گروه گزارش/
هنوز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به آخرین گزارش صدای معلم با عنوان : " مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان هم " روز خبرنگار " را تبریک گفت ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )
در این گزارش آمده است :
« پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان آن است که بگوید شرط همراهی همیشگی با ایشان چیست ؟
آیا اگر رسانه ای با مشی مستقل و مدنی از مسئولان آموزش و پرورش توضیح خواسته و خواهان شفاف سازی شود ؛ از این همراهی کنار گذاشته خواهد شد ؟
آیا انتظار این مسئولان آن است که رسانه ها " بازوی خبری – تبلیغاتی " آنان بوده و نقش روابط عمومی را ایفا کنند ؟
لازم است تا این اداره کل در اسرع وقت نسبت به عدم دعوت از رسانه صدای معلم پاسخ گو باشد .
در ادامه این گزارش آمده بود :
آیا آقای اعتدادی و همکاران ایشان تاکنون نگاهی آسیب شناسانه به کیفیت آموزش در شبکه شاد انداخته و یا کار پژوهشی – میدانی در مورد آن انجام داده اند ؟
در این نشست خبری از پرسش های خبرنگاران و پاسخ های مسئولان نیست اما اگر حضور داشتیم این پرسش را مطرح می کردیم که آیا به دانش آموزان ، معلمان و حتی اولیای آنان ، آموزش های لازم همانند سایر کشورها در این زمینه داده شده است ؟
و این اداره کل چه میزان بودجه و اعتبار برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز نظارت بر انجام دقیق آن ها در نظر گرفته است ؟ »
واقعا از نظر این مقام آموزش و پرورش ، تعریف و مقام " اندیشه " چیست و جایگاهی دارد ؟
آیا واقعا باور و اعتقادی به معنای حقیقی این گزاره ها وجود دارد و به اندیشه متفاوت در مقام " عمل " احترامی گذاشته می شود ؟
همان گونه که این رسانه پیش تر نیز متذکر شد : " برخورد مسئولانه و پاسخ منطقی و اقناع گرانه به رسانه ها و خبرنگاران بهترین کمک و هدیه به آنان است " . »
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست با روسای آموزش و پرورش نواحی و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل به مطالبی در مورد " شبکه شاد " اشاره کرده است .( این جا )
پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نوشت :
« محمد اعتدادی گفت: همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق عضویت در شبکه شاد امکان پذیر است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در بیست و ششمین روز از شهریور ماه ۱۳۹۹، جلسه مدیر کل آموزش و پرورش استان با روسای آموزش و پرورش نواحی و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل برگزار شد. " حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند. ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچ گاه نمیتواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد. "
در این جلسه محمد اعتدادی تیم تشکیل دهنده آموزش و پرورش شهر اصفهان را در زمینه مسائل آموزشی، تعلیم و تربیت فعال دانست و اظهار داشت: همه باید در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش قدم برداریم و بهعنوان متولی تعلیم و تربیت نگران دانش آموزان باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: می توانیم با تعامل و همراهی یکدیگر، آموزش را در مسیر صحیح هدایت کنیم و از همین رو از تمام مدیران مدارس می خواهم در جلساتی که به صورت آنلاین در سامانه شاد برگزار می شود شرکت کنند، عضویت در این شبکه برای فرهنگیان و دانش آموزان الزامی است چراکه همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق این شبکه نیز امکان پذیر است. »
وزیر آموزش و پرورش بارها بر اولویت داشتن " آموزش حضوری " به عنوان یک اصل اشاره کرده است . ضمن آن که بازگشایی مدارس مطابق اعلام رسمی از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است .
در آخرین اظهار نظر ؛ حاجی میرزایی در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان چنین گفته است : ( این جا )
پرتال وزارت آموزش و پرورش می نویسد :
« وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش با مسئله کرونا، همزیستی مسالمتآمیز انجام داد و آن را بهعنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوههای مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر میرسد سادهترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم. اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم. اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مسئله میرسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیکترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند. »
پرسش " صدای معلم " از مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان آن است که آیا سخنان ایشان با مواضع اصولی وزیر آموزش و پرورش تناسب و هماهنگی دارد ؟
اخبار و گزارش های رسیده به این رسانه حاکی است که اکثریت قریب به اتفاق مدارس شهر اصفهان با توجه به " برخوردار بودن " به سخنان وزیر آموزش و پرورش توجهی نداشته کلاس ها را از همان ابتدا به صورت " غیرحضوری " برگزار کرده اند .
آقای اعتدادی از کدام سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش سخن می گوید ؟
چند پیش ؛ " امیر حسین بانکی پور " نماینده استان اصفهان گفت : ( این جا )
« پس از شیوع ویروس کرونا، نگاهی که به مباحث اقتصادی و دیگر بخشهای کشور میشود به آموزش و پرورش نشد.
خانوادهها نگرانیهایی دارند که با توجه به مشخص نبودن اتمام زمان شیوع ویروس کرونا باید به آن ها توجه کرد، خانواده ها شرایط سختی را سپری کردند و باید برای پیشگیری از متغیرهای غیر قابل پیشبینی دانش آموزان در گروه های سنی مختلف برنامه های مناسبی تدوین کنیم.
حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند. ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچ گاه نمیتواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد.
زمانی که برنامهریزی شفاف، ساده، ثابت و قابل انعطاف داشته باشیم، می توانیم یک الگوی واحد برای نظام آموزشی در شرایط شیوع ویروس کرونا تعریف کنیم که مطمئناً میتواند برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش مفید باشد. » وزیر آموزش و پرورش : اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم.
آیا از نظر مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان همه برنامه ریزی ها فقط در شبکه شاد خلاصه می شوند ؟
آیا آقای مدیر کل به اندازه نماینده مجلس نسبت به آینده نظام آموزشی و عوارض تعطیلی طولانی مدت و بی حساب و کتاب مدارس اندیشیده است ؟
در حالی که سیاست و خط مشی وزارت آموزش و پرورش تکیه با اصل آموزش حضوری و تفویض اختیار به مدرسه در قالب " شورای مدرسه " است ؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با استناد به کدام قانون ضمن اجباری اعلام کردن عضویت در شبکه شاد ، برای همه نسخه واحدی پیچیده و اصل " مدرسه محوری " را مورد تردید و خدشه قرار می دهد ؟
در حالی که به نظر می رسد تاکنون کار پژوهشی – میدانی در مورد شبکه شاد و کیفیت آموزش و سایر پارامترهای آموزشی صورت نگرفته است آقای اعتدادی ادعا می کند همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق این شبکه نیز امکان پذیر است ؟
پایان گزارش/
گروه رسانه/
[شهروند] پیرایش دروس و محتوای کتابهای درسی مدتهاست تن به قیچی حذف و تغییرات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی داده است. اول نوبت به «مهتاب» نیما و چند شعر و نوشته ادبی از کتاب فارسی رسید. تیغ تیز ممیزی بعد از قربانیکردن «آرش کمانگیر» نوبت به داستان حلاج تذکرهالاولیا رسید. سیاحتنامه ابراهیمبیگ و رباعیات خیام هم از تیغ ممیزی بینصیب نماندند. بعد از مدتی «در این سرای بیکسی، کسی به در نمیزند»، «اشکم ولی به پای عزیزان چکیدهام»، «به کجا چنین شتابان»، «باغ بیبرگی» هم در فهرست حذفیات قرار گرفتند تا کتابهای فارسی دیگر نام «سایه»، «رهیمعیری»، «شفیعی کدکنی» و اخوان ثالث را به خود نبینند. نام صادق هدایت از داستان کباب غاز جمالزاده، بخشهایی از خاطرات اسلامیندوشن، نام محمود دولتآبادی، نام مشفق کاظمی و عباس خلیلی و شعر مادر ایرجمیرزا هم به سرنوشت حذف دچار شدند. اشتباهات هم سهم خودشان را از کتابهای درسی داشتند؛ تصویر خلیجفارس از کتاب سال اول دبستان برای همیشه خداحافظی کرد، هرچند در توضیح آن گفته شد؛ «منظوری نداشتهاند». شعر «کیوان شاهبداغی» هم به سهراب سپهری نسبت داده شد!
کتاب ریاضی هم از تغییرات بینصیب نماند و نامش را در فهرست حذفیات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش با حذف انتگرال ثبت کرد. حذفی که در توجیه آن حجتالاسلاموالمسلمین ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفته بود؛ «بچهها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه!» لبه تیز تیغ حذفیات، کتاب تاریخ دوره دوم متوسطه را هم در فهرست بلندبالای حذفیات و تغییرات قرار داد تا جنایات روسیه جایی در کتابهای تاریخ نداشته باشند، هرچند رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در همان دوره با اشاره به اینکه حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت او نبوده، گفته بود؛ «نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطهگرایانه بلوک شرق را انکار نمیکنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد، به معنی صرفنظرکردن مردم از بخشی از تاریخ نیست؛ دستکاری در تاریخ را قبول نداریم.»
سال تحصیلی ٩٩-١٤٠٠ هم قربانی جدید حذفیات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است اما اینبار تصمیم بر حذف تصویر دختران از جلد کتاب سوم دبستان بود. تصمیمی که حاشیههای بسیاری به خود دید و موضوع قدیمی تبعیض جنسیتی را به میان کشید.
نسیم بهاری، تصویرگر جلد کتاب ریاضی در صفحه شخصی خود نوشت: «این طرح را چندسال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم. طرح اصلی هم کلی ممیزی خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد!» هرچند روابطعمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مبنای حذف را گذاشتند بر خلوتشدن جلد اما اینکه چرا این خلوتی باید شامل حال تصویر دختران میشد را کسی جواب نداد. هرچند وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود دلیل این حذف را چنین بیان کرد: «تغییرات در کتابهای درسی همهساله براساس ارزیابی و از سوی مؤلفان انجام میشود. به رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مأموریت دادم تغییرات در شکل و محتوای کتابهای درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش کند. به دغدغههای مردم اهمیت میدهم دختران میهن شایسته احتراماند.»
نبودِ تفکر علمی با توجه به تجربیات جهانی
کتابهای درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خطمشی آموزشی دارند، کانون توجه دستاندرکاران آموزش و پرورش هستند. اهمیت کتابهای درسی در نظامهای آموزشی متمرکز مانند ایران که تقریبا تمام عوامل آموزشی براساس محتوای آن تعیین و اجرا میشود، بیش از سایر انواع نظامهای آموزشی است و به خاطر همین اهمیت بیش از اندازه است که صرف وقت نیروهای متخصص در ارزشیابی و تحلیل کتابهای درسی میتواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد.
درحال حاضر کتابهای درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع برای یادگیری به شمار میآیند.
علی پورسلیمان ؛ مدیر صدای معلم فرآیند تدوین کتابهای درسی را دور از واقعیتهای روز و نیازهای زندگی امروز ایرانی میداند؛ فرآیندی که در کلیات خود یک ماهیت انتزاعی دارد.
به باور پورسلیمان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شناخت علمی و کافی در مورد تحولات روز و تجربیات جهانی ندارد. به گفته این معلم، متأسفانه معلمها به صورت مستقیم و شفاف در تدوین و نهاییکردن محتوای درسی نقشی ندارند، شاید برای همین است در مدارس هدف تنها تمامکردن فصول کتابهای درسی، برخلاف نظامهای آموزشی دیگر که تا حدودی اختیاراتی به معلمها داده میشود. «در چنین شرایطی متأسفانه فضا برای مؤسسات تجاری و آموزشی باز شده درحالی که آنها هم جوابگوی نیاز آموزشی نیستند.»
پررنگشدن و کثرت کتابهای آموزشی یکی دیگر از مباحثی است که در حاشیه تدوین متون کتابهای درسی به چشم میخورد. کتابهایی که در بالارفتن کیفیت آموزشی کارساز ظاهر نمیشوند.
بعد از حذف انتگرال، نام شعرای بزرگ و تغییر واژهها در کتاب زیست نوبت به حذف تصویر کتاب ریاضی سوم ابتدایی رسید؛ آخرین حذف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش. حذفیاتی که متأسفانه توجهی به افکار عمومی ندارند. «همه این عوامل دستبهدست هم دادهاند تا در نظام آموزشی بحث فرار از مدرسه شکل بگیرد. اگر فضای مدارس نشاطآور و متناسب با سن و ویژگیهای روحی بچهها باشد، این مشکلات به وجود نخواهد آمد. یک قسمت از این مشکلات برمیگردد به موفق عملنشدن در این زمینه.»
به باور پورسلیمان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قاعدتا سازمانی است که باید به نوسازی آموزشی کمک کند بر مبنای اساسنامهای که برایش تعریف شده است. «هنوز تفکر علمی با توجه به تجربیات جهانی تعریف نشده و این وضع باید مورد پرسش افکارعمومی قرار بگیرد.»
تصمیمات عجیب با فاصله معنادار با واقعیتهای جامعه
تحقیق «نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش» نشان میدهد در نظام آموزشی کشور، طراحی، تهیه و تأمین محتوای آموزشی کتاب درسی را نهادهای دولتی و به صورت متمرکز انجام میدهند. از آنجایی که در بهرهگیری از متون درسی و تحقق اهداف آموزشی، عوامل گوناگونی همچون ویژگیها و خصوصیات فراگیران، الزامات اجتماعی، شرایط و امکانات آموزشی و کمک آموزشی و حتی ویژگیهای انگیزشی، تجربی و تخصصی معلمان تأثیر دارند، کتابهای درسی در فرآیند آموزش نقش و جایگاه ویژهای پیدا میکنند. به همین دلیل تحلیل و مطالعه محتوای کتاب درسی به تصمیمسازان، دستاندرکاران و برنامهریزان کمک میکند هنگام تدوین کتابهای درسی تصمیمات درستی بگیرند، طوری که تا جای ممکن نواقص و کاستیها به کمترین میزان برسد. تحلیلگر محتوایی یا برنامهریز درسی با استفاده از تحلیل محتوا میتواند پیامهای نهفته در داستانهای ساده یا متون کتاب درسی را با اهداف برنامه مورد مطالعه قرار داده و بدینوسیله گرایشها و جانبداریهای پنهان و آشکار در متون برنامه را تعیین کند. آموزشوپرورش یعنی آموزش در کنار پرورش و نمادهایی که میان نظامهای آموزشی جهان مشترک است.
در سالهای اخیر تغییرات و حذفیات کتابهای درسی برای مدتی خبرساز شد تا حذف یا تغییری جدید دوباره بازار صحبت در این زمینه را داغ کند. تغییراتی که گاهی محتوای آموزشی را نشانه میرود، زمانی دیگر روی تغییر نمادها تمرکز دارد و گاهی هم به تغییرات پرورشی منجر میشود. تبدیل واژههای زیستشناسی یکی از این تغییرات بود که سروصدای بسیاری هم به پا کرد.
محمدرضا نیکنژاد معتقد است نظامهای آموزشی در دو، سه دهه اخیر در بخش نمادها به دنبال رفع تبعیض هستند؛ تبعیضهای نژادی، مذهبی، جنسیتی و آموزشی. " سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شناخت علمی و کافی در مورد تحولات روز و تجربیات جهانی ندارد. "
«حذف جدید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خلاف روند طبیعی است که در دنیا اتفاق میافتد.» به باور این معلم، اتفاقاتی از این دست برخلاف روند اجتماعی است؛ تصمیماتی عجیب که با واقعیتهای جامعه فاصله معناداری دارد. جامعه امروز ایران شاهد دختران و زنانی است که تحصیلات عالیه دارند و در سِمتهای مختلف مسئولیت گرفتهاند، مسئولیتهایی که گاهی در بخشهای کلیدی است. «این حذفیات شاید در کوتاهمدت موج خبری ایجاد کند، اما در میانمدت و بلندمدت موضوعی حیثیتی است. ما در آمارهای بینالمللی به روند آموزشیافتگی دختران در این چهاردهه افتخار میکنیم و از آمار بیسوادیزدایی رو به گسترش میگوییم و در مقابل چنین تصمیماتی میگیریم.»
نیکنژاد ادامه میدهد: «جامعه امروز ایران شاهد تلاشهایی است برای احقاق حقوق زنان و کودکان. تلاشهایی که به احقاق بعضی از این حقوق کمک کرد و در مواردی هم روند رو به بهبود است؛ مسائلی که نگاه اجتماعی و فرهنگی را به خود میبیند و در بسیاری از موارد نگاه سیاسی را هم با خود همسو کرده است. به باور من این اتفاقات به پیشرفت این خواستههای اجتماعی کمک خواهد کرد.»
زیبایی بصری بر باد رفته
آموزش فرآیندی تکبُعدی نیست و نگاه تکبُعدی به این فرآیند روندی اشتباه است. آموزش مسألهای شنیداری، دیداری و احساسی است که در فضای مدرسه اتفاق میافتد. حذف تصاویر آخرین تغییراتی است که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای آن تصمیمگیری کرده است، هرچند در سالهای اخیر زیبایی بصری به بهانههای مختلف بر باد رفته است. علی بهشتینیا، معلم، معتقد است کتابهای ما زیبایی بصری را در مجموع از دست دادهاند. به اعتقاد او، در زمینه ابعاد کتابها هم شاهد توازن و همخوانی نیستیم، کتابهایی که در ابعاد مختلف بزرگ و کوچک به دست دانشآموزان میرسد. «ما در محتوا، دستهبندی متون و مطالب هم به نوعی دچار کجسلیقگی شدهایم.»
رنگها، تصاویر و اشکال دستبهدست هم میدهند تا کتابها بهخصوص در دوره ابتدایی شکل و شمایل دوستداشتنی به خود بگیرند و دانشآموزان را راغب به آموزش کنند؛ واقعیتی که در سالهای اخیر تصمیمگیران بیاعتنا از کنار آن رد شدهاند. «حذفیات از دوره متوسطه شروع شد و امروز به دوره ابتدایی رسیده است و حالا شاهد تغییرات محتوایی هستیم. متأسفانه جامعه هم نسبت به این مسأله بیتفاوت شده.»
به باور بهشتینیا، این مسائل به مرور زمان تأثیر خود را میگذارد و نتیجه آن را در دوران دبیرستان شاهد خواهیم بود. «فضای مدرسه با فضای خانه در تعارض است. در خانه رنگ و موسیقی در نظر گرفته میشود، اما در مدارس اینطور نیست. کتابها سنتی است و با زندگی امروزی همخوانی ندارد.»
رفتن به سمت مدرسهمحوری
سالهاست در نظام آموزشي ايران تلاشهاي بسیاری براي برونرفت از نظام متمركز برنامهريزي درسي صورت ميگيرد. تمام تلاشها برای آن است که خطمشي برنامه درسي با اعطاي اختياراتي به سازمانهاي آموزشوپرورش استانها صورتي غيرمتمركز به خود بگيرد. از جمله اين اقدامات ميتوان به مسأله چند تأليفی كردن كتابهاي درسي و سپردن اختيار تأليف كتابهاي درسي به سازمانهاي آموزشوپرورش اشاره كرد. بررسی مدارس بلژیک هم نشان میدهد مدارس نياز دارند از برنامههاي درسي آماده به سوي برنامههاي درسي مدرسهمحور حركت كنند. با اين همه، مدارس بلژيك در قبال چنين آزادی عملي دچار مشكل هستند؛ چون از آمادگي كافي براي تدوين برنامههاي درسي مدرسهمحور برخوردار نيستند. در مدارس اين احساس وجود دارد كه مقاصد تدوين شده بسيار مفصل بوده و الزاماً بايد محدود شوند. کتابهای درسی در مدارس انگلستان از سوي دولت نه تجويز شده و نه مورد تأييد قرار ميگيرند. مقصدگزينيها عمدتاً دستوري و از بالا به پايين است؛ يعني مقاصد از بالا و از بيرون به مدارس تجویز میشود. با این همه اگر مدارس به مقاصد تعيين شده دست نيابند، بيشتر مورد توجه قرار ميگيرند تا مقاصد خود را برآورده سازند. فعاليتهاي مدرسه و تدريس عمدتاً مشتق از سبك و نوع سنجش هستند. معلمان به ميزان زيادي مانند «خادمان الگوهاي بيروني» عمل ميكنند. بررسي مدارس سوئدی هم نشان ميدهد کتابهای درسی از سوی دولت تعیین و تأیید نمیشوند. معلمان در انتخاب كتاب براي تدريس آزادي عمل دارند. تيمهاي معلمي، مسئول هدايت گروههاي دانشآموزياند. تيمهاي معلمي، گروهي از دانشآموزان را براي چندسال متوالي در اختيار دارند. در هر ترم دوبار در سال ساعاتي براي گفتوگو ميان والدين، معلم و دانشآموزان براي بحث درباره پيشرفت در نظر گرفته ميشود. به دانشآموزان مسئوليت زيادي در قبال كارهايشان و محيط مدرسه داده میشود. مدارس، محيط يادگيري و كار براي معلمان است. مدارس بهطور منضبط و انديشيده براي معلمان و تيمسازي سرمايهگذاري ميكنند. در چارچوب برنامه كار شهرداري، آزادي عمل زيادي به مدارس داده ميشود.
گروه استان ها و شهرستان ها/
سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ دومین نشست عمومی مدیرکل آموزش و پرورش و شورای معاونین با مدیران آموزش و پرورش استان البرز در بستر شبکه شاد برگزار گردید.
در این نشست یک و نیم ساعته از دو هزار و اندی مدیر هفتصد نفر بر خط بودند و این موضوع سبب انتقاد و اعتراض دکتر سالار قاسمی از غایبین جلسه مجازی گشت.
در بدو جلسه خانم اکبری نماینده مدیران ابتدایی و خسرو پرویز به نمایندگی از مدیران مقطع متوسطه مشکلات و نقطه نظرات مدیران مقاطع مربوطه را ارائه نمودند.
متأسفانه جای خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در این نشست خالی بود.
در ادامه سالار قاسمی ضمن اذعان به عدم وجود رویکرد تعاملی جلسه مجازی در شبکه شاد گفت: مدیران خانم با منش مادرانه و آقایان با رویکرد پدرانه در بازگشایی و مباحث اورژانسی آموزش و پرورش در دوره کرونا ویروس ظاهر شدند و با رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی و نقطه نظرات ستاد ملی کرونا مدارس را به نحو شایستهای بازگشایی نمودند.
قاسمی از اعتقاد و اعتماد به عنوان کلیدواژههای موفقیت نام برده افزود:
اعتقاد و اعتماد دو سویه بوده و چهارچوب مقبولیت و اساس مطلوبیت یک مدیر موفق میباشند.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش استان، فلسفه حیات را سازگاری تلقی کرده افزود: رضایت امری نسبی است و ما امسال شرایط سختی پیش رو داریم و کوچکترین کوتاهی تبعات سنگینی دارد. عدم انطباق با شرایط اورژانسی کووید۱۹ منبعث از فقدان اعتقاد و اعتماد لازم میباشد.
مدیران خلاق و استراتژیست با برخورد هوشمندانه تهدیدات را به فرصت تبدیل میکنند. برای مدیران پرونده کاری و کار پوشه مدیریتی تشکیل خواهد شد تا عملکرد آنها قابل ارزیابی، رصد و پایش مستمر باشد. مدیریت در آموزش و پرورش غیردستوری و به عبارتی مدیریت بر دلهاست.
قاسمی افزود: امسال بهترین فرصت برای تحقق شعار است و در این مسیر نقش مشاور و اولیای مدارس در تحکیم ارتباط اولیا و مربیان و همچنین کاهش استرس روزهای کرونایی ممتاز میباشد.
شعار آموزش و پرورش البرز مثلث طلایی انضباط، ارتباط و جدیت بوده و مشارکت حداکثری اولیا، مسئولیتپذیری همکاران و انعطافپذیری عوامل اجرایی از لوازمات تحقق این شعار میباشد.
قاسمی گفت: مدرسه، خورشید آموزش و پرورش بوده و مدیران چراغداران این محفلاند.
ما به مدیران امیدآفرین، شوقانگیز، خلاق، خودباور، برونگرا و برانگیزاننده محتاجیم نه مدیران مأیوس کننده و درون گرا.
قاسمی با اشاره به اختیاری بودن حضور دانشآموزان در مدارس افزود: هیچ چیز جای مدرسه و کلاس حضوری را پر نمیکند. به لطف تلاش همکاران مجموعه آموزش و پرورش، استان البرز با وجود مشکلات چند لایه و خاص خود، در صدور ابلاغ و کلاسبندی به هنگام، رتبه سوم کشوری را احراز نموده است و انشاالله ما به یاری خدا و همت مدیران حاذق استان، این مسیر حساس و پر پیچ و خم را به سلامت طی خواهیم کرد.
پایان پیام/
گروه رسانه/
" روزنامه مستقل " در شماره روز دوشنبه 24 شهریور در صفحه " یک " خود عکسی بزرگ از وزیر بهداشت را چاپ کرده که به وزیر آموزش و پرورش نامه ای نوشته است .
تیتر خبر چنین است :
" مدارس باید تعطیل شود "
احتمالا وزیر بهداشت این مملکت و روزنامه مستقل آن که بر طبل تعطیلی مدارس می کوبند هنوز نمی دانند که کلمه " مدارس " جمع است و بنا بر دستور زبان فارسی باید با فعل " جمع " به کار رود .
وقتی وزیر و رسانه این گونه باشند دیگر تکلیف دانش آموزان با این همه تعطیلی مشخص خواهد بود !
" عرفان نظر آهاری " می نویسد : ( این جا )
« وقتی کسی کلمات را غلط مینویسد، یعنی چه بسا زندگی را هم دارد غلط مینویسد.
نوشتار و املای غلط به چیزهای دیگر هم سرایت میکند، به گفتار، به رفتار، به کردار، به همه چیز.
بیمبالاتی نسبت به کلمات، بیمبالاتی نسبت به خیلی چیزها را در پی خواهد داشت.
کسی که جملاتش را ویرایش نمیکند، زندگیاش را هم ویرایش نخواهد کرد. کسی که آنجا که باید نقطه نمیگذارد، و تفاوت ویرگول و نقطه ویرگول را بلد نیست در زندگی هم نمیداند کجا باید تمامش کند، کجا باید ادامه دهد، کجا باید فقط قدری بایستد و تأمل کند.
کسی که به قواعد زبان بیتوجه است، به قواعد زندگی هم بیتوجه است.
کسی که دستور زبان را به سخره میگیرد، دستور زبان عشق را و دستور زبان انسانیت را هم محترم نمیشمارد.
آدم بیقاعده و بیاصول، خطرناک است، چه در نوشتار چه در زندگی...»
پایان پیام/
بازگشایی مدارس در دورانی که جهان و ایران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند با واکنش های متفاوتی از طرف موافقان و مخالفان روبه رو شده است. عده ای بر اهمیت بازگشایی واقعی مدارس تاکید می نمایند و تعداد زیادی از کارشناسان و خانواده ها هم نسبت به فراگیری کرونا با بازگشایی مدارس هشدار می دهند .
مدت ها وزارت آموزش و پرورش درصدد بود برنامه ریزی برای بازگشایی را بر اساس تقسیم بندی شهرستان ها به سفید ، زرد و قرمر انجام دهد ولی ناگهان با تاکید یکباره رئیس جمهور محترم، بازگشایی کامل دردستور کار قرار گرفت و بر بی نظمی ها و سردرگمی ها افزوده شد .
از سوی دیگر ، اتفاقی ظاهراً غیرمرتبط با بازگشایی مدارس که در جامعه ایران بازخورد فراوانی ایجاد کرد ؛ حذف عکس دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی بود . بسامد این اتفاق آن چنان فراگیر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را مجبور به توضیح و وزیر محترم آموزش و پرورش را مجبور به عذرخواهی نمود.
با توجه به روند چاپ کتب درسی این تصمیم باید حداقل یکسال و نیم پیش اتخاذ شده باشد ولی همین تصمیم می تواند رویکرد کلی آموزش و پرورش را روشن سازد .
مدیران آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس به صورت جزیره ای جدا از مدرسه ، معلم و اولیا تصمیم می گیرند و می کوشند بدون تهمید مقدمات لازم روانی، فرهنگی و تدارکاتی مدارس را در اسرع وقت بازگشایی کنند ؛ از سوی دیگر برنامه ریزان کتب درسی به راحتی عکس دختران را به بهانه کمبود جا از صفحه کتاب درسی حذف می کنند . هردوی این رویدادها از حذف " انسان" از تصمیم سازی و تصمیم گیرهای آموزش و پرورش خبر می دهد . زیرا اهمیتی داده نمی شود که دیدگاه انسان های سازنده نظام آموزش و پرورش یعنی معلمان ، اولیا ، دانش آموزان و مدیران مدارس چیست . همه یک عدد هستند، عدد هایی که به کار آماردادن می آیند . پس اگر جایی برای عکس نباشد لزومی ندارد حتما دختران برروی جلد کتاب ریاضی باشند . می توان دختران را حذف کرد چون مدیران می توانند در هنگام آمار دادن از تعداد دخترانی بگویند که مشغول به تحصیلند و ذکر درصد آن ها کافیست .
وزارت آموزش و پرورش در انبوه برنامه ها و آمارها گم شده است و انسان و کرامت آن در ظاهر و محتوای آموزشی و پرورشی در حال فراموشی است .
اگر برنامه های پرورشی امروز را با دهه شصت مقایسه کنیم به تفاوت نگاه انسان محور و آمار محور در وزرات آموزش و پرورش پی می بریم . در آن دوره ،با همه انتقادهایی که به آن وارد است، برنامه های پرورشی بخشی از مدرسه و راهکاری برای جهت دادن به فکر و ذهن دانش آموز با مشارکت خود او بود ولی امروز برنامه های پرورشی با همه زحماتی که متصدیان آن تحمل می کنند برای آمار دادن به کار می آید .
دقت در برنامه ای مثل توسعه متوازن رشته ای نیز موید همین رویکرد آمار محور به آموزش و پرورش است . وقتی آموزش و پرورش بخواهد در مسیری جدا از جامعه حرکت کند و برای خود رسالتی انسانی برای حل دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان قائل نباشد نتیجه ای جز سرخوردگی هزاران دانش آموزان نخواهد داشت که خود را از دست یافتن به رشته مورد علاقه خود محروم می بینند و دستاوردی از نظام و آموزش و پرورش به ارمغان نمی برند .
حال وزارت آموزش و پرورش می تواند با آمارهای پرو پیمان نتیجه عملکرد خود را در مورد توسعه متوازن به رخ بکشد و درصدها را بالا و پایین ببرد بدون اینکه به این موضوع دقت شود که این درصدها انسان اند .
به گزارش های وزیر آموزش و پرورش دقت کنیم و آن را تحلیل گفتمان کنیم و ببینیم آیا وزیر صمت یا جهاد کشاورزی نمی توانند مانند همین گزارش ها را بدهند و با عدد و رقم وزارتخانه خود را موفق نشان دهند؟ تفاوت در آنست که محصولات آموزش و پرورش در خیابان راه می روند و نشان می دهند که گزارش ها گویی در جزایری جداگانه تدوین شده اند .
در این فضا چرا باید تعجب کنیم که رئیس جمهور محترم حقوقدانمان برای مدرسه تمثیل پادگان آموزشی به کار می برند، مگر ایشان از ابتدا در برنامه هایشان تعهدی نسبت به توسعه آموزش و پرورش داشته اند و مگر وزارت آموزش و پرورش دراین دولت توانسته اندکی جایگاه خود را در دولت ارتقا دهد؟
چرا باید تعجب کنیم که بخشی از معلمان کرونا را وسیله فرار از مدرسه کنند ؟ مگر آن ها حق ندارند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند ؟
چرا باید تعجب کنیم مدرسه تبدیل به دایره اداری وابسته به ادارات آموزش و پرورش نشود و ساختار و شخصیت آن لگدکوب نگردد زیرا وقتی انسان از دایره برنامه ریزی ها خارج شود مدرسه موجودی بی جان است که تفاوتی با یک دایره اداری فرمانبر ندارد .
وقتی انسان از ساختار آموزش و پرورش حذف می شود مدارس جنبه طبقاتی می یابند ؛ مدارس برخوردار و غیردولتی متمکن پول های هنگفت می گیرند و خدمات لاکچری آموزشی ارائه می دهند و در فضاهای متفاوتی سیر می کنند و مدارس غیربرخوردار در این ساختار ناعادلانه آموزشی مجبورند با هر روشی از اولیا مبلغی بگیرند تا امورات خود را بگذرانند .
بازگشایی مدارس با شرایطی که امروز در جریان است نشانگر آنست که کوه آموزش و پرورش هم می تواند موش بزاید و با همه تبلیغات توان یک برنامه ریزی صحیح و منظم برای بازگشایی با درنظر گرفتن همه مشکلات را نداشته باشد و حذف عکس دختران نیز نشان می دهد خیلی مهم نیست عکس دختری حذف شود چون در این ساختار همه آمارو درصدیم .
ما معلمانی که فقط سخن از معیشت می رانیم و ما مدیرانی که میزهایمان را می پرستیم همگی یکسان در این شرایط مقصریم چون از ابعاد مختلف این ساختار انسان پرور را تضعیف کرده ایم . مایی که تشکل هایمان را به معبد پست خواهان تبدیل کرده ایم و ما روسایی که همکارانمان را مجبور می کنیم برای یافتن یک مدیریت به هر کاری تن بدهند یکسان در ذبح نهاد آموزش و پرورش نقش داریم . مایی که در قله قاف وزارت آموزش و پرورش می نشینیم و سند می نویسیم ، برنامه تدوین می کنیم و ابلاغ می کنیم ، گویی آموزش و پرورش باید کارخانه تولید محصولات مورد علاقه مان باشد از متهمان درجه اول این شرایطیم . چرا باید تعجب کنیم مدرسه تبدیل به دایره اداری وابسته به ادارات آموزش و پرورش نشود و ساختار و شخصیت آن لگدکوب نگردد زیرا وقتی انسان از دایره برنامه ریزی ها خارج شود مدرسه موجودی بی جان است که تفاوتی با یک دایره اداری فرمانبر ندارد .
مایی که با تاسیس مدارس غیردولتی و ده ها موسسه غیردولتی آموزشی و تولیدکننده کتاب کمک آموزشی و اجرا کننده کنکور های آموزشی ،آموزش و پرورش را جولانگاه تامین پول و سرمایه می کنیم و تفاوت مدرسه و کارخانه پفک و چیپس را نمی دانیم از مقصران اولیه حذف انسان از نهاد آموزش و پرورشیم.
آموزش و پرورش دیگر انسان محور نیست و همین را می توان در بازگشایی مدارس و حذف عکس دختران از کتاب درسی دید . چاره ای جز تلاش برای احیای نقش انسان در آموزش و پرورش نیست . احیای نقش انسان از طریق گفت و گو ، همکاری ، مشارکت ، شایسته سالاری ، عدالت خواهی و تلاش برای احیای کرامت انسان در آموزش و پرورش ممکن است . حرف هایی که اگر این روزها در آموزش و پرورش بزنیم فقط شاهد پوزخند عمده ی همکاران و دوستانمان هستیم ؛ شاید از سیاره ای دیگر آمده ایم !
خوش گرفتند حریفان سر زلف ساقی
گر فلکشان بگذارد که دوا می گیرند
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
خبرگزاری فارس می نویسد : ( این جا )
« سال تحصیلی جدید از 15 شهریور آغاز شد و مدارس کشور دایر شدند اما از چندین هفته قبلتر از آن، مدارس برای حضور دانشآموزان متناسب با پروتکلهای وزارت بهداشت در حال آمادهسازی بودند.
در این راستا تیمهای وزارت بهداشت بر روند آمادهسازی مدارس از نظر بهداشتی، نظارتهایی را داشتند که بر اساس آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس را از تاریخ 11 تا 19 شهریور ماه منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، تعداد کل مدارس در کشور 111 هزار و 473 واحد میباشد که از این تعداد 57 هزار و 291 واحد مدارس روستایی و 54 هزار و 182 واحد مدارس شهری هستند؛ تعداد دانش آموزان ثبتنام شده در مدارس در سال تحصیلی جدید 14 میلیون و 378 هزار و 176 نفر است و از آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون از 15 هزار و410 مدرسه توسط متخصصان و بازرسان بهداشت 30 دانشگاه علوم پزشکی بازرسی به عمل آمده است.
در بازرسیهای انجام شده ، انجام صحیح گندزدایی کلاسها و محیط مدرسه 80.1 درصد، تهیه و وجود مایع دستشویی در سرویسهای بهداشتی 86.6 درصد، رعایت فاصلهگذاری بین صندلی، نیمکت، کارکنان و دانشآموزان 76 درصد، تهویه مناسب در فضای کلاسها و فضاهای عمومی معادل 56 درصد و استفاده از ماسک توسط کارکنان و دانش آموزان 85 درصد ذکر شده است.
بالاترین درصد رعایت مفاد پروتکل بهداشتی در مدارس، مربوط به شهرستان بم و به میزان 96 درصد اشاره شده است. " اخبار و گزارش های رسیده به " صدای معلم " موید آن است در حالی که در مناطق محروم کشور استقبال خوبی از سوی دانش آموزان و خانواده ها نسبت به آموزش حضوری صورت گرفته است اما در کلان شهرها ، شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اراده ای نامرئی و مستمر برای تشویق دانش آموزان از سوی معلمان و مدیران به عدم حضور در مدارس و به تعطیلی کشاندن این سلول زنده آموزش مشاهده می شود که مایه تاسف است "
این آمارها که توسط یک مرجع مسئول بیان شده نشان می دهند که در حال حاضر مدارس کشور به تناسب امکانات از نظر رعایت بهداشت در وضعیت تقریبا مطلوبی به سر می برند هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بوده و باید که اهتمام لازم صورت گیرد .
اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آن که شهرستان بم - علی رغم این که این شهرستان جزء مناطق محروم و کم برخوردار استان کرمان است که از فقر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی رنج می برد - به 96 پروتکل های بهداشتی عمل کرده است یک موفقیت بزرگ برای جامعه ی آموزشی این شهرستان و مدیران آن است و باید مورد تقدیر قرار گیرند .
اخبار و گزارش های رسیده به " صدای معلم " موید آن است در حالی که در مناطق محروم کشور استقبال خوبی از سوی دانش آموزان و خانواده ها نسبت به آموزش حضوری صورت گرفته است اما در کلان شهرها ، شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اراده ای نامرئی و مستمر برای تشویق دانش آموزان از سوی معلمان و مدیران به عدم حضور در مدارس و به تعطیلی کشاندن این سلول زنده آموزش مشاهده می شود که مایه تاسف است . بالاترین درصد رعایت مفاد پروتکل بهداشتی در مدارس، مربوط به شهرستان بم و به میزان 96 درصد اشاره شده است.
اعلام نخستین وزارت آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس مبنی بر اولویت داشتن آموزش حضوری ضمن آن که با تجارب جهانی سازگار است و فلسفه " مدرسه " و کارکردهای اصلی و واقعی آن را پر رنگ می کند اما بیم آن می رود که در سایه کم کاری و بیکاری پنهان برخی واحدهای آموزشی که اتفاقا در مناطق برخوردار هم هستند و نیز جو روزمرگی حاکم بر بخش های اداری و ستادی ؛ این موج به سایر نقاط سرایت کرده و اصل مساله لوث گردد .
" آموزش " یک حق است اما مهم تر از آن رعایت عدالت آموزشی و توجه به سایر کارکردهای مغفول مدرسه اصولی مهم و راهبردی برای تحقق یک جامعه سالم در مدار توسعه پایدار به شمار می روند .
این چیزی نیست که بخواهد در سایه بازی های رسانه ای و نخ نمای برخی افراد و جریان های فرصت طلب که صداقتی در آنان مشاهده نمی شود رنگ باخته و اصل مساله به فراموشی سپرده شود .
این رسانه از زمان اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر " بازگشایی مدارس " ضمن انتقاد از عملکرد بخش " بهداشت " کشور خواهان توجه جدی به وضعیت بهداشت و اختصاص بودجه لازم و کافی برای ارتقای آن بوده است .
" صدای معلم " در گزارش های متعدد خود ضمن انتقاد صریح از تهدید وزیر آموزش و پرورش توسط جمعی از پزشکان ، کادر درمانی و جامعه نظام پزشکی ( این جا ) که امری نادر در مقایسه با سایر جوامع است ؛ خواهان همکاری و مساعدت دلسوزانه ی آنان برای نظارت بر بخش بهداشت مدارس فارغ از رفع تکلیف های اداری و کارهای نمایشی و تبلیغاتی بوده است .
پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .
پایان گزارش/
گروه رسانه/
پس از انتشار بیانیه " كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " با موضوع ضرورت بازگشایی و استمرار فعاليت مدارس ؛ پیامدهای زیان بار دور ماندن كودكان از محيط مدرسه به قدري گسترده هستند كه خطرات آن بيشتر و پايدارتر از ابتلا به كرونا برآورد ميشود ؛ ( این جا ) " محمودرضا اسفندیار " از کارشناسان آموزش نقدی بر آن نگاشته است .
ضمن سپاس از این همکار ؛ توجه ما را به مطالعه این یادداشت فرا می خوانیم .
گروه اخبار/
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت : بازگشایی مدارس در این تاریخ با توصیه ستاد ملی کرونا صورت گرفت و مسائلی از قبیل نفع اقتصادی عدهای از قبال بازگشایی پیش از موعد مدارس مطرح نبوده است.