گروه گزارش/
روزی نیست که وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی ها و نشست هایش در مورد مبارزه با مافیای کنکور حرفی نزند .
آخرین بار « سیدمحمد بطحایی » در دیدار اعضای هیئت رئیسه نهمین دوره مجلس دانشآموزی که دیروز در دفتر کارش برگزار شد گفت :
" شرط اصلی یادگیری در مدارس شادی و پویایی است که امروزه در مدارس بسیار کم است و علتش وجود کنکور و سایر آزمونهاست، لذا اگر کنکور و سایر آزمونهای استرسزا حذف شوند قطعاً شادی و نشاط بر فضای جامعه حاکم خواهد شد.
وی شرط اصلی یادگیری را انطباق مطالب با نیازها دانست و ادامه داد: بسیاری از محتواهای درسی تأثیری در زندگی دانش آموزان ندارد و متأسفانه خانوادهها نیز فرزندانشان را بیشتر به سمت کنکور محوری سوق میدهند و اینیک فرهنگ شده است، بنابراین گامهایی که در یکساله اخیر در خصوص حذف آزمونهای زائد برداشته شد با مقاومت بسیاری از افراد مواجه شد. " در تاریخ ۹۷/۸/۵ در پاسخ به درخواست برخی استان ها ، مجوز انعقاد قرارداد مالی با چند موسسه معروف جهت فعالیت در مدارس ، با امضای رییس سنجش وزارتخانه صادر شده است
اداره کل ارزیابی و عملکرد وزارت آموزش و پرورش 12 تیرماه سال جاری در بخشنامه ای سراسری اعلام کرد :
" نظر به اینکه در سالهای اخیر شیوع تبلیغات نامناسب در فضای رسانهای بهویژه رسانه ملی درزمینه برگزاری آزمونهای متعدد و تهییج جامعه به لزوم استفاده از کتابهای کمک درسی، نگرانیهایی برای جامعه تعلیم و تربیت به وجود آورده است و بعضی مدارس تحت تأثیر فضای رسانهای و رویکردهای تجاری آموزشی به رقابتی ناخوشایند در استفاده از آزمونهای مذکور و کتابهای غیرضروری روی آوردهاند.
لذا وزارت آموزش و پرورش در جهت صیانت از حقوق مردم و عمل به وظایف ذاتی و تعهدات حرفهای خویش در مراقبت از اهداف تربیتی و برنامه درسی ملی و هماهنگ با تمایل خانوادهها، دانشآموزان و دلسوزان تعلیم و تربیت کشور به پالایش محیط یادگیری و مدرسه از عوامل مزاحم در جریان تربیت صحیح و واقعی، در ارادهای قطعی، مخالفت صریح خود را با آزمونهای زائد و شیوع استفاده از کتابهای کمکآموزشی که در اغلب موارد با اهداف تعلیم و تربیت رسمی کشور ناسازگار است اعلام میدارد و بر همین اساس وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید و لازم است مدیران محترم اجرای دقیق و صحیح آن را در دستور کار قرار دهند و در سال تحصیلی آتی با توجه به مفاد این بخشنامه از انعقاد هرگونه قراردادی با مؤسسات مذکور خودداری نمایند."
در آخرین گزارش صدای معلم که با سکوت وزارت آموزش و پرورش همراه بود چنین آمده است : ( این جا )
" آیا وزیر آموزش و پرورش و مدیران زیردست ایشان آن گونه که در انظار و در سخنرانی ها در مورد اثرات مخرب این آزمون ها و موسسات داد سخن می دهند در پشت پرده نیز این چنین هستند ؟
مهر ماه سال 96 ، « محمدرضا پوردستمالچی » از کلیه مدیران و معاونین آموزشی مدارس تهران ( هر دبیرستان 2 نفر ) برای شرکت در ضیافت نهار در مجتمعی مجلل واقع در خیابان ملاصدرا دعوت می کند و آخر کار یک پکیج تبلیغاتی در اختیار آن ها قرار می دهد .
همین فرد که از مشاوران معروف کنکور می باشد دوشنبه 4 تیرماه در اردوگاه منظربه ( شهید باهنر ) وزارت آموزش و پرورش برای روسای ادارات مشاوره سراسر کشور سخنرانی می کند .
« سیدمحمد بطحایی » در 11 تیرماه سال جاری توافق نامه ای را با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در زمینه کنکور منعقد می کند . وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید و لازم است مدیران محترم اجرای دقیق و صحیح آن را در دستور کار قرار دهند و در سال تحصیلی آتی با توجه به مفاد این بخشنامه از انعقاد هرگونه قراردادی با مؤسسات مذکور خودداری نمایند
جالب است که اتحادیه های انجمن های اسلامی دانش آموزان قراردادی را نیز با موسسه " مرات " در این زمینه منعقد کرده است .
بنا بر اظهار نظر صریح وزیر آموزش و پرورش ، این وزارتخانه از این موسسات 5 درصد بایت فعالیت هایشان در مدارس اخذ می کند .
یکی از مسئولان واحد بازرگانی موسسه گاج به صدای معلم می گوید که این موسسه میزان مدیران آموزش و پرورش در هفته گلاب گیری کاشان در اردیبهشت ماه سال جاری بوده است .
بسیاری از این موسسات هفتگی در مدارس آزمون های مختلف برگزار می کنند .
حال پرسش « صدای معلم » این است که آیا واقعا زور وزیر آموزش و پرورش به این موسسات نمی رسد ؟
گفتمان سازی که وزیر آموزش و پرورش از آن صحبت می کند این گونه قرار است پیاده شود ؟
این همه درهم تنیدگی میان موسساتی که به اذعان وزارت آموزش و پرورش حتی مجوز تبلیغات در صدا و سیما را ندارند با مدیران آموزش و پرورشی که بعضا حتی نمایندگی این موسسات را بر عهده دارند دستگاه تعلیم و تربیت ما را به کجا خواهد برد ؟"
گزارش و مدارک نشان می دهند که وزارت آموزش و پرورش عملا با افکار عمومی صادق نیست و به عبارت دیگر گفتار و عملش با هم کاملا تضاد دارد .
در تاریخ ۹۷/۸/۵ در پاسخ به درخواست برخی استان ها ، مجوز انعقاد قرارداد مالی با چند موسسه معروف جهت فعالیت در مدارس ، با امضای رییس سنجش وزارتخانه صادر شده است .
پرسش صریح و شفاف صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا در این زمینه با معلمان و جامعه صادق نیست ؟
مگر همین وزارت آموزش و پرورش چند ماه پیش اعلام نکرده بود :
" وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید "
« صدای معلم » از شفاف سازی و پاسخ گویی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه استقبال می کند .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
مهدی نویدادهم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است؟ اظهار کرد: موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هماکنون آموزش و پرورش با عنوان "تمام وقت شدن معلمان" مدنظر دارد، میتواند گام نخست دستیابی به هدف سند تحول باشد.
وی افزود: یک کارمند اداری در هفته 44 ساعت کار میکند.در سند تحول نیز آمده است که یک معلم باید در هفته 44 ساعت در مدرسه حضور داشته باشد.
آیا معلم باید 44 ساعت در هفته تدریس کند؟
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در سند تحول آمده است معلم باید 44 ساعت در هفته تدریس داشته باشد؟ گفت: خیر، این گونه نیست اما گفتم که این طرح میتواند فاز نخست دستیابی به هدف سند تحول بنیادین باشد.
نویدادهم ادامه داد: تمام وقت شدن معلمان که سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد بدین صورت است که معلم 44 ساعت در هفته در مدرسه حضور دارد و 24 ساعت آن را به کلاس درس میرود و مابقی ساعات را به کارهای تحقیقی، ارتباط با خانوادهها، اقدامات تربیتی و امور مربوط به دانش آموزان میپردازد.
نقشهای متعدد برای معلمان
وی مطرح کرد: این استراتژی در سند تعیین شده است. اگر شرایط مالی کشور اقتضا کند و پول 44 ساعت فعالیت در هفته را به معلم بدهیم و او در تمام هفته در مدرسه حضوریابد آن موقع است که اهداف سند تحول بنیادین و مشارکت معلمان در کارهای فوق برنامه معنا دارد همچنین فعالیتهای مختلف دیگری میتوان برای معلم پیشبینی کرد مثلا در امور تربیتی و پرورشی دانش آموزان مداخله کند، این موضوع در سند تحول بنیادین اشاره شده است و در طرح رتبه بندی نیز آن را لحاظ کردهایم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: الان چون در شرایطی هستیم که با مشکلات مالی مواجهیم باید این اهداف را مرحله به مرحله جلو ببریم و گام نخست این است که ساعت تدریس معلمان را افزایش بدهیم و به ازای آن پول بیشتری را به آنها پرداخت کنیم تا معلم مجبور نباشد شغل دومی داشته باشد و شغل دوم را در مدرسه حضور یابد.
نویدادهم در پاسخ به این پرسش "رقمی که در طرح تمام وقت شدن به معلمان پرداخت میشود آن قدر زیاد نیست که آنها را از شغل دوم بی نیاز کند"، عنوان کرد: باز هم تاحدودی خوب است همه معلمان که شغل دوم ندارند و این طرح میتواند برای آنها مفید باشد بنابراین در مجموع این طرح میتواند تأثیر مثبت داشته باشد. باید یک دوره گذار را صبوری کنیم تا بتوانیم هوشیارانه آن را طی کنیم.
تسنیم
در بسیاری از جوامع امروزی ، به واسطه استیلای شبکه های اجتماعی و رسانه های دیداری در زندگی روزمره ، به ویژه در ممالک در حال توسعه ، در بیشتر اقشار حتی قشر تحصیل کرده ، خلاء هنر گفت و گو به موضوعی غیر قابل انکار تبدیل شده است که به تدریج در بسیاری از حوزه ها آسیب های جدی را به جامعه تحمیل خواهد کرد .
افزایش طلاق عاطفی در سطح خانواده ها یا تنش های سیاسی بین گروه ها و افزایش نرخ رشد نزاع های خیابانی در هر جامعه قبل از هر چیز حکایت از خلاء مهارت گفت و گو در آن جامعه دارد که شاید بتوان ریشه این مهم را در ساختارهای آموزشی پیش دبستانی و دبستانی آنها جست و جو کرد.
در ساختارهای آموزشی مربی محور ،که درفرآیند یادگیری ، نقش پر رنگی برای متربّی تعریف نشده باشد ، برون دادی جز عدم تحمل آرای مخالف و ناتوانی در برقراری تعامل موثر و سازنده در بزرگسالی نمی توان متصور بود. بارزترین نقضان این نوع ساختارها عدم توانمندی افراد در برقرای گفت و گویی سازنده و تحقق گفتمان مفید در سطوح مختلف است که هرچه، مجامع دانشگاهی بر اصلاح این نقیصه همت گمارند چندان ثمری در پی نخواهد داشت ، چراکه خصوصیات اخلاقی افراد ناشی از عادات رفتاری نهادینه شده آنها از کودکی است که در خوش بینانه ترین حالت شاید بتوان با تمرین و ممارست بخشی از ان را ترمییم کرد.
در اواخر سالهای ۱۹۶۰، متیو لیپمن استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا در نیویورک به این نتیجه رسید که تقویت قدرت تفکر و استدلال دانشجویان می بایست از دوران کودکی آغاز شود . از این رو در سال ۱۹۷۴ مؤسسه IAPC ( مؤسسه بسط و ترویج فلسفه برای کودکان ) را تأسیس کرد.
فلسفه برای کودکان ( Philosophy for Childern ) آموزش تفکر عمیق و پرورشِ قدرتِ استدلال در کودکان با هدف شکل گیری تفکر نقاد و خلاق در کودک است . این گرایش به همت پژوهشگران علاقه مند ، از دهه 80 در ایران نیز ترویج شد . سعید ناجی یکی از فعالان این حوزه و موسس گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،علی رغم همه برداشت های موجود ، معنای واقعی فبک را نه فلسفه آکادمیک و نه ساده کردن مفاهیم فلسفی بزرگسالان برای کودکان ، بلکه همان پرسش توام با تحقیق به منظور رسیدن به پاسخ می داند .
ایشان در این مفهوم ، فلسفه را پرسش خوب، درست بیان کردن، تأمل کردن و گفت و گو کردن می داند واین معنا از تحقیق را همان معنای فلسفه در عبارت فلسفه برای کودکان می پندارند. در این مفهوم منظور از فلسفه ، ترغیب کودکان به تأمل و تعمق است تا بتوانند خود، محیط ، زندگی، اهداف و معنای زندگی شان را بیابند .
با توجه به آثار مثبت پرورش این مهارت در کودکان امید است فرادستان در حوزه تعلیم و تربیت بیش از پیش به ترویج این گفتمان همت گمارند و به کمک صاحب نظران این حوزه (فبک) ، کاربرد مدل های موفق را در نوع بومی شده آن با هدف ترویج تفکر خلاق و نقاد علاوه بر پایه های ششم و هفتم که کم و بیش با این هدف تالیفاتی صورت پذیرفته ، در سطوح دبستان و پیش دبستان نیز به عنوان برنامه عملی مدون شاهد باشیم.
تفکر نقاد و خلاق استعدادی بالقوه است که نیازمند توجه و پرورش است تا در سایه بارورسازی به فعلیت رسد. از این رو، میبایست زمینه رشد و بالندگی آن را به همت نهاد رسمی تعلیم و تربیت از کودکی آغاز کرد تا با ترویج مهارت گفت و گو و تضارب افکار ، بتوان بر اساس افق های ترسیم شده همه اسناد بالادستی ، جامعه ای پیشرو را در عمل محقق ساخت.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
« صدای معلم » تنها رسانه ای است که به طور مشخص و مستمر از عدم حضور " معلمان " در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی در وزارتخانه ای که یکی از ارکان مهم و بنیادین آن " معلمان " هستند انتقاد کرده است . ( این جا )
حتی « سیدمحمد بطحایی » که مطابق برنامه پیشنهادی خود به مجلس و نیز مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد و توسعه صلاحیت های حرفه ای معلمان موظف به تشکیل " سازمان نظام معلمی " است و صدای معلم تاکنون بارها در گزارش ها ، یادداشت و نشست های رسانه ای خود از فقدان اراده جدی برای تشکیل آن انتقادت جدی به عمل آورده است با بی اعتنایی وزیر آموزش و پرورش رو به رو گردیده است .
« صدای معلم » تنها رسانه ای بود که نسبت به حذف " گروه های آموزشی " با چراغ خاموش انتقاد کرد . ( این جا )
با پی گیری های مستمر و رسانه ای این گروه ها ابقا شدند اما همچنان وزارت آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای ماده 5 « آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی » بی تفاوت بوده است ( این جا ) .
« فاطمه سعیدی » در یادداشت امروز خود به مناسبت روز دانش آموز ( این جا ) بر مظلومیت دانش آموزان و فقدان تشکیلات منسجم و قوی برای این قشر انتقاد کرده است .
متاسفانه تشکیلاتی مانند شوراهای دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی ، و سایر ارکان دانش آموزی در مدرسه و بالاتر فرمایشی و بی خاصیت شده اند .
در نشست امروز هیئت رئیسه نهمین دوره مجلس دانشآموزی با سیدمحمد بطحایی یکی از مطالبات دانش آموزان حضور نماینده دانش آموزان در جلسات شورای آموزش و پرورش بوده است اما در تجمعات ، تحصن ها ، یادداشت های معلمان و حتی نشست های مکرر تشکل های فرهنگیان هیچ گاه چنین مسائلی مطرح نبوده است .