صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

وضعیت طرح رتبه بندی معلمان و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

بهبود معیشت و افزایش یافتن حقوق یکی از مطالبات معلمان می باشد ؛ در سال ۹۸ دو موضوع جهت افزایش حقوق پیش آمد:
یکی اجرای افزایش حقوق ناشی از اجرای "طرح رتبه بندی" بود و دیگری "افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری" که با تاخیر چند ساله برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود.
در بهمن ماه ۹۸ احکام جدیدی در قالب طرح رتبه بندی صادر شد که افزایش حقوق چندانی در پی نداشت و این موضوع برای فرهنگیان که از سال ۹۵ در انتظار اجرای مرحله جدیدی از طرح رتبه بندی بودند نه تنها دلگرمی به دنبال نداشت که باعث دلسردی معلمان شد.

در اسفند ماه پس از چند سال تاخیر، به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برای پرسنل خود اجرا کند که فرهنگیان امیدوار شدند در راستای هدف اجرای این طرح، که همانا رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت های حقوق بگیران دولت بود، شاهد افزایش حقوق مناسب و قابل توجهی باشند اما پس از صدور احکام، نارضایتی ها تشدید شد؛ چرا که افزایش ۵۰ درصد امتیازات در احکام جدید به طور کامل اعمال نشده بود و رتبه بندی حرفه ای معلمان نیز حذف شد. وضعیت طرح رتبه بندی معلمان و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

وزارت نشینان، ابتدا اعلام کردند "رتبه بندی" حذف نشده است ولی در نهایت با ادامه اعتراضات، عنوان نمودند طرح رتبه بندی که از سال ۹۴ یک مرحله اجرا شده است، بر اساس افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است که امسال مابقی امتیازات محاسبه و اجرا شده است و در واقع طرح رتبه بندی به همین سادگی و بدون توجه به سند تحول بنیادین که اتفاقا هر وزیری اجرای آن را وظیفه خود می داند نادیده گرفته شد و از احکام حذف شد...

پس از ادامه اعتراضات به نحوه اجرای این دو طرح، جناب آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، طی مصاحبه هایی صحبت از پیگیری گلایه و اعتراضات معلمان نمود که این توجه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم ایشان یکبار برای همیشه مشکل حقوق معلمان را تمام و کمال ببیند و برای رفع آن اقدام لازم و عاجل را مورد عنایت قرار دهد.

وضعیت طرح رتبه بندی معلمان و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

جناب آقای نوبخت افزایش و چند برابر شدن حقوق معلمان از سال ۹۲ تاکنون را یادآوری نمودند و اشاره ای به افزایش حقوق متناسب با تورم داشتند که البته ایشان نیک می داند طی این سالها افزایش قیمت سبد هزینه های زندگی سرعت و پیشرفت بیشتری نسبت به افزایش حقوق داشته است که اشاره به ریز قیمت ها در این مجال نمی گنجد و همین افزایش نیافتن حقوق متناسب با تورم، باعث کوچک شدن سفره حقوق بگیران می شود و حقوق بگیرانی که حقوق پایین تری دارند با مشکلات بیشتری مواجه شده اند.

جناب آقای نوبخت عنوان نمودند اعتراضات معلمان را با حضور نمایندگان معلمان بررسی می کنیم، اما اینکه نمایندگان معلمان بر اساس چه ساز و کاری و از طرف چه کسی انتخاب شده اند و آیا این نمایندگان تمام گلایه های معلمان را پیگیری، منعکس و مطرح خواهند نمود چندان روشن نیست. آیا این نمایندگان با توجه به فرصت پیش آمده قادر خواهند بود به شایستگی از حق معلمان دفاع کنند؟ امیدواریم کم و کاستی ها به خوبی انعکاس پیدا کند...
در این جلسات بهتر است جناب آقای نوبخت از نمایندگان کمیسیون آموزش و مرتبط با حوزه آموزش و پرورش که این سالها در مصاحبه ها، صحبت از پیگیری حقوق معلمان می کنند و دولت را عامل نرسیدن معلمان به حق و حقوق خود می دادنند، دعوت به عمل آورند تا بعدا حرف و حدیثی از این منظر باقی نماند و دولت و مجلس در راستای مصاحبه های حمایتی خود، در میدان عمل حمایت خود را از معلمان نشان دهند؛ البته حضور رسانه های تخصصی حوزه آموزش و پرورش که طی این سالها اخبار این حوزه را به طور تخصصی دنبال می کنند می تواند به شفاف سازی و بهتر مطرح شدن خواسته های معلمان بینجامد...

جناب آقای نوبخت و نمایندگان محترم مجلس پیگیر موضوع! به نظر می رسد اگر دو موضوع روشن شود همه ابهامات پیش آمده از بین خواهد رفت:
موضوع اول، آیا معلمان باید از افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار شوند؟
اگر پاسخ تان مثبت است و وزارت آموزش و پرورش یا بهتر بگوئیم دولت این طرح را به سال۹۴ گره نزند، به عرض می رساند افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ناقص انجام شده است؛ به طوری که عملا افزایش امتیازات کمتر از ۵۰ درصد باعث شد همکاران افزایش حقوق چندانی نداشته باشند که در گام اول باید احکام فرهنگیان از این لحاظ مورد توجه و ۵۰ درصد امتیازات در احکام لحاظ گردد.
و اگر پاسختان منفی است و معلمان نباید از این امتیازات استفاده کنند دلیل آن را به فرهنگیان اعلام کنید.

موضوع دوم، آیا دولت خود را موظف به اجرای " سند تحول بنیادین" می داند؟
اگر پاسخ مثبت است حتما اطلاع دارید " طرح رتبه بندی" بخشی از این سند است و طبق آن باید حقوق فرهنگیان متناسب با رتبه ی کسب شده، افزایش یابد.
سال ۹۴ مرحله اول این طرح اجرا شد و بنا بود طی ۵ سال به صورت کامل اجرا شود و دریافتی های معلمان به ۸۰ درصد دریافتی نیروهای همتراز خود در وزارت علوم برسد که البته تا سال ۹۸ خبری از اجرا نشد و اکنون شاهد هستیم این طرح به کلی از احکام حذف شده است.

شایسته است حال که دولت به موضوع ورود پیدا کرده است طبق طرح رتبه بندی و سند تحول بنیادین، جدولی تهیه شود و امتیازات حاصل از کسب رتبه های ۱ تا ۵ به صورت شفاف مشخص و به معلمان اعلام شود؛ به طوری که هر معلم بداند بعد از کسب رتبه بالاتر با مدرک کارشناسی/ ارشد/ دکتری تخصصی و با سنوات و دیگر شاخص ها چه امتیازی به حکم او افزوده خواهد شد.

و اگر اجرای طرح رتبه بندی که بخشی از سند تحول بنیادین است مورد قبول دولت نیست باز هم دلیل را اعلام نمایید...

در پایان، ضمن تشکر از توجه جناب عالی به عنوان معاون رئیس جمهور به مسئله معیشت فرهنگیان، تقاضا داریم ضمن درنظر گرفتن بودجه لازم برای اجرای کامل طرح های "رتبه بندی" و "افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری" ، گلایه های بازنشستگان فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دهید؛ چرا که طبق گفته ی این همکاران، حقوق های سه میلیون تومانی افزایش خاصی از طرح همسان سازی نداشته اند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

وضعیت طرح رتبه بندی معلمان و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

پرتال معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نوشت :

احیا و اجرای رتبه بندی معلمان در سال 1399

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان مجدد احیا و اجرا می‌شود و آثار مالی آن از اول فروردین ۹۹ برای معلمان اعمال می‌شود.

محمد باقر نوبخت درباره نتیجه جلسه خود با نمایندگان فرهنگیان اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان مطرح کردند که با افزایش 50 درصدی امتیازات قانون مدیریت، رتبه‌بندی به هم خورد یعنی افرادی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار داشتند به اندازه رتبه‌های بالا از آن استفاده کردند در حالی که رتبه‌بندی برای ایجاد رقابت بود و افرادی که در رتبه‌های بالاتر بودند دریافت بیشتری داشتند.

وی افزود: از نظر بنده انتقاد تشکل‌های فرهنگیان درست بود، دولت 2200 میلیارد تومان در سال 98 برای رتبه‌بندی فرهنگیان اختصاص داد همچنین برای افزایش 50 درصدی امتیازات هم پرداخت‌هایی داشت اما منجر به رضایت و تکریم فرهنگیان نشد در حالی که هدف اصلی نظام رتبه بندی فرهنگیان، تکریم آنها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جمع‌بندی این بود که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را مجددا احیا و اجرا کنیم و مقرر شد از فروردین امسال نظام رتبه‌بندی را ادامه دهیم اما باید از طریق ساز و کاری در چارچوب قانون این کار انجام شود تا بیشترین رضایت را جلب کرده و به  رفع تبعیض و عدالت منجر شود.

وی در پایان متذکر شد: همه آثار حقوقی و مالی رتبه‌بندی  از اول فروردین 99 اجرایی خواهد شد و بعد از نهایی شدن آن را به اطلاع فرهنگیان خواهیم رساند.

پایان پیام/


احیا و اجرای رتبه بندی معلمان در سال 1399

دیدگاه نسبت به مدرسه و کارکردهای آموزش و پرورش

سه تلقیِ مسموم از مدرسه و ضرورت تحرک و هوشمندی آموزش و پرورش :

 ۱. تلقیِ انتخاباتی
 نگاه برخي سیاسیون جامعه ما به مدرسه و نهاد آموزش و پرورش به عنوان سازمان رأی و محلی برای تقسیم پست و جایگاه بین اقوام و اعضای ستاد انتخاباتی خود است. این نگاه بسیار تلخ و دلسرد کننده است. نهاد محجوب و نجیب آموزش و پرورش در سالیان متمادی، نمایندگان بسیاری از طیف های مختلف را به خود دیده که ای بسا ژست روشنفکری و تحولگرایی هم گرفته اند اما ثمره نزدیک شدن آن ها به نهاد آموزش، چیزی جز کاشتن و گماشتن نابلدترین افراد در جایگاه های حساسِ آموزش و پرورش از مدیریت مدارس گرفته تا سطوح مدیریتی نبوده. این جریانات سطحی و جناحی، جمعیت انبوه معلم و مدرسه را هم صرفاً سیاهی لشکر و سازمان رأی خود می پندارد و نگاه معنادار و تحولی به نهاد مدرسه ندارد. 

۲. تلقیِ بنگاهی _ تجاری
از سال های دور و تقریباً در تمام دولت ها، جریانی کاسب مسلک و دلّال همیشه در اطراف آموزش و پرورش پرسه می زند که اساساً آموزش و پرورش را به چشمِ بازاری برای فروش کالای خود می پندارد. در عمل، عایدیِ این جریان تجاری برای معلم و مدرسه، در برابر برداشت های میلیاردی و هنگفت آنها بسیار ناچیز بوده است. ناشران کتاب های کنکور و دلالان تست و آزمون در رأس آنها و اخیراً شرکت های پیام رسان داخلی، نمونه های این دلّالی سنتی و مدرن هستند که انگیزه ای جز دستیابی به گنجِ شماره های تلفن و اطلاعات ریز دانش آموزان و خانواده ها و مدارس ندارند و ضروریست که آموزش و پرورش در خصوص مراقبت از اطلاعات حیاتی ذینفعانش در برابر این جماعتِ بسیار منفعت طلب، هوشمندی بیشتری از خود نشان دهد.

۳. تلقیِ مدرسه یعنی مکانِ نگهداری بچه
هنوز در جامعه ما تصور بسیاری خانواده ها نسبت به مدرسه، محلی است که بچه ها را باید برای ساعاتی در خود نگهداری کند. یک تصور پناهگاهی و نه تصور مکانی برای تربیت شدن.

دیدگاه نسبت به مدرسه و کارکردهای آموزش و پرورش

نتیجه گیری:
در جامعه ما و در میان مدیران سیاسی و حتی فرهنگی و آموزشی انواع این کژتابی های مفهومی رواج دارد. ما نیاز به یک جریان نقّاد داریم که این کژتابی ها و تلقی های ضدتوسعه و تحول را بنمایاند و انگاره های ناصحیح جامعه را نسبت به نهاد بسیار خطیر و آینده ساز مدرسه اصلاح کند و معلمان، مدیران مدارس و والدین را نسبت به برخی ذهنیت هایی که دارند، به تأمل وادارد.
چون ضربه ای که نهاد آموزش از این دخالت های سهم خواهانه در طول این سال ها خورده، اسف بار است.
و همچنین ضروریست که آموزش و پرورش از خود تکان و تحرک موثرتری به نشان داده و برای تبیین مأموریت های ملی، توسعه ای، حاکمیتی، زیربنایی و فرابخشی خود در کشور جریانی هدفمند سامان داده و اجازه خدشه به کیانِ تخصصی و اعتبار حرفه ای خود ندهد.

ما در این زمینه نیاز به یک تغییر نگرشِ ملی داریم.

 تربیت و توسعه


دیدگاه نسبت به مدرسه و کارکردهای آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پیش از  آن که " بحران کرونا " جامعه را تحت الشعاع خویش قرار دهد  ؛ « صدای معلم » تصمیم گرفت تا گفت و گویی با دکتر مقصود فراستخواه استاد دانشگاه علامه طباطبائی حول محور " آموزش ایدئولوژیک و چالش های نظام آموزشی ایران " داشته باشد .

این گفت و گو در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی بعد از کلاس درس ایشان برگزار گردیده است .

منتشرشده در گفت و شنود
جمعه, 29 فروردين 1399 09:08

مسؤولان پاسخ گو باشند

فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر  آمد ( این جا ) ؛ نشست پیش همایش « اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران : تبیین فلسفی دیدگاه ها و تلاش ها » با حضور دکتر علیرضا صادق زاده ، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و نایب رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران ؛  دکتر سیدنقی موسوی ، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ؛  دکتر شهین ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران: تبیین فلسفی دیدگاهها و چالش ها در پردیس نسیبه تهران و شرکت برخی از اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران برگزار گردید .

در این نشست علمی اساتید دیدگاه های خود را مطرح کردند و در پایان پرسش و پاسخ انجام شد .

« صدای معلم »  در این بخش پرسش و پاسخ خود با اساتید مدعو را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

« محمدباقر نوبخت » رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در لایو ( برنامه زنده ) اینستاگرامی با فرهنگیان به سؤالات آنها در مواردی مانند حذف رتبه بندی معلمان ، افزایش فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ، تبعیض شکل گرفته میان معلمان و اداری ها ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلانو...  پاسخ داده است .

نوبخت همچنین گفته است که قرار است پنج شنبه 28 فروردین با تشکل های فرهنگیان در این مورد نشستی بگذارد .

تشکل های مدعو مشخص نیستند ضمن آن که این تشکل ها در موارد مذکور تاکنون موضع مطالبه گرانه و پی گیرانه ای نداشته و نتوانسته اند مخاطب معلمان برای کنش گری در مورد مطالبات آنان واقع شوند .

در نشست روز پنج شنبه از رسانه های حوزه آموزش و پرورش دعوتی به عمل نیامده است .

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور