گروه اخبار /

جمعی از معلمان حق التدریس امروز صبح سه شنبه یازدهم شهریور با تجمع در برابر وزارت آموزش و پرورش خواهان شفاف سازی مسئولان این وزارتخانه در مورد وضعیت استخدامی خود شدند .
این معلمان که از شهرهای مختلف گرد آمده بودند خواهان عمل کردن مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع به وعده های پیشین خود شدند .
پیش از این نیز تعدادی از نیروهای بلاتکلیف آموزشی روز دوم شهریور 1399 در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با اجرای آزمون ماده 28 تجمع کردند. ( این جا )
همچون تجمع پیشین هیچ یک مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای پاسخ گویی در جمع حضور پیدا نکردند .
تجمع پس از چند ساعت پایان یافت .
پایان پیام/
هرکس توانست در برابر طنازی ها، عشوه گری ها و دلبری های قدرت، ثروت و شهرت، قلقلک نخورد و آزادگی را برای وصال آنها به حراج نگذارد، می توان به احترام او ایستاد و کف زد. هروقت آب وسوسه انگیز قدرت و شراب شیرین شهرت در دسترس ما بود اما درآن شیرجه نزدیم، آن گاه پرچم آزادگی را بر فراز فرمایش هایمان به اهتزاز درآوریم.
مردم درهنگامه انتخابات، دانه آرزوهای خود را می کارند تا روزی در میعان گدازه های زندگی، سایه ای شود بر سر نوباوگان خواسته هایشان. در این کنسرت بدون سانسور است که چاوه ها همه گوش نوازند و کام جان را با موسیقی متقارب کلام، شیرین می کنند.
شاکله اصلی مجلس یازدهم، بر دو ستون آشکار «جوانی» و «انقلابی» و پایه پیدا و پنهان سومی به نام «اصولگرایی» شیرازه بست و آجر به آجر این عمارت، برهم نهاده شد. سخن ها از مبارزه با فساد و دستگیری مردمی بود که گوی چوگان جدال های جناحی و فسادهای سیستمی شده اند. در لحظه لحظه این سور سیاسی، لقمه گوارای عدالت در سینی زرین ذلاقت، دست به دست وعده ها می شد؛ تازیانه سخن پیوسته بر تن متعفن اختلاس و رانت خواری، فرود می آمد و این حق شهروندی بود که بر صدر می نشست و قدر می دید.
سه ماه ازآغاز به کار مجلس یازدهم می گذرد. هنوز برای داوری، زود است اما در اندازه مفهوم «سالی که نکوست، ... »، می توان گفت : از بهاریه این دشتستان سیاسی، بوی زمخت «داد و دهش های جناحی» به مشام می رسد. هنوز دانه امیدهای مردم، جوانه نبسته و سر به خاک عملکرد مجلس نزده که کبست پویه های سیاسی، جلوه گری آغازیده است. باور کنید ذائقه های کرونازده نیز بوی سیاه آن را به راحتی می شنوند و سآمت آن بر سلامت نفس، ناخن چندش می کشد. عینک مصلحت از چشم بصیرت بردارید تا به عین الیقین ببینید که زندگی، تحت منشور سیاست های پردست انداز، دم به دم تازیانه هایش را بر تن نحیف زندگی اقشار آسیب پذیر، محکم تر می نوازد. قیمت زندگی که نه، بلکه نرخ دولتی زنده ماندن، چنان آزادانه می تازد که یورتمه گذر زمان هم به گرد پایش نمی رسد.
در سرسرای وعده هایی که مجلس یازدهم در ظرف چشم اندازهای نگارین برای بهبود کهنه دردهای مردم پخته است، زخم های ناسور بسیاری در صف انتظار درمان ایستاده اند. جراحت های مزمنی که نیش نشتر سیاست گذاری های ناصواب، تصمیمات ناروا و مدیریت های نابجا بر سینه سرنوشت مردم، رقم زده است، دستان طبیب صداقت و مسئولیت پذیری را جست و جو می کنند.
مبادا بازهم خیلی زود، دیری از گرد راه برسد، چنگ بر گلوی حقیقت بگذارد و نفس وعده ها به شماره بیفتد. مبادا صدای سُم سوار سرکش ثانیه ها، خواب از چشم اندیشه برباید تا ببیند که بازهم دانه در شوره زار افشانده و جز باد، محصولی برای درویدن ندارد.

اگر شما هم اسب همت را برای رسیدن به قصر قدرت، زین نکرده اید و درطریق حقیقت، عزم سلوکتان برآن است تا مردم را از وادهای صعب العبور «گرانی، تورم، بیکاری، ویژه خواری، موازی کاری، نظارت های یخ زده و سیاست گذاری های عافیت سوز» به سلامت عبور دهید، شعارهای رنگارنگ را وانهید و دست عمل را به دست اراده بگیرید که «دوصد گفته چو نیم کردار نیست.»
بسیاری از هرزه گیاهان مشکلات کنونی، ریشه در قوانین ناکارآمد و متعارض، نظارت های فرمایشی و مدیریت های سهامدارانه و موروثی دارند. باورکنید لب های فروبسته، نه از خرسندی و رضا بلکه از غایت پریشانی و درماندگی، قصه پرغصه خاموشی را نجوا می کنند.
بازنشستگان را نه در مصاحبه یا نطق های پیش و پس از دستور، بلکه درعرصه عمل و در قالب اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید دریابید که از دستپخت مجلس ها و آشپزی دولت ها، بسیار برآنها تبعیض و بی عدالتی، تحمیل شده است.
قوانینی مانند قانون برنامه ششم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری را به دور ازهرگونه تعصب، بررسی کنید تا ببینید همکاران شما با انشای ناپخته، مبهم و چندپهلوی برخی از مواد قانونی و تدوین برخی مواد تبعیض آفرین، در سالیان اخیر، چگونه خون به جگر انسان هایی نموده اند که جوانی خود را در راه انجام وظیفه تا قطره آخر، مصرف کرده اند.
همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را با ترمیم کاستی های آن و با تجمیع مواد فصول دهم و سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری و دیگر قوانین مرتبط، با عباراتی شفاف، صریح و غیرقابل تفسیر به ماده قانونی واحد و جامعی درخصوص حقوق و دستمزد تبدیل کنید تا هرمسئولی نتواند با تفسیر نت های آن، موسیقی دلخواه خود را به عنوان مارش عزای عدالت بنوازد.
مطابق اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی، دیوان محاسبات، تحت نظارت مجلس فعالیت می کند.آرای دوسه ساله اخیر این نهاد در خصوص بازنشستگان را مطالبه و تحقیق کنید که چرا احکام روشن و متقن این دیوان دراین زمینه، اجرایی نشده است؟
سخنگوی هر فرد یا نهادی، عملکرد اوست.
کانال آموزگاران اندیشمند

گروه اخبار/
وزیر آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان این که هیچ عرصهای برای ظهور بروز خلاقیتها به اندازه آموزش و پرورش نیست، اظهارکرد:
با توجه به استمرار کرونا گفتهایم اصل بر حضور دانش آموزان است لذا شرایط همانند سال قبل نیست و همه چیز تغییر کرده است لذا اگر حضور نباشد کار پیش نمی رود و هیچ روشی جایگزین روش آموزش حضوری نیست . شکلگیری شخصیت، تقویت ذهن، فهم عمیق از جمله مزایای روش حضوری است بنابراین اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از کارها حل میشود.
حاجی میرزایی اظهار کرد: مدارس در هر شرایطی حتی در شرایط قرمز باید باز باشند مگر اینکه ستاد مدیریت کرونا مدرسه را تعطیل کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق تحقیقات انجام شده باز بودن یا تعطیلی مدارس تاثیری چندانی در بالا و پایین رفتن آمار کرونا ندارد، البته نمیگویم بیخطر است اما باید به دانش آموزان آموخت پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند زیرا جریان زندگی باید همواره ادامه داشته باشد.
گروه اخبار/

حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سهشنبه) در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پُرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم، گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامهی جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.
ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (علیهالسلام)، حرکت عظیم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) و امام سجاد (علیهالسلام) را قیام به معنای حقیقی کلمه خواندند و افزودند: پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثهی عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برای بشریت تثبیت و ماندگار کرد.
رهبر انقلاب، سوگواری ملت در دههی اول محرم امسال را پدیدهای در تاریخ کشور دانستند و افزودند: با وجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیهخوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعملها را رعایت کردند که بهعنوان یک مُرید اهلبیت، صمیمانه از همهی عزیزان تشکر میکنم.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تشکر از زحمات چند ماه اخیر مجموعهی آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامهریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بیسابقه بود، چون تجربهای در این زمینه نداشتیم؛ که از همه قدردانی می کنم.
ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همهی دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها متفاوت میشود.
رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.
حضرت آیتالله خامنهای با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسانسازی، آموزش و پرورش بهعنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است.
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در این سند، اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاستها، برنامهی اجرائی تنظیم شود.
ایشان افزودند: برنامهی اجرائی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است، که شورای عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.
رهبر انقلاب، ترمیم دورهای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفهی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند.
ایشان «زمانبندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامهی جامع اجرای سند تحول، ضروری خواندند و افزودند: برنامهی جامع باید متقن و دربردارندهی همهی اهداف سند تحول باشد.
حضرت آیتالله خامنهای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همهی سطوح آموزش و پرورش، بروشنی و جذاب تبیین شود تا همهی مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیینکننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش خواندند و با تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان گفتند: معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجهی اول به عهدهی خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آیندهساز است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود.
ایشان تأکید کردند: نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاههای فرهنگی به ویژه صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را بهصورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.
حضرت آیتالله خامنهای موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجائی، خاطرنشان کردند: باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بهگونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.
ایشان، در نظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تأکید قرار دادند و گفتند: باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازهی ورود نیروی بیکیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره کردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانشآموزان از سهم مناسب خود در همهی نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئلهی آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.
ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی بهگونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راهاندازی شبکهی شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانشآموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.
ایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کردند و با گلایه از کمتوجهی به فعالیتهای پرورشی و عقبماندگی در این زمینه بهرغم تأکیدهای مکرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبهی مربوط به مدارس سمپاد که با تأخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأکید کردند و افزودند: جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقا یابد، زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به وضعیت مهدکودکها و پیشدبستانیها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودکها به دلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی، گفتند: بر اساس گزارشهای رسیده وضعیت مهدکودکها بههیچوجه خوب نیست و نباید به مهدکودکها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند. آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود .
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به اصرار غربیها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزهی تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه بهعنوان نمونه یاد کردند و گفتند: امروز فلسفهی اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که به وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولت امارات متحدهی عربی در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئلهی مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکهی ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوتهی فراموشی سپردند و پای صهیونیستها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.
ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحدهی عربی با اقدامات قساوتآمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیئت حاکمهی آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتیها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرایند جذب و بهکارگیری معلم، طرح هر دانشآموز یک مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان، جزو برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش است.
آقای حاجیمیرزایی سرعت آموزش و پرورش در واکنش به کرونا را مناسب دانست و گفت: کمتر از یک هفته پس از کرونا، برنامهی تلویزیونی آموزشی و حدود یک ماه بعد از آن، شبکهی شاد را راهاندازی کردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین میدهیم که همهی دانشآموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.
سایت رهبر معظم انقلاب اسلامی
این رسانه بارها متذکر شده است تعطیل کردن طولانی مدت مدارس ، اتوریته مدرسه و ضرورت وجودی آن را در جامعه مورد پرسش جدی و تخطئه قرار می دهد و آن را از حیز انتفاع ساقط می کند .
این رسانه باز هم در گزارش های متوالی نسبت به شیوه ارزشیابی و گرفتن امتحان به صورت " غیرحضوری " انتقاد کرده است .
این که نمرات کسب شده از این ارزشیابی ها اعتبار نداشته و با دست و دل بازی و اغماض معلمان و توصیه مدیران به آن ها هدیه شده است .
بدون تردید ، این وضعیت جمع جبری تربیت خانواده ، آموزش های ارائه شده توسط مدارس و سیاست های غیرعلمی و ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش است .
این وضعیت منحصر به فرد که شاید کم تر قرینه ای بتوان برای آن در سایر نظام های آموزشی جهان جست دستاورد سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مقامات و مدیرانی است که به هیچ مرجعی پاسخ گو نیستند و راه خود را می پیمایند و مدیریت علمی و مسئولیت پذیری در این سیستم جایگاهی ندارد .
نکته ی قابل تامل در این کمپین که توسط دانش آموزان بیان شده آن است که چشم بچهها در اثر کار مداوم با تلفن همراه یا لپتاپ اذیت میشود و این در حالی است که بر اساس یافته های یک پژوهشگر رسانه های نوین در سال 1396 اصلیترین مصرفکننده فضای مجازی افراد زیر 18 سال هستند و این که دانشآموزان به طور متوسط روزانه 5 تا 9 ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. ( این جا )
آیا سامانه حاکم بر خانواده و سیستم رسمی آموزش هنوز به این دانش آموزان یاد نداده که دروغ نگویند و با خود و دیگران " صداقت " داشته باشند ؟
پرسش صریح " صدای معلم " آن است ؛ آیا از دانش آموزی که از ابتدای اسفند 98 تاکنون تعطیل بوده و امتحانات را هم احتمالا به صورت پفکی و یا حبابی قبول شده است و به قول معروف در این مدت " باد به پشت شان خورده است " ؛ انتظاری جز این باید داشت ؟
و آیا قرار است این دانش آموزان تحولی معنادار و مثبت در میانگین طبقه بندی جامعه ایرانی در عداد " جوامع تنبل دنیا " را موجب شوند ؟آیا این دانش آموزان با این روحیه و پشتکار و جامعه پذیری و تربیت شهروندی قرار است فردای این جامعه را بسازند ؟
پیش تر ؛ " صدای معلم " در گزارشی مستند بزرگ ترین ایراد و نقد نسبت به شیوه نامه بازگشایی مدارس را در این بخشنامه این دانست که هیچ گونه تعهد و یا تکلیف جدی بر عهده اولیای دانش آموزان گذارده نشده است . ( این جا )
هر چند این رفتارهای نامتعارف دانش آموزان ایرانی خیلی تازه نبوده و مسبوق به سابقه است .
جنبش «بچهها برای مهار تغییر اقلیم» که توسط " گرتا تونبرگ " دانش آموز سوئدی پایه گذاری شد در 24 اسفند 1397 ( 15 مارس ) در بیش از 130 کشور دنیا به وقوع پیوست . ( این جا )
دو ماه بعد از نخستین اعتصاب عمومی جوانان برای تغییرات اقلیمی در ۱۵ مارس، بار دیگر جوانان در سراسر جهان روز جمعه به خیابانها آمدند تا دومین اعتصاب جهانی را رقم بزنند که هدف آن درخواست برای اقدام فوری برای متوقف کردن روند مخرب تغییرات اقلیمی است. ( این جا )
کشورهایی از سراسر جهان از جمله افغانستان، نامبیا و ازبکستان دست کم با یک راهپیمایی و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر کشورها با دهها راهپیمایی، روز جمعه ۲۴ ماه مه به خیابان ها آمدند .

با وجود عمومیت داشتن این گونه اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان اما در ایران هیچ خبری نبود .
" صدای معلم " در گزارشی نوشت : ( این جا )
« در حال حاضر محیط زیست در جهان به یک موضوع مهم تبدیل شده است .
در ایران که از سوء مدیریت و بحران مدیران ناکارآمد همواره در رنج است بحران محیط زیست یکی از ابربحران ها می باشد اما تحرک خاصی حداقل در نظام آموزشی مشاهده نمی شود .
رسانه ها هم عموما با این گونه مسائل کاری ندارند و اولویت ها چیزهای مهم تر و مهیج تری هستند !
در 2 روز گذشته خبر اعتراضات دانش آموزی در سراسر جهان علیه پدیده تغییرات اقلیمی تیتر بسیاری از رسانه های جهان بوده است .
با وجود آن که شماری از وزرا در کشورهای مختلف نگرانی خود را از تعطیلی مدارس توسط دانش آموزان ابراز کردهاند اما در ایران و تاکنون مورد خاصی مشاهده نشده است .
وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان محیط زیست در این مورد سکوت کرده اند .
تشکل های دانش آموزی مانند سازمان دانش آموزی ، مجلس دانش آموزی ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و... انگار این اخبار و رویدادها را مشاهده نمی کنند .
دانش آموزان ایرانی هم با نزدیک شدن به عید نوروز ؛ دغدغه و دل مشغولی آنان عمدتا " تعطیلی زود هنگام مدارس" است !
دو ماه پس از این اعتراض ؛ دانش آموزان امروز نیز به خیابان ها آمدند تا بار دیگر « صدای خود » را دولتمردان و سیاست گذاران برسانند .»
« در کشور ما دانش آموزان معمولا به خاطر سخت بودن سوالات امتحانی تجمع و یا اعتصاب می کنند و برخی اوقات کتاب ها را هم آتش می زنند و یا این که در امتداد اعتصاب معلمان از تعطیلی کلاس ها و مدرسه اظهار خرسندی می کنند .
دانش آموزان ما حتی به خاطر لو رفتن سوالات امتحانی هم اعتراض نمی کنند و در عوض سعی می کنند تا از قافله عقب نمانند . »

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پنجمین روز از شهریور ماه 1399 ، جلسه هم اندیشی پیرامون شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 – 1399 با حضور محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاونین و روسای ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش استان و پرورش و مدیران سه دوره آموزشی شهر اصفهان برگزار شد.
در این جلسه امیر حسین بانکیپور ضمن تشکر از زحمات دستگاه آموزش و پرورش استان، اظهار داشت: معلمین از فکر جوانان و جامعه پزشکی از جان مردم محافظت میکنند که هردو کار بسیار ارزشمند است، مظلومیت آموزش و پرورش در شرایط شیوع ویروس کرونا کاملا مشخص شد، چرا که نگاهی که به مباحث اقتصادی و دیگر بخشهای کشور میشود به آموزش و پرورش نشد.
وی با اشاره به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس افزود: خانوادهها نگرانیهایی دارند که با توجه به مشخص نبودن اتمام زمان شیوع ویروس کرونا باید به آن ها توجه کرد، خانواده ها شرایط سختی را سپری کردند و باید برای پیشگیری از متغیرهای غیر قابل پیشبینی دانش آموزان در گروه های سنی مختلف برنامه های مناسبی تدوین کنیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند. ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچگاه نمیتواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد.
بانکیپور تاکید کرد: زمانی که برنامهریزی شفاف، ساده، ثابت و قابل انعطاف داشته باشیم، می توانیم یک الگوی واحد برای نظام آموزشی در شرایط شیوع ویروس کرونا تعریف کنیم که مطمئناً میتواند برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش مفید باشد.
پایان پیام/

وزیر پیشین آموزش و پرورش در اقدامی عجولانه و برای خالی نبودن عریضه دست به حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان زد، و هر جا تریبون یا رسانهای می یافت حذف کنکور تیزهوشان را یکی از افتخارات وزارت خود می دانست . ایشان عنوان میکرد که دانش آموزان در دوره ابتدایی بیشتر بایستی به بازی های کودکانه بپردازند تا درگیر تست زدن باشند. هر چند امروزه در علوم تربیتی بهترین شیوه برگزاری آزمون، آزمون های تشریحی است اما حذف آزمون با منبع کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه اول منجر به آزمونهایی تحت عنوان هوش و استعداد تحصیلی گردید.
یکی از علتهایی که وزیر به آن افتخار می کرد حذف کلاس های تست زنی بود که عملاً این اتفاق نیفتاد . خانواده ها این روزها به کلاس های تست هوش روی آورده اند و آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

تست ها را نگاه کنید ببینید کجای این تستها هوش دانش آموز را می سنجد. آزمون سالهای گذشته با حرف و حدیث ها و اعتراضات زیادی روبه رو بوده است. سال اول به طور کلی از کتاب تست ریون استفاده شده بود. امسال نیز ۱۰ درصد سوالات در پاسخ نامه منتشر شده توسط سمپاد دارای دو جواب صحیح است. سه سوال نیز به علت غلط بودن حذف شده است .
برخی از استادان این گونه کلاس ها معتقدند سوالات دیگری نیز غلط بوده است. خانواده های زیادی شاکی شده اند با توجه به حضور فرزندشان در سر جلسه آزمون در سامانه برایشان غیبت منظور شده است و وزارتخانه در پاسخ می گوید: اقدامی آزمایشی در این موضوع دخیل بوده است تا به نوعی بتواند این افتضاح را بپوشاند.
موارد متعددی خانواده ها شکایت کرده اند که سیستم غیبت در جلسه آزمون را ثبت نموده است ؛ اگر تصحیح پاسخنامه ها هم بدین صورت باشد طنز جالبی است .
وزارت آموزش و پرورش در اقدامی پیشگیرانه برکناری طراح سوالات را بهترین سپر دفاعی خود قرار می دهد ، در صورتی که رئیس اداره سمپاد و معاون آموزش متوسطه و وزیر آموزش و پرورش بایستی مورد مواخذه توسط مقامات مسئول قرار گیرند.
چگونه می توان آزمونی را با این همه غلط و اشتباه در سطح ملی برگزار کرد و با آینده دانش آموزان این گونه برخورد کرد؟
همگان به دانش آموزان نصیحت می کنند که اگر سوالی را در آزمون تستی شک داشتید که دو جواب صحیح دارد جواب ندهید، اما در آزمون سمپاد ۱۰ سوال دارای دو جواب صحیح است .حال دانش آموزی که شانسی یکی از این دو جواب را علامت زده باشد برنده ماجراست.

پیشنهاد می کنیم ضمن برخورد با تمامی مسئولین مقصر در این امر هر ده سال دو جوابی را حذف و بقیه سوالات نیز که جای شک و ابهام دارند آنها نیز حذف شوند، تا حقی از کسی ضایع نگردد.
نخبه کشی چه در کنکور سال ۹۹ و چه در آزمون تیزهوشان امسال پر رنگ تر از هر سال است .
چرا در مملکتی که وزارت آموزش و پرورش معدل نمرات دیپلم را ۱۲ اعلام می کند دانش آموز رشته ریاضی با معدل نوزده و نیم در امتحانات نهایی پس از امتحان کنکور به دلیل سختی سوالات خودکشی کند ؟
سوالاتی که به اذعان دبیران در سراسر کشور آن قدر سخت بوده است که حتی آنها نیز قادر به پاسخگویی در زمان مشخص شده نبوده اند.
راستی کدام مسئول پاسخگوی خودکشی و افسردگی دانش آموزان است؟ تا کی دانش آموزان باید تاوان عدم توانایی و بی مسئولیتی مدیران را بدهند؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

در سال هاي اخير برخي از جامعه شناسان به يك آسيب اجتماعي اشاره كردهاند شايد بتوان آن را «خودخوارانگاري ملّي» نام نهاد. اين پديده در حال فراگير شدن است و همه صنوف و گروهها (دانشگاهيان، دانشجويان، حوزويان و طلاب، معلمان و دانشآموزان، كارگران و كارفرمايان) در معرض خطر آن قرار دارند. در اينجا اجمالاً به مصاديق و نشانههاي اين بيماري واگيردار اشاره ميشود. شايد بتوان گفت اين اختلال با مَثَل" مرغ همسايه غاز است" مترادف است. يعني، برخي از ما ايرانيان خيال ميكنيم مرغ همسايه غاز است و خودآگاهانه يا اغلب به طور ناخودآگاه، به برجسته كردن ضعفها و كاستيهاي خود ميپردازيم. براي نمونه، همين مواجهه با بحران كرونا را در نظر بگيريد.
در شبكههاي اجتماعي، به وفور، ديده ميشود كه هر كاري كه در كشورهاي ديگر انجام ميشود مطلوب و بي عيب تلقي شده و ارزنده سازي ميشود. برعكس، هر كاري كه در داخل كشور در حوزههاي مختلف، از جمله در آموزش و پرورش انجام شده يا ميشود، ناارزنده سازي ميشود.
وقتي « صداي معلم » تجارب ساير كشورها را منتشر ميكند و بهطور ضمني خواستار بازگشايي مدارس ميشود و يا بر ضرورت برگزاري آزمون حضوري تأكيد ميكند، يك عده فرياد ميزنند :" مگر اينجا اروپا يا ژاپن و چين و كره جنوبي است؟ آنها به جان انسانها ارزش قايل هستند و حتماً شرايط رعايت پروتكلهاي بهداشتي را فراهم كردهاند؛ مدارس آنها با ما متفاوت است؛ كلاسهاي آنها مثل ما هلفدوني نيست؛ آموزش و پرورش ما با آنها قابل مقايسه نيست؛ در آموزش و پرورش ما هيچكاري انجام نشده است. در كشور ما به جان انسانها ارزش قايل نيستند. اصلا با بسته شدن مدرسه چيزي از دست نميدهيم. مگر مدرسه چه چيزي به بچهها ياد ميدهد؟…".

اين واكنشها در فضاي مجازي و محافل ديگر از يك فاجعه ملي حكايت ميكند و آن «ضعف شديد سرمايه اجتماعي» است. بدون ترديد در تضعيف سرمايه اجتماعي، متهم رديف اول، حاكمان سياسي و مقامات ارشد كشور هستند كه نتوانستهاند به حكمراني مطلوب نزديك شوند ولي، ما به عنوان مردم هم چندان بيتقصير نيستيم.
بنابراين، شايسته است به ضعفهاي بنيادين خودمان بيشتر دقت كنيم و از نقد خود به عنوان شهروند ايراني بپردازيم. يك سوزن به خود بزنيم و يك جوالدوز به حاكمان. حاكمان شاخة همان درختي هستند كه ريشههايش را آحاد جامعه تشكيل ميدهند.
شواهد نشان ميدهند بسياري از ايرانيان به «خودخوارانگاري» مبتلا شدهاند. جاي تأسف است گاهي كلام معطوف به خودخوارانگاري از زبان برخي از مدرسان دانشگاه، معلمان و همكاران فرهنگي جاري ميشود. در حالي كه انتظار ميرود همين گروهها با خودخوارانگاري ملّي مبارزه كنند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

نخستین نشست رسانه ای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به صورت " غیرحضوری " و با شرکت تعدادی از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش امروز دوشنبه 10 شهریور ساعت 11 برگزار گردید .
این نشست که با استفاده از نرم افزار shavak پشتیبانی می شد مانند نشست پیشین با معاون حقوقی و امور مجلس با خطاهای متعددی در ورود خبرنگاران و نیز استمرار حضور آنان رو به رو شد .
در پایان نیز پرسش یکی از خبرنگاران ناتمام ماند و وزیر آموزش و پرورش موفق به خداحافظی با خبرنگاران نشد .
پرسشی که " صدای معلم " پیش تر نیز مطرح کرده آن است ؛ وزارتخانه ای که هنوز توانایی برگزاری یک نشست ساده ویدئویی را با حدود 20 خبرنگار ندارد چگونه مسئولان آن هر روزه " شبکه شاد " را برای جامعه تبلیغ می کنند ؟
بر خلاف نشست پیشین که به صورت غیرحضوری با قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و صدای معلم در آن حضور نداشت اما این بار این رسانه در نشست حاضر بود اما به نشانه ی " اعتراض " هیچ گونه پرسشی را مطرح نکرد .
پرسش های خبرنگاران اکثرا بر موضوعاتی مانند بازگشایی مدارس و تعارض منافع و صندوق ذخیره فرهنگیان متمرکز بود و البته می شد از قبل پاسخ های وزیر آموزش و پرورش را پیش بینی کرد .
خبرنگاران پرسش های خود را مطرح می کردند و نوع پاسخ های وزیر آموزش و پرورش بیشتر از جنس " اداری " و واکنش خبرنگاران هم از نوع " کارمندی " بود .

خبرنگاران سوال می کردند و وزیر هم پاسخی می داد انگار قرار است وظیفه ای اداری رفع تکلیف شود .
مثل نشست های حضوری که " صدای معلم " همیشه در آن ها حضور داشت و پرسش های چالشی و جدی مطرح می کرد اما نوعی فضای " میرزابنویسی " و به قول خود وزیر آموزش و پرورش ، " فریب سازمان یافته " بر این نشست مجازی حکم فرما بود .
در پایان نشست نیز به نظر می رسید که برخی از خبرنگاران از برنامه خارج شده و به جای افراد تصاویر میز و تلفن و... نمایش داده می شد .
در طول برنامه و علی رغم آنلاین بودن مدیر صدای معلم هیچ گاه تصویری از وی در جریان برنامه مشاهده نشد و تمرکز بر چهره برخی خبرنگاران بود .

حاجی میرزایی در این نشست همانند آن چه در ماه های اخیر بیان کرده بر اصل " ارائه آموزش به همه دانش آموزان " و این که هیچ دانشآموزی نباید از تحصیل محروم بماند تاکید کرد و گفت متعهد هستیم آموزش را به تمام دانش آموزان صرف از نظر محدودیتها و مناطقی که حضور دارند ارائه دهیم .
اما حاجی میرزایی اشاره ای به تضاد سیاست هایش در مورد شبکه شاد با اصول قانون اساسی در مورد رایگان بودن آموزش و پرورش نکرد .
حاجی میرزایی ادامه داد :
« اصل دوم، تأکید بر آموزش حضوری است در همین رابطه تجربیات کشورهای مختلف را بررسی کردیم، در تمام دنیا اصل بر آموزش حضوری است چون هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست و کارکرد مدرسه در شکلگیری شخصیت دانشآموزان، ارتباط دانشآموزان و معلمان و تقویت مهارت اجتماعی آنها با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست؛ تنها چیزی که میتواند حضور را محدود کند، مقررات بهداشتی است که اگر از سوی ستاد ملی کرونا مطرح شود آن را اجرا خواهیم کرد. ارتباط چهره به چهره دانشآموزان و معلمان به ویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است. »
این سخنان وزیر آموزش و پرورش در حالی با اما و اگر و تردید بیان می شوند که بر اساس همان تجربیات تطبیقی در سایر کشورها استثنایی برای تعطیل کردن آموزش حضوری قائل نشده اند و جامعه در ارکان مختلف آن از مدت ها پیش تکلیف خود را دانسته و خود را برای شرایط جدید آماده کرده است .
وزیر آموزش و پرورش گفت :
نکته ی دیگر که در آغاز صحبتم عرض کردم امسال سال تحصیلی ما بدون مشارکت فعال و موثر خانواده ها انجام نخواهد شد و بنابراین نظارت بر همکاری خانواده ها هم سهم به سزایی در این کار دارد . ما برای آموزش خانواده ها نیز برنامه ریزی هایی کرده ایم . در انجمن اولیا و مربیان طراحی هایی شده است . برنامه هایی پیش بینی شده است که در این شبکه شاد برنامه هایی به انجمن اولیا و مربیان اختصاص پیدا کرده است و آموزش های لازم را به خانواده ها ارائه می کند . خبرنگاران پرسش های خود را مطرح می کردند و نوع پاسخ های وزیر آموزش و پرورش بیشتر از جنس " اداری " و واکنش خبرنگاران هم از نوع " کارمندی " بود .
این سخنان حاجی میرزایی در حالی بیان می شوند که در شیوه نامه بازگشایی مدارس که از سوی وزارت آموزش و پرورش به سراسر مدارس و مناطق ارسال گردیده ، هیچ گونه تکلیف و تعهد جدی و قابل سنجش بر عهده خانواده ها گذاشته نشده است . ( این جا )
خانم رضایی از خبرگزاری ایلنا پرسید :
« ما امتحاناتی را شاهد بودیم که بعضی دانش آموزان خودشان پای امتحانات نبودند و تقلب کردند و حتی والدین آنان و بزرگ ترهایشان به جای آن دانش آموزان امتحان دادند .
در رابطه با افت تحصیلی و افت آموزشی دانش آموزان می خواستم صحبت کنم .

آیا شما بررسی و تحقیقی در این مورد داشته اید که میزان یادگیری و کیفیت آموزشی در مقایسه با سال تحصیلی گذشته چگونه بوده است و این که شما اشاره کردید به آموزش از طریق تلویزیون .
اسفند و اردیبهشت و اواخر فروردین آموزش های تلویزیونی چندان مطلوب نبوده اند و با خیلی ها در این مورد صحبت کرده ام اما بسیاری از خانواده ها از آن رضایتی نداشته اند .
شما اشاره کردید به این که حاشیه نشین ها می توانند از آموزش های تلویزیونی استفاده کنند اما برخی از این آموزش ها یا عقب تر از درس بودند و یا جلوتر بودند و این آموزش ها عایدی خاصی نداشته اند . » حاجی میرزایی اشاره ای به تضاد سیاست هایش در مورد شبکه شاد با اصول قانون اساسی در مورد رایگان بودن آموزش و پرورش نکرد .
حاجی میرزایی پاسخ داد :
در مورد آزمون . ببینید من خواهش می کنم که به طور خاص رسانه ها به این توجه داشته باشند .
ما در سال گذشته به یک باره با وضعیتی مواجه شدیم که همه دنیا غافگیر شد و پیش بینی نمی کردیم که با چنین وضعیتی مواجه شویم .
پاسخ هایی هم دادیم که عرض می کنم از نظر کیفیت هم چگونه بود .
ممکن است با کاستی هایی هم همراه بوده است . ما از همان روز اولی که فعالیت های آموزش از راه دور و آموزش های تلویزیونی را آغاز کردیم مدام برای بهبود آن تلاش کردیم ، اطلاعات بازخورد دانش آموزان به خانواده ها را گرفتیم . اصلاحات لازم را اعمال کردیم .
در امتحانات پایه دوازدهم که امسال ما به صورت حضوری و متمرکز برگزار کردیم هم شرکت کنندگان ما نسبت به سال قبل افزایش دارد و هم کیفیت نمرات شان در مقایسه با سال قبل – فکر می کنم – حدود 5 / 0 تا یک نمره بهبود دارد در آموزشی که می تواند معیار باشد و امتحان به صورت یک پارچه و متمرکز اخذ شده است .
تلاش ما این بوده این کار کیفیت داشته باشد اما در سال تحصیلی جدید به روش های آزمون دقیق تر مجهز شدیم و بر روی " شبکه شاد " امکان برگزاری آزمون های با کیفیت میسر شده است . امکان ارائه تکلیف از سوی معلم به دانش آموزان و دانش آموزان به سمت معلم ؛ گزارش تکالیف شان میسر شده است . این سخنان حاجی میرزایی در حالی مطرح می شوند که آیین نامه اجرایی مدارس که سال ها از تصویب آن می گذرد اختیارات مناسب و کافی را به ارکان مختلف " مدرسه" قائل شده است اما مواضع و عملکرد مسئولان این وزارتخانه در رده ها و سطوح مختلف در بحران کرونا نشان داد که بین حرف تا عمل تفاوت معناداری همچنان پا برجاست .
تلاش ما این است که از همه تجربیات گذشته برای بهبود آموزش استفاده کنیم .
در مورد تلویزیون هم در آن زمان کوتاه افرادی که شناسایی شوند و بتوانند آمادگی داشته باشند و معلم که در این کلاس 20 – 30 نفره تدریس کرده در یک مدرسه میلیونی زنده تدریس کند با محدودیت هایی رو به رو بودیم .
به تدریج هم ظرفیت های خودمان را شناسایی کردیم و هم نیروهای مناسب برای این کار شناسایی شده اند و امیدوارم که ان شاء الله کیفیت آموزش ها در سال تحصیلی جاری بهتر باشد .
این ظرفیت با هماهنگی و همکاری بسیار جدی صدا و سیما به سمت استفاده از ابزارهای دیگر هم میل خواهد کرد و امیدوارم که ان شاء لله آموزش های ما آموزش های ترکیبی از طریق تلویزیون و آموزش های بهتری را از این طریق ارائه کنیم .
اما همچنان تاکید می کنم هیچ دانش آموزی به هر دلیلی ، نداشتن تلویزیون یا مناسب ندانستن تلویزیون از آموزش محروم نخواهد بود .
ما موظف هستیم که به همه دانش آموزان آموزش بدهیم و مدارس ما برای این کار آماده شدند .
لیست همه دانش آموزان را گرفتند . شرایط همه دانش آموزان را مشخص کرده اند و حتما ان شاء الله کار را با کیفیت و دقت انجام خواهیم داد .
این پاسخ های مبهم ، بدون آدرس و بی پشتوانه در مورد وضعیت برگزاری آزمون های غیرحضوری در حالی مطرح می شوند که به تازگی " كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " در گزارشی مستند خواهان اتخاذ تدابیری از سوی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون ها و امتحانات مدارس به صورت " حضوری " گردیده است . ( این جا )
نخستین کسی که از وزیر آموزش و پرورش پرسش خود را در غیاب خانم احمدی از خبرگزاری پانا مطرح کرد خانم دولت یاری بود .

دولت یاری پرسید : چند وقت پیش وزیر آموزش و پرورش در مورد بحث تعارض منافع بخشنامه ای داشتند و قرار شد فرصت دو ماهه ای داده شود که در آموزش و پرورش اطلاعات کامل جمع آوری شود و در نهایت به یک جمع بندی برسند که چطور این بحث تعارض منافع سازمان دهی شود .
آیا این اطلاعات جمع آوری شده است و یا خیر و آیا مسئولینی که مدرسه داشتند سرنوشت مدارس آن ها چطور می شود و در بحث های دیگر مصداقی از تعارض منافع هست ؛ ساز و کار آموزش و پرورش برای مواجهه با آن چه هست ؟
حاجی میرزایی در پاسخ گفت :
« درباره تعارض منافع اطلاعات دقیق و تفصیلی از سراسر کشور و جمیع همکاران جمع آوری شده است . تعدادی از همکاران ما بودند که مدرسه داشتند و بعد از بخشنامه تعارض منافع اعلام توقف فعالیت های مدرسه شان را کردند و رسما فعالیت مدرسه متوقف شد .
طبق بخشنامه ای که دادیم این ها برای ادامه همکاری منعی ندارند و دوستانی که ترجیح دادند همچنان امر مدرسه داری را انجام دهند ان شاء الله در همین هفته جا به جایی انجام خواهند شد و ادامه همکاری دوستانی که مشمول بخشنامه تعارض منافع می شوند در همین هفته جاری ان شاء الله مشخص خواهد شد .
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در پرسش خود هیچ گونه اشاره ای به گزارش اخیر خود در مورد قضایای دانشگاه فرهنگیان و نیز تهدیدهای صورت گرفته از آن دانشگاه در مورد خودش نکرد و این گونه سوال کردن مبهم و تمرکز خاص روی مدارس غیرانتفاعی خودش جای سوال و فکر دارد .
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری عنوان کرد :
« ما اختیاراتی را به شورای آموزش مدارس دادیم. نقش معلمان یک نقش متمایز و پیچیدهای است. سالها معلمان از این روش استفاده کردند در کلاس درس بدهند و امسال با شرایط متفاوتی رو به رو شدیم و نیاز به خلاقیت و فعالیت متمایز معلمان دارد. »
این سخنان حاجی میرزایی در حالی مطرح می شوند که آیین نامه اجرایی مدارس که سال ها از تصویب آن می گذرد اختیارات مناسب و کافی را به ارکان مختلف " مدرسه" قائل شده است اما مواضع و عملکرد مسئولان این وزارتخانه در رده ها و سطوح مختلف در بحران کرونا نشان داد که بین حرف تا عمل تفاوت معناداری همچنان پا برجاست .
در این نشست هیچ خبرنگاری اشاره به " کمپین سراسری دانش آموزان ایرانی برای تعطیل کردن کامل مدارس " نکرد . ( این جا )
هیچ خبرنگاری در مورد عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و نشست اخیرش با برخی موسسات تجاری – آموزش پرسش نکرد .
هیچ رسانه ای در مورد میزان بودجه اختصاص یافته به بهداشت مدارس و رعایت پروتکل های بهداشتی و مقایسه آن با سایر کشورها سوال نکرد .
در تصاویری که پرتال وزارت آموزش و پرورش در مورد نشست امروز منتشر کرده است خبرنگاران صدا و سیما در جلسه حضور کامل و فعال داشته اند . ( این جا )
انبوهی از افراد و نیز تجمع خبرنگارانی مشاهده می شود که به نظر می رسد جای برخی رسانه ها در آن اضافی بوده است هر چند مطابق اعلام پیشین و رسمی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و به استناد ستاد ملی مبارزه با کرونا تجمع افراد بیش از 10 نفر در یک جا ممنوع اعلام شده بود .
به نظر می رسد آن چه نظام آموزشی را تهدید می کند نه کرونا که بحران " عدم صداقت " در این مجموعه باشد .
پیش تر « صدای معلم » انتقاد صریح خود را نسبت به " غیرحضوری " شدن نشست های رسانه ای و نیز مواضع چندگانه و مبهم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود . ( این جا )







پایان گزارش/