امروز ۱۹ اردیبهشت زادروز جبار باغچه بان است. جبار باغچه بان، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان در ایران است که ابتدا آن را در سال ۱۳۰۵ش در تبریز به وجود آورد سپس به شهرهای دیگر سرک کشید.
با خلاقیت می توان بسیاری از ناممکن ها را ممکن ساخت:
آموزش خواندن و نوشتن برای کودکان ناشنوا، آن هم در زمانی که خواندن و نوشتن برای کودکانِ معمولی و مخصوصا دختران توام با انواع و اقسام محدودیت ها بود...
جبار باغچه بان همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.
مردمانی که به دنبال تحول و خوشبختی هستند بدون شک، بهترین، موثرترین و مستقیم ترین راه همانا راه آموزش کودکان شان است.
در میان اسناد کتابخانه ملی، تصویر جالبی از کودکستان او پیدا کردم که این تصویر مربوط به سال 1307 و شهر شیراز است. این تصویر سیاه و سفید، بچه ها را در باغچه نشان می دهد که بازی می کنند در میان درختان و فضای سرسبز...
خوب نگاه کنید!
تصویر مربوط به 92 سال پیش است و با بچه های امروزمان مقایسه کنید که در میان خانه های قوطی کبریتی با تبلت و گوشی بزرگ می شوند...
قبل از این در دهات ایران مرسوم بوده که هر وقت شخصی کچل می بود اسم فرزندش را حتما «زلفعلی» می گذاشتند تا بچه اش کچل در نیاید! و اگر پدر بچه نابینا می بود اسم بچه اش را «چراغعلی» می گذاشتند ...!
با این حساب، چون دانش آموزان زمان ما با کتاب کمتر انس داشته و تبلت و گوشی جایگزین کتاب شده، بنابراین، اسم این دانش آموزان را حتما باید «کتابعلی» گذاشت تا بلکه در بزرگسالی به کتاب علاقه مند باشند...!
تصویر کودکستان ناشنوایان باغچه بان در شیراز 1307ش.
کانال نویسنده
گروه رسانه/
به گزارش نیویورک پست، کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا میگویند : سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماریهای قلبی عروقی و عروق مغزی مرتبط است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، منظور از بیماریهای قلبی عروقی مجموعهای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته میشود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر میگذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.
به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود.
دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، میگوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»
او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماریهای قلبیعروقی شناخته شود.»
صدای ترافیک شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و میزان مرگو میر را افزایش میدهد.
به گفته محققان، سروصدای ناشی از ترافیک بهویژه هنگام شب، بسیار آسیبرسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار میکند و در نتیجه خواب بیکیفیتی خواهند داشت.
خواب منقطع موجب میشود ترشح هورمونهای استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگهای خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکالهای آزاد در بدن بیشتر میشوند. رادیکالهای آزاد اتمهای ناپایدارند که به سلولها آسیب میزنند و باعث بیماری و پیری میشوند.
خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته میشود، میتواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه اینها عامل بروز بیماریهای قلبیاند.
نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند.
یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش مییابد.
به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک میتواند به طور بالقوه بر تغییر ژنها نیز تاثیرگذار باشد.
پایان پیام/
سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟
دسترسي صاحبان اصلي سرمايه هاي صندوق به کدال
حق مسلم اعضا مي باشد .
خلاصه قسمت قبل :
سازمان بورس ، با اقتباس از بازارهای جهانی ، پایگاهی را برای انتشار گزارشهای شرکتها معرفی کرد . این پایگاه، همان وبسایتی است که به نام سامانه کدال شناخته میشود و از آدرس codal.ir در دسترس است.
وبسایت جامع کدال یکی از دلایلی است باعث شفافیت در بازار سرمایه میشود . مرجعی که اطلاعات مهم و صورتهای مالی و گزارشهای دورهای شرکتها را منتشر میکند و رایگان در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. مهمترین اطلاعاتی که میتوان از این سامانه دریافت کرد شامل مواردی چون تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوقالعاده، تصمیماتی که در مجمع عمومی یا فوقالعاده اتخاذ میشود ، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکتها و مهلت استفاده از حقتقدم در بورس و … است .
افرادی که در بازار سرمایه فعالیت میکنند ، میتوانند با استفاده از اطلاعات قابل اطمینان این سایت ، تصمیمهایی برای مدیریت داراییهای خود اتخاذ کنند.
قسمت دوم :
پرسش کننده :
آيا مي توان نتيجه گرفت که رانت ، ارائه اطلاعات به عده اي خاص و گسترش تبعيض است در صورتي که کدال ، ارائه اطلاعات به همه از جمله سرمايه گذاران مي باشد و مخالف تبعيض است !؟
به عبارت ديگر کدال رانت را به حداقل مي رساند !
پاسخ دهنده :
با اغماض مي توان گفت که نتيجه گيري شما صحيح است .
سرمایهگذار با توجه به اطلاعات کدال و بر اساس استراتژی معاملاتی خود (ديدگاه کوتاه مدت يا بلند مدت خود ) ادامه حضور با افزايش ، کاهش سرمايه يا خروج از شرکت يا هلدينگ ، تصمیم میگیرد .
پرسش کننده :
ويژگي کدال داخلي صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟
پاسخ دهنده (3 ) :
دکتر کاظمی در تعریف این سامانه خاطرنشان کرد:
سامانه الکترونیکی کدال داخلی یک پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ، هلدینگها و شرکتهای تابعه است که منطبق بر استانداردها ویژگیها و اصول یکسان جهانی تعریف شده است. وی از فرآیندهای اصلی این سامانه به آماده سازی و ثبت گزارشها به وسیله ناشران ، دریافت و پذیرش گزارشها توسط سامانه ، ذخیره و بازیابی گزارشهای دریافتی و تحلیل و نظارت بر گزارشها توسط کارشناسان سازمان اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی با اشاره به امکانات کلی پروژه گفت:
طراحی رابط کاربری منعطف و واکنشگرا برای نمایش مناسب و استفاده از سامانه در نمایشگرهای مختلف،استفاده از ابزارهای استاندارد و روالهای مطلوب در طراحی و پیادهسازی سامانه در همه بخشها، قابلیت گزارش گیری روی اطلاعات سامانه و ایجاد نمودارهای بصری، استفاده از استاندارد جهانی برای جلوگیری از دسترسیهای غیر مجاز و افزایش امنیت سامانه و استفاده از ساختارهای درختی جهت ایجاد انعطاف در ذخیره سازی داده ها از امکانات کلی این پروژه است.
پرسش کننده :
آيا اعضاي محترم صندوق ، صاحبان اصلي سرمايه براي تحليل آنچه در صندوق مي گذرد جهت تصميم گيري به منظور ِ ادامه حضور (افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق و مهاجرت به حساب پس انداز ِ ديگر کارکنان دولت ، به اطلاعات کدال داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان دسترسي دارند ؟
پاسخ دهنده ( 3 ) :
در دوم مرداد 1402 ، دکتر علی کاظمی در این ورکشاپ با بیان اینکه سامانه کدال اختصاصی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در کمترین زمان ممکن، توسط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی طراحی و تولید و وارد فاز استقرار شد ، اظهار کرد: عملیاتی شدن این سامانه گامی مهم و بزرگ در راستای شفافیت و سرعت به اشتراک گذاری اطلاعات است و نظارت و کنترل جامع تر و در نتیجه ارتقاء تصمیم گیری های مدیریت در بالاترین سطوح صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش را در پی دارد.
پرسش کننده :
کدال داخلي صندوق براي انتقال اطلاعات صندوق به اعضا (صاحبان سرمايه ) است يا وزارت آموزش و پرورش ؟
پاسخ دهنده :
برخي از فرهنگيان کنشگر مدني فعال در حوزه صندوق ذخيره فرهنگيان مطالبات خود را در پنج محور از دفاع از ماهيت خصوصي صندوق پيگيري مي کنند تا دولت و مجلس به حقوق اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان احترام بگذارد .
کنشگران و اعضا ، ضمن حمايت از اقدامات مثبت مسئولين صندوق در مقابل هرگونه کج انديشي هر مسئولي ايستادگي مي کنند و به هيچ وجه منافع يک ميليون ششصد هزار عضو را وجه مصالحه قرار نمي دهند .
متاسفانه تاکنون ، کدال داخلي صندوق که براي افزايش شفافيت ِ عملکرد ِ صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد شده است در هاله اي از ابهام و رمز و راز فراوان قرار دارد .
اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) نه تنها به اطلاعات کدال داخلي صندوق دسترسي ندارند ، بلکه هيچ نمي دانند که اطلاعات کدال داخلي در اختيار چه کساني قرار گرفته و یا مي گيرد .
اين هم تعبير جديدي از شفافيت در صندوق ذخيره فرهنگيان است که اميد را به نااميدي تبديل مي کند و اعتماد از دست رفته را بيشتر مخدوش مي نمايد.
به عبارت ديگر مي توان گفت تا دسترسي اعضا به اطلاعات صندوق ذخيره فراهم نگردد ، رانت داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان جاري و ساري مي باشد و اعضا هيچ اطلاعاتي براي تحليل ، جهت ادامه عضويت ( افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق در دسترس ندارند !
پرسش کننده :
تاثير تعاملات کنشگران مدني با مسئولان موسسه چقدر موفق بوده است ؟
پاسخ دهنده :
بدون توجه به تفاوت هاي فردي و شخصيتي مسئولين مختلف ِ صندوق در ادوار گذشته ، مي توان گفت :
درجه موفقيت کنش گری مدنی به ميزان ِ پشتيبانی بدنه اجتماعی اعضا از کنشگران بستگي دارد . هر چه پشتيبانی اعضا از کنشگران مدنی پر رنگ تر باشد برش و اثر گذاری مستقيم و غير مستقيم آنان بيشتر خواهد بود .
پرسش کننده :
حميدرضا نجف پور کردي ، طراح و ابداع کننده کدال داخلي جهت دسترسي افراد به اطلاعات کدال چه نظر داشت ؟
پاسخ دهنده ( 4 ) :
نجف پور بيش از سه ماه بعد از گزارش علي کاظمي ( در 14 آبان 1403 ) گفته بود :
وعده داديم اطلاعات مالي بنگاه را مبتني بر الزامات حاکميتي ، قوانين تجارت ، شفاف به مرور زمان در اختيار ِ عزيزان فرهنگي قرار دهیم . طي يک سال اخير زير ساخت هاي آن را فراهم کرديم ، اطلاعات ِ مالي همه شرکت ها را در کدال داخلي صندوق منعکس است .
درگذشته مطلقأ چنين چيزي وجود نداشته است . همه مديران صندوق ، از وضعيت همه ي شرکت ها مي توانند مطلع بشوند و نقش آفريني و راهبري کنند .
پرسش کننده :
فعاليت بيست ماهه نجف پور ، چگونه ارزيابي شده است ؟
پاسخ دهنده :
متاسفانه تاکنون هيچ نقد ، بررسي و تحليلي از عملکرد بيست ماهه نجف پور در رسانه هاي رسمي به جز آنچه در سايت رخداد اقتصادي در ششم بهمن 1402 منتشر شده است را مشاهده نکرده ام که نشانه بضاعت اندک اينجانب مي باشد .
در سايت رخداد اقتصادي آمده است :
دکتر حمیدرضا نجف پور کردی که در 31 اردیبهشت 1401 از سوی هیاتمدیره وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده بود ، سرانجام ... در دوم بهمن 1402 و پس از یک دوره فعالیت بیست ماهه جای خود را به دکتر محسن احمدی داد.
پرسش کننده :
چه جالب !
به قرار شنيده ها ، در پايان يک سالگي حضور ِ مدير عامل وقت در صندوق (31 ارديبهشت 1402 ) ، عليرغم فشار هاي جانبي به ايشان براي متوقف کردن تخصيص حقوق مالکانه ، نجف پور عقب نشيني نکرد !
( گفت و گو ادامه دارد )
منابع :
1- باشگاه بلاگ
2- ویکی پدیا
3- دوم مرداد 1402 مدير عامل شرکت پژوهش اعلام کرد : اهتمام صندوق ذخیره برای ورود به عرصه زبدگان دیجیتال
5- روزنامه دنياي اقتصاد 15 بهمن 1402، اولویتهای صندوق ذخیره فرهنگیان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسهاش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنشها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.
رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .
در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهشهای جامعهشناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصههای مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )
یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .
گروه گزارش/
وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران چنین می گوید : ( این جا )
« بنابراین در سالی که گذشت تاریخیترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بیسابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است .
معلمان ویژهای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.
در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش داده شد، دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصی اش را برگزار کرد .
برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، این نشان میدهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایهگذاری شده است » .
آیا استخدام این تعداد معلم که به گفته ی وزیرش معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است ، برای آموزش و پرورش یک امتیاز و نقطه ی قوت به حساب می آید ؟ آیا آقای صحرایی فراموش کرده که زمانی نه چندان دور در آموزش و پرورش با معضل « معلمان مازاد » در نظام آموزشی مواجه بودیم و در دولت احمدی نژاد برای تعدیل نیرو ، تعداد قابل توجهی از معلمان را با اعطای امتیازات بازنشسته کردند ؟
آیا ثبت نام بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان آن هم برای جذب 30 هزار نفر واقعا نشان دهنده ی اقبال و یا توجه جامعه به « حرفه معلمی » است ؟
آیا در معادلات فرهنگی جامعه ی ایران که البته کار خاص و یا قابل ارائه ای در مفهوم آموزش و نظام آموزش صورت نگرفته است و بیش تر حول « شعار » و « روزمرگی » می چرخد ؛ واقعا تحول و یا معجزه ای رخ داده است ؟
« آمارهای رسمی نشان میدهد شمار شاغلان در ایران از پاییز تا زمستان ۱۴۰۲ بیش از نیم میلیون نفر کم شده و نرخ بیکاری نیز از با یک واحد-درصد افزایش به ۸/۶ درصد رسیده است.
طبق بررسیهای مرکز آمار ایران، در زمستان امسال از ۶۴ میلیون و ۸۳۷ هزار ایرانی بالای ۱۵ سال، ۲۴ میلیون و ۱۹۳ هزار نفر شاغل بودهاند که ۵۸۲ هزار نفر کمتر از شمار شاغلان پاییز است.
به این ترتیب نرخ اشتغال (درصد شاغلان از جمعیت بالای ۱۵ سال) در زمستان ۳۷/۳ درصد بوده که یک واحد-درصد کمتر از فصل قبل است.
این نرخ چهار سال پیش به بالای ۴۰ درصد هم رسیده بود ولی از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در محدوده ۳۷ تا ۳۸ درصد در نوسان بوده است » . ( این جا )
« اقتصاد آنلاین » در 18 دی 1402 چنین می نویسد : ( این جا )
« مساله بعدی، موج عظیم فارغ التحصیلان دانشگاهی است که پس از چند سال تلاش برای یافتن شغل آبرومند متناسب با تحصیلاتشان، عمدتا یا سراغ مشاغل کاذب می روند و یا به جمعیت غیرفعال اقتصادی اضافه می شوند که نمود این وضعیت در بین فارغ التحصیلان زن چشمگیرتر است.
بر همین اساس، بررسی آمار مربوط به وضعیت نیروی کار در تابستان سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، نشان میدهد که ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغالتحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی در تابستان سال جاری، ۱۳.۲ درصد از کل جمعیت فعال فارغالتحصیل آموزش عالی، بیکار بودهاند که نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۱.۲ درصد کاهش را نشان میدهد که البته همین میزان کاهش هم بسیار جزئی بوده و انتظارات بسیار بالاتر است.
بر مبنای آمار، ۵۱۳ هزار و ۸۹۵ نفر از این جمعیت را زنان و ۴۴۱ هزار و ۵۰۳ نفر را مردان به خود اختصاص میدهند؛ از نظر درصدی نیز نرخ بیکاری فارغالتحصیلان گروه مردان ۹.۷ درصد و گروه زنان ۲۳.۲ درصد است.
همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر بیکار در کشور وجود دارد که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیل کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۹ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغالتحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۴۰.۶ درصد بود که بیانگر رشد ۰.۳ درصدی تعداد فارغ التحصیلان بیکار است » .
این آمارها نشان می دهند که تحلیل وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم از اوضاع بسیار خوش بینانه و حتی غیر واقعی است و استقبال از حرفه معلمی در ایران بیش از آن نشان دهنده ی توجه جامعه و حاکمیت به مقولات فرهنگ و آموزش باشد نشان دهنده عمق و شدت بحران بیکاری است .
تزریق این حجم از معلمان به بدنه ی آموزش و پرورش با شتاب زدگی فراوان و در حالی که هنوز تشکیلات آموزش و پرورش فاقد یک مدیریت جامع و علمی منابع انسانی است ؛ نوید بخش چه موضوعی در آینده می تواند باشد در حالی که تجارب نشان می دهند که تا آن زمان وزیر فعلی دیگر وزیر نخواهد بود که پاسخ گوی سیاست ها و تصمیم های خود باشد همان گونه که پیش بینی ها نبودند .
کیومرث امجدیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان در این مورد چنین می نویسد : ( این جا )
« یکی از کارکردهای اصلی و دارای اولویت مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی انسانی است و لذا ضرورت دارد تا مدیران آموزش و پرورش در این رابطه دقت نظر بیشتری داشته باشند. متأسفانه حداقلهای برنامهریزی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور انجام نمیشود به طوری که قادر به پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز برای حتی یک سال هم نبودهایم و بیشتر کمبودها را در هر سال بیان میکنیم. مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش در سطح کلان کشور فاقد توانمندیهای حرفهای و تخصصی بوده و حتی نمیتواند به درستی پیشبینی کند که طی چند سال آینده چه تعداد از نیروی انسانی در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد. در حالیکه این آمار در اختیار بوده و سادهترین کاری است که مدیریت آموزش و پرورش میتواند انجام دهد » .
آیا آقای صحرایی به آمار کاهشی جمعیت دانش آموزی کشور توجه دارد ؟
آیا آقای صحرایی فراموش کرده که زمانی نه چندان دور در آموزش و پرورش با معضل « معلمان مازاد » در نظام آموزشی مواجه بودیم و در دولت احمدی نژاد برای تعدیل نیرو ، تعداد قابل توجهی از معلمان را با اعطای امتیازات بازنشسته کردند ؟
آیا قرار است در آینده باز هم تجارب شکست خورده ی قبلی دوباره تکرار و تکرار شوند ؟
البته وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفته است : « معلمان ویژهای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند. »
به این ادعا در گزارش ها و مطالب بعدی پرداخته خواهد شد .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسهاش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنشها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.
رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .
در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهشهای جامعهشناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصههای مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )
یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .
سواد دموکراسی می آورد. باورتان می شود؟ این گزاره ساده و عجیب حاصل ده سال پژوهش ژوزف هنریچ انسان شناس بلندآوازه دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور است.
قصه روشن است. بی سوادی سیستمی ، ناکارآمدی و نادانی سیستمی می زاید و این سیستم ها هم برای حفظ قدرت چاره ای جز خودکامگی و استبداد و زورگویی ندارند. همچنین این سیستم ها به دلیل ناکارِآمدی و نادانی، نظام آموزشی را هم ناکارآمد می کنند و موجب گسترش بی سوادی همگانی می شوند. برآیند این وضعیت تقویت و بازتولید خودکامگی و استبداد است.
مشکل اصلی کجاست؟ این هم روشن است. ساختار شناختی و مغزی انسان بی سواد فاقد ذهن تحلیلی و انتقادی است و نمی تواند پیچیدگی ها را تجزیه و تحلیل نماید.
اجازه دهید به نتایج پژوهش هنریچ نگاهی کنیم.
هنریچ و همکارش ابتدا در ۲۰۱۰ نتایج تحقیق شان درباره راز توسعه دموکراسی در جوامع غربی را در مجله نیچر منتشر کردند. آنها گفتند مردمان غربی با دیگران تفاوت دارند و گونه ای انسان متمایز از دیگر مردمان خردمند هستند که توانسته اند سامان دموکراتیک در کشورهای شان تاسیس کنند. نام این گونه را انسان کژدیس نهادند.
انتشار این مقاله سر و صدا کرد و هنریچ پژوهش هایش را ادامه داد و در ۲۰۲۰ کتاب « انسان کژگونه؛ دموکراسی، برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی » (۱۴۰۱) را منتشر کرد.
پرسش هنریچ معمای جهان امروز است:
جوامع غربی دموکراتیک چگونه از دولت های پیشامدرن به دولت های مدرن دموکراتیک رسیدند اما سایر کشورها نرسیدند؟
این معمای بزرگ را بسیاری از محققان و متفکران بزرگ کاویده اند، اما پاسخ هنریچ کاملا متفاوت از بقیه است. محتاج مدرسه ایم اما مدرسه ای با کیفیت که بتواند انسان توانمند خوانا و نویسا تربیت کند. این راه تحقق دموکراسی در ایران است.
هنریچ نشان می دهد جوامع دموکراتیک از سال ۵۰۰ میلادی تحولات شان را آغاز کردند و نه از رنسانس در پانصد سال پیش.
همچنین هنریچ نشان می دهد دولت ها و سامان سیاسی دموکراتیک حاصل دو تحول ساختاری است:
۱) ظهور سواد همگانی؛ ۲) تحول نهاد خویشاوندی.
بحث تحول نهاد خویشاوندی را که از هزار و پانصد سال پیش آغاز شد فعلا کنار می گذارم و جدا بیان می کنم. اما بحث سواد و دموکراسی مختصر می گویم. البته کتاب او ۸۷۸ صفحه است و فقط نتیجه اش را می گویم.
اروپا از قرن شانزدهم سوادآموزی همگانی را آغاز کرد و تا ۱۹۵۰ تمام جمعیت باسواد شدند. به قول هنریچ : «در قرن شانزدهم مهارت خواندن و نوشتن همچون آتش به پنبه زار اروپا افتاد » .(۴۴).
هنریچ در دیباچه اش می نویسد سوادآموزی همگانی مغز انسان کژگون را تغییر داد و باعث شد « مداربندی های عصبی آن از نو سیم پیچی شد » و « لب پیشانی به ویژه در ناحیه بروکا که نقش مهمی در تکلم دارد تغییر کرد» و در نتیجه این تغییر : « پردازش گفتار و تفکر درباره اذهان دیگران » هم متحول شد. (۳۷).
« خواندن » حتی بیش از نوشتن نقش مهمی در این تحول داشت. خوانایی و نویسایی قلمرو واژگانی ما را گسترش می دهد، تفکر مفهومی و انتزاعی را ایجاد می کند، باعث ذخیره و انباشت تجربه ها و دانش ها می شود، شیوه تفکر تحلیلی و انتقادی را جایگزین شیوه تفکر کلی می سازد، درک همدلانه را تقویت می کند، موجب تقویت تفکر مستقل می گردد، و شکل تازه ای از تعاملات اجتماعی را می آفریند.
هنریچ اینها را نشان می دهد و بیان می کند که اینها لازمه دموکراسی اند. میزان پیشرفت دموکراسی تابعی از میزان خوانایی و نویسایی مردم هر جامعه است.
در کتابم « الفبای زندگی» (۱۴۰۳) همین قصه را درباره بحران دموکراسی در ایران شرح داده ام. می دانم باسواد کردن ۲۱ میلیون نفر جمعیت بی سواد کنونی کار ساده ای نیست.
سخت تر از آن میلیون ها نفری هستند که دیپلم و حتی مدرک دانشگاهی دارند اما خوانا و نویسا نیستند.
در « الفبای زندگی » نشان داده ام محتاج مدرسه ایم اما مدرسه ای با کیفیت که بتواند انسان توانمند خوانا و نویسا تربیت کند. این راه تحقق دموکراسی در ایران است. اگرچه این راهی نیست و نباشد که یک شبه طی شود.
کانال سخنرانی ها
گروه رسانه/
علی پورسلیمان، مدیر سایت صدای معلم در گفت و گو با نبض بازار، معیشت معلمان را تابع اقتصاد آموزش و پرورش دانست و گفت : اقتصاد آموزش پرورش هم تابع اقتصاد کلان کشور است و متاسفانه به خاطر قصور در حکمرانی غلط و اشتباه ، اقتصاد کشور تعریف چندانی ندارد و به همین نسبت قدرت خرید معلمان کاهش پیدا کرده است.
قبلا معلمان حداقل بگیر بودند اما در حال حاضر همه معلمان زیر خط فقر هستند.
قدرت خرید معلمان بسیار کاهش پیدا کرده و رقم ها بزرگ شده اما سفره ها کوچک و کوچک تر شده و چشم انداز روشنی در آینده برای معیشت معلمان شاهد نیستیم.
گفتمان پررنگ و غالب بین معلمان و آموزش و پرورش وجود ندارد
این فعال آموزش و پرورش ادامه داد: مهمترین چالش معلمان از ابتدا این بوده است گفتمان پررنگ و غالب بین معلمان و آموزش و پرورش وجود نداشته است و گفتمان معیشت محور است و در کنار این گفتمان معیشت محور، بحث تبعیض هم مطرح است. در بسیاری از تجمعات که معلمان شاغل و بازنشستگان شرکت می کنند روی پلاکاردها و شعارهایی که می زنند در واقع یکی از چالش های مهم معلمان همین بحث معیشت معلمان است و به اصطلاح دخل و خرجشان باهم همخوانی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش از رویایی مستقیم و چهره به چهره با بدنه معلمان پرهیز می کنند
علی پورسلیمان با بیان اینکه شکاف بین اداره و مدرسه زیاد شده است، افزود: وزیر آموزش و پرورش از رویایی مستقیم و چهره به چهره با بدنه معلمان پرهیز می کنند و ترجیح می دهند که بیشتر در محیط های کنترل شده ملاقات های مردمی داشته باشد و این نارضایتی معلمان را بیشتر می کند.
از سوی دیگر هم وزارت آموزش و پرورش برنامه خاصی برای تدبیر در مورد وضعیت نارضایتی فرهنگیان ندارد.
رتبه بندی معلمان از مسیرش منحرف شد
این معلم در پاسخ به این سئوال که رتبه بندی تاثیری بر روند وضعیت شغلی معلمان داشته است یا نه ، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان بحث جدیدی نیست از یک دهه بیشتر در سند تحول بنیادین مطرح بوده است ولی در دولت سیزدهم صورت قانونی به خود پیدا کرد. اما توجه کنیم رتبه بندی معلمان از همان اول برای بحث معیشت مطرح نشد و قرار نبود درپی رتبه بندی، افزایش حقوقی حاصل شود.
به نظرم رتبه بندی از مسیر خود منحرف شد و ولی مسئولین چنین چیزی را قبول ندارند ؛ آنها فکر می کنند درست بوده است. قانون رتبه بندی و مهمتر از آن سیستم و اجرا آن نتوانسته کمکی به حرفه ای شدن آموزش و پرورش و ارتقای صلاحیت معلمان بکند.
در حال حاضر مشخص نیست این نوع اجرای رتبه بندی معلمان کپی و نمونه کدام دستگاه غیر از آموزش و پرورش باشد ؟
من هر چقدر تحقیق و جست و جو کردم در هیچ دستگاهی این نوع رتبه بندی وجود ندارد. اگر رتبه بندی معلمان قرار است کپی یا یک نسخه ای از رتبه بندی هیات علمی دانشگاهها باشد هیچ شباهتی به آن ندارد . رتبهبندی دانشگاهها برای آیتم های شغلی مطرح است و در وضعیت معیشتی آنها دخیل نیست.
نحوه فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان شفاف نبود
وی بزرگترین چالش رتبه بندی معلمان را نحوه اجرا آن دانست و افزود: مشخص نیست ارزیابان چه کسانی بودند و میز رتبه بندی در کجای آموزش و پرورش بوده است و نحوه رسیدگی به فرایند رتبه بندی شفاف نیست.
معلمان باید تشکیلات حرفه ای داشته باشند.
« سازمان نظام معلمی » غایب بزرگ رتبه بندی معلمان است و مسئولین هم علاقه ای و اراده ای به تشکیل این تشکیلات ندارند و دوست دارند وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند.
برخورد امنیتی و پرونده سازی با معلمان از دوران احمدی نژادشروع شد
این معلم فعال در حوزه رسانه درمورد عملکرد وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب گفت: معلمان پس از انقلاب سرپرست و وزرای مختلفی را تجربه کردند .
در زمان دولت موقت و مهندس بازرگان غلامحسین شکوهی وزیر آموزش و پرورش بود که که عمرش کمتر از یک سال بود . وی مهمترین کاری را که برای معلمان انجام داد این بود که ۴۰ هزار حکم هم ترازی حقوقی فرهنگیان را صادر کرد و در تاریخ ثبت شده و به چشم نیامد.
فکر می کنم معیشت و اقتصاد دوره اصلاحات برای معلمان دوره خوبی بود و اعتراضات شنیده می شد و برخوردهای چکشی و امنیتی با معلمان صورت نگرفت.
بعدا در دوره آقای احمدینژاد بسیار بد شد و برخورد ها امنیتی شد و پرونده سازی گسترده صورت گرفت تا زمان روحانی.
محمد علی نجفی هم اقدامات مهمی برای معلمان انجام داد به این دلیلی که بیش از ۸ سال وزیر بودند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که همیشه در دولتهای پس از انقلاب داشتیم و به ویژه بحث آموزش و پرورش مدت و ثبات وزارت وزرای آموزش و پرورش بوده است و به طور میانگین عمر هر وزیر بین دو سال و نهایت ۳ سال بوده است.
نجفی تنها وزیری بود که بیش از ۸ سال وزارت داشت و این ثبات در مدیریت و همراه با برنامه وضعیت آموزش و پرورش به پایداری برسد و برنامه ریزی ها بهتر انجام شود و البته در کنارش بحث اقتصاد هم بود .
پایان گفت و گو
جستارگشایی:
سهشنبه ۴ اردیبهشت ۴۰۳ آخرین امتحان شبهنهایی دبیرستانیهاست. به تاکید مدیر ساعی مجموعه ، هفت و نیم صبح در سالن امتحانات آماده باش هستیم. عوامل اجرایی از کله سحر برای آمادهسازی شرایط امتحانات، دریافت رمز و تکثیر و پخش سوالات و...از جلو نظام هستند. علی رغم تاکیدات موکد مسئولین مدرسه حداقل نیمی از بچهها گوشی موبایل به همراه دارند. البته هر کدام با ظرافت و شگرد خاصی جاسازی کردهاند. انتهای سالن موشکافانه جلسه امتحان را زیر نظر دارم. پاسخ نامه آزمون ادبیات فارسی حوالی ۷/۴۵ پخش میشود .
۹۰ درصد بچهها به جای نوشتن مشخصات روی پاسخ نامه با گوشی و یا برگه کاغذی که همراه دارند با سرعت برق و باد گزینهها را پر میکنند . خلاصه چشم ما روشن ! قبل از تکثیر و پخش سوالات شبه نهایی برخی از بچهها پاسخها را از کانال تلگرامی ...خریده و به دوستان خود هدیه دادهاند. حوالی ۸ معاون تیزبین قبل از پخش سوالات متوجه داستان شده و بیش از نیمی از پاسخ نامه متقلبین مصادره میشود و...
۱۲ اردیبهشت اصغر افشار رئیس اخلاقمدار و حاذق سنجش آموزش و پرورش استان البرز برای توجیه دانشآموزان پایه دهم « پایگاه علمی بنیاد فرهنگی آموزشی نصر » میهمان ماست.با اینکه زنگ آخر درس ندارم ولی برای شنیدن توضیحات راهگشای دوست دوره دانشگاه خوارزمیام پا به پای دانشآموزان و مسئولین پایگاه علمی در جلسه زانوی ادب میزنم تا اطلاعاتم را به روز کرده و داستان لو رفتن جواب آزمونهای شبهنهایی را نیز جویا شوم.
افشار یک ریز و پی در پی دغدغهها و تذکرات روشنگرانه خود را به سوی دانشآموزان تشنه و کنجکاو شلیک میکند و اتفاقا سوالی را که من در خصوص لو رفتن سوالات شبهنهایی داشتم لابهلای حرفهایش پاسخ میدهد.
به دلیل اهمیت این جلسه خلاصه گفت و گو و نتیجه پرسش و پاسخی که در انتهای جلسه صورت گرفت را برای اطلاع خانوادهها و دانشآموزان درگیر امتحانات نهایی سراسر کشور لیست میکنم.
- در زیست بوم جدید ؛ آزمونهای نهایی به نفع دانشآموزان مدارس عادی دولتی بوده و سیستم آموزشی به دلیل لحاظ سوابق تحصیلی فزاینده به عدالت نزدیکتر خواهد شد.
- مبنای اصلی طراحی سوالات،کتاب درسی بوده و هیچ سوالی خارج از چهارچوب کتب درسی طرح نخواهد شد. طراحان سوالات نهایی منتخب کشوری بوده و سوالات رمزگذاری میشوند.
- دانشآموزان به هیچ وجه اسیر شایعات و تحریکات مجازی و کانالهای فروش سوال و جواب قرار نگرفته و پول خود را حرام نکنند . با تمهیداتی که اتخاذ شده است در امتحانات نهایی آتی امکان لو رفتن سوالات مماس بر صفر است.
- دانشآموزان عزیز حداقل نیم ساعت قبل از امتحان در مدرسه باشید چرا که درب سالن امتحانات به روی شما بسته خواهد شد.با توجه به اینکه محل آزمون مدرسه خودتان نیست حتما قبل از شروع آزمونها محل امتحانات را شناسایی و بحث ترافیک احتمالی و حوادث پیش بینی نشده را مدنظر قرار دهید.
- پاسخنامه به نام دانشآموز بوده و کنترل مشخصات پاسخ نامه واجب است ؛ پاسخ سوالات فقط باید در جای تعیین شده باشد. دانشآموزان ملزومات لازم برای هر امتحان مانند ماشین حساب ساده برای امتحانات خاص را به همراه داشته باشند.
- تصحیح اوراق توسط دبیران خارج از استان صورت گرفته و در صورت اختلاف بیش از یک نمره بین مصحح اول و دوم، اسکن پاسخ نامه به دبیر سوم حواله خواهد شد.مصححین همدیگر را نشناخته و لذا امکان تبانی و مساعدت برای هیچکس فراهم نیست.
- اگر دانشآموز به هر دلیل امتحان ندهد، نمره خرداد ماه صفر منطور شده و سابقه برایش ایجاد نخواهد شد.اولیای دانشآموزان جا مانده از امتحانات خرداد لازم است با مراجعه به مدیر مدرسه مبدا علت غیبت را اطلاع داده و هماهنگی لازم جهت حضور دانش آموز در امتحانات شهریور را فراهم نماید. ارائه گواهی پزشکی برای دلیل غیبت ضرورت ندارد.
در آزمون های نهایی چیزی به نام آزمون غیبت موجه نداریم.
- برعکس کنکور، امتحانات نهایی نمره منفی ندارد لذا دانشآموزان سعی کنند هیچ سوالی را بیجواب نگذارند.
اگر برگه کم آوردید با هماهنگی نزدیکترین مراقب از صفحه زاپاس پاسخ نامه استفاده کنید.تمام پاسخنامههای استفاده شده و نشده باید تحویل مراقبین گردد.
- در دروس حفظی نوشتن عین کتاب شاید چندان ضرورتی نداشته باشد ولی کلید واژهها حتما باید در جواب قید شود.
- هر نمره خرداد ماه یک تراز محسوب شده و تراز بستگی به جامعه آماری شرکت کنندگان دارد.دانشآموز میتواند پس از قبولی در خرداد در صورت صلاحدید برای هر درس فقط یک بار در آزمون ترمیم نمره شرکت نماید.نمره ترمیمی فقط به درد دانشگاه خورده و در کارنامه درج نمیشود.
- بر اساس بخشنامه جدید هر دانشآموز در طول سه ساله دبیرستان میتواند از چهار تبصره برای دروسی که نمرهشان بین هفت تا ده باشد استفاده کند نمرات زیر ۷ قابل تبصره نیستند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
امروز پنج شنبه 13 اردیبهشت ؛ جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور در برابر ادارات آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برگزار کردند .
این تجمع در تهران در برابر سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت .
این فراخوان توسط « شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران » صورت گرفت .
این تشکل صنفی همچنین از بازداشت مهدی فراحی شاندیز و وحید موسی دهسری و داود بایسته و مهدی قادری خبر می دهد .
دولت سیزدهم امسال و یک روز مانده به « روز معلم » مبلغ دو میلیون تومان به حساب معلمان شاغل واریز کرد .
برخی از تشکل های فرهنگیان در آستانه ی هفته ی معلم در بیانیه هایی به عملکرد وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم اعتراض کردند .
قطعنامه ی پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣ اردیبهشت ١٤٠٣
درود بر مردم شریف ایران
مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون حمل سلاح برای شهروندان، در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد به رسمیت شناخته میشود. در این همایش موقت ما معلمان به استناد حق قانونی خود جهت تبادل آزاد نظریات، ایجاد فضای همبستگی برای دفاع از منافع و حقوق مشترک با توسل به قدرت اجتماعی، جمع شده ایم. ما هم اکنون بیش از همیشه در تحقق حقوق و عدالت برای خود و دانش آموزانمان در تنگنا قرار گرفتهایم.
شوربختانه شاهدیم که گرانی و تورم ناشی ازسوء مدیریت ها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید، سفرهُ مردم را خالی نموده، انگیزهی آموزش و یادگیری را برای معلم و دانشآموز سلب کرده است. اما به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان، نیروهای امنیتی و قوهی قضاییه به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم میکنند.
طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، علیرغم وظیفهی دولت که تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان است، شاهد تغییرات بیمورد مردسالارانه در کتب درسی، تخطئه ی علم جدید به بهانهُ سکولاریسم و سیطره هرچه بیشتر حوزههای علوم دینی بر آموزش و پرورش هستیم که حاصلی جز نفرت پراکنی، دوقطبیسازی و دینگریزی نداشته است.
اعتراض ما معلمان، رسالتی تاریخی، قائم بر نقش ویژهای است که بر مطالبات صنفی و سیاسی و حرکتهای برابریخواهانه در ایران، ایفا میکنیم.
ما برای رفع مصائب نسل حاضر و تحقق آرمان های نسل آینده خواستههایمان را به شرح زیر اعلام میکنیم:
۱ - آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال ، بازنشستگی زودهنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی در کشور.
۲ - آموزش رایگان برای تمامی دانشآموزان، به ویژه ۹۳۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در کشور.
۳- حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی.
۴ - ایمنسازی فضاهای آموزشی برای سه میلیون دانشآموزی که در این فضاهای پرخطر درس میخوانند. به این آمار مدارس کپری و کانکسی در استانهای محروم را بیفزایید.
۵ - جلوگیری از کالایی شدن و خصوصیسازی آموزش بر طبق اصل ۳۰ و بند ۳ اصل ۳ قانون اساسی.
۶ - رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی.
۷ - اجرای کامل همسانسازی بازنشستگان و اجرای مواد ۱۲۵ و ۶۵ و ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (در خصوص بیمه تکمیلی) و نیز پرداخت معوقات ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ خورشیدی.
۸ - برقراری رتبهبندی استحقاقی تمامی شاغلین و افزایش حقوق کمینه تا سطح خط فقر.
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید