گروه گزارش/ « فاطمه سعیدی » نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است . او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است .
هر چند این دوره نخستین تجربه نمایندگی اوست اما می توان گفت سعیدی از پرکارترین و صادق ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم است .
« صدای معلم » به مناسبت تشکیل کایینه دوازدهم و سهم زنان گفت و گویی با ابشان انجام داده است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم
تعاملات جامعه مدرن امروزی باعث بیشتر شدن سطح ارتباط افراد جامعه با یکدیگر شده است و این سطح ارتباط در افرادی که به عنوان چهره های شناخته شده در جامعه مطرح هستند صد چندان بیشتر است به خصوص اگر فرد یا افرادی خود را با شیوه خاصی به جامعه مخاطب خود معرفی وعرضه کند ؛ برای نمونه اگر یک فرد ورزشکار قهرمان المپیک به یکباره در حال مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر دیده شود قطعا در جامعه مخاطب چند میلیونی طرفدار خود رفتار وی همانند بمبی مخرب عمل خواهد کرد ولی اگر همین مورد برای یک فرد عادی جامعه مانند یک معلم یا حتی مدیر مدرسه رخ دهد، این رخ داد در سطح حوزه فامیلی یا نهایتا محلی خود شخص به مدت بسیار کوتاه مطرح خواهد شد.
در روزهای اخیر ابتدا شاهد انتشار عکس های از خانم آزاده نامداری مجری معروف صدا و سیما در رسانه های ارتباطی بودیم و پس از آن این خانم اقدام به انتشار یک فایل ویدئویی در مقام دفاع از خود نمود فایلی که در آن عنوان کرده بود "وی در جمع خانوادگی خود بوده و برای لحظاتی روسری اش از سرش افتاده است!"
پس از این اظهارت به سرعت اصل فایل ویدیویی عکسهای مورد نظر در شبکه های ارتباطی منتشر شد که نشان می داد اظهارات این خانم نه تنها درست نیست بلکه توهین به شعور تمام مخاطبان رسانه ملی است چرا که در فیلم منتشر شده به وضوح نشان داده می شود که این خانم در پارکی عمومی قرار دارد و افراد نامحرم بسیاری نیز در آن محل حضور دارند و علاوه بر آن اصلا هیچ روسری یا هر گونه پوشش اسلامی در کار نیست به صورتی که سر و گردن و حتی پوشش یقه ایشان نیز بدون پوشش مناسب است.
خانم آزاده نامداری !
به مخاطب خود احترام گذاشته و به جای توهین به شعور جمعی مخاطبان با یک عذر خواهی ساده مسئله و موج ایجاد شده را ختم به خیر کنید چرا که شما بارها به چادری بودن خود افتخار کرده و آن را در رسانه های مختلف عنوان کرده اید حتی در برخی گفت و گوها با مخاطب خود علت پیش آمدن مشکلات برای برخی خانم ها را بیرون بودن مقداری از تار موهای آنها از روسری عنوان کرده اید! (فیلم آن موجود است)
در زشتی انتشار عکس های و فیلم های شخصی افراد هیچ بحثی نیست اما لطفا عذر بدتر از گناه نیاورد و یا اگر قلبا به یک موضوع اعتقاد و باور ندارید فقط برای رسیدن به اهداف خود اذهان عمومی را فریب ندهید چرا که شما وقتی می توانید مبلغ یا مدعی یک فکر یا ارزش باشید که خود پایبند آن در هر شرایطی باشید نه اینکه نان را به نرخ روز بخورید.
روایت خرما خوردن و پیامبر (ص) را به شما و امسال شما یادآوری می کنم.
مثل شما مثل افرادیست که خود در هزاران ناز و نعمت قرار دارند و معلمان را به صبر و تحمل سختی و فقر دعوت می کنند و از معلمی تحت عنوان شغل انبیایی یاد می کنند!
خانم نامداری رطب خورده منع رطب چون کند؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد متاسفانه کسری بودجه آموزش و پرورش همواره دلیلی برای بوجود آمدن تاخیر در پرداخت نشدن مطالبات معلمان حقالتدریس بوده است.
مرا بر آن داشت تا برای پاسداشت فرهنگ ایرانی و اخلاق انسانی ، متنی بر مبنای وظیفه ی معلمی و شغلی خود بنویسم/ از آن محل رفتیم . مدت ها کلاه می گذاشتم و جایی می رفتم / اگر تاریخ به عقب برگردد هرگز آن کار را تکرار نمی کنم/ من عذرخواهی کردم و به اشتباهم اقرار کردم و حتی اگر شرایطش بود می گفتم غلط کردم/ نظام آموزشی و تعلیم و تربیت ما از سویی و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز اعم از ارگان هایی که از حقوق بیت المال ارتزاق می کنند و رسالت فرهنگ گستری و ارزش آفرینی برای خود تعریف کرده اند و شخصیت های مرجع یا رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری و مجازی ، اگر نگوییم خود ، نقش تخریبی در قانون گریزی و قانون شکنی یا تهدید و تجاوز به حقوق دیگری داشته اند ، دست کم در مقابل چنین رفتارهای مذموم و فرهنگ سوزی سکوت اختیار کرده اند و با مماشات و سلب مسئولیت از خود ، مشوق و موید در استمرار رذیلت های اخلاقی یا قانون شکنانه شده اند/ باید سازوکاری اندیشیده شود و برنامه هایی لحاظ شود تا بتواند مروج و مشوق مدارا ، صبر و شکیبایی ، متانت و بردباری و تسامح و دگربینی و دگرپذیری و پرهیز از قضاوت ها و داوری های یک طرفه و یک سویه باشد و شیوه ی خویشتن داری و خشونت پرهیزی را آموزش دهد و موهبت زیست مسالمت آمیز و اخلاقی را در جان و روحشان نهادینه کند/ نمونه رفتار شناسی آنچه که با یک هنرمند نامدار چون علیرضا افتخاری و یا مورد اخیر در وادی دیگری [ کشف حجاب آزاده نامداری ] زنگ هشداریست که مسئولان را به تامل جدی و تجدیدنظر در شیوه های تربیتی و تبلیغی وادارد و به جای توجه به معلول ها یاحتی به نوعی قربانیان این شیوه ها به علت ها پرداخته شود ....
در ادامه به موضوع روز و یک درد کهنه خواهم پرداخت/ در اوّلین سال خدمتم زورم به معلّمان نمیرسید/ من بیشتر از اینکه سختگیر باشم جوگیر بودم و ناآشنا به وظایف و مسئولیتهایم/ آن خطکشی که به این بهانه پشت دست بچّه میکوبی، صددرصد به او لطمه میزند/ شیوهای که من برای نظارت بهکار میبردم از بیخ و بن غلط بود. در این میان اصرار به حضور همهی بچّهها در مناسک مذهبی چون نماز جماعت با بهکارگیری زور و تهدید از آن دست مسائلیست که یادآوریاش هنوز دلم را سخت میآزارد/ در چنین شرایطی تقیه کردم/ سنگینی نگاهی را روی خودم حس کردم. به سمت آن نگاه برگشتم/ مرا قضاوت کردهاند. شاید منصفانه و شاید هم بیرحمانه. اگر این قضاوت به خاطر تفاوت منِ سختگیر مدرسه و منی بود که آنشب در خیابان دیده بودند، آنها را محق میدانم/ من ماندم و کولهباری از آموختهها و طلب حلالیتها....
به نظر می رسد با گذشت بیش از دو دهه از تصویب و ابلاغ این قانون متاسفانه آن گونه که تصور می شد این قانون نتوانسته است به اهداف خویش دست پیدا کرده و یا به وظایف قانونی خویش در حد مطلوب عمل نماید/ " خیلی از رؤسای آموزش و پرورش از اختیارات خود بیخبر هستند . ما آسیب شناسی کردیم دیدیم خود گردانندگان جلسات که اختیارات خوبی دارند، نمی توانند از این اختیارات استفاده کنند. ما به آنها آموزش می دهیم تا به قانون شوراها اشراف پیدا کنند" /" آموزش و پرورش راه دیگری جز تقویت شوراها برای حل مشکلات خود ندارد ... "/ شهردار آمل هیچ گاه در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور نیافته است/ فرماندار سنندج در 25 شهریور 1395 و در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از عدم حضور بسیاری از مسئولان در جلسات شورای آموزش و پرورش تاکید می کند که چرا در جلسات آموزش و پرورش که مستقیماً با جامعه و زیربناها ارتباط دارد شرکت نمیکنند، در حالی که برای جلسات و مراسماتی که بسیار کم اهمیتتر هستند حضور فعال دارند/ مطابق بند 2 یکی از وظایف این شورا ، تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه می باشد/ با وجود این تاکید در قانون می بینیم که در بحث آلودگی هوا «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر می شود وزارت آموزش و پرورش «طرح تقویم جدید آموزشی کشور» را پس از تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارائه کند. اما این لایحه توسط مجلس بعدا رد می شود/ حتی این شورا مطابق قانون می تواند در بهبود و ارتقای اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان تاثیر به سزایی داشته باشد که متاسفانه تاکنون مسکوت مانده و پی گیری نشده است/ یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانهها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع میشود/ تا پنج درصد عوارض صدور پروانههای ساختمانی، تفکیک زمین ها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت میکنند/بند 3 از این ماده آن گونه که در قانون آمده است عمل نشده است و شهرداری ها به آموزش و پرورش بدهکارند و حاضر به تمکین در برابر قانون نیستند/ با وجود این صراحت در قانون متاسفانه برخی از جریان های سیاسی و حتی نمایندگان مجلس که قاعدتا باید حافظ و ناظر قانون باشند به این مساله اعتراض می کنند و در زمان وزارت آقای فانی با عوام فریبی ، وزیر آموزش و پرورش را به " مدرسه فروشی " متهم کردند/ مطابق این قانون ، منابع مالی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین و تصویب گردیده است اما مهم این است که اصولا نظارت و پی گیری در مورد اجرای این مواد قانونی نزد مسئولان و نهادهای نظارتی آن گونه که شایسته و بایسته است وجود ندارد/ هنگام معرفی برنامه وزرای آموزش و پرورش، " تمرکز زدایی " تقریبا پای ثابت موارد و بندها است .این قانون در صورت اجرای درست و همه جانبه یکی از ابزارهای مهم در جهت تمرکززدایی از ساخنار آموزش و پرورش است که متاسفانه در زمان وزارت دانش آشتیانی هم از حد شعار فراتر نرفت/ متاسفانه در برخی استان ها مشاهده شده است که استاندار ( رئیس شورای آموزش و پرورش استان ) در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش شهرستان های تابعه وارد گردیده است و حتی جلوی برخی نشست ها و جلسات تودیع و معارفه را گرفته است/ هر چند مطابق این قانون این ممکن است از اختیارات استاندار باشد اما باید بدانیم که قانون شوراهای آموزش و پرورش باید به صورت کامل اجرا شود و نباید به صورت سلیقه ای و یا ناقص عمل شود/ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش زمینه ای مناسب برای " مردمی کردن آموزش و پرورش " بوده و پتانسیلی قابل توجه برای شکل گیری عزم ملی برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش نزد جامعه و برنامه ریزان و سیاست گذاران دارند