ما والدین در این سه سال چقدر احساس خستگی می کنیم و چقدر احساس متخصص شدن داریم/ چند تن از ما پدران و مادران بزرگ شدن یک نوزاد یک دقیقه ای را باور می کنیم و به او فرصت قد کشیدن و آزمون و خطا می دهیم/ وقتی کودک ما خطایی می کند چنان به مؤاخذه او بر می خیزیم که جرأت نمی کند از خود دفاع کند یا راست درست را بگوید و او را وادار به دروغگویی می کنیم/ شجاعت او را قربانی می کنیم و قدرت "پاسخگویی" او را از او می گیریم و مسئولیت پذیری او را در قبال اعمالش از بین می بریم/ والدین از بالا به بچه های خود نگاه می کنند و برای همین حس سلطه جویی و حس دانایی مطلق آنان ، همچنان سالهای تربیتی کودک را پوشش می دهد/ ما کودکانی غیر مسئول ،بی تفاوت، غیر پاسخگو در قبال اعمال انجام داده ، و خود محور و خودخواه و سلطه پذیر، تربیت می کنیم و در سن 6-7 سالگی جامعه پذیری او را به نهاد مدرسه که چیزی بیش از نهاد خانواده ندارد، می سپاریم/ ا جریان جامعه پذیری فقط با نمادها و سمبل های یک ملت درونی نمی شود . مفاهیم و محتوی کتب درسی باید او را همراهی کند، مشاهده و آزمایش یا آزمون و خطا باید اعتماد به نفس و دانش افزایی او را تقویت کند/ همه ی والدین چنین نمی کنند اما خیلی از والدین با ولی نعمت دانستن خود، حق نفس کشیدن را از فرزندان خود می گیرند. به جای آنها می اندیشند، بجای آنها انتخاب می کنند/ چنین معامله ای ویرانگر ، خانمان سوز ، آینده سوز ، شخصیت سوز ، سرنوشت سوز با فرزندان این مرز وبوم نکنیم تا در آینده مدیرانی لایق برای مسئولیت پذیر بودن و پاسخگو بودن در قبال افراد تحت سرپرستی خود داشته باشیم و بی تفاوتی آنان را نسبت به دیگران و همه ی جنبه های زندگی از بین ببریم
چهارمحال و بختیاری
هر از چند گاهی حادثه ای کام جامعه دانش آموزی را تلخ می کند. این بار در سحرگاه عید قربان تعدادی از دانش آموزان دختر نخبه همسنگر ما که سرمایه های علمی آینده کشور بودند در تصادف جاده ای جان به جان آفرین تسلیم کردند.
گواهی سلامت رانندگان در اردوهای دانش آموزی باید به روز باشد، نه این که گواهی سلامت جسمانی و روانی رانندگان اردوها سالانه باشد وظیفه می دانم این ضایعه دردناک را به خانواده های محترم این عزیزان و جامعه دانش آموزی تسلیت عرض نمایم. فرصت را غنیمت می دانم چند جمله ای را به عنوان مطالبات جامعه دانش آموزی با متولیان امر در میان می گذارم:
۱- بر هیچ کس پوشیده نیست که دانش آموزان سرمایه های علمی انسانی هستند که پیشرفت و رشد و تعالی ایران عزیز در گرو حفظ این سرمایه ها است. بنابراین ایجاب می کند در مراقبت از جان و سلامت آینده سازان این مرز و بوم دقت لازم با رعایت جوانب احتیاط بیش از پیش به عمل آید.
۲- احتیاط حکم می کند تردد وسایل نقلیه حامل دانش آموزان در مسافرت های بین شهری در روز و نهایتا ساعات اولیه شب صورت گیرد. رعایت این مهم این فرصت را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا از مناظر طبیعی لذت ببرند که این خود طراوت و شادابی آن ها را به دنبال دارد و هم رانندگی در روز از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار است مضافا اینکه تردد در شب خستگی و کوفتگی دانش آموزان را به دنبال دارد.
۳- مدیران مربوط طوری برنامه ریزی کنند که ترددها به طور کامل در روز انجام گیرد. از ۶ صبح تا ۹ شب با احتساب استراحت و غذا و خواندن نماز می توان ۱۲ ساعت را در طول روز پیمود مگر طولانی ترین مسیر جاده ای در اردوهای دانش آموزی چه مقدار می شود که نیاز باشد در شب رانندگی کرد. چنانچه مسیر اردو مناطق گرمسیری هم باشد با استفاده از کولر اتوبوس این دغدغه قابل رفع است.
۴- در مسیرهایی که فاصله مبدا تا مقصد بیش از این باشد اقتضا می کند از وسیله مطمئن تری مانند قطار برای سفر این عزیزان انتخاب شود زیرا این وسیله نشاط دیگری برای دانش آموزان به ارمغان می آورد و راحت تر می توانند استراحت کنند ، مطالعه کنند و ...
۵- در آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس مصوب ۱۳۸۷/۲/۱ هیأت محترم وزیران مقرراتی را در خصوص موسسات یا شرکت های پیمانکاری خودروهای حمل و نقل دانش آموزان، صلاحیت و گواهی سلامت رانندگان و... پیش بینی کرده که مقرراتی جامع است و قابل تعمیم به اردوهای دانش آموزی. شایسته است که مقررات این آیین نامه مورد توجه بیش تر قرار گیرد.
۶- گواهی سلامت رانندگان در اردوهای دانش آموزی باید به روز باشد، نه این که گواهی سلامت جسمانی و روانی رانندگان اردوها سالانه باشد. تست مرفین و الکل رانندگان – کمک رانندگان قبل از برگزاری اردوها الزامی شود، نه این که پس از وقوع حادثه تست مرفین و الکل از رانندگان به عمل آید.
۷- از هیأت محترم دولت انتظار می رود مصوب نمایند کارگروهی متشکل از کارشناسان جاده ای – تصادفات و ... با حضور پلیس راهور و وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس دانش آموزی تشکیل شود تا ضمن شناسایی نقاط حادثه خیز کشور علل وقوع تصادفات جاده ای را که متاسفانه آمار آن بسیار بالا است ارزیابی کنند. ناگفته نماند این مهم، موضوع ملی است .
۸- راستی یک سوال: بنرهای تبلیغاتی که در اتوبان ها و جاده های سراسر کشور نصب می شود تا چه میزان در بروز حوادث جاده ای نقش دارند؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در این حادثه از جمله معدود اردوهای تخصصی بوده است که یک درصد هم عوامل اردو به خصوص مدیران مدارس ، مربیان و کارگزاران آن قصور یا اهمال نداشته اند ازهمه بدتر و فاجعه آمیز شتاب زدگی و عجله و ناپختگی وزیر است که در بخش های خبری تمام حادثه را به سمت آموزش و پرورش می کشاند و مدام تکرار می کند که دستورالعمل اردویی دارای نقایصی بوده وبزودی مورد بازنگری قرار می گیرد و بخشنامه آن صادر می شود/ اردویی برگزارشده است ازنوع اردوهای تخصصی و مادر، اردوی فرزانگان که اعضای تشکیلاتی سازمان دانش آموزی هستند حداقل در آن سطح مربیانش و کارگزارانش به وظایف اردویی آشنا بوده اند و اتفاقا قراردادی که با شرکت وسیله نقلیه بسته بودند دارای مجوز و گواهینامه استاندارد از مراجع ذیصلاح همین مملکت داشته است/ (وزیر بطحایی ) : « برای من سوال است که چرا شب حرکت کردند»/ اگر این معضل کارشناسی شده است که خطر دارد چرا فقط برای دانش آموزان اعمال می شود/ وزیر حق ندارد دراین حادثه با دستپاچگی با فرماندار یک شهر جلسه بگذارد و در پایان مربی ، مدیر ، کارگزار اردو و در نهایت بی رحمانه در شبکه خبر، آموزش و پرورش را مقصر بداند و یک کلمه از دستگاه های ذیربط انتقاد نکند/ درنگ ، تامل و تحمل بازخوانی درحوادث است که روزنه اصلاح را در پی خواهد داشت نه دستور بادکنکی و فرمالیته آن رئیس این وزیر/ چرا دربازخوانی حوادث به مشکل اساسی و عوامل وعلل و توجه نمی کنیم وبه معلول ها می پردازیم/ در کره و ژاپن اتفاقی در مدرسه و یا پیرامون فعالیتی آن می افتد هرگز مدیرمدرسه و معلم را به عنوان متهم احضار نمی کنند آنجا چنان از مدیر و معلم اطمینان حاصل است که نصب و انتخابشان با مشارکت همه معلمان و همراه با تست ها و مصاحبه های فراوان استاندارد می باشد بدیهی است فقط جهت مطلع از آنان با احترام دعوت می شود/ چرا در این حادثه وزیر راه ، ککش نگزید ؟ چرا وزیر کشور جیکش در نیامد/ تاسف بار فاجعه آن است که حتی متولی امرتربیت هم توپ را به زمین آموزش و پرورش می اندازد و رسما اعلام می کند مدیر و عوامل آموزش و پرورش مقصر هستند و با کمک دادستان پس از بازپرسی و دادرسی به سزای اعمالشان می رسند .و این معلمان و قشر آموزش و پرورش را بسیار رنج می دهد...
وزارت آموزش و پرورش
باسلام و عرض ادب
اینجانبان با مشخصات مذکور در ذیل از کارکنان شاغل ، رسمی و دارای سنوات چندین ساله در اداره آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان اردبیل می باشیم.
به استحضارمی رساند از تاریخ 1/ 7 / 1394 ضریب ریالی حقوق و مزایای کارکنان دولت ( فوق العاده ویژه) ، موضوع بند10ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری به کارکنان وزارت آموزش و پرورش شاغل درپست های کارشناسی به بالاتر و نیرو های آموزشی اجرا گردیده است .
متاسفانه دراجرای این موضوع ، بخش وسیعی از نیرو های زحمت کش فقط به بهانه اینکه نیروهای خدماتی و یا شاغلین در پست های پایین تر از کارشناسی هستند از این مزایا محروم شده اند و با حداقل حقوق و مزایا امرار معاش می کنند.
از آنجایی که ضرورت و الزامات امورات معیشتی این قبیل کارکنان ایجاب میکندنگران آینده افراد تحت تکفل و زندگی خودباشند به ناچار در این زمینه مکاتباتی را ( پیوست رونوشت ) با مراجع مافوق انجام و علیرغم پیگیری های لازم موضوع منتفی نشده و همچنان تبعیض فزآینده بین کارکنان استمرارداشته و دارد. درحالی که طبق احکام کارگزینی پیوستی رسته و رشته شغلی هیچ یک از ما خدماتی نمی باشد.
بنابراین نهایتا خواهشمندیم من باب حسن ضوابط اداری و با دیدکریمانه دستور فرمایید موضوع پیگیری و به نحو مقتضی منتفی گردد.
ردیف |
نام ونام خانوادگی |
کدپرسنلی |
سابقه |
مدرک تحصیلی |
پست سازمانی |
شماره تماس |
ملاحظات |
1 |
جواد ایمانی زاده فرد |
33240055 |
بیش از26 سال |
دیپلم |
ماشین نویس |
09143544492 |
رزمنده |
2 |
اسمعیل سلیمان نیا |
50706524 |
بیش از25 سال |
فوق دیپلم |
مسئول خدمات مالی |
09141970336 |
برادر شهید |
3 |
فرهاد محرمی |
50745327 |
بیش از17 سال |
فوق دیپلم |
ماشین نویس |
09147063591 |
برادر شهید |
بحث آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش تا حدی دارای اهمیت است که در این رابطه رهبر معظم انقلاب همواره تاکید فرموده اند و به مناسبت های مختلف لزوم توجه ویژه به این بخش را به مسئولین یادآوری کرده اند.
در این رابطه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:
" تبليغ كنيد كه مردم بدانند فني و حرفه اي يعني چه؟ تا آن نوجوان يا جواني كه مي خواهد بيايد فني و حرفه اي، احساس حقارت نكند و بداند كه دارد به محيط علم وعمل مي رود . "
( بيانات مقام معظم رهبري در جمع مسئولين و كارشناسان هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور- 25 / 10 / 1370)
" آن چنان برنامه ريزي كنيد كه مجموع كساني كه در آينده وارد كارهاي دبيرستاني مي شوند درصد كمتر متعلق به دبيرستان ها و درصد بيشتر متعلق به هنرستان هاي فني و حرفه اي باشد.
( بيانات مقام معظم رهبري در جمع مسئولين و كارشناسان هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور - 25 / 10 / 1370 )
" يكى از كارهاى ديگرى هم كه حالا من اينجا يادداشت كردم كه بر عهده ى مسئولين دولتى است، توسعه ى مهارت هاست. اين هنرستانهاى فنى و صنعتى، اين دانشگاههاى علمى- كاربردى، اين فنى- حرفه آىها، آموزشكده هاى فنى- حرفهاى، بايد توسعه پيدا كند. ما به علم احتياج داريم، اما به پنجه ى كارآمد هم احتياج داريم. يكى از كارهاى اساسى به نظر من اين است كه در زمينهى صنعت و كشاورزى بايستى كار كنيم.
( بيانات مقام معظم رهبري در جمع كارآفرينان كشور- 16 / 6 / 1389 )
" كار بدون علم، كماثر است؛ علم بدون كار، بىاثر است.
بيانات مقام معظم رهبري در جمع كارآفرينان كشور - 16 / 6 / 1389
در تاکید بیانات رهبر معظم انقلاب همین بس که بررسی های انجام شده در سطوح ملی وبین المللی مبین این مدعاست که بالغ بر80 درصد مشاغل کنونی چه در ایران وچه درجهان مستلزم آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی می باشد. یونسکو اخیرا درگزارشی بیان کرده است که یک دلارسرمایه گذاری دربخش آموزش های فنی وحرفه ای معادل حداقل15 دلاردرآینده سود و بازدهی خواهد داشت .
حتی رئیس جمهور هم به توسعه هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای اصرار دارند و همچنین مقام عالی وزارت ،ولی در خراسان رضوی اوضاع این گونه نیست.
مسئول گروهای آموزشی متوسط خراسان رضوی ؛ آقای دکتر ظریف گروهای آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش استان را حذف نموده اند که بزرگترین ضربه را بر پیکر هنرستان های استان زده اند .
جناب دکتر ظریف !
شما که کارایی ندارید استعفا بدهید .
لطفا مسولین محترم به این موضوع رسیدگی نمایند .
این نوع افکار برای آموزش سم خطرناکی است .
امیدواریم مدیر کل محترم آموزش و پرورش خراسان رضوی سریع تر به این موضوع رسیدگی نمایند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این روزها خبری از مدارس به گوش میرسد که حاکی از تصمیم وزارت بر حذف پستهای سازمانی معاونت پرورشی و معاونت اجرایی از چارت سازمانی مدارس است/ در طول چند دهه گذشته و از زمان تشکیل امور تربیتی و از آغازین روزهای تخصیص مربی تربیتی یا معاون پرورشی به مدارس، ضرورت حضور چنین همکارانی در مدارس و اولویت اهداف مترتب بر شرح وظایف آنان و همچنین میزان سودمندی فعالیتهای شان همواره مورد تردید و پرسش بوده و تقریباً همه کارکنان مدارس از خدمتگزار تا آموزگار، همکاران باصطلاح تربیتی خود را علیرغم مشغله های زیادشان، بیکار و فعالیتهای متعدد آنها را غیرمفید تلقی کرده اند/ گر هدف از این تصمیم، صرفه یی در هزینه هاست، تردیدی وجود ندارد که به کارگیری نیرو در جایی که ضرورت دارد، عین صرفه جویی است/ ذف پست سازمانی تحت عنوان معاونت پرورشی اقدامی و مفید و مثبت بوده و به جرأت میتوان گفت که این اقدام مثبت با تاخیر بسیار زیادی صورت میگیرد و این تصمیم می بایست خیلی پیش از این گرفته میشد/ اداره مطلوب مدارس پر جمعیت با یک معاون آموزشی عملاً امکان پذیر نیست