صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار-  سعاد موسوی شرقی/

اعلام آمادگی وزارت آموزش و پرورش ایران بر همکاری دوجانبه با مقامات آموزشی عراق

 در سفری که معاونت ابتدایی وزیر آموزش و پرورش رضوان حکیم زاده با مقامات استان کربلای معلی در عراق داشت آمادگی ایران برای همکاری های دو جانبه ی آموزشی با عراق خصوصا با کربلا را اعلام داشت و این خبر بازتاب گسترده ای میان مسولین تعلیم و تربیت عراق داشته است .
در طی اجلاسی که میان مقامات با رضوان حکیم زاده برگزارشد فرماندار شهرستان کربلا و مقامات مسئول در وزارت آموزش و پروش عراق و رئیس شورای شهرکربلا حضور داشتند .
محمداقبال عمرالصیدلی وزیر آموزش و پرورش عالی عراق نیز طی بیانیه ای از امضای پیش نویس یادداشت تفاهم در قرارداد روابط دوجانبه میان دو کشور در زمینه های تربیتی و آموزشی  و ایجاد این فضای همکاری ابراز خرسندی کردند.
عباس عوده مدیرکل آموزش و پرورش کربلا ضمن ابراز خرسندی و مسرت از حضور  رضوان حکیم زاده و هیات همراه در یادداشتی خواستار همکاری های آموزشی با یکی از ادارات کل آموزش و پرورش ایران و کمک های آموزشی به عراق و کربلا شد .
 حکیم زاده در سفر از کربلای معلی ضمن زیارت عتبات عالیات به عنوان ریاست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و عراق به صدای معلم گفت :

" دراین سفر گفت و گوهای خوبی بین طرفین  تعلیم و تربیت صورت گرفت است و با امضای پیش نویس یادادشت تفاهم در آینده همکاری های مثبتی را در این خصوص ارزیابی می کنیم .
 عقیل الطریحی نیز خواستار گسترش و تداوم روابط فرهنگی و آموزشی و علمی میان این دو کشور شد .

پایان پیام/

« صدای معلم »  با انعکاس نظرات همکاران به نقد عملکرد  آقای زرافشان پرداخت و  ایشان را دعوت به پاسخ گویی در برابر افکار عمومی نمود/ « صدای معلم » زرافشان را گزینه مناسبی برای ایجاد تغییر و تحول در آموزش و پرورش تشخیص نداد/ اصولا  انتخاب وزیر از میان دایره بسته مدیران این وزارتخانه  که امتحان خود را پس داده اند و خود عامل ناکارآمدی و مشکلات موجود هستند باعث تدام وضع موجود می شود/ آقای علی زرافشان با توجه به سوابق و عملکرد خود نمی توانست پاسخگوی نیازهای امروز آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان و معلمانی باشد که  چشم به راه " تغییر " دوخته اند/ «صدای معلم » از آقای علی زرافشان که شجاعانه و با تشخیص درست موقعیت و شنیدن صدای معلمان،  انصراف خویش را از قبول نامزدی وزارت آموزش و پرورش  اعلام کرد ، تشکر و قدردانی می کند/ «صدای معلم » از همه همکارانی  که  در این موقعیت حساس به جای انفعال و سکوت و یا توجیه،  با نگارش نظرات انتقادی خود ، مطالبه گری و کنشگری را به تمام معنا به معرض نمایش گذاشتند، تشکر و قدردانی می کند

منتشرشده در گفت و شنود

سال 89 به خاطردارم اول مهرماه بود و طبق روال خیلی از کلاس های درسی ،درکلاس بسته نمی شد و یکی ازدانش آموزان از ردیف اول خم شد تا تخته پاک کن را لای در بگذارد تا بسته شود، مودبانه دعوایش کردم متعجب شد/ اگر از روز اول مشکل را به مسئولین دبیرستان گزارش ندهی باید 9 ماه دقایق ارزنده ای فقط برای باز و بسته کردن در کلاس بگذرانیم با تمامی اعصاب خرد کنی،پس مشکل را همان روز اول اساسی حل کنیم بهتر نیست/ ما درهر برخورد با مشکلات آموزشی و پرورشی فقط تخته پاک کن لای درگذاشتیم/ در وزرات آموزش و پرورش علت العلل گم شده است و رابطه ساده علت و معلولی چنین پیچیدگی و لاینحلی مسایل را پدید نیاورده است

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

انصراف علی زرافشان و گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

به گزارش سایت خبر فوری، علی زرافشان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای حضور در وزات آموزش و پرورش از حضور در این وزارتخانه انصراف داد.

احسان بداغی، خبرنگار روزنامه اعتماد در توئیتر خود نوشت: علی زرافشان، جدی ترین گزینه وزارت آموزش وپرورش دولت دوازدهم، از پذیرش وزارت انصراف داد.

شهیندخت مولاوردی از گزینه‎های دیگری بود که از وی برای حضور در وزارت آموزش و پرورش نام برده می‏‌شود از این رو با انصراف زرافشان شانس وی برای حضور در این وزارتخانه افزایش پیدا کرد.

پیش از این 157 نماینده در نامه‎‏ای به رییس‌جمهور درباره لزوم معرفی وزیر زن تذکر داده بودند و خواستار توجه به این مطالبات شده بودند.

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران نیز قبلا در توئیتر خود درباره عدم رای اعتماد برخی از نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت از جمله علی زرافشان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده بود.

پایان پیام/

چه اتفاقاتی  رخ داد که علی رغم حمایت افرادی چون محمد علی نجفی ، برخی وزرای اسبق آموزش و پرورش ، تشکل های فرهنگیان اصلاح طلب و تعدادی از نمایندگان مجلس مورد غضب روحانی واقع شد و قرار است فرد دیگری به مجلس معرفی شود/ چه شد که تقریبا به جز معدودی از وی رو برگرداندند و ایشان هم به یکی از وزرای نامحبوب در لیست بلند بالای وزرای آموزش و  پرورش پس از انقلاب اسلامی اضافه گردید/ شاید مهم ترین و بی بدیل ترین موضوع به عامل " قدرت " بر می گردد/ آیا آقای دانش آشتیانی از تمام اختیارات که قانون به ایشان داده است در مسیرش استفاده کرده است/ اگر وزیر آموزش و پرورش جرات و یا جسارت  این " افشاسازی قانونی " را نداشته باشد به تدریج این رویه به یک " نرم سازمانی " تبدیل می شود و وزرای بعد هم این چرخه معیوب را به عنوان یک " قانون نانوشته " پنداشته و این دور باطل تا ابدالدهر تکرار خواهد شد/ تقریبا هیچ وزیری تاکنون قادر به پر کردن این شکاف و یا ترمیم میان صف و ستاد نبوده است/ همه وزیران آموزش و پرورش فاقد یک " مدل ارتباطی موثر و به روز " برای ارتباط  اثربخش با ذی نفعان آموزش و پرورش بوده اند و اکثریت کانال ها و مجاری ارتباطی از نوع " رسمی " بوده اند/ متاسفانه " روابط عمومی " های وزارت آموزش و پرورش نیز اکثرا نقش یک " تبلیغاتچی و یا بوقچی " را ایفا کرده اند و نتوانسته اند پل ارتباطی موثری برای تعریف و تبیین یک " ارتباط اثربخش " در سازمان باشند/ وزارت آموزش و پرورش تاکنون یک مدیر روابط عمومی به معنای درست ، کامل و علمی نداشته است/ همیشه با انبوه مشاورانی در آموزش و پرورش رو به رو بوده ایم که بیشتر نقش سیاهی لشگر داشته و کاری جز تعریف و تملق و ارائه گزارش های غیرواقعی به وزیر نداشته اند/ مدیران موفق مشاوران زبده و ماهر و مسلط به اوضاعی دارند اما به نظر  می رسد در آموزش و پرورش ما هر فردی که پست برایش پیدا نشود او را به پست " مشاور " می گمارند/ " گفتمان سازی " فرآیندی است که کنش گران و فعالان عرصه تشکل و رسانه باید به آن بپردازند  و البته در حال حاضر از این کارکرد تهی شده اند/ این که یک مقام مسئول وعده بدهد اما عمل نکند تنها نتیجه اش " بی اعتمادی " و " سوزاندن سرمایه اجتماعی " خواهد بود ؛ چیزی که البته در کشور ما یک فرهنگ و رسم شده است/ تشکل های فرهنگیان به جای آن که به فکر تصحیح سیستم و گرفتن خطاهای آن و ارائه راهکار کارشناسی باشند عمدتا در فاز لابی گری و سهم خواهی وارد شده اند/ وقتی که نظام معلمی در یک ساختار از پایین به بالا و با  مشارکت گسترده ، شفاف و قانون مند معلمان شکل می گیرد  می توان ادعا کرد که این نهاد در صورت  تاسیس افکار عمومی معلمان را نمایندگی می کند/ در صورت تشکیل سازمان نظام معلمی حتی میزان دخالت های غیرتخصصی و غیرقانونی از منابع مختلف به حداقل خواهد رسید/ تجارب و عقل ما می گوید اگر چهره هایی مانند زرافشان و مدیرانی که سال ها در دایره بسته مدیران آزمون خود را داده اند ؛ وزیر آموزش و پرورش شوند در بهترین حالت ممکن فقط وضعیت موجود حفظ خواهد شد و هر گونه حرکت ایشان با مقاومت بدنه آموزش و پرورش رو به رو  شده و طولی نخواهد کشید که به چهره ای منفور نزد معلمان تبدیل خواهد شد همان گونه که فانی این مسیر پرهزینه را طی کرد / اگر مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیران نیم نگاهی به آینده  داشته و همه چیز را از دریچه " سیاست " تفسیر نکنند و به مصالح معلمان و جامعه توجه کنند شاید بتوان امید به اصلاح سیستم و خروج از این دور و تسلسل باطل داشت...

منتشرشده در پژوهش

با نگاه  آموزشی و پرورشی انتخاب زرافشان یک انتخاب بَد است/ زرافشان در 38 سال خدمت، حرف تازه و طرح تازه و اقدام ابتکاری و خلاقانه ای از خود بروز نداده است/ زرافشان جزئی از همین سیستم مدیریتی محافظه کار ، متظاهر و فاقد اصولیت آموزش و پرورش است/ تبلیغ اینکه زرافشان نماد تغییر و تحول در آموزش و پرورش است شبیه شوخی است/ طرفداران زرافشان می گویند که او  درجایگاه معاونت وزیر  اختیار و  آزادی عمل نداشته اما در جایگاه وزیر خلاقیتش شکوفا می شود/ در پُست وزارت هم آقای زرافشان با تکرار این ادعا می تواند بگوید که  اختیار کافی برای کار خارج از نظر رییس جمهور ندارد / زرافشان به دلیل فقر سابقه مثبت ، عضویت در هیات مذاکره با ترکمنستان را هم وارد رزومه خود کرده  است / گذشته چراغ راه آینده است/  در دوره مدیر کلی ایشان چه تغییراتی در کتابهای درسی ایجاد شد/ آیا وضع تربیت و آموزش در  4 سال معاونت متوسطه زرافشان  در دبیرستانها و هنرستانها بهتر از قبل شده است/ چه کسی مسئول فاسد شدن برخی مدیران دبیرستانها و پیش دانشگاهی های دولتی است/ مسئولیت نمره فروشی در دبیرستانها و پیش دانشگاهی ها با کیست/ حسین صادقی در کمپین تلگرامی زرافشان می نویسد : "آینده درخشان در آموزش و پرورش با زرافشان" . آیا این حرف یک کارشناس یا یک تبلیغاتچی است/ زرافشان یکی از حلقه های زنجیره مدیران ناکارآمدی است که 30 تا 40 سال سابقه کار دارند و اگر در مدرسه بودند سر 30 سال  به زور بازنشسته می شدند/ شرایط فعلی آموزش و پرورش دست پخت همین مدیرانی است که با چسب ناکارآمدی به هم چسبیده اند/ آموزش و پرورش رسمی دوره متوسطه دوم زیر سایه فعالیت موسسات آموزشی خصوصی (کنکور ) قرار  گرفته است/کلاس درس دبیرستان تبدیل به کلاس کنکور شده است و بساط نمره فروشی دایر است/ هرج و مرج مالی و بلبشوی آموزشی در دبیرستان ها بی سابقه است و همه فشارها هم روی دوش خانواده ها است/ زرافشان در چهار سال گذشته برای مقابله با رشد و نفوذ سرطانی موسسات کنکور در مدارس دولتی چه کرده است/  در حوزه متوسطه بحث های بسیار جدی در باره رابطه ی مدیران این بخش و موسسات آموزشی کنکور وجود دارد/ آیا مدیران معاونت متوسطه سهامدار موسسات کمک آموزشی هستند

منتشرشده در یادداشت

احتمالا تصمیم گیران در پس پرده مانند مسابقه ی استیج به بازخوردهای حاصل از معرفی هر فرد امتیاز می دهند و هر یک از نیروها در جایگاه مکتسبه در جدول امتیازات قرار گرفته و برخی نیز حذف می گردند/ گویا رییس جمهور منتخب وعده های انتخاباتی خود را از یاد برده اند و بدان توجهی ندارند/ حال اینکه از گفتمان و مطالباتی که جناب دانش آشتیانی در حوزه آموزش و پرورش مطرح نمودند دست بکشیم و از آموزش و پرورش به عنوان دغدغه و گفتمان ملی ، به اسامی ضعیف و آزمون پس داده ای چون معاونین اصولگرا و محافظه کار وزارتخانه که از دولت قبل و حتی قبل تر به جا مانده اند و هیچ موفقیت و تحولی در حوزه کاری خود نداشته اند ، برسیم ، واقعا یک حرکت بازگشت به عقب بزرگ است/ چرا هیچ کدام از بزرگواران طرح ها و نظرات خود را در جهت برون رفت از وضعیت فعلی و نیل به وضعیت مطلوب به افکار عمومی ارایه نمی دهند/ یکی از نقاط ضعف جناب فانی در حوزه ی آموزش و پرورش ، همین وجود پنجره های شکسته و معاونین ناهمسو و ناکارآمد بود که نه تنها تا امروز برطرف نشده ، بلکه در جهت ارتقا و کسب کرسی وزارت نیز مطرح گشته اند تا نشان دهند که دور تسلسل همچنان در این وادی دلخواه سیاست ورزان و حاکمان بوده که با شعارهای انتخاباتی مطروحه درصدد رفع این نگاه واپس گرایانه ، برنخواهند آمد/ این باور غلط که رییس یا وزیر یک مجموعه بایست از بین معاونین آن مجموعه انتخاب گردد همیشه مصداق واقعی ندارد و شاید فقط در مجموعه های موفق بتوان به این نتیجه رسید

منتشرشده در یادداشت

با روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه های امید در دانشگاه ها ظهور کرد و دولت تاحدودی فضای سیاسی دانشگاه ها را به نقطه مطلوب نزدیک تر کرد/ بخشی از این قضیه به  تازه تأسیس بودن این دانشگاه برمی گردد و البته بخش اعظم دیگر آن ناشی از عملکرد ضعیف و محتاطانه مدیران این دانشگاه  است/ برخی مسئولین دانشگاه فرهنگیان  اسباب ناخرسندی دانشجویان گردیده‌اند/ برخی دخالت‌های غیرمتعارف در شیوه برگزاری برنامه‌ها صورت می پذیرد به شکلی که ماهیت برنامه‌های درخواستی به‌ کلی دگرگون شده و در نهایت، صدور مجوز با تعویق و تعلیق مواجه می‌شود/ یک نگاه بسیار نامناسب و محدود کننده ای در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به واسطه ی رفتار مسئولین ایجاد شده است که دانشجویان نمی توانند رفتار آزادانه و خلاقانه ای در دانشگاه داشته باشند چرا که به واسطه ی این که استخدام شان موقت است همواره به صورت ناخودآگاه خودشان را در معرض تهدیدات شغلی در مدت تحصیل می بینند/ پویایی دانشگاه، پویایی جامعه است

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور