صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

شنبه 31 شهریور نشست ویژه خبری وزير محترم آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی و اعلام اهم برنامه‌های سال جدید با حضور خبرنگاران در مدرسه تاریخی و ماندگار " دارالفنون " برگزار شد .

در این نشست  سید محمد بطحایی 53 دقیقه به ارائه عملکرد و دستاوردهای خود در یک سال اخیر پرداخت .

سپس خبرنگاران به ترتیب  ثبت نام در برگه ورود به طرح پرسش های خود پرداختند .

« صدای معلم » نیز در این نشست پرسش های را مطرح کرد که به همراه پاسخ های وزیر آموزش و پرورش منتشر می گردد .

منتشرشده در گفت و شنود

سیستان و بلوچستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

 حذف مشق شب از تکالیف دانش آموزان " مشق شب از تکالیف دانش آموزان حذف می شود "

تهران -ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید مشق شب از تکالیف دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی حذف و مهارت آموزی جایگزین آن می شود.

رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه 28 شهریور 1397در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: پژوهش ها نشان می دهد رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنش زا بین بچّه ها و والدین تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این برنامه در مرحله نخست، در کلاس هایی که تراکم 16 تا 25 دانش آموز دارند اجرا خواهد شد، به این نحو که بچه ها قرار است تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام دهند و ساعت های بیرون از مدرسه را صرف مهارت آموزی کنند. گمان نمی کنم نیروهای تازه کار در بسته های حمایتی و دانشجو معلم ها و تمام کسانی که به نوعی سال اول تدریس شان امسال هست از پس این کار به خوبی برآیند. البته به صرف آنکه مدارس که چون پاساژ کاسبان شده است قلق بازار را خوب یاد گرفته اند ، همان اندازه که پول می گیرند کار می کنند.

وی با بیان اینکه اکنون این برنامه مراحل پایانی را طی می کند و تا قبل از مهرماه به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، گفت: برنامه حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت محور در سال های آینده به دیگر مدارس نیز تعمیم داده خواهد شد زیرا این برنامه مبتنی بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است به این نحو که بچه ها فعالیت های یاددهی و یادگیری را تا جایی که مربوط به کلاس های درس می شود در مدرسه انجام داده و بیرون از مدرسه فعالیت های مکمل و مبتنی بر مهارت داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این رابطه چارچوبی تهیه شده که در برگیرنده مهارت های مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، حفظ محیط زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان می توانند متناسب با این مهارت ها همراه با خلاقیت های خود برنامه ها را دنبال کنند.

حکیم زاده بیان داشت: در این برنامه ها به عنوان مثال دانش آموز می تواند همراه خانواده خود یک روز خرید روزانه منزل را انجام داده و حساب ها و پرداخت ها را اداره کند تا هم مفاهیم ریاضی را تمرین کند و هم با مفاهیم مدیریت مالی آشنا شود.

حذف مشق شب از تکالیف دانش آموزان

وی ادامه داد: همچنین در زمینه حفظ محیط زیست، برای دانش آموز می توان در مسیر مدرسه تا خانه مشاهدات، یادداشت ها و بازگو کردن مواردی که می تواند محیط زیست را تهدید کند در نظر گرفت و در رابطه با بحث انضباط و مسئولیت پذیری تکلیف یک دانش آموز می تواند این باشد که کتاب ها و وسایل اتاق خود را منظم کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: استان ها نیز نمونه های متنوعی از برنامه های مهارت محور را ارائه کرده اند که برای اجرایی کردن آنها، این معاونت چارچوب ها را مشخص کرده و در اختیار استان ها قرار می دهد.

به گفته حکیم زاده برای پایه های 4، 5 و 6 و دوره اول متوسطه نیز برنامه ویژه مدرسه یا بوم در سال تحصلی جدید در نظر گرفته شده به این نحو که 2 ساعت از زمان رسمی آموزش در هفته به برنامه ای که مدرسه برای دانش آموزان در نظر می گیرد، اختصاص داده می شود.

وی یادآورشد: در این شرایط حجم کتاب های درسی به صلاحدید معلم ممکن است کاهش یابد تا برنامه ویژه جایگزین شود همچنین با نظارت مدیر و شورای مدرسه و با استفاده از ظرفیت های بیرون و درون مدرسه، می توان برنامه های مبتنی بر مهارت برای دانش آموزان در نظر گرفت و در این 2 ساعت به هیچ وجه کلاس های تست، تقویتی و تکمیل دروس جز برنامه ویژه مدارس نخواهد بود. "

حذف مشق شب از تکالیف دانش آموزان

همان طور که مستحضر هستید، مشق شب را از دوره ی اول ابتدایی حذف کردند . آیا شما در تارنمای خاطرات خود از مشق شب خاطره ای دارید؟ این تصمیم را چگونه تعبیر می کنید؟

سال 1372 برای ننوشتن پنج سوال ، خانم قریشی که آن موقع حدودا پنجاه سال داشت ، هفتاد و چهار ضربه شلنگ کف پایم زدند.  صد تا مدنظر داشتند ولی با گریه های زیادم این مقدار کفایت کرد.  ( ه.م )

مادرم تازه زایمان کرده بود نتوانست آن شب برایم املا بگوید ، معلم کلاس سومم سر مرا محکم به دیوار کوبید. ( ز.س )

کتاب های ما قریب به یک ماه بعد از شروع مدرسه به دستمان می رسید ، باید از سال قبلی ها تهیه می کردیم ولی من نتوانستم برای رونویسی از روی سه تا از درس های  فارسی کلاس دوم ، کتاب  پیدا کنم ، خانم معلم با خط کش بلند چوبی خود مرا زدند و پیشانی ام پاره شد و پنج تا بخیه خورد که جایش هنوز هست. ( ج. ط )

کلاس دوم ، بعد از یک سرماخوردگی شدید ، اوریون گرفتم. بعد از یک هفته به مدرسه رفتم. معلمم تمام نمرات ثلث سومم را صفر رد کرده بود. مردود شدم. سه روز تمام گریه کردم. شوهرش هفته بعد در قنادی اش خفه شد و مرد. من گریه نکردم. ( ن. چ )

مدرسه ما دو نوبته بود. در منطقه محروم زندگی می کردم. دفترم در مدرسه جاماند و گم شد. نتوانستم پنج صفحه نشانه ی ( م) کلاس اول را بنویسم. روز بعد سر صف ، مدیرمان به یکی از کلاس پنجمی ها گفت اگر می خواهد امروز در مدرسه نگهش ندارند ، ده بار محکم به من سیلی بزند. ( ر. ا )

بهمن ماه ننگین کلاس سومم را فراموش نمی کنم که به خاطر آنکه نتوانستم جدول ضرب را از حفظ بگویم گوش چپم ناشنوا شد. آن ضربه دست تا زنده ام در خاطرم خواهد ماند . ( م. م )

خوب یادمه کلاس دوم بودم. سال 1359 ، خانم معلم درس صحرانورد رو داده بودند و اصلا از این درس خوشم نمی آمد . هر شب هم باید رونویسی می کردیم. من هم درسم خوب بود و از نوشتن مشق تکراری بیزار بودم. این بار را یک خط در میان نوشتم و خیالم راحت بود که خانم  به من میگه مشق های بچه ها را ببینم. ولی اون روز برعکس شد و خانم اول از همه مشق های من را دید و آبروی من جلوی هم کلاسی هایم رفت و از مبصری افتادم و خانم معلم هم با من قهر کرد و گفت اصلا از تو انتظار نداشتم. هنوزم که هنوز از درس صحرا نورد بیزارم. هرچند از کتابهای درسی حذف شده است. ( ز. ا )

نتوانستم از روی درس بخوانم. تا شب مرا در مدرسه نگه داشتند. در انباری مخصوص دانش آموزان تنبل. کلاس اول بودم. تا هفت سال بعد شب ادراری داشتم و به هیچ عنوان از خانه بیرون نمی رفتم. ( ح. ق )

می خواهم هیچ وقت هیچ دانش آموزی به خاطر کمبود مدرسه و دوری راه ، بی سوادی پدر و مادر و مشکلاتی از این دست مانند من متحمل آزار نشود. کسی را نداشتم برایم املا بگوید. همه را از روی درس می نوشتم. معلم فهمید و همان باعث شد پاهایم برای همیشه از بدنم پر بکشند. وقتی از ترس کتک نخوردن با کابل دردآور از پنجره کلاس در طبقه دوم پایین پریدم و دو پایم شکست و از نخاع آسیب دیدم .( س. ح )

کلاس سوم پدرم را به ماکو منتقل کردند. ترکی بلد نبودم. معلم در کلاس ترکی صحبت می کرد. نمی فهمیدم چه می گویند. هر روز فقط مرا به خاطر نداشتن مترجم می زدند. شش ماه به مدرسه نرفتم تا ماموریت پدرم تمام شود. در مدرسه قبلی شاگرد ممتاز بودم. ( ت. ی )

چهار دندان جلویی ام را معلم کلاس دومم به خاطر ننوشتن ده جمله ، با مشت شکست .( ن د. )

مدیر با فحاشی مادرم را گریان روانه خانه کردند. از آن سال به بعد هیچ وقت مادرم پایش را در هیچ مدرسه ای نگذاشت. ولی چون سواد نداشت زوری من و شش خواهر برادرم را به کلاس درس می فرستاد. اکنون همه تحصیل کرده هستیم و سه برادرم خارج از کشور پزشک و معمار هستند. ( ب.ط )

برادر کوچکم ، چهارساله بود. دفتر مشق فارسی ام را در تنور انداخته بود. مادرم دیر فهمید و نصف دفتر سوخت. در دفترهای دیگر اگر مشق فارسی می نوشتیم تنبیه می شدیم. باید منتظر می شدم تا پدرم از سرکار برگردد ولی آن شب به همسایه گفته بود ، نمی تواند تا صبح بیاید. گریه می کردم. مادرم روسری سفیدی داشت. کمکم کرد صافش کنم و روی آن مشقم را بنویسم. فردا صبح معلمم با ناراحتی آن را سرم کرد و دور تمام کلاس ها چرخاند.  ( ع. ن)

حذف مشق شب از تکالیف دانش آموزان

این خاطرات ، بخشی از مصاحبه با محصلین دهه های قبل بوده است. از نشر برخی گفته های دلخراش امتناع کرده ام.

 

جناب آقای بطحایی

تفاوت از زمین تا آسمان است. شاید شما در قبال قول هایی که داده اید ، حرکت مثبتی نکرده اید ولی حذف مشق شب از تکالیف روزمره دانش آموزان دردهای زیادی را چون دمل های چرکین سر باز کرده بر منحنی مخاطرات آموزش دامن می زند..

خوب یا بد بودن این حرکت را نمی توان این گونه توصیف کرد که کفایت می کند یا نه . باید دید که از آن طرف نردبان چگونه خواهیم افتاد! یک دست در جیب چپ و دست دگر در جیب راست  باز ایستاده ایم خمیده در مسیر باد  وین اندوه آشنا از عقب گرد خویش تصویر تیره ز آینده است نه از عاقبت به پیش  نظام آموزشی با تدوین برنامه‌های گزینشی همواره سعی در جلب توجه دانش‌آموزان و والدین آنها دارد.

برنامه‌هایی از قبیل ادبیات توصیفی وضعیت دانش‌آموزان به‌جای ارائه نمرات و پنج‌شنبه‌های تعطیل قرار است روی کاغذ باعث حذف کارنامه محوری و مدرک‌گرایی، در دانش‌آموزان شود.اما این برنامه‌ها در بیشتر اوقات در مرحله حرف باقی می‌مانند. ضمانت‌های اجرایی خاصی نخواهند داشت.

برنامه‌هایی از این دست بیشتر شبیه نمایش‌های عمومی نظام آموزش و پرورش برای مردم است و کمتر به اجرای آنها در سطح کلان جامعه اهمیت داده می‌شود.توجه به دغدغه‌های آموزشی دانش‌آموزان با ارائه برنامه‌های جذاب امکان پذیر نیست.برای حذف برنامه‌هایی از قبیل نوشتن مشق‌های شب باید نقشه پشتیبان داشت. یک بام و دوهوای آموزش و پرورش همیشه کار دانش‌آموزان را خراب می‌کند.آنها سرگردان بین آموزش‌های سنتی و مدرن رها می‌کند.

بیشتر برنامه‌ها در سطح کارشناسی نشده و ارائه برنامه‌های کلان هیجان‌انگیز باقی می‌مانند و این یکی از معضلات اساسی نظام آموزش و پرورش کشور است.

به نظر می‌رسد برنامه‌هایی از این دست بیشتر از جوگیری مسئولین خبر می‌دهد تا ارائه یک برنامه هدفمند برای ارتقا سطح دانش دانش آموزان.برای فرونشاندن تب مدرک‌گرایی در والدین دانش‌آموزان باید بسترهای فرهنگی خاصی را فراهم کرد.

شاید گذر از دوران نوشتن مشق شب یکی از این فرهنگ‌سازی‌ها باشد اما معلمان و دانش‌آموزان نباید از این فرصت برای دور زدن وظایف شان استفاده کنند.آنها موظفند کار در کلاس و فعالیتهای مهارت محور را به درستی جایگزین مشق شب کرده و روی آموزش دانش آموزان با روش‌های نوین تمرکز کنند.
نه اینکه از هر دو سبک آموزشی جا بمانند و در نهایت بازده دانش‌آموزان را پایین بیاورند.
البته گمان نمی کنم نیروهای تازه کار در بسته های حمایتی و دانشجو معلم ها و تمام کسانی که به نوعی سال اول تدریس شان امسال هست از پس این کار به خوبی برآیند. البته به صرف آنکه مدارس که چون پاساژ کاسبان شده است قلق بازار را خوب یاد گرفته اند ، همان اندازه که پول می گیرند کار می کنند.

حذف مشق شب از تکالیف دانش آموزان

هر دو روی سکه را هم باید دید. اگر عشق به معلمی ارزش داشت که آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و مربیان حق التدریس دو سال آزگار عمرشان در این راه هدر نمی رفت!
سند تحول بنیادین هر دقیقه و ثانیه جای تغییر را دارد. فقط سلیقه است که حرف اول را می زند.درک برخی حرکات مسئولین مانند نویسندگی و نویسنده بودن ، بسیار دشوار است. به خصوص اگر نویسنده بخواهد برای همگان کار کند و بنویسد. چرا که مردم ، یعنی توده های موضوع کار و در عین حال مخاطب نویسنده ، درصد کثیرشان از توانایی خواندن و نوشتن بی بهره اند . این است که در عمل از آن ها جدا هستی. می ماند دو زاویه ی دیگر که حضور تو به عنوان نویسنده در آن ها اثر می گذارد و آن ها به نحوی نسبت به تو واکنش دارند.

در یک زاویه حکومت هست که غالبا دل خوشی از نویسنده ندارد ، مگر آن که نویسنده مطابق میل او به مردم نگاه کند و از زندگی مردم ، موافق با میل و اهداف حکومت حرف بزند و نویسنده ای که نتواند به رغم وضعیت موجود با حسّ و درک صادقانه ی خود از واقعیت بنویسد ، طبعا مورد بی مهری و حتی نفرت و چه بسا کینه ی حکومت قرار می گیرد.

در زاویه ی دیگر ، جریان های روشن فکری و متفاوت هستند که ممکن است نویسنده از طیف غالب ایشان جدا افتد و بیگانه بماند.

نویسنده ی همگان بودن دشواری های خاصّ خود را دارد، در واقع به خاطر کار و زندگی اش ، ممکن است مورد بی مهری و حسد و غرض ورزی در داوری ها و حتی کینه های آشکار و پنهان ایشان قرار بگیرد.


حال اگر نوع نگاه جوانان این عصر برای مسئولین سنگین است خرده از جانب ما نیست. اقتضای سن و سال است که در شور و حال جوانی انتظار تحول دارد نه در پیری و فرتوتی.


عمر گران می گذرد خواهی نخواهی
پس چه خوب است که به بهترین نحو بگذرد


امیدواریم این شتابزدگی و تصمیمات بلند بالا را در اجرای قانون و رفع بلاتکلیفی فرزندان این مردم کشیده به خاک و خون هم داشته باشید.
ما نیز آینده دیروز این کشوریم. برای این سرزمین به قدر وسع تلاش کرده ایم. لکن امروز حق شهروندی مان حکم می کند از امنیت شغلی و احترام برخوردار باشیم.
ما را از وضع اسف بار بلاتکلیفی خارج کنید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

گروه اخبار/

همان گونه که پیش تر  آمد ( این جا ) ؛ اتاق فکر اداره آموزش و پرورش منطقه 18 تهران تشکیل و مصوبه ای قابل توجه برای تعمیق جایگاه معلمان در ساختار تصمیم گیری منطقه داشت .

در این نشست مصوب شد تا نماینده معلمان منطقه در شورای معاونین اداره آموزش و پرورش به عنوان " عضو " با حق رای حضور داشته باشد .

« صدای معلم » ضمن استقبال از این اقدام امیدوار است تا نهادهای منتخب معلمان مانند شورای معلمان ، گروه های آموزشی و... از روزمرگی و انفعال خارج و نقش فعال تری در تحولات و حل چالش های آموزش و پرورش داشته باشند .

 

تسلیت صدای معلم به مناسبت حملات تروریستی اهواز

« صدای معلم » شهادت جمعی از نظامیان و مردم عادی در حمله تروریستی اهواز را به خانواده‌های آنان و مردم اهواز تسلیت عرض می‌ گوید .

پایان پیام /

گروه اخبار/

 پیام رئیس جمهور به مناسبت بازگشایی مدارس

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح یکشنبه در آیین بازگشایی سال تحصیلی 98 – 1397 که در دبیرستان دخترانه عترت در منطقه 9 تهران برگزار شد، افزود: همه معلمین، برنامه ریزان و مسئولان آموزش و پرورش در سراسر کشور بدانند که فاصله خانه تا مدرسه باید کوتاه شود.
وی با یادآوری این که روز اول مهر سرآغاز تلاش و کوشش برای یادگیری، اندوختن سرمایه های علمی و معنوی در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: امسال این ایام مصادف است با سالروز فداکاری های سرور و سالار آزادگان اباعبدالله حسین (ع) و یارانش که مردم امسال با شکوه تر از همیشه این مراسم را برگزار کردند.
رییس جمهوری روز اول مهر را مهم دانست و گفت: چون یک بار دیگر کار و تلاش برای فراگیری و آموزش لازم و مهارت زندگی را شروع می کنیم و اگر بگوییم همه چیز از مدرسه شروع می شود یا دقیق تر همه چیز از خانه به مدرسه شروع می شود، سخنی به گزاف نگفته ایم.
روحانی افزود: ایمان، اعتقاد، راه زندگی، سبک زندگی، نحوه معاشرت، زبان، نحوه ارتباط گیری، اخلاق، رفتار و توانمندی های علمی و اخلاقی ما از خانه و مدرسه شروع می شود.
وی ادامه داد: اگر دانش آموز در محیط خانواده به گونه ای بیندیشد و وقتی وارد مدرسه می شود، فضای دیگری را ببیند، این فاصله و تناقض برای ما مشکل آفرین است. هم از لحاظ رفتاری، اخلاقی، ارتباطی و هم ارزشی، در مدرسه چه چیزهایی ارزش است و دانش آموز چه چیزهایی را موظف است رعایت کند، در خانه هم چطور.
روحانی یادآور شد: اگر این ارزش در یک راستا نباشد و خدای نکرده متناقض باشد، این جا است که برداشت یک نوجوان برای آینده زندگی توام با ابهام می شود و اولین تردیدها شروع می شود که آیا معلم یا پدر یا مادر راست می گوید، آیا مدرسه درست می گوید یا خانه و همشاگردی های درست حرف می زنند یا اقوام یا در کنار آن کل جامعه و همه رسانه هایی که در اختیار نوجوان قرار دارد، درست می گویند؟
وی همچنین گفت: مدرسه محل اتصال جامعه و خانه و دیروز، امروز و فردا است و اگر نتواند دانش آموز را با قرن های گذشته کشور آشنا و متصل به تاریخ کرده و با دنیای امروز نتواند ارتباط ما را با فردا برقرار کند؛ تحولات زیادی باید در آموزش و پرورش رخ دهد و آموزش و پرورش بار سنگینی بر دوش دارد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: معلمین تاکنون کار بزرگی انجام داده اند و همه پیشرفت ما در سایه مدرسه و همه مقاومت و ایستادگی ما در سایه ساخته شدن اخلاق و رفتار در مدرسه همه مربوط به کتاب و صرف وقت است.
روحانی گفت: برای همه ما مهم است که در آغاز مهرماه هر سال که روز نشاط دانش آموزان است، آیا آنها در 31 شهریور نیز خوشحال هستند که به مدرسه می روند و معلم و دوستانشان را می بینند یا غصه و غم آنها را فراگرفته است.
وی ادامه داد: این حالت برای ما مهم است و همه معلمین، وزارت آموزش و پرورش، دولت، پدران و مادران و جامعه و همه باید کاری کنیم که دانش آموزان با اشتیاق به اول مهرهمانند شب عید بشتابند. **همه جا باید مقام والای زن را دید
رییس جمهوری اول مهر را روز تلاش جدید برای طی کردن پلکان جدید تعالی و برای این که بتوانیم ایران بهتر بسازیم، توصیف کرد.
روحانی یادآور شد: آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد و این با گفتن درست نمی شود.
وی اضافه کرد: این که رییس جمهوری، وزیر، صدا و سیما یا رسانه ها بگویند یا پیام قرآن را بگوییم کافی نیست و باید در عمل مشاهده کرد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید در مدیران آموزش و پرورش و سلسله مراتب در این وزارتخانه، مولفین کتاب های درسی این موضوع را مشاهده کرد و همه جا باید مقام والای زن را دید و مشاهده کرد.
روحانی با بیان این که همه باید احترام به یکدیگر را از مدرسه بیاموزیم، یادآور شد: اخیرا در گزارشی از فضای مجازی کشور که با دهها فضای مجازی کشورهای دیگر مقایسه شده است، آمار خوبی در نحوه حرف زدن و انتقاد کردن، وجود نداشت.
وی با بیان این که اشکال در انتقاد نیست، گفت: اما زبان و بیان ما چگونه است، در ورزشگاه های ما چگونه است، همه اینها نشان می دهد که ما باید احترام به یکدیگر را بیشتر بیاموزیم همه باید به هم احترام بگذاریم. ما فکر می کنیم دروغ گفتن گناه است که حتما گناه بزرگی است .فکر می کنیم مال مردم خوردن گناه است که حتما گناه بزرگی است .
رییس جمهوری ادامه داد: به همان نسبت اهانت یک انسان گناه بزرگی است. اهانت معلم به شاگرد باشد، شاگرد به معلم باشد، معلم به معلم باشد،اهانت دانش آموز به دانش آموز باشد.
روحانی همچنین گفت: همه بنده و عبد خداییم در پیشگاه خداوند احترام داریم باید قدر همدیگر را بدانیم با همهربانی و ادب کامل باهم صحبت کنیم.

 

**سوال مهر؛ امسال چه انتظاراتی دارید؟
وی مهارت آموزی را موضوع دیگر سخنان خود عنوان کرد و گفت: سوال مهر امسال هم در همین رابطه است، پارسال چه مهارت هایی را در مدرسه آموختید و برای امسال چه انتظاراتی دارید؟ چه کسی به شما بیشتر کمک کرده ، کدام معلم بیشتر کمک کرده است؟ کدام مهارت برای شما برای آینده زندگی از مهارتهای بسیار ساده تا سخت مهم تر است؟
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: مدرسه جایگاه علم و تعلیم و تربیت، مهارت و آمادگی برای ورود به جامعه است،هر سال در پایان سال باید جزو کارنامه ما یک بند آن آموختن یک مهارت جدید باشد.
رییس جمهوری گفت: همان طور که معدل درس برای ما مهم است همانطور که انضباط به معنای واقعی کلمه برای ما مهم است جایگاه مهارت آموزی دانش آموزان هم در هرسال برای ما اهمیت دارد.دانش آموزان باید دارای در زندگی شان مهارت باشند.
وی به بیان خاطره ای در دوران تحصیل خود پرداخت و گفت: دانش آموزانی که در کلاس دارای استعداد و درس شان خوب بود در زمان غیبت معلم از کلاس های بالاتر در کلاس های پایین تر تدریس می کردند یعنی دانش آموزان کلاس ششم به کلاس چهارم یا سوم درس می دادند.
روحانی ادامه داد: الان نمی دانم آیا وزیر آموزش و پرورش و سیستم آموزشی ما ساعاتی را برای تدریس دانش آموزان به کلاس های پایین تر اختصاص داده اند، فکر نکنید دانش آموز نمی تواند درس بدهد و کار معلمی نمی تواند، انجام دهد این تجربه شخصی خود من است.
وی اضافه کرد: گاهی دانش آموز به اندازه معلم و پا به پای معلم می تواند کلاس درس را اداره کند. به آنها اعتماد کنید و به دانش آموزان شخصیت بدهید تا آنها حس کنند می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.
رییس جمهوری گفت: انواع مهارت را برای زندگی آینده به بچه ها بیاموزید، نقاد باشید . مدرسه جای ساختن عقل و تدبر و تفکر باشد و نه جایگاهی برای پُر کردن مخزن ذهن از مطالب کتاب.
روحانی یادآور شد: بگذارید بچه ها خودشان فکر کنند، بیندیشند، نظر بدهند، نقد کنند آقای وزیر کاری کند که در سراسر کشور در هر کلاسی دانش آموز بتواند کتاب درسی خود را نقد کند و نقدش نقد به جا باشد در نوع کلمات چه در چیدن مطالب و چه در نحوه بیان دارای جایزه باشد تا بچه ها نقد کنند و کتاب را تصحیح کنند.
وی اظهار داشت: دانش آموز تنها نباید کتاب را بخواند؛ باید بخواند و نقد کند و تصحیح و تکمیل کند و این کار از دانش آموزان ما ساخته است .
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود سالی بسیار خوب و پرنشاط را برای همه دانش آموزان و معلمان و پدران مادران و ایران آرزو کرد.
روحانی در ادامه سخنان خود یاد قهرمانی های رزمندگان در ایام دفاع مقدس که در 38 سال پیش آغاز شد را گرامی داشت.
وی همچنین حادثه تروریستی روز گذشته در اهواز را تسلیت گفت و افزود: به مردم پرآوازه اهواز، شهری که در دفاع مقدس قهرمانانه ایستاد و هیچگاه نگذاشت خیابانی از این شهرستان در تصرف ابلغیان قرار گیرد را تسلیت می گویم ، متاسفانه روز گذشته مردم عزیز، نوجوانان و کودکان ما به دست عواملی که همه پول، سلاح، سیاست و تبلیغات آنها از همسایگان جنوب خلیج فارس آغاز می شود به خاک و خوش کشیده شدند.
وی گفت: در این حادثه برخی عزیزان که باید امروز یا سال های آینده به مدرسه می رفتند و پدران و مادرانشان که شادمان از آغاز سال تحصیلی باشند، داغدار شدند. **پرسش مهر نوزدهم
در تداوم سنت سالانه طرح پرسش مهر از دانش‌آموزان، رئیس جمهوری امروز نوزدهمین پرسش مهر را پرسید: سال گذشته چه مهارت‌هایی را در مدارس آموختید و برای امسال چه انتظاراتی دارید؟
از سال 1376 تا سال 1397 تاکنون هجده دوره پرسش مهر برگزار شده است . ( ایرنا )
انتهای پیام /

وضعیت گروه های آموزشی در آموزش و پرورش

طبق مصوبه چهاردهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ  29 / 4 / 94  ماده 5 مصوبه آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی به شرح زیر می باشد:


ماده 5- انتخاب سرگروه ها :

سرگروه های آموزشی توسط معلمان هم گروه خود در سطح ادارات مناطق و استان ها برای مدت دو سال ( قابل تمدید برای یک دوره دیگر ) انتخاب می شوند و حسب مورد با ابلاغ رسمی رئیس آموزش و پرورش منطقه / مدیر کل آموزش و پرورش استان یا معاونان آموزشی ذی ربط در منطقه و استان فعالیت می کنندآیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی

سه سال از تصویب این مصوبه و ابلاغ آن می گذرد اما متأسفانه در اداره منطقه ما گروه های آموزشی و مسوولان تصمیم گیر طبق نظر و سلیقه خود سرگروه را انتصاب می نمایند و کم ترین بزنگاهی برای نظر همکاران قائل نیستند.
اینجانب نسبت به این رویه به صورت علنی در جلسه گروه های آموزشی  دو سال قبل اعتراض خود را ابراز نمودم و به نشانه اعتراض به اصلاح نشدن  این مورد در جلسات گروه های آموزشی شرکت نکرده و من بعد هم حضور نخواهم داشت. هر چند نسبت به شخص سرگروه سابق و انتصابی کنونی  گلایه شخصی ندارم. از سرگروه سابق آقای ابوبکری به خاطر تقبل زحمات چند ساله سپاسگزارم.

وضعیت گروه های آموزشی در آموزش و پرورش

ولی نسبت به نحوه ی انتصاب به جای انتخاب سرگروه  و اهمیت ندادن به نظر سایر همکاران معترض و منتقد هستم.
امیدوارم همکاران مسؤول در اصلاح این رویه نامناسب و پای بندی به حقوق و نظر همکاران تغییرات مقتضی را اعمال نمایند.
لازم بود جلسه توسط سرگروه های فعلی تشکیل می گردید و گزارش اقدامات و فعالیت ها ارائه می شد.
انتخاب سرگروه مطابق آیین نامه توسط همکاران صورت می گرفت و به تأیید مسؤولان می رسید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

حذف مشق شب برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی  در خبرگزاری‌ها از معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌ و پرورش نقل شده بود که: در سال‌تحصیلی جدید مشق شب حذف و تکالیف مهات‌محور جایگزین آن می‌شود. دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی امسال مشق شب ندارند.

وقتی چنین حرفی دو روز مانده به آغاز سال‌تحصیلی بیان می‌شود، برای من که 35 سال در آموزش‌ و پرورش ایران کار کرده‌ام و دربارۀ مسائل آن قلم زده‌ام و هم‌چنین تصور می‌کنم بین بسیاری از صاحب‌نظران تربیتی دیگر، حسی از بدبینی و نگرانی به وجود می‌آید. آخر چنین تصمیم مهمی را دو روز مانده به آغاز سال‌تحصیلی نمی‌گیرند و حتی به فرض این‌که مقدمات آن قبلاً فراهم شده باشد، الان اعلام نمی‌کنند.

اگر معاون محترم وزیر می‌گفت: «تمهیداتی اندیشیده شده است تا در سال‌ تحصیلی آینده (99- 98)، مشق شب برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی حذف شود.»، هم از نظر اجرایی منطقی‌تر به نظر می‌رسید و هم از نظر تربیتی پذیرفتنی‌تر بود.

حذف مشق شب برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی

این برای بار چندم است که وزیر، معاونان و مقامات ارشد دیگر وزارتخانه، تصمیمی را اعلام می‌کنند یا حرفی را می‌زنند که بیش از آن‌که نشانه‌های منطق و عقلانیت در آن دیده شود، حاکی از هیجان، نمایش، جوزدگی و گاه به دست آوردن دل دیگران بوده است.

تربیت و مدرسه جای حرف‌های احساسی، تصمیم‌های خلق‌الساعه، رفتارهای جوزده، مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی، اثبات خود و تیپ‌های عالمانه نیست سابقۀ این رویه از حرف‌ها و تصمیم‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. به عنوان نمونه می‌توان از اعلام حذف مسابقات فردی، حذف آزمون سمپاد، تغییر شرایط کنکور و دفاع غیرموجه از آزمون سمپاد، یاد کرد. این فهرست بسیار بلند است و نمونه‌هایش، هم در حوزه‌های متعدد و هم توسط مقامات متعدد آموز‌ش‌ و پرورش دیده می‌شود. مثلاً بعد از هر سانحۀ اردویی، وزیر و مقامات دیگر بلافاصله و شتاب‌زده اعلام می‌کنند که اردوهای دانش‌آموزی تا زمان تجدیدنظر در قوانین و شرایط برگزاری آنها متوقف می‌شود؛ گفته‌ای که کاربردش برای همان محدودۀ زمانی است و در سانحۀ بعدی و تلف شدن تعدادی دیگر از دانش‌آموزان، دوباره تکرار می‌شود. 

آنچه می‌گویم، فقط و فقط از سر تربیت‌اندیشی و دلسوزی است. اگر در وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر به هر دلیل سیاسی یا اقتضای شرایط، حرفی از سر مصلحت، شعار، فرار از واقعیت، عوام‌فریبی، یا خواباندن سروصدای یک افتضاح گفته ‌شود، از آموزش‌وپرورش به هیچ‌وجه چنین انتظاری نمی‌رود. اعتقاد راسخ دارم که آموزش‌ و پرورش باید یکی از قطب‌های عقلانیت و تدبیر کشور باشد؛ چیزی که سال‌هاست در آموزش‌ و پرورش کم‌رنگ شده است و هر چه جلوتر می‌رویم، وضعیت بدتر هم می‌شود.

چطور می‌توان پذیرفت که تصمیمی در آموزش‌ و پرورش گرفته شود، بدون آن‌که مقدمات و تمهیدات لازم فراهم شده باشد. اگر هم مقدمات و تمهیدات فراهم شده است، اعلام رسمی موضوع باید طی مراحلی صورت گیرد تا در همۀ ذی‌نفعان آمادگی‌های لازم حاصل شود. یک تصمیم عجولانه و ناگهانی هر چه هم درست باشد، تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت. در همین موضوع حذف مشق شب، بحث من اصلاً بر سر درستی و نادرستی آن نیست، همان‌گونه که در موارد دیگر هم چنین است. چه بسا اصل موضوع اعلام شده، از نظر تربیتی درست باشد، ولی اصلاح و تغییر یک برنامه در آموزش‌ و پرورش، موضوعی نیست که با یک دستور، تصمیم ناگهانی یا مصلحت سلیقه‌ای، عملیاتی شود.

اگر به هر دلیلی نیتی برای حذف مشق شب در دورۀ ابتدایی وجود دارد، ابتدا باید مشخص شود: چه آموزش‌های حرفه‌ای به معلم داده شده است؟ مدیران چگونه معلمان را همراهی خواهند کرد؟ مدارس از چه امکانات جدیدی برای استفادۀ معلمان از تدابیر جایگزین مشق شب، برخوردار شده‌اند؟ چه برنامه‌ای توجیهی برای والدین پیش‌بینی شده است؟ اصلاً چرا باید برای هر موضوعی فکر جداگانه‌ای کرد؟ چرا هر یک از مقامات آموزش‌ و پرورش بر یکی دو موضوع مشخص تمرکز می‌کنند و همۀ کاستی‌ها را به آنها ربط می‌دهند؟ چرا باید این تصور به وجود بیاید که اقدامات پراکنده‌ای مانند: حذف کنکور، مقابله با مافیای کنکور، حذف آزمون، حذف مشق شب، حذف پیک نوروزی و امثال آن، به اصلاح آموزش‌ و پرورش منجر می‌شود، بدون آن‌که فکر جامع و منسجمی برای بهبود دانش، نگرش و مهارت مدیران، معلمان، دانش‌آموزان، والدین و کمک به ارتقای امکانات مدارس وجود داشته باشد.   

***

همین جا بگویم، الان در بارۀ ضوابط پذیرش دانش‌آموزان در کنکور سراسری سال 98 حرف‌هایی زده می‌شود که غیر از مشوش کردن اذهان دانش‌آموزان، والدین و مدارس هیچ خاصیت دیگری ندارند. انگار مقامات محترم درک نمی‌کنند که چقدر بی‌خیال دارند روی اعصاب همه راه می‌روند و کاسه‌کوزۀ سوءمدیریت خود را بر سر مردم می‌شکنند. مگر دانش‌آموزان و مدارس موش آزمایشگاهی هستند که تابع تصمیمات لحظه‌ای، نامشخص و آشفتۀ شما باشند؟ هر تصمیمی می‌خواهید بگیرید، از الان اعلام کنید که شامل دانش‌آموزان سال جاری نمی‌شود و برای دورۀ بعد پیش‌بینی شده است. 

حذف مشق شب برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی

***

نمی‌گویم در مدارس کاری نشده است و نمی‌شود؛ همین که درِ مدارس کشور باز است، یعنی حتی اگر سختی و زجر آن را مدیران و معلمان می‌کشند، بالاخره کارهایی انجام می‌شود و تبعات مثبتی هم دارد. ولی تربیت و مدرسه، امروز و همیشه نیاز به کسانی دارد که درک تربیتی داشته باشند؛ یعنی تربیت‌اندیش، صادق، متعهد و از عمق وجود دلسوز به انسان باشند.

تربیت و مدرسه جای حرف‌های احساسی، تصمیم‌های خلق‌الساعه، رفتارهای جوزده، مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی، اثبات خود و تیپ‌های عالمانه نیست.

به عنوان یک معلم، التماس می‌کنم فقط به تربیت و مدرسه بیندیشید و نه چیز دیگر.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور