صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
چهارشنبه, 13 آذر 1397 11:54

مجلس ، آموزش و پرورش و بودجه 98 ؟

آموزش و پرورش و بودجه 98

  آموزش و پرورش براساس تکلیف برنامه ششم که دو سال از آن سپری گشته ملزم به اعمال نظام رتبه بندی شده است و تا پایان سال جاری عملا  دو سال از این قانون تخلف نموده است ،هرچند مشخص نیست چرا دیوان محاسبات در خصوص عدول دولت از مصوبات قانونی مجلس و تکالیف برنامه ششم در خصوص آموزش و پرورش که بودجه های سنواتی برشی از آن می باشند به مانند کسر سختی شرایط کار و حذف برخی فوق العاده ها در بازنشستگی معلمان ،مته بر خشخاش نگذاشته و حساسیت لازم را به خرج نداده است ؟

از طرف دیگر نمایندگان مجلس به دلیل مشاهده تنگناهای اقتصادی حاکم بر زندگی عامه مردم به ویژه حقوق بگیران و به طور اخص معلمان ،شاید هم با نیم نگاهی به انتخابات پیش روی مجلس در سال 98 روز گذشته با نامه ای که به امضای 160نماینده رسیده است به رئیس جمهور و در شرایطی که لایحه بودجه سال 98 در دولت مراحل نهایی خویش را می گذراند خواهان پیش بینی اعتبار لازم برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال 98 شده بودند .

آموزش و پرورش و بودجه 98

صرف نظر از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد اگر نگاهی منطقی و معقول به شرایط داشته باشیم با احتساب افزایش 20 درصد افزایش حقوق مد نظر دولت برای کارکنان در سال 98 ( حدود 8 هزار میلیارد تومان ) و نیز تخصیص مبلغ 10هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی  به سر جمع اعتبار قریب به 42 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای  آموزش و پرورش در سال 97 به فرض عدم افزایش بودجه مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان نسبت به سال جاری و نیز بدون در نظر گرفتن افزایش در سایر بخش ها به اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان نیازمند خواهد بود .
اما آن گونه که خبرگزاری تسنیم خبر داده  است ، بودجه سال 98 شرایط ویژه‌ای دارد و در پیوست شماره 6 بخشنامه بودجه 98 سقف اعتبار هزینه‌ای برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده است ،بر این اساس اعتبارات فصل آموزش و پرورش نیز دارای سقف تعیین شده است که رقم آن در بخش اعتبارات هزینه‌ای 42 هزار و 637 میلیارد تومان  و در بخش تملک دارایی_ های سرمایه‌ای یک هزار و 565 میلیارد تومان است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا در بودجه که دولت قرار است تا پایان آذر ماه تقدیم مجلس نماید 98 آموزش و پرورش و مشکلات معلمان دیده شده است ؟

آیا اساسا امکان تامین چنین جهش بودجه ای برای آموزش و پرورش وجود دارد ؟

یا همانند روال معمول سنوات قبل تامین اعتبار به اما و اگر وانتقال کسری سایر دستگاهها به آموزش و پرورش  بسته خواهد شد .

معلمان به دنبال تغییر نگرش دولت مردان و عادلانه نمودن بودجه برای آموزش و پرورش با هدف کاهش تبعیض های ایجاد شده می باشند .  نوع نگاه دولت به بودجه آموزش و پرورش در سال پیش رو واحیانا تغییرات حداکثری مطابق قانون در آن به نفع آموزش وپرورش توسط نمایندگان  مجلس  نشان دهنده صداقت یا عدم صداقت دولت مردان و مجلس نشینان در اظهارات گاه و بی گاهشان و در مناسبت ها و تریبون های مختلف در موضوع اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت و آزمونی بزرگ برای دو قوه ی مجریه و مقننه و بازسازی اعتماد معلمان به سوی آنان خواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آموزش و پرورش و بودجه 98

منتشرشده در اقتصاد

شعر معلم بازنشسته از ودود فتحعلی زاده

پرسید یکی کلّه پزی را، سحری.
گر صاحب کلّه ها که اکنون بِدَری.
بودند و تو را دَریدنی می دیدند.
پاسخ تو چه داشتی؟ اگر پرسیدند.
ما را به چه جُرمی بِزدی آتش و دود.
شرمَت نشد از نگاه و از خشمِ و دود؟
گر گفت  شوند  هر یکی ، یک رستم.
هیچ اَم  نکنند ، مغزشان  را شُستم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شعر معلم بازنشسته از ودود فتحعلی زاده

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

یک عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ١٦٠ نفر از نمایندگان خطاب به رییس جمهور را در خصوص اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان قرائت کرد.

گروه گزارش/

مناظره در دانشگاه فرهنگیان و پردیس شهدای مکه در مورد طرح معلم تمام وقت و معلم حرفه ای و سند تحول بنیادین

مطابق اعلام پیشین بسیج دانشجویی پردیس شهدای مکه  ( این جا ) قرار بود امروز نشست مناظره بین « ابراهیم سحرخیز » و « علی الهیار ترکمن با موضوع " معلم تمام وقت " برگزار شود .

همان گونه که انتظار می رفت معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این نشست حضور پیدا نکرد .

همین وضعیت موجب شد تا معاون آموزش متوسطه در زمان وزارت حاجی بابایی بدون اشاره به عدم حضور الهیار ترکمن شروع به انتقاد از وضعیت موجود و نیز دفاع از سند تحول بنیادین نماید .

مناظره در دانشگاه فرهنگیان و پردیس شهدای مکه در مورد طرح معلم تمام وقت و معلم حرفه ای و سند تحول بنیادین

در ابتدا « صدیقی » مسئول بسیج دانشجویی پردیس به نقش بی بدیل دانشجو معلمان در تحولات دانشگاه فرهنگیان و نیز آینده آموزش و پرورش اشاره کرد و تاکید کرد که هیچ کسی جز دانشجو معلمان برای آن ها دل نخواهد سوزاند .

صدیقی از تغییر رویکردهای بسیج های دانشجویی به سمت " تخصص محوری " نام برد و ورود به سند تحول بنیادین و مشکلات و چالش های آموزش و پرورش را سیاست های دائمی این نهاد دانست .

ایشان بر شکل گیری گفت و گو و مباحثه به صورت مستمر در محیط دانشگاه فرهنگیان تاکید کرده و گفت تا زمانی که شکاف بین نسل دهه 60 و دهه 90 از طریق و گفت و گو پر نشود هیچ گونه تحولی در آموزش و پرورش و جامعه شکل نخواهد گرفت .

سحر خیز به موضوعات مختلفی مانند " تاریخچه سند تحول بنیادین "  ، " هدایت تحصیلی " ، " گسترش بی حد و حساب مدارس غیرانتفاعی " ، " سیاست های خرید خدمات آموزشی " ، " کنکور و عدالت آموزشی " ، " جایگاه مشاوره و مشاوران " ، " تضعیف دانشگاه فرهنگیان " ، " سامان دهی نیروی انسانی " و سرانجام به " معام تمام وقت " اشاره کرده و سخنرانی مفصلی را ارائه کرد .

سحرخیز در چند مورد از صدای معلم و مدیر آن در نشست نام برد و از حضور تنها رسانه و خبرنگار آموزش و پرورش در این نشست تشکر و قدردانی کرد .

اشاره معاون سابق آموزش متوسطه به برخی مسائل مطروحه در صدای معلم و مواضع آن موجب شد تا علی پورسلیمان پس از هماهنگی با میزبان نشست موضوعاتی را مطرح کند .

مناظره در دانشگاه فرهنگیان و پردیس شهدای مکه در مورد طرح معلم تمام وقت و معلم حرفه ای و سند تحول بنیادین

نقطه آغازین سخنان مدیر صدای معلم انتقاد از سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دانشگاه فرهنگیان و انتقاد از اجحاف در زمینه حقوق قانونی دانشجو معلمان بود که با تشویق های ممتد آنان رو به گردید .

پورسلیمان از عدم حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع دانشجو معلمان به شدت انتقاد کرده و عدم حضور قبلی ایشان در رادیو گفت و گو برای مناظره با مدیر صدای معلم در مورد طرح معلم تمام وقت را نشانه ترس ایشان از حضور در مجامع عمومی و نوعی توهین به افکار عمومی و معلمان دانست .

( مشروح سخنان ابراهیم سحر خیز و مدیر صدای معلم منتشر خواهد گردید . )

استقبال دانشجو معلمان از این نشست بسیار خوب و بالاتر از حد انتظار بود اما از حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه خبری نبود .

« صدای معلم » از مسئولان پردیس شهدای مکه به ویژه آقای صدیقی مسئول بسیج دانشجویی برای فراهم کردن چنین فضایی در محیط آموزش و پرورش تشکر و قدردانی می کند .

مناظره در دانشگاه فرهنگیان و پردیس شهدای مکه در مورد طرح معلم تمام وقت و معلم حرفه ای و سند تحول بنیادین

پایان گزارش/


مناظره در دانشگاه فرهنگیان و پردیس شهدای مکه در مورد طرح معلم تمام وقت و معلم حرفه ای و سند تحول بنیادین

منتشرشده در گفت و شنود

طرح معلم تمام وقت و اختیاری و یا اجباری بودن  بی اعتمادی نسبت به نظام اداری کشور هر روز فراگیرتر شده است و تنها دلیل این موج از بی اعتمادی و ایجاد شکاف بین ذینفعان و سیاست گذاران عدم شفافیت در مقام پاسخگویی است.

هرگاه صحبتی به میان می آید که به دنبال راهکاری هستند تا دردی از مردم تسکین دهند، آن قدر ضعیف عمل می شود که نمک بر زخم های سر باز کرده می پاشد؛ سوزش آن زمانی کلافه کننده و غیر قابل تحمل می شود که آمار و ارقام و نظرسنجی مسئولان با جامعه مورد سنجش، از دید عموم همخوانی ندارد.

در این سالها شیب رضایت مندی در تمام نظرسنجی ها در بیان مسئولان رو به بالاست!

برای نمونه همین نظرسنجی ها نشان داده که سالهاست نرخ تورم در کشور ما همچنان تک رقمی مانده است! اما این تک رقمی ماندن حس نمی شود.

کج سلیقه ای جدید آموزش و پرورش در اجرای طرح "معلم تمام وقت" نیز از این قاعده بی اعتمادی مستثنی نماند. بختکی که هنوز آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده خواب ناآرام معلمان را به کابوس تبدیل کرد و مصرانه اعلام می کنند که حق در حال نادیده گرفتن است. مسئولان این حجم وسیع انتقادات را غیرمنصفانه و در مواردی غیرکارشناسانه می خوانند اما نمی پذیرند که این موج بی اعتمادی و بدبینی ریشه هایش از کجاست؟

علی اللهیارترکمن در دفاع از این طرح  با بیان اینکه این طرح هیچ تاثیری بر روی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نمی‌گذارد گفت: "هیچ قصدی برای دائمی کردن این طرح و اجباری شدن آن وجود ندارد و طرح معلم تمام وقت برای اجرا در محدوده سال تحصیلی و به منظور کمک به وضعیت معیشت معلمان تدوین شده است" .

همین سخنان کافی ست تا عدم صداقت این طرح را سنجید و گفتمان غالب بر وزارتخانه را همان "گفتمان فریب" نامید!

در زمانی که آموزش و پرورش در حال دست و پا زدن برای رهایی از آنچه خودشان "سونامی" نیروی انسانی نامیده اند این طرح را بدون تاثیر بر رفع کمبود نیروی انسانی معرفی می کنند و آن را اختیاری می خوانند.

راه دوری نمی رویم ...

در سالهای گذشته به دلیل کمبود نیرو و به جهت پر کردن کلاس درس، ساعات تدریسی برای  مدیران و معاونان مشخص گردید. و مدیران و معاونان موظف شدند به کلاس درس بروند. امسال در آغاز سال تحصیلی و بعد از ساماندهی کامل نیروی انسانی در مناطق، اعلام شد که تدریس برای این همکاران اختیاری است.

آنچه ما در کف مدرسه می بینیم ساعت تدریس این همکاران بر قوت خود باقی ست و بدتر آنکه همکارانی ۶ ساعت به کلاس می رود و در ابلاغش ۴ ساعت ثبت شده است. تکلیف این دو ساعت چیست؟

بی اعتمادی معلم به این سیستم می گوید این دوساعت به عنوان اضافه کاری برای همکار دیگر درج شده است؟ آیا مفهوم اختیاری در طرح معلم تمام وقت همانند اختیاری بودن تدریس مدیران و معاونان آنهاست؟

اگر بعد از یک سال تحصیلی همکار قصد خروج از طرح را داشته باشد اختیاری برای ایشان مفهومی این چنین دارد؟

طرح معلم تمام وقت و اختیاری و یا اجباری بودن

 

الهیار ترکمن این طرح را کمک به وضعیت معیشتی معلمان می دانند. این کلافی است که وزیر ماه ها قبل با سخنان به ظاهر دلسوزانه باز کرده است. طرح اینکه معلمان مجبورند شغل دوم داشته باشند و معلمی که شغل دوم دارد، نمی تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند. حال خود را در غالب طرحی این چنینی مطرح می کند که معلم ساعت موظف خود را بالاتر ببرد تا مشکل معیشتی را حل کنند.

وزیر کلاف را باز می کند و معاون می بافد و از زیبا بافی خود تعریف می کند!

آقای بطحایی به قول خودتان نشانه های ورشکستگی در آموزش و پرورش پیداست.

نام نیک رفتگان ضایع مکن، خود نیز در این ورشکستی دخیل هستید اگر سهمتان مساوی نباشد اطمینان داشته باشید کمتر نیز نخواهد بود.

روزنامه شرق ؛ تخته سفید


طرح معلم تمام وقت و اختیاری و یا اجباری بودن

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست هم اندیشی " گفت و گوی بین نسلی" با حضور « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش و «معصومه ابتکار » معاون  رییس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور نمایندگان و روسای شوراهای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی به همراه برخی از مسئولان این وزارتخانه با همراهی رسانه ها و اصحاب رسانه در دفتر وزیر  و با میزبانی « دفتر امور زنان » برگزار گردید .

در این بخش گفت و گوی صدای معلم با « سید مهدی اکبری » رئیس شورای دانش آموزی در یکی از مدارس اسلامشهر را می خوانید .

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور