صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای اتفاقی که برای دانش آموزان هرمزگانی رخ داد می‌خواستند بگویند که مقصر اصلی آئین‌نامه است که این خیلی خنده‌دار بود.

منتشرشده در دانش آموز

آسیب شناسی اردوهای دانش آموزی و راهیان نور و حوادث دانش آموزی  حادثه دردناک واژگونی اتوبوس اردوی دانش آموزان مینابی - رودانی استان هرمزگان در حوالی شهر داراب 7 دانش آموز دختر و یک مربی را به کام مرگ فرستاد و بیش از 30 نفر را مجروح کرد که به گفته معاون سازمان اورژانس کشور، منجر به قطع عضو دو تن و آسیب دیدگی نخاعی دو تن دیگر از دانش آموزان شد.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه 12 شهریور خبری با عنوان: " تعلیق اعزام اردوهای دانش آموزی تا بازنگری مجدد شیوه نامه برگزاری اردوها و بازدیدهای دانش آموزی" منتشر کرد. در عنوان خبر ظاهرا برای کاهش فشار افکار عمومی، از "تعلیق اردوهای دانش آموزی تا بازنگری ..."، به طور "مطلق" سخن رفته است. اما در آخرین سطرخبر فقط اعزام دانش آموزان "در شب" از طریق اتوبوس به طور موقت تا بازبینی آیین نامه سفرها لغو شده است و راه برای اعزام دانش آموزان از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای در "روز" همچنان باز است.

در گزارش کارشناسی آموزش و پرورش آمده که راننده آهنگر بوده و بعضا به رانندگی اشتغال داشته و "خطای راننده" عامل حادثه معرفی شده است. در گزارش آمده :"نبستن کمربند ایمنی توسط دانش آموزان، به سفارش راننده بوده است، هرچند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچه ها سفارش کرده اند که کمربند خود را ببندید؛ ولی راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیس‌راه نزدیک می‌شدیم خودم به شما اعلام می‌کنم که کمربندتان را ببندید."

بسیار عجیب است که دانش آموزان در سفر فرزانگان که همان پیشاهنگی سابق است و هدفش تمرین مهارتهای زندگی است، حرف مربیان خود را زمین گذاشته و به توصیه غیرقانونی راننده عمل کرده اند.

بازبینی دستورالعمل سفرهای اردویی چیزی را عوض نخواهد کرد ، حداکثر تغییری که ایجاد می شود منع حرکت اتوبوس های حامل دانش آموزان در "شب" است. این اقدام در حکم یک مسکن است، زیرا اغلب اتوبوسهای اردوهای دانش آموزی در "روز روشن" واژگون شده اند.

اتوبوس راهیان نور استان خراسان رضوی که عازم خوزستان بود ساعت 10 صبح 15 بهمن سال 90 در گردنه زالیان استان لرستان واژگون و سه دانش آموز دختر کشته و 15 تن مجروح شدند. اتوبوس حامل دانش آموزان ارومیه ظهر روز 8 بهمن 91 در استان ایلام واژگون شد. در این حادثه یک دانش آموز کشته و 16 نفر مجروح شدند.

در تاریخ یکم آذر 91 اتوبوس حامل دانش آموزان سیستان و بلوچستانی با 40 سرنشین در ساعات بعد از ظهر در گردنه خان احمد گچساران ، واژگون و 14 دانش آموز مجروح و مصدوم شدند.اتوبوس حامل راهیان نور زرند کرمان، روز 5 فروردین 93 ساعت 2 بعد از ظهر در 15 کیلومتری خط مرزی طلائیه استان خوزستان در جاده فرعی واژگون شد ؛ در جریان این حادثه 11 تن کشته و 16 نفر زخمی شدند.

بسیار عجیب است که دانش آموزان در سفر فرزانگان که همان پیشاهنگی سابق است و هدفش تمرین مهارتهای زندگی است، حرف مربیان خود را زمین گذاشته و به توصیه غیرقانونی راننده عمل کرده اند  اتوبوس دانش‌آموزان دختر گیلانی در ساعت 7 صبح 12 آذر 95 در ورودی شهر همدان واژگون و سبب مجروح شدن سرنشینان شد که ۱۳ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند.

این موارد، فرضیه سقوط اتوبوس به دلیل حرکت "در شب" را نقض می کند.

بر اساس آماری که در گزارش کارشناسی اعلام شده سالانه 650 هزار دانش آموز با 32000 سفر جاده ای اتوبوسی به اردو می روند که 600 هزار آن مربوط به اردوهای راهیان نور است ؛ در واقع بیش از 92 درصد سفرهای اردویی، سفر راهیان نور است که مبدا آن تمام نقاط کشور و مقصدآن نقاط مرزی دو استان خوزستان و ایلام است.

حتی اگر رانندگی درشب ممنوع شود کنترل عواملی مانند خطای راننده ، شرایط جاده ، کیفیت فنی اتوبوس و ظرفیت و کیفیت جاده های استانهای هدف توسط آموزش و پرورش غیر ممکن است. راه حل؛ فقط منع سفرهای اردویی "ملی و قطبی و سراسری" با اتوبوس است.

روزنامه همدلی

منتشرشده در دانش آموز

وضعیت معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش و فرهنگیانی که جبهه رفته اند  گروه اخبار/

سیدحسن حسینی در گردهمایی معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی و کارشناسان امور اداری و استخدامی آموزش و پرورش ادارات استان گلستان ، با بیان اینکه یکی از سیاست های این وزارتخانه نگهداشت نیرو ها است گفت: این موضوع بدان معنی نیست که این نهاد آموزشی مکلف به نگهداشت کلیه نیروها است.

وی افزود: این نهاد در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش در جذب، تربیت و به کار گیری نیروها ی متخصص با نوع مدرک مرتبط تدریس است و در این راستا استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ضروری است.

حسینی تاکید کرد: بهترین راه برای ورود به آموزش و پرورش به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی یا جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها با مدرک مرتبط پس از برگزاری آزمون های استخدامی است و ضروری است این افراد، طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یک دوره مهارت آموزی یکساله را بگذرانند.

وی افزود: حضور نیروهای حق التدریسی برای آموزش و پرورش ضروری است اما این امر، به معنای استخدام رسمی آن ها نبوده و شرایط حق التدریسی ها همچون سایر ادارات و وزارتخانه ها بسته به نیاز و عدم نیاز نیروها است. بکار گیری نیرو در آموزش و پرورش منوط به همخوانی باشرایط مطرح شده توسط نظام آموزشی است.

حسینی ادامه داد: در سال های 95 و 96 تعداد 8 هزار و 200 نیرو در این نهاد استخدام شدند که همگی آن ها پس از بررسی ها و آزمون های به عمل آمده جزو نیروهای این نهاد شدند.

این مقام مسئول در وزارتخانه افزود: به استناد قانون سند تحول بنیادین ، سخنان رهبری و ماده 63 قانون برنامه ششم،کسانی امکان استخدام در این نهاد را دارند که از دانشگاه های گفته شده ، گذراندن آزمون و مهارت آموزی قبل از شروع تدریس در این نهاد استخدام شوند.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش در نگهداشت نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در این نهاد در راستای کاهش بی دلیل نیرو نیست، گفت: وزارتخانه  از به کار گیری و استخدام هایی که بار مالی بدون کارشناسی برای این نهاد به دنبال داشته باشد ، خودداری می کند.

وی در تشریح وضعیت معلمان حق التدرس گفت:به استناد قانون مصوب در سال 88  تعداد 60 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام رسمی و پیمانی شده اندو بعضاً در سابقه حق التدریسی آنان کمتر از ساعت موظف هفتگی بوده است.

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه،فرهنگیانی که 6 ماه سابقه جبهه دارند می توانند از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار شده و تا 35 سال، ادامه خدمت دهند.

حسینی گفت:احکام این افراد در حال حاضر به دلیل عدم پیش بینی بارمالی ناشی از افزایش احکام، تا کنون صادر نگردیده است و تاکید می شود به محض تامین اعتبار، احکام مربوطه صادر خواهد شد.

پانا

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

« خانه های معلم » و « مراکز اسکان فرهنگیان » در سراسر کشور گسترده اند.

« صدای معلم » بنا بر وظیفه رسانه ای خویش تاکنون گزارش های مختلفی را در این مورد تهیه کرده است . ( رضوانشهر - سرعین - مرند و.... )

علی رغم جمعیت میلیونی فرهنگیان ( شاغلین و بازنشستگان ) متاسفانه گزارش هایی که در مورد وضعیت و امکانات این مراکز رفاهی در دست است بسیار اندک و ناچیز است .

تجارب نشان می دهند که انتشار این گزارش ها در بهبود کیفیت این مراکز در راستای " نظارت عمومی " تاثیر قابل ملاحظه ای دارند .

« صدای معلم » از همه معلمان به عنوان " شهروند - خبرنگار » دعوت می کند تا مطالب ، مشاهدات و عکس های خود را برای این رسانه ارسال کنند .

این بار گزارشی از " مرکز آموزشی - رفاهی کرمانشاه " تقدیم شما می گردد .

منتشرشده در گفت و شنود

پیام های تسلیت چهره ها از گوشه و کنار و رفت و آمدهای پیاپی و دیدار مسئولان با خانواده های آسیب دیده تا بتوان تا حد امکان خود را در افکار و وجدان عمومی تبرئه نمود/ این قبیل واکنش ها در جامعه ما تقریب به یک " فرهنگ و الگوی رفتاری " تبدیل شده است و غالبا در همان مرحله " احساس و تخلیه هیجان " باقی می ماند اما منجر به یک کنش و یا اقدام دائمی و یا اساسی و جدی نمی شود/ قول و وعده هایی که هم برخی مسئولان می دهند خیلی حساب و کتاب نداشته و به محض این که حساسیت و خشم افکار عمومی کاهش پیدا می کند به همان نسبت مشمول مرور زمان می شود/ اساسا "  فرهنگ پاسخ گویی " به علت رسوب " تفکرات استبدادی " در جامعه ما نهادینه نشده است و بسیاری از افراد جامعه خیلی  از مهارت های ساده زندگی مانند تشکر کردن ، عذرخواهی کردن ، نحوه صف ایستادن ، نحوه احوال پرسی ، نحوه دفع زباله  و حتی نحوه ابراز خشم و شادی و... را بلد نیستند و البته کوشش و نیازی هم برای آموختن آن ها در خود نمی بینند/ زمانی که یک فرد در نقش یک " راننده " مرتکب اعمال خلاف قانون متعدد در حین رانندگی آن هم به دفعات مختلف می شود ؛ مسئولان نباید به او " اجازه " مجدد برای رانندگی دهند و حتی باید او را به مراکز و مراجع ذی صلاح جهت " غربالگری روانی " ارجاع دهند/ فردی که دچار اختلال روانی است و صلاحیت رانندگی ندارد نباید به او اجازه رانندگی داده شود تا این چنین با جان شهروندان بازی شود/ وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی که بودجه و اعتبار مناسبی برای برگزاری آبرومندانه و امن یک سفر برای دانش آموزان ندارد چرا باید این چنین با جان شهروندان و زندگی مردم بازی کنند/ آوردن بندهایی از " سند تحول بنیادین " در ابتدای این گزارش و برخی مغالطات در حالی که مقوله اصلی یعنی " امنیت دانش آموز " تامین نشده است نوعی " رفع تکلیف " و " فرار از مسئولیت پذیری " است/ آموزش و پرورشی که نمی تواند در دوران تحصیل ، " ضرورت بستن کمربندی ایمنی " را به دانش آموزان آموزش دهد و قوانین راهنمایی و رانندگی را به صورت یک " رفتار تثبیت شده " برای دانش آموزان درآورد واقعا به چه دردی می خورد/ آموزش و پرورشی که نمی تواند به معنای واقعی " شهروند " برای جامعه تربیت کند و تنها خروجی اش در آغاز سال تحصیلی افزایش حداقل 30 درصدی ترافیک و آلودگی پایدار هوا است واقعا به چه دردی می خورد/ دو نفر مسئول به نمایندگی از آموزش و پرورش در اتوبوس حریف یک " آهنگر " ( راننده ) در مورد عمل به " قانون " نمی شوند و حرف آن راننده برای دانش آموزان بیشتر از معلمان شان خریدار دارد / آن راننده خاطی ، آن دو مربی دانش آموزان که در مقابل توصیه غیرقانونی و خلاف عقل راننده فقط به " سفارش" بسنده کردند و حتی دانش آموزانی که در این سیستم  فقط فرهنگ " تظاهر " را آموزش دیده اند و همه مسئولان و حتی معلمانی که در مقابل این رویه نادرست سکوت کرده اند همه و همه مسئولند...

منتشرشده در دانش آموز

گروه رسانه/

" پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری " از ارکان مهم یک مدیریت مردمی و پویا است که در " حقوق شهروندی " نیز مورد تاکید قرار گرفته است .

« سعید ربوشه » مدیر آموزش و پرورش منطقه 9 تهران به دو نظر ارائه شده توسط معلمان پاسخ داده است .

« صدای معلم » از پاسخ گویی این مدیر تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

سیستم آموزش و پرورش ما تخصص ها را در هم تنیده است و اصالت آنها را زیر سئوال برده است/ در آن سال ها در ادارات آموزش و پرورش حرمت و احترام به معلم وارد شده به واحدها حتی در اتاق ریاست حاکم بود ،بلند می شدند ، احوالپرسی می کردند، به دقت به خواسته معلم گوش می کردند و تلاش برای پاسخگویی داشتند اما متأسفانه امروز خبری از هیچ یک از این موارد نیست/ من آن روز دریافتم که این اداره نیست که رشته های درسی را قاطی می کند بلکه این خود معلم است که این ناتوانی را قبول می کند/ دیوار رشته علوم انسانی از سایر رشته ها هم کوتاه و هم دراز است/ یک طرف قضیه وزارت آموزش و پرورش مقصر است که برای این مهم ، طرح و برنامه و حساسیتی ندارد و تخمین درستی از تعداد کلاسها یا نیاز به تخصص ها  در این کلاسها را ندارد/ آمار فقط برای بَه بَه یا چَه چَه گفتن نیست، آمار کمیتی است که باید به کیفیت تبدیل شود تا کاربردی گردد/ بیکاری پنهان یا عدم جایگزینی تخصص ها در جای جای شهر و روستای همه ما ، مشهود است/ همانند گیاه خشکیده ی گلدان یا درخت تنومند پیر رسد آیا روزی که دوباره آموزش و پرورش هم جوانه زند؟

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور