صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

آموزش و پرورش درهر نظام سیاسی و اجتماعی وحتی اعتقادی اصلی ترین مساله آن نظام است هم چنان که مهم ترین و اصلی ترین مساله هر خانواده ی علاقه مند به پیشرفت و تعالی اهتمام همه جانبه به تعلیم تربیت فرزندان خویش است . نکته مهم آن است که هر میزان توسعه یافتگی نظام های سیاسی ، اجتماعی و اعتقادی جامعه و خانواده ها بیشتر باشد اهمیت و جایگاه و موقعیت امر آموزش و پرورش درآن مجموعه اصلی تر ، مهم تر و از اولویت بیشتری برخوردار خواهد بود .

آن چه محل پرسش است این است که چگونه آموزش و پرورش در ایران به ویژه از حیث مدیریت و رهبری آموزشی تاکنون سیر قهقرائی داشته و علی رغم برخورداری از پشتوانه های ایدئولوژیک و رهبران دینی در راس امور که مهم ترین رسالت آن ها توسعه تعلیم و تربیت بوده تاکنون درکسب جایگاه ممتاز ناکام مانده است ؟

بین آموزش و پرورش و رشد اقتصادی کشور‌ها رابطه وجود دارد . دوست دیرینه ما جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم که برای ایشان از صمیم قلب آرزوی موفقیت داریم متاسفانه در قدم اول درآموزش و پرورش نمره قبولی دریافت نکردند . ایشان با نگاه آزمون و خطا به مدیریت آموزش و پرورش به گزینش فردی برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش وپرورش اقدام نمودند که نه تنها موجب بلاتکلیفی آموزش وپرورش در حساس ترین زمان یعنی شهریور و مهرماه ( بهار تعلیم وتربیت ) شده اند بلکه این نگرانی را مضاعف ساخته است که اصولا نگاه ایشان به مقوله آموزش و پرورش نگاه مبتنی بر کسب تجربه و انجام آزمون و خطا برای تحول می باشد.  این نگاه در طول برخی از دوره ها لطمات بزرگی به کیان آموزش و پرورش وارد ساخته و جایگاه آموزش و پرورش را به شدت تنزل داده تا آن جا که این تصور به وجود آمده که هرکس می تواند آموزش و پرورش را مدیریت و تصدی گری نماید ؛ اما چرا چنین شده است ؟

ابتدا این آمارها را ملاحظه نمایید :
سنگاپور سکاندار رتبه اول در بین مدارس کشور‌های جهان است. در این کشور ۲۸ الی ۳۰ درصد از بودجه عمومی صرف مخارج آموزش می‌شود . نرخ باسوادی در این کشور ۹۶ درصد است و سرانه آموزشی هر دانش آموز، ١١هزار دلار است. یعنی دولت سنگاپور سالانه ۱۱ هزار دلار برای هر دانش آموز هزینه می‌کند . حقوق پایه‌ی معلمان نیز سالانه ۳۴۸۰۰ دلار است .سنگاپور در سال ۲۰۱۳ بعد از سوئیس دومین اقتصاد برتر جهان را داشت و اکنون نیز یکی از ببر‌های اقتصادی آسیا به شمار می رود و بی‌شک مهمترین دلیلش این است که سیاستمداران آن به آموزش و پرورش به‌عنوان سرمایه‌ای می نگرند که اصلی‌ترین زیرساخت رشد اقتصادی است؛ زیرا سنگاپور در ابتدا جزیره‌ای فقیر و با آمار بالای بی‌سوادی بود. در سال ۱۹۶۵ (لی کوان یو) نخست وزیر این کشور به اهمیت آموزش‌ و پرورش پی برد و عملا به ایجاد نظام آموزش شایسته‌سالار پرداخت.

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

نظام آموزش‌ و پرورش مطلوب، نظام اقتصادی مطلوب را تشکیل داد و رفته‌رفته، در کمتر از ۵۰ سال، آن جزیره‌ی فقیرنشین، تبدیل به یک قدرت اقتصادی در کل جهان شد.

مدارس کره جنوبی در جهان رتبه سوم را دارد . نرخ سواد در این کشور تقریبا ۱۰۰ درصد است و می‌توان گفت یکی از دلایل آن، این است که آموزش ابتدایی برای مردم کره جنوبی اجباری است و تا ۹۹% رایگان است. مهمترین وزارتخانه در کره جنوبی آموزش و پرورش است و درصد بالایی از درآمد ناخالص ملی در این کشور به سیستم آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد. سرانه سالانه هر دانش آموز ۱۲ هزار و ۳۷۰ دلار است و میانگین حقوق سالانه معلمان نیز ۵۶ هزار و ۸۶۷ دلار می‌باشد. کره‌جنوبی یازدهمین اقتصاد برتر دنیا را دارد.

ژاپن چهارمین کشور برتر دنیا در زمینه مسائل آموزشی است. در این کشور هیچ فرد بی سوادی وجود ندارد و مدت دوره تحصیلات اجباری، نه سال است. در ژاپن امکان تحصیل در مدارس غیر دولتی فراهم است. اما حدود ۸۷/۶ درصد از دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. سرانه هر دانش آموز ده هزار دلار و میانگین سالانه حقوق معلمان هم ۵۱ هزار دلار است. ژاپن پس از ایالات متحده امریکا و چین، مقام سوم اقتصاد برتر جهان را کسب کرده است.

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

در کانادا، رتبه دهم جهان در آموزش، تحصیل در پایه‌های اول تا دوازدهم از بودجه عمومی دولت تامین می‌شود و دانش‌آموزان شهریه پرداخت نمی‌کنند، البته در این کشور، مدرسه خصوصی هم وجود دارد در کانادا در حدی به مسائل آموزشی اهمیت داده می‌شود که 6 / 17  درصد از سرانه تولید ناخالص داخلیِ این کشور به دانش آموزان اختصاص یافته است و سرانه هر دانش آموز ۱۱هزار و ۲۰۷ دلار است. میانگین حقوق سالانه معلمان هم ۶۷ هزار دلار است. کانادا هم مانند بقیه‌ی کشور‌های صدرنشین در رتبه‌بندی مدارس جهان، جزو قدرت‌های برتر اقتصادی به‌شمار می‌آید و دهمین اقتصاد برتر جهان است.

اکنون همه دانشمندان جهان معتقدند بین آموزش و پرورش و رشد اقتصادی کشور‌ها رابطه وجود دارد و تجربه‌ی کشور‌هایی مانند سنگاپور که با اصلاح نظام آموزش خود، به رشد اقتصادی مطلوبی رسیدند نیز این واقعیت را آشکارتر می کند. حتی برخی از سیاستمداران کشور‌های توسعه نیافته هم اذعان کرده‌اند که هزینه کردن برای عدالت آموزشی، هزینه نیست و سرمایه گذاری برای توسعه‌ی کشور است .

و اما کشور ما، در بین ۷۶ کشور جهان، رتبه ۵۱ را کسب کرده است  وبا اینکه یکی از بند‌های برنامه ششم توسعه، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی است و در قانون اساسی کشورمان آموزش وپرورش رایگان است، اما در سال نود و هشت، 9 / 13 درصد از بودجه عمومی کشور، به وزارت آموزش و پرورش تعلق گرفت؛ در حالی که این بودجه در بسیاری از کشور‌ها حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از اعتبارات کشور را شامل می‌شود. بنا به نظر مسئولین، همین بودجه اندک هم همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود به طور مثال در سال ۹۸، با کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی روبه رو بود.

1-  شاید برخی همچنان تصور نمایند که فقدان منابع کافی و تامین اعتبارات مناسب موجب گردیده که آموزش و پرورش درايران به نهاد هزینه ای تبدیل شده است و از هر گونه سرمایه گذاری و نگاه توسعه ای محروم شود . گرچه این رویکرد از معضلات دیرینه آموزش و پرورش درایران بعد از انقلاب است وآمارهاي فوق نيز مويد اين امر است اما این مهم ترین مساله آموزش و پرورش نیست ؛ چه بسا بسیاری از دوره های مدیریت با بودن منابع محدود کارکردهای مفیدی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است .

2- گروهي از كارشناسان آموزش و پرورش بیان می دارند که معضل اصلی آموزش وپرورش فقدان نیروهای متخصص و حرفه ای برای تدریس و تعمیق امر يادگيري است و به فرآیند جذب ، نگه داشت و ارتقاء شغلی معلمان ایرادات اساسی وارد می دانند . گرچه این موضوع نيز از نارسایی های آموزش وپرورش ایران است اما در حقیقت باید اعتراف کرد که علی رغم همه کاستی ها معلمان همیشه فداکارترین متولیان تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تلاش فراواني برای دانش افزایی و روزآمدی و انجام مسئولیت های حرفه ای خود بوده اند گرچه اقتضای مسئولیت آن ها نیازمند به تلاش مضاعف دارد.

3- گروهی از دست اندرکاران آموزش و پرورش موضوع نگاه بخشی به آموزش و پرورش درکشور و به حاشیه راندن دستگاه آموزش وپرورش در برنامه های بین بخشی و عدم امکان استفاده از ظرفیت هاي ملی برای حل چالش های اساسی آموزش و پرورش را مساله اصلی آموزش و پرورش بیا ن می کنند. گرچه این معضل از مسائل آموزش و پرورش است اما تجربه های گذشته نشان داده که صرفا ارتقاء تشکیلات و یا تعامل بین بخشی و حتی تشکیل عالی ترین نهاد بین بخشی با ریاست رییس جمهور هم چون شورای عالی آموزش وپرورش و برخورداری تقنینی این شورا باز هم بحران های اصلی آموزش وپرورش طی سال های گذشته لاینحل مانده است ؟

جالب است بدانيد رئيس جمهور سابق در طول 8 سال تصدي حتي يك بار در شوراي عالي آموزش و پرورش كه رياست آن برعهده اوست شركت نكرده ، حالا شيوه انتخاب وزاريش بماند !

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

4 - بسیاری از دست اندرکاران امر مدیریتی در کشور مساله اصلی آموزش و پرورش را عدم برخورداری نهاد تعلیم و تربیت کشور از مدیریت قوی ،کارآمد و اثربخش معرفی می کنند و معتقدند چنان چه مدیران قوی تصدی آموزش وپرورش را عهده دارشوند مسائل آموزش وپرورش حل و فصل خواهند شد. هرچند باید اعتراف نمود یک از ضعف های اساسی عدم حل چالش های اساسی آموزش و پرورش طی چهل سال گذشته ضعف در مدیریت وراهبری آموزش و پرورش بوده است اما همه می دانیم گرچه مدیران قوی در مقاطعی تصدی آموزش وپرورش را عهده دار بوده اند اما میزان توفیق آن ها محدود و معضلات اساسی در بسیاری از زمینه ها همچنان به قوت خود باقی است.

5 - برخی ازصاحب نظران و اندیشمندان تعلیم و تربیت به ویژه دوست داران تربیت اسلامی هم چون وزیر پیشنهادی ناکام فعلی، معضل اساسی آموزش و پرورش را فقدان توجه به تعلیم و تربیت اسلامی و دینی می دانند و معتقدند نظام آموزش وپرورش فعلی محصول تفکر غرب است و تناسبی با نیازهای تعلیم و تربیت اسلامی ندارد. برای همین امر باید تحول در آموزش وپرورش را با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی آغاز نمود تا آموزش و پرورش به جایگاه حقیقی خود باز گردد. مبارزه با فساد را باید در آموزش و پرورش و در برنامه ای درسی و آموزشی به فرزندان مان بیاموزیم نه با تشکیل دادگاه های پرسروصدای رسانه ای که عاقبت آن جز ناامیدی و دلسردی نوجوانان و جوانان این کشور نخواهد بود


 6- اینجانب بر اساس دانش تعلیم و تربیت ( مدیریت آموزشی ) و تجربه تدریس در بیش از پنجاه سال و مسئولیت در رده های مختلف آموزش وپرورش ( از دبیری تا سمت معاونت وزارت آموزش و پرورش) ضمن احترام به همه دغدغه ها و رویکردهای متفاوت و مختلف باید اعلام نمایم که طی سال های گذشته مساله اصلی آموزش و پرورش را فراتر از موارد مذکور  و گمشده آن را در فقدان" رهبری آموزشی" می دانم .

منظور از رهبری آموزشی یا Educational Leadership فراتر از امر مدیریت آموزشی است . مشخصه آن برخورداری از اندیشه و دانش رهبری فکری و تاثیرگذاری بر انسان ها به جای سازمان ها و برخورداری از قدرت کاریزماتیک برای راهبری و هدایت آموزش و پرورش و اصلی نمودن تعلیم و تربیت درفضای ملی کشور است .

آموزش و پرورش در طول این چهل سال در دو نوبت از چنین امتیازی برخوردار بوده است . مقطع اول زمان مدیریت شهید رجایی و مقطع دوم زمان تصدی آموزش وپرورش توسط محمدعلی نجفی است . شاهد ادعای اینجانب ارزیابی منصفانه شرایط بعد از انقلاب همه دست اندرکاران و کارشناسان آموزش وپرورش و نظام مدیریتی کشوراست که این دو دوره را موفق ترین دوره های آموزش و پرورش می دانند.


7- توصیه دوستانه و خیرخواهانه ما به جناب رئیس جمهور محترم آن است که در انتخاب و معرفی وزیر آموزش وپرورش این موضوع را مورد توجه قرار دهند . ایشان بدانند که مساله آموزش و پرورش فقدان یک نگاه راهبردی و ملی و همه جانبه در سطح کشور در میان صاحبان قدرت ومسئولان و مقامات عالی کشور است و برای تحقق این مهم باید دانا ترین ، باتجربه ترین ، مطلع ترین ، مقتدرترين و مقبول ترین مدیرعالی را که توانایی رهبری آموزشی داشته باشد برای حل گمشده آموزش و پرورش جست و جو و معرفی نمود.

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

جناب آقای رئیسی

اگر امروز کشور مشکلات اقتصادی دارد ، اگر در کشور فساد موضوع اول شده است ، اگر بیکاری، همه خانواده ها و مسئولان را نگران کرده ، اگر همه خیرخواهان جامعه دغدغه فرهنگی و تربیتی دارند ، اگر دروغ گویی ، چاپلوسی ، بداخلاقی درجامعه ما رواج پیدا کرده و... این معلول سالیان سال بی توجهی نسبت به موضوع آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین بوده است .

آموزش و پرورش اصیل و ناب نه فقط درمان کننده این ناملایمات است بلکه رشد و تعالی و خیرخواهی را در جامعه نهادینه خواهد ساخت .


جناب آقای رئیسی

تجربه دنیا و کشورهای توسعه یافته پیش روی ماست .

لطفا بررسی فرمایید میان توسعه یافتگی ملت ها و دولت ها در سراسر جهان و اهتمام به نهاد آموزش و پرورش و توسعه یافتگی نسبت مستقیم و معنی داری وجود دارد .

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

از هم فکران خود بپرسید که ملت و دولت ژاپن چرا در همه زمینه های موصوف موفق و سربلند بوده اند؟

‌چرا مشکلات اساسی در کشور ژاپن به صورت ریشه ای حل شده است ؟ آیا جز سرمایه گذاری و اهتمام به مدیریت ورهبری آموزشی در کشور ژاپن است ؟

در خبرها آمده بود که نخست وزیر ژاپن به دلیل عملکرد ضعیف خود در مقابله با کرونا استعفاء داده است . اما ما با مديران ضعيف و ناتوان در امر مقابله با كرونا چه كرده ايم ؟‌ يا شهيد زنده اند و يا ارتقاء مقام يافته اند ؟

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

جناب آقای رئیسی

بفرمایید گزارش وضعیت شاخص های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و..کشورهای اسکاندیناوی را برای شما ارائه نمایند ، حتی در رعایت ارزشهای اسلامی از ما و بسیاری از کشورهای اسلامی موفق تر عمل نموده است .

جناب آقای رئیسی

اگر می خواهید نام نیک به یادگار بگذارید و بارقه امید را در دل مردم شکوفا کنید بگردید بهترین افراد و شخصیت ها و کسی که از همه داناتر ، فرهیخته تر، با اخلاق تر و متعهد تر و کارآمدتر و دانش و تجربه بین المللی دارد را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنید.

این انتخاب کار سختی نیست ؛ قدری زحمت دارد و وسعت نظر طلب می کند  . نگاه ملی و فراجناحی می طلبد . خانه تحول و مبدا تحول اینجاست نه سفرهای استانی پرهزینه و کم منفعت .

مبارزه با فساد را باید در آموزش و پرورش و در برنامه ای درسی و آموزشی به فرزندان مان بیاموزیم نه با تشکیل دادگاه های پرسروصدای رسانه ای که عاقبت آن جز ناامیدی و دلسردی نوجوانان و جوانان این کشور نخواهد بود .

خواهش می کنم گمشده آموزش و پرورش را پیدا نمایید که خیر دنیا و آخرت شما و ملت ایران تضمین خواهد شد.

شهید رجایی می گفت وقتی وزیر آموزش و پرورش بودم همیشه فکرمی کردم در روز قیامت 12 میلیون دانش آموز و خانواده هاي آنان از من پرسش خواهند کرد که برای ما چه کردید و امروز که رئیس جمهور شدم خودم را در روز قیامت مقابل 36 میلیون جمعیت ایرانی ( سال 60 ) می بینم .

آقای رئیس جمهور

خودرا برای پاسخ گویی در روز حساب برای 85 میلیون نفر آماده کنيد.

موفق باشید.

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

( بخشی از دیوار دارالفنون )


* ( این یادداشت پیش تر و در سایت جماران منتشر گردیده است . )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گمشده و مساله اصلی آموزش و پرورش ایران

منتشرشده در آموزش تطبیقی
شنبه, 27 شهریور 1400 06:21

به مناسبت " دومین مهر مجازی"

دومین مهر مجازی و چالش های آموزش و پرورش ایران

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ لازم است موانع و مشکلات تدریس در شبکه اجتماعی دانش آموز(شاد) بررسی گردد تا جهت رفع موانع موجود راهکارهایی ارائه گردد.

نگارنده در این یادداشت به اجمال به مباحث فوق پرداخته است .

مثلث «خانه - مدرسه - معلم» سه رکن اصلی در فرآیند یاددهی _ یادگیری است .

مدرسه شناخته شده ترین رکن آموزش محسوب می گردد اما شیوع کرونا تغییرات اساسی در شیوه آموزش ایجاد کرد. این روزها گچ و تخته به خاطرات تدریس می پیوندد و مسیر آموزش تغییراتی بنیادین را تجربه می کند.

تغییر در شیوه هاي آموزش در فضای مجازی این فرصت را می دهد تا رخدادهای این روزهای آموزش و پرورش واکاوی گردد هر چند نبود عدالت آموزشی دورنمایی نگران کننده در آموزش غیرحضوری است .

با شیوع کرونا دراسفند ۹۸ مدارس تعطیل شدند . تعطیلی مدارس ادامه روند آموزش را در هاله ای از ابهام فرو برد .

نیمه های اسفند ۹۸حرکت خود جوش دبیران ، در پیام رسان های داخلی یا خارجی پیکر نیمه جان آموزش راجانی تازه بخشید.

آموزش مجازی تا اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت . خرداد ۹۹ به سرعت فرارسید و پرونده سال تحصیلی ۹۹_۹۸ بسته شد .

 ۱۵ شهریور ۹۹ شروع سال تحصیلی اعلام شد . بنا بر پروتکل های بهداشتی ابتدا کلاس های درس به صورت زوج و فرد ، حضوری برگزار گردید اما به سرعت آموزش حضوری جای خود را به آموزش غیر حضوری داد . با توجه به تجربه نه چندان موفق نیمسال دوم ۹۸ در خصوص آموزش غیر حضوری تصور همگان بر این بود در سال تحصیلی ۹۹ موانع موجود برداشته شود اما این گونه نشد.

اغلب معلمان با تلاش شبانه روزی سعی کردند عقب ماندگی ناشی از تعطیلات کرونایی را با استفاده از پیام رسان های مختلف رفع کنند . عدم شناخت آموزش مجازی، نبود هیچ دستورالعمل رسمی در خصوص آموزش های آنلاین و آفلاین بزرگترین موانع جدی بر سر راه آموزش غیر حضوری بود.

معلمان جهت تولید محتوا تلاش کردند به شیوه آزمون و خطا به روشی استاندارد دست یابند .

تسری سلایق آموزشی نیز سبب بروز تنوع در نوع تدریس شد . این تنوع در مدارس متوسطه دوم نمود بیشتری یافت . برنامه ها و توقعات دانش آموزان و اولیای آنها در مدارس مختلف مشکلات عدیده ای ایجاد می کرد ؛ به عنوان مثال همکاری که همزمان در مدارس عادی و خاص تدریس می کرد ناچار بود با توجه به سیاست آموزشی مدرسه به تولید محتوا بپردازد که این امر حجم کار معلم را بیشتر می کرد . به دلیل مشکلاتی که پلتفرم شاد داشت؛ هر مدرسه ای ناچار بود روش های دیگری را جایگزین کند به عنوان مثال : از تشکیل کلاس ها در پیام رسان های ایتا، واتساپ گرفته تا ادوب کانکت و غیره .

این سیاست های چندگانه موجب می شد دبیران مدارس ناچار شوند مطالب درسی خود را در چند پیام رسان بازگذاری کنند همچنین تدریس آنلاین در ادوب کانکت کم و بیش موجب افزایش هزینه اینترنت همکاران بود .

تدریس آنلاین ، تولید محتوا ، رفع اشکال دروس بنا به خواست مدیران مدارس ، در غیر ساعات درسی . نه تنها سبب تسری زمان تدریس به تمام ساعات روزانه معلم بود بلکه مشکلات روحی و جسمی معلمان را افزایش می داد. اغلب دبیران دچارمشکلات جسمی شدند که این تمام ماجرا نبود . جدای از آسیب های جسمی و روحی ، مشکلات جانبی چون خرابی گوشی های موبایل و پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر آن مزید بر علت بود .

دومین مهر مجازی و چالش های آموزش و پرورش ایران

نگارنده در شرایطی این یادداشت را می نویسد که آموزش غیر حضوری ، کم و بیش در بین جامعه فرهنگیان جایگاه خود را باز می کند ؛ آموزش غیر حضوری بدون شک یکی از شیوه های نوین تدریس خواهد بود . نبود عدالت آموزشی دورنمایی نگران کننده در آموزش غیرحضوری است .

آموزش و پرورش می تواند از فرصت ایجاد شده بهترین دستاوردهای آموزشی را کسب کند.
۱_ دستیابی به عدالت آموزشی در سراسر مدارس کشور به خصوص مناطق محروم
۲_ ارائه خدمات و تسهیلات ارزان جهت تعمیر یا تهیه تجهیزات آموزشی دبیران و آموزگاران
۳_ تدوین شیوه نامه آموزش غیر حضوری به صورت استاندارد
۴_ استفاده از اپلیکیشن ها و ابزار آموزشی واحد برای مدارس سراسر کشور
۵_ نظارت جدی والدین در امر آموزش

در پایان این یادداشت لازم است به این نکته نیز اشاره شود آموزش غیر حضوری مکمل آموزش حضوری است . آموزش فرایندی دو جانبه است .

فرآیند یاددهی _ یادگیری در صورتی محقق می شود که ارکان اصلی آموزش یعنی: « معلم ، دانش آموز ، اولیا و مدرسه » هر کدام در جای مناسب خود قرار گیرند . نبود هریک از ارکان نامبرده ،آموزش را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

امید است کارشناسان آموزش و پرورش با عنایت به اهمیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان نسبت به رفع موانع و مشکلات تدریس غیر حضوری اهتمام کافی داشته باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دومین مهر مجازی و چالش های آموزش و پرورش ایران

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

آیا نمایندگان مجلس آموزش و پرورش و مشکلات معلمان را می شناسند

پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه جلسه ای با حضور نمایندگان شیراز آقایان پاک فطرت، قادری و عزیزی و چند نفر از فرهنگیان شیراز در رابطه با رتبه بندی در دفتر جناب قادری برگزار گردید.

دکتر قادری معتقد بود نمی توان مشکلات حقوق فرهنگیان را حل نمود. به عنوان مثال مدرسان دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی نیز حقوقی شبیه فرهنگیان دارند. ايشان اساسا منکر تفاوت آشکار حقوق فرهنگیان با بقیه بودند. همسان سازی چند هزار میلیاردی دانشگاه ها را نیز نپذیرفتند .در پاسخ به پرسش مکرر اینکه چرا مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به رتبه بندی دیده شده است اما احکام فرهنگیان صادر نمی شود به نوعی از پاسخ طفره رفتند.

به نظر می رسد همه آن وعده های کمیسیون آموزش مجلس کذب است.

قادری معتقد است قانون اساسی یک چارچوب کلی است . ايشان حتی شماره اصل آموزش رایگان را ۲۸ می داند. قادری در پاسخ به عدم اجرای ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه که در سال آخر آن هستیم می گوید: دولت قبل اصلا قانون برنامه را اجرا نمی‌کرد، اما نگفت مسئول نظارت بر اجرای قانون مجلس است و اهرم استیضاح در اختیار نمایندگان است. ایشان بیشتر دنبال سرمایه گذار هستند تا مشکلات اقتصاد کشور را حل نمایند.

سخنران دوم دکتر پاک فطرت بود ، شهردار سابق شیراز بیشتر در حوزه مسائل عمرانی سخن می گفت. اصولا آموزش و پرورش را نمی شناخت. ایشان در پاسخ به یک معلم دارای مدرک دکترا که پس از سی سال حکم ۹ میلیون تومانی دارند فرمودند حقوق شما خوب است و دلیلی برای اعتراض نمی دید. پاک فطرت معتقد بود در نظام اداری شایسته سالاری وجود ندارد . او مبنای پرداخت حقوق را راندمان کاری می داند نه مدت زمان انجام کار. شاید اگر یک دبیر فیزیک در جلسه بود احساس می کرد بخش مربوط به اهرم ها را تدریس می‌کنند.

آیا نمایندگان مجلس آموزش و پرورش و مشکلات معلمان را می شناسند

سخنران بعدی دکتر ابراهیم عزیزی بود. ایشان مشکل آموزش و پرورش را در دو نکته دیدند: کمبود معلم و عدم تناسب محتوا .آقای عزیزی معتقد است اگر بخواهیم جامعه پیشرفته داشته باشیم باید آموزش و پرورش توسعه یابد و شأن معلمان نیز حفظ شود و یکی از راه های ترمیم منزلت معلمان افزایش حقوق آنان است. شاید بتوان گفت او با ما مهربانانه تر سخن گفت، اما چگونه این شعار به عمل برسد مشخص نشد .آقای عزیزی معتقد است در طول چهل و سه سال گذشته آموزش و پرورش در اولویت نبوده است.

نماینده چهارم شیراز جناب نجابت نیز افتخار حضور در جمع فرهنگیان را نداشتند . آنچه از این جلسه برداشت شد این بود که نمایندگان شیراز محو مشکلات بنیادین اقتصاد کشور هستند و حرفی برای گفتن نداشتند. اما نگفتند که ریشه این مشکلات چیست؟ اصولا چه زمانی قرار است حل شود؟ شاید هم واضح نگفتند که خبری از رتبه بندی نخواهد بود اما انگاری با زبان بی زبانی فریاد می زدند ما کاری از دستمان بر نمی آید.

می توان گفت این سه نماینده محترم با آموزش و پرورش بیگانه بودند. چه غریب است این بحث حقوق و معیشت معلم. آیا همچنان باید اعتراض نمود؟ و آیا اصولا حق اعتراض به رسمیت شناخته می‌شود؟

حال که میانگین حقوق فرهنگیان نصف خط فقر ۱۲ میلیونی است اجازه دهید مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی بدون حمل سلاح و اخلال در مبانی اسلام اعتراض کنیم. 

آیا نمایندگان مجلس آموزش و پرورش و مشکلات معلمان را می شناسند


آیا نمایندگان مجلس آموزش و پرورش و مشکلات معلمان را می شناسند

گروه استان ها و شهرستان ها/

تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

امروز ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ جمعی از نیروهای حق التدریس در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مبنی بر عدم توجه به شرایط نقل و انتقال و بدترین شکل سازماندهی شهر اصفهان در آخرین روزهای شهریورماه در اداره کل این استان حاضر شدند. اکثریت این نیروها ساکن شهر اصفهان هستند که به شهرستان ها منتقل شده اند. در حالی که آن ها می گویند همکارانشان که نیروهای ساکن شهرستان و از ابتدا نیز در همان منطقه هستند، حتی بدون نیاز به امتیازبندی تعیین وضعیت شدند. بحث نیاز و کمبود استان بیش از آن چیزی ست که با فرستادن نیروهای داخل شهر به شهرستان ها آن هم برای کسانی که امتحان عملکردشان را در روستاها و مناطق محروم پس داده اند، منطقی و عادلانه نیست.

معترضان می گویند ما صفر کیلومتر نیستیم که بعد از این همه زحمت این رفتار لایقمان باشد. به ما می گویند آموزش مجازی ست، امسال را سپری کنید.

با توجه به اعلام آمادگی اداره کل آموزش و پرورش برای شروع بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، چگونه هنوز ساماندهی نیروهای حق التدریس را به آخرین روزهای شهریور موکول نموده و در عین حال با رنجش خاطر و اعتراض شدید آنها نسبت به نحوه تعیین محل خدمت که بعضا قادر به رفتن به آن محل نیستند، با شور و نشاط مهرماه را شروع خواهیم کرد؟ آیا این موضوع نمی تواند ترغیبی برای مجازی بودن کل سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و راضی کردن همه با این توجیه که نگران نباشید امسال نیز مدارس مجازی ست و رفت و آمدی ندارید باشد؟

یعنی قرار است با توجه به نوع استخدام این نیروها و تعهداتی که با این اجبار از آنان گرفته می شود، کرونا را تا ده سال نگه داشته و مشکلات رفت و آمد ما را به مناطق دور پوشش دهید؟

یکی از نیروهای حاضر می گوید: به ما که می رسد کلی شیوه نامه و بخشنامه رو می کنند ولی با بخشنامه ۱۴۰/۲۷۳ به تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۱ اولویت با ساماندهی نیروهای مشمول چون ما بوده است. در حالی که نیروهای خرید خدمات آموزشی که اکثریت از اقوام همین کارکنان اداری هستند، مرداد ماه و حدود سه هفته پیش در بهترین مدارس شهر و نزدیکترین مکان به محل زندگی خود ساماندهی شدند. اما هنوز در تعیین محل خدمت و مدرسه و مقطع آموزشی برای ما وضعیت مشخص نیست.

ز.خ می‌گوید: محل سکونت من در خیابان وحید است. ساماندهی قبلی برای من فلاورجان بود و اکنون مرا به شاهین شهر فرستادند و چند سال است که درخواست انتقالی می دهم و قبول نمی کنند.خواهرم نیز ساکن امیرحمزه است و چندین سال است برخوار کار می کند و به هیچ وجه آزادمان نکردند.

س.م می‌گوید ساکن ناحیه ۱ و شاغل در ناحیه ۵ هستم و اکنون مرا به فولادشهر منتقل کردند. حتی مرخصی زایمان به من ندادند. من با نوزاد تازه به دنیا آمده در این شرایط چه کنم؟ به ما ماه گذشته گفتند آدرس محل سکونت تان را در erp وارد کنید. برای چه بود؟

نیروی دیگری می‌گوید: ما نیروهای صفر کیلومتر ، ماده ۲۸ یا تربیت معلم نیستیم که محل خدمت را خودمان در همان ابتدا انتخاب کنیم و اعتراضمان منطقی نباشد. از همان ابتدا شرایط بر ما تحمیل شده و الان بعد ۱۸ سال سابقه با گذر زمان و تحمل بار سختی های آموزشی که در آموزش و پرورش به دوش کشیده ایم انتظار نمی رفت با این نحوه ساماندهی افتضاح، عمر و جوانی ما از بین برود. این همه سال در مناطق مختلف کار کردیم، الان که می خواهند ما را پیمانی کنند، ده سال را در کیلومترها دور از محل زندگی کار کنیم؟ به جای آنکه رنجی از ما کم کنند، تمام انگیزه، بله بشنوید تمام انگیزه را از ما گرفتند.

از بهمن تا الان و حتی کل تابستان و زمان استراحتمان را برای پودمان های دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. این انسانیت نیست که مانند نیروی تازه کار با ما برخورد شود.

تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

یکی از همکاران وی ادامه داد: اصفهان ۱۵ قطب برای ساماندهی مشخص نموده است که اکثر قطب ها نهایتاً تک منطقه یا دو منطقه ای هستند و کل نیروهای خودشان را پوشش می دادند و نهایتا یک ، دو یا سه اولویت برای انتخاب داشتند.

ولی قطب ده که مرکز و اطراف اصفهان است ، ۱۲ اولویت شامل ناحیه ۱ تا ۶ ، خمینی شهر، پیربکران، فلاورجان، شاهین شهر، فولادشهر و برخوار را پوشش می‌دهد.خودتان قضاوت کنید که وقتی سامانه امکان انتخاب کمتر از ۱۲ اولویت به هیچ کدام از مشمولین ساکن در این قطب را نمی داد ، چگونه انصاف برقرار می شود و می توان اطمینان خاطر داشت که به اولین اولویت ها ترتیب اثر داده شود؟

در حال حاضر من که ساکن ناحیه ۵ هستم و محل خدمت قبلی ام شاهین شهر بوده است اکنون چرا به جای آنکه به ناحیه ۵ منتقل شوم ، باید پیربکران بروم؟

ع.ب می گوید: ظلم بزرگی که در حق همکاران نهضتی کردند این بود که سوابق نیروهای نهضت را کلا نادیده گرفتند و در erp سوابق بعد از ۹۴ صرفا حق التدریسان‌ را محاسبه می کرد.

از سال ۹۸ بعد از کلی پیگیری نیروهای نهضت را حق التدریس کرد و الان حدود ۱۵۰ نفر از آموزش دهندگان که ساکن خود شهر اصفهان هستند، امتیازاتشان در کف قرار گرفته و با این برنامه ریزی ناعادلانه با سال ها سابقه کار ، فقط به خاطر لحاظ نشدن سوابقشان، باید به راه های دور فرستاده شوند. ما به حد کافی در مناطق محروم و با گروه تحت تعلیمی که آموزش به آنان بسیار سخت است کار کرده ایم. خدا را خوش نمی آید ادامه خدمتمان را هم به مکافات راه دورتر برویم. زندگی ما به خطر افتاده است. ما خیلی درد کشیدیم. از این همه ظلم خسته شدیم. تا کی باید نهضتی ها اسیر کینه ورزی های ادارات باشند. اگر عدالت داشتید، سوابق ما را هم مانند سه گروه دیگر محاسبه می کردید. نهضت به حد کافی ما را به خاطر بیمه ها و تصویب این قانون آزار داده است.اینجا هم باید حقمان ضایع شود.

ف.ش گفت: بسته های حمایتی با کمتر از یکی دو سابقه کار چون در جریان بخشنامه ایثارگری بودند، به واسطه ی اقوام خود که در ادارات کار می کردند و اطلاعات کافی را داشتند مانند خیلی از نیروهای ۹۷ به بعد نهضت که از این رابطه ها استفاده کردند، از شوق اینکه بدون ذره ای همت سهمیه استخدام رسمی دارند به ریش ما می خندند. ما هم خدا را داریم. هر چند اگر راه دور بیفتند با همان رابطانشان نمی روند ولی در خوش بینانه ترین حالت اگر به این افراد بگویند چوپانان و سین هم بروند می روند. چون زحمت زیادی برای آموزش نکشیدند. همین یکی دو سال خدمتشان را هم به عنوان معاون و امور دفتری در مدارس حمایتی بودند.کلاس به نامشان بود ولی معلم دیگری می چرخاند. در نهضت نیز با یک تلفن کلاس آماده برایشان ردیف می شده است، بروید عمقی تحقیق کنید متوجه می شوید. زودتر از ما هم استخدام رسمی اند. نوش جانشان. ولی نه به قیمت از بین رفتن حق ما.حال این اجحاف در حق ماست که وقتی محل زندگی من در ناحیه ۴ است، مرا به فولادشهر بفرستند؟

یکی از نیروهای حق التدریس قطب های مشخص شده در بخشنامه را نشان داده و می گوید ببینید چقدر انصاف به خرج داده اند.
قطب ۱(کاشان، آران و بیدگل، امانزاده، نطنز)
قطب ۲(اردستان ،زواره)
قطب ۳(خور و بیابانک)
قطب ۴( نایین)
قطب ۵( کوهپایه)
قطب ۶ (جلگه)
قطب ۷( بن رود)
قطب ۸( جرقویه سفلی ،جرقویه علیا)
قطب ۹(باغبادران، زرین شهر)
قطب ۱۰( نواحی شش گانه شهر اصفهان ،خمینی شهر، فلاورجان، فولاد شهر، پیربکران، شاهین شهر، برخوار )
قطب ۱۱(تیران و کرون ،مهردشت، نجف آباد)
قطب ۱۲ (میمه)
قطب ۱۳( خوانسار،گلپایگان)
قطب ۱۴(بویین و میاندشت ،چادگان فریدن ،فریدونشهر)
قطب ۱۵(سمیرم ،شهرضا ،دهاقان، مبارکه)

وقتی الزاما سامانه ما را مجبور می کند ۱۲ اولویت را انتخاب کنیم، چاره ای جز ثبت آن برایمان هست؟ حتی یکی را نزنیم، تایید نمی کند و خلاصه وضعیت به ما نمی دهد. شب و روزمان را با این وضع به هم ریخته اند.معدودی از همکاران که سال ها در برخوار و فلاورجان و باغبهادران اسیر بودند، به واسطه ی امتیاز منطقه فقط توانستند به نواحی نزدیک به همان مناطق برگردند. ما در قرون وسطی هم زندگی نمی کنیم. شاید عقب تر باشیم.

هنوز اداری ها خاطره تعریف می کنند که خود من سال ۶۰ در فلان ده کوره فریدونشهر خدمت کردم. این چه منطقی ست؟ شما شرایط آن زمان را کنار امروز می گذارید؟ این جواب از یک فرهنگی که به روز باشد بعید است. شرایط امروز جامعه را نمی توان با آن زمان مقایسه کرد. در ثانی اکثریت شما خودتان انتخاب کردید که بروید.تازه کار هم بودید. نه ما که ۲۰ سال کار کرده ایم. چرا آن همکار خودتان را در اداره کل نمی گویید که هنوز حکم نگرفته، سمت ستادی گرفت و یک روز هم خارج از محدوده سکونتش نبود؟

عابدی مدیر منابع انسانی و اموراداری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در جمع معترضان گفت سعی می کنیم با اتفاقی که ممکن است بیفتد و با تهران هم صحبت کرده ایم، مشکل کسانی که خارج از شهر افتاده اند را تا روز یکشنبه مرتفع نماییم. کمی صبور باشید. البته در نواحی نیز امتیازبندی می نماییم تا حق امتیازات بالا ضایع نشود.

تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

پایان پیام/


تجمع معلمان در اعتراض به نحوه ساماندهی طرح و برنامه و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ پس از یک تاخیر طولانی نشست رسانه ای رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  یکشنبه 21 شهریور در سالن اجتماعات شهید جهرمی این سازمان برگزار گردید .

« صدای معلم » از سیاست های نادرست و غیراصولی وزارت آموزش و پرورش در زمینه تعطیلی نشست های رسانه ای این وزارتخانه در بخش های مختلف ستادی آن انتقاد کرد .

با وجود اطلاع رسانی این نشست از طریق  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، هیچ عکسی در بخش " گالری " پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر نشده است .

آن چه در زیر می آید ؛ نخستین بخش از مشروح پرسش و پاسخ «علی پورسلیمان ، مدیر صدای معلم » و «محمد ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی » می باشد .

منتشرشده در گفت و شنود
چهارشنبه, 24 شهریور 1400 15:47

راهکارهای افزایش حقوق

فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

بازگشایی مدارس و اقناع خانواده ها

آخرین نشست مطبوعاتی آموزش و پرورش استان اصفهان با خبرگزاری ها در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹ در اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد و بعد از ماه ها تعطیلی مدارس۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران و روزنامه نگاران با یک ربع تاخیر در ساعت ۱۷:۱۵ بعدازظهر در خانه معلم شماره ۳ اصفهان برگزار گردید.

سلطانیان مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت نیز از مهمانان جلسه بود.

در این نشست همه خبرنگاران سوالات خود را به صورت حضوری بیان کرده و با توجه به ضیق وقت صرفاً یک سوال از سوی هر خبرنگار مطرح شد.


«محمد اعتدادی» مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، ضمن ابراز خوشحالی از حضور خبرنگاران در نشست خبری آموزش و پرورش استان اصفهان که بار دیگر در آستانه بازگشایی مدارس و مهر دیگر با حضورشان همراهی لازم را داشته اند تا سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خوبی را داشته باشیم تشکر نمود و آغاز سال تحصیلی را پیشاپیش تبریک گفت.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی از دستگاه‌هایی که در حدود ۱۸ ماه گذشته بعد از شیوع کرونا، مأموریت اصلی‌اش متوقف ،کار و وظیفه ذاتی آن در فضای فیزیکی مدارس آسیب جدی دیده باشد آموزش و پرورش است. از حیث کیفیت آموزش طبیعی است که فضای مجازی اجازه نمی دهد ما فعالیت هایمان را به نحو مطلوب انجام دهیم. لذا از این که شما ما را همراهی نموده و مطالب را به گوش مخاطبین ما که جامعه آموزش و پرورش و اولیای دانش آموزان هستند می‌رسانید متشکرم.

از این فرصت کوتاهی که دارم خیر مقدم عرض می کنم خدمت برادر عزیز و ارزشمندم جناب دکتر سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که دو روز متوالی بسیار زحمت کشیدند و در حوزه بازگشایی مدارس و پروژه مهر به نمایندگی از سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اصفهان انتخاب شدند تا گزارشی را از میزان آمادگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای بازگشایی مدارس،خدمت سرپرست محترم ارائه دهند.

مطلبی را قبل از اینکه خبرنگاران محترم سوالاتشان را بپرسند عرض کنم که همین امروز برخی خانواده ها و همکاران بیش از پنج ،شش سوال درمورد وضعیت شاد و اینکه در سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود پرسیدند.باید بگویم که نسبت به شاد که یکی از اصلی ترین برنامه های آموزش و پرورش استان اصفهان و کشور هست و این پلتفرم با همه کم و کاستی هایی که در شروع رونمایی شاد داشته، باعث افتخار امروز وزارت آموزش و پرورش بوده است.

بازگشایی مدارس و اقناع خانواده ها

در حدود ۱۷ ماه گذشته تا به امروز به جایی رسیدیم که بسیاری از مشکلات این شبکه مرتفع شده و با زیرساخت هایی که با هماهنگی همراه اول و پی‌گیری وزیر سابق و سرپرست فعلی آموزش و پرورش صورت گرفته و با اقدامات خوب و هماهنگی‌هایی که با وزارت فناوری شد به صورت کاملاً رایگان است.

ژیان پور رییس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن خیرمقدم به خبرنگاران محترم عنوان کرد که امسال هم طبق سال‌های گذشته زنگ شکوفه ها با حضور نمادین دانش آموزان در روز ۳۱ شهریور در خیابان طالقانی کوچه شماره ۱۸ دبستان دخترانه زنده یاد خوروش برگزار خواهد شد. زنگ دفاع مقدس و بازگشایی مدارس در روز سوم مهر در دبیرستان دخترانه شاهد حکیمه نرسیده به سه راه حکیم نظامی خیابان سلمان مقابل مرکز بهداشت شهید فدایی برگزار و در همان روز آیین آغاز نماز جماعت دانش آموزان در دبیرستان خیرساز حاجیه خانم هاشم‌زاده واقع در ناحیه ۶ خیابان جی انتهای خیابان مسجدعلی ابتدای خیابان ملا علی کردآبادی برگزار خواهد شد.

«صدای معلم» ضمن تشکر از برگزاری نشست و همکاری خوب روابط عمومی این اداره کل با خبرنگاران و اصحاب رسانه، سوال خود را به عنوان نخستین رسانه بدون اطاله ی کلام به صورت بنیادی و جامع بیان نمود.

" با توجه به ۱۹ ماه تعطیلی مدارس شاهد فاجعه های تعلیمی و تربیتی و ترک تحصیل پنهان در مدارس هستیم. آمار شفاف و مشخصی از ترک تحصیل های سال گذشته اعلام نشده است . آموزش و پرورش می‌توانست و می تواند از ظرفیت قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش طبق تبصره دو ماده ۴ ، در قوانین شوراها در مورد تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه بسته به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه استفاده نموده و علی رغم اعلام آمادگی کامل مدارس برای سرگیری آموزش حضوری توسط مدیران ادارات هر ناحیه و منطقه فرایند بازگشایی را تسریع بخشد.

آیا هنوز هم تصمیم دارید آینده اجتماعی، فرهنگی و تربیتی دانش آموزان را وابسته به خرده فرمایشات ستاد مقابله با کرونا بدانید و اندک اعتماد عمومی را در فضای پیش رو نسبت به اهمال در بازگشایی مدارس نادیده بگیرید؟

قطعا از رشد معضلاتی چون، کودک همسری، خشونت های خانگی، اعتیاد تجاوز و خدشه دار شدن سلامت روان مطلعید.این مخاطرات را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ اگر واقعاً معیار نظرات ستاد مقابله با کروناست،چگونه در ماجرای برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان و با وجود اعتراضات میدانی و گسترده دانش آموزان و اولیای آنان در سراسر کشور که آغاز آن از استان اصفهان نیز بوده است نسبت به شیوه برگزاری حضوری امتحانات، وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل هر استان نظر خود را پیش بُرد و امتحانات را برگزار کرد ؟

همان طور که می دانید تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مطالبه‌گری مردمی را برای واکسیناسیون عمومی کاهش داد. لذا تعطیلی مدارس و دانشگاه علاوه بر کوتاهی در حفظ سلامت عمومی چه نفعی برای وزارتخانه هایی چون آموزش و پرورش داشته است؟ آیا سایر اصناف نیز برای از سرگیری فعالیت‌های خود تا این حد دستورات ستاد مقابله با کرونا را در اولویت قرار دادند؟

امیدوارم پاسخ روشنی داشته باشید.»


عباس سلطانیان پاسخ داد:
ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت میهمانان گرانقدر -هرچند من خود از مهمانان هستم - ولی به جهت آنکه از بدنه آموزش و پرورش می باشم حضورتان را تبریک می گویم. سوالات خوبی را مطرح کردید که به فراخور مسئولیتی که بنده دارم و در حوزه کاری آموزش متوسطه هست برخی از این سوالات را خدمت شما پاسخ می دهم.

در رابطه با امتحانات حضوری و اینکه برای امتحانات حضوری آموزش و پرورش نیاز به مجوز هست یا نه؟ باید به دو نکته اشاره کنم.

تمامی سیاست‌هایی که در حوزه آموزش عمومی و متوسطه در کشور اجرایی می‌شود در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود. جهت استحضار شما باید عرض کنم مطابق مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش که در ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ تصویب شد، در زمانی که بیماری کرونا یا سایر بیماری هایی که در کشور شیوع دارد چنانچه اتفاق بیفتد، ما به غیر از پایه های نهم و دوازدهم در سایر پایه‌ها امتحانات را به شیوه غیر حضوری خواهیم داشت و به جهت اهمیت این دو پایه و پیامدهایی که در ادامه تحصیل دانش آموزان و انتخاب رشته، ورود به موسسات آموزش عالی و سابقه تحصیلی که باید برای آنها کامل شود، امتحانات شان در هر شرایطی حضوری خواهد بود. اما اینکه در تایم خودش و آیین نامه آموزشی این امتحانات باید در خرداد برگزار شود، اگر شرایط شیوع بیماری به گونه‌ای باشد که ما نتوانیم در آن زمان امتحانات را برگزار کنیم با مجوز ستاد مقابله با کرونا می‌توانیم آزمون‌ها را با تأخیر برگزار کنیم که امسال نیز چنین اتفاقی افتاد. در هر شرایطی امتحان دو پایه نهم و دوازدهم قطعاً حضوری است.اما ستادمقابله با کرونا و وزارت بهداشت به خاطر حساسیت‌های موجود و خطری که احتمال دارد دانش‌آموزان را تهدید کند،می‌تواند نسبت به تعویق افتادن امتحانات نظر دهند ؛ لذا این اتفاق افتاد و آن را اجرایی کردیم.

در رابطه با بازگشایی مدارس و اینکه لازم هست حتماً این ستاد اذن به ما بدهد یا نه باید در جواب شما عرض کنم که قطعا این اتفاق باید بیفتد. ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را بررسی می‌کنند و بر اساس مصوباتی که دارند تصمیم خود را ابلاغ می‌کنند و وزارتخانه ها مکلف به اجرای سیاست‌های آنها هستند.

اخیراً در جلسات ۷۱ ،۷۲ و ۷۳ ستاد ملی مقابله با کرونا برای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مشخص شد که واکسیناسیون همکاران باید به شکل کامل و بازگشایی مدارس به صورت حضوری تدریجی و آرام انجام شود.

بازگشایی مدارس و اقناع خانواده ها

در شروع سال تحصیلی که اطلاع رسانی آن توسط سرپرست آموزش و پرورش انجام شد، آموزش را به صورت مجازی شروع خواهیم کرد به غیر از مدارسی که در مناطق روستایی و عشایری هستند و تعداد دانش‌آموزان در آنجا کم است. در این مدارس پروتکل های مد نظر وزارت بهداشت را بهتر می توان رعایت کرد. در بقیه موارد آموزش مجازی هستند و به تدریج در ماه‌های آینده با واکسیناسیون کامل همکاران و برنامه‌ریزی که وزارت بهداشت کرده است دانش آموزان یا افراد بالای ۱۲ تا ۱۸ سال را واکسینه می‌کنند و با رعایت پروتکل ۰۶ که وزارت بهداشت اعلام کرده و در اختیار مدارس قرار گرفته است با یک شیب ملایم حضور دانش‌آموزان را در مدرسه داشته باشیم تا بتوانیم آسیب هایی که مد نظر شما بود را کاهش دهیم.

اعتدادی گفت: پیش بینی من نسبت به سوالات عزیزان با توجه به آنکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم سوالاتی پیرامون میزان آمادگی آموزش و پرورش برای بازگشایی چه در فضای مجازی و چه در فضای فیزیکی مدارس بود. در هر حال در تشخیص سوالات ، سوالات خیلی خوب بود و در حیطه کار آموزش و پرورش است.

محمدرضا ناظم زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این جلسه، با بیان اینکه ما هم اعتقاد داریم هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی گیرد، گفت: اما با توجه به تقدم سلامت بر آموزش، اگر ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه برسند که بازگشایی تدریجی اتفاق افتد، نیاز به اقناع خانواده ها داریم.

وی با بیان اینکه گاهی نگرانی های خانواده ی دانش آموزان بی مورد است، تأکید کرد: باید این اطمینان را به جامعه بدهیم تا خانواده ها با آموزش و پرورش همراهی و اعتماد کنند و اجازه بدهند در صورت تصویب، دانش آموزان دو تا سه روز در هفته در مدرسه حاضر شوند.

از رسانه ها تقاضا داریم در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری بیشتری داشته باشند و برای اطمینان خاطر والدین اطلاع رسانی نمایند.

مشروح کامل این نشست در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

بازگشایی مدارس و اقناع خانواده ها

پایان گزارش/


بازگشایی مدارس و اقناع خانواده ها

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

امروز سه شنبه 23 شهریور معلمان در تعدادی از شهرها مانند تهران ، لرستان و خوزستان تجمعات صنفی برگزار کردند . این معلمان خواستار اجرای رتبه‌بندی شاغلان مطابق با ۸۰ درصد حقوق هیات علمی هستند.

همچنین جمعی از معلمان بازنشسته که پس از یک سال هنوز " پاداش بازنشستگی " خود را دریافت نکرده اند با تجمع برابر مجلس شورای اسلامی خواهان پاسخ گویی مسئولان و نمایندگان در مورد مطالبات صنفی خود شدند .

تجمع معلمان شاغل و بازنشسته برای رتبه بندی معلمان و پاداش بازنشستگی

تجمع معلمان شاغل و بازنشسته برای رتبه بندی معلمان و پاداش بازنشستگی

تجمع معلمان شاغل و بازنشسته برای رتبه بندی معلمان و پاداش بازنشستگی

پایان پیام/


 تجمع معلمان شاغل و بازنشسته برای رتبه بندی معلمان و پاداش بازنشستگی

منتشرشده در بازنشستگان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور