بند 4 برنامه کلان نقشه جامع علمی آمده"  ارتقای منزلت و صلاحيت حرفه‌ای و مرجعيت علمي و اجتماعي معلمان، استادان، پژوهشگران و فن‌آوران ...و شما هم به آن اشاره‌کرده‌اید اما سازوکار عملیاتی برای آن ندارید/ بگذارید وزارتخانه بدون وزیر باشد با وضعیت فعلی هیچ اتفاق نمی افتد تا فکری اساسی به حال نظام تعلیم و تربیت کشور شود و یا وزیری قوی که توان نفوذ در هیئت دولت و تأثیرگذار در آموزش‌وپرورش باشد در رأس هرم قرار گیرد

نگاهی به برنامه های بطحایی و مقایسه با سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور 1414  با نگاهی اجمالی به برنامه‌های  « سید محمد بطحایی » آنچه محرز و مسلم است بی‌برنامگی و ناکارآمدی و عدم راهکار برای رسیدن به اهداف زار می زند .

بزرگوار !

در پیشگفتار رویکردها و برنامه اذعان می‌کنید " تحولات محیطی، شرایط آموزش‌وپرورش کشور رضایت‌بخش نیست و با کاستی‌ها و چالش‌هایی روبه رو می‌باشد. لذا اگر امروز برای درمان این چالش‌ها چاره‌اندیشی نکنیم فردا دیر است" فرمایش تان متین و به‌جاست اما صرفاً شعار است و کلی‌گویی .

بزرگوار !

کپی صرف مطالب از سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور چه دردی را دوا می‌کند؟

باورتان بر این است که "ارتقای جایگاه آموزش‌وپرورش در جامعه به‌عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی و موتور توسعه و پیشرفت کشور. اما من به این "باور" شما اطمینان دارم و داعیه وزارت هم ندارم پس با باور نمی‌توانید تحول ایجاد کنید تا به اطمینان قلبی نرسید.

سید بزرگوار

کاش حداقل متن را  چندین بار می‌خواندی !

دربند 2 باورتان چنین آورده‌اید" ایجاد عزم ملی و مشارکت تمام قوا، دستگاه‌ها و نهادها به‌ویژه خانواده‌ای محترم دانش آموزان." یعنی چه در چه جهت با چه هدف معنی این جمله چیست؟

در ادامه بیشتر به دفاع از عملکرد وزیر پیشین پرداخته‌اید که ناکارآمدی و ضعف عملکرد ایشان هیچ جای دفاعی نداشت و ندارد و رفتنش دلیل متقن این موضوع است.

 

جناب بطحائی عزیز !

میزان افزایش بودجه عمومی وزارتخانه قریب به 10 درصد سال 96 که همان بودجه سال 95 بود با 10 درصد تورم کجای این تأمین مالی جای فخر دارد و حتی دودهم درصد هم از کف تورم پایین‌تر است و پیش‌بینی 11 درصد هم با این سازوکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتر تخیل است.

 

بزرگوار !

در سند تحول بنیادین در فصل هدف‌های عملیاتی و راهکارها آمده است لذا  هدف‌های عملیاتی و راهکارهای ذیل آن‌ها، لزوماً از تناظر یک‌به‌یک باهدف‌های کلان برخوردار نیستند.

در بند 4 برنامه کلان نقشه جامع علمی آمده"    ارتقای منزلت و صلاحيت حرفه‌ای و مرجعيت علمي و اجتماعي معلمان، استادان، پژوهشگران و فن‌آوران ...و شما هم به آن اشاره‌کرده‌اید اما سازوکار عملیاتی برای آن ندارید !

 

جناب بطحایی !

برنامه  پیشنهادی شما کپی – پیست بیش از سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور 1414 بیش نیست و آن‌ هم پر ایراد و اشکال  و نشان از ادامه روند فعلی در وزارت آموزش‌ و پرورش که بخش‌هایی از برنامه‌ها گویا توسط معاونین فعلی وزارتخانه نگارش شده است.  لذا به همین حد بسنده می‌کنم.

استدعا می‌کنم؛ دیگر زمان شعارگرایی  تمام‌شده و دیگر خسته شده‌ایم از حرف بی‌عمل بگذارید وزارتخانه بدون وزیر باشد با وضعیت فعلی هیچ اتفاق نمی افتد تا فکری اساسی به حال نظام تعلیم و تربیت کشور شود و یا وزیری قوی که توان نفوذ در هیئت دولت و تأثیرگذار در آموزش‌وپرورش باشد در رأس هرم قرار گیرد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

درجلسه‌ای هم که حضوری با رئیس جمهوری داشتم از اینکه او به یک میلیون فرهنگی اعتماد کردند و فردی را از خانواده آموزش و پرورش برای این وزارتخانه درنظر گرفتند، تشکر کردم/ من را متعلق به خانواده آموزش و پرورش می‌دانند و با توجه به پیشینه  وتجربه‌ام در این وزارتخانه این اطمینان برای رئیس جمهوری حاصل شد که می‌توانم سکان این دستگاه مهم را در کشور برعهده بگیرم/ مهم‌ترین مشکلی که ما در آموزش و پرورش داریم نگاه سنتی در اداره وزارتخانه است/ هم در بعد معیشت (طرح رتبه‌بندی معلمان) و هم درباره خدمات رفاهی قدم‌های خوبی در این معاونت برداشته شد اما این را هم اضافه کنم این فعالیت‌ها به هیچ عنوان کافی نبود/ در 2 سالی که به‌عنوان عضو هیأت امنای صندوق بودم نه تنها هیچ حق الزحمه، حق الجلسه و هدیه‌ای دریافت نکردم بلکه از هیچ گونه وام، تسهیلات، ماشین لوکس و نظایر اینها هم استفاده نکردم/ بطحایی در بررسی ما هیچ تخلفی  در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته و همچنین گفته‌اند که من هیچ دستوری یا اقدامی که منجر به تخلف شده باشد را نداشتم/ می‌دانم چه چیزی را تحویل می‌گیرم نمی‌خواهم خیلی هیجانی در این باره صحبت کنم که چنین کاری را انجام می‌دهم/ مصمم هستم شاخص 20 درصدی مدیران میانی را از بین زنان تا دو سال آینده انتخاب کنم....

آقاي بطحايي معاون مالي وزير آموزش و پرورش بوده است. در اين دوسال چطور بر صندوق ذخيره فرهنگيان نظارت داشته است/ در تحقيق و تفحص كه در جريان است عدم نظارت كافي مجموعه تحت امر آقاي بطحايي به روشني مشخص است/ در برنامه آقاي بطحايي به تحول كتب درسي اشاره شده است اما دوستان نمي دانند كه با گفتن و نوشتن اين واژه، تحول ايجاد نمي شود بلكه تحول احتياج به جرات و جسارت و تخصص دارد

منتشرشده در گفت و شنود

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

پس از گذشت  یک دهه از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هنوز ظرفیت های مهم این قانون مانند ماده 68 و یا ماده 125 برای معلمان به صورت کامل اجرایی نشده است/ دانش آشتیانی : " 4- آموزش و پرورش حلقه اتصال بین حاکمیت و مردم است و باید از این نظر به عنوان یک نهاد مدنی مبتنی بر سازوکارهای مشارکت جویانه و مردم سالارانه انگاشته شود ."/ همین بند از برنامه بطحایی کافی است تا سندی باشد بر نگرش سنتی و از رده خارج ایشان در تعلیم و تربیت مدرن دنیای امروز/ بعید می دانم ایشان با چنین ذهنیتی بتواند حداقل اعتماد معلمان را به خود جلب کرده و قادر به گفتمان سازی میان دو بخش " ستاد و صف " در جامعه وسیع آموزش و پرورش باشد/ نخستین پرسش بنده از ایشان آن است که بطحایی تا چه میزان و در زمان تصدی پست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این امر موفق بوده  است/ مهم ترین اشتباه راهبردی بطحایی در تدوین این برنامه و این بند که البته در تضاد و تعارض با بند 3 از ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش است نشان می دهد که بطحایی با مشاهده تجربیات زمان وزارت فانی که او را به علت اجرای این قانون متهم به " مدرسه فروشی " می کردند حاضر به ریسک حتی در اجرای مرّ قانون نیست و این موضوع به وضوح نشان از روحیه محافظه کاری و حتی تبانی با نمایندگان مجلس بر سر موضوعات دیگر خواهد داشت در حالی که نگارنده همواره بر این باور بوده است که آموزش و پرورش ما برای خروج از این بن بست نیاز به یک وزیر با جرات ، جسور و پی گیر دارد/ حذف عبارت " سازمان نظام معلمی " در برنامه محمد بطحایی در حالی که به صراحت در برنامه دانش آشتیانی مورد تاکید قرار گرفته بود یک نشانه آشکار و واضح از " بازگشت به عقب " است/ این بازگشت به عقب نه به دولت یازدهم که به زمان فرشیدی و حاجی بابایی است که " سازمان نظام معلمی " را متن پیش نویس سند تحول بنیادین حذف کردند/فانی هم زمانی قبل از آن که وزیر آموزش و پرورش شود قول داده بود که " معاونت اقتصادی " ایجاد خواهد کرد اما هیچ گاه عملی نشد . عذرخواهی هم نکرد / بطحایی به جای این حرف های دهن پر کن فقط سعی کند که ظرفیت های اجرا نشده قانون مدیریت خدمات کشوری مانند ماده 68 و یا ماده 125 را برای معلمان اجرایی کند/ " متأسفانه در این نشست آقای بطحایی به این سوال پاسخ نداد که چرا با وجود 35 سال سابقه کاری در مدیریت کلان و میانی سیستم آموزشی کشور تغییراتی که بیان شد، در وزارت آموزش و پرورش اعمال نشد ولی امروز که بعد از 35 سال در رأس هرم قرار گرفته‌اید، داعیه‌دار تغییر در سیستم هستید. / برنامه بطحایی بیشتر حالت کلی و شعاری و فاقد مکانیسم و سازوکارهای دقیق و عملیاتی برای اجرا شدن است....

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور