گروه گزارش/
مراسم آغاز سال تحصیلی و آیین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان امروز شنبه 7 مهر در پردیس نسیبه تهران برگزار شد .
با وجود آن که آغاز مراسم از سوی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ساعت 30 / 10 اعلام شده بود اما دانشگاه فرهنگیان این مراسم را از ساعت 9 صبح شروع کرده بود .
3 دانشجو معلم از دست وزیر آموزش و پرورش تقدیر نامه می گیرند در حالی که حتی اجازه پیدا نمی کنند خودشان را به حاضران معرفی کنند و از انگیزه های ورود خود به حرفه معلمی سخن بگویند درهای پردیس نسیبه در آغاز سال تحصیلی بسته است و افراد باید از گیت بازرسی وارد شوند .
نگهبان برای ورود کارت شناسایی می خواهد و قصد دارد آن را نگه دارد و این در حالی است که چنین موضوعی تاکنون خیلی سابقه نداشته است .
از بچه های روابط عمومی خیلی خبری نیست و چند نفر بی سیم به دست در گوشه و کنار ایستاده اند .
دیدن این صحنه آدم را ناخودآگاه به یاد مراکز نظامی مانند پادگان ها و اماکن قضایی می اندازد .
صدای نوحه و عزاداری کاملا بلند است و این در حالی است که نزدیک پردیس ساختمان های مسکونی این مرکز آموزشی را احاطه کرده اند .
برخوردها تقریبا سرد و خشک است و خیلی کم آدمی را می بینی که لبخندی بر لب داشته باشد انگار نه انگار که این جا دانشگاه فرهنگیان است و صدای وزیر و معاون وزیر و... در مورد ایجاد فضای با نشاط و شاد هر روز در تربیون ها بلند است .
وارد سالن که می شوی صندلی ها کاملا پر است .
برخی هم ایستاده اند .
به ناچار می ایستم .
برخی از خبرنگاران هم جسته و گریخته جایی پیدا کرده و در حال نوشتن خبر و گزارش هستند .
با این که مطابق معمول ردیف جلوی برای روسا و مقامات و افراد مهم خالی رزرو می شود اما در این جا محلی برای خبرنگاران تعبیه نشده است .
در انعکاس ویدئو پروژکتوری که در سالن قرار دارد از همه مقامات نام برده و تجلیل می شود غیراز اصحاب رسانه .
به اصرار برخی از دوستان جایی می نشینم .
« حسین خنیفر» رئیس دانشگاه فرهنگیان در حال سخنرانی برای دانشجو معلمان است .
مرا که می بیند خطاب به دانشجو معلمان می گوید که یک خبرنگاری هست که معلم است و البته در نشست ها هم انتقاد می کند .
او از مدیر صدای معلم به عنوان معلم و خبرنگار نقاد یاد می کند و البته به دانشجو معلمان هم متذکر می شود که باید نقاد باشند و نوشتن را فراموش نکنند .
در این هنگام به رئیس دانشگاه فرهنگیان با صدای بلند می گویم :
اگر جا ندارید برای چه این همه مهمان دعوت می کنید ؟
خنیفر هم مسئول برنامه ریزی و هماهنگی را آقای " علی محمدی " مدیر کل دفتر دانشگاه و رئیس دفتر خودش معرفی می کند .
هر چند ایشان در کنار این پست اصلی تعدادی از جایگاه ها را هم در دانشگاه فرهنگیان بر عهده دارد .
وزیر آموزش و پرورش وارد می شود و پس از سخنان نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه فرهنگیان سخنرانی می کند .
بطحایی می گوید از آنجا که مخاطب آموزش وپرورش همواره در حال دگرگونی و تحول است، ناگریز محتواهای آموزش وپرورش نیز باید تغییر کند و باید همواره در حال تحول باشیم.
او تاکید می کند ایرادی که به آموزش و پرورش وارد می کنند این است که آموزش های امروز به دانش آموزان نیاز فردای جامعه را برطرف نمی کند لذا ما براساس سند تحول؛ برنامه ها ، نیروی انسانی ، مدیریت، پژوهش و تحقیقات خود را اجرایی می کنیم اما این موضوع نباید ما را از به روز رسانی اطلاعات خود و برنامه هایمان غافل نکند.
موفقیت یک معلم در گرو شایستگی های اوست ممکن است دانش آموزان شما سوالاتی داشته باشند که شما در دوران تحصیل به آن نپرداخته باشید.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانشجو معلمان تصریح می کند معلمان باید مهارت های معلمی را به خوبی فراگیرند تا در کلاس درس از آنها استفاده کنند لذا بدون داشتن این مهارت ها اگر حتی از نظر دانش بسیار باسواد باشید اما مهارت تدریس را نداشته باشید معلم موفقی نخواهید بود.
اغلب روش های تدریس ها مربوط به ۵۰، یا ۶۰ سال پیش است گاهی اوقات اهمیت مهارت های معلمی به مراتب از دانش بالاتر است.
ویژگی دیگر معلم خوب توانایی است لذا معلم باید با شادابی و توانایی های بالا روش های مطلوب را به کار گیرد
بطحایی طبق معمول همیشه می گوید که خیلی نمی خواهد صحبت کند اما 21 دقیقه سخنرانی می کند . ( 1 )
وزیر آموزش و پرورش پس از اتمام سخنرانی در سن می ایستد تا به دانشجویان نخبه یعنی آن هایی که در کنکور رتبه های زیر 20 را کسب کرده اند جوایزی را اهدا کند .
« عبدالله رئیسی » رتبه دوم کنکور علوم انسانی هم در میان جمعیت است .
3 دانشجو معلم از دست وزیر آموزش و پرورش تقدیر نامه می گیرند در حالی که حتی اجازه پیدا نمی کنند خودشان را به حاضران معرفی کنند و از انگیزه های ورود خود به حرفه معلمی سخن بگویند .
مراسم کاملا رسمی و اداری برگزار می شود .
پس از این اهدای جوایز وزیر آموزش و پرورش به اتفاق هیات همراه سریع سالن را ترک می کند و مراسم هم تقریبا تعطیل می شود .
مجری این مراسم همان بود که برای دانش آموزان سال اولی در دبستان شهید امیری کیا در منطقه 12 تهران برنامه اجرا کرد و آخر هم دعای توسل خواند . ( این جا )
چه می شد مراسم امروز را همین معلمان آینده اداره می کردند ...
( 1 ) سخنان کامل وزیر آموزش و پرورش به زودی منتشر می شوند .
پایان گزارش/
گزارشگر : علی پورسلیمان
علی الهیار ترکمن گفت: معیشت و منزلت معلمان و تأمین مسائل حقوقی آنان از دو بعد قابلبررسی است، یکی تجدید ساختار یا ساماندهی مجدد امکانات و ظرفیتهای موجود و دیگری اخذ یک سری موارد جدید که بتواند این شرایط را ارتقا بدهد.
وی افزود: اگر بخواهیم الگویی طراحی کنیم که این شرایط را در نظر بگیرد باید این دو بعد را در خود داشته باشد و بر اساس قوانین موجود در قسمت دوم که بحث تصویب قوانین و مقررات و امکانات جدید است ماده 63 قانون برنامه ششم راداریم که مشخصاً در آن در خصوص لایحه رتبهبندی و مهندسی نیروی انسانی و تغییر سیستم حقوق و دستمزد بر اساس صلاحیتهای حرفهای تأکید شده است.
الهیار تصریح کرد: لایحهای از طرف دولت باید تنظیم شود و به مجلس برود که در آنجا بر اساس صلاحیتهای حرفهای رتبههایی تعریف شود و بر اساس آن رتبهها، ضرایب حقوقی و ضرایب فوقالعادهها تغییر کند و ظرفیت جدیدی در پرداختی به فرهنگیان ایجاد کند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بابیان اینکه باید امکانات و ظرفیتهای موجود یکبار دیگر مرور شود، گفت: باید امکانات در قالبی برده شود که بیشتر از گذشته صلاح فرهنگیان را رعایت و در سبد معیشتی فرهنگیان جای خود را پیدا کند و کمک به ارتقای وضعیت موجود بکند و یکی از چیزهایی که باید توجه شود بحث حقالتدریس نیروهای شاغل است.
وی در ادامه گفت: در وضعیت فعلی حقالتدریس غیرموظف، یک پرداخت غیرمستمر است و ساعت آن متغیر است و فقط برای 9 ماه از سال تحصیلی پرداختی دارد و تابستان پرداخت نمیشود و در کسورات بازنشستگی و پاداش پایان خدمت لحاظ نمیشود.
الهیار با اشاره به استفاده از ظرفیتهای موجود، اظهار کرد: یکی از موارد موضوع حقالتدریس و تغییر کردن آن به یک پرداختی مستمر است که 12 ماه سال پرداخت شود و در کسورات بازنشستگی در نظر گرفته شود و الگوهای مختلفی در این خصوص بررسیشده است و سرانجام طرحی به شورای توسعه مدیریت و شورای حقوق و دستمزد تحت عنوان معلم تماموقت ارائه شد که در آن میانگین ساعت حقالتدریس غیرموظف حساب شود و به ساعت موظف اضافه شود که برای این طرح 6 ساعت اضافه تدریس علاوه بر 24 ساعت تدریس معلمان در هفته در نظر گرفتهشده است و در قبال افزایش این 6 ساعت اضافه تدریس در هفته، 25 درصد فوقالعاده ویژه معلمان افزایش پیدا میکند و این عدد اضافهشده بهعنوان حقوق مستمر در 12 ماه سال پرداخت خواهد شد و تأخیرهای حقالتدریس را نخواهد داشت و در پاداش پایان خدمت هم محاسبه خواهد شد.
وی تصریح کرد: رایزنیها با سازمان امور اداری و استخدامی انجامشده است و طرح نهایی بهعنوان معلم تماموقت در دو شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه مدیریت تصویب شد و کلیات آن این است که اگر یک فرهنگی 6 ساعت بیشتر از ساعت موظفی تدریس بکند به فوقالعاده ویژه اش 25 درصد اضافه خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در پرسش به این سؤال که چه افرادی مشمول این طرح میشوند پاسخ داد: این طرح کاملا اختیاری است و در مناطقی اجرا میشود که آموزش و پرورش به تدریس فرد نیاز داشته باشد و افرادی وارد طرح میشوند که حداقل 5 سال از خدمتشان باقیمانده باشد.
وی در ادامه افزود: این طرح بهزودی به استانها ابلاغ خواهد شد و افرادی که تمایل دارند میتوانند از مزایای طرح بهرهمند شوند.
الهیار تصریح کرد: طرح فعلاً برای دوره متوسطه طراحیشده است و سوابق اجرایی آنکه ایجاد شد و پس از کسب تجربه، پیشنهادهای جدیدتر تسری بهکل دورههای تحصیلی را خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: این طرح بر اساس نیاز منطقه اجرا میشود و معلمی که وارد طرح معلم تماموقت میشود این 6 ساعت اضافه تدریس برای وی دائمی منظور میشود مگر اینکه شخصاً انصراف و از طرح خارج شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بابیان اینکه پس از گذشت یک سال از اجرای طرح میتوانیم با یافتههای جدید برنامهریزی مطلوبتری کنیم و در مورد تأمین هزینه مالی این طرح گفت: مقدار ساعت حقالتدریس برای سال تحصیلی جاری مشخص است و هر فردی اضافه تدریس بگیرد از میزان ساعت حقالتدریس کلی کاسته میشود و بر ساعت موظف اضافه میشود و معادل مالی حقالتدریس آن در حقوق پایه محاسبه خواهد شد و با بررسیها و پیشبینیهای انجامشده کسری بودجه نخواهیم داشت البته این پرداختی تا اسفندماه از منابع مالی سال 97 و از فروردین از منابع مالی 98 تأمین میشود.
الهیار در پاسخ به این پرسش که این طرح چقدر ازنظر مالی برای معلمان تفاوت خواهد داشت، اظهار کرد: معلمان به ازای کسر 6 ساعت از حقالتدریس شان و قرار گرفتن آن در اضافه تدریس ماهیانه 24 ساعت اضافه تدریس خواهند داشت که تقریباً معادل همان مقدار پولی که از حقالتدریس 24 دریافت میکردند از افزایش 25 درصد افزایش حق شغلشان دریافت خواهند کرد با این تفاوت که این مبلغ را در پایان هرماه دریافت کرده، در بازنشستگیشان محاسبه خواهد شد و در دوازده ماه سال پرداخت خواهد گردید.
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
در كلاس سوم ابتدايي معلمي داشتيم كه سخت تنبيه ميكرد. غير از زدن چيزي در چنته نداشت. داد و فرياد، نگاههاي تند و سرانجام مشت و لگد و در آخر كه خسته ميشد تركه ابزار كمك آموزشي او بود. در آن روزگار او خيالش راحت بود كه گوشتمان را به او بخشيدهاند و استخوان مان براي خانواده است. شايد تقصيري نداشت. او هم بدتر از ما آموزش دیده بود و آموختههاي خود را به ما ارائه ميداد.
به هر صورت آن روز جدول ضرب لعنتي داشتيم كه هميشه در دل، باني آن را لعن و نفرين ميكرديم. البته بدون حضور معلم وقتي از يكديگر ميپرسيديم فوتِ آب بوديم امّا در جلوي معلم لال ميشديم. وقتي ميپرسيد سه سه تا؟ اصلا يادمان مي رفت كه سه يكي از عددهاي رياضي است. آنچنان سرمان را پايين ميانداختيم و با چشم به زمين خيره ميشديم كه آجرهاي كف كلاس شرمندهٔ ما ميشدند. در همان حال هم گونههاي سرمازدهٔ خود را آمادهٔ پذيرايي سيليهاي محكمتر از محكم معلم ميساختيم.
در چنين شرايطي دوستم براي جواب پاي تابلو رفت. جلوي تخته با قامتي خميده ايستاد. وقتي نتوانست جواب سؤال معلم را بدهد، در يك زمان غير منتظره معلم مثل شكارچي كه به شكار حمله برد مثل برق صورت او را نشانه رفت. بيچاره آن چنان دور خود پيچيد كه دستانش موجب سقوط لولههاي بخاري كه از کف كلاس تا بام ادامه داشت، شد.
هنوز صداي «آي آقا... مان در رفت» او را در لابهلاي سر و صداي افتادن لوله بخاريها در گوشم پيچيده است. او به سرعت از كلاس بيرون رفت درحالي كه رد پايي از خود بر كف كلاس گذاشت!
کانال انشاء و نویسندگی
گروه استان ها و شهرستان ها/
یادداشت زیر توسط « امیر نظریان » مدیر سایت عصر دلفان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گفتمان سازی کار اندیشمندان ، روشنفکران ، کارشناسان و روزنامه نگاران و فعالان حوزه عمومی است / وزیر مسئول اجرایی است و باید به جای حرفهای قشنگ ، در چهار چوب برنامه اجرایی خودش عمل کند/ در برنامه اجرایی وزیر که به مجلس تقدیم و بر اساس آن رای اعتماد گرفته اشاره ای به گفتمان سازی نشده است/ اگر به ادعای وزیر با موسسات آموزشی متخلف برخورد شده بر اساس کدام مصلحت اطلاع رسانی صورت نمی گیرد/ تا کنون چه اقدامی علیه موسسات دانه درشت که به گفته مدیران وزارتخانه سالی 8 هزار میلیارد تومان به جیب می زنند صورت گرفته است/ به رغم ادعای وزیر دانه درشت های حوزه آموزش آزاد و کنکور و تست همچنان با مجوز آموزش و پرورش و با فراغ بال مشغول فعالیت هستند/ ایجاد مدرسه با نشاط ، آموزش مهارتهای زندگی ، حذف امتحان و رقابت های خُرد کننده نیاز به اقدامات اجرایی دارد/ آموزش و پرورش ما اسکولاستیک (مکتبی) و هدف آن تربیت انسان سیاسی- مذهبی وفادار به جمهوری اسلامی است/ ایده مدرسه با نشاط و بدون رقابت و استرس و خشم و خشونت و... در چارچوب اسناد بالادستی رسمی مانند سند تحول و برنامه درس موجود قابل اجرا نیست/تغییر اساسی در محتوای کتاب های درسی ، تغییر اساسی در بینش معلمان از طریق برگزاری دوره های بازآموزی، تغییر فضای فیزیکی کلاس های درس از الزامات مدرسه با نشاط است/ افزودن برخی مواد درسی مانند سرود و موسیقی به برنامه درسی مدارس، تغییر در پوشش دانش آموزان و معلمان، حذف امور تربیتی و انجمن اسلامی، احیای سازمان پیشاهنگی و بازسازی مادی و معنوی روحیه معلمان، مدرسه را با نشاط می کند/ اهداف تربیتی تعیین شده در سند تحول و دیگر اسناد بالادستی مهمترین موانع بر سر راه اجرایی شدن برنامه مدرسه با نشاط است/ کارشناس ، معلم و روزنامه نگار می تواند در فضای عمومی خواهان آموزش و پرورش سکولار شود و آن را تبلیغ کند/ وزیر آموزش و پرورش که متعهد به اجرای برنامه رسمی وزارتخانه است اگر در فضای مجازی آموزش و پرورش فنلاند و ژاپن را تبلیغ کند و پشت میزش مجری آموزش و پرورش مکتبی باشد ریا ورزیده است/ مشکل مدیریت ما اغتشاش در جایگاه ها و نقش ها است/ برخی مدیران می خواهند هم از مزایای مدیریتی برخوردار باشند و هم با غصب جایگاه کارشناس و منتقد و روزنامه نگار برای خود محبوبیت بخرند/ حکایت مدیرانی که ژست منتقد و روشنفکر به خود می گیرند حکایت کلاغی است که می خواست راه رفتن کبک را بیاموزد...
گروه گزارش/
بر اساس اخبار و گزارش ها « محمد حسین کفراشی » رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش به زودی جای خود را به فرد دیگری خواهد داد .
« کفراشی » توسط فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر سابق آموزش و پرورش به این سمت منصوب شد .
کفراشی پیش از آن « نماینده وزیر در ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش» بود .
برای نخستین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش ؛ « صدای معلم » نشستی را با ایشان برگزار و پرسش هایی را نسبت به عملکرد این مرکز مطرح کرد . ( این جا )
هنوز مشخص نیست چه کسی جانشین رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش خواهد شد .
قرار است کفراشی به سرپرستی مدارس آلمان منصوب شود .
« صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای کفراشی از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد تا فردی باسواد ، مستقل ، دارای دیدگاه فرهنگی و معتقد به ایجاد امنیت فرهنگی و مقبول در میان معلمان را به این سمت برگزیند .
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .