صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

درخواست یک دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبا از جامعه  سال اول دبیرستان بودم. در مدرسه نمونه دولتی غدیر مشغول به خواندن رشته ای بودم که اصلا دوستش نداشتم و بنا به اصرار پدر و مادرم که دوست داشتند من پزشک بشوم داشتم به اجبار سال را سپری می کردم.
امتحانات نوبت اول شروع شد و بعد از گذشت 20 روز به پایان رسید، وقتی که گفتند کارنامه ها حاضر است، مثل این بود که یک سطل خاک روی سر من ریختند!

کارنامه را گرفتم. به به چه نمراتی! فقط 3 تا تجدید کوچولو داشتم.
یک هفته ای افسرده  بودم تا اینکه با مدیر مدرسه آقای بیانی وارد مذاکره شدم و خروجی ای که از این مذاکره گرفتم بسیار برایم لذت بخش بود:
هنر تلفیقی از عشق، احساس و تجسم.اواخر سال تحصیلی بود. من به تنها هنرستان هنرهای زیبای پسران زنجان رفتم، مدیرش یک فرد راهگشا و یک هنرمند بسیار توانا بود. نشستم و با استاد رضا قاسم پور به صحبت و مذاکره پرداختم. از علایقم پرسید و من برایش توضیح دادم. برایم جالب بود، آنجا هم محل تحصیل بود و هم محل انجام کارهای هنری از شب شعر با بزرگان شعر ترکی و فارسی استان گرفته تا برگزاری انواع نمایشگاه ها و همایش های استانی.
بعد از این که این ها را هم شنیدم دیگر دل تو دلم نبود تا اینکه در خانواده این موضوع را مطرح کردم ولی تمام آرزوهایم برباد رفت و این موضوع در خانواده من که آرزو داشتند من پزشک بشوم رای منفی گرفت و تصویب نشد.چندین روز گذشت.

استاد قاسم پور با من تماس گرفت و نتیجه را خواست و من ماجرا را برایش تعریف کردم.
استاد به من گفت نگران نباش من با پدرت حرف می زنم و این اتفاق هم افتاد. ایشان چندین بار با پدر من دیدار کردند و پدرم را قانع کردند و راه محکم و درستی برای من باز کردند و بعد از طی مراحل ثبت نام من وارد هنرستان شدم.
کم کم در کنار درس و با راهنمایی بزرگان و علاقه ای که داشتم وارد جامعه مطبوعات استان زنجان شدم و جزو جوان ترین عضو مطبوعات استان شناخته شدم.

هنرستان هنرهای زیبا در سالی که من وارد آنجا شدم در طول سال تحصیلی برنامه های متعددی را در سطح استان و کشور برگزار کرد. از جمله آنها برگزاری دوهفته ای شب شعر به سبک سنتی در روستای کوشکن، سلسله نشست های تخصصی در موضوعاتی از قبیل نقد فیلم، رونمایی کتب، فیلم نامه نویسی و نقش گرافیک در تاریخ معاصر و ... خلاصه یک مجموعه بسیار فعال و هنری.
من هم از قافله عقب نماندم و با راهنمایی و کمک استاد قاسم پور به کار خبر و عکاسی مشغول شدم تا اینکه کم کم به نوجوانی تبدیل شدم که نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور و دنیا با افراد بزرگی وارد تبادل نظر و ارتباط شدم.

هنرستان هنرهای زیبا در استان زنجان توانست با تربیت و راهنمایی درست و تخصصی دانش آموزی را پرورش دهد که در کنکور سراسری هنر بتواند تنها رتبه تک رقمی استان را بi دست بیارد؛ آقای علی الماسی رتبه 9 کنکور سراسری هنر در کشور.
خلاصه این خوشحالی برایمان مرهم درد و مشکلی شد که در تابستان برای هنرستان اتفاق افتاد:

هدیه زیبا از مسئولین برای هنرستان من باب تشکر به خاطر این همه فعالیت مهم و مفید در استان و برای سربلندی استان؛ قطع شدن تمام انرژی ها از قبیل آب، برق، گاز و ... که از اواسط خرداد قطع و تا الان ادامه پیدا کرده است.

درخواست یک دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبا از جامعه

 سخن آخر:

هنر و هنرمند نعمت هایی بسیار بسیار با ارزش برای یک کشور و یک استان می باشند، چرا که اگر هنرمندان نبودند کشور و استان فلج می شدند و تلاش و کارهای مسئولین استان بی معنی می ماند.
من به عنوان یک فرد کوچک از یک جامعه بزرگ از تمام خانواده ها خواهش دارم فرزندان خود را به درستی هدایت و تربیت کنند و آنها را در تنگنای آرزوهای دست نیافته خود قرار ندهند و بگذارند خود با علایق و سلیقه خود برای آینده خود تصمیم بگیرند. 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

بزرگ داشت مولوی

رمان "ملت عشق" ترجمه ای درخور توسط ارسلان فصیحی از رمان شهیر عشق (Aşk) به قلم  الیف شافاک نویسنده ترک تبار است.
این رمان با این که در سال ۲۰۱۰ (همزمان به زبان های ترکی و انگلیسی) منتشر شده است، فقط در ترکیه بیش از ۵۰۰ بار و در ایران بیش از ۵۰ بار در تیراژ بالا تجدید چاپ شده است.
این استقبال کم نظیر از رمان ملت عشق نشان از چیره دستی نویسنده و صد البته مترجم آن دارد.

رمان در ظاهر از یک گسیختگی زمانی، زبانی، نژادی و جغرافیایی در رنج است، ولی باطن ماجرا حکایت از پیوستاری روحی و روانی چندین داستان به ظاهر منفک از آدمهای متفاوت، در دورانهای مجزاست.
از کوچه پس کوچه های قرن هفتم  جهان اسلام مشتمل بر قونیه، بغداد، تبریز، سمرقند و ....
از دیگر سوی زندگی بر بستر پسامدرن در دهکده جهانی مشتمل بر بوستونِ آمریکا، اسکاتلند، گواتمالا، کلکته، شانگهای، سیبری، کازابلانکا، ترکیه و ... دلالت دارد.

خمیرمایه و تم اصلی رمان ملت عشق ( مذهب عشق) فیلمبرداری قلمی از زندگانی صوفیِ قلندر مآب و شوریده به نام  شمس  تبریزی و عارفِ عالمتاب (شکسپیر شرق) مولوی است.
آن هم در زمانه ای که  جنگهای صلیبی، جهانگشایی مغولها، جنگهای فرقه ای و مذهبی همچون دیگی جوشان و خروشان از برش تاریخی قرن هفتم در غلیان و سیلان است.

بزرگ داشت مولوی

تلاش ظاهری شمس تبریزی معطوف به متوجه کردن مولوی نسبت به فراموش شدگان پایین دست جامعه (زیر پوست شهر) است. آنچه را که عالمان برج عاج نشین نمی بینند سقوط کردگان اجتماع است و البته تلاش باطنی شمس آنالیز روحی و مکاشفه درونی، کشف و احیای سیمای مستور و مشعشع مولاناست.
گذشتن از ظواهر امور و نفسانیات و غور کامل در روح و روان ...
حسن گدا، سلیمان مست، گل کویر و دهها سوژه دیگر، جملگی درد مشترکی دارند: "ظنِ داشتن نفسی متفاوت " در آنها جملگی به حاشیه رانده شده است.از طرف دیگر نیز روابط معاشقه تدریجی و پیش رونده اِللا ویراستار رمان و عزیز زاهار نیز ملات امروزین و جانمایه مدرن از رمان ملت عشق است.
اِللا زن متأهل چهل ساله بوستون نشین، چون برکه ای راکد و در عین حال لیبرال، روشنفکر، دموکرات، مبادی آداب، متمدن و البته گیاهخوار بوده و مفهوم زمان برایش تنها در #آینده ساری و جاری است.
در حالی که طرف دیگر ماجرا  عزیز زاهارا اسکاتلندی به سان رودخانه ای خروشان بوده و عکاسی است کنجکاو، ماجراجو و تیزبین و ریزبینِ زیر پوست جهانشهر.
عزیز روح و روان از نفرت بنی بشر تهی کرده، خلاصه صوفی مسلک و عاشق پیشه و تنها مفهوم زمان برایش گذران  حال جاریست.

چهل قاعده شمسِ صوفی برای درک بهتر هستی است. فرمولهایی برای درک چیستی، چرایی و چگونگی ذات آفرینش.
البته این قواعد به هیچ وجه قابل ادراک در مخیله  زاهد خشک مقدس و قاضی القضات (در پوسته دین مانده) هیچ دوره ای نیست.و البته خود صوفی را نیز ترتیباتی است که هر مدعی و سالکی را به خوان هفتمش راه نیست:

 خوان اول:
 نفس امّاره است مرحله بکری و خامی، نتراشیدگی روحی و نخراشیدگی روانی،
پیگیری صرفِ منافع زودگذر شخصی در برگیرنده اکثریت جامعه.

 خوان دوم:
نفس لوّامه مشتمل بر  زیبابینی محض جهان و زشت انگاری مطلق از خود.

خوان سوم:
نفس ملهمه شامل الهام گیرنده گی از کون و مکان است.

 خوان چهارم:
نفس مطمئنه می باشد. در این مرحله صوفی مالک شعوری بالاتر و والاتر از چشم سر است.

خوان پنجم:
توحید است و بس.

خوان ششم:
نفس مرضیه (پسندیده) است. در این مرحله سالک راه حقیقت چراغ راه دیگران بوده و قطب محسوب می شود.

خوان هفتم:
نفس کامله می باشد و درک خوان هفتم بندرت اتفاق می افتد.به نظرم مولویِ قبل از شمس در خوان ششم متوقف است و نهایت تلاش شمس تبریزی هدایت مولانا به خوان هفتم است.بعد از آنکه پیوند قلبی شمس و مولانا آماج تیرهای بدگویی، تهمت، افترا و حسادت مواجه شدند، سرانجام پس از سه سال با خیانت نزدیک ترین کسان، ظرف و مظروف به شکلی غمبار از یکدیگر جدا شدند.
اما داستان این شوریدگی هرگز به پایان نرسید و با گذشت دهها قرن امروز هم روح شمس تبریزی و مولانا جلال الدین رومی زنده و سیال میانمان در حال رقص و سماع صوفیانه اند ...نکته اینجاست که شمس در چشم مولوی همیشه زنده می‌نمود:


کی گفت که آن زنده جاوید بمرد؟
کی گفت که آفتاب امیّد بمرد؟
آن دشمن خورشید برآمد بر بام
دو دیده ببست و گفت خورشید بمرد


به راستی چند درصد از ما می توانیم با ذبح منیت و قربانی کردن منافع شخصی به نفع اجتماع از مرحله صفر مرز نفس اماره به سلامت صعود کنیم؟

این بار شمس تبریز از کدامین گوشه جهان بر برکه های راکدِ زمان طلوع کرده و شور و شوریدگی نثارمان خواهد کرد؟

به قول حضرت مولانا:
ای عشق !
برادرانه
پیش آ
بگذار
سلام سرسری را ....


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

به مناسبت آغاز سال تحصیلی انجمن اسلامی معلمان شهرستان  های استان تهران بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه گزارش/

تاکنون نامه های متعدد و قابل تاملی از فرهنگیان  شهرستان های استان تهران در صدای معلم منتشر گردیده است .

متاسفانه تاکنون حتی یک جوابیه از این اداره کل برای صدای معلم ارسال نشده است .

علی رغم حرف های خوب و قشنگی که مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد کارکرد این بخش زده و می زند اما به نظر می رسد برد این سخنان از محدوده ساختمان بتونی وزارتخانه فراتر نرفته است و احتمالا بودن و یا نبودن روابط عمومی ها تاثیری در روند فعلی آموزش و پرورش و ارتقای فرهنگ سازمانی آن ندارد .

چندی پیش مطلبی با عنوان :

" آیا نمی شد این مراسم را در زمانی که ارباب رجوع نداشته باشید برگزار کنید ؟

اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و گرامی داشت هفته دفاع مقدس ؟! در صدای معلم منتشر شد . ( این جا )

« هادی عظیمی » از فرهنگیان این استان نقدی بر این مطلب نوشته است .

منتشرشده در یادداشت

انتقاد از عملکرد رضوان حکیم زاده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با نشر خبر تبديل مشق شب به تكاليف مهارت محور در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي جديد اين سوال به ذهن مي‌رسد كه آيا مي‌شود سالي بدون طرحي نو در دوره ابتدايي را تجربه كرد؟

اگر فرادستان حوزه ستادي از حلقه كارشناسان اطراف خارج شوند و پاي درد دل آموزگاران مدارس با گوش جان بنشينند، برخلاف تصورشان، شايد با نگرش مثبتي نسبت به اجراي طرح جابر، نويسنده كوچك انديشمند فردا، كاربست فناوري، شهاب و ساير برنامه‌ها در دوره ابتدايي مواجه نشوند.

با وجود انتقاد از كثرت طرح و برنامه‌ها در دوره ابتدايي كه برنامه تدبير و اخيرا اجراي متوازن ساحت‌هاي ۶ گانه تربيتي هم بدان افزون شد، شاهد زمزمه تغيير در نوع تكاليف دانش‌آموزان دوره اول هستيم كه برخلاف توضيحات حكيم‌زاده، معاونت محترم آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، در اصل موضوع يعني تنوع و تكثر طرح و برنامه در دوره ابتدايي، تفاوت چنداني حاصل نشده است .

در توضيحات تكميلي بر اجراي اين طرح در كلاس‌هاي ۱۴ تا ۲۴ نفره تاكيد شده است كه قاعدتا با عنايت ميانگين تراكم ۳۲.۵ مدارس ابتدايي دولتي شهر تهران و بسياري از كلانشهرها قابليت اجرايي نخواهد داشت و نهايتا در مدارس غيردولتي به صورت پايلوت قابليت اجرا خواهد يافت.

بر هر اهل نظري پر واضح است كه اخذ متد‌هاي آموزشي موفق از كشورهاي توسعه يافته با علم به نبود زير بناهاي آموزشي لازم، لزوما نتايج مشابه كشورهاي مبدع حاصل نخواهد شد.

انتقاد از عملکرد رضوان حکیم زاده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

در حال حاضر كه چالش اصلي حوزه تعليم و تربيت در دوره ابتدايي كمبود نيروي آموزگار متخصص كارآمد و فضاهاي آموزشي با تراكم استاندارد يعني ۱۴ تا ۲۶ نفر، به ويژه در كلانشهرهاست، اصرار بر روند الگو‌برداري از طرح و برنامه‌هاي آموزشي كشور‌هاي توسعه يافته همچون نروژ و ژاپن، سرنوشت بهتري از برنامه ارزشيابي توصيفي نخواهد يافت كه پس از ۱۰ سال اجرا مي‌توان گفت اهداف ترسيم شده را محقق نكرده است كه افول دانش‌آموزان ايراني در آزمون بين‌المللي مهارت خواندن (PIRLS 2016) گواه بر اين مدعي است كه مطالعه آسيب‌شناسي ۱۴۰ صفحه‌اي سازمان پژوهش‌هاي آموزش و پرورش خالي از لطف نيست.

عدم توجيه دقيق طرح از ابتدا، به ويژه عدم اقناع لازم بسياري از مجريان اصلي آن يعني آموزگاران كه همچنان بسياري از ايشان با وجود حضور در كارگاه‌هاي آموزشي ارزشيابي توصيفي و اهداف آن، كماكان به واسطه نهادينه شدن تفكر ارزيابي عددي، مبناي كمي را معيار ارزيابي توصيفي قرار مي‌دهند.

اندكي تامل!

به كجا چنين شتابان!

تا به كي بايد با الگوبرداري پرشتاب از طرح‌ها و برنامه‌ها نظام‌هاي آموزشي توسعه يافته، بدون وجود بستر‌هاي لازم، آموزگاران، اوليا و دانش‌آموز را خسته و رنجور كرد.

با عنايت به تاكيد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر نقش مربّي در شكل‌گيري حيات طيبه كه مدرسه صالح نماد آن است، بتوانيم اين واقعيت را بپذيريم كه قبل از مدرسه بانشاط به آموزگاران بانشاط، باانگيزه و متخصص نيازمنديم.

روزنامه اعتماد

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 07 مهر 1397 19:11

مشقامون خیلی زیاده !

گروه گزارش/

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود در سال تحصیلی جدید مشق شب از تکالیف دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی حذف و مهارت آموزی جایگزین آن می شود.

این سخنان و مشابه آن در شرایطی بیان می شوند که در مدارس وضعیت به گونه دیگری  در جریان است .

به نظر می رسد علی رغم تبلیغات و مصاحبه های فراوان مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این مقوله و حتی موضوعاتی مانند شاداب سازی و ... مدارس و معلمان راه خود را می روند و خیلی با حرف های این مقامات کاری ندارند .

« صدای معلم » در این رابطه گفت و گویی را با « کتایون » دانش آموز سال سوم دبستان انجام داده است .

منتشرشده در دانش آموز

انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش کوهدشت

روزهای پس از استعفای جناب یحیی کرمیان موجب شد تا کرکره اتاق معاونت ابتدایی شهرستان کوهدشت پایین و قفل های میز و کمد این معاونت بسته و ابلاغیه های بیش از نیمی از فرهنگیان این شهرستان با مدیریت  " از راه دور و معاونت نیابتی "انجام گیرد؛ زیرا دو کارشناس دیگر این حوزه یکی در حالت قهر و دیگری نیز مغضوب جناب حاج جواد رفیعیان بودند، تا اینکه بالاخره از اتاق فرمان بیرون از ساختمان آموزش و پرورش دستوری صادر شد که جایگزین حاج یحیی را معرفی کنید و این گونه بود که مجریان داخلی اداره 3 نفر از فرهنگیان را جهت مصاحبه و تصدی این پست به اداره کل معرفی کردند و اتفاقا با حساسیت ویژه معاونت محترم آموزش ابتدایی استان، مسئله پیگیری و اقدام شد و از میان کاندیدای سه گانه معرفی شده در روزهای پایانی شهریور ماه، ابلاغیه  یکی از این آقایان ،  برای تصدی پست  معاونت آموزش ابتدایی صادر شد؛ اما باید گفت متاسفانه جناب حاج جواد رفیعیان باز هم به سبک مدیریتی غلط گذشته و تخطی از قانون ،از اجرای اقدام خود خواسته و دستورات مدیر کل سرپیچی و نافرمانی کرده و اینک پس از گذشت  10 روز از صدور ابلاغیه شخص انتصابی، مراسم معارفه و اجازه آغاز به کار و خدمت به فرد انتصاب شده را نداده اند و به گونه ای موجب تنزل شان و جایگاه مدیران مافوق ، تضییع حقوق فرد مورد نظر ،نابه سامانی در ساختار اداری ، تضییع حقوق آموزش و پرورش و اقداماتی از این قبیل موارد گشته اند .


آنچه که مایه تاسف و تاثر جامعه فرهنگیان شهرستان کوهدشت اعم از فرهنگیان با گرایشات اصولگرایی ،دوگانه ،هواخواه جناب الهیار ملکشاهی و مهم تر از همه اصلاح طلبان حقیقی و راستین شده ،وجود این گونه شخصیتی در راس ( آموزش و پرورش کوهدشت) است که حتی اراده مستقل و توان لازم را برای  انجام تصمیمات "خود خواسته "نیز ندارد !

انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش کوهدشت

همان گونه که  جناب مدیر کل محترم فرمودند  :"مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک افتخار و یک امانت بزرگ است و پذیرفتن مسئولیت در آموزش و پرورش یعنی در خدمت ذینفعان دستگاه تعلیم و تربیت که همان معلمان عزیز ،دانش آموزان و اولیاءاست" می توان این گونه نتیجه گیری نمود که جناب حاج جواد رفیعیان  توان بر دوش کشیدن این بار مسئولیت پذیری و امانت بزرگ ، خصوصا در حوزه  فرهنگ شهرستان کوهدشت را ندارند و مسولان مافوق باید تدبیری بیندیشند و ذینفعان اعم از دانش آموزان و معلمان و خانواده های فراگیران را از اضطراب و نگرانی برهانند !


و اما در زمینه تخلفات زنجیره ای  محرز و آشکار جناب رفیعیان خصوصا مساله تمرد و سرپیچی از انتصاب معاونت آموزشی که به صورت واضح با حیثیت فرهنگ و آموزش و پرورش بازی و ساختار مدیریت این نهاد را مورد تمسخر و ریشخند قرار داده اند باید برخورد قانونی شود و سریعا ایشان را به "اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش " معرفی و به شیوه عادلانه مورد محاکمه قرار دهند و نتایج آن را به اطلاع عموم ذینفعان در حوزه تعلیم و تربیت برسانند .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور