گروه گزارش/
پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نوشت : ( این جا )
" مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه عنوان کرد: وضعیت خوب استان در عملکرد شاخصها مرهون همت و خرد جمعی همکاران است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، مجید یزدانپناه صبح امروز یکشنبه 28 اردیبهشت در آخرین نشست بررسی وضعیت شاخصهای عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش استان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش همکاران در این حوزه، گفت: زندگی با تلاش و کوشش استمرار مییابد و آنچه که امروز شاهد آن هستیم عملکرد رضایت بخش آموزش و پرورش استان در خصوص عملکرد شاخصها است که این این وضعیت ماحصل همت و خرد جمعی تمامی همکاران میباشد.
وی افزود: مدیران محترم مناطق از مقوله شاخصها در راستای پایش وضعیت دستگاه متبوع خود به عنوان یک فرصت، بهرهبرداری کنند و درصدد شناسایی و رفع کاستیهای پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت برآیند.
یزدانپناه با اشاره به وضعیت کنونی عملکرد ادارهکل آموزش و پرورش استان در عملکرد شاخصهای عمومی و اختصاصی، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر حجم اصلی کار صورت گرفته و با توجه به شواهد جزو استانهای برتر در سطح کشور هستیم که جا دارد از تمامی همکاران گرامی که با تلاشهای شبانهروزی خود باعث این موفقیتها شدند تقدیر و تشکر نمایم."
این سخنان مدیر کل در حالی بیان می شود که هنوز و پس از گذشت بیش از دو سال اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه به گزارش صدای معلم در مورد " وضعیت خانه معلم کرمانشاه " پاسخی نداده است . ( این جا )
نماینده دانش آموزان استان کرمانشاه در دومین نشست از هشتمین دوره مجلس دانش آموزی گفت :
" دانش آموزان و جوانان محروم استان مرزی کرمانشاه و علی الخصوص منطقه اورامانات با بیکاری می جنگند. آمار بیکاری در مناطق مرزی بیداد می کند. دانش آموزان ما با چه انگیزه ای به مدرسه بروند در حالی که در مناطق ما صدها لیسانس و فوق لیسانس بیکار وجود دارند ؟
دانش آموزی که به مدرک لیسانس و فوق لیسانس اش می نگرد و می بیند که بیست سال از عمرش را گرفته است و مجبور است به خاطر تامین مخارج زندگی پناه به کولبری بیاورد و با باری حدود سه برابر وزن خود و با مزدی ناچیز کیلومترها را با پاهای تاول زده طی کند.
دانش آموزان ما نیز با دیدن چنین صحنه هایی از کودکی به فکر کار و زندگی می افتند و نسبت به مدرسه و درس کم انگیزه می شوند ....
از مسئولین محترم خواهشمندیم که نگذارند آمار اعتیاد و طلاق و فساد به خاطر بیکاری جوانان رو به افزایش برود. به دانش آموزان محروم رتبه بدهند. مورد افق بحث هایم پرورش دانش آموزان می باشد.
متاسفانه آموزش و پرورش ما فقط و فقط روی آموزش کار می کند و توجهی به پرورش نمی شود !
چرا پرورش دانش آموزان ما باید از متوسطه شروع شود؟ چرا زنگ پرورشی در ابتدایی نیست؟
در دوران ابتدایی که با جمله های بابا آب داد و بابا نان داد دانش آموزان ما را وادار به نوشتن می کنند ولی نمی گویند بابا را چه طور نامیده اند؟ (بابا را با کدام بابا نامیده اند؟)
لطفا پرورش را بالاتر از آموزش ببینیم تا جامعه سالمی داشته باشیم.
دانش آموزان بیشتر مدارس استان کرمانشاه در خطر ریزش اجبارهای مدارس قرار دارند و مدارس ما قابل استفاده نمی باشند.
چرا باید دانش آموزان روستای ما در جایی درس بخوانند که کلاس هایشان در فصل زمستان در اصطبل و در تابستان کوره آتش باشد؟
مسئولین محترم !
بیشتر مناطق استان کرمانشاه یک آزمایشگاه پیشرفته ندارد. ما استعدادهای زیادی در استان کرمانشاه داریم اما متاسفانه در اثر کمبود امکانات و بی توجهی مسئولین در خود می سوزند .
ما دانش آموزان این استان، عدالت آموزشی می خواهیم.
بنده در شهرستانی مشغول تحصیلم که جاده هایش پیچ و خم های مرگ، فاقد بیمارستان، زمین چمن و استخر برای جوانان می باشد.
درود بر مردمان غیور و ورزشی کویین دره که با کوله ای از مشکلات از جمله نداشتن آب، برق، (جایی برای بهداشت یار) می باشند اما نابغه و دکتر تحویل جامعه می دهند.
بهترین راه برای شناسایی مشکلات نهایتا مشورت با دانش آموزان است چرا که مشکلات آموزش و پرورش و کمبودها را بیشتر دانش آموزان می کشند. امیدوارم مشکلات جامعه دانش آموزی در تمام کشور برطرف شود. "
رئیس آموزش و پرورش ناحیه 3 کرمانشاه که در مراسم تجلیل از معلمان در سال 1394 گفت : ( این جا )
" در حال حاضر ۱۱۲ مدرسه غیر انتفاعی با ۶۱۵ کلاس درس در سطح استان کرمانشاه وجود دارد.
هم اکنون ۱۲ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل کرده که ۴ درصد دانش آموزان کل استان را شامل می شود و این درحالیست که میانگین کشوری در این زمینه ۷ درصد است."
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه 9 بهمن 1398 با انتقاد از وضعیت موجود مراکز فرهنگی و آموزشی در شهر کرمانشاه خواستار نظارت بیشتر دستگاههای ذیربط شد.( این جا )
محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی استاندار کرمانشاه امروز 28 اردیبهشت 1398 با طرح این انتقاد که برخی دستگاههای اجرایی نسبت به مطالب مطروحه در رسانهها بیخیالاند و از کنار آن میگذرند، تصریح کرد: نباید تمام بار پاسخگویی به مسائل و موضوعات بر روی مسئول عالی استان بیفتد و ضروری است که دستگاهها حساسیت به خرج دهند.( این جا )
پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه آن است که آیا بهتر نیست به جای تعریف و تمجید از عملکرد خود از میزان پاسخ گویی و تعداد نشست های رسانه ای با رسانه ها و خبرنگاران گزارش دهد ؟ و ارزیابی و قضاوت را بر عهده دیگران بگذارد ؟
پایان گزارش/
مفاهیم جنس و جنسیت در مطالعات جنسیتی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ هر دو منجر به تمایز میان زنان و مردان از یکدیگر می شوند، اما یکی از منظر ویژگی های زیستی و دیگری از منظر گفتمان های جنسیتی که صفات مرتبط با زنانه بودن و مردانه بودن را می سازند. فرهنگ جنسیتی مجموعه ای از ارزش ها، باورها و انتظاراتی است که برای زنان و مردان تعریف می شود. زنان و مردان بنابر آنکه چگونه فرهنگ پذیر می شوند به ایفای نقش های جنسیتی خود می پردازند و اگر نقش آن ها در جهت ارزش ها و باورهای فرهنگ باشد، تقویت کننده های مثبت برای ادامه ی ایفای نقش خود دریافت می کنند و در غیر این صورت با مجازات، تنبیه و یا طرد از سوی فرهنگ مواجه می شوند.
منظور از فرهنگ تنها ساختارهای پهن دامنه در جهت دهی و کنترل نقش افراد نیست، بلکه ساختارهای خرد مانند خانواده نیز در جهت حفظ ارزش ها، باورها و کنترل مجموعه رفتارهای فرزندان خود که در تناسب با فرهنگ است، نقش بسیار مهمی را ایفاء می کنند. فرهنگ مردسالارانه مجموعه ای از باورها و عقاید در جهت نابرابری میان زنان و مردان است که انتظارات و نقش های مختص به خود را در گفتمان زنانه و مردانه شکل می دهد. حال سوال این است که فرهنگ مردسالارانه چگونه زنان را مستعد ابتلا به برخی اختلالات شخصیت روانی از جمله اختلال شخصیت وابسته می کند؟
اختلال شخصیت وابسته یکی از آسیب های روانی موجود در زمره ی اختلالات شخصیت است که با ویژگی هایی همچون نیاز مفرط و فراگیر برای رسیدگی به دیگران، رفتار مطیعانه ، منفعل بودن و ترس از جدا شدن تعریف می شود. در این اختلال فرد از آن جهت که احساس بی کفایتی و عدم استقلال می کند، در تلاش است تا با چسبیدن به روابط بین فردی نیازهای خود را تامین کند. درمان مبتنی بر این اختلال نیز بر مبنای افزایش اعتماد به نفس درمانجو است که منجر به شکل گیری تصمیم گیری مستقلانه در او می شود. بنابراین جرات آموزی یکی از مفاهیم مهم در رابطه با درمان این اختلال است. اما زنان چگونه در بستر فرهنگ مردسالارانه مستعد ابتلا به این اختلال شخصیتی می شوند؟
در واقع یادگیری که یکی از فرایندهای مهم زیربنایی شخصیت است، تحت تاثیر محیطی که فرد در آن رشد می کند شکل می گیرد. در نتیجه محیط های متفاوت ، فرهنگ های متفاوتی دارند که در شکل گیری شخصیت و تعیین آنچه که برای افراد هنجار و یا ناهنجار در نظر گرفته می شود، ایفای نقش می کنند.
در فرهنگ مردسالارانه منع زنان در ایفای برخی از فعالیت ها بیشتر از مردان است که این موضوع خود منجر به تضعیف اعتماد به نفس آنان می شود. علاوه بر این از آن جهت که برای زنان ایفای نقش های مخالف با فرهنگ که در جهت برابری با مردان صورت می گیرد، با طرد بیشتری از سوی ساختارهای خرد و پهن دامنه مواجه می شود، محدودیت های بیشتری را در جهت فعالیت های متفاوت تجربه می کنند که خود منجر به کاهش تصمیم گیری مستقلانه در آنان می شود. مردان در این فرهنگ به دلیل دریافت تعداد بیشتری از تقویت کننده های مثبت، اعتماد به نفس بیشتری را در طی زمان کسب می کنند و زنان به دلیل عدم دریافت این تقویت کننده ها، احساس عدم استقلال می کنند و نیاز وابستگی بیشتری به مردان برای رسیدن به اهداف در آنان شکل می گیرد.
علاوه بر این باید در نظر داشت که در فرهنگ مردسالارانه، زنان حتی اگر فرصت یادگیری و رشد در خانواده هایی را داشته باشند که شرایط ایجاد فرصت عمل برابر را برای آنان تسهیل می کنند، باز هم با طرد اعضای دیگری از فرهنگ مواجه می شوند. در واقع منظور از این اعضاء صرفا مردان نیستند و گاهی زنان نقش مهم تری را در بازتولید فرهنگ مردسالارانه از طریق طرد زنان دیگر ایفاء می کنند. در پایان باید در نظر داشت که فرایند تعمیم سازی در این زمینه کارا نخواهد بود و نقش زنانی که به عنوان کنشگران فعال برخلاف این فرایند عمل می کنند نیز حائز اهمیت است.
منابع :
– بارلو، دیوید. اچ ؛ دیروند، وی. مارک “آسیب شناسی روانی” ترجمه : مهرداد فیروزبخت (۱۳۹۵)، تهران: نشر رسا.
– هولمز، ماری “جنسیت در زندگی روزمره ” ترجمه : محمد مهدی لیبی (۱۳۸۹) ، تهران: نشر افکار.
گروه گزارش/
آخرین نشست رسانه ای « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش در 9 آذر 1398 در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .
نشست مستمر و منظم وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای شورای معاونین وزارتخانه در کنار پاسخ گویی شفاف و اقناع گر همواره یکی از مهم ترین مطالبات و خواسته های رسانه ها و خبرنگاران در این گونه نشست ها بوده است هر چند به این خواسته در عمل توجه زیادی نشده است .
این امر موجب گردیده است تا با تراکم پرسش های خبرنگاران و افزایش تعداد رسانه های پرسش کننده ، این گونه نشست ها به وقت اضافه کشیده شده و خبرنگاران برای طرح محدود پرسش ها در قالب " یک سوال " مورد تذکرات پی در پی مجری برنامه قرار بگیرند .
این در حالی است که در کنار این وقفه طولانی در برگزاری نشست های رسانه ای به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا ؛ نشست های ستادی و اداری در این وزارتخانه کماکان برگزار شده است .
برخلاف نشست پیشین که وزیر آموزش و پرورش به مدت 32 دقیقه سخنرانی کرد اما امروز یکشنبه 28 اردیبهشت ، حاجی میرزایی فقط حدود 7 دقیقه به ارائه نظرات خود پرداخت که البته در نوع خود و در میان وزرای پیشین یک " رکورد " محسوب می شود .
حاجی میرزایی با تبریک روز " روابط عمومی و ارتباطات " گفت :
شرایط کرونا مجموعه بخش های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ما از جمله " نظام آموزشی " را متاثر کرده است .
ما با یک تعطیلات طولانی واحدهای آموزشی رو به رو شدیم و باید تدبیر می کردیم که این دوره وقفه دایر بودن مدرسه منجر به کاستی در امر آموزش نشود .
تلاش های متنوعی را به کار گرفتیم ، تجربیات کشورهای مختلف را بررسی کردیم و مجموعه تدابیری که امکان پذیر بود اتخاذ شد .
از تلویزیون کمک گرفتیم و در مدتی پس از تعطیلی عمومی مدارس آموزش های تلویزیونی را آغاز کردیم و بر اساس اعلام معاونین آموزشی تا پایان اردیبهشت ماه مجموعه آموزشی ما از طریق تلویزیون ارائه می شود و خوشبختانه با اقبال خوبی از سوی دانش آموزان مواجه بوده است .
حاجی میرزایی در ادامه عنوان کرد که بیش از 27 میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است و این نشان می دهد که این محتوا مورد اقبال بوده است .
وی تصریح کرد : تلویزیون یک ارتباط یک سویه است اما از آن جا که ما نیاز به ارتباط تعاملی داریم تا امکان پاسخ گویی به پرسش های دانش آموزان و رفع ابهامات شان ، انجام و کنترل تکالیف و ارزیابی از آموخته ها میسر باشد ، ما سامانه " شاد " را راه اندازی کردیم .
وزیر آموزش و پرورش افزود : تا کنون بیش از 5 / 12 میلیون نفر از دانش آموزان به این سامانه پیوستند و 98 درصد از مدیران و بیش از 82 درصد از معلمان الان روی این شبکه فعال هستند .
محور اکثر پرسش های خبرنگاران در نشست امروز به شبکه شاد و حواشی آن اختصاص یافته بود .
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به برخی پرسش های خبرنگاران آن ها ر ا متهم به بی اطلاعی از اطلاعات و برخورد گزینشی با وقایع کرد و از رسانه ها خواست تا در این موضوع به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند .
حاجی میرزایی در پاسخ به برخی پرسش های خبرنگاران حتی خواهان ارائه پیشنهاد از سوی آنان گردید .
خبرنگار خبرگزاری مهر پاسخ های وزیر آموزش و پرورش را قانع کننده ندانست و اظهار کرد که از این نشست چیزی گیرش نیامده است تا حتی آن را تیتر کند .
در این نشست رسانه ای ؛ « مدیر صدای معلم » چند پرسش را مطرح کرد .
جنس و نوع این پرسش ها متفاوت از سایر سوالات رسانه ها و حتی انتظارات وزیر آموزش و پرورش بود .
یکی از پرسش های صدای معلم در مورد معلمان زندانی و انتقاد از وضعیت حقوق شهروندی در آموزش و پرورش بود .
« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم از حاجی میرزایی پرسید :
" اقدام مهم و ماندگار آقای جواد حسینی سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ " بخشنامه ممنوعیت شکایت از رسانه های حوزه آموزش و پرورش توسط مدیران " بود .
آیا اقدام اخیر شما در شکایت از یک رسانه زیرپاگذاشتن پروتکل های اداری و به نوعی از بین بردن سرمایه اجتماعی نبود ؟
راهکار 9/8 از سند تحول تصریح می کند :
تعامل اثربخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانهها ـ به ویژه رسانه ملی ـ برای تبیین جایگاه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از کوچکانگاری نقش آن در سرنوشت آینده کشور از منظر معارف اسلامی.
اخراج محمد حبیبی توسط هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش که زیر نظر مستقیم شما فعالیت می کنند ؛ ابلاغ حکم اجرایی نجات بهرامی معاون پیشین رسانه ای مرکزاطلاع رسانی و حتی صدور بخشنامه های تهدید آمیز در مورد شبکه شاد توسط مدیران شما ناظر بر کدامین وجه برای تولید و پاسداشت از سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش است ؟
وزارتخانه ای که به راحتی بخشنامه ها و پروتکل های اداری خود را زیر پا می گذارد و به رسانه ها پاسخ گو نیست ؛ آیا می تواند حافظ حقوق شهروندی و قانونی ذی نفعان آن و از جمله معلمان باشد ؟
آیا آقای وزیر از پرونده آقای حبیبی اطلاع دارد؟
آیا شما از عملکرد خودتان در زمینه تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی و اجرای منشور حقوق شهروندی راضی هستید ؟
چه نمره ای به خودتان می دهید ؟
جایگاه واقعی " حمایت قضایی " از معلمان فراتر از مشورت که حتی در خود قوه قضائیه هم پیش بینی شده است و نیز چیزهایی که به عنوان " تفاهم نامه " گاها در کاغذها مبادله می شوند چیست ؟"
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش صدای معلم گفت :
سیاست ما همچنان حمایت از رسانهها و پرهیز از شکایت از رسانههاست اما در مواردی که اقدامی صورت گرفته به این دلیل است که به جای انتقاد، کار استهزا و خارج از چارچوب رسانهای انجام شده و ممکن است حتی از سوی نهادهایی بیرون از آموزش و پرورش پیگیری و برخورد شده باشد.
حاجی میرزایی تصریح کرد که حکم اخراج آقای محمد حبیبی شکسته شده و مورد اصلاح قرار گرفته است .
در نشست امروز وزیر آموزش و پرورش برخی از مدیران ستادی و شورای معاونین مانند رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش ، معاون پرورشی و فرهنگی ، رئیس تازه منصوب شده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، معاون حقوقی و امور مجلس و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش حضور نداشتند .
مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد گردید .
پایان گزارش/
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فریبرز حمیدی در گردهمایی روسای ادارات اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ۲۷اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه شوق اداری است که به ایدههای نوین و تفکر خلاق و هنر نیاز دارد.
وی با تشکر از زحمات روابط عمومیهای استانی خصوصا در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: جهاد علمی و آموزشی که در ایام کرونا و به همت روابط عمومیهای استانها به تصویر کشیده شد زمینه اجتماعی شدن آموزش و پرورش را فراهم کرد.
به آینده نگری و به روزرسانیهای همگام با جامعه نیاز داریم
وی با اشاره به اینکه منتقدان به ما دانش میدهند و برای زندگی کردن به دانش نیاز داریم، گفت: اگر سرعت تغییرات برون سازمان از درون سازمان بیشتر باشد آن سازمان موفق نخواهد بود لذا به آینده نگری و به روزرسانیهای همگام با جامعه نیاز داریم.
وی با اشاره به ۹ گزاره مهمی که روابط عمومی ها باید در نظر داشته باشند، گفت: کار تیمی مهم است و لزوم کار تیمی اعتماد افراد به یکدیگر است لذا زیربنای کار روابط عمومی اعتماد است تا کار تیمی شکل بگیرد.
حمیدی ادامه داد: تصمیم درست اگر دیر اتخاذ شود تصمیمی غلط خواهد شد لذا سرعت عمل در کار روابط عمومی مهم است. همچنین روشهای مدیریتی با شرایط روز باید تغییر کند و تعریف جدید مدیریت، هنر انجام کار با دیگران است.
باید بر توهم دانایی مدیران، توفق یابیم
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی افزود: آموزش مبتنی بر نیازهای فعلی است و توسعه بر نیازهای آینده متکی است لذا ما باید به فکر توسعه همکاران خود باشیم؛ علت شکستها راه حلهای اشتباه است لذا باید در مسائل برای حل مشکلات دقت کنیم؛ روابط عمومی باید امید، انگیزه، علاقه و شور در مخاطبان خود ایجاد کند و لذا باید بر توهم دانایی بر مدیران توفق یابیم تا از واکنشهای منفی جلوگیری کنیم؛ سخت کوشی، نظم و خلاقیت مهمترین عامل در موفقیت است لذا با سخت کوشی میتوانیم به طور مرتب زوایای یک برنامه را تحلیل کنیم.
وی با بیان اینکه در صورتی که گزارههای بالا رعایت شوند به خروجیهای ثمر بخشی منجر میشود که به ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت و بر اجتماعی کردن آن تاثیر گذار خواهد بود.
حمیدی بر در نظرگیری اصول، صداقت برای جلوگیری از کارهای ظاهری؛ کیفیت نظام روابط عمومی مبتنی بر اطلاع رسانی، توسعه مشارکت، اقناع و ترغیب؛ پاسخگویی توام با مسئولیت؛ قابلیت محاسبه فعالیتها؛ مخاطب محوری مبتنی بر اطلاع رسانی شفاف به مخاطبان که منجر به شفافیت میشود، تاکید کرد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با اشاره به اهمیت ارتقای روابط عمومیها گفت: تحقیق و افکار پژوهی، بهره گیری از نیروی انسانی مجهز به دانش روز، اخلاق مداری و ... از مواردی است که روابط عمومیها باید در نظر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه تلاش و اقدام برنامه ریزی سنجیده شده توسط روابط عمومی و بین ذی نفعان و سازمان شکل بگیرد، گفت: باید روابط عمومی تحلیلگر شویم به طوری که به مدیران مشاوره بدهیم و با نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی به اهداف خود نائل شویم.
حمیدی با بایان اینکه روابط عمومی باید بر مدار اطلاع یابی، اطلاع شناسی و اطلاع رسانی شکل بگیرد، گفت: باید نیازهای مردم و سازمان شناسایی شوند و بر این اساس تحلیل گری صورت بگیرد.
7 نکته برای ارتقای جایگاه روابط عمومیها
تحقیق و افکار پژوهی
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با بیان نکاتی برای ارتقای جایگاه روابط عمومیها گفت: اولین مورد، تحقیق و افکار پژوهی است، کاری که امروزه روابط عمومیهای هوشمند و مدرن انجام میدهند تحقیقات گسترده در عرصه روابط عمومی است. امروزه بدون افکار پژوهی و مخاطب پژوهی، هیچ فعالیتی تاثیرگذار نیست و برای تعیین روش فعالیتهای آموزش و پرورش و اجرای کامل طرحها و برنامهها، باید با مخاطب پژوهی، شرایط خاص مخاطبان مختلف را سنجید و براساس سلائق و علائق خاص مخاطبان نسبت به تولید اخبار و اطلاعات خود اقدام کرد. بی تردید روابط عمومی علم، هنر و فن ارتباط دو سویه با مخاطبان است و این واقعیتی است که اهمیت مضاعف مخاطب را در روابط عمومی نشان میدهد.
صداقت و تواضع
وی در دومین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را صداقت و تواضع دانست و گفت: روابط عمومی از یک طرف با استفاده از دانش، علم ارتباطات و قدرت بیان به قانع کردن مخاطبان میپردازد و از طرف دیگر با پاسخگویی دلسوزانه و راهنمایی ارباب رجوع، از نارضایتیها و مشکلات درون سازمانی جلوگیری میکند و همچنین با ایجاد رابطه بین کارکنان و مدیران از به وجود آمدن نارضایتی در کارکنان سازمان، نسبت به مدیران و بالعکس ممانعت به عمل میآورد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ادامه داد: قانع کردن باید با تدبیر و به دور از توجیه غیرموجه انجام شود و از آن جا که حق با ارباب رجوع است، باید تقصیر ادارات از سوی روابط عمومی پذیرفته شود که این خود عامل ایجاد رضایت خواهد بود که حداقل آموزش و پرورش عیب کار خود را میپذیرد و برای رفع آن تلاش میکند و باید توجه داشت که مخاطب توجیهات نادرست را به خوبی تشخیص میدهد و نتیجه معکوس به بار میآورد.
شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط جامعه
حمیدی سومین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط جامعه بیان کرد و گفت: یکی از وظایف روابط عمومی شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط فرهنگی جامعهای که در آن فعالیت میکنداست.
وی تاکید کرد: روابط عمومی بر مبنای روشهای علمی و شناخت و درک دقیقی از محیط خود، میتواند در تصمیم گیریهای مدیران مشارکت نموده و نقش مهمی را در ادارات ایفا نمایند و آنگاه میتواند به عنوان بازوی توانمند مدیریت در آموزش و پرورش مطرح شود و این منوط به توانمندی روابط عمومی در سنجش و ارزیابی دقیق و صحیح فرهنگی محیط دارد تا بتواند به عنوان میانجی بین محیط (داخلی و خارجی) و ادارات آموزش و پرورش ایفای نقش کند .
بهره گیری از نیروهای متخصص و آگاه به مسائل روز
وی چهارمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را بهره گیری از نیروهای متخصص و آگاه به مسائل روز در زمینه روابط عمومی دانست و اظهار کرد: دنیای امروزی متفاوت از دنیای گذشته است و در حال حاضر به جای چند رسانه سابق؛ هزاران رسانه نقش اطلاع رسانی را بر عهده دارند و تاثیر فراوانی بر روی مخاطبان خود میگذارند؛ و جامعه مخاطب تشنه اطلاعات است که اگر ما اطلاعات علمی و صحیح مورد نیاز آنها را مهیا نکنیم، به سراغ فضاهای مجازی با اطلاعات شائبه ساز و غیرمعتبر خواهند رفت؛ پس میبایستی روابط عمومیها با مسلح شدن به علوم ارتباطی روز در زمینه رسانه شناسی، روزنامه نگاری، مدیریت رسانه، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت متعالی و روابط عمومی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تلاش کنند .
اخلاق مداری
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در پنجمین مورد اخلاق مداری را در ارتقای جایگاه روابط عمومیها موثر دانست و گفت: تلطیف فضای فکری و روانی به عنوان یک رسالت در روابط عمومی است. یادگیری فن زندگی با یکدیگر از اساس کار روابط عمومی امروزین است که بایستی با مهارت کامل محیط اداره و پیرامون آموزش و پرورش خود را طوری طراحی کنند که به راحتی با همدیگر ارتباط علمی و کاری برقرار کرده و برای موفقیت آموزش و پرورش و در نتیجه تربیت نسل آیندهای متعهد و متعالی تلاش کنند.
تحمل پذیری و خود انتقادی
وی ششمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها تحمل پذیری و خود انتقادی بیان کرد و گفت: این ویژگی باید توسط روابط عمومیها منتقل و آموزش داده بشود تا دیگر معاونتهای آموزش و پرورش، به راحتی، انتقادات را قبول و پاسخگوی آنها باشند و در جهت بالا بردن فرهنگ صحیح نقد و انتقاد در جامعه تلاش کرده و اجازه داده بشود تا خانوادهها به سهولت عملکرد آنها را مورد نقد قرار دهند.
عملکرد همه جانبه
حمیدی عملکرد همه جانبه را هفتمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها دانست و اظهار کرد: روابط عمومی شدیدا به حرکات و رفتارهای افراد بستگی دارد. به همین علت اشخاصی با تفکر چند بعدی میتوانند در آن موفق شوند. تنها صرف برگزاری یک جلسه یا همایش و انجام چند کار کلیشهای و روزمره، نشانه روابط عمومی موفق نیست. به یاد داشته باشیم درست و با تدبیرحرکت کردن در مواقع بحرانی و پرهیز از حاشیه سازی است که روابط عمومی را محک میزند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی بر اثر بخشی خوب فعالیتها تاکید کرد و گفت: مدرسه کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت است لذا باید ببینیم دانش آموزان، معلمان و خانوادهها نسبت به عملکرد ما در روابط عمومی چه نظری دارند.
پایان پیام/
گروه گزارش/
آن چه در زیر می آید ؛ گفت گوی صدای معلم با « عزیز آشنا » مدیر مسئول مرکز برگزاری آزمون های جهاد دانشگاهی پیرامون وضعیت آزمون داخلی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی است .
گفت و گو ابزار ضروری برای نزدیک شدن به حقیقت است. حقیقت سیال و رقصان است و کسی نمی تواند مدعی کشف کامل حقیقت باشد. معرفت به صورت جمعی ساخته می شود.یعنی، ماهیت جمعی و بین الاذهانی دارد. بدون تضارب آرا، ذهن انسان به تصلب و تحجر و صاحب آن به تعصب کشیده می شود.
رسالت اصلی اصحاب تعلیم و تربیت، برانگیختن بحث و گفت و گو و دامن زدن به آن برای توسعه آگاهی است.امروزه بیش از هر چیزی به توسعه آگاهی پیرامون مسایل مهم جامعه نیاز داریم.
بدون شک، آموزش و پرورش یکی از مسایل اصلی و مهم جامعه تلقی می شود که شایسته است از هر فرصتی برای گفت و گو پیرامون آن استفاده شود.
بحران ناشی از پاندمی کرونا به حساس شدن اذهان کمک کرده است و ذهن ها آمادکی بیشتری برای اندیشیدن به بهداشت، اقتصاد و آموزش و پرورش پیدا کرده اند. در این شرایط گفت و گوها ممکن است زاینده و پرثمر باشد و به نظر می رسد تحت هر عنوانی که به مسایل آموزش و پرورش پرداخته شود، مفید و معنادار خواهد بود.
با این مقدمه و در راستای دغدغه این گروه، همه دوستان را به تلاش جمعی برای پاسخ به سئوالهاي زير فرامی خواند:
1) آيا تجربه كرونا در ايران به تغيير سياستهاي كلان منجر خواهد شد؟ آيا تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي اولويت خواهد یافت؟
2) آيا تجربه بحران كرونا به بازنگري و تغيير عوامل آموزش و عناصر برنامه درسي (منطق، هدف، محتوا، روش، ارزشيابي، زمان، مكان، تجهيزات، معلم و...) منجر خواهد شد؟
3) آيا تجربه بحران كرونا به تغيير مناسبات اجتماعي و اقتصادي در ايران منجر خواهد شد؟ آيا تجربه بحران كرونا به تضعيف انگيزههاي رانتجويي، مدرك خواهي،پارتي بازي و... منجر خواهد شد؟
4) آيا تجربه كرونا به افزايش وزن هزينه آموزش در سبد هزينههاي خانوار منجر خواهد شد؟
5)آيا تجربه كرونا به تغيير در الگوي مدرسهداري در ايران منجر خواهد شد؟ آیا تغییر معناداری در آموزش های سایه ایجاد خواهد شد؟
( صدای معلم :
کلیپ کوتاه ویدئویی را مشاهده فرمایید )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به رغم تلفات و صدمات انسانی و اقتصادی ویروس کرونا، سال تحصیلی 98-99 یکی از شادترین و به یاد ماندنی ترین سالهای تحصیلی برای دانش آموزان گریزان از درس و مدرسه خواهد بود. این همه تعطیلی و ولشدگی را دانش آموزان به خواب هم نمی دیدند. سال تحصیلی احتمالا در خرداد ماه با کمی تاخیر به پایان می رسد.
آموزش آنلاین جدا از فعالیت پراکنده تعدادی از همکاران مسئول، بیشتر نمایش و ظاهرسازی بود. اول رفتند سراغ فداکاری معلمان و تدریس روی یخچال و روی تخت بیمارستان و بدنه اتومبیل . بعد هم منجر شد به نصب دستوری اپلیکشن "شاد ".
وزیر پیامبرانه از اول کار گفت که شبکه شاد را 90 درصد مدارس نصب کرده اند و برای آن ده درصد هم تمهیداتی اندیشیده اند.
حالا در انتهای سال تحصیلی قرار است برای تکمیل آموزش آنلاین از 27 اردیبهشت مدارس بازگشایی شوند، تا دانش آموزان جامانده از شبکه شاد که موبایل و تبلت نداشته اند و یا در شبکه حضور داشته اند و هنوز اشکال درسی دارند به مدرسه بیایند و رفع اشکال کنند.
به گفته مقامات حضور دانش آموزان اجباری نیست،کلاسی برگزار نمی شود، حتی حضور معلمان هم اجباری نیست. دانش آموزان داوطلبانه برای رفع اشکال به مدرسه می آیند. به گفته آقای حاجی میرزایی : "معلمانی که در شبکه شاد فعال بودند و آموزشهای لازمه را ارائه داند ممکن است مراجعه کمتر و یا اصلا مراجعه ای نداشته باشند."
هفته اول بازگشایی مدارس به تعطیلی پنجشنبه و جمعه و بعد هم به عید سعید فطر ختم می شود و کلا شامل 4 روز کاری می شود. ادامه آن بستگی به استقبال دانش آموزان و تصمیم شورای مدرسه دارد که بعید است با ادامه طرح موافقت کنند. ممکن است بعضی مدیران این بازگشایی را جدی بگیرند و به معلمان فشار بیاورند ولی اکثر قریب به اتفاق مدیران متوجه هستند که بازگشایی موضوعی جدی نیست.
امتحانات پایه دوازدهم حتما حضوری برگزار می شود. روی امتحان پایه نهم هم اگر و مگر هست. در بقیه پایه ها با تشویق ادارات و توصیه مدیران مدارس، دانش آموزان آسیب دیده از کرونا با ارفاق به کلاس بالاتر ارتقا می یابند. مدیران بر اساس توصیه های اداری به معلمان فشار می آورند که با دست و دلبازی نمره بدهند. آیا معلمان تسلیم این فشار که تا حدی جنبه سیاسی هم دارد می شوند، و یا نمره واقعی بر اساس وضعیت تحصیلی دانش آموز را وارد لیست می کنند؟
به نظرم زور مدیران می چربد.
برخی کشورها از فنلاند تا ویتنام و چین و برخی ایالتهای آمریکا مدارس را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند اندازه گیری دمای بدن دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه ، استفاده دانش آموزان از ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، الزام دانش آموزان به شستن دستها با صابون مایع ، ضد عفونی کردن روزانه محیط مدارس و عدم حضور معلمان مسن و یا دارای بیماری های زمینه ای، مدارس را بازگشایی کرده اند. آیا ستاد مبارزه با کرونا که اجازه بازگشایی مدارس را داده است ، رعایت این دستورالعمل را الزامی کرده است و بر اجرای آنها نظارت دارد؟
کارشتاسان سازمان بهداشت جهانی همین امروز گفته اند که این ویروس ممکن است هرگز نابود نشود. آقای نمکی وزیر بهداشت در باره اوج گرفتن بیماری کووید 19 همراه انفلوآنزا در پاییز 99 هشدار داده است. وزارت آموزش و پرورش اگر برای این موضوع راهبرد نداشته باشد در پاییز 99 ممکن است غافلگیر شود.
به نظر می رسد وزیر آموزش و پرورش این بحران را گذرا می داند و سعی می کند با اقدامات نمایشی و ارائه آمارهای اغراق شده، مساله را دست کم بگیرد با به هم آوردن سروته سال تحصیلی 98-99 مساله را تمام شده فرض می کند. اما نمایش هم حدی دارد! باید به وزیر و مقامات هشدار داد که آموزش و پرورش به جای بازی های روانی موضوع را جدی بگیرد.
گروه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش