صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آسیب شناسی شبکه شاد آموزش و پرورشنه انقلاب و نه جنگ، چندان کلاس های درس را تعطیل نکرد که کرونا کرد! با حضور این ویروس بد بنیاد و شروع شبکه شاد، سراسیمگی نظام آموزشی آشکار شد. این همه سال و آن همه سعی، مدارس بی هوش ما را هوشمند نکرد تا این که کرونا به داد نظام آموزشی رسید و انگار خیال بسیاری از مسئولین را بابت تمام بی خیالی هایشان، تخت کرد.با احترام به تلاش تمام دست اندرکاران در راه اندازی شبکه شاد، اما چنین که پیداست، جالب ترین و مهمترین بخش کار، در نام نیکو نهادن بر آن است که این روزها ، حال مدارس و معلمان و بچه ها چنان بد است که به شدت به شاد بودن نیاز دارند. اگرچه، گفتن ندارد که با حلوا حلوا گفتن، کامی شیرین نخواهد شد.

سالهاست در شیپور هوشمندی مدارس نواخته می شود و اکنون که کرنای کرونا شنیده شد، معلوم شد واقعا به عمل کار برآید به سخندانی و سخنرانی نیست.پیشتر، گفته بودند تا پایان برنامه پنجم توسعه، برنامه هوشمندی مدارس و دولت الکترونیک در آموزش و پرورش محقق خواهد شد. اما الان که در پایان برنامه ششم هستیم ، اگر هجوم این بیماری همگانی نبود، معلوم نبود که آیا شاهد همین مختصر تلاش در این زمینه بودیم یا نه.

نظام آموزشی در طول آن همه سال نسبت به هوشمند سازی عینی و عملی همت نکرد و انجام آن را در برخی مناطق به برخی شرکت های خصوصی سودجو سپرد که بیشتر به مثابه نوعی برنامه بزکی و زینتی و تنها برای همان مناطق برخوردار، قابل استفاده بود. اکنون و همچنان که دیدیم نظام آموزشی در این بحران بی امان با توسل به آزمایش و خطا، سعی در جبران مافات داشت؛ به طوری که دیدیم، در ابتدا و به سفارش وزارتخانه فخیمه، پخش برنامه های آموزشی درسی در مقاطع مختلف توسط تلویزیون آغاز شد و اندکی از دغدغه اولیا برای عقب ماندگی تحصیلی بچه ها کم شد. کمی بعد وزارتخانه نشینان مصلحت را در این دیدند که با پنج پیام رسان عمده داخلی نشست و گفتند و برخاستند و پنداشتند می توانند از ظرفیت آنها برای این کار استفاده کنند.

درست در همان هنگام که هزاران مدرسه به ایجاد حساب کاربری در این شبکه ها اقدام کرده بودند، خبرآمد که ورق برگشته و مقرر شده تا با روی آوردن به شبکه روبیکا، آب و آبروی رفته به جوی باز گردانده شود. باز ، در همان لحظاتی که قرار بود شبکه شاد در قالب یک کلاینت اختصاصی روبیکا راه اندازی شود، خبر دیگری رسید که سامانه به دلایل فنی و امنیتی، قابلیت بهره برداری ندارد و اصلا نه آن و نه این و نهایتا یک شبکه انحصاری و ابداعی و البته به همان نام شاد، ابزار کار خواهد بود.

آسیب شناسی شبکه شاد آموزش و پرورش

با مشاهده چالش ها و دشواری های اجرایی موجود، بسیاری در نمایشی بودن شبکه شاد، شک ندارند.این را از فحوای حرف جناب وزیر هم برداشت کردند که قبل از به بار نشستن قابلیت ها و میزان فایده مندی شبکه شاد، آغاز به کار آن را به رخ فرهنگیان کشانید و از آن به عنوان یک افتخار ملی یاد کرد.ضمن این که او بهتر از همه می داند که سی درصد دانش آموزان مملکت به اینترنت و آموزش مجازی دسترسی ندارند و این یعنی که شبکه شاد نه می تواند دل بچه های مناطق محروم را شاد کند و نه می تواند عدالت آموزشی را اقامه کند. این ها اما در برابر بهره تبلیغاتی خاصی که در این وانفسای کرونایی عاید و حاصل نظام آموزشی می شود، چندان مهم نیست. دعوی کانالیزه کردن و یک دست نمودن امر آموزش مجازی اجباری و آن هم به طور ناگهانی و در این ایام کرونایی، حرف دهان پرکنی بود که احتمالا می توانست ذهنهای ساده را بفریبد. اما کیست که نداند ایجاد و اداره شبکه ای با این وسعت و شدت کار توسط نظام آموزشی و آن هم با تنگناها و نارسایی هایی که از آن سراغ داریم، به برداشتن سنگ بزرگی می ماند که فعلا در توانش نیست.به جای این رویه سراسری، اگر آموزش مجازی استثنا در این آخر سال به مناطق واگذار می شد، شاید نتیجه بهتری عاید می شد. ضمن این که بسیاری از مدارس، برای تهیه یک شبکه داخلی برای خود ، انبوهی هزینه کرده بودند که در صورت تقویت پهنای باند و حتی با استفاده از کامپیوتر و لپ تاب، به راحتی می شد از آنها برای یک مدرسه دویست نفری استفاده کرد. الان مدیران و معلمان و دانش آموزان ، چنان سرگرم رفع اشکالات کار با آن هستند که احتمالا تا پایان سال ، تنها باید فقط به آموزش کار با آن بپردازند نه انجام کار آموزش با آن.

با ترویج این شبکه و دستپاچگی اولیا و دانش آموزان در تهیه ابزارکار با آن، معلوم شد که علی رغم تمام شعر و شعارهای قشنگ، متاسفانه آموزش و پرورش دیگر به عنوان حقی نیست که توسط دولت به تمام طبقات دادنی است بلکه شبیه جنسی است که فروختنی و توسط برخی طبقات خریدنی است.فارغ از همه دلهره ها و شرمندگی های پدران مستمند در تهیه گوشی برای دانش آموزان، آیا به خطرات و آفات گوشی به دست شدن بچه ها در روزهای بعد از کرونا اندیشیده ایم؟ ضمن این که ما هنوز فرهنگ موبایل داری را به دانش آموزان نیاموخته ایم. اگر در این همه سال به جای آموزش فرهنگ مناسب در استفاده از فن آوری های نوین، اینقدر با برخوردهای قهری و سرکوبی ، بچه ها را تهدید و تنبیه نمی کردیم، اکنون زبان طعنه آنها باز نمی شد که:« هم چنان که در مدرسه ، موبایل قدغنه، در موبایل هم مدرسه قدغنه.!»

آسیب شناسی شبکه شاد آموزش و پرورش

توصیه و تبلیغ اجباری در استفاده از شبکه شاد در این یک ماه آخر سال، نشان از بازی کردن با ارزش دانش داشت ، والا بچه هایی که با انگیزه و اهل درس و مطالعه اند، بی وجود شبکه هایی از این دست هم، سرگرم کارخود هستند و درسشان را می خوانند. می ماند بچه هایی بی انگیزه و گریزان از درس و کلاس که در روزهای سلامت و عافیت چه گلی بر سر خود و خانواده هایشان زده اند که اکنون با یک گوشی وسوسه انگیز برای انواع بازی، بتوانند همه چیز را از نو شروع کنند.این در حالیست که گفته می شود امتحانات پایانی سال در موعد معمول هر سال برگزار و حتی سال تحصیلی نیز در نیمه شهریور آغاز خواهد شد و اگر چنین است ، پس آن همه توصیه و تکلیف در استفاده یک ماهه از این شبکه ضمن گذاشتن آن همه هزینه روی دست اولیا برای تهیه گوشی های هوشمند، برای چه بوده است؟

باری، در زمین و زمانه ای که پهنای باند کم است، مهارت بسیاری از معلمان با فن آوری های نوین، در حد طی کردن چند ساعت ضمن خدمت است، بسیاری ازخانواده ها، امکان تهیه لوازم کار را ندارند،دانش آموزان بی انگیزه در فضای حقیقی، رغبتی به تلاش در فضای مجازی ندارند و ...تعجبی ندارد شبکه ای که قاعدتا باید وسیله آموزش باشد، خود هدف آموزش تلقی بشود.

این همه گفتیم و نگفتیم که راه اندازی شبکه شاد، یک فایده کاری هم داشت و آن اهمیت دادن جدی و البته ناگزیر نظام آموزشی به استفاده از فن آوری های نوین در آموزش است. ریشه کن شدن ویروس در روزهای آینده نیز ، فرصت تازه ای خواهد بود تا مسئولین ضمن رفع نواقص کار، زمینه استفاده راحت از آن را برای همه دانش آموزان در دوران پساکرونایی فراهم سازند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی شبکه شاد آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

نظر عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد شبکه شاد

سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اجباری شدن استفاده از نرم افزار شاد برای دانش آموزان، اظهار کرد: این اقدام بدون اخذ نظر کارشناسان در بررسی جوانب موضوع عملیاتی شده و بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل و نگرانی کرده است.

 

گروهی از اجباری شدن نصب اپلیکشن شاد سود و منفعت می‌برند

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروهی در اجباری شدن نصب اپلیکیشن شاد سود و منفعت می‌برند، افزود: نمی‌توان برخی خانواده‌ها که حتی محتاج به تهیه نان شب هستند را مجبور به خرید گوشی هوشمند کرد که شرمنده فرزندان خود شوند.

وی با اشاره به اینکه حتی در برخی مناطق محروم آنتن دهی اینترنت وجود ندارد، ادامه داد: حتی در صورت آنتن دهی اینترنت هزینه ترافیک اینترنت معلمان و خانواده‌ها را چه کسی پرداخت خواهد کرد.

 

اپلیکیشن شاد با استقبال خانواده‌ها مواجه نشده است

ابطحی با بیان اینکه نرم افزار شاد به هیچ عنوان مورد استقبال دانش آموزان قرار نگرفته است، گفت: به طور مثال در یک کلاس 30 نفره فقط  هشت یا 9 دانش آموز آنلاین می‌شوند که با این روش به هیچ عنوان نمی‌توان به این نرم افزار امیدوار بود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: طرح استفاده اجباری دانش آموزان و معلمان از نرم افزار شاد از هر منظری ناعادلانه و غیر کاشناسی است و وزارت آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع تجدید نظر کند.

پایان پیام/


نظر عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد شبکه شاد

پنج شنبه, 04 ارديبهشت 1399 11:59

ذوعلم : " سازمان پژوهش را رها نمی کنم " !

گروه اخبار/

پرتال سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشت :

" دکتر ذوعلم ضمن تأکید برحضور فعال خود در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تا مشخص شدن فرد جدید توسط مقام عالی وزارت به عنوان رییس این سازمان، اظهار داشت: قانونمندی و قانون مداری چیزی است که باید به صورت عملی به فرزندان آینده این سرزمین آموزش دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: دوره خدمتم در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان پژوهش تمام شده و به درجه بازنشستگی نائل شده ام اما تا آخرین لحظه و تازمانی که رئیس  جدید این سازمان منصوب شود در خدمت دوستان هستم و کارها را با قدرت به پیش می بریم. طبق قانون لازم است جانشینی برای این مسئولیت انتخاب شود و مقام عالی وزارت در این زمینه مشورت هایی داشته و در حال جمع بندی هستند.

ایشان اشاره کرد: می دانم که طبق قانون  فرد بازنشسته نمی‌تواند در این مناصب حضور داشته باشد و بنده هم قصد ندارم قانون را دور بزنم، توجیه کنم یا مجوز فعالیت به صورت خاص بگیریم؛ هر چند در استفاده از این راهکارها، فشارها و اصرارهایی وجود داشت اما به شدت مخالفت کردم....

این پژوهشگر تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه بازنشستگی او از سازمان پژوهش لزوماً به معنی رفتن او از این سازمان نیست، افزود: این سازمان مدت های زیادی خانه دومم بوده و به آن علاقه مندم و به اکثر همکاران این سازمان ارادت دارم. سازمان را رها نمی کنم چرا که تعلیم و تربیت دغدغه ام است و باور دارم تا تعلیم و تربیت روز به روز بهتر نشود به آن آرمان ها و اهداف نمی رسیم. حتی وزارت آموزش و پرورش می تواند از این سازمان تغذیه شود. "

یکی از فرهنگیان تهرانی نقدی بر این رویداد و سخنان ایشان نگاشته است .

منتشرشده در یادداشت

آموزش آنلاین و آمارسازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

این یک قاعده زندگی است که هرجا سخن از کارهای محیرالعقول و غیرعادی درمیان است، یک جای کار می لنگد و قرار است زیر پوشش قهرمانی تک چهره ها، ناتوانی ها و اشکالات سازماندهی و مدیریت و کمبود امکانات را بپوشانند.

به این خبر دقت کنید: "با اینکه خبر مرگ ناگهانی نوجوانش را به او دادند خانم معلم هرمزگانی حاضر نشد کلاس مجازی خود را ترک کند.  او با چشم‌هایی اشک بار اما با صلابت و استوار آن روز کلاس و تدریس مجازی خود را به پایان رساند و بعد از تدریس خود بود که عازم سوگواری و خاکسپاری جوانش شد."

آموزش آنلاین و آمارسازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

نمونه دیگر، عکس خانم معلمی است که روی تخت بیمارستان مشغول تدریس مجازی است و وزیر آموزش و پرورش تصادفی! باخبر می شود و تلفنی با او گفت و گو می کند. کاری به درست و غلط این خبرها ندارم . وجه اغراق آمیز و باورناپذیر و تبلیغاتی انتشار این اخبار مورد نظرم است.

آموزش آنلاین و آمارسازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

 توئیت های آقای وزیر هم تبلیغاتی است. از همان اول وزیر توئیت کرده که : "90 درصد مدارس اپلیکشن شاد را نصب کرده اند و فقط 10 درصد مدارس مشکل دارند که آنها هم اینترنت و ابزار کار برایشان فراهم می شود." حرف مرد هم یکی است! این تبلیغات که گاهی با چاشنی زور و تهدید هم همراه است معمولا با واکنش منفی اکثر معلمان مواجه می شود.

واقعیت این است که گذار از آموزش حضوری به آموزش آنلاین کاری دشوار و پیچیده است و با اشکالات متعددی همراه است. این اشکالات با تبلیغات حماسی و یا دادن آمار ساختگی و رئیس پسند و اجبار و زورگویی حل نمی شود. فقط باعث می شود مشکلات دیده نشوند و راندمان کار پایین بیاید.

وظیفه وزارتخانه سازماندهی و فراهم آوردن امکانات و لوازم آموزش آنلاین است. شما حتی اگر یک کارگر ساده را برای کار ساختمانی استخدام کنی باید بیل و کلنگ و فرغون و... در اختیارش بگذاری ، چون بدون ابزار و امکانات کار پیش نمی رود. نمی توان معلم و خانواده دانش آموز را مکلف به فراهم آوردن امکانات تحصیل کرد.

آموزش آنلاین و آمارسازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

من در مورد قابلیت این اپلیکیشن ، به دلیل ضعف اطلاعات فنی نظری ندارم. حتی اگر فرض کنیم اپلیکیشن کارآیی داشته باشد، نمی توان از گوشی پدر و مادر و خاله برای آموزش دانش آموزان استفاده کرد. گوشی تلفن همراه یک وسیله شخصی است و اجبار معلم و مدیر و جانواده به نصب اپلیکیشن شاد روی ابزار شخصی از نظر حقوقی و تربیتی ایراد دارد. تکلیف خانواده هایی که گوشی پیشرفته ندارند چه می شود؟

لااقل وزیر به وجه تربیتی قضیه توجه کند. دانش آموز باید از تبلت آموزشی اختصاصی استفاده کند. این تبلت را باید وزارتخانه در اختیار همه معلمان و دانش آموزان بگذارد . درست مثل تامین فضای آموزشی و میز و صندلی و تخته سیاه و.... مدیریت این کار باید در دست افرادی با حوصله و دارای اطلاعات فنی باشد که با صبر و حوصله انتقادها را بشنوند و با استفاده از دانش فنی و تجارب معلمان و مدیران قدم به قدم پیش بروند. با این وضعیتی که وزارتخانه در پیش گرفته ، آموزش آنلاین تبدیل به یک نمایش کمدی می شود .

قابل پیش بینی است که آمارهای ساختگی از مدرسه به منطقه از منطقه به ادارات کل و از ادارات کل به ستاد روانه می شود. وزیر هم در تلویزیون و در هیات دولت سینه اش را جلو می دهد از موفقیت بالای 90 درصد طرح حرف می زند.

نتیجه نهایی هم این می شود که احتمالا آموزش آنلاین در ده درصد مدارس با موفقیت پیش می رود و در 90 درصد مدارس یا اصلا اجرا نمی شود یا به صورت فرمالیته انجام می شود.

برای اینکه خدشه ای به آمارهای رسمی وارد نشود ، همه دانش آموزان به جز کلاس دوازدهمی های متوسطه نظری، شاد و خندان به کلاس بالاتر می روند و آموزش آنلاین هم در فرهنگ مدرسه ، معنایی معادل ولشدگی و رفتن به کلاس بالاتر بدون زحمت ، پیدا می کند.

گروه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش


آموزش آنلاین و آمارسازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 03 ارديبهشت 1399 16:31

انتقاد از سؤال نظرسنجی صدای معلم

همدان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به امیرعباس میرزخانی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

« صدای معلم » درگذشت پدر گرامی « امیرعباس میرزاخانی » سرپرست محترم معاونت رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش را صمیمانه تسلیت می گوید .

پایان پیام/

سه شنبه, 02 ارديبهشت 1399 21:29

عدالت الهی

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور